Kirjaudu ▼
 

Pankki: Lakimuutos voisi romahduttaa autoverotuoton

Pankki: Lakimuutos voisi romahduttaa autoverotuoton
Kiinnostaisiko auton oston sijasta leasing? Santanderin mukaan valmisteilla oleva lakimuutos saattaa muuttaa autoilua ja sitä kautta autoverokertymää merkittävästi.
16.2.2016 17:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pankkikonserni Santanderin Suomen yksikkö katsoo, että kaavailtu autoverolain uudistus uhkaa jättää suuren aukon autoverokertymään.

Valtiovarainministeriö (VM) valmistelee autoverolain muuttamista muun muassa niin, että vuokra- tai leasing-autojen vero suhteutetaan niiden sopimuksen käyttöaikaan.

Syynä muutokseen on komission antama ukaasi, jossa leasing- ja vuokra-autojen verotuskohtelu katsottiin EU-lainsäädännön vastaiseksi.

Santander Consumer Finance Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 2076455-0
Kotipaikka Helsingfors
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Muu luotonanto
Kaikki yrityksen taloustiedot

Ulkomaiset yritykset eivät nykyään tarjoa vuokra- tai leasing-autoja Suomeen. Muutos todennäköisesti lisäisi EU-maissa toimivien yritysten kiinnostusta tarjota autopalveluja Suomeen.

– Tanskassa vastaavan veromuutoksen jälkeen leasingin osuus nousi nopeasti muutamassa vuodessa noin 20 prosentista yli 40 prosenttiin. Lisäksi leasingin osuus kasvoi selkeästi enemmän kalliimman luokan autoissa, minkä vuoksi taloudellinen vaikutus verokertymään on ollut varsin suuri, Santander toteaa lakiluonnosta koskevassa lausunnossaan.

Pankin mukaan Tanskan autoverotuotto on lakimuutoksen jälkeen pienentynyt noin 30 prosenttia suhteutettuna automyynnin määrään. Tavalliset yksityishenkilöt siirtyvät käyttämään leasingia, vaikka sitä ei esiintynyt lainkaan ennen lakimuutosta.

– Vastaava kehityskulku on erittäin todennäköinen myös Suomessa, mikä johtaisi huomattavasti suurempiin taloudellisiin vaikutuksiin kuin mitä esityksen vaikuttavuusarvioinnissa on esitetty, Santander sanoo.

Suomessa kannettiin autoveroa viime vuonna kaikkiaan 888 miljoonaa euroa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Santander ehdottaa, että VM:n "olisi syytä selvittää muita mahdollisuuksia muuttaa autoverotusta esimerkiksi vuotuisen veron suuntaan, jolloin myös leasing- ja vuokra-autojen käyttöaikaan perustuvan verotuksen ongelma voitaisiin ratkaista kestävällä tavalla".

VM toteaa luonnoksessaan olevansa tietoinen Tanskan tapahtumista ja arvioi vastaavasti, että lakimuutoksen välittömät valtiontaloudelliset vaikutukset olisivat suhteellisen vähäisiä.

– Siltä osin kun nämä ajoneuvot korvaisivat Suomeen pysyvää käyttöä varten tuotuja ajoneuvoja, muutoksella olisi vaikutusta autoveron ja arvonlisäveron kertymään, luonnos toteaa.

VM:n mukaan verotuotto voisi ensivaiheessa alentua, kun suoritettavaksi tulisi täyden autoveron sijaan ainoastaan Suomessa tapahtuvan käytön osuus. Leasingautojen poistuessa markkinoilta syntyisi kuitenkin korvaava tarve uusille autoille. Autokannan vaihtuvuus olisi siis ripeämpää.

– Poistuvien autojen tilalle tulevista uusista leasingautoista maksettavat autoverot kompensoisivat sen menetyksen, joka syntyy määräaikaisina maahan tuotujen autojen poistuessa kantamatta jääneestä autoverosta, luonnoksessa todetaan.

16.2.2016 17:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (47)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Autoilu Suomessa on niin helkkarin kallista että mikä tahansa sen hintaa alentava menettely saa heti suuren suosion. Valtio kyllä rokottaa rahat jostain, se on varmaa.
Anonyymi: Apostolinkyyti 16.2.2016 18:09

Anonyymi
Minä en autoa suomessa enään osta. Pääsen loppuvuodesta eläkkeelle ja muutan espanjaan, siellä sentään pystyy vielä elämäänkin.
Anonyymi: muuttaja 16.2.2016 18:11

Anonyymi
Herää kysymys miksi rahoitusyhtiö on huolissaan autoverokertymän alenemisesta? Johan valtio kerää vuotuista käyttömaksua jota viimeksi korotettiin kevyet 60%.
Anonyymi: whoooot 16.2.2016 18:13

Anonyymi
Onpas huolet. Ei pelkoa. On varmaa ettei verotus laske. SSS miehet hoitavat homman.
Anonyymi: Nytvaanheti 16.2.2016 18:16

Anonyymi
suomessa sika kalliit autot sekä verotus joka asiassa, herrathan tässä on sählänneet, mitä hittoa ne kansalaisia aina jurmuttaa, kattokoon peiliin ja erois hommistaan,muutan muualle kun se aika koittaa..
Anonyymi: robin 16.2.2016 18:27

Anonyymi
Onpas huolet. Ei pelkoa. On varmaa ettei verotus laske. SSS miehet hoitavat homman.


Vielä enemmän himoverottavia vihervassarisossuja pitää pelätä. Se poppoo on koko ajan toisten taskuja kaivelemassa.
Anonyymi: kosola 16.2.2016 18:27

Anonyymi
Toisaalta, niitä veroja kerätään jotta voidaan maksaa työttömille pitkät, parin vuoden työstävieroituskorvausta.
Anonyymi: Jumatirallaa 16.2.2016 18:37

Anonyymi
jeesus, että virkamiehet on tyhmiä..... ja joku (me) maksetaan niille vielä palkka!
Anonyymi: ToSion2 16.2.2016 18:43

Anonyymi
Autoilu Suomessa on niin helkkarin kallista että mikä tahansa sen hintaa alentava menettely saa heti suuren suosion. Valtio kyllä rokottaa rahat jostain, se on varmaa.


Se jostain on siirretään vaan autoilun muihin lukuisiin veroihin ja kas kummaa, autoilu ei halventunutkaan vaan jopa kallistuu, näin siinä tulee käymään, otsikoissa on ollutkin jo suomen turhin julkkis miettimässä erilaisia rangaistuksia autoilioille.
Anonyymi: Naurulokki 16.2.2016 18:43

Anonyymi
Tulee tietullit ja kilometriverot jo ensi vuoden alusta varmaan kuten aikanaan sitäkin mieltitiin. Ja kun valtio huomaa ettei saakkaa niillä tarpeeksi nousee vuosimaksu tuonne 500-1000€ ja koska kellään ei siihen varaa pienenee saanti taas jolloin leikataan työttömyys,toimeentulo ja eläkkeistä ja tietenkin vain nniistä pienimmistä.
Anonyymi: 2020-ei-ole-Kelaa 16.2.2016 18:51
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

16:34 Suomi erottuu muista Pohjoismaista Moody'sin vertailussa – eikä ainoastaan huonolla tavalla
16:13 Komissio hyväksyi Keskon Onninen-kaupan
16:03 Koneelle uusi talousjohtaja Microsoftilta
16:02 Digitoday Windows 10:n uudella päivityksellä on ikävä vaatimus
15:32 Googlen tiloissa Pariisissa on käynnissä laaja ratsia
15:15 Digitoday 81 miljoonaa kahmineet pankkiryöstäjät pääsivät kuin koira veräjästä – pidätys oli vain yhden käskyn päässä
14:49 "Tunnelmat ovat uneliaat, kesäpörssi on alkanut"
14:38 Digitoday Suomalaisten karuja tarinoita: Windows 10 alkoi asentua väkisin
14:29 EU:n investointiohjelma isolla summalla mukaan Keski-Pasilan kauppakeskukseen
14:22 Moody's kehuu suomalaisia metsäfirmoja
13:48 Posti alkaa toimittaa myös ruokapaketteja
13:22 Digitoday Ruma arvio Nokian potkujen koosta: 10 000–15 000
13:11 Pankki: Vilja ja metallit alkavat kallistua
12:33 Kiinnostaisiko useampi osinko vuodessa? "Järkisyyt tukevat tiheämpää tahtia"
12:02 Professori valtionyhtiöistä: Eihän Talvivaarakaan kerro yksityisten saavutuksista
11:51 Digitoday Facebook kiistää puolueellisuuden palvelussaan – tekee silti useita korjauksia
11:35 Yle: Outokumpu leikkaa 103 työpaikkaa Suomesta
11:13 SKAL: Liikennekaari uhkaa lisätä harmaata taloutta
10:48 Kreikka saamassa 11 miljardia euroa lisää – "Läpihuutojuttu"
10:22 Ekonomisti: Pahin takana työmarkkinoilla
10:08 Talvivaara kutsui vihdoin yhtiökokoukseen – aikoo laajentaa toimintaa
09:36 Työttömyys laski huhtikuussa
09:25 Nyt kutsutaan korjattavaksi 1,6 miljoonaa Toyotaa
09:17 Digitoday Fitbit mittaa väärin? Väitteille lihaa luiden ympärille
08:46 WSJ: Kiinan valuutta palannut vähin äänin vanhaan
08:24 Ilmarinen: Sitkeä taantuma on lopuillaan
08:07 LM: Finanssivalvonta haluaa pääsyn teletunnistetietoihin
07:27 Metsäteollisuus ja Paperiliitto sopuun työajan pidentämisestä
06:04 Digitoday Odottaako Nokia-faneja pettymys? Ei välttämättä, sanoo analyytikko
06:01 10 merkkiä käänteestä – "Vaikutus lähtee leviämään koko Suomeen"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy