Kirjaudu ▼
 

Päästöt, renkaat, kilometrit... missä muussa autoilija saa olla vielä tarkkana?

Hanne Salonen / HS
Päästöt, renkaat, kilometrit... missä muussa autoilija saa olla vielä tarkkana?
Autojen "koodistuminen" on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa, arvioivat asiantuntijat.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ensin paljastui, että autonvalmistajat manipuloivat moottorin päästöjä ja polttoaineen kulutusta mieluisaan suuntaan testeissä. Viime viikolla selvisi, että rengasvalmistajilta on tullut autolehtien testeihin paranneltuja renkaita.

Yle puolestaan kertoi tällä viikolla, että autojen kilometrimittareita on helppo väärentää 150 euroa maksavalla laitteella. Kyseessä on tietysti eri mittaluokan asia kuin esimerkiksi päästöhuijaukset, mutta käytetyn auton ostajan kannattaa olla tarkkana, koska muutetut kilometriluvut voivat vaikuttaa auton arvoon.

Pitääkö autoilijan odottaa tähän listaa jatkoa?

– Kolaritesti on yksi kohta, jossa manipulointi on mahdollista. Testeissä asiat ovat aina pienestä kiinni, sanoo ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala.

Testien tuloksiin voi vaikuttaa hyvin pienet muutokset testiautoissa, esimerkiksi sadasosan paksuisten materiaalien viilaukset. Juhala ei kuitenkaan usko, että törmäystesteissä olisi tapahtunut tulosten manipulaatiota, koska todisteita asiasta ei ole.

Pienet erot korostuvat vertailutesteissä, joissa tuotteita verrataan toisiinsa. Tällaisia ovat esimerkiksi talvirengastestit, joiden tulokset voivat vaihdella paljonkin testipäivän sään mukaan. Juhala toteaa, että kolaritestitkin ovat tietyllä lailla vertailutestejä, koska absoluuttisten arvojen mittaus niissä ei ole helppoa.

Yksityisautoilijoita edustava Autoliitto on mukana tekemässä Euro NCAP -kolaritestejä. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että testissä huijaaminen on aina mahdollista. Liiton tiedossa ei ole, että testeissä olisi tapahtunut huijaamista.

– Tiedossamme ei ole vilunkia, mutta optimointia tapahtuu testiä silmällä pitäen. Se kuuluu testin luonteeseen, koska tarkoituksena on ohjata tuotekehitystä oikeaan suuntaan, Nieminen sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Euro NCAP -törmäystestien tavoitteena on antaa kuluttajille vertailutietoja. Testaajat pyrkivät estämään huijaamista käyttämällä myynnissä olevia autoja. Testin toteutustapa on myös julkinen.

Koodimuutoksilla on helppoa huijata

Ajoneuvojen tietoteknistyminen on lisännyt mahdollisuutta manipuloida testien tuloksia. Emeritusprofessori Juhala huomauttaa, että auto-ohjelmistoissa voi olla 10 miljoonaa riviä koodia. Jos koodiin tekee pienen muutoksen, testaajien on vaikea huomata sitä.

– Softa on tehnyt paljon mahdolliseksi, Juhala sanoo.

Myös Autoliiton Niemisen mukaan autojen digitalisoituminen on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa. Hänen mukaansa periaatteessa kaikessa voi huijata.

– Koska kaikki on digitaalista, autojen ominaisuuksia voi muuttaa ohjelmoimalla. Ohjelmointia vaihtamalla on periaatteessa helppo huijata, Nieminen sanoo.

Autoilijoiden kiusana ovat myös tuoteväärennökset. Mobil-voiteluaineiden maahantuoja Exxonmobil Finland teki MTV:n uutisten mukaan tammikuussa tullille rikosilmoituksen epäilystään, että Suomessa on myyty kuluttajille väärennettyä Mobil-moottoriöljyä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (25)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
vaikka pankkilainojen koroissa, tänne tilastoidaan ,että kinka halvalla saa 85000 viidelletoista vuodelle, ei niitä oikeesti saa niin halvalla muuta kun näihin lehtie vertailuihin.
Anonyymi: vikil 3.3.2016 15:27

Anonyymi
Autoliitto, Suomen turhin yhdistys.
Anonyymi: Autolla-ajava 3.3.2016 15:30

Anonyymi
Huijatuksi tulemisen riskiä voi vähentää sillä, että ei osta mitään.
Anonyymi: dfgdfgdf 3.3.2016 15:30

Anonyymi
Trafi - mielivaltaiset rekisteröintejä koskevat päätökset

Katsastus - Väärät merkinnät rekisteriotteisiin.

Kaikista näistä muitten virheistä vastaa auton omistaja, vailla valitusoikeutta.
Anonyymi: roistot 3.3.2016 15:39

Anonyymi
Vähän ihmettelinkin Mobil öljyä vaihtaessa että onpas tummaa öljyä, no se olikin viron poikien ainakin kahteen kertaan kierrätettyä öljyä.
Anonyymi: eestiniinperkeleesti 3.3.2016 15:44

Anonyymi
Joka asiassa kuluttajaa huijataan. Hammastahna tuubissa reikä suudennettu valtavasti. Ihminenhän puristaa aina saman mittaisen pötkön harjalle. Ja kaikissa koneissa ja lämmittimissä tehot ilmoitetaan aina rajusti yläkanttiin. Ym. Eli joka asiassa.
Anonyymi: markus50 3.3.2016 16:02

Anonyymi
Vähän ihmettelinkin Mobil öljyä vaihtaessa että onpas tummaa öljyä, no se olikin viron poikien ainakin kahteen kertaan kierrätettyä öljyä.


Joopa joo. Milläs anaaal-yysillä sait selville.
Anonyymi: Satusetiäriittää 3.3.2016 16:14

Anonyymi
Testien painotukset - painotuksien avulla...

Kandee olla kriittinen
Anonyymi: ysiysi 3.3.2016 16:49

Anonyymi
Käyttäkää kiusallaankin vähemmän jolla saa kiusaa huijareille ja tätä roskavaltiota kohtaan.

Kulutus läjähti nollaan itselläkin.

Ei kiinnosta enää olla jokin tulosyksikkö yhdysvaltain mallin mukaiselle roskavaltiolle.
Anonyymi: eikiinnosta 3.3.2016 17:09

Anonyymi
Joo o mahtaakohan toi 150 euron laite kun muuttaa kilometrit trippimittarissa. Ecu:ssa sitten onkin myös kilometrit tallennettuna. Ainakin vag/mersu autoissa.
Anonyymi: NeuroticPain 3.3.2016 17:45
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

09:02 Kaleva: Norwegianilta matkustajille lisälasku – syynä Norjan valtio
08:46 Digitoday Itseajava Tesla joutui ensimmäiseen kuolonkolariin
08:43 S&P alensi EU:n luottoluokitusta – syynä Brexit
07:56 Nyt on myöhäistä – kansa ei kiirehtinyt lainakaton vuoksi
07:53 HS-kysely: Enemmistö suomalaisista hyväksyy halpatyövoiman
07:05 Kolumni Britannia repii itsensä kappaleiksi
06:01 Hyötyykö Brexitistä Helsinki vai sittenkin Lontoo? "Niinkin hassusti voisi käydä"
30.6. Maraboun ja Tobleronen omistaja teki ostotarjouksen Hersheystä – pakit tuli
30.6. Google osti 12 vuoden tuotannon norjalaisesta voimalasta, jota ei ole vielä olemassa
30.6. Ikean perustajalla on ollut tuplasti vaikea viikko – miljardien lasku
30.6. Lieksaan rakennetaan kaksi biojalostamoa – rahaa kerätään nyt joukkorahoituksella
30.6. Ilta-Sanomat Laskelma: Näin paljon voit säästää rahaa ilmalämpöpumpulla
30.6. Asuntolainojen kysyntä kuumenee – nostettiin eniten neljään vuoteen
30.6. Digitoday Tietosuojaviranomaiselle kirvelevä tappio: Facebookin seuranta saa jatkua
30.6. Wärtsilä ostaa suomalaisen Eniramin
30.6. Globalisaation häviäjät kannattivat Brexitiä – "Tilanteesta pitää oppia"
30.6. Digitoday Kas kummaa: Onko tässä Huawein B-suunnitelma?
30.6. Näin Elisa onnistui saamaan Anvian itselleen – "Törkeä ja epäisänmaallinen temppu"
30.6. Osa Helsingin pörssin osakkeista jo toipunut Brexit-paniikista
30.6. Digitoday Suomi johtamaan EU:n puolustusviraston kyberhanketta
30.6. Brexit-ennuste: EKP lisää velkakirjaostoja 100 miljardiin kuukaudessa
30.6. Digitoday Uusi nettipankkiryöstö aiheutti miljoonatappiot: "Tusinoittain pankkeja murrettu"
30.6. Danske Bank arvioi: Suomen talouskasvu hiipuu selvästi, jos Britannian EU-ero etenee
30.6. Brexit voi kolauttaa ulkomaalaisten osaamiseen nojaavaa Lontoota
30.6. Nordea perustaa digiyksikön – vetäjäksi brittipankki RBS:n digijohtaja
30.6. Digitoday Jalokivikauppa rytisi 25 000 turvakameran hyökkäyksessä – myös Suomesta iskettiin
30.6. Digitoday Käytätkö Facebookia Chromella? Varo kavereidesi tekemiä merkintöjä
30.6. Kauppakamarin johtaja uhmaa ekonomistien Brexit-arvioita: ”En usko yhteen totuuteen”
30.6. Ilmalämpöpumpun tuoma säästö puhuttaa: ”Voidaan päätyä vain yhteen lopputulokseen”
30.6. Vakuutusyhtiöt myyvät evakuointiturvaa – milloin saa korvauksia?
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy