Kirjaudu ▼
 

Nyt tarkkana: Sakko voi pian rapsahtaa pienemmästä ylinopeudesta

Leif Rosas /redstar
Nyt tarkkana: Sakko voi pian rapsahtaa pienemmästä ylinopeudesta
Muutos parantaisi sisäministeriön mukaan liikenneturvallisuutta ja toisi valtiolle lisätuloja.
19.2.2016 11:58
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Sisäministeriö esittää, että poliisi antaisi jatkossa rikesakon teknisen varmuusvähennyksen jälkeen jo 7 km/h tunnissa ajettavasta ylinopeudesta. Tällä hetkellä sen saa vähintään 8 km/h ylityksestä tuntinopeudessa. Ministeriö kehottaakin, että Poliisihallitus harkitsee puuttumisrajan laskemista.

Herkemmin rapsahtava sakko vaikuttaisi sisäministeriön mukaan liikenneturvallisuuteen. Lisäksi se toisi valtion kassaan rahaa. Tavoitteena on myös lisätä perinteistä valvontaa halvempaa kameravalvontaa.

Ilta-Sanomat kertoi kesäkuussa, että nyt poliisin ohjeet lähtevät siitä, että huomautuksen ja rikesakon raja on 11 km/h. Siitä tehdään vielä kolmen kilometrin varmuusvähennys.

Käytännössä asia siis menee niin, että mikäli ylinopeus ei varmuusvähennyksen jälkeen ylitä 11 kilometriä tunnissa, autoilija selviää huomautuksella. Jos 60 km/h -alueella poliisi mittaa auton nopeudeksi 71 km/h, tämän katsotaan ajaneen ylinopeutta 68 km/h.

Sisäministeriö siteeraa tiedotteessaan teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkimusta, jonka mukaan pienetkin ajonopeuksien muutokset vaikuttavat liikenneturvallisuuteen, jos olosuhteet pysyvät muuten ennallaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Liikenneviraston selvityksen mukaan kesällä 2014 pääteillä 11 prosenttia autoista ajoi yli 10 kilometriä tunnissa ylinopeutta. Seuraavan talvena vastaava luku oli 14 prosenttia autoista.

Valtioneuvoston tavoitteena on puolittaa liikennekuolemien määrä ja vähentää loukkaantumisten määrää neljänneksellä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta.

Tavoitteen mukaan tieliikenteessä kuolisi vuonna 2020 enintään 136 ja loukkaantuisi enintään 5 750. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuonna 2015 tieliikenneonnettomuuksissa kuolleita oli 257 ja loukkaantuneita 6 373.

19.2.2016 11:58
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (261)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 27
EdellinenSeuraava

Anonyymi
väärä peruste muuttaa sakkorajoja, jos argumentti on lisätulot valtiolle.
Anonyymi: kepardi 19.2.2016 12:06

Anonyymi
Ilmeisesti maahanmuuttajat on kaikki jo kotoutettu ja saatu työpaikka, kun ehditään viilaamaan pilkun paikkaa.

On tämä surkeaa puuhastelua; onko ministeriö todellakin tällaista pelleilyä varten olemassa? Säästetään verorahat ja lopetetaan koko ministeriö.
Anonyymi: Kaikkivaltonen 19.2.2016 12:07

Anonyymi
Oho, no jopas. Tuota muutosta on varmaan mietitty pitkään ja hartaasti. Mielipidettä on kysytty monilta aasintuntijoilta ja työryhmiä on kokoontunut useamman hallituksen ajalla. Toivottavasti muutoksesta on laadittu kattava vaikutusarvio.
Anonyymi: puolueaktiivi 19.2.2016 12:08

Anonyymi
Ajatusta voi jatkaa edelleen; jos ajonopeudet lähestyvät nollaa, myös liikenneturvallisuus paranee. Olisiko samalla logiikalla jalankulkijoille hyvä määrätä 6km/h nopeusrajoitus? Tämäkin lisäisi verotuloja ja turvallisuus paranee edelleen.
Anonyymi: Rollaattorikaahaari 19.2.2016 12:09

Anonyymi
Eikö sakko pitäisi tulla 1 kilometrin ylityksesta kuten monessa maassa. On autoilijan vastuulla että auton mittari näyttää oikein ja jokaisen saa uudelleen kalibroitua ttarvittaessa. kuuluu omistajalle.
Anonyymi: alas-vain 19.2.2016 12:16

Anonyymi
valtiolle lisätuloja!

On siinäkin peruste sakottaa. Eikö tuo yrittäjäSipilä löydä mitään rakentavaa talouteen. Stupidohan ei tietenkään ole elänyt omilla tienesteillään, vaan aina verorahoilla - onko Soini tehnyt ikinä mitään oikeaa työtä?

Itse ajan 14 v vanhalla mutta ihan hyvällä autolla, jossa ei ole vakionopeuden säädintä. Nyt pitää keskittyä ennen muuta tuijottamaan mittaria, ettei sitten vahingossa jalka painu liikaa, mikä varsinkin maantiellä pitkillä matkoilla helposti tapahtuu. Sekö tuo "turvallisuutta?
Anonyymi: puolitetaansssedut 19.2.2016 12:16

Anonyymi
Typerää kikkailua joka vaarantaa ohitustilanteiden nopeuksia. Liikenteessä ei tulisi miettiä ohitustilanteen turvallisuutta sakkojen uhalla. Tämä hölmölandia on menossa päivä päivältä huonompaan suuntaan tavallisen kansalaisen kustannuksella. Mutta onneksi euroja riittää elintasosurffareiden hyysäämiseen ja paapomiseen.
Anonyymi: Hohhoijakkaa 19.2.2016 12:17

Anonyymi
Itse alan noudattamaan kirjaimellisesti nopeusrajoituksia aivan kiusallani. Jos kaikki autoilijat toimisivat samoin olisi mukavaa nähdä millaiset olisi aamuruuhkat vaikkapa pk-seudulla.
Kun itsellä ei ole kiirettä mihinkään, niin mikäpä estää olemasta teiden tukkona.
Anonyymi: Kyykäärme 19.2.2016 12:18

Anonyymi
Kehä ykköselle jokaiseen laitettuun tolppaan kamera ,tienhoitokustannukset saadaan nopeasti ja ainakin pahimmat sikailijakuskit saadaan hillitsemään törkeää ajotapaa jota näkee päivittäin kehä ykkösellä.
Anonyymi: huomioiva 19.2.2016 12:18

Anonyymi
Jäällä liukastuneita loukkaantuu tuhansia enemmän kuin liikenteessä, liikenteessäkin yleensä vain äkkijarrutuksen takia..kamerat, poliisi yms ryöstäjät.

Kyllä sakkorahat pitää kerätä jalankulkijoilta, jos kävelynopeus ylittää 5km/h..
Anonyymi: älyOhoi 19.2.2016 12:18
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 27
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

16:43 Brexit-päätös on lopullinen – "Toista kansanäänestystä ei tule"
16:10 Posti vähentää 232 työpaikkaa
16:04 OT-lehti: Täällä maksettiin muhkeimmat S-bonukset – katso lista
15:35 Ennätys rikki: Suomalaisten käyttötileillä on nyt hurjasti rahaa
15:07 Amer Sports loistaa nousupörssissä
15:04 Saako autojen romutuspalkkio jatkoa? "Tässä voittavat kaikki"
13:58 Siwojen ja Valintatalojen myynti etenee – "Kuukauden tai kahden sisällä luulisi jotain tapahtuvan"
13:48 Amer Sports käynnistää tehostamisohjelman – osake ryysi nousuun
13:22 Anviasta tulossa Viria
13:12 Hallitus perui yllättäen tiedotustilaisuuden – kiky vaarassa
12:50 Euroalueen inflaatio odotettua hitaampi elokuussa
12:45 Digitoday Väite: IPhonessa kestovika – Apple ei tee mitään
12:02 Anttilan tavarataloista 17 on suljettu – myyntineuvotteluja käydään yhä
11:49 Kiinalainen öljymysteeri huolestuttaa markkinoita
11:12 Digitoday "Kelvottomia iPhoneja": Applelle korvausvaatimus "kosketustaudista"
11:09 Suomella voi olla velkaa luultua enemmän – salavelkaa jopa 3 prosenttiyksikköä
10:39 Lämpöpumpuille suitsutusta uudessa selvityksessä
10:38 Digitoday Google hautaamassa puhelinbrändinsä, uusii Androidia rajusti
09:59 Konkurssien määrä laski – koskivat laajempaa joukkoa henkilöstöä
09:34 Vienti kääntyi kasvuun kesäkuussa – paatti pelasti
09:18 Nokian ylimmässä johdossa ero
09:06 Kolumni Älä luota valtion tukeen
08:59 HU: Autokaupassa "aivan uusi ilmiö" – kylkiäisiä ja nollakorkoja
08:28 Japanin teollisuustuotanto polki paikoillaan heinäkuussa
07:00 Uutiskommentti Onko kohuttu TTIP-sopimus kuopattu?
06:00 Analyysi Nobelisti listasi 7 välttämätöntä korjausta euron pelastamiseksi
30.8. Menitkö sairaana töihin? Ei olisi kannattanut
30.8. Uusi apu keliaakikoille: Laite tunnistaa gluteenin ruuasta
30.8. Digitoday Onko nyt tosi kyseessä? SETI tutkii outoa signaalia avaruudessa
30.8. Britannian hallitus: Apple tervetullut maahan
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy