Kirjaudu ▼
 

Pankki: Lakimuutos voisi romahduttaa autoverotuoton

Pankki: Lakimuutos voisi romahduttaa autoverotuoton
Kiinnostaisiko auton oston sijasta leasing? Santanderin mukaan valmisteilla oleva lakimuutos saattaa muuttaa autoilua ja sitä kautta autoverokertymää merkittävästi.
16.2.2016 17:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pankkikonserni Santanderin Suomen yksikkö katsoo, että kaavailtu autoverolain uudistus uhkaa jättää suuren aukon autoverokertymään.

Valtiovarainministeriö (VM) valmistelee autoverolain muuttamista muun muassa niin, että vuokra- tai leasing-autojen vero suhteutetaan niiden sopimuksen käyttöaikaan.

Syynä muutokseen on komission antama ukaasi, jossa leasing- ja vuokra-autojen verotuskohtelu katsottiin EU-lainsäädännön vastaiseksi.

Santander Consumer Finance Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 2076455-0
Kotipaikka Helsingfors
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Muu luotonanto
Kaikki yrityksen taloustiedot

Ulkomaiset yritykset eivät nykyään tarjoa vuokra- tai leasing-autoja Suomeen. Muutos todennäköisesti lisäisi EU-maissa toimivien yritysten kiinnostusta tarjota autopalveluja Suomeen.

– Tanskassa vastaavan veromuutoksen jälkeen leasingin osuus nousi nopeasti muutamassa vuodessa noin 20 prosentista yli 40 prosenttiin. Lisäksi leasingin osuus kasvoi selkeästi enemmän kalliimman luokan autoissa, minkä vuoksi taloudellinen vaikutus verokertymään on ollut varsin suuri, Santander toteaa lakiluonnosta koskevassa lausunnossaan.

Pankin mukaan Tanskan autoverotuotto on lakimuutoksen jälkeen pienentynyt noin 30 prosenttia suhteutettuna automyynnin määrään. Tavalliset yksityishenkilöt siirtyvät käyttämään leasingia, vaikka sitä ei esiintynyt lainkaan ennen lakimuutosta.

– Vastaava kehityskulku on erittäin todennäköinen myös Suomessa, mikä johtaisi huomattavasti suurempiin taloudellisiin vaikutuksiin kuin mitä esityksen vaikuttavuusarvioinnissa on esitetty, Santander sanoo.

Suomessa kannettiin autoveroa viime vuonna kaikkiaan 888 miljoonaa euroa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Santander ehdottaa, että VM:n "olisi syytä selvittää muita mahdollisuuksia muuttaa autoverotusta esimerkiksi vuotuisen veron suuntaan, jolloin myös leasing- ja vuokra-autojen käyttöaikaan perustuvan verotuksen ongelma voitaisiin ratkaista kestävällä tavalla".

VM toteaa luonnoksessaan olevansa tietoinen Tanskan tapahtumista ja arvioi vastaavasti, että lakimuutoksen välittömät valtiontaloudelliset vaikutukset olisivat suhteellisen vähäisiä.

– Siltä osin kun nämä ajoneuvot korvaisivat Suomeen pysyvää käyttöä varten tuotuja ajoneuvoja, muutoksella olisi vaikutusta autoveron ja arvonlisäveron kertymään, luonnos toteaa.

VM:n mukaan verotuotto voisi ensivaiheessa alentua, kun suoritettavaksi tulisi täyden autoveron sijaan ainoastaan Suomessa tapahtuvan käytön osuus. Leasingautojen poistuessa markkinoilta syntyisi kuitenkin korvaava tarve uusille autoille. Autokannan vaihtuvuus olisi siis ripeämpää.

– Poistuvien autojen tilalle tulevista uusista leasingautoista maksettavat autoverot kompensoisivat sen menetyksen, joka syntyy määräaikaisina maahan tuotujen autojen poistuessa kantamatta jääneestä autoverosta, luonnoksessa todetaan.

16.2.2016 17:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (47)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Autoilu Suomessa on niin helkkarin kallista että mikä tahansa sen hintaa alentava menettely saa heti suuren suosion. Valtio kyllä rokottaa rahat jostain, se on varmaa.
Anonyymi: Apostolinkyyti 16.2.2016 18:09

Anonyymi
Minä en autoa suomessa enään osta. Pääsen loppuvuodesta eläkkeelle ja muutan espanjaan, siellä sentään pystyy vielä elämäänkin.
Anonyymi: muuttaja 16.2.2016 18:11

Anonyymi
Herää kysymys miksi rahoitusyhtiö on huolissaan autoverokertymän alenemisesta? Johan valtio kerää vuotuista käyttömaksua jota viimeksi korotettiin kevyet 60%.
Anonyymi: whoooot 16.2.2016 18:13

Anonyymi
Onpas huolet. Ei pelkoa. On varmaa ettei verotus laske. SSS miehet hoitavat homman.
Anonyymi: Nytvaanheti 16.2.2016 18:16

Anonyymi
suomessa sika kalliit autot sekä verotus joka asiassa, herrathan tässä on sählänneet, mitä hittoa ne kansalaisia aina jurmuttaa, kattokoon peiliin ja erois hommistaan,muutan muualle kun se aika koittaa..
Anonyymi: robin 16.2.2016 18:27

Anonyymi
Onpas huolet. Ei pelkoa. On varmaa ettei verotus laske. SSS miehet hoitavat homman.


Vielä enemmän himoverottavia vihervassarisossuja pitää pelätä. Se poppoo on koko ajan toisten taskuja kaivelemassa.
Anonyymi: kosola 16.2.2016 18:27

Anonyymi
Toisaalta, niitä veroja kerätään jotta voidaan maksaa työttömille pitkät, parin vuoden työstävieroituskorvausta.
Anonyymi: Jumatirallaa 16.2.2016 18:37

Anonyymi
jeesus, että virkamiehet on tyhmiä..... ja joku (me) maksetaan niille vielä palkka!
Anonyymi: ToSion2 16.2.2016 18:43

Anonyymi
Autoilu Suomessa on niin helkkarin kallista että mikä tahansa sen hintaa alentava menettely saa heti suuren suosion. Valtio kyllä rokottaa rahat jostain, se on varmaa.


Se jostain on siirretään vaan autoilun muihin lukuisiin veroihin ja kas kummaa, autoilu ei halventunutkaan vaan jopa kallistuu, näin siinä tulee käymään, otsikoissa on ollutkin jo suomen turhin julkkis miettimässä erilaisia rangaistuksia autoilioille.
Anonyymi: Naurulokki 16.2.2016 18:43

Anonyymi
Tulee tietullit ja kilometriverot jo ensi vuoden alusta varmaan kuten aikanaan sitäkin mieltitiin. Ja kun valtio huomaa ettei saakkaa niillä tarpeeksi nousee vuosimaksu tuonne 500-1000€ ja koska kellään ei siihen varaa pienenee saanti taas jolloin leikataan työttömyys,toimeentulo ja eläkkeistä ja tietenkin vain nniistä pienimmistä.
Anonyymi: 2020-ei-ole-Kelaa 16.2.2016 18:51
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

17:15 WSJ: Deutsche Bankin johtajillekin syytteitä Italian pankkisotkusta
16:39 Kalifornia helpottamassa automaattiautojen testejä – liikenteeseen jopa ilman kuskia
15:47 BBC: Kolmekymppisillä puolet vähemmän varallisuutta kuin 10 vuotta sitten
14:59 Britannian pääministeri sai Brexit-kannattajilta linjauksen maahanmuutosta
13:42 Kiinan teollisuus piristyi hiukan syyskuussa
12:17 Volkswagen ei myy dieselautoja USA:ssa ainakaan vuoteen – tai ehkä enää koskaan
11:26 Vanhanen Ylelle Suomen Pankin johtajavalinnoista: Sukupuolella on merkitystä
10:19 Venäjä aikoo myydä osuutensa kahdesta öljy-yhtiöstä
07:12 Saksalainen ruuvijätti sijoittaa voittojaan taiteeseen ja perustaa taidemuseoita
06:14 Digitoday Yksi kuva sen kertoo – tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita
06:05 Kaikki irti matalista koroista – selvitimme, pitäisikö nyt ottaa asuntolainaan 10 vuoden korko
30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy