Kirjaudu ▼
 

Nyt tarkkana: Sakko voi pian rapsahtaa pienemmästä ylinopeudesta

Leif Rosas /redstar
Nyt tarkkana: Sakko voi pian rapsahtaa pienemmästä ylinopeudesta
Muutos parantaisi sisäministeriön mukaan liikenneturvallisuutta ja toisi valtiolle lisätuloja.
19.2.2016 11:58
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Sisäministeriö esittää, että poliisi antaisi jatkossa rikesakon teknisen varmuusvähennyksen jälkeen jo 7 km/h tunnissa ajettavasta ylinopeudesta. Tällä hetkellä sen saa vähintään 8 km/h ylityksestä tuntinopeudessa. Ministeriö kehottaakin, että Poliisihallitus harkitsee puuttumisrajan laskemista.

Herkemmin rapsahtava sakko vaikuttaisi sisäministeriön mukaan liikenneturvallisuuteen. Lisäksi se toisi valtion kassaan rahaa. Tavoitteena on myös lisätä perinteistä valvontaa halvempaa kameravalvontaa.

Ilta-Sanomat kertoi kesäkuussa, että nyt poliisin ohjeet lähtevät siitä, että huomautuksen ja rikesakon raja on 11 km/h. Siitä tehdään vielä kolmen kilometrin varmuusvähennys.

Käytännössä asia siis menee niin, että mikäli ylinopeus ei varmuusvähennyksen jälkeen ylitä 11 kilometriä tunnissa, autoilija selviää huomautuksella. Jos 60 km/h -alueella poliisi mittaa auton nopeudeksi 71 km/h, tämän katsotaan ajaneen ylinopeutta 68 km/h.

Sisäministeriö siteeraa tiedotteessaan teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkimusta, jonka mukaan pienetkin ajonopeuksien muutokset vaikuttavat liikenneturvallisuuteen, jos olosuhteet pysyvät muuten ennallaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Liikenneviraston selvityksen mukaan kesällä 2014 pääteillä 11 prosenttia autoista ajoi yli 10 kilometriä tunnissa ylinopeutta. Seuraavan talvena vastaava luku oli 14 prosenttia autoista.

Valtioneuvoston tavoitteena on puolittaa liikennekuolemien määrä ja vähentää loukkaantumisten määrää neljänneksellä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta.

Tavoitteen mukaan tieliikenteessä kuolisi vuonna 2020 enintään 136 ja loukkaantuisi enintään 5 750. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuonna 2015 tieliikenneonnettomuuksissa kuolleita oli 257 ja loukkaantuneita 6 373.

19.2.2016 11:58
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (261)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 27
EdellinenSeuraava

Anonyymi
väärä peruste muuttaa sakkorajoja, jos argumentti on lisätulot valtiolle.
Anonyymi: kepardi 19.2.2016 12:06

Anonyymi
Ilmeisesti maahanmuuttajat on kaikki jo kotoutettu ja saatu työpaikka, kun ehditään viilaamaan pilkun paikkaa.

On tämä surkeaa puuhastelua; onko ministeriö todellakin tällaista pelleilyä varten olemassa? Säästetään verorahat ja lopetetaan koko ministeriö.
Anonyymi: Kaikkivaltonen 19.2.2016 12:07

Anonyymi
Oho, no jopas. Tuota muutosta on varmaan mietitty pitkään ja hartaasti. Mielipidettä on kysytty monilta aasintuntijoilta ja työryhmiä on kokoontunut useamman hallituksen ajalla. Toivottavasti muutoksesta on laadittu kattava vaikutusarvio.
Anonyymi: puolueaktiivi 19.2.2016 12:08

Anonyymi
Ajatusta voi jatkaa edelleen; jos ajonopeudet lähestyvät nollaa, myös liikenneturvallisuus paranee. Olisiko samalla logiikalla jalankulkijoille hyvä määrätä 6km/h nopeusrajoitus? Tämäkin lisäisi verotuloja ja turvallisuus paranee edelleen.
Anonyymi: Rollaattorikaahaari 19.2.2016 12:09

Anonyymi
Eikö sakko pitäisi tulla 1 kilometrin ylityksesta kuten monessa maassa. On autoilijan vastuulla että auton mittari näyttää oikein ja jokaisen saa uudelleen kalibroitua ttarvittaessa. kuuluu omistajalle.
Anonyymi: alas-vain 19.2.2016 12:16

Anonyymi
valtiolle lisätuloja!

On siinäkin peruste sakottaa. Eikö tuo yrittäjäSipilä löydä mitään rakentavaa talouteen. Stupidohan ei tietenkään ole elänyt omilla tienesteillään, vaan aina verorahoilla - onko Soini tehnyt ikinä mitään oikeaa työtä?

Itse ajan 14 v vanhalla mutta ihan hyvällä autolla, jossa ei ole vakionopeuden säädintä. Nyt pitää keskittyä ennen muuta tuijottamaan mittaria, ettei sitten vahingossa jalka painu liikaa, mikä varsinkin maantiellä pitkillä matkoilla helposti tapahtuu. Sekö tuo "turvallisuutta?
Anonyymi: puolitetaansssedut 19.2.2016 12:16

Anonyymi
Typerää kikkailua joka vaarantaa ohitustilanteiden nopeuksia. Liikenteessä ei tulisi miettiä ohitustilanteen turvallisuutta sakkojen uhalla. Tämä hölmölandia on menossa päivä päivältä huonompaan suuntaan tavallisen kansalaisen kustannuksella. Mutta onneksi euroja riittää elintasosurffareiden hyysäämiseen ja paapomiseen.
Anonyymi: Hohhoijakkaa 19.2.2016 12:17

Anonyymi
Itse alan noudattamaan kirjaimellisesti nopeusrajoituksia aivan kiusallani. Jos kaikki autoilijat toimisivat samoin olisi mukavaa nähdä millaiset olisi aamuruuhkat vaikkapa pk-seudulla.
Kun itsellä ei ole kiirettä mihinkään, niin mikäpä estää olemasta teiden tukkona.
Anonyymi: Kyykäärme 19.2.2016 12:18

Anonyymi
Kehä ykköselle jokaiseen laitettuun tolppaan kamera ,tienhoitokustannukset saadaan nopeasti ja ainakin pahimmat sikailijakuskit saadaan hillitsemään törkeää ajotapaa jota näkee päivittäin kehä ykkösellä.
Anonyymi: huomioiva 19.2.2016 12:18

Anonyymi
Jäällä liukastuneita loukkaantuu tuhansia enemmän kuin liikenteessä, liikenteessäkin yleensä vain äkkijarrutuksen takia..kamerat, poliisi yms ryöstäjät.

Kyllä sakkorahat pitää kerätä jalankulkijoilta, jos kävelynopeus ylittää 5km/h..
Anonyymi: älyOhoi 19.2.2016 12:18
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 27
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy