Kirjaudu ▼
 

Suunnitelma teiden korjausvelan pienentämiseksi julki

ton koene / Alamy / AOP
Suunnitelma teiden korjausvelan pienentämiseksi julki
Suomen teiden korjaamiseen pitäisi käyttää noin 2,5 miljardia euroa, jotta väylät saataisiin hyvään kuntoon.
5.2.2016 17:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomen maantiet ovat päässeet rapistumaan kunnossapidon niukan rahoituksen seurauksena. Nyt Liikennevirasto on julkistanut toimet, joilla liikenneverkon korjausvelkaa aletaan pienentää.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan toteutettavat hankkeet perustuvat aidosti niihin tarpeisiin, joita liikenneverkon käyttäjillä, kuten elinkeinoelämällä on.

– Olen pitänyt tärkeänä myös sitä, että liikenneverkon huoltamisessa otetaan huomioon digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja varaudutaan tulevaisuuden palveluihin, Berner sanoo tiedotteessa.

Suomen väyläverkon korjausvelan määrä on tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon.

Hallituksen tavoitteena on saada liikenneverkko sellaiseen kuntoon, että se vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja voi toimia tehokkaana kasvun alustana.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Nyt käynnistyvät korjaushankkeet työllistävät erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä ympäri Suomen. Lisäksi valitut toimenpiteet parantavat kaikkien väyliä käyttävien turvallisuutta ja ympäristöä, Berner kertoo.

Liikennevirasto on julkaissut korjausvelkaohjelman vuosille 2016-2018. Siinä on mukana maantie-, rata-, vesiväylä- ja digitalisointihankkeet, jotka toteutetaan hallituksen myöntämällä 600 miljoonan euron lisärahoituksella. Summasta sata miljoonaa on kuluvalle vuodelle.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tavoitteena on pysäyttää korjausvelan kasvu ja vähentää velkaa hallitusti. Rahoituksella vastataan erityisesti elinkeinoelämän ja työmatkaliikenteen tarpeisiin.

5.2.2016 17:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Anne Berner

Kommentit (23)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tiet kannattaisi myydä ulkolaisille sijoittajille niinkuin sähköverkotkin, mieluiten hollantilaisille holdingyhtiöille tai muille veroparatiisitahoille. Annettaisiin niille liikenteen verotusoikeus ja liikenneviraston virkamiehet sopisivat mikä olisi sopiva tuottotaso sen jälkeen, kun veroparatiisiin on maksettu konsernilainojen korot.
Anonyymi: BisnesSuunnitelma 5.2.2016 17:27

Anonyymi
1.5 miljardia eur. on budjetoitu mihin se 1 miljardia eur. menee?
Anonyymi: rikollisten_suomi 5.2.2016 17:31

Anonyymi
Tiet kannattaisi myydä ulkolaisille sijoittajille niinkuin sähköverkotkin, mieluiten hollantilaisille holdingyhtiöille tai muille veroparatiisitahoille. Annettaisiin niille liikenteen verotusoikeus ja liikenneviraston virkamiehet sopisivat mikä olisi sopiva tuottotaso sen jälkeen, kun veroparatiisiin on maksettu konsernilainojen korot.


Saataisiin kalliit tietullit viidenkymmenen kilometrin välein mutta tiet pysyisivät yhä surkeassa kunnossa. Teiden kunnostus haittaisi osinkoja. Minulla on päivän ehdotus: Suomi voi yksipuolisesti irtisanoutua kaikista kansainvälisistä sopimuksista. Nehän ovat vain vessapaperia.Kysykää vaikka mitä Iso-Britannia ja Ruotsi tekevät sopimuksille Julian Assangen kohdalla.
Anonyymi: patriotman 5.2.2016 17:35

Anonyymi
Lisää tällaisia inhankkeita niin saadaan jotain näkyvää hyötyä ja aikaansaannosta myös muualle kuin moottoriteiden varteen. Erityiskiitokset Jännevirean sillasta. Uutta siltaa onkin jo odotettu
Anonyymi: Hyväuutinen 5.2.2016 17:47

Anonyymi
Tie 610 Kärkisten sillan suuntaan. Mistäs Pekkarinen ostikaan suvulle kesäpaikan? Tuskin sieltä suojelumailta paljoakaan viedään raaka-aineita minnekään.
Anonyymi: KKAH1 5.2.2016 17:55

Anonyymi
Jaa otetaan siis lisää velkaa et saadaan tiet parempaan kuntoon
Paljonko tollanen korjattu tie per kilometri tuottaa valtion kassaan vuodessa? (onko hyväkin sijoitus) peitelläänkö kuopat/routavauriot koska eihän tiellä muuten pysty kovaa ajamaan
Pistetäänkö tielle alhaisemmat nopeusrajoitukset / hidastetöyssyt
Niin ettei ajettas kovaa korjatulla tiellä?
Anonyymi: hölmöläiset 5.2.2016 18:12

Anonyymi
Ei ole niin huonoa taloustilannetta, etteikö silti löytyisi muutama miljardi keputulonsiirtoihin, oli sitten kyse biohölynpölystä, syrjäseutujen teiden kunnostuksesta tai juhlapaikanhakijabisneksestä.
Anonyymi: Turms 5.2.2016 18:44

Anonyymi
Tie 610 Kärkisten sillan suuntaan. Mistäs Pekkarinen ostikaan suvulle kesäpaikan? Tuskin sieltä suojelumailta paljoakaan viedään raaka-aineita minnekään.


Ei siellä nyt ihan kaikki ole suojeltu, semmoiset 99,9 % on edelleen myyntiin käypää. Sekös v-hihhuleita harmittaa.

Metsän pohjapinta-ala on 2-ulotteinen, tietä ajaessa näkee vain yhden suunnan.

(Päijänteen rannoilla kasvaa paikoin puuta kolmessa ulottuvuudessa...)
Anonyymi: ExLossari 5.2.2016 19:00

Anonyymi
Käytetäänkö rahat teiden anturointiin, että saadaan vuokra-robottiautot kulkemaan sujuvasti.
Kansaltahan piti saada omat autot pois, koska eivät osaa käyttää niitä riittävän tehokkaasti.
Voi sitten valtiovalta päättää minne kukin menee töihin, auto tulee hakemaan. Turha purnata vastaan.
Sunnuntaisin sitten ulkoillaan yhdessä kuntojumpan merkeissä ja ylistetään suurta valtiotamme.
Anonyymi: viimeinensammuttaa 5.2.2016 19:07

Rekisteröitynyt käyttäjä
Tiet kannattaisi myydä ulkolaisille sijoittajille niinkuin sähköverkotkin, mieluiten hollantilaisille holdingyhtiöille tai muille veroparatiisitahoille. Annettaisiin niille liikenteen verotusoikeus ja liikenneviraston virkamiehet sopisivat mikä olisi sopiva tuottotaso sen jälkeen, kun veroparatiisiin on maksettu konsernilainojen korot.
herra mollila yritti jo vakoilulaitteita kaikkiin autoihin.
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 5.2.2016 19:49
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

09:29 Digitoday Mistä nyt tuulee: Microsoft jakaa Xboxeja Surfacen ostajille
09:17 Brexitin vaikutus hälvenee – pörssien odotetaan nousevan jo kolmatta päivää
08:37 Öljy kallistuu – tuotanto supistuu ja kysyntä kasvaa
07:48 HS: Varakkaat voivat kiertää asuntolainakaton vakuuksilla
07:13 Digitoday Windows 10:n jättipäivityksen ajankohta selvisi – tätä on luvassa
06:03 Digitoday Muistatko diaesitykset ystävien luona? Kohta näet niitä Facebookissa
06:01 Analyysi USA:n painajaisesta tuli totta: Tästä syystä maa pelkäsi Brexitiä jo 70-luvulla
29.6. Ministeri: Jos Brexit mietityttää, tulkaa Applen ja Facebookin perässä Irlantiin
29.6. Jorma Ollilan kokous kerää huippujohtajat Helsinkiin – teemana suuri murros
29.6. Volkswagen myöntyi jättikorvauksiin USA:ssa
29.6. Anvian pienosakkaat tyytymättömiä: "Pilkkahinnalla" meni
29.6. Nyt se ratkesi: Elisa ostaa Anvian osat
29.6. Kaikki eivät pääse nauttimaan kasvusta – 125 000 suomalaista vaarassa
29.6. Sote-ulkoistuksiin tuli rajoituksia kolmeksi vuodeksi
29.6. Hallitus julkisti sote-lait – kuluja leikataan kolme miljardia
29.6. Metsä- ja teräsyhtiöt vetävät laajaa nousua pörssissä
29.6. Perjantaista alkaen taksi maksaa entistä enemmän
29.6. Airbnb voi kohta olla maailman kolmanneksi suurin startup
29.6. Digitoday Suomalainen löysi aukon suositusta Wordpressistä
29.6. Raportti: Palkansaajien ostovoiman kasvu nopeinta kuuteen vuoteen
29.6. Ilta-Sanomat Istanbulin iskun uhriluku nousi: 41 kuollutta, 239 haavoittunutta
29.6. YIT ja Pöyry korjaavat Suomenlinnan tunnelin
29.6. Euroalueen talousluottamus heikkeni kesäkuussa vastoin odotuksia
29.6. Hollande: Lontoo ei voi enää toimia euroalueen clearing-keskuksena
29.6. Digitoday Tehtiinkö Youtubessa juuri jättimäinen puhdistus?
29.6. MT: OP muuttaa viljelijöiden pankkitilejä – vuosikulut kasvavat
29.6. Istanbulin lentokenttäisku herätti huolen – "Kynnys perua matkoja on hyvin korkea"
29.6. BP:n entinen johtaja: Öljy-yhtiöitä uhkaa konkurssi, mikäli ne eivät panosta uusiutuvaan energiaan
29.6. Fedin arvioidaan nostavan ohjauskorkoaan vasta vuonna 2018
29.6. Digitoday Varo tätä viestiä: Kohteena WhatsApp-, Mobile Pay- ja Google Play -käyttäjät
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy