Kirjaudu ▼
 

Päästöt, renkaat, kilometrit... missä muussa autoilija saa olla vielä tarkkana?

Hanne Salonen / HS
Päästöt, renkaat, kilometrit... missä muussa autoilija saa olla vielä tarkkana?
Autojen "koodistuminen" on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa, arvioivat asiantuntijat.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ensin paljastui, että autonvalmistajat manipuloivat moottorin päästöjä ja polttoaineen kulutusta mieluisaan suuntaan testeissä. Viime viikolla selvisi, että rengasvalmistajilta on tullut autolehtien testeihin paranneltuja renkaita.

Yle puolestaan kertoi tällä viikolla, että autojen kilometrimittareita on helppo väärentää 150 euroa maksavalla laitteella. Kyseessä on tietysti eri mittaluokan asia kuin esimerkiksi päästöhuijaukset, mutta käytetyn auton ostajan kannattaa olla tarkkana, koska muutetut kilometriluvut voivat vaikuttaa auton arvoon.

Pitääkö autoilijan odottaa tähän listaa jatkoa?

– Kolaritesti on yksi kohta, jossa manipulointi on mahdollista. Testeissä asiat ovat aina pienestä kiinni, sanoo ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala.

Testien tuloksiin voi vaikuttaa hyvin pienet muutokset testiautoissa, esimerkiksi sadasosan paksuisten materiaalien viilaukset. Juhala ei kuitenkaan usko, että törmäystesteissä olisi tapahtunut tulosten manipulaatiota, koska todisteita asiasta ei ole.

Pienet erot korostuvat vertailutesteissä, joissa tuotteita verrataan toisiinsa. Tällaisia ovat esimerkiksi talvirengastestit, joiden tulokset voivat vaihdella paljonkin testipäivän sään mukaan. Juhala toteaa, että kolaritestitkin ovat tietyllä lailla vertailutestejä, koska absoluuttisten arvojen mittaus niissä ei ole helppoa.

Yksityisautoilijoita edustava Autoliitto on mukana tekemässä Euro NCAP -kolaritestejä. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että testissä huijaaminen on aina mahdollista. Liiton tiedossa ei ole, että testeissä olisi tapahtunut huijaamista.

– Tiedossamme ei ole vilunkia, mutta optimointia tapahtuu testiä silmällä pitäen. Se kuuluu testin luonteeseen, koska tarkoituksena on ohjata tuotekehitystä oikeaan suuntaan, Nieminen sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Euro NCAP -törmäystestien tavoitteena on antaa kuluttajille vertailutietoja. Testaajat pyrkivät estämään huijaamista käyttämällä myynnissä olevia autoja. Testin toteutustapa on myös julkinen.

Koodimuutoksilla on helppoa huijata

Ajoneuvojen tietoteknistyminen on lisännyt mahdollisuutta manipuloida testien tuloksia. Emeritusprofessori Juhala huomauttaa, että auto-ohjelmistoissa voi olla 10 miljoonaa riviä koodia. Jos koodiin tekee pienen muutoksen, testaajien on vaikea huomata sitä.

– Softa on tehnyt paljon mahdolliseksi, Juhala sanoo.

Myös Autoliiton Niemisen mukaan autojen digitalisoituminen on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa. Hänen mukaansa periaatteessa kaikessa voi huijata.

– Koska kaikki on digitaalista, autojen ominaisuuksia voi muuttaa ohjelmoimalla. Ohjelmointia vaihtamalla on periaatteessa helppo huijata, Nieminen sanoo.

Autoilijoiden kiusana ovat myös tuoteväärennökset. Mobil-voiteluaineiden maahantuoja Exxonmobil Finland teki MTV:n uutisten mukaan tammikuussa tullille rikosilmoituksen epäilystään, että Suomessa on myyty kuluttajille väärennettyä Mobil-moottoriöljyä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (25)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
vaikka pankkilainojen koroissa, tänne tilastoidaan ,että kinka halvalla saa 85000 viidelletoista vuodelle, ei niitä oikeesti saa niin halvalla muuta kun näihin lehtie vertailuihin.
Anonyymi: vikil 3.3.2016 15:27

Anonyymi
Autoliitto, Suomen turhin yhdistys.
Anonyymi: Autolla-ajava 3.3.2016 15:30

Anonyymi
Huijatuksi tulemisen riskiä voi vähentää sillä, että ei osta mitään.
Anonyymi: dfgdfgdf 3.3.2016 15:30

Anonyymi
Trafi - mielivaltaiset rekisteröintejä koskevat päätökset

Katsastus - Väärät merkinnät rekisteriotteisiin.

Kaikista näistä muitten virheistä vastaa auton omistaja, vailla valitusoikeutta.
Anonyymi: roistot 3.3.2016 15:39

Anonyymi
Vähän ihmettelinkin Mobil öljyä vaihtaessa että onpas tummaa öljyä, no se olikin viron poikien ainakin kahteen kertaan kierrätettyä öljyä.
Anonyymi: eestiniinperkeleesti 3.3.2016 15:44

Anonyymi
Joka asiassa kuluttajaa huijataan. Hammastahna tuubissa reikä suudennettu valtavasti. Ihminenhän puristaa aina saman mittaisen pötkön harjalle. Ja kaikissa koneissa ja lämmittimissä tehot ilmoitetaan aina rajusti yläkanttiin. Ym. Eli joka asiassa.
Anonyymi: markus50 3.3.2016 16:02

Anonyymi
Vähän ihmettelinkin Mobil öljyä vaihtaessa että onpas tummaa öljyä, no se olikin viron poikien ainakin kahteen kertaan kierrätettyä öljyä.


Joopa joo. Milläs anaaal-yysillä sait selville.
Anonyymi: Satusetiäriittää 3.3.2016 16:14

Anonyymi
Testien painotukset - painotuksien avulla...

Kandee olla kriittinen
Anonyymi: ysiysi 3.3.2016 16:49

Anonyymi
Käyttäkää kiusallaankin vähemmän jolla saa kiusaa huijareille ja tätä roskavaltiota kohtaan.

Kulutus läjähti nollaan itselläkin.

Ei kiinnosta enää olla jokin tulosyksikkö yhdysvaltain mallin mukaiselle roskavaltiolle.
Anonyymi: eikiinnosta 3.3.2016 17:09

Anonyymi
Joo o mahtaakohan toi 150 euron laite kun muuttaa kilometrit trippimittarissa. Ecu:ssa sitten onkin myös kilometrit tallennettuna. Ainakin vag/mersu autoissa.
Anonyymi: NeuroticPain 3.3.2016 17:45
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

24.5. Linnassa lymysi 1800-luvun kätköpulloja – 11 000 euron viiniä maistettiin avaamatta sitä
24.5. Monsanto sanoi ei – Bayerin 62 miljardin ostotarjous liian alhainen
24.5. Ruotsalainen tosi-tv-tähti menetti miljoonansa – päätyi leikkaamaan entisen linnansa nurmea
24.5. Digitoday Vai että tällaisia tuloksia – googlasivatko Nokia-miehet HMD-firmansa nimeä lainkaan?
24.5. Luxemburgia epäillään EU:n verosääntöjen rikkomisesta – komissio uhkaa viedä asian oikeuteen
24.5. Roviolla yli 300 lisenssisopimusta Angry Birds -tuotteista
24.5. Digitoday Tulihan se sieltä: Spotify pisti perhehinnoittelun kuntoon
24.5. Googlen vastaus aamulla alkaneeseen veroratsiaan: "Noudatamme täysin Ranskan lakia"
24.5. Euroryhmä haluaa sopia IMF:n kanssa Kreikan velkahelpotuksista vielä tänään
24.5. EU-tuella piti tulla työtä ja kasvua – "Tulokset ovat aivan liian laihoja"
24.5. Näissä osoitteissa Suomen suurituloisin prosentti viihtyy – yksi kaupunginosa Helsingissä ylitse muiden
24.5. Liikanen puolusti EKP:n rahapolitiikkaa: "Se on tukenut myös työllisyyttä"
24.5. Suomi erottuu muista Pohjoismaista Moody'sin vertailussa – eikä ainoastaan huonolla tavalla
24.5. Komissio hyväksyi Keskon Onninen-kaupan
24.5. Koneelle uusi talousjohtaja Microsoftilta
24.5. Digitoday Windows 10:n uudella päivityksellä on ikävä vaatimus
24.5. Googlen tiloissa Pariisissa on käynnissä laaja ratsia
24.5. Digitoday 81 miljoonaa kahmineet pankkiryöstäjät pääsivät kuin koira veräjästä – pidätys oli vain yhden käskyn päässä
24.5. "Tunnelmat ovat uneliaat, kesäpörssi on alkanut"
24.5. Digitoday Suomalaisten karuja tarinoita: Windows 10 alkoi asentua väkisin
24.5. EU:n investointiohjelma isolla summalla mukaan Keski-Pasilan kauppakeskukseen
24.5. Moody's kehuu suomalaisia metsäfirmoja
24.5. Posti alkaa toimittaa myös ruokapaketteja
24.5. Digitoday Ruma arvio Nokian potkujen koosta: 10 000–15 000
24.5. Pankki: Vilja ja metallit alkavat kallistua
24.5. Kiinnostaisiko useampi osinko vuodessa? "Järkisyyt tukevat tiheämpää tahtia"
24.5. Professori valtionyhtiöistä: Eihän Talvivaarakaan kerro yksityisten saavutuksista
24.5. Digitoday Facebook kiistää puolueellisuuden palvelussaan – tekee silti useita korjauksia
24.5. Yle: Outokumpu leikkaa 103 työpaikkaa Suomesta
24.5. SKAL: Liikennekaari uhkaa lisätä harmaata taloutta
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy