Kirjaudu ▼
 

Lakimies: Oulun autokauppojen pitäisi kertoa, että jakohihna ei ehkä kestä

Kai Tirkkonen
Lakimies: Oulun autokauppojen pitäisi kertoa, että jakohihna ei ehkä kestä
Kuluttajaliiton lakimiehen Timo Niemen mukaan olisi hyvä, jos kuluttaja tietäisi, millaisella vaihtovälillä jakohihnan pitäisi kestää Oulun seudulla.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Oulun seudun autokauppiaiden ja autokorjaajien kannattaa kertoa asiakkailleen, että autojen jakohihnat eivät välttämättä kestä niille määriteltyä vaihtoväliä.

Tätä mieltä on Kuluttajaliiton lakimies Timo Niemi, jonka mukaan seudun jakohihnaongelmasta pitäisi kertoa asiakkaille jo kauppoja hieroessa. Ruskea katupöly on jo vuosia rikkonut autojen jakohihnoja Oulun seudulla.

– Kuluttajasuojalain mukaan on virhe, jos jätetään olennaisia asioita kertomatta. On olennainen tieto, että jakohihna ei kestä normaalia vaihtoväliä. Sen pitäisi olla myyjien tiedossa, Niemi sanoo Taloussanomille.

Viime kesänä Lapin ammattikorkeakoulun yliopettaja Timo Kauppi kertoi Taloussanomille, että Raahe–Oulu–Tornio-tieosuudella autoilevien pitäisi vaihtaa jakohihna 100 000 ajokilometrin välein, vaikka suositus on 180 000 kilometriä. Kauppi on oppilasryhmänsä kanssa tutkinut vioittuneita autoja.

Kuluttajaliiton Niemen mukaan autonmyyjille ja korjaamoiden työntekijöille helpointa on, jos he kertovat asiakkailleen Oulun seudulle tyypillisistä ongelmista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Olisi hyvä, että kuluttaja saisi tietää, millaisella vaihtovälillä jakohihnan pitäisi ainakin kestää, Niemi sanoo.

Asiasta uutisoi aiemmin tänään Kaleva.

Jakohihnoja kuluttavan ruskean katupölyn alkuperä on edelleen selittämätön.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Kuluttajaliitto
Tagit auto

Kommentit (99)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ei näissä vw:ssä kestä ketjukaan tuota "pölyä". Eikö olisi parempi kertoa että ketju pitää uusia myös.
Anonyymi: Plffi 8.3.2016 20:46

Anonyymi
Mitenkäs tuo Oulunseudun pöly eroaa muun suomen pölystä??? Ilmestymienpä vain.
Anonyymi: hölynpöly 8.3.2016 21:15

Anonyymi
Miten mahtaapi kestää keuhkot? Liekö kukaan tutkinut?
Anonyymi: köhäys 8.3.2016 21:18

Anonyymi
Mitäs erikoista skeidaa Oulun ilmassa sitten leijuu jos jakohihnat leviää ennen aikojaan?
Anonyymi: hardbopping 8.3.2016 21:32

Anonyymi
Kun ajaa bemarilla ei ole tuollaisia huolia!
Anonyymi: Leluthajoaa 8.3.2016 21:51

Anonyymi
Y22DTR, samalla ketjulla ajettu jo 646 tkm Oulun seudulla.
Anonyymi: Opelonpop 8.3.2016 21:52

Anonyymi
Fiksut ostaakin autoja, missä hihnan tilalle on osattu asentaa ketju.
Anonyymi: HihnatSyvältä 8.3.2016 21:52

Anonyymi
En usko että Suomen olosuhteissa minkään moottorin jakohihna kestää 180tkm...
Anonyymi: Manu22 8.3.2016 21:57

Anonyymi
Voisikohan syynä olla itse hihnojen laatu,joka ei kestä pohjoisen olosuhteita.
Anonyymi: Laatu 8.3.2016 21:59

Anonyymi
Kannattaa ostaa Avensis. Siinä ei ole jakohihnaa.
Anonyymi: Avensis 8.3.2016 21:59
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

15:06 Venäjän ja Suomen välillä kulkee leveä Big Mac -raja
14:44 Digitoday Ilmaisia Pokémon-kolikoita? Epäilyttävä viesti leviää WhatsAppissa
14:26 Pesänhoitaja: Anttilasta kiinnostuneita ostajia on ulkomailta ja kotimaasta
14:04 FT: Yahoon Marissa Mayer syyttää mediaa seksismistä – "Se on sääli"
13:57 Outokumpu petrasi tulostaan odotettua enemmän
12:37 Digitoday Google päivitti: Häirikkösoittajille tyly stoppi
11:56 Öljyjätin tulos romahti 45 %
11:36 Digitoday Clash of Kings -sivusto hakkeroitiin: 1,6 miljoonan pelaajan tiedot vaarassa
11:08 Tuleeko Anttilaan vielä jättiale? Tämä ratkaisee
10:53 Kahtiajako kasvaa työmarkkinoilla: pitkäaikaistyöttömien määrä kolminkertaistunut
10:31 UPM-Kymmenen tulos ylitti odotukset – "kulujen karsiminen jatkuu"
10:01 Automyynti vilkastui – rengasvalmistaja Michelin petrasi tulostaan reippaasti
09:16 Mieli muuttui Englannin keskuspankissa
08:53 Uponorin liikevaihto ja -voitto kasvoivat selvästi
08:08 Matkaajat menevät nyt Espanjaan ja Portugaliin – "Turkki nähdään konfliktialueena"
07:10 Kolumni Ehtiikö EU ryhdistäytyä?
07:05 Digitoday Halpaa televisiota ostamassa? Etsi tämä merkintä
06:00 Asuntokauppa vilkkainta vuosiin: "Ihmiset ovat huomanneet, että maailma ei romahtanutkaan"
25.7. Kohta se on totta: Maailman ympäri ilman polttoainetta kulkevalla lentokoneella
25.7. Digitoday Poliisi halusi avata puhelimen – teetti kopiot kuolleen miehen sormista
25.7. Amerikkalaiset luulevat tietävänsä taloudesta – virheellinen itseluottamus aiheuttaa riskejä miljoonille
25.7. 10 merkkiä siitä, että olet oikeassa työpaikassa
25.7. Digitoday Microsoft vokottelee asiakkaita Windows 10:een tiedonkeruulla
25.7. EU painostaa Volkswagenia maksamaan korvauksia eurooppalaisille asiakkaille
25.7. Yle: Nokia teetti Suomessa asiantuntijatöitä 750 eurolla kuussa
25.7. Talouden taantuma nipistää Dubaita – lentokentälle hylätään taas kalliita autoja
25.7. Digitoday Pokémonit valtasivat App Storen: Ennätys puhki
25.7. Anttila: Osa verkosta ostaneista asiakkaista saa tavaransa
25.7. Turkissa kuohuu ja paine EU-johtajia kohtaan kasvaa – "Pakolaissopimus täytyy neuvotella uudelleen"
25.7. Yhdysvaltojen kasvava tuotanto painaa öljyn hintaa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy