Kirjaudu ▼
 

Lakimies: Oulun autokauppojen pitäisi kertoa, että jakohihna ei ehkä kestä

Kai Tirkkonen
Lakimies: Oulun autokauppojen pitäisi kertoa, että jakohihna ei ehkä kestä
Kuluttajaliiton lakimiehen Timo Niemen mukaan olisi hyvä, jos kuluttaja tietäisi, millaisella vaihtovälillä jakohihnan pitäisi kestää Oulun seudulla.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Oulun seudun autokauppiaiden ja autokorjaajien kannattaa kertoa asiakkailleen, että autojen jakohihnat eivät välttämättä kestä niille määriteltyä vaihtoväliä.

Tätä mieltä on Kuluttajaliiton lakimies Timo Niemi, jonka mukaan seudun jakohihnaongelmasta pitäisi kertoa asiakkaille jo kauppoja hieroessa. Ruskea katupöly on jo vuosia rikkonut autojen jakohihnoja Oulun seudulla.

– Kuluttajasuojalain mukaan on virhe, jos jätetään olennaisia asioita kertomatta. On olennainen tieto, että jakohihna ei kestä normaalia vaihtoväliä. Sen pitäisi olla myyjien tiedossa, Niemi sanoo Taloussanomille.

Viime kesänä Lapin ammattikorkeakoulun yliopettaja Timo Kauppi kertoi Taloussanomille, että Raahe–Oulu–Tornio-tieosuudella autoilevien pitäisi vaihtaa jakohihna 100 000 ajokilometrin välein, vaikka suositus on 180 000 kilometriä. Kauppi on oppilasryhmänsä kanssa tutkinut vioittuneita autoja.

Kuluttajaliiton Niemen mukaan autonmyyjille ja korjaamoiden työntekijöille helpointa on, jos he kertovat asiakkailleen Oulun seudulle tyypillisistä ongelmista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Olisi hyvä, että kuluttaja saisi tietää, millaisella vaihtovälillä jakohihnan pitäisi ainakin kestää, Niemi sanoo.

Asiasta uutisoi aiemmin tänään Kaleva.

Jakohihnoja kuluttavan ruskean katupölyn alkuperä on edelleen selittämätön.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Kuluttajaliitto
Tagit auto

Kommentit (99)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ei näissä vw:ssä kestä ketjukaan tuota "pölyä". Eikö olisi parempi kertoa että ketju pitää uusia myös.
Anonyymi: Plffi 8.3.2016 20:46

Anonyymi
Mitenkäs tuo Oulunseudun pöly eroaa muun suomen pölystä??? Ilmestymienpä vain.
Anonyymi: hölynpöly 8.3.2016 21:15

Anonyymi
Miten mahtaapi kestää keuhkot? Liekö kukaan tutkinut?
Anonyymi: köhäys 8.3.2016 21:18

Anonyymi
Mitäs erikoista skeidaa Oulun ilmassa sitten leijuu jos jakohihnat leviää ennen aikojaan?
Anonyymi: hardbopping 8.3.2016 21:32

Anonyymi
Kun ajaa bemarilla ei ole tuollaisia huolia!
Anonyymi: Leluthajoaa 8.3.2016 21:51

Anonyymi
Y22DTR, samalla ketjulla ajettu jo 646 tkm Oulun seudulla.
Anonyymi: Opelonpop 8.3.2016 21:52

Anonyymi
Fiksut ostaakin autoja, missä hihnan tilalle on osattu asentaa ketju.
Anonyymi: HihnatSyvältä 8.3.2016 21:52

Anonyymi
En usko että Suomen olosuhteissa minkään moottorin jakohihna kestää 180tkm...
Anonyymi: Manu22 8.3.2016 21:57

Anonyymi
Voisikohan syynä olla itse hihnojen laatu,joka ei kestä pohjoisen olosuhteita.
Anonyymi: Laatu 8.3.2016 21:59

Anonyymi
Kannattaa ostaa Avensis. Siinä ei ole jakohihnaa.
Anonyymi: Avensis 8.3.2016 21:59
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

11:17 Glastonin yt:t päättyivät – irtisanoo 4 työntekijää
10:56 PT: Hyvätuloisten ostovoima paranee eniten – työttömän tuloissa suurin pudotus
10:45 Keskipalkka jopa 5480 euroa – näin eri alojen korkeakoulutetut tienasivat
10:04 Digitoday Ei vain puhelimien ongelma: Nyt varoitetaan räjähtävistä Samsungin pesukoneista
10:02 PT: Kasvun painopiste alkaa siirtyä vientiin
09:26 OPEC yllätyssopuun tuotannon rajoittamisesta
08:50 Kosteusvaurio voi tulla millaiseen taloon tahansa – alkuna usein vuotava liitos
08:21 Kolumni Digi-palvelu pettää liian usein
07:43 Air Berlin puolittaa laivastonsa ja vähentää 1200 työpaikkaa
06:03 Digitoday Kaksi muutosta Whatsappiin – sormet selviävät vähemmällä klikkailulla
06:02 Taloyhtiöiden riskit kasvavat – "Kaksi miestä katosi työmaalta pariksi viikoksi"
28.9. Digitoday Uutiseksi naamioitu haittaohjelma leviää Facebookissa – ethän klikannut?
28.9. Komissio ehdottaa julkista rekisteriä EU-lobbareille
28.9. EU-komissio ottaa ison pörssikaupan tarkempaan syyniin
28.9. Venäjä pumppaa öljyä kuin neuvostovuosina
28.9. SK: Technip Offshore voi lomauttaa koko henkilöstön
28.9. Digitoday Blackberry lopettaa puhelinten valmistamisen
28.9. Kuntarahoitus myi vihreitä bondeja – rahaa Länsimetrolle ja kouluille
28.9. FK:n Tornivaara: Sopeuttamista voi tehdä monella tavalla
28.9. Viime vuonna selvä piikki: Yhä useampi raivosi lentokoneessa
28.9. Inderes: Yrityskauppojen tahti hidastunut – viime vuonna ennätys
28.9. Digitoday Kutsu kävi oikeuteen: Loppuuko musiikin rippaaminen Youtubesta?
28.9. Autoja tuodaan yhä enemmän ulkomailta – "Autonvaihto useammalla mielessä"
28.9. Nyt se on virallista: OP eroaa FK:sta
28.9. Kone laskussa nousupörssissä, Caverion jatkaa eilistä kiriä
28.9. Harjoittelija löysi sattumalta – huutokaupassa 102-vuotias samppanja
28.9. Digitoday Näin Mars asutetaan elinaikanamme - Muskin hurja suunnitelma julki
28.9. Saudi-Arabia vihjasi öljysopimuksesta Iranin kanssa
28.9. Kotipizzan kasvukausi jatkui: Asiakkaat lisääntyivät ja ostokset kasvoivat
28.9. Digitoday Accenture irtisanoo jopa 40
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy