Kirjaudu ▼
 

Volkswagenin toimitusjohtaja sai varoittavia muistioita jo 2014 – ei lukenut

© Stefanie Loos / Reuters
Volkswagenin toimitusjohtaja sai varoittavia muistioita jo 2014 – ei lukenut
Volkswagenin entinen toimitusjohtaja Martin Winterkorn sai kaksi muistiota päästöhuijauksista jo vuonna 2014. Yhtiön mukaan hän oli ehkä liian kiireinen perehtyäkseen niihin.
3.3.2016 20:00
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Volkswagenin johdossa kiersi varoittavia muistioita päästöskandaalista, mutta yhtiön entinen toimitusjohtaja Martin Winterkorn ei huomioinut niitä. Näin silti, vaikka Winterkorn on kuuluisa kiinnostuksestaan yksityiskohtiin.

Volkswagenin julkistaman selvityksen mukaan Winterkorn sai vuonna 2014 kaksi muistiota Yhdysvaltain dieselpäästöjen ristiriitaisuuksista testeissä ja teillä. Viime kesänä entinen toimitusjohtaja osallistui päästöhuijausta sivuavaan kokoukseen.

Volkswagen valottaa selvityksessään ensimmäistä kertaa sitä minkälaista tietoa yhtiön ylimmällä johdolla oli päästöhuijauksesta.

Raportti antaa kuvan, että Winterkorn oli ehkä liian kiireinen johtaessaan jättiyritystä huomioidakseen vuoden 2014 muistiot. Yksi niistä oli merkattu hänelle osaksi "laajaa" lukemistoa yhtenä toukokuun viikonloppuna.

Toinen muistio oli puolestaan osa yhtiön tuoteturvallisuuspakettia. Winterkorn oli myös viime heinäkuussa läsnä kokouksessa, jossa diesel-kysymystä oli puheena.

Volkswagen katsoo tiedotteessaan, että diesel-kysymystä käsiteltiin yhtenä monista tuotekysymyksenä eikä se aluksi saanut erityistä huomiota yhtiön ylimmässä johdossa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Winterkorn keskitti lähes kymmenvuotisella johtokaudellaan päätöksentekovaltaa omiin käsiinsä. Hän vastasi kaikista tuotepäätöksistä ja VW-brändistä.

Selvitys on jonkinlainen täyskäännös Volkswagenilta. Kun päästöskandaali puhkesi viime syksynä, yhtiö väitti, että Winterkorn ei ollut tietoinen kriisistä. Toimitusjohtajalle vuonna toukokuussa 2014 valmisteltu viikonloppulukemisto paljasti kuitenkin päästöerot laboratorioissa ja maantiellä.

Saman vuoden marraskuussa tehty muistio laski diesel-kysymyksen hinnaksi 20 miljoonaa euroa. Päästöskandaalin kustannukset ovat nyt kohonneet miljardeihin.

3.3.2016 20:00
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen

Kommentit (14)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
€U-komissio ei lue mitään heillä on vain 1 päämäärä.
Ylimielisyys tuhosi €uroopan ja kieltäytyminen ymmärtämiseen. Tavis kärsii tästä kaikkein eniten.
Anonyymi: laki_tyhmyyteen 3.3.2016 20:08

Anonyymi
Kumpi on sivutuote? Bensa vai nafta.
Anonyymi: bensaasuonissa 3.3.2016 20:17

Anonyymi
Suomen myydyin auto on Volkswagen Nokian renkailla varustettuna. Ei mulla muuta.
Anonyymi: Geenivirhe 3.3.2016 20:22

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kyllä siinä kiire on kun pitää sorvata omaa bonus, optio, lisäeläke, sitouttamiskorvaus ja irtisanomispalkkio -ohjelmaa.
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 3.3.2016 20:36

Anonyymi
Miksi olisi 'lukenut'?
Bonuksethan siinä vain kasvoi.
Anonyymi: varasta-varasta 3.3.2016 20:45

Anonyymi
Volkkarin varmaan kannattaa peruuttaa se golfosake seuraavien johtajien osalta?
Anonyymi: EKplösänderi 3.3.2016 23:20

Anonyymi
"ei lukenut" Valehtelu jatkuu. Oksettavaa että kaiken ilman myrkyttämisen ja petostamisen jälkeen yrittää jatsit vielä paeta pienintäkin vastuuta.
Anonyymi: EuSucksMerkelDiapers 3.3.2016 23:41

Anonyymi
Tässä artikkelissa näemme vallan keskittämisen kaksijakoisuuden: Yhtäällä vallan keskittäminen on hyväksi, koska se yksinkertaistaa päätöksien tekemistä. Silloin on hyvä tehdä tulosta. Toisaalta vallan keskittäminen on huono juttu, koska yhteen päähän mahtuu vain rajallinen määrä huomiota annettavaksi tarvittaviin yksityiskohtiin. Olipa iso pamppu miten pakkomielteinen yksityiskohtien kanssa, hän ei millään pysty keskittymään tarpeeksi hyvin joka paikkaan. Sitten jossain välissä huomion ohi pääsee jokin päästöhuijauksen kaltainen mörkö ja ei ole ketään, joka huomauttaisi asiasta. Sitten sitä maksetaankin isoa laskua. Joskus pomon pitäisi vain ymmärtää delegoida. Näen yhtäläisyyksiä tämän VW-päästömokan ja Nokian älypuhelinmokan välillä. Johto kasasi liikaa lankoja yhteen nippuun, eikä enää tiennyt missä mentiin.
Anonyymi: Taas_sita_mennaan 4.3.2016 0:38

Anonyymi
Miksi olisi 'lukenut'?
Bonuksethan siinä vain kasvoi.


Sanoo, ettei lukenut. No en ihan usko.
Anonyymi: saahansitäsanoa 4.3.2016 0:53

Anonyymi
Hyväveli kerho suojelee AINA omiaan. Ei mitään vastuuta..
Ja oli muuten viimeinen VAG tuote meillä..
Anonyymi: Karvaturha 4.3.2016 6:14
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

14:12 Outotec painui tappiolle, liikevaihto supistui selvästi
14:02 Munksjö-konserni teki tulosennätyksensä
13:25 Britannian talous odotettua paremmassa vauhdissa ennen Brexit-äänestystä
12:49 Digitoday IPhone-myynti rajussa alamäessä – "Hyviä asioita tapahtuu, kun ihmiset eivät odota mitään"
12:07 Italian ongelmapankki yrittää haalia 5 miljardia ennen perjantaita
10:57 Digitoday Teslan Autopilot ajoi ylinopeutta: Näin raju oli kuolemaan johtanut kolari
10:31 Deutsche Bankin tulos romahti
10:14 Kuluttajat luottavat enemmän Suomen kuin omaan talouteensa
09:47 Sanoma teki reippaan tulosparannuksen – kiri etenkin Suomessa
09:22 Teollisuuden luottamus heikkeni hieman
09:10 Hillary Clintonin historiallinen ehdokkuus varmistui
08:29 HS: Hallitus haluaa yrityksille ison veroalen
07:55 Applen tulos heikkeni – puhelinmyynti yli odotusten
06:05 Turkkiin pääsee nyt halvalla – aurinkotuoleista ei tarvitse tapella
26.7. Digitoday Torrent-sivuston perustajalle 150 miljoonan euron taakka – onnitteli Hollywoodia
26.7. Kesko panostaa kymmeniä miljoonia kisaan maanteiden asiakkaista
26.7. Omistajilta vihreä valo: Frankfurtin ja Lontoon pörssit yhdistyvät
26.7. Belgialainen kone kerää huomiota – teki festariväen virtsasta tuhat litraa vettä, josta pantiin olutta
26.7. Anttila aloittaa tänään konkurssialen
26.7. Mitä maksaa ajomatka Helsingistä Turkuun? Uusi sovellus laskee autosi bensakulut ja päästöt
26.7. Yle: Fennovoima alkaa tutkia uutta ydinjätteiden loppusijoituspaikkaa
26.7. Digitoday Surface Pro 3:n akku ei kestä: Mitä tekee Microsoft?
26.7. Brexit lohkaisi brittien eläkevaroja – eläkeläiset tukivat EU-eroa
26.7. Mäkkärin hampurilaisia syötiin odotuksia vähemmän
26.7. Ylituotannon uhka painaa öljyä – hinta valahti kolmen kuukauden pohjiin
26.7. Huawein älypuhelinten myynti harppasi 25 %
26.7. Digitoday Apple pestasi iPad-gurun vetämään autoaan ojasta
26.7. Onnibus lopettaa Virossa – "Byrokratialle ei näy loppua"
26.7. Tulosyhtiöt kannattelevat Helsingin pörssiä
26.7. Inderesin Viljakainen metsäyhtiöistä: UPM on valmiimpi kuin Stora Enso
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy