Kirjaudu ▼
 

Vakuutusjätti haastaa Volkswagenin oikeuteen – huoli töistä nousi

Jason Alden
Vakuutusjätti haastaa Volkswagenin oikeuteen – huoli töistä nousi
Saksalainen vakuutusyhtiö Allianz suunnittelee Volkswagenin haastamista oikeuteen. Syynä on yrityksen osakkeiden hinnan nopea lasku, kun tieto yhtiön päästöhuijauksista tuli julkisuuteen. Allianzin suunnitelma on vain uusin käänne päästöhuijaussotkua selvittelevän autojätin kuormassa.
8.3.2016 21:56
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Jos Allianz voittaa oikeusjutun, siitä koituisi Volkswagenille yhtiön toimitusjohtajan mukaan "merkittävää ja kivuliasta" taloudellista painetta. Allianzin suunnitelmista kertoo uutistoimisto Reutersin nimetön lähde.

Samaan aikaan henkilöstön edustaja yhtiössä Bernd Osterloh varoitti, että Volkswagenin tulevien henkilöstövähennysten suuruus riippuu merkittävästi siitä, kuinka isot sakot yhtiö saa Yhdysvalloissa päästötesteissä huijaamisesta.

– Sillä tulee olemaan dramaattisia sosiaalisia seurauksia, jos yhtiön tulevaisuuden elinvoimaisuus vaarannetaan ennennäkemättömällä taloudellisella seuraamuksella, Osterloh sanoi yli 20 000 työntekijälle Volkswagenin pääkonttorissa Wolfsburgissa.

Dieselhuijaus on johtanut toimitusjohtajan vaihtoon ja tahrannut Volkswagenin brändiä. Yhtiön osakkeen arvo on pudonnut 31 prosenttia syyskuusta, kun päästöskandaali tuli julki.

Thomson Reutersin tietojen mukaan Allianz Global Investors olisi menettänyt osakkeen arvon laskettua 8,6 miljoonaa euroa.

Uutistoimisto Reutersin tietojen mukaan Allianz laittaisi haasteen vireille jo tässä kuussa. Allianz toteaa lausunnossaan, että se ei ole toistaiseksi laittanut vireille oikeusprosesseja Volkswagenia vastaan.

Volkswagenia vastaan ollaan nostamassa jo kymmeniä haasteita Saksassa. Yhdysvalloissa maan oikeusministeriö vaatii Volkswagenilta oikeudessa jopa 46 miljardia dollaria eli lähes 42 miljardia euroa Yhdysvaltain ympäristölainsäädännön rikkomisesta.

Kaikkiaan yhtiötä vastaan on nostettu noin 500 oikeusprosessia. Lisäksi yhtiöllä on yhä korjaamatta 600 000 autoa Yhdysvalloissa.

Vaara työpaikoille

Osterloh on Volkswagenin hallintoneuvoston jäsen. Hän pyytää Yhdysvaltojen viranomaisia harkitsemaan sakkojen aiheuttamia mahdollisia työpaikkojen menetyksiä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Toivomme todella paljon, että Yhdysvaltain viranomaisilla on silmää myös tälle sosiaaliselle ja työvoimapoliittiselle puolelle, hän sanoo.

Volkswagen työllistää kaikkiaan 600 000 työntekijää noin 120 tehtaassa ympäri maailmaa. Työntekijöistä 270 000 on Saksassa, kun Yhdysvaltain Chattanoogan tehdas työllistää noin 2 200.

Volkswagenin toimitusjohtajan Matthias Müllerin mukaan skandaali aiheuttaa suurta taloudellista vahinkoa Volkswagenille. Viime vuonna Volkswagen varautui kriisin kustannuksiin laittamalla sivuun 6,7 miljardia euroa.

Yhtiö on lykännyt viime vuoden tuloksensa julkistusta, jotta se voisi paremmin arvioida kriisin aiheuttamaa vahinkoa.

8.3.2016 21:56
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
– Sillä tulee olemaan dramaattisia sosiaalisia seurauksia, jos yhtiön tulevaisuuden elinvoimaisuus vaarannetaan ennennäkemättömällä taloudellisella seuraamuksella, Osterloh sanoi yli 20 000 työntekijälle Volkswagenin pääkonttorissa Wolfsburgissa.

Kiittäkää pomoporrasta hyvästä (huonosta) johtamisesta (pelleilystä).
Anonyymi: hallelujaa 8.3.2016 22:20

Anonyymi
Just kaikki yhtiöt joiden osake tippuu voivat nosta syytteen osakkeidensa laskusta.
Anonyymi: AnalyytikkoPS 8.3.2016 22:40

Rekisteröitynyt käyttäjä
VW kusi omaan maitoonsa ja osakkeenomistajat joutuu sen nyt juomaan. Jos tällaisesta kuprusta selviäisi pään silityksellä, ei millään olisi mitään rajaa. Onneksi markkina reagoi huijaamiseen näinkin tehokkaasti. Nokian renkaitten toimitusjohtaja ei jostain selittämättömästä syysta ole vielä saanut kenkää. Pidetäänkö osakkaita idiootteina?
Rekisteröitynyt käyttäjä: BlueAngel 8.3.2016 23:39

Anonyymi
VW kusi omaan maitoonsa ja osakkeenomistajat joutuu sen nyt juomaan. Jos tällaisesta kuprusta selviäisi pään silityksellä, ei millään olisi mitään rajaa. Onneksi markkina reagoi huijaamiseen näinkin tehokkaasti. Nokian renkaitten toimitusjohtaja ei jostain selittämättömästä syysta ole vielä saanut kenkää. Pidetäänkö osakkaita idiootteina?


Kyllä ja niitähän ne ovat.
Anonyymi: MyytyJoulukuussa 8.3.2016 23:57

Anonyymi
Tuo on tumppulumppujen seuraava kusetusvaihde. Ei toimi.

Siitä seuraavaksi kansanauto kiristää Merkkeliltä lisärahat ja osakkeenomistajille suunnataan lisäosingonjako. Tuo tulee toimimaan. Toimintaa perustellaan sillä, että jos pörssi laskisi tulisi taas iso talousmörkö kylään.

Visvaisten saatananpalvojien luola maailmaa johtaa, kuten johtaa Suomeakin. Silmittömän pahuuden ja valehtelun kehto. Kaikki ministeriöt ja eduskunta mukana samassa pelissä. Suuryrityksistä nyt puhumattakaan.
Anonyymi: PikkuVeivaus 8.3.2016 23:59

Anonyymi
Jos osakkeen arvo laskee niin ei se laske tuotteen arvoa.

Päin vastoin, VW:n tuotteet ovat kuluttajan hyväksi alhaisen CO2 veron ja ilmoitettua alhaisemman kulutuksen vuoksi.

Pörssikeinottelijoiden tappioita ei kannata jäädä VW-autoilijan surkuttelemaan vaan nyt on aika ostaa VW.

Sitä paitsi mitään ns. huijausta ei edes ole vielä todistettu Euroopassa.
Anonyymi: Pentti 9.3.2016 0:00

Anonyymi
Yhdysvaltojen hybridisota vain kiihtyy. Kun kaikki maailman dataliikenne on käsissä, niin tämä on vasta alkua.
Anonyymi: TalousEdellä 9.3.2016 0:24

Anonyymi
Yksityisen yrityksen tumpuloinut pomo joutuu ensimmäiseksi lähtemään. Suomessa sama ay-mafia+puolueet ovat vatuloineet itselleen vaurautta ja verottomia tuloja jo vuosikymmenet, eikä kukaan puutu mihinkään.
Ai niin mutta sehän on Suomen tapa.
Anonyymi: TapansaKullakin 9.3.2016 1:56

Anonyymi
Suomen verottaja ottaisi tuosta sivuun siirretystä 6,7miljardista verot pois ja ajaisi yrityksen konkurssiin.
Muutenkin se pumppaa kaikki pois heti eikä huomenna.
Firmojen ei pidä menestyä, niiden pitää kitua ja kuolla.
Anonyymi: retert 9.3.2016 7:30

Anonyymi
VW on itse vastuussa siitä, että "yhtiön tulevaisuuden elinvoimaisuus vaarannetaan ennennäkemättömällä taloudellisella seuraamuksella". Osakkailta ja kuluttajilta varastaminen tulee kalliiksi.
Anonyymi: Titititi 9.3.2016 7:32
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

12:43 Suomen 10-vuotisen lainan korko painui miinukselle
12:20 Plantagenin puutarhamyymälät vaihtavat omistajaa
11:48 Pörssissä selvä tuomio johtajavaihdokseen: Nokian Renkaat laskee, Caverion kiitää
11:39 Venevahinkoja sattuu syksylläkin – vakuutusyhtiö varoittaa aalloista ja putoavista lehdistä
11:14 Nyt tuli varoitus: Öljy romahtaa alle 20 dollarin, jos sopimusta ei synny
10:56 Teollisuuden luottamus koheni vihdoin – "myönteisiä uutisia odotettu pitkään"
10:26 Kullan hinta osoittaa: Clinton jyräsi Trumpin
09:59 Digitoday Nyt se paljastui: Tässä Googlen 6 uutta vimpainta
09:44 Caverion nappasi toimitusjohtajan Nokian Renkailta
09:27 Kuluttajien luottamus heikkeni vähän
09:10 Arvio: Maersk saattaa ostaa Hanjinin
08:32 Digitoday Pelifirma mokasi rajusti: Turvapäivitys muuttui takaoveksi
08:16 LM: Taksi voi pian olla mönkijä tai kuorma-auto
07:23 Ilta-Sanomat Kiivasta väittelyä ja jäätäviä kuittauksia – kaikki Trumpin ja Clintonin kohtaamisesta
06:01 Diesel halpeni enemmän kuin bensa – dieselistä tullut sisäänheittotuote
26.9. Tutkimustulos sysäsi lääkefirman kurssin nousuun – epileptikkolapset saivat apua kannabislääkkeestä
26.9. Ranskassa radikaali askel: Varoitusvärit elintarvikkeisiin
26.9. Draghilla on Britannialle tiukka viesti: Ei erivapauksia
26.9. Liike-elämän huippukonferenssi yllätti – tarjoaa vain kasvisruokaa
26.9. Kahvin hinta pomppasi – johtuu isosta muutoksesta säässä
26.9. Trumpin ja Clintonin yhteenotto saattaa heiluttaa kursseja
26.9. Pienemmät katteet, halvemmat tilat – näin Auto-Bil aikoo painaa autojen hintoja
26.9. Arvio: Saksa kyllä pelastaa Deutsche Bankin
26.9. Digitoday Ensimmäistä kertaa Suomessa: Huijari lähetti haittaohjelman ja soitti perään
26.9. YIT hakee kasvua kaupungeista
26.9. Nyt paukkui ennätys – Deutsche Bankin kurssi sukelsi pohjiin
26.9. Algeria: Öljymarkkinat ovat nyt paljon kriittisemmässä tilassa
26.9. Pörssi pakkasella – YIT nousee
26.9. Suursijoittajat kannustavat elintarvikejättejä vaihtamaan lihan kasviproteiiniin
26.9. Elop: Kauteni Nokian johdossa osui harvinaiseen ajanjaksoon
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy