Kirjaudu ▼
 

Autoteollisuus pyrkii ratkaisemaan esteen sähköautojen yleistymiselle

Antti Johansson HS
Autoteollisuus pyrkii ratkaisemaan esteen sähköautojen yleistymiselle
Kansainvälisen autoteollisuuden pitää luoda yhteinen standardoitu sähköautojen latausinfrastruktuuri, Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Peter Mertens sanoo.
9.3.2016 11:00
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Volvo haluaa autoteollisuuden luovan yhteisen sähköautojen latausinfrastruktuurin. Volvon tutkimusjohtaja Peter Mertensin mukaan yhteisen standardin puuttuminen on yksi suurimmista esteistä sähköautojen markkinaosuuden kasvulle.

– Siirtyminen kohti täyssähköautoja on alkanut. Vaikka olemme jo valmiita tekniikan puolesta, latausinfrastruktuuri ei ole vielä aivan paikoillaan. Tarvitsemme kipeästi yhteisen standardoidun latausjärjestelmän, Mertens sanoo.

Volvo kertoo tukevansa Charging Interface -aloitetta, joka kehittää Combined Charging System (CCS) -yhteislatausjärjestelmää akkukäyttöisten ajoneuvojen latausstandardiksi.

Volvo kertoo järjestelmän yhdistävän yksivaiheisen latauksen nopeaan kolmivaiheiseen lataukseen ja käyttää enintään 43 kilowatin vaihtovirtaa sekä enintään 200 kilowatin tasavirtalatausta, joka on mahdollista nostaa tulevaisuudessa 350 kilowattiin.

Volvo sanoo esittelevänsä vuoteen 2019 mennessä oman täyssähköautonsa.

∇ Mainos ∇
9.3.2016 11:00
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volvo

Kommentit (15)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
siitä standardista tulee se sama kuin oli vhs vastaan beta, ja huonompi teknisesti voitti
Anonyymi: jepjepjep 9.3.2016 11:07

Anonyymi
Onneksi kyseisille rakkineille on Suomessa virkamiehet keksineet käyttövoimaveron.Jos et ole Suomalainen ei kyseistä veroa tarvitse maksaa.
Anonyymi: aefffggf 9.3.2016 11:10

Anonyymi
Myös siirrettävää virtaa pitää pystyä tarjoamaan jos auto simahtaa keskelle tietä. Vajavaisella latausverkostolla sitä tulee tapahtumaan paljon.
Anonyymi: jerrykannu 9.3.2016 11:15

Anonyymi
Mutta kuitenkin parempi voitti, koska ihmiset osti VHS tuotteita mielummin kuin Beta tuotteita. Laatu mitataan pajon muillakin mittareilla kuin teknisillä argumenteilla. Ei pelkästään teknologialla.
Anonyymi: Pekkapee 9.3.2016 11:19

Anonyymi
Noh, miten käy sitten Nesteen, joka on investoinut sademetsiä tuhovaan palmuöljyyn ? Saas nährä, meneekö osakekurssi Etelään.
Anonyymi: Palmupuu 9.3.2016 11:22

Anonyymi
Ne korjaavat taas väärää asiaa !

Toki 3-vaihelataus nopeuttaa, mutta jää silti kauas bensatankkauksen nopeudesta. Tai vetytankkauksesta.

Jos auton tankkaus kestää yli 10 min., voi tekniikalle sanoa hyvästit ja alkaa kehittää seuraavaa vaihtoehtoa.

Samoin, jos ajokilometrit yhdellä tankkauksella jäävät alle 200km.
Anonyymi: AjatelkaaAsiakkaita 9.3.2016 11:43

Anonyymi
Akku...akku...akku...

*********************
Anonyymi: Make-1234 9.3.2016 11:52

Anonyymi
Tämä on Venäjän Fasistiselle Federaatiolle erittäin huono asia.
Anonyymi: peepeex 9.3.2016 11:53

Anonyymi
Kylmiin olosuhteisiin polttokennoauto on sähköautoa parempi.
Anonyymi: selvää 9.3.2016 11:55

Anonyymi
Noh, miten käy sitten Nesteen, joka on investoinut sademetsiä tuhovaan palmuöljyyn ? Saas nährä, meneekö osakekurssi Etelään.


Nestehän väittää käyttävänsä nesteissänsä enimmäkseen jätettä, tosin suurin osa jätteestä taitaa olla peräisin palmuöljyn tuotannosta...
Anonyymi: Teuvobx 9.3.2016 13:00
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

25.5. McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
25.5. Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
25.5. Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
25.5. Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
25.5. Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
25.5. Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
25.5. Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
25.5. Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
25.5. Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
25.5. Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
25.5. Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
25.5. Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
25.5. Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
25.5. Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016
25.5. Terrafame: Talvivaaran kaivos on ajettava ensin ylös, jotta se voidaan ajaa alas
25.5. Kreikka-sopu näkyy markkinoilla – maan lainakorko painui puolen vuoden pohjiin
25.5. Digitoday Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011
25.5. Pörssissä myönteistä virettä – Nokia hyvässä vedossa
25.5. Digitoday Lue Microsoft-pomon kirje työntekijöille sanasta sanaan
25.5. Suomi hakee EU-tukea Microsoftin irtisanomisten takia
25.5. Talvivaaran kaivostoiminta ajetaan alas – "Vedonlyöntiä veronmaksajien rahoilla"
25.5. Digitoday Kommentti: Nyt saatiin lopullinen vastaus kahteen Nokia-kysymykseen
25.5. STTK:n Palola: Irtisanominen on Suomessa halpaa
25.5. Digitoday Luottamusmies: "Tämä on päivä, jonka ei olisi tarvinnut tulla"
25.5. Digitoday Muistatko tämän Elopin kirjeen? "Heippa siellä"
25.5. Kaupunginjohtaja: Salosta voisi löytyä töitä Microsoftilta lähteville
25.5. Digitoday Tämä jää Windows-puhelimista jäljelle
25.5. Finnair nostaa arviotaan Aasian liikenteen kasvusta
25.5. YTN: Pahin toteutumassa – Microsoftin huolehdittava irtisanottavista
25.5. Microsoft: Toiminta Tampereella loppuu
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy