Kirjaudu ▼
 

Nyt tarkkana: Sakko voi pian rapsahtaa pienemmästä ylinopeudesta

Leif Rosas /redstar
Nyt tarkkana: Sakko voi pian rapsahtaa pienemmästä ylinopeudesta
Muutos parantaisi sisäministeriön mukaan liikenneturvallisuutta ja toisi valtiolle lisätuloja.
19.2.2016 11:58
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Sisäministeriö esittää, että poliisi antaisi jatkossa rikesakon teknisen varmuusvähennyksen jälkeen jo 7 km/h tunnissa ajettavasta ylinopeudesta. Tällä hetkellä sen saa vähintään 8 km/h ylityksestä tuntinopeudessa. Ministeriö kehottaakin, että Poliisihallitus harkitsee puuttumisrajan laskemista.

Herkemmin rapsahtava sakko vaikuttaisi sisäministeriön mukaan liikenneturvallisuuteen. Lisäksi se toisi valtion kassaan rahaa. Tavoitteena on myös lisätä perinteistä valvontaa halvempaa kameravalvontaa.

Ilta-Sanomat kertoi kesäkuussa, että nyt poliisin ohjeet lähtevät siitä, että huomautuksen ja rikesakon raja on 11 km/h. Siitä tehdään vielä kolmen kilometrin varmuusvähennys.

Käytännössä asia siis menee niin, että mikäli ylinopeus ei varmuusvähennyksen jälkeen ylitä 11 kilometriä tunnissa, autoilija selviää huomautuksella. Jos 60 km/h -alueella poliisi mittaa auton nopeudeksi 71 km/h, tämän katsotaan ajaneen ylinopeutta 68 km/h.

Sisäministeriö siteeraa tiedotteessaan teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkimusta, jonka mukaan pienetkin ajonopeuksien muutokset vaikuttavat liikenneturvallisuuteen, jos olosuhteet pysyvät muuten ennallaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Liikenneviraston selvityksen mukaan kesällä 2014 pääteillä 11 prosenttia autoista ajoi yli 10 kilometriä tunnissa ylinopeutta. Seuraavan talvena vastaava luku oli 14 prosenttia autoista.

Valtioneuvoston tavoitteena on puolittaa liikennekuolemien määrä ja vähentää loukkaantumisten määrää neljänneksellä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta.

Tavoitteen mukaan tieliikenteessä kuolisi vuonna 2020 enintään 136 ja loukkaantuisi enintään 5 750. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuonna 2015 tieliikenneonnettomuuksissa kuolleita oli 257 ja loukkaantuneita 6 373.

19.2.2016 11:58
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (260)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 26
EdellinenSeuraava

Anonyymi
väärä peruste muuttaa sakkorajoja, jos argumentti on lisätulot valtiolle.
Anonyymi: kepardi 19.2.2016 12:06

Anonyymi
Ilmeisesti maahanmuuttajat on kaikki jo kotoutettu ja saatu työpaikka, kun ehditään viilaamaan pilkun paikkaa.

On tämä surkeaa puuhastelua; onko ministeriö todellakin tällaista pelleilyä varten olemassa? Säästetään verorahat ja lopetetaan koko ministeriö.
Anonyymi: Kaikkivaltonen 19.2.2016 12:07

Anonyymi
Oho, no jopas. Tuota muutosta on varmaan mietitty pitkään ja hartaasti. Mielipidettä on kysytty monilta aasintuntijoilta ja työryhmiä on kokoontunut useamman hallituksen ajalla. Toivottavasti muutoksesta on laadittu kattava vaikutusarvio.
Anonyymi: puolueaktiivi 19.2.2016 12:08

Anonyymi
Ajatusta voi jatkaa edelleen; jos ajonopeudet lähestyvät nollaa, myös liikenneturvallisuus paranee. Olisiko samalla logiikalla jalankulkijoille hyvä määrätä 6km/h nopeusrajoitus? Tämäkin lisäisi verotuloja ja turvallisuus paranee edelleen.
Anonyymi: Rollaattorikaahaari 19.2.2016 12:09

Anonyymi
Eikö sakko pitäisi tulla 1 kilometrin ylityksesta kuten monessa maassa. On autoilijan vastuulla että auton mittari näyttää oikein ja jokaisen saa uudelleen kalibroitua ttarvittaessa. kuuluu omistajalle.
Anonyymi: alas-vain 19.2.2016 12:16

Anonyymi
valtiolle lisätuloja!

On siinäkin peruste sakottaa. Eikö tuo yrittäjäSipilä löydä mitään rakentavaa talouteen. Stupidohan ei tietenkään ole elänyt omilla tienesteillään, vaan aina verorahoilla - onko Soini tehnyt ikinä mitään oikeaa työtä?

Itse ajan 14 v vanhalla mutta ihan hyvällä autolla, jossa ei ole vakionopeuden säädintä. Nyt pitää keskittyä ennen muuta tuijottamaan mittaria, ettei sitten vahingossa jalka painu liikaa, mikä varsinkin maantiellä pitkillä matkoilla helposti tapahtuu. Sekö tuo "turvallisuutta?
Anonyymi: puolitetaansssedut 19.2.2016 12:16

Anonyymi
Typerää kikkailua joka vaarantaa ohitustilanteiden nopeuksia. Liikenteessä ei tulisi miettiä ohitustilanteen turvallisuutta sakkojen uhalla. Tämä hölmölandia on menossa päivä päivältä huonompaan suuntaan tavallisen kansalaisen kustannuksella. Mutta onneksi euroja riittää elintasosurffareiden hyysäämiseen ja paapomiseen.
Anonyymi: Hohhoijakkaa 19.2.2016 12:17

Anonyymi
Itse alan noudattamaan kirjaimellisesti nopeusrajoituksia aivan kiusallani. Jos kaikki autoilijat toimisivat samoin olisi mukavaa nähdä millaiset olisi aamuruuhkat vaikkapa pk-seudulla.
Kun itsellä ei ole kiirettä mihinkään, niin mikäpä estää olemasta teiden tukkona.
Anonyymi: Kyykäärme 19.2.2016 12:18

Anonyymi
Kehä ykköselle jokaiseen laitettuun tolppaan kamera ,tienhoitokustannukset saadaan nopeasti ja ainakin pahimmat sikailijakuskit saadaan hillitsemään törkeää ajotapaa jota näkee päivittäin kehä ykkösellä.
Anonyymi: huomioiva 19.2.2016 12:18

Anonyymi
Jäällä liukastuneita loukkaantuu tuhansia enemmän kuin liikenteessä, liikenteessäkin yleensä vain äkkijarrutuksen takia..kamerat, poliisi yms ryöstäjät.

Kyllä sakkorahat pitää kerätä jalankulkijoilta, jos kävelynopeus ylittää 5km/h..
Anonyymi: älyOhoi 19.2.2016 12:18
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 26
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

24.5. Linnassa lymysi 1800-luvun kätköpulloja – 11 000 euron viiniä maistettiin avaamatta sitä
24.5. Monsanto sanoi ei – Bayerin 62 miljardin ostotarjous liian alhainen
24.5. Ruotsalainen tosi-tv-tähti menetti miljoonansa – päätyi leikkaamaan entisen linnansa nurmea
24.5. Digitoday Vai että tällaisia tuloksia – googlasivatko Nokia-miehet HMD-firmansa nimeä lainkaan?
24.5. Luxemburgia epäillään EU:n verosääntöjen rikkomisesta – komissio uhkaa viedä asian oikeuteen
24.5. Roviolla yli 300 lisenssisopimusta Angry Birds -tuotteista
24.5. Digitoday Tulihan se sieltä: Spotify pisti perhehinnoittelun kuntoon
24.5. Googlen vastaus aamulla alkaneeseen veroratsiaan: "Noudatamme täysin Ranskan lakia"
24.5. Euroryhmä haluaa sopia IMF:n kanssa Kreikan velkahelpotuksista vielä tänään
24.5. EU-tuella piti tulla työtä ja kasvua – "Tulokset ovat aivan liian laihoja"
24.5. Näissä osoitteissa Suomen suurituloisin prosentti viihtyy – yksi kaupunginosa Helsingissä ylitse muiden
24.5. Liikanen puolusti EKP:n rahapolitiikkaa: "Se on tukenut myös työllisyyttä"
24.5. Suomi erottuu muista Pohjoismaista Moody'sin vertailussa – eikä ainoastaan huonolla tavalla
24.5. Komissio hyväksyi Keskon Onninen-kaupan
24.5. Koneelle uusi talousjohtaja Microsoftilta
24.5. Digitoday Windows 10:n uudella päivityksellä on ikävä vaatimus
24.5. Googlen tiloissa Pariisissa on käynnissä laaja ratsia
24.5. Digitoday 81 miljoonaa kahmineet pankkiryöstäjät pääsivät kuin koira veräjästä – pidätys oli vain yhden käskyn päässä
24.5. "Tunnelmat ovat uneliaat, kesäpörssi on alkanut"
24.5. Digitoday Suomalaisten karuja tarinoita: Windows 10 alkoi asentua väkisin
24.5. EU:n investointiohjelma isolla summalla mukaan Keski-Pasilan kauppakeskukseen
24.5. Moody's kehuu suomalaisia metsäfirmoja
24.5. Posti alkaa toimittaa myös ruokapaketteja
24.5. Digitoday Ruma arvio Nokian potkujen koosta: 10 000–15 000
24.5. Pankki: Vilja ja metallit alkavat kallistua
24.5. Kiinnostaisiko useampi osinko vuodessa? "Järkisyyt tukevat tiheämpää tahtia"
24.5. Professori valtionyhtiöistä: Eihän Talvivaarakaan kerro yksityisten saavutuksista
24.5. Digitoday Facebook kiistää puolueellisuuden palvelussaan – tekee silti useita korjauksia
24.5. Yle: Outokumpu leikkaa 103 työpaikkaa Suomesta
24.5. SKAL: Liikennekaari uhkaa lisätä harmaata taloutta
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy