Kirjaudu ▼
 

Päästöt, renkaat, kilometrit... missä muussa autoilija saa olla vielä tarkkana?

Hanne Salonen / HS
Päästöt, renkaat, kilometrit... missä muussa autoilija saa olla vielä tarkkana?
Autojen "koodistuminen" on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa, arvioivat asiantuntijat.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ensin paljastui, että autonvalmistajat manipuloivat moottorin päästöjä ja polttoaineen kulutusta mieluisaan suuntaan testeissä. Viime viikolla selvisi, että rengasvalmistajilta on tullut autolehtien testeihin paranneltuja renkaita.

Yle puolestaan kertoi tällä viikolla, että autojen kilometrimittareita on helppo väärentää 150 euroa maksavalla laitteella. Kyseessä on tietysti eri mittaluokan asia kuin esimerkiksi päästöhuijaukset, mutta käytetyn auton ostajan kannattaa olla tarkkana, koska muutetut kilometriluvut voivat vaikuttaa auton arvoon.

Pitääkö autoilijan odottaa tähän listaa jatkoa?

– Kolaritesti on yksi kohta, jossa manipulointi on mahdollista. Testeissä asiat ovat aina pienestä kiinni, sanoo ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala.

Testien tuloksiin voi vaikuttaa hyvin pienet muutokset testiautoissa, esimerkiksi sadasosan paksuisten materiaalien viilaukset. Juhala ei kuitenkaan usko, että törmäystesteissä olisi tapahtunut tulosten manipulaatiota, koska todisteita asiasta ei ole.

Pienet erot korostuvat vertailutesteissä, joissa tuotteita verrataan toisiinsa. Tällaisia ovat esimerkiksi talvirengastestit, joiden tulokset voivat vaihdella paljonkin testipäivän sään mukaan. Juhala toteaa, että kolaritestitkin ovat tietyllä lailla vertailutestejä, koska absoluuttisten arvojen mittaus niissä ei ole helppoa.

Yksityisautoilijoita edustava Autoliitto on mukana tekemässä Euro NCAP -kolaritestejä. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että testissä huijaaminen on aina mahdollista. Liiton tiedossa ei ole, että testeissä olisi tapahtunut huijaamista.

– Tiedossamme ei ole vilunkia, mutta optimointia tapahtuu testiä silmällä pitäen. Se kuuluu testin luonteeseen, koska tarkoituksena on ohjata tuotekehitystä oikeaan suuntaan, Nieminen sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Euro NCAP -törmäystestien tavoitteena on antaa kuluttajille vertailutietoja. Testaajat pyrkivät estämään huijaamista käyttämällä myynnissä olevia autoja. Testin toteutustapa on myös julkinen.

Koodimuutoksilla on helppoa huijata

Ajoneuvojen tietoteknistyminen on lisännyt mahdollisuutta manipuloida testien tuloksia. Emeritusprofessori Juhala huomauttaa, että auto-ohjelmistoissa voi olla 10 miljoonaa riviä koodia. Jos koodiin tekee pienen muutoksen, testaajien on vaikea huomata sitä.

– Softa on tehnyt paljon mahdolliseksi, Juhala sanoo.

Myös Autoliiton Niemisen mukaan autojen digitalisoituminen on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa. Hänen mukaansa periaatteessa kaikessa voi huijata.

– Koska kaikki on digitaalista, autojen ominaisuuksia voi muuttaa ohjelmoimalla. Ohjelmointia vaihtamalla on periaatteessa helppo huijata, Nieminen sanoo.

Autoilijoiden kiusana ovat myös tuoteväärennökset. Mobil-voiteluaineiden maahantuoja Exxonmobil Finland teki MTV:n uutisten mukaan tammikuussa tullille rikosilmoituksen epäilystään, että Suomessa on myyty kuluttajille väärennettyä Mobil-moottoriöljyä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (25)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
vaikka pankkilainojen koroissa, tänne tilastoidaan ,että kinka halvalla saa 85000 viidelletoista vuodelle, ei niitä oikeesti saa niin halvalla muuta kun näihin lehtie vertailuihin.
Anonyymi: vikil 3.3.2016 15:27

Anonyymi
Autoliitto, Suomen turhin yhdistys.
Anonyymi: Autolla-ajava 3.3.2016 15:30

Anonyymi
Huijatuksi tulemisen riskiä voi vähentää sillä, että ei osta mitään.
Anonyymi: dfgdfgdf 3.3.2016 15:30

Anonyymi
Trafi - mielivaltaiset rekisteröintejä koskevat päätökset

Katsastus - Väärät merkinnät rekisteriotteisiin.

Kaikista näistä muitten virheistä vastaa auton omistaja, vailla valitusoikeutta.
Anonyymi: roistot 3.3.2016 15:39

Anonyymi
Vähän ihmettelinkin Mobil öljyä vaihtaessa että onpas tummaa öljyä, no se olikin viron poikien ainakin kahteen kertaan kierrätettyä öljyä.
Anonyymi: eestiniinperkeleesti 3.3.2016 15:44

Anonyymi
Joka asiassa kuluttajaa huijataan. Hammastahna tuubissa reikä suudennettu valtavasti. Ihminenhän puristaa aina saman mittaisen pötkön harjalle. Ja kaikissa koneissa ja lämmittimissä tehot ilmoitetaan aina rajusti yläkanttiin. Ym. Eli joka asiassa.
Anonyymi: markus50 3.3.2016 16:02

Anonyymi
Vähän ihmettelinkin Mobil öljyä vaihtaessa että onpas tummaa öljyä, no se olikin viron poikien ainakin kahteen kertaan kierrätettyä öljyä.


Joopa joo. Milläs anaaal-yysillä sait selville.
Anonyymi: Satusetiäriittää 3.3.2016 16:14

Anonyymi
Testien painotukset - painotuksien avulla...

Kandee olla kriittinen
Anonyymi: ysiysi 3.3.2016 16:49

Anonyymi
Käyttäkää kiusallaankin vähemmän jolla saa kiusaa huijareille ja tätä roskavaltiota kohtaan.

Kulutus läjähti nollaan itselläkin.

Ei kiinnosta enää olla jokin tulosyksikkö yhdysvaltain mallin mukaiselle roskavaltiolle.
Anonyymi: eikiinnosta 3.3.2016 17:09

Anonyymi
Joo o mahtaakohan toi 150 euron laite kun muuttaa kilometrit trippimittarissa. Ecu:ssa sitten onkin myös kilometrit tallennettuna. Ainakin vag/mersu autoissa.
Anonyymi: NeuroticPain 3.3.2016 17:45
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

29.8. Kreikan seuraava lainaerä voi viivästyä
29.8. Zuckerberg: Facebook ei pyri mediayhtiöksi
29.8. Pankkijohtaja kiistää syyllistyneensä valuuttojen manipulaatioon
29.8. Merkel vakuuttaa: TTIP-neuvottelut jatkuvat
29.8. Kreikan talous kasvoi toisella neljänneksellä
29.8. Yle: Valtio yritti tiristää autoilijoilta rahaa sakoilla, meni pieleen
29.8. Irlanti puolustautuu Applen verojutussa
29.8. EK Ahvenanmaan verottomasta pakettirallista: "Mitään hätiköityä ei pidä tehdä"
29.8. Venäjälle voi syntyä uusi öljyjätti – Putinin leima puuttuu
29.8. Varaudu näihin – moni vero muuttuu ensi vuonna
29.8. Digitoday Dropbox-tietoja nettiin – vaihda salasana, jos kuulut tähän ryhmään
29.8. Onko tässä Särkänniemen delfiinien uusi työ?
29.8. Meyerin investoinnit Turkuun nousevat 75 miljoonaan euroon
29.8. Laajennus työkokeiluun, Guggenheim, isompi kotitalousvähennys – EK julkisti toiveet hallitukselle
29.8. Nordea veikkaa: Seuraava koronnosto sittenkin vasta joulukuussa
29.8. Investors House saattaa aloittaa asuntorakentamisen
29.8. Wärtsilä ja Gasum aloittavat maakaasuyhteistyön
29.8. Kauppa kävi heinäkuussa vain suurissa supermarketeissa
29.8. Saksalaisministeri: Britit eivät saa poimia rusinoita pullasta
29.8. Digitoday Hurja patenttihakemus: Näinkö loppuvat iPhone-varkaudet?
29.8. Palkansaajat saamassa uuden kiky-porkkanan – näin veronkevennys vaikuttaa
29.8. Aktia ennustaa aneemista kasvua – "Ei spurtti, vaan hyvin maltillinen parannus"
29.8. Libressen ja Liberon pörssiinmenon takana ostotarjous
29.8. EK: Teollisuuden näkymät edelleen heikot
29.8. Hypo: Juuri julkaistut tiedot paljastavat talouden tilan
29.8. Digitoday Musiikkipalvelujen taisto meni rumaksi: Spotify kostaa artisteille
29.8. Asuntokaupan kahtiajako vahvistuu Suomessa
29.8. Ilta-Sanomat Muumimukien hinnat laskevat? ”Keräilijöiden usko alkaa hiipua”
29.8. Japanin Kuroda: Ei epäilystäkään, etteikö lisäelvytykselle olisi tilaa
29.8. Digitoday Oppivatko ihmiset vihdoin? Pokémon-pelko ei toteutunut Suomessa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy