Kirjaudu ▼
 

Alle 30 000 euron sähköautot tulevat ja voivat aiheuttaa öljykriisin

© Stephen Lam / Reuters
Alle 30 000 euron sähköautot tulevat ja voivat aiheuttaa öljykriisin
Tulevaisuuden sähköautot eivät ehkä maksa yhtä paljon kuin nykypäivän Teslat.
Sähköauton akkujen halventuminen kiihdyttää sähköautojen leviämistä ja voi johtaa ennen pitkää öljykriisiin, Bloomberg News Energy Financen (BNEF) analyysi osoittaa.
25.2.2016 15:51
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Akkujen hinnat putosivat viime vuonna 35 prosenttia. Tällä vauhdilla sähköautoista tulee analyysin mukaan seuraavan kuuden vuoden aikana yhtä edullisia kuin bensa-autoista. Akun osuus sähköauton valmistushinnasta on noin kolmannes.

Ennusteiden mukaan pitkän toimintasäteen sähköautot maksavat alle 22 000 nykydollaria vuoteen 2040 mennessä.

Öljyalalla sähköautojen nopeaan yleistymiseen ei uskota, ainakaan julkisissa puheissa. Sähköautojen osuus maailman automarkkinoista on nyt promillen luokkaa. Öljynviejäjärjestö Opecin mukaan osuus olisi vuonna 2040 vain prosentti. Öljy-yhtiö Exxonin toimitusjohtaja Ryan Lance arvioi uutistoimisto Bloombergille, että sähköautoilla ei ole merkittävää vaikutusta 50 vuoteen.

Autonvalmistajat kehittävät sähköautoja kuitenkin täyttä häkää. Tesla, Chevrolet ja Nissan aikovat tuoda myyntiin 30 000 dollaria (eli runsaat 27 000 euroa) maksavia sähköautoja tulevina vuosina, ja muut valmistajat ja teknologiayhtiöt sijoittava miljardeja uusiin malleihin.

Vuoteen 2020 mennessä jotkut niistä maksavat vähemmän ja ovat tehokkaampia kuin vastaavat bensa-autot.

Viime vuonna sähköautojen myynti kasvoi maailmanlaajuisesti 60 prosenttia. Sähköautojen valmistaja Tesla arvioi samansuuruista vuosikasvua vuoteen 2020 saakka. Tällaisella kasvuvauhdilla sähköautot voivat pienentää öljyn kysyntää kahdella miljoonalla barrelilla päivässä jo vuonna 2023. Öljyn ylitarjonta voi johtaa vastaavaan öljykriisiin kuin vuonna 2014.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

60 prosentin vuosikasvu on hyvin kova ennustus, koska sellainen kasvuvauhti ei voi jatkua pitkään. BNEF laski, milloin sähköauton hinta putoaa riittävästi houkutellakseen keskimääräistä autonostajaa. Tällä laskutavalla sähköautojen yleistyminen johtaisi kahden miljoonan barrelin kysynnän vähenemiseen vuonna 2028.

BNEF:n analyysi ottaa huomioon sähköauton kokonaiskustannukset ylläpidosta polttoaineeseen ja akkujen kuluihin.

Iso kysymys on, miten sähköautojen tarvitsema energia tuotetaan. Ympäristön kannalta hyvä uutinen on Bloombergin mukaan se, että sähköntuotannosta tulee koko ajan puhtaampaa esimerkiksi tuuli- ja aurinkoenergian takia.

Myös akkujen valmistamiseen tarvitsemien metallien arvioidaan riittävän. Esimerkiksi litiumin, nikkelin, magnaanin ja kuparin tiedetyistä varannoista tarvittaisiin akkuja varten ennen vuotta 2030 alle prosentti ja koboltin varannoista neljä prosenttia.

25.2.2016 15:51
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Nissan Tesla Chevrolet
Ihmiset Ryan Lance

Kommentit (131)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kerrankin Amerikka on oikealla puolella, kaksi kertaa pisti teknisen osaamisensa slaavien ja kiinalaisten puolelle. Trumpin mahdollinen voitto voi toisaalta ainakin Amerikassa jarruttaa nämä hommat.
Anonyymi: lisäärahaa 25.2.2016 15:57

Anonyymi
Vai että oikein sellainen kriisi on tulossa, joka oli 2014. Tämä uutinen ei ilmeisesti ensikädessä koske meitä, jotka käymme normaalissa ansiotyössä ja rahoitamme koko ruletin asuntolainoillamme? Vai kaatuuko siinä kriisissä taas jokin pankki, joka pitää pelastaa?
Anonyymi: Limberi 25.2.2016 16:06

Anonyymi
Tulisi nyt vihdoinkin niitä varavoimala-autoja eli polttokenno-autoja.

Mökkiläisetkin voisivat luopua nykyisistä generaattoreista. Vetyä on lisäksi helppo varastoida varalle.

Autosi on varavoimala.
Anonyymi: Kaasupullo 25.2.2016 16:09

Anonyymi
Eikö tämä sitten ole muka hyvä asia? Haluavatko fossiilisten polttoaineiden käryttelijät tuhota maailman saasteillaan? Mikä kriisi tämä muka on? Ei aina oikein aukea näiden kapitalistien ikuisen kasvun ja kulutuksen tavoitteet...
Anonyymi: sosialistikommari 25.2.2016 16:11

Anonyymi
Öljystä tehtyjen tuotteiden käyttö polttoaineena tulisi kieltää autoissa kokonaan lähivuosina. Korvaavia aineita on jo olemassa ja öljyllä on tulevaisuudessa tärkeämpääkin käyttöä.
Anonyymi: Muovia 25.2.2016 16:12

Anonyymi
Sähköautojen toimintasäde on naurettavan alhainen ihan teoriassa ja käytännössä ei päästä edes puoleen siitä kun on pakkasta joten odoteltava vielä 50 vuotta josko tulee auto jolla voi ajaa varmuudella vähintään 400 km vaikka olisi 20 astetta pakkasta.
Anonyymi: filosofi 25.2.2016 16:18

Anonyymi
Muistakaahan juntit että maailmassa on tilaa vain yhdelle tietokoneelle. Ja Euroopassa autoon on varaa vain 1500 perheellä. Mikään ei tule muuttumaan, lankapuhelin ja telefaxi ovat nykyaikaa.
Anonyymi: VainTyperyysÄäretön 25.2.2016 16:25

Anonyymi
Normaali omakotitalon paneeli tuottaa Suomen rannikolla (vähän pilviä) ylijäämäsähköä 2 MWh vuodessa. Tätä ei kannata myödä verkkoon halvalla vaan ladata sähköauton patteriin. Sillä pääsee yli 10000 km. Kun tämän nostaa verovapaina km-korvauksina tienaa aurinkopaneelin elinkaaren aikana 130 000 € eli 13 kertaa paneelin hinnan.
Anonyymi: Punainen_Kääpiö 25.2.2016 16:28

Anonyymi
Yksinkertaistettuna. Tulisiko halvemmaksi tehdä auto, joka kulkisi pelkästään sähkön voimalla? Olisi kuitenkin varalta pieni polttomoottori, joka lataisi vain akkuja tarpeen niin vaatiessa. Matka jatkuisi ja saisihan moottorista vähän lämpöäkin.
Anonyymi: Yksinkertainen 25.2.2016 16:34

Anonyymi
Eipä ole kerrostaloasukkaalla mahdollisuutta ladata autoaan.
Anonyymi: se_siitä 25.2.2016 16:35
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

18:54 Näin Norjassa: Kruunu sen kuin vahvistuu ja inflaatio puksuttaa vahvana
18:12 Opiskelijan syöpäkuolema muutti mainonnan sääntöjä Kiinassa – hakukonejätti Baidun tulos romahti
17:36 Elon Musk kehui 87 vuotta vanhaa kirjaa – harvinaisuus myytiin hetkessä loppuun ja hinta pomppasi 1 500 %
17:07 Googlelta selvä tulosparannus – tukea mainostuloista
16:58 Euroalueen talouskasvu ylsi odotuksiin – työttömiä 16,3 miljoonaa
16:43 Digitoday Putinin mahdoton nettihaaste: FSB keksi jo ratkaisun?
16:11 Yhdysvaltain talouskasvu jäi roimasti odotuksista
15:52 Pörssi loivassa laskussa – tappiolle jäänyt Pöyry -8 %
15:41 Monte dei Paschille pelastus yllättävältä suunnalta – jenkkipankit odottavat enää EKP:n lupaa
15:04 Taloyhtiöt ottavat lainaa ennätystahtia – kotitalouksien velkataakka kasvaa nyt kahta kautta
14:30 Turkulaisyrityksille jättitilaus matkustajalaivan suunnittelusta
14:15 Microsoftin Suomi-yt:t osuivat pahimmin 1 441 työntekijään – EU-komissio tukee miljoonilla
14:12 Lentoyhtiöjätti IAG:n tulos parani – varoittaa tulevaisuudesta
13:49 Digitoday LM: Helsingissä saa nyt olutta 500 euron viinarannekkeella – viranomaiset ihmeissään
12:41 Digitoday Mercedes-Benz peruu E-sarjan mainoksiaan: Syytetään harhaanjohtamisesta
11:48 Kuka tahansa työtön ei saa opiskella – Akava: Lupaprosessi on vaikea ja mielivaltainen
11:25 Brexit-äänestys painoi Ilmarisen sijoitustuottoja – olivat kuitenkin plussalla
11:00 Teräsjätin tulos koheni
10:53 Digitoday Pankin it-guru kosti potkut rajusti: Saa miettiä tekoaan koko elämänsä
10:33 Digitoday Miljardimätky uhkaa Facebookia – verottaja lähetti karhukirjeen
09:48 Microsoft leikkaa puhelinliiketoiminnasta vielä 2 850 työpaikkaa – ei koske enää Suomea
09:25 Kolumni Riistoyrittäjät parlamentin hampaissa
09:09 Pöyry painui tappiolle
06:05 Analyysi Pelätyt stressitestit julki tänään – EU valmistautuu jättipankin alasajoon
28.7. Kauppahinta hipoo pilviä – tästä huvilasta povataan kaikkien aikojen kalleinta
28.7. Fordin tulos jäi odotuksista USA:n markkinoiden jarruttaessa
28.7. Digitoday Oletko kuullut tästä puhelimesta? Toimitukset kasvoivat toisella neljänneksellä 137 %
28.7. Tarkastusvirasto: IMF oli liian optimistinen eurokriisin hoidossa
28.7. Raha kasaantuu rikkaille – joka kolmas monacolainen on miljonääri
28.7. Digitoday Uusi "palvelu" ei lupaa hyvää: Räjähtävätkö kiristysohjelmat käsiin?
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy