Kirjaudu ▼
 

Maksaako suomalaisautoilija pian Saksassakin? EU ottaa kantaa

© Morris MacMatzen / Reuters
Maksaako suomalaisautoilija pian Saksassakin? EU ottaa kantaa
Saksan aikomus periä tietulleja ulkomaalaisilta voi joutua EU:n hampaisiin jo huhtikuussa. Asiasta kertoo uutistoimisto Reutersin lähde, jonka mukaan osapuolet eivät ole lähentyneet toisiaan neuvotteluissa.
17.2.2016 12:18
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

EU-komissio aloitti tutkimukset Saksan tietullihankkeesta jo kesäkuussa.

Saksa aikoo veloittaa ulkomaisilta kuskeilta jopa 130 euroa vuodessa autobahnien eli moottoriteiden käytöstä. Summa veloitettaisiin myös saksalaisilta, mutta se korvattaisiin heille autoverossa. EU:n mukaan suunnitelma olisi vastoin EU:n tasapuolisen kohtelun periaatetta.

Uutistoimisto Reutersin lähteen mukaan EU voisi kertoa kannastaan jo huhtikuussa, jolloin se perustelisi, miksi uusi tulli olisi EU-lain vastainen. Tarvittaessa uusi tulli voitaisiin viedä EU:n tuomioistuimeen.

Saksan liikenneministerin Alexander Dobrindtin mukaan tulli ei ole syrjivä. Hän arvioi, että valtio saisi siitä vuosittain 500 miljoonan euron tuotot, jotka se voisi investoida liikenteen infrastruktuuriin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Uuden tietullin piti tulla alun perin voimaan tänä vuonna. Projektia on lykätty, kunnes EU ja Saksa löytävät tullista sovun.

Tullia kannattavan Baijerin kristillissosiaalisen unionin (CSU) mukaan on epäreilua, että ulkomaiset matkustavat Saksassa ilmaiseksi, kun saksalaisten pitää maksaa tietulleja naapurimaissa Itävallassa, Sveitsissä ja Ranskassa.

17.2.2016 12:18
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (19)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tärkeintä tietysti, että suomalainen maksaa. Täällä, siellä, kokkareille ja kökkäreille. Omassa maassa saa muut tehdä mitä lystää, eikä Halli perään hauku.
Rajoja ei saada hallintaan, eikä menoja.

Jos ei ole kansallismielisyyttä, ei ole maanpuolustustahtoakaan.
Anonyymi: Kesäkalastaja 17.2.2016 12:30

Anonyymi
Hallitys aikoo sekoittaa orjamarkkinat uuteen uskoon. Ilman palkkaa saa tehdä, muuten on ahne ay sika jolle ei riitä työnilo ja fanstastinen yhteishenki työpaikalla. Lisäksi ei sosiaalinen seura riitä, vaatii oikein euroa tehdystä työstä.
Saas nähdä kuinka pitkät yleislakot alkaa Suomessa, pitkät tulee ja rajut.
Anonyymi: Lakkovahti 17.2.2016 12:35

Anonyymi
Maksaahan ne tiemaksut joka maassa moottoriteillä suuressa osassa sivistynyttä osaa Eurooppaa niin ei tuossa nyt mitään erikoista ole!

Se että Suomessa ajellaan ilmaiseksi johtunee siitä että pääosin sorateitä koko maan tiestö! Moottoriteille Suomessa voisi olla hyvä finjet tyylinen tarra lasiin vaikka 1000 EUR johon yhdistetty YLE veron lisäosa kun kuuntelee radiota ilmaiseksi ajellessa ja sitten Valaistuksen siirtomaksu!
Anonyymi: KarumaksuFinland 17.2.2016 12:37

Anonyymi

Se että Suomessa ajellaan ilmaiseksi johtunee siitä että pääosin sorateitä koko maan tiestö! Moottoriteille Suomessa voisi olla hyvä finjet tyylinen tarra lasiin vaikka 1000 EUR johon yhdistetty YLE veron lisäosa kun kuuntelee radiota ilmaiseksi ajellessa ja sitten Valaistuksen siirtomaksu!

Sii mitä? Suomessa ajellaan ilmaiseksi. No ehkä vasemmiston ja vihreiden(jotkut heistä ei ole kuullut edes autoveroista) edustajat ajelevat. Muu kansa kyllä maksaa siitä ajelustaa sievoisen summan samalla kun pitää muuta julkista sektoria pystyssä. Pitäähän virkamies paran saada voita leipänsä päälle...
Anonyymi: AjelepaIhanIte 17.2.2016 12:50

Anonyymi
Koko Eu tuntuu olevan suuri vitsi. On tietyt säädännöt, joita moni maa ei edes noudata vaan maksaa jonkun pienen sakon kun rikotaan säädäntöjä. Tuntuu että suomen oikeuslaitos on samalainen. Rangaistukset on mahdollisiman pienet,jotka kannattavat rikostenpolulle.
Anonyymi: Kaksoiskansalaisuus 17.2.2016 13:04

Anonyymi
Se että Suomessa ajellaan ilmaiseksi johtunee siitä että pääosin sorateitä koko maan tiestö! Moottoriteille Suomessa voisi olla hyvä finjet tyylinen tarra lasiin vaikka 1000 EUR johon yhdistetty YLE veron lisäosa kun kuuntelee radiota ilmaiseksi ajellessa ja sitten Valaistuksen siirtomaksu!
Sii mitä? Suomessa ajellaan ilmaiseksi. No ehkä vasemmiston ja vihreiden(jotkut heistä ei ole kuullut edes autoveroista) edustajat ajelevat. Muu kansa kyllä maksaa siitä ajelustaa sievoisen summan samalla kun pitää muuta julkista sektoria pystyssä. Pitäähän virkamies paran saada voita leipänsä päälle...
Autovero on kovin pieni maksu pienemmissä autoissa ja isommissa sitten mihin sinulla ei olisi muutenkaan varaa jo käyttömaksujen / vakuutusten takia on laitettu EI köyhille lisämaksu se toimii tehokkasti katso vaikka ympärillesi!
Anonyymi: SDPoleskeluyhteisö 17.2.2016 13:06

Anonyymi
Maksaahan ne tiemaksut joka maassa moottoriteillä suuressa osassa sivistynyttä osaa Eurooppaa niin ei tuossa nyt mitään erikoista ole!

Se että Suomessa ajellaan ilmaiseksi johtunee siitä että pääosin sorateitä koko maan tiestö! Moottoriteille Suomessa voisi olla hyvä finjet tyylinen tarra lasiin vaikka 1000 EUR johon yhdistetty YLE veron lisäosa kun kuuntelee radiota ilmaiseksi ajellessa ja sitten Valaistuksen siirtomaksu!


Aikoinaan Ruotsi peri dieselautoilta maksua ajetun tieosuuden mukaan ja kysymys ei ollut mistään isosta autosta. Samalla reisulla oltiin vähän väliä tietullissa, joita on aivan yleisesti suurimmassa osassa euroopan maita.
Anonyymi: ei_ihmeellistä 17.2.2016 13:24

Rekisteröitynyt käyttäjä
Anne Berner haluaa että suomalaiset kuljetusyritykset ja tavalliset autoilijat maksavat veroillaan Itäblokin kuljetusyritysten kaikki kulut, sillä heidän ei tarvitse edes tankata maassamme kun on 800 litran polttoainesäiliöt.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Jaakoppi 17.2.2016 13:47

Rekisteröitynyt käyttäjä
Suurin ero Saksan mahdollisesta tietullista on muihin maihin verratuna se, että saksalaiset saavat hyvityksen autoveron muodossa. Nelisenkymmentä vuotta Keski-Euroopassa olleena ei ole tiedossani vastaavaa,
mm. Italiassa ja Espanjassa ovat moottoritiet osittain "yksityisiä".Oletan juuri tuon alussa mainitsemani "hyvityksen" olevan sen, jota EU ei taida hyväksyä.
Totta on se, että Saksan läpi ajaessa on valtava määrä ulkomaalaisia autoja liikkeellä.
Hollantilaiset, belgialaiset ja skandinaavit joutuvat melkein väkisin käyttämään Saksan moottoriteitä. Turisteja odottavat niin Italia, Espanja,Ranska, Sveitsi kuin Itävaltakin.
Kuka lähtee ajelemaan pienten kaupunkien ja kylien kautta esim. Suomesta Itävaltaan?
Rekisteröitynyt käyttäjä: Ulkosuomalainen 17.2.2016 14:06

Anonyymi
Nämä jopa-uutiset ovat samaa höttöä, kuin alennusmyynnissä "alennukset jopa"
Käytännössä se parin viikon ajo-oikeus maksaa varmaan murto-osan tuosta "jopa 130e" Eikä sekään ole vielä kirkossa kuulutettua
Anonyymi: Mututuntumaa 17.2.2016 14:33
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy