Kirjaudu ▼
 

Alle 30 000 euron sähköautot tulevat ja voivat aiheuttaa öljykriisin

© Stephen Lam / Reuters
Alle 30 000 euron sähköautot tulevat ja voivat aiheuttaa öljykriisin
Tulevaisuuden sähköautot eivät ehkä maksa yhtä paljon kuin nykypäivän Teslat.
Sähköauton akkujen halventuminen kiihdyttää sähköautojen leviämistä ja voi johtaa ennen pitkää öljykriisiin, Bloomberg News Energy Financen (BNEF) analyysi osoittaa.
25.2.2016 15:51
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Akkujen hinnat putosivat viime vuonna 35 prosenttia. Tällä vauhdilla sähköautoista tulee analyysin mukaan seuraavan kuuden vuoden aikana yhtä edullisia kuin bensa-autoista. Akun osuus sähköauton valmistushinnasta on noin kolmannes.

Ennusteiden mukaan pitkän toimintasäteen sähköautot maksavat alle 22 000 nykydollaria vuoteen 2040 mennessä.

Öljyalalla sähköautojen nopeaan yleistymiseen ei uskota, ainakaan julkisissa puheissa. Sähköautojen osuus maailman automarkkinoista on nyt promillen luokkaa. Öljynviejäjärjestö Opecin mukaan osuus olisi vuonna 2040 vain prosentti. Öljy-yhtiö Exxonin toimitusjohtaja Ryan Lance arvioi uutistoimisto Bloombergille, että sähköautoilla ei ole merkittävää vaikutusta 50 vuoteen.

Autonvalmistajat kehittävät sähköautoja kuitenkin täyttä häkää. Tesla, Chevrolet ja Nissan aikovat tuoda myyntiin 30 000 dollaria (eli runsaat 27 000 euroa) maksavia sähköautoja tulevina vuosina, ja muut valmistajat ja teknologiayhtiöt sijoittava miljardeja uusiin malleihin.

Vuoteen 2020 mennessä jotkut niistä maksavat vähemmän ja ovat tehokkaampia kuin vastaavat bensa-autot.

Viime vuonna sähköautojen myynti kasvoi maailmanlaajuisesti 60 prosenttia. Sähköautojen valmistaja Tesla arvioi samansuuruista vuosikasvua vuoteen 2020 saakka. Tällaisella kasvuvauhdilla sähköautot voivat pienentää öljyn kysyntää kahdella miljoonalla barrelilla päivässä jo vuonna 2023. Öljyn ylitarjonta voi johtaa vastaavaan öljykriisiin kuin vuonna 2014.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

60 prosentin vuosikasvu on hyvin kova ennustus, koska sellainen kasvuvauhti ei voi jatkua pitkään. BNEF laski, milloin sähköauton hinta putoaa riittävästi houkutellakseen keskimääräistä autonostajaa. Tällä laskutavalla sähköautojen yleistyminen johtaisi kahden miljoonan barrelin kysynnän vähenemiseen vuonna 2028.

BNEF:n analyysi ottaa huomioon sähköauton kokonaiskustannukset ylläpidosta polttoaineeseen ja akkujen kuluihin.

Iso kysymys on, miten sähköautojen tarvitsema energia tuotetaan. Ympäristön kannalta hyvä uutinen on Bloombergin mukaan se, että sähköntuotannosta tulee koko ajan puhtaampaa esimerkiksi tuuli- ja aurinkoenergian takia.

Myös akkujen valmistamiseen tarvitsemien metallien arvioidaan riittävän. Esimerkiksi litiumin, nikkelin, magnaanin ja kuparin tiedetyistä varannoista tarvittaisiin akkuja varten ennen vuotta 2030 alle prosentti ja koboltin varannoista neljä prosenttia.

25.2.2016 15:51
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Nissan Tesla Chevrolet
Ihmiset Ryan Lance

Kommentit (131)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kerrankin Amerikka on oikealla puolella, kaksi kertaa pisti teknisen osaamisensa slaavien ja kiinalaisten puolelle. Trumpin mahdollinen voitto voi toisaalta ainakin Amerikassa jarruttaa nämä hommat.
Anonyymi: lisäärahaa 25.2.2016 15:57

Anonyymi
Vai että oikein sellainen kriisi on tulossa, joka oli 2014. Tämä uutinen ei ilmeisesti ensikädessä koske meitä, jotka käymme normaalissa ansiotyössä ja rahoitamme koko ruletin asuntolainoillamme? Vai kaatuuko siinä kriisissä taas jokin pankki, joka pitää pelastaa?
Anonyymi: Limberi 25.2.2016 16:06

Anonyymi
Tulisi nyt vihdoinkin niitä varavoimala-autoja eli polttokenno-autoja.

Mökkiläisetkin voisivat luopua nykyisistä generaattoreista. Vetyä on lisäksi helppo varastoida varalle.

Autosi on varavoimala.
Anonyymi: Kaasupullo 25.2.2016 16:09

Anonyymi
Eikö tämä sitten ole muka hyvä asia? Haluavatko fossiilisten polttoaineiden käryttelijät tuhota maailman saasteillaan? Mikä kriisi tämä muka on? Ei aina oikein aukea näiden kapitalistien ikuisen kasvun ja kulutuksen tavoitteet...
Anonyymi: sosialistikommari 25.2.2016 16:11

Anonyymi
Öljystä tehtyjen tuotteiden käyttö polttoaineena tulisi kieltää autoissa kokonaan lähivuosina. Korvaavia aineita on jo olemassa ja öljyllä on tulevaisuudessa tärkeämpääkin käyttöä.
Anonyymi: Muovia 25.2.2016 16:12

Anonyymi
Sähköautojen toimintasäde on naurettavan alhainen ihan teoriassa ja käytännössä ei päästä edes puoleen siitä kun on pakkasta joten odoteltava vielä 50 vuotta josko tulee auto jolla voi ajaa varmuudella vähintään 400 km vaikka olisi 20 astetta pakkasta.
Anonyymi: filosofi 25.2.2016 16:18

Anonyymi
Muistakaahan juntit että maailmassa on tilaa vain yhdelle tietokoneelle. Ja Euroopassa autoon on varaa vain 1500 perheellä. Mikään ei tule muuttumaan, lankapuhelin ja telefaxi ovat nykyaikaa.
Anonyymi: VainTyperyysÄäretön 25.2.2016 16:25

Anonyymi
Normaali omakotitalon paneeli tuottaa Suomen rannikolla (vähän pilviä) ylijäämäsähköä 2 MWh vuodessa. Tätä ei kannata myödä verkkoon halvalla vaan ladata sähköauton patteriin. Sillä pääsee yli 10000 km. Kun tämän nostaa verovapaina km-korvauksina tienaa aurinkopaneelin elinkaaren aikana 130 000 € eli 13 kertaa paneelin hinnan.
Anonyymi: Punainen_Kääpiö 25.2.2016 16:28

Anonyymi
Yksinkertaistettuna. Tulisiko halvemmaksi tehdä auto, joka kulkisi pelkästään sähkön voimalla? Olisi kuitenkin varalta pieni polttomoottori, joka lataisi vain akkuja tarpeen niin vaatiessa. Matka jatkuisi ja saisihan moottorista vähän lämpöäkin.
Anonyymi: Yksinkertainen 25.2.2016 16:34

Anonyymi
Eipä ole kerrostaloasukkaalla mahdollisuutta ladata autoaan.
Anonyymi: se_siitä 25.2.2016 16:35
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

31.5. Digitoday Kaleva: Suomi saattaa estää nämä verkkosivut seuraavaksi
31.5. Seniorit innostuivat työpaikkahausta – liki 600 haki oppaaksi
31.5. Saksalaisministeri väläytti Venäjä-pakotteiden poistamista
31.5. Talvivaaran hallituspalkkiot ennallaan: "Työhön tarvitaan osaamista ja kyvykkyyttä"
31.5. Digitoday Jo joutui armas aika? IPhone voi saada kauan kaivatun päivityksen
31.5. Teknologiateollisuuden muutkin neuvottelut ajautuivat umpikujaan
31.5. Dollari vahvistui toukokuussa selvästi
31.5. Pekka Lundmark Moskovassa: Venäjä ei painostanut Fortumia
31.5. Saudi-Arabian harkitsee ottavansa jopa 15 miljardia dollaria lainaa
31.5. Teknologiateollisuus: "Metalliliiton tavoite oli kilpailukykysopimuksen vastainen"
31.5. Ilta-Sanomat Anne Berner erokysymykseen: En pidä keskustelua ajankohtaisena
31.5. Metallin kiky kariutui – EK ja SAK vetoavat neuvottelujen jatkamiseksi
31.5. Liikemies nosti jättiosingon – maksoi Putinin "suomalaisen kaverin" ulos
31.5. Pörssissä nuutunut tunnelma - Outokumpu kiri nousuun
31.5. Digitoday 427 484 128 salasanaa: Väitetty tietomurto salattu vuosikausia
31.5. Kilpailukykysopimus nytkähti: TEAM siunasi monta sopua
31.5. Arveluttavatko lääkärien lääkeyhtiöiltä saamat rahat? – Nyt ne ovat julkisia
31.5. Ilomantsin konepajan tarina ei päätykään
31.5. Elintarvikevienti kasvaa Venäjästä huolimatta
31.5. Konecranesille "suuri" nosturitilaus Siemensiltä
31.5. Volkswagenin tulos parani
31.5. Ruotsi luopumassa energiayhtiöitä piinaavasta ydinvoimaverosta
31.5. Hobby Hallin uusi omistaja: Suomi on niin pieni, että on pakko olla monessa mukana
31.5. Digitoday Poliisi takavarikoi miljoonien bitcoinit: Myy huutokaupalla
31.5. St1 suunnittelee Turkuun seitsemän kilometrin syvyisiä reikiä
31.5. Saksan työttömyys ennätyksellisen alhaalla
31.5. Taaleri ostaa palan Inderesiä
31.5. Solteq aloittaa yt-neuvottelut
31.5. Onnibus hankkii uusia autoja ja lisää kierroksia lippukisassa
31.5. Digitoday Lataatko videoita Youtubesta? Sille voi tulla loppu
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy