Kirjaudu ▼
 

Romutuspalkkio ja veroale piristivät: "Autoja on pakko uusia"

Juhani Niiranen / HS
Romutuspalkkio ja veroale piristivät: "Autoja on pakko uusia"
Autojen ensirekisteröinnit harppasivat alkuvuodesta. Helmikuussa hyvä tahti jatkui, Tilastokeskus kertoi tänään.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Romuautopalkkio ja autoveron alennus näkyvät piikkinä alkuvuonna tehdyissä autojen ensirekisteröinneissä, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoo.

Romutuspalkkiokampanjassa romutustodistusta vastaan sai 1 500 euron alennuksen uuden auton yhteydessä. Kampanja oli voimassa viime vuoden loppuun.

Rissa kertoo, että palkkio myönnettiin myös sellaisille uuden auton ostajille, jotka tilasivat autonsa viime vuoden loppuun mennessä ja rekisteröivät sen tammikuun loppuun mennessä.

AUTOALAN KESKUSLIITTO RY
Taloustiedot
Y-tunnus 0211036-9
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto AYH
TOL-luokka
Elinkeinoelämän ja työnantajajärjestöjen toiminta
Kaikki yrityksen taloustiedot

– Niitä meni paljon tammikuussa rekisteriin. Tämä on yksi pääsyistä, Rissa sanoo Taloussanomille.

Tilastokeskus vahvisti tänään Autoalan Keskusliiton tiistaina kertomat luvut. Alkuvuoden aikana henkilöautoja ensirekisteröitiin 21 450, mikä on 17,5 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Helmikuussa rekisteröitiin 9 656 uutta henkilöautoa, mikä on 20,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Toinen pääsyy alkuvuoden autoinnostukseen löytyy autoveron alennuksesta, joka tuli voimaan tammikuun alussa. Mitä pienemmät hiilidioksidipäästöt autossa ovat, sitä vähemmän siitä tarvitsee maksaa autoveroa.

– Jonkin verran näkyi, että kuluttajat tilasivat autoja syksyllä ja rekisteröivät ne tammikuussa, Rissa kertoo.

Hän ennakoi, että nousu loiventuu vuoden mittaan. Koko Suomessa tilauskantaa on kuitenkin aiempaa enemmän, mikä näkynee ensirekisteröintien määrässä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Useampi kuukausi tästä eteenpäin näyttäisi olevan paremmalla mallilla kuin vuosi sitten.

Suurilta näyttävien prosenttien taustalla on myös viime vuoden heikot luvut.

Viimeisin, ja pienin, vaikuttava tekijä on Suomen autokannan keski-ikä. Autojen romutusikä on 20,4 vuotta, ja Rissan mukaan niin vanhat autot alkavat jo hajota käsiin. Samaan aikaan uusien autojen kauppa on takunnut useita vuosia.

– Autoja on pakko uusia. Nyt näkyy ensimmäisiä trendejä, että olemme menossa sen takia parempaan suuntaan, Rissa sanoo.

Vaikutus on kuitenkin pienempi, sillä se jakautuu pidemmälle aikavälille.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (23)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Miksi toimivaa autoa pitäs uusia??
katastus jos ei läpi sitten ymmärrän.
Anonyymi: vanhatkinHYviä 4.3.2016 16:58

Anonyymi
Itse luovuin autosta, kun alkoi käyttömaksut käymään liiaksi kukkarolle. Autosta oli kuitenkin maksettu jo uutena aivan riittävästi veroa, joten auton maksaminen moneen kertaan sen käyttöiän aikana alkoi muutenkin jurppimaan.
Anonyymi: huoleton_mies 4.3.2016 17:07

Anonyymi
Muutan takaisin Suomeen sitten kun autoverotus on poistettu ja viinit ovat ruokakaupassa.
Tuo 1500e alennus on niin mitätön alennus, että tuo on aina ollut tingittävissä. Autosta lähtee aina tinkimällä 5-10% pois hinnasta.
Anonyymi: Akuankkanen 4.3.2016 17:17

Anonyymi
Ne joilla on rahaa, ostaa uuden auton, ja me muut köyhät maksetaan palkkiot mm. veroissa.
Anonyymi: kaakka 4.3.2016 17:22

Anonyymi
Höpö höpö emävale, tuolla ne on pitkin herttoniemeä ilman kilpiä, kadunvarsilla kun ei enää metsäänkään mahdu, ostakaa täyttä tuubaa ja antakaa oma pois , kannattaa jättää vanha varoiksi jos vaikka nokkaketju venyy liikaa startatessa, nyt on niin koplattu yritykset kuiviin että myös tuotteet on täynnä ilmaa ja pikakyhäelmiä. Vanhalla mennään joka maksaa mun koko asuntolainan pelkillä kilometrikorvauksilla
Anonyymi: Vanhasetä 4.3.2016 17:29

Anonyymi
Ajan 1500-3000€ autoilla. Vanhempia autoja pystyy itse pitämään kunnossa, eikä käsittämättömiä sähköongelmiakaan ole. Jos ostaisin uuden auto, maksaisin jokaisesta huollosta 80-100€ tunti. Auton arvo putoaisi 2000€ - 3000€ vuodessa. Ei minulla asuntovelallisena ole tuollaiseen haaskuuseen varaa, vaikka bruttoansioni ovat 5000€/kk. Verottaja pitää siitä huolen. Pitäköön valkokauluskauppiaat uudet pirssinsä ihan vapaasti rikkaampien osteltavina.
Anonyymi: Ruuvaaja 4.3.2016 17:52

Anonyymi
Näennäinen autoveronalennus, joka maksatetaan karvaasti pienituloisilla käyttömaksun korotuksina on ääliömäinen. Suomi on ja pysyy liikenneasioiden banaanivaltiona.
Anonyymi: Jokeri 4.3.2016 18:27

Anonyymi
Mielummin teen 10 ulkomaanmatkaa kuin laitan pääni veroliekaan ostamalla auton.
Anonyymi: 9hbgi 4.3.2016 18:40

Anonyymi
En enää ikinä osta autoa, en etenkään Laakkoselta.
Anonyymi: enmaksaenää 4.3.2016 18:46

Anonyymi
Mikä autoveronalennus, en käsitä!
Anonyymi: verottjaexpertti 4.3.2016 19:02
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy