Kirjaudu ▼
 

Pankki: Lakimuutos voisi romahduttaa autoverotuoton

Pankki: Lakimuutos voisi romahduttaa autoverotuoton
Kiinnostaisiko auton oston sijasta leasing? Santanderin mukaan valmisteilla oleva lakimuutos saattaa muuttaa autoilua ja sitä kautta autoverokertymää merkittävästi.
16.2.2016 17:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pankkikonserni Santanderin Suomen yksikkö katsoo, että kaavailtu autoverolain uudistus uhkaa jättää suuren aukon autoverokertymään.

Valtiovarainministeriö (VM) valmistelee autoverolain muuttamista muun muassa niin, että vuokra- tai leasing-autojen vero suhteutetaan niiden sopimuksen käyttöaikaan.

Syynä muutokseen on komission antama ukaasi, jossa leasing- ja vuokra-autojen verotuskohtelu katsottiin EU-lainsäädännön vastaiseksi.

Santander Consumer Finance Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 2076455-0
Kotipaikka Helsingfors
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Muu luotonanto
Kaikki yrityksen taloustiedot

Ulkomaiset yritykset eivät nykyään tarjoa vuokra- tai leasing-autoja Suomeen. Muutos todennäköisesti lisäisi EU-maissa toimivien yritysten kiinnostusta tarjota autopalveluja Suomeen.

– Tanskassa vastaavan veromuutoksen jälkeen leasingin osuus nousi nopeasti muutamassa vuodessa noin 20 prosentista yli 40 prosenttiin. Lisäksi leasingin osuus kasvoi selkeästi enemmän kalliimman luokan autoissa, minkä vuoksi taloudellinen vaikutus verokertymään on ollut varsin suuri, Santander toteaa lakiluonnosta koskevassa lausunnossaan.

Pankin mukaan Tanskan autoverotuotto on lakimuutoksen jälkeen pienentynyt noin 30 prosenttia suhteutettuna automyynnin määrään. Tavalliset yksityishenkilöt siirtyvät käyttämään leasingia, vaikka sitä ei esiintynyt lainkaan ennen lakimuutosta.

– Vastaava kehityskulku on erittäin todennäköinen myös Suomessa, mikä johtaisi huomattavasti suurempiin taloudellisiin vaikutuksiin kuin mitä esityksen vaikuttavuusarvioinnissa on esitetty, Santander sanoo.

Suomessa kannettiin autoveroa viime vuonna kaikkiaan 888 miljoonaa euroa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Santander ehdottaa, että VM:n "olisi syytä selvittää muita mahdollisuuksia muuttaa autoverotusta esimerkiksi vuotuisen veron suuntaan, jolloin myös leasing- ja vuokra-autojen käyttöaikaan perustuvan verotuksen ongelma voitaisiin ratkaista kestävällä tavalla".

VM toteaa luonnoksessaan olevansa tietoinen Tanskan tapahtumista ja arvioi vastaavasti, että lakimuutoksen välittömät valtiontaloudelliset vaikutukset olisivat suhteellisen vähäisiä.

– Siltä osin kun nämä ajoneuvot korvaisivat Suomeen pysyvää käyttöä varten tuotuja ajoneuvoja, muutoksella olisi vaikutusta autoveron ja arvonlisäveron kertymään, luonnos toteaa.

VM:n mukaan verotuotto voisi ensivaiheessa alentua, kun suoritettavaksi tulisi täyden autoveron sijaan ainoastaan Suomessa tapahtuvan käytön osuus. Leasingautojen poistuessa markkinoilta syntyisi kuitenkin korvaava tarve uusille autoille. Autokannan vaihtuvuus olisi siis ripeämpää.

– Poistuvien autojen tilalle tulevista uusista leasingautoista maksettavat autoverot kompensoisivat sen menetyksen, joka syntyy määräaikaisina maahan tuotujen autojen poistuessa kantamatta jääneestä autoverosta, luonnoksessa todetaan.

16.2.2016 17:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (47)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Autoilu Suomessa on niin helkkarin kallista että mikä tahansa sen hintaa alentava menettely saa heti suuren suosion. Valtio kyllä rokottaa rahat jostain, se on varmaa.
Anonyymi: Apostolinkyyti 16.2.2016 18:09

Anonyymi
Minä en autoa suomessa enään osta. Pääsen loppuvuodesta eläkkeelle ja muutan espanjaan, siellä sentään pystyy vielä elämäänkin.
Anonyymi: muuttaja 16.2.2016 18:11

Anonyymi
Herää kysymys miksi rahoitusyhtiö on huolissaan autoverokertymän alenemisesta? Johan valtio kerää vuotuista käyttömaksua jota viimeksi korotettiin kevyet 60%.
Anonyymi: whoooot 16.2.2016 18:13

Anonyymi
Onpas huolet. Ei pelkoa. On varmaa ettei verotus laske. SSS miehet hoitavat homman.
Anonyymi: Nytvaanheti 16.2.2016 18:16

Anonyymi
suomessa sika kalliit autot sekä verotus joka asiassa, herrathan tässä on sählänneet, mitä hittoa ne kansalaisia aina jurmuttaa, kattokoon peiliin ja erois hommistaan,muutan muualle kun se aika koittaa..
Anonyymi: robin 16.2.2016 18:27

Anonyymi
Onpas huolet. Ei pelkoa. On varmaa ettei verotus laske. SSS miehet hoitavat homman.


Vielä enemmän himoverottavia vihervassarisossuja pitää pelätä. Se poppoo on koko ajan toisten taskuja kaivelemassa.
Anonyymi: kosola 16.2.2016 18:27

Anonyymi
Toisaalta, niitä veroja kerätään jotta voidaan maksaa työttömille pitkät, parin vuoden työstävieroituskorvausta.
Anonyymi: Jumatirallaa 16.2.2016 18:37

Anonyymi
jeesus, että virkamiehet on tyhmiä..... ja joku (me) maksetaan niille vielä palkka!
Anonyymi: ToSion2 16.2.2016 18:43

Anonyymi
Autoilu Suomessa on niin helkkarin kallista että mikä tahansa sen hintaa alentava menettely saa heti suuren suosion. Valtio kyllä rokottaa rahat jostain, se on varmaa.


Se jostain on siirretään vaan autoilun muihin lukuisiin veroihin ja kas kummaa, autoilu ei halventunutkaan vaan jopa kallistuu, näin siinä tulee käymään, otsikoissa on ollutkin jo suomen turhin julkkis miettimässä erilaisia rangaistuksia autoilioille.
Anonyymi: Naurulokki 16.2.2016 18:43

Anonyymi
Tulee tietullit ja kilometriverot jo ensi vuoden alusta varmaan kuten aikanaan sitäkin mieltitiin. Ja kun valtio huomaa ettei saakkaa niillä tarpeeksi nousee vuosimaksu tuonne 500-1000€ ja koska kellään ei siihen varaa pienenee saanti taas jolloin leikataan työttömyys,toimeentulo ja eläkkeistä ja tietenkin vain nniistä pienimmistä.
Anonyymi: 2020-ei-ole-Kelaa 16.2.2016 18:51
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

07:48 HS: Varakkaat voivat kiertää asuntolainakaton vakuuksilla
07:13 Digitoday Windows 10:n jättipäivityksen ajankohta selvisi – tätä on luvassa
06:03 Digitoday Muistatko diaesitykset ystävien luona? Kohta näet niitä Facebookissa
06:01 Analyysi USA:n painajaisesta tuli totta: Tästä syystä maa pelkäsi Brexitiä jo 70-luvulla
29.6. Ministeri: Jos Brexit mietityttää, tulkaa Applen ja Facebookin perässä Irlantiin
29.6. Jorma Ollilan kokous kerää huippujohtajat Helsinkiin – teemana suuri murros
29.6. Volkswagen myöntyi jättikorvauksiin USA:ssa
29.6. Anvian pienosakkaat tyytymättömiä: "Pilkkahinnalla" meni
29.6. Nyt se ratkesi: Elisa ostaa Anvian osat
29.6. Kaikki eivät pääse nauttimaan kasvusta – 125 000 suomalaista vaarassa
29.6. Sote-ulkoistuksiin tuli rajoituksia kolmeksi vuodeksi
29.6. Hallitus julkisti sote-lait – kuluja leikataan kolme miljardia
29.6. Metsä- ja teräsyhtiöt vetävät laajaa nousua pörssissä
29.6. Perjantaista alkaen taksi maksaa entistä enemmän
29.6. Airbnb voi kohta olla maailman kolmanneksi suurin startup
29.6. Digitoday Suomalainen löysi aukon suositusta Wordpressistä
29.6. Raportti: Palkansaajien ostovoiman kasvu nopeinta kuuteen vuoteen
29.6. Ilta-Sanomat Istanbulin iskun uhriluku nousi: 41 kuollutta, 239 haavoittunutta
29.6. YIT ja Pöyry korjaavat Suomenlinnan tunnelin
29.6. Euroalueen talousluottamus heikkeni kesäkuussa vastoin odotuksia
29.6. Hollande: Lontoo ei voi enää toimia euroalueen clearing-keskuksena
29.6. Digitoday Tehtiinkö Youtubessa juuri jättimäinen puhdistus?
29.6. MT: OP muuttaa viljelijöiden pankkitilejä – vuosikulut kasvavat
29.6. Istanbulin lentokenttäisku herätti huolen – "Kynnys perua matkoja on hyvin korkea"
29.6. BP:n entinen johtaja: Öljy-yhtiöitä uhkaa konkurssi, mikäli ne eivät panosta uusiutuvaan energiaan
29.6. Fedin arvioidaan nostavan ohjauskorkoaan vasta vuonna 2018
29.6. Digitoday Varo tätä viestiä: Kohteena WhatsApp-, Mobile Pay- ja Google Play -käyttäjät
29.6. Digitoday Suositussa virustutkassa vakavia aukkoja: "Pahempaa ei voi ollakaan"
29.6. Stora Enso selvittää kymmenien miljoonien tehdaslaajennusta Ruotsissa
29.6. Biotie Therapiesin toimitusjohtaja ja talousjohtaja vaihtuvat
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy