Kirjaudu ▼
 

Kysely: Suomalaiset erityisen huolestuneita autojen tietoturvasta

Manu Tuppurainen
Kysely: Suomalaiset erityisen huolestuneita autojen tietoturvasta
Suomalaiset suhtautuivat kansainvälisessä tutkimuksessa kaikkein epäilevimmin verkon kautta toisiinsa yhteydessä oleviin ajoneuvoihin.
10.2.2016 21:35
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomalaiset ovat kansainvälisen autoliitto FIA:n tutkimuksen mukaan erityisen huolissaan ajoneuvojen tietoturvasta, Autoliitto tiedottaa.

Liiton 12 Euroopan maata koskeneessa tutkimuksessa suomalaiset suhtautuvat verkon kautta toisiinsa yhteydessä oleviin ajoneuvoihin kaikkein epäilevimmin

– Tutkimus osoitti selvästi sen, että ihmiset haluavat itse päättää kuka auton tietoja hyödyntää ja mitä tietoja ylipäänsä kerätään. Autonomistajat karsastavat sitä, jos heidät sidotaan esimerkiksi autonvalmistajan valitsemiin palveluntuottajiin, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Euroopanlaajuisesti 90 prosenttia autoilijoista oli sitä mieltä, että auton keräämien tietojen omistus kuuluu kuljettajalle tai auton omistajalle. Suomalaisista tällä kannalla oli peräti 95 prosenttia vastaajista. Lisäksi 91 prosenttia halusi, että ajoneuvon tietojen välittäminen on mahdollista kytkeä pois päältä.

Suomalaisista kolmasosa oli valmis antamaan luvan tietojen jakamiseen vain yhdeksi matkaksi kerrallaan, kun koko tutkimuksessa tällä kannalla oli 25 prosenttia vastaajista. Runsas viidesosa suomalaisista ei olisi valmis jakamaan autonsa tietoja kenellekään.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Suurimmat huolenaiheet kyselyssä olivat henkilökohtaisten tietojen paljastuminen ja niiden käyttö kaupallisiin tarkoituksiin. Ajoneuvojen seuranta huolestutti suomalaisista 77 prosenttia vastaajista koko tutkimuksen keskiarvon ollessa 70 prosenttia.

– Asia voi olla vieras Suomen vanhan autokannan takia. Jos autossa on hädin tuskin ajonvakautus, niin netin kautta keskustelevat ja tietoja keräävät autot eivät ole ensimmäisenä mielessä, Tolvanen arvioi.

Verkottuneet autot tuovat silti tärkeitä hyötyjä. Esimerkiksi automaattinen hätäpuhelu hälyttää avun paikalle onnettomuuden sattuessa. Toisiinsa verkottuneet autot mahdollistavat myös tehokkaat ruuhka- ja kelivaroitusjärjestelmät.

10.2.2016 21:35
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Jukka Tolvanen
Tagit Autoliitto

Kommentit (16)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Suomalaiset suhtautuivat kansainvälisessä tutkimuksessa kaikkein epäilevimmin verkon kautta toisiinsa yhteydessä oleviin ajoneuvoihin.
Anonyymi: Taloussanomat 10.2.2016 21:53

Anonyymi
Kuka haluaa ilmaiseksi luovuttaa autonsa hallinnan ja henkilökohtaiset ajotietonsa verkkoon? Hyvällä onnella joutuu ajoneuvon tietomurron kautta kytketyksi rikolliseen toimintaan ja raastuvan kautta lukemaan tiilenpäitä.

Jos yksityiselämänsä haluaa jakaa, niin yhtähyvin voi julkaista sähköpostinsa netissä ja ottaa lukot ovista.
Anonyymi: Takapiru 10.2.2016 22:44

Anonyymi
Ai autojen tietoturvasta. Onhan niitä huolestuttavampiakin turvauhkia, kuten henkilöön kohdistuvia uhkia. Esim. zika-virus vaikuttaa immuunipuolustukseen ja tarttuu sukupuoliyhteydessä.
Anonyymi: Hys-hys 10.2.2016 22:46

Anonyymi
Satelliittipaikannusjärjestelmä jo saatiin ujutettua autoihin. Verukkeena turvallisuus, eCall.

En halua, että autonvalmistajat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset seuraavat tai edes voivat seurata liikkumistani autolla.

En halua, että autoani voidaan etähallita tai saattaa toimimattomaksi em. tahojen toimesta.

Minun haluamisellani yksin ei ole mitään merkitystä. Todella iso määrä ihmisiä voisi vaikuttaa. Ehkä. Hidastavasti.
Anonyymi: Nwo-Umj 10.2.2016 23:28

Anonyymi
Itse olisin ennemmin huolissani tuossa kuvassa näkyvästä DSG-kepistä.

Se on synonyymi heikolle laadulle, rahanmenolle, hinauksille ja perheriidoille kaiken edellämainittujen jälkeen. Eli avioeron mahdollisuus kasvaa 600 prosenttia Klonkswagenin oston jälkeen.

Lisäksi kaikki Touranit on jo uudelle moottorilla alle 100 tkm ajettuina. Saksalaista "laatua".

Mitä sitä tietoturvasta murehtimaan. Vakuutus maksaa. Nallella on Sammossa rahaa. Vai eikö köyhillä velka-autoilijoilla ole enää rahaa maksaa vakuutusmaksuja?
Anonyymi: DSGfromHell 10.2.2016 23:41

Anonyymi
Satelliittipaikannusjärjestelmä jo saatiin ujutettua autoihin. Verukkeena turvallisuus, eCall.

En halua, että autonvalmistajat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset seuraavat tai edes voivat seurata liikkumistani autolla.

En halua, että autoani voidaan etähallita tai saattaa toimimattomaksi em. tahojen toimesta.

Minun haluamisellani yksin ei ole mitään merkitystä. Todella iso määrä ihmisiä voisi vaikuttaa. Ehkä. Hidastavasti.


Mitä väliä seuraamisella on? Ja Sinua on seurattu jo puhelimesi avulla koko ajan.

Kävit eilen Prismassa iltapäivällä. Ajoit kotiin. Sanoit vaimolle illansuussa meneväsi käymään työpaikalla mutta kävitkin thaihieronnassa.

NSA tietää jo kaiken.
Anonyymi: BohemianRhapsody 10.2.2016 23:47

Anonyymi
Suomalainen kun ei ymmärrä edes maailman menoa saati sitten muusta oleellisesta. Liian vaikeaa on tuo taide ymmärrykseen.
Anonyymi: vänkyrä_on_vänkyrä 11.2.2016 7:44

Anonyymi
Suomalainen kun ei ymmärrä edes maailman menoa saati sitten muusta oleellisesta. Liian vaikeaa on tuo taide ymmärrykseen.


keväällä suurin murhe oli 6 : n pitsat . maailma muuttuu kovaa vauhtia . tietokone seuraa millä sivuilla käyt , telkkari kuuntelee , samoin auto puheet . kuka käyttää tietoja .
Anonyymi: kaikki-kuullaan 11.2.2016 7:56

Anonyymi
Ketä kiinnostaa, kun ajaa vaan ja hymyilee?
Anonyymi: Hymyhuulet 11.2.2016 8:02

Anonyymi
Kysehän on esineiden internetistä ja siitä löytyy todella mielenkiintoinen aartikkeli theregistri:ssä ja siinä on erään maan yhden vakoilulaitoksen Herra Clapp kertoo tämän esineiden internetin olevan laitoksensa ja maansa kannalta viime aikojen paras uutinen .

Miksiköhän :-)

p.s. En mainitse maan nimeä koska se on varmaan Ylen eettisissä ohjeissa KIELLETTY , joten se ei voi olla lastensyöjä Putinin maa ja se joka on asiasta on erimieltä voisi kertoa mistä pirusta ne ohjeet löytyy ja mihin kansaianvälisiin eettisiin järjestöihin YLE oikein kuuluukaan ja näihin ei kuulu sen toimarin mukainen puolue ...
Anonyymi: KliffaaHei 11.2.2016 8:14
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

21:35 Komissio ehdottaa julkista rekisteriä EU-lobbareille
21:01 EU-komissio ottaa ison pörssikaupan tarkempaan syyniin
20:27 Venäjä pumppaa öljyä kuin neuvostovuosina
19:57 SK: Technip Offshore voi lomauttaa koko henkilöstön
19:43 Digitoday Blackberry lopettaa puhelinten valmistamisen
19:20 Kuntarahoitus myi vihreitä bondeja – rahaa Länsimetrolle ja kouluille
18:28 FK:n Tornivaara: Sopeuttamista voi tehdä monella tavalla
17:44 Viime vuonna selvä piikki: Yhä useampi raivosi lentokoneessa
17:29 Inderes: Yrityskauppojen tahti hidastunut – viime vuonna ennätys
17:05 Digitoday Kutsu kävi oikeuteen: Loppuuko musiikin rippaaminen Youtubesta?
16:25 Autoja tuodaan yhä enemmän ulkomailta – "Autonvaihto useammalla mielessä"
15:48 Nyt se on virallista: OP eroaa FK:sta
15:19 Kone laskussa nousupörssissä, Caverion jatkaa eilistä kiriä
14:24 Harjoittelija löysi sattumalta – huutokaupassa 102-vuotias samppanja
13:55 Digitoday Näin Mars asutetaan elinaikanamme - Muskin hurja suunnitelma julki
13:29 Saudi-Arabia vihjasi öljysopimuksesta Iranin kanssa
12:53 Kotipizzan kasvukausi jatkui: Asiakkaat lisääntyivät ja ostokset kasvoivat
12:19 Digitoday Accenture irtisanoo jopa 40
11:25 Vaikeuksissa kyntävä Deutsche Bank myy henkivakuutusyhtiönsä
11:16 Digitoday Natsilaulu päätyi Googlen hampaisiin – mitä oikein tapahtuu?
10:46 Deutsche Bankin toimitusjohtaja: Emme tarvitse valtiontukea missään tapauksessa
10:21 Suomi putosi kilpailukykyvertailussa – Ruotsi kiri ohi
10:01 Vanhojen asuntojen hinnat nousivat elokuussa
09:18 Hanjinin konttilaivat halutaan myydä mahdollisimman pian
09:03 Digitoday Sitä on tehty vuosikausia - nyt Youtube sallii sen
08:44 TVO haastanut Arevan oikeuteen Ranskassa
07:41 Ilta-Sanomat Rakentaja vaikeni talon märkätilojen virheistä – joutui maksamaan ostajalle 50 000 euroa
06:03 Digitoday Jouduitko hakkeroiduksi? Älä tee tätä yleistä virhettä
06:02 Analyysi Maailman vaarallisin pankki – tätä ei voi päästää nurin
27.9. Uusi avaus Venäjältä: Lentoyhtiön emofirma lähtee rakettibisnekseen
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy