Kirjaudu ▼
 

Suomi säästää nyt pumpulla pitkän pennin – se ei innosta hupiajelulle

Ismo Pekkarinen
Suomi säästää nyt pumpulla pitkän pennin – se ei innosta hupiajelulle
Bensiinin hinnan lasku ei ole lisännyt sen kulutusta. Alan asiantuntijoiden mukaan Suomessa ajetaan tarpeen vuoksi eikä huvikseen.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Bensiinin hinta on laskenut noin viidenneksen puolentoista vuoden takaisesta. Polttoaine.netin perusteella perjantaina 95 E10 -bensiinin hinta vaihteli 1,219 ja 1,399 euron välillä. Diesel maksoi 1,064–1,289 euroa.

Sekä 95 E10 -bensiini että dieselöljy maksavat 30–40 senttiä vähemmän kuin kesäkuussa 2014, ennen raakaöljyn hinnan romahtamista.

Bensiinin kulutusta hinnan lasku ei ole kasvattanut. Öljy- ja biopolttoainealan tilaston mukaan viime vuonna myytiin moottoribensiiniä noin kaksi miljardia litraa eli 1,6 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Neste Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 1852302-9
Kotipaikka Espoo
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 30,000
Muutos € +0,060
Muutos % +0,20
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

– Trendi ei ole muuttunut. Bensiinin kulutus on pienentynyt koko ajan ja pienenee yhä 1–2 prosentin vuosivauhtia, sanoo St1:n myyntijohtaja Mikko Reinekari.

Kuukausittain kulutus saattaa heilahdella, mutta kuukausi on Reinekarin mielestä liian lyhyt vertailuaika, jotta siitä kannattaisi vetää johtopäätöksiä.

Dieselin kulutus kasvoi

Dieselöljyn myynti sen sijaan suureni viime vuonna 1,2 prosenttia liki kolmeen miljardiin litraan vuotta aiemmasta.

Öljy- ja biopolttoainealan toimitusjohtaja Helena Vänskä puhuu dieselöitymisestä. Diesel-käyttöisten henkilöautojen ensirekisteröinnit kasvoivat roimasti vuonna 2008 ja pysyivät monta vuotta aiempaa selvästi korkeampina.

Neste Oilin myyntipäällikkö Olli Pyykönen sanoo, että tilanne kääntää trendinomaisesti volyymiä jonkin verran bensiinistä dieseliin.

– Se vaikuttaa dieselin kulutukseen vuoteen 2020 saakka, Vänskä lisää.

Viime vuonna diesel-henkilöautojen suosio laski. Trafin mukaan niitä rekisteröitiin kuusi prosenttia edellisvuotista vähemmän.

Nykyisin noin neljännes henkilöautoista on diesel-käyttöisiä. Suuri osa elinkeinoelämän ammattiliikenteestä ajetaan kuitenkin dieselautoilla.

Autokanta uusiutuu hitaasti

Suomen verojärjestelmä suosii vähän kuluttavia ja saastuttavia autoja. Myös polttoaineiden veromalli tukee vähäpäästöisyyttä. Autojen vaihtamista tuettiin viime vuonna romutuspalkkiolla ja tämän vuoden alusta autoveron alentamisella.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Reinekarin mukaan verotuksen vaikutukset näkyvät pitkän ajan kuluessa, sillä autokanta uusiutuu hitaasti.

Trafin mukaan Suomessa on noin 3,2 miljoonaa henkilöautoa. Viime vuonna rekisteröitiin noin 147 000 henkilöautoa. Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin noin kuusi prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Vänskä huomauttaa, että auto on Suomessa kallis hankinta, jota harkitaan pitkään. Kauan jatkunut heikko taloustilanne on osaltaan saanut monen lykkäämään auton vaihtoa.

Suomalaiset ajavat tarpeen vuoksi

Asiantuntijat kertovat, että hinta vaikuttaa vähän suomalaisten autoilun määrään.

– Näppituntuma on, että ihmiset ajavat tarpeeseen. Hupiajelu on aika vähäistä, Vänskä sanoo.

Hän perustelee tätä sillä, että muualla paitsi suurimmissa kaupungeissa ihmiset asuvat hajallaan ja etäisyydet ovat pitkiä.

Samaan aikaan, kun liikennepolttoaineiden hinnat ovat laskeneet, julkisen liikenteen kilpailu on kiihtynyt ja sekä linja-auto- että junalippujen hinnat ovat laskeneet. Tämä on jarrutellut intoa vaihtaa julkinen liikenneväline omaan autoon.

– Bensiinissä säästetty raha on käytetään johonkin muuhun kuin liikenteeseen, arvelee Vänskä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (90)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Bensiinin hinnan lasku ei ole lisännyt sen kulutusta. Alan asiantuntijoiden mukaan Suomessa ajetaan tarpeen vuoksi eikä huvikseen.
Anonyymi: Taloussanomat 11.3.2016 17:20

Anonyymi
Huviajelua on jo ennestään niin paljon, että se ei enää kasva ajan puutteen ja autoilun epämiellyttävyyden vuoksi. Valtio voi paikata kassavajettaan nostamalla polttoaineiden verotusta. Silloin saattavat huviajelut oikeastikin vähetä.
Anonyymi: bensaveroalisää 11.3.2016 17:28

Anonyymi
Säästää? Hinta on edelleen posketon ja veroja täynnä. Sähkön ja kaukolämmön hinnan korotukset syövät nämäkin ns. säästöt. Kyllä se on tarkkaan laskettu, ettei duunari voi säästöillään rikastua.
Anonyymi: Kifupiikki 11.3.2016 17:29

Anonyymi
Ajan vain lähimpään Lidleen lyhintä mahdollista tietä 2 kertaa viikossa ostamaan mahdollisimman halpaa ruokaa. Näin säästyy sen verran, että voin kerran kk käydä hakemasa Virosta ruokajuomat.
Anonyymi: poikaukko 11.3.2016 17:31

Anonyymi
verojen vaikutus on ajemiseen jo noin mittava,haastellista kuinka veroja laskea,kun näköpiirissä lisää hädänalaisia ihmisvirtoja kevät,kesällä.
Anonyymi: markkana 11.3.2016 17:32

Anonyymi
Ajan vain lähimpään Lidleen lyhintä mahdollista tietä 2 kertaa viikossa ostamaan mahdollisimman halpaa ruokaa. Näin säästyy sen verran, että voin kerran kk käydä hakemasa Virosta ruokajuomat.


Samoin täällä, tosin puolitan käyntikertasi ja varaa on vielä siitäkin vähentää.
Anonyymi: OikeastiRikas 11.3.2016 17:34

Anonyymi
Poislukien ehkä juuri kortin saaneet ensimmäisinä kuukausinaan, taitaapa olla hupiajelut jääneet jo jonnekin 80-luvulle.
Anonyymi: ei_ihme 11.3.2016 17:38

Anonyymi
Eiköhän uudet autot myös kuluta vähemmän. Lisäksi sähkö ja hybridi autot lisääntyvät tappavan tasaiseen tahtiin, joten sama meno tulee jatkumaan kunnes viimeinenkin huoltoasema suljetaan. Valtion täytyy keksiä jokin uusi ansaintalogiikka.
Anonyymi: LoppuuAikanaan 11.3.2016 17:39

Anonyymi
Poislukien ehkä juuri kortin saaneet ensimmäisinä kuukausinaan, taitaapa olla hupiajelut jääneet jo jonnekin 80-luvulle.



Toisaalta kyllä se työkin ajoineen on nykyään melkein hupia, ainakin kun palkkakuitin vaatimatonta summaa katsoo...
Anonyymi: SellastaSe 11.3.2016 17:42

Anonyymi
ketkään muut ei ajele huvikseen kuin maanviljelijät
traktori marssille helsinkiin olikohan tankissa diisseliä??? mielen osoitus ei ole maatalous ajoa joten löpöllä ei saisi ajaa miksei tulli ja poliisi ottanut kokeita ja määrännyt sanktiot
on se hyvä ajella valtion tukemalla polttoaineella
ja harjoitaa tuotantoa valtion maksamissa rakennuksissa tuet kaikki pois ja sohvaperunat oikeisiin töihin ei näytä työ kiinnostavan kun aikaa ajella hupia ai mutta heillähän on samat lomat kuin kansanedustajilla!!!!!!!!!!!!!!!


Muistelen lukeneeni, että farmareilla oli lupa ajaa mielenosoitukeen löpöllä. Onhan se tavallaan työajoa.
Anonyymi: ihansama 11.3.2016 17:50
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy