Kirjaudu ▼
 

Suunnitelma teiden korjausvelan pienentämiseksi julki

ton koene / Alamy / AOP
Suunnitelma teiden korjausvelan pienentämiseksi julki
Suomen teiden korjaamiseen pitäisi käyttää noin 2,5 miljardia euroa, jotta väylät saataisiin hyvään kuntoon.
5.2.2016 17:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomen maantiet ovat päässeet rapistumaan kunnossapidon niukan rahoituksen seurauksena. Nyt Liikennevirasto on julkistanut toimet, joilla liikenneverkon korjausvelkaa aletaan pienentää.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan toteutettavat hankkeet perustuvat aidosti niihin tarpeisiin, joita liikenneverkon käyttäjillä, kuten elinkeinoelämällä on.

– Olen pitänyt tärkeänä myös sitä, että liikenneverkon huoltamisessa otetaan huomioon digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja varaudutaan tulevaisuuden palveluihin, Berner sanoo tiedotteessa.

Suomen väyläverkon korjausvelan määrä on tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon.

Hallituksen tavoitteena on saada liikenneverkko sellaiseen kuntoon, että se vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja voi toimia tehokkaana kasvun alustana.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Nyt käynnistyvät korjaushankkeet työllistävät erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä ympäri Suomen. Lisäksi valitut toimenpiteet parantavat kaikkien väyliä käyttävien turvallisuutta ja ympäristöä, Berner kertoo.

Liikennevirasto on julkaissut korjausvelkaohjelman vuosille 2016-2018. Siinä on mukana maantie-, rata-, vesiväylä- ja digitalisointihankkeet, jotka toteutetaan hallituksen myöntämällä 600 miljoonan euron lisärahoituksella. Summasta sata miljoonaa on kuluvalle vuodelle.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tavoitteena on pysäyttää korjausvelan kasvu ja vähentää velkaa hallitusti. Rahoituksella vastataan erityisesti elinkeinoelämän ja työmatkaliikenteen tarpeisiin.

5.2.2016 17:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Anne Berner

Kommentit (23)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tiet kannattaisi myydä ulkolaisille sijoittajille niinkuin sähköverkotkin, mieluiten hollantilaisille holdingyhtiöille tai muille veroparatiisitahoille. Annettaisiin niille liikenteen verotusoikeus ja liikenneviraston virkamiehet sopisivat mikä olisi sopiva tuottotaso sen jälkeen, kun veroparatiisiin on maksettu konsernilainojen korot.
Anonyymi: BisnesSuunnitelma 5.2.2016 17:27

Anonyymi
1.5 miljardia eur. on budjetoitu mihin se 1 miljardia eur. menee?
Anonyymi: rikollisten_suomi 5.2.2016 17:31

Anonyymi
Tiet kannattaisi myydä ulkolaisille sijoittajille niinkuin sähköverkotkin, mieluiten hollantilaisille holdingyhtiöille tai muille veroparatiisitahoille. Annettaisiin niille liikenteen verotusoikeus ja liikenneviraston virkamiehet sopisivat mikä olisi sopiva tuottotaso sen jälkeen, kun veroparatiisiin on maksettu konsernilainojen korot.


Saataisiin kalliit tietullit viidenkymmenen kilometrin välein mutta tiet pysyisivät yhä surkeassa kunnossa. Teiden kunnostus haittaisi osinkoja. Minulla on päivän ehdotus: Suomi voi yksipuolisesti irtisanoutua kaikista kansainvälisistä sopimuksista. Nehän ovat vain vessapaperia.Kysykää vaikka mitä Iso-Britannia ja Ruotsi tekevät sopimuksille Julian Assangen kohdalla.
Anonyymi: patriotman 5.2.2016 17:35

Anonyymi
Lisää tällaisia inhankkeita niin saadaan jotain näkyvää hyötyä ja aikaansaannosta myös muualle kuin moottoriteiden varteen. Erityiskiitokset Jännevirean sillasta. Uutta siltaa onkin jo odotettu
Anonyymi: Hyväuutinen 5.2.2016 17:47

Anonyymi
Tie 610 Kärkisten sillan suuntaan. Mistäs Pekkarinen ostikaan suvulle kesäpaikan? Tuskin sieltä suojelumailta paljoakaan viedään raaka-aineita minnekään.
Anonyymi: KKAH1 5.2.2016 17:55

Anonyymi
Jaa otetaan siis lisää velkaa et saadaan tiet parempaan kuntoon
Paljonko tollanen korjattu tie per kilometri tuottaa valtion kassaan vuodessa? (onko hyväkin sijoitus) peitelläänkö kuopat/routavauriot koska eihän tiellä muuten pysty kovaa ajamaan
Pistetäänkö tielle alhaisemmat nopeusrajoitukset / hidastetöyssyt
Niin ettei ajettas kovaa korjatulla tiellä?
Anonyymi: hölmöläiset 5.2.2016 18:12

Anonyymi
Ei ole niin huonoa taloustilannetta, etteikö silti löytyisi muutama miljardi keputulonsiirtoihin, oli sitten kyse biohölynpölystä, syrjäseutujen teiden kunnostuksesta tai juhlapaikanhakijabisneksestä.
Anonyymi: Turms 5.2.2016 18:44

Anonyymi
Tie 610 Kärkisten sillan suuntaan. Mistäs Pekkarinen ostikaan suvulle kesäpaikan? Tuskin sieltä suojelumailta paljoakaan viedään raaka-aineita minnekään.


Ei siellä nyt ihan kaikki ole suojeltu, semmoiset 99,9 % on edelleen myyntiin käypää. Sekös v-hihhuleita harmittaa.

Metsän pohjapinta-ala on 2-ulotteinen, tietä ajaessa näkee vain yhden suunnan.

(Päijänteen rannoilla kasvaa paikoin puuta kolmessa ulottuvuudessa...)
Anonyymi: ExLossari 5.2.2016 19:00

Anonyymi
Käytetäänkö rahat teiden anturointiin, että saadaan vuokra-robottiautot kulkemaan sujuvasti.
Kansaltahan piti saada omat autot pois, koska eivät osaa käyttää niitä riittävän tehokkaasti.
Voi sitten valtiovalta päättää minne kukin menee töihin, auto tulee hakemaan. Turha purnata vastaan.
Sunnuntaisin sitten ulkoillaan yhdessä kuntojumpan merkeissä ja ylistetään suurta valtiotamme.
Anonyymi: viimeinensammuttaa 5.2.2016 19:07

Rekisteröitynyt käyttäjä
Tiet kannattaisi myydä ulkolaisille sijoittajille niinkuin sähköverkotkin, mieluiten hollantilaisille holdingyhtiöille tai muille veroparatiisitahoille. Annettaisiin niille liikenteen verotusoikeus ja liikenneviraston virkamiehet sopisivat mikä olisi sopiva tuottotaso sen jälkeen, kun veroparatiisiin on maksettu konsernilainojen korot.
herra mollila yritti jo vakoilulaitteita kaikkiin autoihin.
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 5.2.2016 19:49
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

18:49 NSIG:n Okmetic-tarjous jatkuu – kauppa voi vaatia TEM:n siunauksen
18:34 Palkkaa maksettiin bensana – mätkyt menossa työntekijöiden pulitettavaksi
17:58 Rosatomin viesti Suomelle: Voimala kestää pidempään kuin yksikään poliittinen jakso
16:48 Ovakon säästöohjelma laajenee
16:29 Digitoday Tässäkö Applen seuraava ostos: HBO tai Netflix?
15:54 Vältä näitä kännykkävirheitä – uutta tietoa terveysvaikutuksista
14:59 Bitcoin-louhimo konkurssiin Ruotsissa
14:30 Helsingin pörssi etenee vailla selvää suuntaa – SSAB vauhdissa
14:15 "Tästä halutaan huvipuisto" – Espanjassa yritetään hillitä turismia
13:40 Puolustusvälineyhtiö Patrian toimitusjohtaja vaihtuu
13:31 Ex-työntekijä vinkkasi: Kamux maksanut palkkoja bensana
12:45 Tulva pysäytti Audien rakentamisen
12:18 Digitoday Windows 10:n tietoturvaan merkittävä parannus – aktivoitava itse
11:48 Digitoday "Kestämätön tilanne": Anvia taipui kompromissiin Elisan edessä
11:30 Aktia nosti talousennustetta – työmarkkinoilla "dramaattinen jakautuminen"
11:25 Rautia-rautakaupat katoavat Suomen kauppakartalta
11:11 Kiky-sopu myös viestintään ja mekaaniseen metsäteollisuuteen
10:27 Digitoday Google tuomassa hurjan myyntivaltin omille Android-puhelimilleen?
10:25 Kamux peruu listautumisen – veroja maksamatta
10:08 Elisa ostaa Anvian tietoliikenne- ja viihdepalvelut
10:05 Evli suuntaa pk-sektorille ja aloittaa yt-neuvottelut
09:15 Metsäpalojen laantuminen painaa öljyn hintaa
08:53 Aukioloaikojen vapauttaminen iski pienten kauppojen myyntiin
08:26 Fedin Yellen: Koronnostoon syytä varautua
07:51 FT: Kuorma-autonvalmistajia uhkaavat ennätykselliset kartellisakot
07:33 Viestinvälitysalalla sovittiin työajan pidentämisestä
06:07 Digitoday Ei vain Nokia-kauppa: Tässä 10 kaikkien aikojen kehnointa teknodiiliä
06:03 Kolme viikkoa sairauslomaa vuodessa – saadaanko määrä alas uusilla keinoilla?
29.5. Ilta-Sanomat Bensa kallistuu taas — ­öljyn hinta liki kaksin­kertaistunut
29.5. Airbnb:n nurja puoli – kutistaa asuntokauppaa ja palveluita
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy