Kirjaudu ▼
 

Volkswagenin toimitusjohtaja sai varoittavia muistioita jo 2014 – ei lukenut

© Stefanie Loos / Reuters
Volkswagenin toimitusjohtaja sai varoittavia muistioita jo 2014 – ei lukenut
Volkswagenin entinen toimitusjohtaja Martin Winterkorn sai kaksi muistiota päästöhuijauksista jo vuonna 2014. Yhtiön mukaan hän oli ehkä liian kiireinen perehtyäkseen niihin.
3.3.2016 20:00
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Volkswagenin johdossa kiersi varoittavia muistioita päästöskandaalista, mutta yhtiön entinen toimitusjohtaja Martin Winterkorn ei huomioinut niitä. Näin silti, vaikka Winterkorn on kuuluisa kiinnostuksestaan yksityiskohtiin.

Volkswagenin julkistaman selvityksen mukaan Winterkorn sai vuonna 2014 kaksi muistiota Yhdysvaltain dieselpäästöjen ristiriitaisuuksista testeissä ja teillä. Viime kesänä entinen toimitusjohtaja osallistui päästöhuijausta sivuavaan kokoukseen.

Volkswagen valottaa selvityksessään ensimmäistä kertaa sitä minkälaista tietoa yhtiön ylimmällä johdolla oli päästöhuijauksesta.

Raportti antaa kuvan, että Winterkorn oli ehkä liian kiireinen johtaessaan jättiyritystä huomioidakseen vuoden 2014 muistiot. Yksi niistä oli merkattu hänelle osaksi "laajaa" lukemistoa yhtenä toukokuun viikonloppuna.

Toinen muistio oli puolestaan osa yhtiön tuoteturvallisuuspakettia. Winterkorn oli myös viime heinäkuussa läsnä kokouksessa, jossa diesel-kysymystä oli puheena.

Volkswagen katsoo tiedotteessaan, että diesel-kysymystä käsiteltiin yhtenä monista tuotekysymyksenä eikä se aluksi saanut erityistä huomiota yhtiön ylimmässä johdossa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Winterkorn keskitti lähes kymmenvuotisella johtokaudellaan päätöksentekovaltaa omiin käsiinsä. Hän vastasi kaikista tuotepäätöksistä ja VW-brändistä.

Selvitys on jonkinlainen täyskäännös Volkswagenilta. Kun päästöskandaali puhkesi viime syksynä, yhtiö väitti, että Winterkorn ei ollut tietoinen kriisistä. Toimitusjohtajalle vuonna toukokuussa 2014 valmisteltu viikonloppulukemisto paljasti kuitenkin päästöerot laboratorioissa ja maantiellä.

Saman vuoden marraskuussa tehty muistio laski diesel-kysymyksen hinnaksi 20 miljoonaa euroa. Päästöskandaalin kustannukset ovat nyt kohonneet miljardeihin.

3.3.2016 20:00
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen

Kommentit (14)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
€U-komissio ei lue mitään heillä on vain 1 päämäärä.
Ylimielisyys tuhosi €uroopan ja kieltäytyminen ymmärtämiseen. Tavis kärsii tästä kaikkein eniten.
Anonyymi: laki_tyhmyyteen 3.3.2016 20:08

Anonyymi
Kumpi on sivutuote? Bensa vai nafta.
Anonyymi: bensaasuonissa 3.3.2016 20:17

Anonyymi
Suomen myydyin auto on Volkswagen Nokian renkailla varustettuna. Ei mulla muuta.
Anonyymi: Geenivirhe 3.3.2016 20:22

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kyllä siinä kiire on kun pitää sorvata omaa bonus, optio, lisäeläke, sitouttamiskorvaus ja irtisanomispalkkio -ohjelmaa.
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 3.3.2016 20:36

Anonyymi
Miksi olisi 'lukenut'?
Bonuksethan siinä vain kasvoi.
Anonyymi: varasta-varasta 3.3.2016 20:45

Anonyymi
Volkkarin varmaan kannattaa peruuttaa se golfosake seuraavien johtajien osalta?
Anonyymi: EKplösänderi 3.3.2016 23:20

Anonyymi
"ei lukenut" Valehtelu jatkuu. Oksettavaa että kaiken ilman myrkyttämisen ja petostamisen jälkeen yrittää jatsit vielä paeta pienintäkin vastuuta.
Anonyymi: EuSucksMerkelDiapers 3.3.2016 23:41

Anonyymi
Tässä artikkelissa näemme vallan keskittämisen kaksijakoisuuden: Yhtäällä vallan keskittäminen on hyväksi, koska se yksinkertaistaa päätöksien tekemistä. Silloin on hyvä tehdä tulosta. Toisaalta vallan keskittäminen on huono juttu, koska yhteen päähän mahtuu vain rajallinen määrä huomiota annettavaksi tarvittaviin yksityiskohtiin. Olipa iso pamppu miten pakkomielteinen yksityiskohtien kanssa, hän ei millään pysty keskittymään tarpeeksi hyvin joka paikkaan. Sitten jossain välissä huomion ohi pääsee jokin päästöhuijauksen kaltainen mörkö ja ei ole ketään, joka huomauttaisi asiasta. Sitten sitä maksetaankin isoa laskua. Joskus pomon pitäisi vain ymmärtää delegoida. Näen yhtäläisyyksiä tämän VW-päästömokan ja Nokian älypuhelinmokan välillä. Johto kasasi liikaa lankoja yhteen nippuun, eikä enää tiennyt missä mentiin.
Anonyymi: Taas_sita_mennaan 4.3.2016 0:38

Anonyymi
Miksi olisi 'lukenut'?
Bonuksethan siinä vain kasvoi.


Sanoo, ettei lukenut. No en ihan usko.
Anonyymi: saahansitäsanoa 4.3.2016 0:53

Anonyymi
Hyväveli kerho suojelee AINA omiaan. Ei mitään vastuuta..
Ja oli muuten viimeinen VAG tuote meillä..
Anonyymi: Karvaturha 4.3.2016 6:14
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

16:25 Autoja tuodaan yhä enemmän ulkomailta – "Autonvaihto useammalla mielessä"
15:48 Nyt se on virallista: OP eroaa FK:sta
15:19 Kone laskussa nousupörssissä, Caverion jatkaa eilistä kiriä
14:24 Harjoittelija löysi sattumalta – huutokaupassa 102-vuotias samppanja
13:55 Digitoday Näin Mars asutetaan elinaikanamme - Muskin hurja suunnitelma julki
13:29 Saudi-Arabia vihjasi öljysopimuksesta Iranin kanssa
12:53 Kotipizzan kasvukausi jatkui: Asiakkaat lisääntyivät ja ostokset kasvoivat
12:19 Digitoday Accenture irtisanoo jopa 40
11:25 Vaikeuksissa kyntävä Deutsche Bank myy henkivakuutusyhtiönsä
11:16 Digitoday Natsilaulu päätyi Googlen hampaisiin – mitä oikein tapahtuu?
10:46 Deutsche Bankin toimitusjohtaja: Emme tarvitse valtiontukea missään tapauksessa
10:21 Suomi putosi kilpailukykyvertailussa – Ruotsi kiri ohi
10:01 Vanhojen asuntojen hinnat nousivat elokuussa
09:18 Hanjinin konttilaivat halutaan myydä mahdollisimman pian
09:03 Digitoday Sitä on tehty vuosikausia - nyt Youtube sallii sen
08:44 TVO haastanut Arevan oikeuteen Ranskassa
07:41 Ilta-Sanomat Rakentaja vaikeni talon märkätilojen virheistä – joutui maksamaan ostajalle 50 000 euroa
06:03 Digitoday Jouduitko hakkeroiduksi? Älä tee tätä yleistä virhettä
06:02 Analyysi Maailman vaarallisin pankki – tätä ei voi päästää nurin
27.9. Uusi avaus Venäjältä: Lentoyhtiön emofirma lähtee rakettibisnekseen
27.9. Digitoday IPhonen porausvideo meni täydestä: "Senkin idiootti"
27.9. Ford tyrmäsi Trumpin väitteen: "Me pysymme täällä ikuisesti"
27.9. Uber laajentaa rajusti ruokapalveluaan
27.9. Fivalle tulossa uusi väline pankkien valvontaan
27.9. Öljyn hinta painuu – Iran antoi pakit tuotantoleikkauksille
27.9. Pankki varoittaa asuntokuplasta: Brexitillä voi olla arvaamaton seuraus
27.9. Kuluttajien luottamus on nyt kova USA:ssa –nousi korkeimmilleen vuoden 2007 jälkeen
27.9. Karu arvio: Maailmankauppa hyytyy finanssikriisin tasolle
27.9. Helsingin pörssi kääntyi laskuun – Caverion jatkaa nousussa
27.9. USA pohtii, kuinka ison miljardisakon Volkswagen saa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy