Kirjaudu ▼
 

Kysely: Suomalaiset erityisen huolestuneita autojen tietoturvasta

Manu Tuppurainen
Kysely: Suomalaiset erityisen huolestuneita autojen tietoturvasta
Suomalaiset suhtautuivat kansainvälisessä tutkimuksessa kaikkein epäilevimmin verkon kautta toisiinsa yhteydessä oleviin ajoneuvoihin.
10.2.2016 21:35
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomalaiset ovat kansainvälisen autoliitto FIA:n tutkimuksen mukaan erityisen huolissaan ajoneuvojen tietoturvasta, Autoliitto tiedottaa.

Liiton 12 Euroopan maata koskeneessa tutkimuksessa suomalaiset suhtautuvat verkon kautta toisiinsa yhteydessä oleviin ajoneuvoihin kaikkein epäilevimmin

– Tutkimus osoitti selvästi sen, että ihmiset haluavat itse päättää kuka auton tietoja hyödyntää ja mitä tietoja ylipäänsä kerätään. Autonomistajat karsastavat sitä, jos heidät sidotaan esimerkiksi autonvalmistajan valitsemiin palveluntuottajiin, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Euroopanlaajuisesti 90 prosenttia autoilijoista oli sitä mieltä, että auton keräämien tietojen omistus kuuluu kuljettajalle tai auton omistajalle. Suomalaisista tällä kannalla oli peräti 95 prosenttia vastaajista. Lisäksi 91 prosenttia halusi, että ajoneuvon tietojen välittäminen on mahdollista kytkeä pois päältä.

Suomalaisista kolmasosa oli valmis antamaan luvan tietojen jakamiseen vain yhdeksi matkaksi kerrallaan, kun koko tutkimuksessa tällä kannalla oli 25 prosenttia vastaajista. Runsas viidesosa suomalaisista ei olisi valmis jakamaan autonsa tietoja kenellekään.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Suurimmat huolenaiheet kyselyssä olivat henkilökohtaisten tietojen paljastuminen ja niiden käyttö kaupallisiin tarkoituksiin. Ajoneuvojen seuranta huolestutti suomalaisista 77 prosenttia vastaajista koko tutkimuksen keskiarvon ollessa 70 prosenttia.

– Asia voi olla vieras Suomen vanhan autokannan takia. Jos autossa on hädin tuskin ajonvakautus, niin netin kautta keskustelevat ja tietoja keräävät autot eivät ole ensimmäisenä mielessä, Tolvanen arvioi.

Verkottuneet autot tuovat silti tärkeitä hyötyjä. Esimerkiksi automaattinen hätäpuhelu hälyttää avun paikalle onnettomuuden sattuessa. Toisiinsa verkottuneet autot mahdollistavat myös tehokkaat ruuhka- ja kelivaroitusjärjestelmät.

10.2.2016 21:35
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Jukka Tolvanen
Tagit Autoliitto

Kommentit (16)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Suomalaiset suhtautuivat kansainvälisessä tutkimuksessa kaikkein epäilevimmin verkon kautta toisiinsa yhteydessä oleviin ajoneuvoihin.
Anonyymi: Taloussanomat 10.2.2016 21:53

Anonyymi
Kuka haluaa ilmaiseksi luovuttaa autonsa hallinnan ja henkilökohtaiset ajotietonsa verkkoon? Hyvällä onnella joutuu ajoneuvon tietomurron kautta kytketyksi rikolliseen toimintaan ja raastuvan kautta lukemaan tiilenpäitä.

Jos yksityiselämänsä haluaa jakaa, niin yhtähyvin voi julkaista sähköpostinsa netissä ja ottaa lukot ovista.
Anonyymi: Takapiru 10.2.2016 22:44

Anonyymi
Ai autojen tietoturvasta. Onhan niitä huolestuttavampiakin turvauhkia, kuten henkilöön kohdistuvia uhkia. Esim. zika-virus vaikuttaa immuunipuolustukseen ja tarttuu sukupuoliyhteydessä.
Anonyymi: Hys-hys 10.2.2016 22:46

Anonyymi
Satelliittipaikannusjärjestelmä jo saatiin ujutettua autoihin. Verukkeena turvallisuus, eCall.

En halua, että autonvalmistajat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset seuraavat tai edes voivat seurata liikkumistani autolla.

En halua, että autoani voidaan etähallita tai saattaa toimimattomaksi em. tahojen toimesta.

Minun haluamisellani yksin ei ole mitään merkitystä. Todella iso määrä ihmisiä voisi vaikuttaa. Ehkä. Hidastavasti.
Anonyymi: Nwo-Umj 10.2.2016 23:28

Anonyymi
Itse olisin ennemmin huolissani tuossa kuvassa näkyvästä DSG-kepistä.

Se on synonyymi heikolle laadulle, rahanmenolle, hinauksille ja perheriidoille kaiken edellämainittujen jälkeen. Eli avioeron mahdollisuus kasvaa 600 prosenttia Klonkswagenin oston jälkeen.

Lisäksi kaikki Touranit on jo uudelle moottorilla alle 100 tkm ajettuina. Saksalaista "laatua".

Mitä sitä tietoturvasta murehtimaan. Vakuutus maksaa. Nallella on Sammossa rahaa. Vai eikö köyhillä velka-autoilijoilla ole enää rahaa maksaa vakuutusmaksuja?
Anonyymi: DSGfromHell 10.2.2016 23:41

Anonyymi
Satelliittipaikannusjärjestelmä jo saatiin ujutettua autoihin. Verukkeena turvallisuus, eCall.

En halua, että autonvalmistajat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset seuraavat tai edes voivat seurata liikkumistani autolla.

En halua, että autoani voidaan etähallita tai saattaa toimimattomaksi em. tahojen toimesta.

Minun haluamisellani yksin ei ole mitään merkitystä. Todella iso määrä ihmisiä voisi vaikuttaa. Ehkä. Hidastavasti.


Mitä väliä seuraamisella on? Ja Sinua on seurattu jo puhelimesi avulla koko ajan.

Kävit eilen Prismassa iltapäivällä. Ajoit kotiin. Sanoit vaimolle illansuussa meneväsi käymään työpaikalla mutta kävitkin thaihieronnassa.

NSA tietää jo kaiken.
Anonyymi: BohemianRhapsody 10.2.2016 23:47

Anonyymi
Suomalainen kun ei ymmärrä edes maailman menoa saati sitten muusta oleellisesta. Liian vaikeaa on tuo taide ymmärrykseen.
Anonyymi: vänkyrä_on_vänkyrä 11.2.2016 7:44

Anonyymi
Suomalainen kun ei ymmärrä edes maailman menoa saati sitten muusta oleellisesta. Liian vaikeaa on tuo taide ymmärrykseen.


keväällä suurin murhe oli 6 : n pitsat . maailma muuttuu kovaa vauhtia . tietokone seuraa millä sivuilla käyt , telkkari kuuntelee , samoin auto puheet . kuka käyttää tietoja .
Anonyymi: kaikki-kuullaan 11.2.2016 7:56

Anonyymi
Ketä kiinnostaa, kun ajaa vaan ja hymyilee?
Anonyymi: Hymyhuulet 11.2.2016 8:02

Anonyymi
Kysehän on esineiden internetistä ja siitä löytyy todella mielenkiintoinen aartikkeli theregistri:ssä ja siinä on erään maan yhden vakoilulaitoksen Herra Clapp kertoo tämän esineiden internetin olevan laitoksensa ja maansa kannalta viime aikojen paras uutinen .

Miksiköhän :-)

p.s. En mainitse maan nimeä koska se on varmaan Ylen eettisissä ohjeissa KIELLETTY , joten se ei voi olla lastensyöjä Putinin maa ja se joka on asiasta on erimieltä voisi kertoa mistä pirusta ne ohjeet löytyy ja mihin kansaianvälisiin eettisiin järjestöihin YLE oikein kuuluukaan ja näihin ei kuulu sen toimarin mukainen puolue ...
Anonyymi: KliffaaHei 11.2.2016 8:14
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy