Kirjaudu ▼
 

Alle 30 000 euron sähköautot tulevat ja voivat aiheuttaa öljykriisin

© Stephen Lam / Reuters
Alle 30 000 euron sähköautot tulevat ja voivat aiheuttaa öljykriisin
Tulevaisuuden sähköautot eivät ehkä maksa yhtä paljon kuin nykypäivän Teslat.
Sähköauton akkujen halventuminen kiihdyttää sähköautojen leviämistä ja voi johtaa ennen pitkää öljykriisiin, Bloomberg News Energy Financen (BNEF) analyysi osoittaa.
25.2.2016 15:51
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Akkujen hinnat putosivat viime vuonna 35 prosenttia. Tällä vauhdilla sähköautoista tulee analyysin mukaan seuraavan kuuden vuoden aikana yhtä edullisia kuin bensa-autoista. Akun osuus sähköauton valmistushinnasta on noin kolmannes.

Ennusteiden mukaan pitkän toimintasäteen sähköautot maksavat alle 22 000 nykydollaria vuoteen 2040 mennessä.

Öljyalalla sähköautojen nopeaan yleistymiseen ei uskota, ainakaan julkisissa puheissa. Sähköautojen osuus maailman automarkkinoista on nyt promillen luokkaa. Öljynviejäjärjestö Opecin mukaan osuus olisi vuonna 2040 vain prosentti. Öljy-yhtiö Exxonin toimitusjohtaja Ryan Lance arvioi uutistoimisto Bloombergille, että sähköautoilla ei ole merkittävää vaikutusta 50 vuoteen.

Autonvalmistajat kehittävät sähköautoja kuitenkin täyttä häkää. Tesla, Chevrolet ja Nissan aikovat tuoda myyntiin 30 000 dollaria (eli runsaat 27 000 euroa) maksavia sähköautoja tulevina vuosina, ja muut valmistajat ja teknologiayhtiöt sijoittava miljardeja uusiin malleihin.

Vuoteen 2020 mennessä jotkut niistä maksavat vähemmän ja ovat tehokkaampia kuin vastaavat bensa-autot.

Viime vuonna sähköautojen myynti kasvoi maailmanlaajuisesti 60 prosenttia. Sähköautojen valmistaja Tesla arvioi samansuuruista vuosikasvua vuoteen 2020 saakka. Tällaisella kasvuvauhdilla sähköautot voivat pienentää öljyn kysyntää kahdella miljoonalla barrelilla päivässä jo vuonna 2023. Öljyn ylitarjonta voi johtaa vastaavaan öljykriisiin kuin vuonna 2014.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

60 prosentin vuosikasvu on hyvin kova ennustus, koska sellainen kasvuvauhti ei voi jatkua pitkään. BNEF laski, milloin sähköauton hinta putoaa riittävästi houkutellakseen keskimääräistä autonostajaa. Tällä laskutavalla sähköautojen yleistyminen johtaisi kahden miljoonan barrelin kysynnän vähenemiseen vuonna 2028.

BNEF:n analyysi ottaa huomioon sähköauton kokonaiskustannukset ylläpidosta polttoaineeseen ja akkujen kuluihin.

Iso kysymys on, miten sähköautojen tarvitsema energia tuotetaan. Ympäristön kannalta hyvä uutinen on Bloombergin mukaan se, että sähköntuotannosta tulee koko ajan puhtaampaa esimerkiksi tuuli- ja aurinkoenergian takia.

Myös akkujen valmistamiseen tarvitsemien metallien arvioidaan riittävän. Esimerkiksi litiumin, nikkelin, magnaanin ja kuparin tiedetyistä varannoista tarvittaisiin akkuja varten ennen vuotta 2030 alle prosentti ja koboltin varannoista neljä prosenttia.

25.2.2016 15:51
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Nissan Tesla Chevrolet
Ihmiset Ryan Lance

Kommentit (131)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kerrankin Amerikka on oikealla puolella, kaksi kertaa pisti teknisen osaamisensa slaavien ja kiinalaisten puolelle. Trumpin mahdollinen voitto voi toisaalta ainakin Amerikassa jarruttaa nämä hommat.
Anonyymi: lisäärahaa 25.2.2016 15:57

Anonyymi
Vai että oikein sellainen kriisi on tulossa, joka oli 2014. Tämä uutinen ei ilmeisesti ensikädessä koske meitä, jotka käymme normaalissa ansiotyössä ja rahoitamme koko ruletin asuntolainoillamme? Vai kaatuuko siinä kriisissä taas jokin pankki, joka pitää pelastaa?
Anonyymi: Limberi 25.2.2016 16:06

Anonyymi
Tulisi nyt vihdoinkin niitä varavoimala-autoja eli polttokenno-autoja.

Mökkiläisetkin voisivat luopua nykyisistä generaattoreista. Vetyä on lisäksi helppo varastoida varalle.

Autosi on varavoimala.
Anonyymi: Kaasupullo 25.2.2016 16:09

Anonyymi
Eikö tämä sitten ole muka hyvä asia? Haluavatko fossiilisten polttoaineiden käryttelijät tuhota maailman saasteillaan? Mikä kriisi tämä muka on? Ei aina oikein aukea näiden kapitalistien ikuisen kasvun ja kulutuksen tavoitteet...
Anonyymi: sosialistikommari 25.2.2016 16:11

Anonyymi
Öljystä tehtyjen tuotteiden käyttö polttoaineena tulisi kieltää autoissa kokonaan lähivuosina. Korvaavia aineita on jo olemassa ja öljyllä on tulevaisuudessa tärkeämpääkin käyttöä.
Anonyymi: Muovia 25.2.2016 16:12

Anonyymi
Sähköautojen toimintasäde on naurettavan alhainen ihan teoriassa ja käytännössä ei päästä edes puoleen siitä kun on pakkasta joten odoteltava vielä 50 vuotta josko tulee auto jolla voi ajaa varmuudella vähintään 400 km vaikka olisi 20 astetta pakkasta.
Anonyymi: filosofi 25.2.2016 16:18

Anonyymi
Muistakaahan juntit että maailmassa on tilaa vain yhdelle tietokoneelle. Ja Euroopassa autoon on varaa vain 1500 perheellä. Mikään ei tule muuttumaan, lankapuhelin ja telefaxi ovat nykyaikaa.
Anonyymi: VainTyperyysÄäretön 25.2.2016 16:25

Anonyymi
Normaali omakotitalon paneeli tuottaa Suomen rannikolla (vähän pilviä) ylijäämäsähköä 2 MWh vuodessa. Tätä ei kannata myödä verkkoon halvalla vaan ladata sähköauton patteriin. Sillä pääsee yli 10000 km. Kun tämän nostaa verovapaina km-korvauksina tienaa aurinkopaneelin elinkaaren aikana 130 000 € eli 13 kertaa paneelin hinnan.
Anonyymi: Punainen_Kääpiö 25.2.2016 16:28

Anonyymi
Yksinkertaistettuna. Tulisiko halvemmaksi tehdä auto, joka kulkisi pelkästään sähkön voimalla? Olisi kuitenkin varalta pieni polttomoottori, joka lataisi vain akkuja tarpeen niin vaatiessa. Matka jatkuisi ja saisihan moottorista vähän lämpöäkin.
Anonyymi: Yksinkertainen 25.2.2016 16:34

Anonyymi
Eipä ole kerrostaloasukkaalla mahdollisuutta ladata autoaan.
Anonyymi: se_siitä 25.2.2016 16:35
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

20:25 Jorma Ollilan kokous kerää huippujohtajat Helsinkiin – teemana suuri murros
20:00 Volkswagen myöntyi jättikorvauksiin USA:ssa
19:55 Anvian pienosakkaat tyytymättömiä: "Pilkkahinnalla" meni
18:25 Nyt se ratkesi: Elisa ostaa Anvian osat
18:04 Kaikki eivät pääse nauttimaan kasvusta – 125 000 suomalaista vaarassa
17:41 Sote-ulkoistuksiin tuli rajoituksia kolmeksi vuodeksi
17:22 Hallitus julkisti sote-lait – kuluja leikataan kolme miljardia
15:11 Metsä- ja teräsyhtiöt vetävät laajaa nousua pörssissä
15:05 Perjantaista alkaen taksi maksaa entistä enemmän
14:55 Airbnb voi kohta olla maailman kolmanneksi suurin startup
14:27 Digitoday Suomalainen löysi aukon suositusta Wordpressistä
14:14 Raportti: Palkansaajien ostovoiman kasvu nopeinta kuuteen vuoteen
13:53 Ilta-Sanomat Istanbulin iskun uhriluku nousi: 41 kuollutta, 239 haavoittunutta
13:43 YIT ja Pöyry korjaavat Suomenlinnan tunnelin
13:24 Euroalueen talousluottamus heikkeni kesäkuussa vastoin odotuksia
13:01 Hollande: Lontoo ei voi enää toimia euroalueen clearing-keskuksena
12:40 Digitoday Tehtiinkö Youtubessa juuri jättimäinen puhdistus?
12:23 MT: OP muuttaa viljelijöiden pankkitilejä – vuosikulut kasvavat
11:59 Istanbulin lentokenttäisku herätti huolen – "Kynnys perua matkoja on hyvin korkea"
11:36 BP:n entinen johtaja: Öljy-yhtiöitä uhkaa konkurssi, mikäli ne eivät panosta uusiutuvaan energiaan
11:29 Fedin arvioidaan nostavan ohjauskorkoaan vasta vuonna 2018
11:22 Digitoday Varo tätä viestiä: Kohteena WhatsApp-, Mobile Pay- ja Google Play -käyttäjät
10:34 Digitoday Suositussa virustutkassa vakavia aukkoja: "Pahempaa ei voi ollakaan"
10:15 Stora Enso selvittää kymmenien miljoonien tehdaslaajennusta Ruotsissa
09:47 Biotie Therapiesin toimitusjohtaja ja talousjohtaja vaihtuvat
09:41 Ikea vetää 36 miljoonaa ”liian vaarallista” suosikkilipastoa takaisin – useita lapsia kuollut lipaston kaaduttua
09:09 Digitoday Viesti meni vihdoin perille: Windows 10 -päivitykseen kolme selkeää vaihtoehtoa
08:58 Nordea antaa 30 % mahdollisuuden sille, ettei Britannian EU-ero toteudu
08:07 Merkel: Brexitiä ei voi perua – Cameron vieritti syytä muille EU-maille
06:04 Digitoday Kiristysohjelma salasi Nascar-auton tiedot: Tiimi teki vastoin kaikkia ohjeita
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy