Kirjaudu ▼
 

Päästöt, renkaat, kilometrit... missä muussa autoilija saa olla vielä tarkkana?

Hanne Salonen / HS
Päästöt, renkaat, kilometrit... missä muussa autoilija saa olla vielä tarkkana?
Autojen "koodistuminen" on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa, arvioivat asiantuntijat.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ensin paljastui, että autonvalmistajat manipuloivat moottorin päästöjä ja polttoaineen kulutusta mieluisaan suuntaan testeissä. Viime viikolla selvisi, että rengasvalmistajilta on tullut autolehtien testeihin paranneltuja renkaita.

Yle puolestaan kertoi tällä viikolla, että autojen kilometrimittareita on helppo väärentää 150 euroa maksavalla laitteella. Kyseessä on tietysti eri mittaluokan asia kuin esimerkiksi päästöhuijaukset, mutta käytetyn auton ostajan kannattaa olla tarkkana, koska muutetut kilometriluvut voivat vaikuttaa auton arvoon.

Pitääkö autoilijan odottaa tähän listaa jatkoa?

– Kolaritesti on yksi kohta, jossa manipulointi on mahdollista. Testeissä asiat ovat aina pienestä kiinni, sanoo ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala.

Testien tuloksiin voi vaikuttaa hyvin pienet muutokset testiautoissa, esimerkiksi sadasosan paksuisten materiaalien viilaukset. Juhala ei kuitenkaan usko, että törmäystesteissä olisi tapahtunut tulosten manipulaatiota, koska todisteita asiasta ei ole.

Pienet erot korostuvat vertailutesteissä, joissa tuotteita verrataan toisiinsa. Tällaisia ovat esimerkiksi talvirengastestit, joiden tulokset voivat vaihdella paljonkin testipäivän sään mukaan. Juhala toteaa, että kolaritestitkin ovat tietyllä lailla vertailutestejä, koska absoluuttisten arvojen mittaus niissä ei ole helppoa.

Yksityisautoilijoita edustava Autoliitto on mukana tekemässä Euro NCAP -kolaritestejä. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että testissä huijaaminen on aina mahdollista. Liiton tiedossa ei ole, että testeissä olisi tapahtunut huijaamista.

– Tiedossamme ei ole vilunkia, mutta optimointia tapahtuu testiä silmällä pitäen. Se kuuluu testin luonteeseen, koska tarkoituksena on ohjata tuotekehitystä oikeaan suuntaan, Nieminen sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Euro NCAP -törmäystestien tavoitteena on antaa kuluttajille vertailutietoja. Testaajat pyrkivät estämään huijaamista käyttämällä myynnissä olevia autoja. Testin toteutustapa on myös julkinen.

Koodimuutoksilla on helppoa huijata

Ajoneuvojen tietoteknistyminen on lisännyt mahdollisuutta manipuloida testien tuloksia. Emeritusprofessori Juhala huomauttaa, että auto-ohjelmistoissa voi olla 10 miljoonaa riviä koodia. Jos koodiin tekee pienen muutoksen, testaajien on vaikea huomata sitä.

– Softa on tehnyt paljon mahdolliseksi, Juhala sanoo.

Myös Autoliiton Niemisen mukaan autojen digitalisoituminen on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa. Hänen mukaansa periaatteessa kaikessa voi huijata.

– Koska kaikki on digitaalista, autojen ominaisuuksia voi muuttaa ohjelmoimalla. Ohjelmointia vaihtamalla on periaatteessa helppo huijata, Nieminen sanoo.

Autoilijoiden kiusana ovat myös tuoteväärennökset. Mobil-voiteluaineiden maahantuoja Exxonmobil Finland teki MTV:n uutisten mukaan tammikuussa tullille rikosilmoituksen epäilystään, että Suomessa on myyty kuluttajille väärennettyä Mobil-moottoriöljyä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (25)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
vaikka pankkilainojen koroissa, tänne tilastoidaan ,että kinka halvalla saa 85000 viidelletoista vuodelle, ei niitä oikeesti saa niin halvalla muuta kun näihin lehtie vertailuihin.
Anonyymi: vikil 3.3.2016 15:27

Anonyymi
Autoliitto, Suomen turhin yhdistys.
Anonyymi: Autolla-ajava 3.3.2016 15:30

Anonyymi
Huijatuksi tulemisen riskiä voi vähentää sillä, että ei osta mitään.
Anonyymi: dfgdfgdf 3.3.2016 15:30

Anonyymi
Trafi - mielivaltaiset rekisteröintejä koskevat päätökset

Katsastus - Väärät merkinnät rekisteriotteisiin.

Kaikista näistä muitten virheistä vastaa auton omistaja, vailla valitusoikeutta.
Anonyymi: roistot 3.3.2016 15:39

Anonyymi
Vähän ihmettelinkin Mobil öljyä vaihtaessa että onpas tummaa öljyä, no se olikin viron poikien ainakin kahteen kertaan kierrätettyä öljyä.
Anonyymi: eestiniinperkeleesti 3.3.2016 15:44

Anonyymi
Joka asiassa kuluttajaa huijataan. Hammastahna tuubissa reikä suudennettu valtavasti. Ihminenhän puristaa aina saman mittaisen pötkön harjalle. Ja kaikissa koneissa ja lämmittimissä tehot ilmoitetaan aina rajusti yläkanttiin. Ym. Eli joka asiassa.
Anonyymi: markus50 3.3.2016 16:02

Anonyymi
Vähän ihmettelinkin Mobil öljyä vaihtaessa että onpas tummaa öljyä, no se olikin viron poikien ainakin kahteen kertaan kierrätettyä öljyä.


Joopa joo. Milläs anaaal-yysillä sait selville.
Anonyymi: Satusetiäriittää 3.3.2016 16:14

Anonyymi
Testien painotukset - painotuksien avulla...

Kandee olla kriittinen
Anonyymi: ysiysi 3.3.2016 16:49

Anonyymi
Käyttäkää kiusallaankin vähemmän jolla saa kiusaa huijareille ja tätä roskavaltiota kohtaan.

Kulutus läjähti nollaan itselläkin.

Ei kiinnosta enää olla jokin tulosyksikkö yhdysvaltain mallin mukaiselle roskavaltiolle.
Anonyymi: eikiinnosta 3.3.2016 17:09

Anonyymi
Joo o mahtaakohan toi 150 euron laite kun muuttaa kilometrit trippimittarissa. Ecu:ssa sitten onkin myös kilometrit tallennettuna. Ainakin vag/mersu autoissa.
Anonyymi: NeuroticPain 3.3.2016 17:45
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

17:02 Avioerotutkimus paljasti dramaattisen muutoksen – näin miehen työtilanne vaikuttaa eroriskiin
16:27 Halpa energia kurittaa öljyjättejä – Shellin tulos romahti 72 %
15:49 Digitoday Mercedes Benzin Tesla-haastajalle tyly tuomio: "Tämä on oikeasti vaarallinen tuote"
15:45 Nesteen osake jatkaa kiitoa, YIT sukeltaa
15:44 Posti aloittaa jälleen yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 70 henkeä
15:29 Televisiokaupassa hurja nousu Rion kisojen alla – suosituin tuumakoko on entistä suurempi
15:01 Valmet täytti odotukset – "Pyrimme kasvamaan yli kaksi kertaa markkinoita nopeammin"
14:54 Päästöskandaalin ryvettämän Volkswagenin liikevaihto nousi
14:21 Onnibusin äkkilähtö Virosta aiheutti myllerryksen – kilpailija lisää vuoroja
13:49 Amer Sports jäi selvästi odotuksista – asiakkaiden konkurssit piinasivat
13:17 Euroalueen talousluottamus vahvistui
13:01 Nesteeltä iso yllätys – "Liikevoitto ylitti ennusteet noin 40 prosenttia"
12:49 Digitoday Microsoft: Windows 10 tekee tietoturvaohjelmat turhiksi
12:20 Digitoday Salasanasuojassa aukko: "Käyttävätkö ihmiset todella tätä?"
11:50 Brittipankki vähentää 3000 työpaikkaa lisää – syynä Brexit
11:18 Yle: Murtovarkaat kärkkyvät rekisterinumeroita lentokentillä ja satamissa
10:54 VR:n kilpailija aloitti säännölliset kuljetukset
10:13 Nesteen osake lähti hurjaan nousuun – +8,1 %
10:12 Neste teki huiman tulosparannuksen, liikevaihtokin loikkasi
09:56 Vanhojen asuntojen neliöhinnat pk-seudulla 3 579 euroa, muualla 1 707 euroa
09:28 YIT:n liikevaihto kasvoi reippaasti
09:20 Opiskelun sallimisesta työttömille tehtiin kansalaisaloite – taustalla Nokian ja Microsoftin luottamusmiehet
08:36 Lemminkäinen takoi muhkeamman tuloksen – tilauskirja lihoi
08:02 Facebook teki tulosloikan – mainokset kävivät kaupaksi
07:45 HS: Suomalaisfirma kymmenkertaistaa ruokauutuuden tuotannon
06:05 Viroon mennään nyt syömään – aterian saa jopa 3,5 eurolla
27.7. Digitoday Facebookissa mainostetaan hämäriä aurinkolaseja ystäviesi nimissä – toimi näin
27.7. Fed piti ohjauskorkonsa odotetusti ennallaan
27.7. Kokoomuksen Vartiainen poistaisi varainsiirtoveron: "Varmasti Suomen vahingollisimpia veroja"
27.7. Trump kiisti jyrkästi kontaktit Venäjälle, eikä aio paljastaa verotietojaan
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy