Kirjaudu ▼
 

Lakimies: Oulun autokauppojen pitäisi kertoa, että jakohihna ei ehkä kestä

Kai Tirkkonen
Lakimies: Oulun autokauppojen pitäisi kertoa, että jakohihna ei ehkä kestä
Kuluttajaliiton lakimiehen Timo Niemen mukaan olisi hyvä, jos kuluttaja tietäisi, millaisella vaihtovälillä jakohihnan pitäisi kestää Oulun seudulla.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Oulun seudun autokauppiaiden ja autokorjaajien kannattaa kertoa asiakkailleen, että autojen jakohihnat eivät välttämättä kestä niille määriteltyä vaihtoväliä.

Tätä mieltä on Kuluttajaliiton lakimies Timo Niemi, jonka mukaan seudun jakohihnaongelmasta pitäisi kertoa asiakkaille jo kauppoja hieroessa. Ruskea katupöly on jo vuosia rikkonut autojen jakohihnoja Oulun seudulla.

– Kuluttajasuojalain mukaan on virhe, jos jätetään olennaisia asioita kertomatta. On olennainen tieto, että jakohihna ei kestä normaalia vaihtoväliä. Sen pitäisi olla myyjien tiedossa, Niemi sanoo Taloussanomille.

Viime kesänä Lapin ammattikorkeakoulun yliopettaja Timo Kauppi kertoi Taloussanomille, että Raahe–Oulu–Tornio-tieosuudella autoilevien pitäisi vaihtaa jakohihna 100 000 ajokilometrin välein, vaikka suositus on 180 000 kilometriä. Kauppi on oppilasryhmänsä kanssa tutkinut vioittuneita autoja.

Kuluttajaliiton Niemen mukaan autonmyyjille ja korjaamoiden työntekijöille helpointa on, jos he kertovat asiakkailleen Oulun seudulle tyypillisistä ongelmista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Olisi hyvä, että kuluttaja saisi tietää, millaisella vaihtovälillä jakohihnan pitäisi ainakin kestää, Niemi sanoo.

Asiasta uutisoi aiemmin tänään Kaleva.

Jakohihnoja kuluttavan ruskean katupölyn alkuperä on edelleen selittämätön.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Kuluttajaliitto
Tagit auto

Kommentit (99)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ei näissä vw:ssä kestä ketjukaan tuota "pölyä". Eikö olisi parempi kertoa että ketju pitää uusia myös.
Anonyymi: Plffi 8.3.2016 20:46

Anonyymi
Mitenkäs tuo Oulunseudun pöly eroaa muun suomen pölystä??? Ilmestymienpä vain.
Anonyymi: hölynpöly 8.3.2016 21:15

Anonyymi
Miten mahtaapi kestää keuhkot? Liekö kukaan tutkinut?
Anonyymi: köhäys 8.3.2016 21:18

Anonyymi
Mitäs erikoista skeidaa Oulun ilmassa sitten leijuu jos jakohihnat leviää ennen aikojaan?
Anonyymi: hardbopping 8.3.2016 21:32

Anonyymi
Kun ajaa bemarilla ei ole tuollaisia huolia!
Anonyymi: Leluthajoaa 8.3.2016 21:51

Anonyymi
Y22DTR, samalla ketjulla ajettu jo 646 tkm Oulun seudulla.
Anonyymi: Opelonpop 8.3.2016 21:52

Anonyymi
Fiksut ostaakin autoja, missä hihnan tilalle on osattu asentaa ketju.
Anonyymi: HihnatSyvältä 8.3.2016 21:52

Anonyymi
En usko että Suomen olosuhteissa minkään moottorin jakohihna kestää 180tkm...
Anonyymi: Manu22 8.3.2016 21:57

Anonyymi
Voisikohan syynä olla itse hihnojen laatu,joka ei kestä pohjoisen olosuhteita.
Anonyymi: Laatu 8.3.2016 21:59

Anonyymi
Kannattaa ostaa Avensis. Siinä ei ole jakohihnaa.
Anonyymi: Avensis 8.3.2016 21:59
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

25.8. Uutuuskoneen lentoja perutaan – syöpyvätkö moottorit?
25.8. Kuluttaja, näin verkkokauppa houkuttelee sinua ostoksille
25.8. Digitoday Kuorma-auton kuljettaja aiheutti liikennekuoleman: Pelasi kohupeliä
25.8. Digitoday Loppu nettiriesalle? Google alkaa rangaista näitä verkkosivuja
25.8. Uber maksaa kuskeille tukiaisia – teki alkuvuonna miljarditappion
25.8. Terrori-iskut herättivät: Auttaako matkavakuutus?
25.8. Puola myi ensimmäiset juan-lainansa
25.8. Ilta-Sanomat Verottomana käteen 560 €/kk – 2000 suomalaista mukaan perustulokokeiluun
25.8. Onnibus.com hyväksyy kilpailijan lipun Porvoon ja Helsingin välillä
25.8. Senttiosake FIT Biotech nousukiidossa pörssissä – teräsyhtiöt painuvat
25.8. Digitoday Facebookin mieli muuttui: Alkaa hyödyntää Whatsapp-tietoa mainonnassa
25.8. Digitoday Pirate Bay -Sunde vaatii tuomionsa purkua ja korvauksia suomalaisilta levy-yhtiöiltä
25.8. Mediatalot perustavat yhteisen digimainonnan markkinapaikan
25.8. Pörssikauppa Finnlinesin osakkeella loppui tänään
25.8. Posti aloittaa taas yt:t – nyt syynä Anttilan konkurssi
25.8. Antti Riivarista Patentti- ja rekisterihallituksen uusi pääjohtaja
25.8. Analyysi Leimaako pitkäaikaistyöttömyys ihmisen? – "Yhtä yleistä kuin rasismi"
25.8. Kone tekee jättikaupat kiinalaisesta GiantKoneesta
25.8. Palkansaajien ansiot nousivat – aloissa on eroja
25.8. Digitoday Uskomatonta mutta totta: Reititin tunnistaa sinut kävelystä ja lukee huulilta
25.8. Saksalaisyritysten näkymät odotettua heikommat
25.8. Digitoday Nyt ei hyvältä näytä: Jopa Applen perustaja varoittaa iPhone-uudistuksesta
25.8. Suomen uudet vientiyritykset poikkeavat vanhoista
25.8. Analyytikko Baltian pankkifuusiosta: Nordeasta varteenotettavampi peluri
25.8. Kesäsää tuki Olvia – tulos ja markkinaosuus kasvoivat
25.8. Vähittäiskaupan myynti väheni keskikesällä
25.8. Yhdysvallat hyökkää EU:ta vastaan Applen verokiistassa
25.8. Nordea ja DNB yhdistävät toimintonsa Baltiassa
25.8. EK arvostelee uudistusta sähköiseksi tulorekisteriksi – "byrokraattinen ja kallis"
25.8. Yle: Ara teettää erityistilintarkastuksen Nuorisosäätiössä
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy