Kirjaudu ▼
 

Pankki: Lakimuutos voisi romahduttaa autoverotuoton

Pankki: Lakimuutos voisi romahduttaa autoverotuoton
Kiinnostaisiko auton oston sijasta leasing? Santanderin mukaan valmisteilla oleva lakimuutos saattaa muuttaa autoilua ja sitä kautta autoverokertymää merkittävästi.
16.2.2016 17:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pankkikonserni Santanderin Suomen yksikkö katsoo, että kaavailtu autoverolain uudistus uhkaa jättää suuren aukon autoverokertymään.

Valtiovarainministeriö (VM) valmistelee autoverolain muuttamista muun muassa niin, että vuokra- tai leasing-autojen vero suhteutetaan niiden sopimuksen käyttöaikaan.

Syynä muutokseen on komission antama ukaasi, jossa leasing- ja vuokra-autojen verotuskohtelu katsottiin EU-lainsäädännön vastaiseksi.

Santander Consumer Finance Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 2076455-0
Kotipaikka Helsingfors
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Muu luotonanto
Kaikki yrityksen taloustiedot

Ulkomaiset yritykset eivät nykyään tarjoa vuokra- tai leasing-autoja Suomeen. Muutos todennäköisesti lisäisi EU-maissa toimivien yritysten kiinnostusta tarjota autopalveluja Suomeen.

– Tanskassa vastaavan veromuutoksen jälkeen leasingin osuus nousi nopeasti muutamassa vuodessa noin 20 prosentista yli 40 prosenttiin. Lisäksi leasingin osuus kasvoi selkeästi enemmän kalliimman luokan autoissa, minkä vuoksi taloudellinen vaikutus verokertymään on ollut varsin suuri, Santander toteaa lakiluonnosta koskevassa lausunnossaan.

Pankin mukaan Tanskan autoverotuotto on lakimuutoksen jälkeen pienentynyt noin 30 prosenttia suhteutettuna automyynnin määrään. Tavalliset yksityishenkilöt siirtyvät käyttämään leasingia, vaikka sitä ei esiintynyt lainkaan ennen lakimuutosta.

– Vastaava kehityskulku on erittäin todennäköinen myös Suomessa, mikä johtaisi huomattavasti suurempiin taloudellisiin vaikutuksiin kuin mitä esityksen vaikuttavuusarvioinnissa on esitetty, Santander sanoo.

Suomessa kannettiin autoveroa viime vuonna kaikkiaan 888 miljoonaa euroa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Santander ehdottaa, että VM:n "olisi syytä selvittää muita mahdollisuuksia muuttaa autoverotusta esimerkiksi vuotuisen veron suuntaan, jolloin myös leasing- ja vuokra-autojen käyttöaikaan perustuvan verotuksen ongelma voitaisiin ratkaista kestävällä tavalla".

VM toteaa luonnoksessaan olevansa tietoinen Tanskan tapahtumista ja arvioi vastaavasti, että lakimuutoksen välittömät valtiontaloudelliset vaikutukset olisivat suhteellisen vähäisiä.

– Siltä osin kun nämä ajoneuvot korvaisivat Suomeen pysyvää käyttöä varten tuotuja ajoneuvoja, muutoksella olisi vaikutusta autoveron ja arvonlisäveron kertymään, luonnos toteaa.

VM:n mukaan verotuotto voisi ensivaiheessa alentua, kun suoritettavaksi tulisi täyden autoveron sijaan ainoastaan Suomessa tapahtuvan käytön osuus. Leasingautojen poistuessa markkinoilta syntyisi kuitenkin korvaava tarve uusille autoille. Autokannan vaihtuvuus olisi siis ripeämpää.

– Poistuvien autojen tilalle tulevista uusista leasingautoista maksettavat autoverot kompensoisivat sen menetyksen, joka syntyy määräaikaisina maahan tuotujen autojen poistuessa kantamatta jääneestä autoverosta, luonnoksessa todetaan.

16.2.2016 17:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (47)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Autoilu Suomessa on niin helkkarin kallista että mikä tahansa sen hintaa alentava menettely saa heti suuren suosion. Valtio kyllä rokottaa rahat jostain, se on varmaa.
Anonyymi: Apostolinkyyti 16.2.2016 18:09

Anonyymi
Minä en autoa suomessa enään osta. Pääsen loppuvuodesta eläkkeelle ja muutan espanjaan, siellä sentään pystyy vielä elämäänkin.
Anonyymi: muuttaja 16.2.2016 18:11

Anonyymi
Herää kysymys miksi rahoitusyhtiö on huolissaan autoverokertymän alenemisesta? Johan valtio kerää vuotuista käyttömaksua jota viimeksi korotettiin kevyet 60%.
Anonyymi: whoooot 16.2.2016 18:13

Anonyymi
Onpas huolet. Ei pelkoa. On varmaa ettei verotus laske. SSS miehet hoitavat homman.
Anonyymi: Nytvaanheti 16.2.2016 18:16

Anonyymi
suomessa sika kalliit autot sekä verotus joka asiassa, herrathan tässä on sählänneet, mitä hittoa ne kansalaisia aina jurmuttaa, kattokoon peiliin ja erois hommistaan,muutan muualle kun se aika koittaa..
Anonyymi: robin 16.2.2016 18:27

Anonyymi
Onpas huolet. Ei pelkoa. On varmaa ettei verotus laske. SSS miehet hoitavat homman.


Vielä enemmän himoverottavia vihervassarisossuja pitää pelätä. Se poppoo on koko ajan toisten taskuja kaivelemassa.
Anonyymi: kosola 16.2.2016 18:27

Anonyymi
Toisaalta, niitä veroja kerätään jotta voidaan maksaa työttömille pitkät, parin vuoden työstävieroituskorvausta.
Anonyymi: Jumatirallaa 16.2.2016 18:37

Anonyymi
jeesus, että virkamiehet on tyhmiä..... ja joku (me) maksetaan niille vielä palkka!
Anonyymi: ToSion2 16.2.2016 18:43

Anonyymi
Autoilu Suomessa on niin helkkarin kallista että mikä tahansa sen hintaa alentava menettely saa heti suuren suosion. Valtio kyllä rokottaa rahat jostain, se on varmaa.


Se jostain on siirretään vaan autoilun muihin lukuisiin veroihin ja kas kummaa, autoilu ei halventunutkaan vaan jopa kallistuu, näin siinä tulee käymään, otsikoissa on ollutkin jo suomen turhin julkkis miettimässä erilaisia rangaistuksia autoilioille.
Anonyymi: Naurulokki 16.2.2016 18:43

Anonyymi
Tulee tietullit ja kilometriverot jo ensi vuoden alusta varmaan kuten aikanaan sitäkin mieltitiin. Ja kun valtio huomaa ettei saakkaa niillä tarpeeksi nousee vuosimaksu tuonne 500-1000€ ja koska kellään ei siihen varaa pienenee saanti taas jolloin leikataan työttömyys,toimeentulo ja eläkkeistä ja tietenkin vain nniistä pienimmistä.
Anonyymi: 2020-ei-ole-Kelaa 16.2.2016 18:51
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

11:21 VW:n sopu amerikkalaisten autokauppiaiden kanssa voi maksaa yli miljardi euroa
11:09 Digitoday 26 vuotta siinä kesti: Klassikkopeli murtautuu ulos Windowsista
10:32 Rakennuslupien määrässä hurja hyppäys – asuntoluvat +23 %
09:46 Digitoday Tämä on vakavaa: iPhonet murrettu – Apple kehottaa päivittämään
09:46 Synkkä arvio: Trumpin voitto voi aiheuttaa maailmanlaajuisen taantuman
09:27 Lehto rakentaa majoitustilat 1000:lle ydinvoimalatyömaan työntekijälle
08:32 Kone sai suuren tilauksen – yli 200 hissiä Kiinaan
08:23 KL: Vuokra-asuntojen omistajat syyttävät kuntia vuokrien noususta
07:51 LM:n kysely: Haastajat jäävät kauas Rinteestä
07:12 Kolumni Navigaattori ajaa kartan ohi
06:04 Digitoday Syyte rapsahti porilaisnaiselle: Julkaisi valheellisia tietoja Kuvake.netissä
06:01 Analyysi Menetetyn vuosikymmenen saldo: valtionvelka kolminkertaistui – työttömyys ei selitä
25.8. Uutuuskoneen lentoja perutaan – syöpyvätkö moottorit?
25.8. Kuluttaja, näin verkkokauppa houkuttelee sinua ostoksille
25.8. Digitoday Kuorma-auton kuljettaja aiheutti liikennekuoleman: Pelasi kohupeliä
25.8. Digitoday Loppu nettiriesalle? Google alkaa rangaista näitä verkkosivuja
25.8. Uber maksaa kuskeille tukiaisia – teki alkuvuonna miljarditappion
25.8. Terrori-iskut herättivät: Auttaako matkavakuutus?
25.8. Puola myi ensimmäiset juan-lainansa
25.8. Ilta-Sanomat Verottomana käteen 560 €/kk – 2000 suomalaista mukaan perustulokokeiluun
25.8. Onnibus.com hyväksyy kilpailijan lipun Porvoon ja Helsingin välillä
25.8. Senttiosake FIT Biotech nousukiidossa pörssissä – teräsyhtiöt painuvat
25.8. Digitoday Facebookin mieli muuttui: Alkaa hyödyntää Whatsapp-tietoa mainonnassa
25.8. Digitoday Pirate Bay -Sunde vaatii tuomionsa purkua ja korvauksia suomalaisilta levy-yhtiöiltä
25.8. Mediatalot perustavat yhteisen digimainonnan markkinapaikan
25.8. Pörssikauppa Finnlinesin osakkeella loppui tänään
25.8. Posti aloittaa taas yt:t – nyt syynä Anttilan konkurssi
25.8. Antti Riivarista Patentti- ja rekisterihallituksen uusi pääjohtaja
25.8. Analyysi Leimaako pitkäaikaistyöttömyys ihmisen? – "Yhtä yleistä kuin rasismi"
25.8. Kone tekee jättikaupat kiinalaisesta GiantKoneesta
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy