Kirjaudu ▼
 

Alle 30 000 euron sähköautot tulevat ja voivat aiheuttaa öljykriisin

© Stephen Lam / Reuters
Alle 30 000 euron sähköautot tulevat ja voivat aiheuttaa öljykriisin
Tulevaisuuden sähköautot eivät ehkä maksa yhtä paljon kuin nykypäivän Teslat.
Sähköauton akkujen halventuminen kiihdyttää sähköautojen leviämistä ja voi johtaa ennen pitkää öljykriisiin, Bloomberg News Energy Financen (BNEF) analyysi osoittaa.
25.2.2016 15:51
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Akkujen hinnat putosivat viime vuonna 35 prosenttia. Tällä vauhdilla sähköautoista tulee analyysin mukaan seuraavan kuuden vuoden aikana yhtä edullisia kuin bensa-autoista. Akun osuus sähköauton valmistushinnasta on noin kolmannes.

Ennusteiden mukaan pitkän toimintasäteen sähköautot maksavat alle 22 000 nykydollaria vuoteen 2040 mennessä.

Öljyalalla sähköautojen nopeaan yleistymiseen ei uskota, ainakaan julkisissa puheissa. Sähköautojen osuus maailman automarkkinoista on nyt promillen luokkaa. Öljynviejäjärjestö Opecin mukaan osuus olisi vuonna 2040 vain prosentti. Öljy-yhtiö Exxonin toimitusjohtaja Ryan Lance arvioi uutistoimisto Bloombergille, että sähköautoilla ei ole merkittävää vaikutusta 50 vuoteen.

Autonvalmistajat kehittävät sähköautoja kuitenkin täyttä häkää. Tesla, Chevrolet ja Nissan aikovat tuoda myyntiin 30 000 dollaria (eli runsaat 27 000 euroa) maksavia sähköautoja tulevina vuosina, ja muut valmistajat ja teknologiayhtiöt sijoittava miljardeja uusiin malleihin.

Vuoteen 2020 mennessä jotkut niistä maksavat vähemmän ja ovat tehokkaampia kuin vastaavat bensa-autot.

Viime vuonna sähköautojen myynti kasvoi maailmanlaajuisesti 60 prosenttia. Sähköautojen valmistaja Tesla arvioi samansuuruista vuosikasvua vuoteen 2020 saakka. Tällaisella kasvuvauhdilla sähköautot voivat pienentää öljyn kysyntää kahdella miljoonalla barrelilla päivässä jo vuonna 2023. Öljyn ylitarjonta voi johtaa vastaavaan öljykriisiin kuin vuonna 2014.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

60 prosentin vuosikasvu on hyvin kova ennustus, koska sellainen kasvuvauhti ei voi jatkua pitkään. BNEF laski, milloin sähköauton hinta putoaa riittävästi houkutellakseen keskimääräistä autonostajaa. Tällä laskutavalla sähköautojen yleistyminen johtaisi kahden miljoonan barrelin kysynnän vähenemiseen vuonna 2028.

BNEF:n analyysi ottaa huomioon sähköauton kokonaiskustannukset ylläpidosta polttoaineeseen ja akkujen kuluihin.

Iso kysymys on, miten sähköautojen tarvitsema energia tuotetaan. Ympäristön kannalta hyvä uutinen on Bloombergin mukaan se, että sähköntuotannosta tulee koko ajan puhtaampaa esimerkiksi tuuli- ja aurinkoenergian takia.

Myös akkujen valmistamiseen tarvitsemien metallien arvioidaan riittävän. Esimerkiksi litiumin, nikkelin, magnaanin ja kuparin tiedetyistä varannoista tarvittaisiin akkuja varten ennen vuotta 2030 alle prosentti ja koboltin varannoista neljä prosenttia.

25.2.2016 15:51
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Nissan Tesla Chevrolet
Ihmiset Ryan Lance

Kommentit (131)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kerrankin Amerikka on oikealla puolella, kaksi kertaa pisti teknisen osaamisensa slaavien ja kiinalaisten puolelle. Trumpin mahdollinen voitto voi toisaalta ainakin Amerikassa jarruttaa nämä hommat.
Anonyymi: lisäärahaa 25.2.2016 15:57

Anonyymi
Vai että oikein sellainen kriisi on tulossa, joka oli 2014. Tämä uutinen ei ilmeisesti ensikädessä koske meitä, jotka käymme normaalissa ansiotyössä ja rahoitamme koko ruletin asuntolainoillamme? Vai kaatuuko siinä kriisissä taas jokin pankki, joka pitää pelastaa?
Anonyymi: Limberi 25.2.2016 16:06

Anonyymi
Tulisi nyt vihdoinkin niitä varavoimala-autoja eli polttokenno-autoja.

Mökkiläisetkin voisivat luopua nykyisistä generaattoreista. Vetyä on lisäksi helppo varastoida varalle.

Autosi on varavoimala.
Anonyymi: Kaasupullo 25.2.2016 16:09

Anonyymi
Eikö tämä sitten ole muka hyvä asia? Haluavatko fossiilisten polttoaineiden käryttelijät tuhota maailman saasteillaan? Mikä kriisi tämä muka on? Ei aina oikein aukea näiden kapitalistien ikuisen kasvun ja kulutuksen tavoitteet...
Anonyymi: sosialistikommari 25.2.2016 16:11

Anonyymi
Öljystä tehtyjen tuotteiden käyttö polttoaineena tulisi kieltää autoissa kokonaan lähivuosina. Korvaavia aineita on jo olemassa ja öljyllä on tulevaisuudessa tärkeämpääkin käyttöä.
Anonyymi: Muovia 25.2.2016 16:12

Anonyymi
Sähköautojen toimintasäde on naurettavan alhainen ihan teoriassa ja käytännössä ei päästä edes puoleen siitä kun on pakkasta joten odoteltava vielä 50 vuotta josko tulee auto jolla voi ajaa varmuudella vähintään 400 km vaikka olisi 20 astetta pakkasta.
Anonyymi: filosofi 25.2.2016 16:18

Anonyymi
Muistakaahan juntit että maailmassa on tilaa vain yhdelle tietokoneelle. Ja Euroopassa autoon on varaa vain 1500 perheellä. Mikään ei tule muuttumaan, lankapuhelin ja telefaxi ovat nykyaikaa.
Anonyymi: VainTyperyysÄäretön 25.2.2016 16:25

Anonyymi
Normaali omakotitalon paneeli tuottaa Suomen rannikolla (vähän pilviä) ylijäämäsähköä 2 MWh vuodessa. Tätä ei kannata myödä verkkoon halvalla vaan ladata sähköauton patteriin. Sillä pääsee yli 10000 km. Kun tämän nostaa verovapaina km-korvauksina tienaa aurinkopaneelin elinkaaren aikana 130 000 € eli 13 kertaa paneelin hinnan.
Anonyymi: Punainen_Kääpiö 25.2.2016 16:28

Anonyymi
Yksinkertaistettuna. Tulisiko halvemmaksi tehdä auto, joka kulkisi pelkästään sähkön voimalla? Olisi kuitenkin varalta pieni polttomoottori, joka lataisi vain akkuja tarpeen niin vaatiessa. Matka jatkuisi ja saisihan moottorista vähän lämpöäkin.
Anonyymi: Yksinkertainen 25.2.2016 16:34

Anonyymi
Eipä ole kerrostaloasukkaalla mahdollisuutta ladata autoaan.
Anonyymi: se_siitä 25.2.2016 16:35
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

18:48 Suomi tienaa nyt ottamalla lisää velkaa – "Poikkeuksellinen tilanne"
18:33 Digitoday Asus luopui kulmista: Uusi älykello seuraa kilpailijoiden mallia
18:20 Suomalaiset ostivat laadukkaampia silmälaseja ja aurinkolaseja
17:39 Digitoday Viestintävirasto kaataa tärkeän järjestelmänsä – ja korvaa uudella
17:20 Yritysverotukseen kaavaillaan reippaita uudistuksia – VM asetti korkean tason työryhmän
16:43 Brexit-päätös on lopullinen – "Toista kansanäänestystä ei tule"
16:10 Posti vähentää 232 työpaikkaa
16:04 OT-lehti: Täällä maksettiin muhkeimmat S-bonukset – katso lista
15:35 Ennätys rikki: Suomalaisten käyttötileillä on nyt hurjasti rahaa
15:07 Amer Sports loistaa nousupörssissä
15:04 Saako autojen romutuspalkkio jatkoa? "Tässä voittavat kaikki"
13:58 Siwojen ja Valintatalojen myynti etenee – "Kuukauden tai kahden sisällä luulisi jotain tapahtuvan"
13:48 Amer Sports käynnistää tehostamisohjelman – osake ryysi nousuun
13:22 Anviasta tulossa Viria
13:12 Hallitus perui yllättäen tiedotustilaisuuden – kiky vaarassa
12:50 Euroalueen inflaatio odotettua hitaampi elokuussa
12:45 Digitoday Väite: IPhonessa kestovika – Apple ei tee mitään
12:02 Anttilan tavarataloista 17 on suljettu – myyntineuvotteluja käydään yhä
11:49 Kiinalainen öljymysteeri huolestuttaa markkinoita
11:12 Digitoday "Kelvottomia iPhoneja": Applelle korvausvaatimus "kosketustaudista"
11:09 Suomella voi olla velkaa luultua enemmän – salavelkaa jopa 3 prosenttiyksikköä
10:39 Lämpöpumpuille suitsutusta uudessa selvityksessä
10:38 Digitoday Google hautaamassa puhelinbrändinsä, uusii Androidia rajusti
09:59 Konkurssien määrä laski – koskivat laajempaa joukkoa henkilöstöä
09:34 Vienti kääntyi kasvuun kesäkuussa – paatti pelasti
09:18 Nokian ylimmässä johdossa ero
09:06 Kolumni Älä luota valtion tukeen
08:59 HU: Autokaupassa "aivan uusi ilmiö" – kylkiäisiä ja nollakorkoja
08:28 Japanin teollisuustuotanto polki paikoillaan heinäkuussa
07:00 Uutiskommentti Onko kohuttu TTIP-sopimus kuopattu?
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy