Kirjaudu ▼
 

Vakuutusjätti haastaa Volkswagenin oikeuteen – huoli töistä nousi

Jason Alden
Vakuutusjätti haastaa Volkswagenin oikeuteen – huoli töistä nousi
Saksalainen vakuutusyhtiö Allianz suunnittelee Volkswagenin haastamista oikeuteen. Syynä on yrityksen osakkeiden hinnan nopea lasku, kun tieto yhtiön päästöhuijauksista tuli julkisuuteen. Allianzin suunnitelma on vain uusin käänne päästöhuijaussotkua selvittelevän autojätin kuormassa.
8.3.2016 21:56
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Jos Allianz voittaa oikeusjutun, siitä koituisi Volkswagenille yhtiön toimitusjohtajan mukaan "merkittävää ja kivuliasta" taloudellista painetta. Allianzin suunnitelmista kertoo uutistoimisto Reutersin nimetön lähde.

Samaan aikaan henkilöstön edustaja yhtiössä Bernd Osterloh varoitti, että Volkswagenin tulevien henkilöstövähennysten suuruus riippuu merkittävästi siitä, kuinka isot sakot yhtiö saa Yhdysvalloissa päästötesteissä huijaamisesta.

– Sillä tulee olemaan dramaattisia sosiaalisia seurauksia, jos yhtiön tulevaisuuden elinvoimaisuus vaarannetaan ennennäkemättömällä taloudellisella seuraamuksella, Osterloh sanoi yli 20 000 työntekijälle Volkswagenin pääkonttorissa Wolfsburgissa.

Dieselhuijaus on johtanut toimitusjohtajan vaihtoon ja tahrannut Volkswagenin brändiä. Yhtiön osakkeen arvo on pudonnut 31 prosenttia syyskuusta, kun päästöskandaali tuli julki.

Thomson Reutersin tietojen mukaan Allianz Global Investors olisi menettänyt osakkeen arvon laskettua 8,6 miljoonaa euroa.

Uutistoimisto Reutersin tietojen mukaan Allianz laittaisi haasteen vireille jo tässä kuussa. Allianz toteaa lausunnossaan, että se ei ole toistaiseksi laittanut vireille oikeusprosesseja Volkswagenia vastaan.

Volkswagenia vastaan ollaan nostamassa jo kymmeniä haasteita Saksassa. Yhdysvalloissa maan oikeusministeriö vaatii Volkswagenilta oikeudessa jopa 46 miljardia dollaria eli lähes 42 miljardia euroa Yhdysvaltain ympäristölainsäädännön rikkomisesta.

Kaikkiaan yhtiötä vastaan on nostettu noin 500 oikeusprosessia. Lisäksi yhtiöllä on yhä korjaamatta 600 000 autoa Yhdysvalloissa.

Vaara työpaikoille

Osterloh on Volkswagenin hallintoneuvoston jäsen. Hän pyytää Yhdysvaltojen viranomaisia harkitsemaan sakkojen aiheuttamia mahdollisia työpaikkojen menetyksiä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Toivomme todella paljon, että Yhdysvaltain viranomaisilla on silmää myös tälle sosiaaliselle ja työvoimapoliittiselle puolelle, hän sanoo.

Volkswagen työllistää kaikkiaan 600 000 työntekijää noin 120 tehtaassa ympäri maailmaa. Työntekijöistä 270 000 on Saksassa, kun Yhdysvaltain Chattanoogan tehdas työllistää noin 2 200.

Volkswagenin toimitusjohtajan Matthias Müllerin mukaan skandaali aiheuttaa suurta taloudellista vahinkoa Volkswagenille. Viime vuonna Volkswagen varautui kriisin kustannuksiin laittamalla sivuun 6,7 miljardia euroa.

Yhtiö on lykännyt viime vuoden tuloksensa julkistusta, jotta se voisi paremmin arvioida kriisin aiheuttamaa vahinkoa.

8.3.2016 21:56
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
– Sillä tulee olemaan dramaattisia sosiaalisia seurauksia, jos yhtiön tulevaisuuden elinvoimaisuus vaarannetaan ennennäkemättömällä taloudellisella seuraamuksella, Osterloh sanoi yli 20 000 työntekijälle Volkswagenin pääkonttorissa Wolfsburgissa.

Kiittäkää pomoporrasta hyvästä (huonosta) johtamisesta (pelleilystä).
Anonyymi: hallelujaa 8.3.2016 22:20

Anonyymi
Just kaikki yhtiöt joiden osake tippuu voivat nosta syytteen osakkeidensa laskusta.
Anonyymi: AnalyytikkoPS 8.3.2016 22:40

Rekisteröitynyt käyttäjä
VW kusi omaan maitoonsa ja osakkeenomistajat joutuu sen nyt juomaan. Jos tällaisesta kuprusta selviäisi pään silityksellä, ei millään olisi mitään rajaa. Onneksi markkina reagoi huijaamiseen näinkin tehokkaasti. Nokian renkaitten toimitusjohtaja ei jostain selittämättömästä syysta ole vielä saanut kenkää. Pidetäänkö osakkaita idiootteina?
Rekisteröitynyt käyttäjä: BlueAngel 8.3.2016 23:39

Anonyymi
VW kusi omaan maitoonsa ja osakkeenomistajat joutuu sen nyt juomaan. Jos tällaisesta kuprusta selviäisi pään silityksellä, ei millään olisi mitään rajaa. Onneksi markkina reagoi huijaamiseen näinkin tehokkaasti. Nokian renkaitten toimitusjohtaja ei jostain selittämättömästä syysta ole vielä saanut kenkää. Pidetäänkö osakkaita idiootteina?


Kyllä ja niitähän ne ovat.
Anonyymi: MyytyJoulukuussa 8.3.2016 23:57

Anonyymi
Tuo on tumppulumppujen seuraava kusetusvaihde. Ei toimi.

Siitä seuraavaksi kansanauto kiristää Merkkeliltä lisärahat ja osakkeenomistajille suunnataan lisäosingonjako. Tuo tulee toimimaan. Toimintaa perustellaan sillä, että jos pörssi laskisi tulisi taas iso talousmörkö kylään.

Visvaisten saatananpalvojien luola maailmaa johtaa, kuten johtaa Suomeakin. Silmittömän pahuuden ja valehtelun kehto. Kaikki ministeriöt ja eduskunta mukana samassa pelissä. Suuryrityksistä nyt puhumattakaan.
Anonyymi: PikkuVeivaus 8.3.2016 23:59

Anonyymi
Jos osakkeen arvo laskee niin ei se laske tuotteen arvoa.

Päin vastoin, VW:n tuotteet ovat kuluttajan hyväksi alhaisen CO2 veron ja ilmoitettua alhaisemman kulutuksen vuoksi.

Pörssikeinottelijoiden tappioita ei kannata jäädä VW-autoilijan surkuttelemaan vaan nyt on aika ostaa VW.

Sitä paitsi mitään ns. huijausta ei edes ole vielä todistettu Euroopassa.
Anonyymi: Pentti 9.3.2016 0:00

Anonyymi
Yhdysvaltojen hybridisota vain kiihtyy. Kun kaikki maailman dataliikenne on käsissä, niin tämä on vasta alkua.
Anonyymi: TalousEdellä 9.3.2016 0:24

Anonyymi
Yksityisen yrityksen tumpuloinut pomo joutuu ensimmäiseksi lähtemään. Suomessa sama ay-mafia+puolueet ovat vatuloineet itselleen vaurautta ja verottomia tuloja jo vuosikymmenet, eikä kukaan puutu mihinkään.
Ai niin mutta sehän on Suomen tapa.
Anonyymi: TapansaKullakin 9.3.2016 1:56

Anonyymi
Suomen verottaja ottaisi tuosta sivuun siirretystä 6,7miljardista verot pois ja ajaisi yrityksen konkurssiin.
Muutenkin se pumppaa kaikki pois heti eikä huomenna.
Firmojen ei pidä menestyä, niiden pitää kitua ja kuolla.
Anonyymi: retert 9.3.2016 7:30

Anonyymi
VW on itse vastuussa siitä, että "yhtiön tulevaisuuden elinvoimaisuus vaarannetaan ennennäkemättömällä taloudellisella seuraamuksella". Osakkailta ja kuluttajilta varastaminen tulee kalliiksi.
Anonyymi: Titititi 9.3.2016 7:32
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

19:13 Metsä- ja finanssiyhtiöt palautuivat eilisen Brexit-syöksystä
18:06 Sirpa Pietikäinen: "Emme heitä jäsenmaita ulos"
17:33 Analyysi Näin "Ruotsin malli" vaikuttaisi eläkkeisiin
17:14 Digitoday Tältä näyttää kiristäjäviesti – älä todellakaan avaa
16:23 Nyt selvisi: suursijoittaja Soros löi vetoa Deutsche Bankin kurssilaskusta
15:55 KHO: Henkilö ei antanut selvitystä verottajalle – mätkyt sai määrätä silti
15:06 Helsingin pörssi elpyy – "rekyylipäivä ylöspäin"
14:44 EU:n valtasuhteet ovat koetuksella johtajien kokoontuessa Brysseliin – "Saksa on varovainen"
14:02 Keskuspankkikokous kutistui torsoksi – EKP:n Draghi kehotti yhtenäisyyteen
13:58 Digitoday Suomalainen virittelijän vimpain sai rahat kasaan 4 tunnissa
13:24 Video Brittiedustajalta suorat sanat Euroopan parlamentille – sai vastaansa buuauksia
13:17 DNA:n Leinonen Anvia-tarjouksesta: Raha ei ole ongelma
12:29 Digitoday Ärsyttääkö Googlen mainonta? Nyt se ärsyttää myös EU:ta
12:04 Comptelille yli 6 miljoonan euron tilaus Tanskasta
11:16 Digitoday Oululaisilta ex-nokialaisilta erikoinen puhelin – myynti alkaa ensi kuussa
11:11 Pörsseistä suli kahdessa päivässä 3 000 miljardia – Suomi pyörisi samalla summalla noin 50 vuotta
11:05 Anvia: DNA:n tarjous tuli varsin myöhään
10:31 Nokialle tilaus Telefónicalta Espanjasta
10:01 Taloussanomien uutiskirje kesätauolle
09:53 Digitoday Pienyrittäjä vei Windows 10 -pakkoasennuksen oikeuteen: Microsoft joutui korvaamaan
09:47 Asuntojen hinnat laskivat Helsingissä toukokuussa
09:31 Punta kääntyi nousuun – sijoittajat odottavat elvytystä
09:14 Digitoday Juoni tihenee – myös DNA lähti kisaamaan Anviasta
08:56 HS: Työeläkejohtaja haluaa jakaa eläkeriskiä kansalle
08:25 VW:n korvaussumma Yhdysvalloissa kasvamassa yli 15 miljardiin dollaria
08:08 Digitoday Löytyikö juuri uusi älypuhelinvaara? Pidä varasi sängyssä
07:42 Britannian luottoluokitus heikkeni kertaheitolla kaksi tasoa – menetti viimeisenkin AAA-luokituksen
07:23 Digitoday Tiedä tämä, Venäjän-matkaaja: Silausta vailla oleva "isovelilaki" uhkaa
06:01 Brexit-pommi voi keventää talouskuria EU:ssa – "Kansalle lisää rahaa"
27.6. Ilta-Sanomat Entä jos Britannia ei aloitakaan irtautumista EU:sta? ”Laillisesta näkökulmasta mahdollista”
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy