Kirjaudu ▼
 

Volkswagenin toimitusjohtaja sai varoittavia muistioita jo 2014 – ei lukenut

© Stefanie Loos / Reuters
Volkswagenin toimitusjohtaja sai varoittavia muistioita jo 2014 – ei lukenut
Volkswagenin entinen toimitusjohtaja Martin Winterkorn sai kaksi muistiota päästöhuijauksista jo vuonna 2014. Yhtiön mukaan hän oli ehkä liian kiireinen perehtyäkseen niihin.
3.3.2016 20:00
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Volkswagenin johdossa kiersi varoittavia muistioita päästöskandaalista, mutta yhtiön entinen toimitusjohtaja Martin Winterkorn ei huomioinut niitä. Näin silti, vaikka Winterkorn on kuuluisa kiinnostuksestaan yksityiskohtiin.

Volkswagenin julkistaman selvityksen mukaan Winterkorn sai vuonna 2014 kaksi muistiota Yhdysvaltain dieselpäästöjen ristiriitaisuuksista testeissä ja teillä. Viime kesänä entinen toimitusjohtaja osallistui päästöhuijausta sivuavaan kokoukseen.

Volkswagen valottaa selvityksessään ensimmäistä kertaa sitä minkälaista tietoa yhtiön ylimmällä johdolla oli päästöhuijauksesta.

Raportti antaa kuvan, että Winterkorn oli ehkä liian kiireinen johtaessaan jättiyritystä huomioidakseen vuoden 2014 muistiot. Yksi niistä oli merkattu hänelle osaksi "laajaa" lukemistoa yhtenä toukokuun viikonloppuna.

Toinen muistio oli puolestaan osa yhtiön tuoteturvallisuuspakettia. Winterkorn oli myös viime heinäkuussa läsnä kokouksessa, jossa diesel-kysymystä oli puheena.

Volkswagen katsoo tiedotteessaan, että diesel-kysymystä käsiteltiin yhtenä monista tuotekysymyksenä eikä se aluksi saanut erityistä huomiota yhtiön ylimmässä johdossa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Winterkorn keskitti lähes kymmenvuotisella johtokaudellaan päätöksentekovaltaa omiin käsiinsä. Hän vastasi kaikista tuotepäätöksistä ja VW-brändistä.

Selvitys on jonkinlainen täyskäännös Volkswagenilta. Kun päästöskandaali puhkesi viime syksynä, yhtiö väitti, että Winterkorn ei ollut tietoinen kriisistä. Toimitusjohtajalle vuonna toukokuussa 2014 valmisteltu viikonloppulukemisto paljasti kuitenkin päästöerot laboratorioissa ja maantiellä.

Saman vuoden marraskuussa tehty muistio laski diesel-kysymyksen hinnaksi 20 miljoonaa euroa. Päästöskandaalin kustannukset ovat nyt kohonneet miljardeihin.

3.3.2016 20:00
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen

Kommentit (14)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
€U-komissio ei lue mitään heillä on vain 1 päämäärä.
Ylimielisyys tuhosi €uroopan ja kieltäytyminen ymmärtämiseen. Tavis kärsii tästä kaikkein eniten.
Anonyymi: laki_tyhmyyteen 3.3.2016 20:08

Anonyymi
Kumpi on sivutuote? Bensa vai nafta.
Anonyymi: bensaasuonissa 3.3.2016 20:17

Anonyymi
Suomen myydyin auto on Volkswagen Nokian renkailla varustettuna. Ei mulla muuta.
Anonyymi: Geenivirhe 3.3.2016 20:22

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kyllä siinä kiire on kun pitää sorvata omaa bonus, optio, lisäeläke, sitouttamiskorvaus ja irtisanomispalkkio -ohjelmaa.
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 3.3.2016 20:36

Anonyymi
Miksi olisi 'lukenut'?
Bonuksethan siinä vain kasvoi.
Anonyymi: varasta-varasta 3.3.2016 20:45

Anonyymi
Volkkarin varmaan kannattaa peruuttaa se golfosake seuraavien johtajien osalta?
Anonyymi: EKplösänderi 3.3.2016 23:20

Anonyymi
"ei lukenut" Valehtelu jatkuu. Oksettavaa että kaiken ilman myrkyttämisen ja petostamisen jälkeen yrittää jatsit vielä paeta pienintäkin vastuuta.
Anonyymi: EuSucksMerkelDiapers 3.3.2016 23:41

Anonyymi
Tässä artikkelissa näemme vallan keskittämisen kaksijakoisuuden: Yhtäällä vallan keskittäminen on hyväksi, koska se yksinkertaistaa päätöksien tekemistä. Silloin on hyvä tehdä tulosta. Toisaalta vallan keskittäminen on huono juttu, koska yhteen päähän mahtuu vain rajallinen määrä huomiota annettavaksi tarvittaviin yksityiskohtiin. Olipa iso pamppu miten pakkomielteinen yksityiskohtien kanssa, hän ei millään pysty keskittymään tarpeeksi hyvin joka paikkaan. Sitten jossain välissä huomion ohi pääsee jokin päästöhuijauksen kaltainen mörkö ja ei ole ketään, joka huomauttaisi asiasta. Sitten sitä maksetaankin isoa laskua. Joskus pomon pitäisi vain ymmärtää delegoida. Näen yhtäläisyyksiä tämän VW-päästömokan ja Nokian älypuhelinmokan välillä. Johto kasasi liikaa lankoja yhteen nippuun, eikä enää tiennyt missä mentiin.
Anonyymi: Taas_sita_mennaan 4.3.2016 0:38

Anonyymi
Miksi olisi 'lukenut'?
Bonuksethan siinä vain kasvoi.


Sanoo, ettei lukenut. No en ihan usko.
Anonyymi: saahansitäsanoa 4.3.2016 0:53

Anonyymi
Hyväveli kerho suojelee AINA omiaan. Ei mitään vastuuta..
Ja oli muuten viimeinen VAG tuote meillä..
Anonyymi: Karvaturha 4.3.2016 6:14
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

07:12 Näkökulma Saksalaiset vastustavat vapaakauppasopimusta – miten käy viennin mahtimaalle?
06:05 Digitoday Testi: Acerin uutuus korvaa onnistuneesti pc:n
06:02 Näin työttömyys on kehittynyt Suomen kunnissa
06:01 Katso kartalta, missä kunnissa työttömyys kasvaa, missä laskee – yllättävä kehitys
26.8. Hengenvaarallinen vika virtalukossa vie General Motorsin oikeuteen vielä monta kertaa
26.8. Venäjä kaavailee uusia veronkorotuksia – haluaa säästää hätärahastot
26.8. Ryanair ottaa käyttöön kovat keinot: Aikoo myydä selvästi halvemmalla
26.8. Heureka aloittaa ison vientiponnistuksen
26.8. Lapset saivat iho-oireita Happy Meal -lelusta – McDonald's vetää takaisin
26.8. Yellen: Edellytykset koronnostolle ovat vahvistuneet
26.8. Kahvilajätti alkoi myydä kylmää kahvia – nuoret innostuivat
26.8. Digitoday IPhone mullistuu: Nyt lähtee kuulokeliitäntä – ensi vuonna kotinappi?
26.8. Tilaukset saaneet Kone ja Lehto etenevät pörssissä
26.8. Epäily Espoossa: Danske Bankin virkailija kavalsi satoja tuhansia euroja
26.8. Digitoday Nämä asiat tiedetään salaperäisestä iPhonen-murtajasta
26.8. Miksi Suomen työpaikat eivät täyty? Tohtorikolmikolta armoton selitys
26.8. Lentoyhtiö määrää uutuuskoneensa maahan – moottoreissa ongelmia
26.8. Digitoday Kannattaa tehdä: Näin estät Whatsappia antamasta numeroasi Facebookille
26.8. Britannian talous jatkoi vaimeaa kasvuaan – Brexitin vaikutukset eivät vielä näy
26.8. Digitoday IPhone-hälytys: "Nyt on syytä paniikkiin"
26.8. VW:n sopu amerikkalaisten autokauppiaiden kanssa voi maksaa yli miljardi euroa
26.8. Digitoday 26 vuotta siinä kesti: Klassikkopeli murtautuu ulos Windowsista
26.8. Rakennuslupien määrässä hurja hyppäys – asuntoluvat +23 %
26.8. Digitoday Tämä on vakavaa: iPhonet murrettu – Apple kehottaa päivittämään
26.8. Synkkä arvio: Trumpin voitto voi aiheuttaa maailmanlaajuisen taantuman
26.8. Lehto rakentaa majoitustilat 1000:lle ydinvoimalatyömaan työntekijälle
26.8. Kone sai suuren tilauksen – yli 200 hissiä Kiinaan
26.8. KL: Vuokra-asuntojen omistajat syyttävät kuntia vuokrien noususta
26.8. LM:n kysely: Haastajat jäävät kauas Rinteestä
26.8. Kolumni Navigaattori ajaa kartan ohi
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy