Kirjaudu ▼
 

Suunnitelma teiden korjausvelan pienentämiseksi julki

ton koene / Alamy / AOP
Suunnitelma teiden korjausvelan pienentämiseksi julki
Suomen teiden korjaamiseen pitäisi käyttää noin 2,5 miljardia euroa, jotta väylät saataisiin hyvään kuntoon.
5.2.2016 17:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomen maantiet ovat päässeet rapistumaan kunnossapidon niukan rahoituksen seurauksena. Nyt Liikennevirasto on julkistanut toimet, joilla liikenneverkon korjausvelkaa aletaan pienentää.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan toteutettavat hankkeet perustuvat aidosti niihin tarpeisiin, joita liikenneverkon käyttäjillä, kuten elinkeinoelämällä on.

– Olen pitänyt tärkeänä myös sitä, että liikenneverkon huoltamisessa otetaan huomioon digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja varaudutaan tulevaisuuden palveluihin, Berner sanoo tiedotteessa.

Suomen väyläverkon korjausvelan määrä on tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon.

Hallituksen tavoitteena on saada liikenneverkko sellaiseen kuntoon, että se vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja voi toimia tehokkaana kasvun alustana.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Nyt käynnistyvät korjaushankkeet työllistävät erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä ympäri Suomen. Lisäksi valitut toimenpiteet parantavat kaikkien väyliä käyttävien turvallisuutta ja ympäristöä, Berner kertoo.

Liikennevirasto on julkaissut korjausvelkaohjelman vuosille 2016-2018. Siinä on mukana maantie-, rata-, vesiväylä- ja digitalisointihankkeet, jotka toteutetaan hallituksen myöntämällä 600 miljoonan euron lisärahoituksella. Summasta sata miljoonaa on kuluvalle vuodelle.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tavoitteena on pysäyttää korjausvelan kasvu ja vähentää velkaa hallitusti. Rahoituksella vastataan erityisesti elinkeinoelämän ja työmatkaliikenteen tarpeisiin.

5.2.2016 17:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Anne Berner

Kommentit (23)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tiet kannattaisi myydä ulkolaisille sijoittajille niinkuin sähköverkotkin, mieluiten hollantilaisille holdingyhtiöille tai muille veroparatiisitahoille. Annettaisiin niille liikenteen verotusoikeus ja liikenneviraston virkamiehet sopisivat mikä olisi sopiva tuottotaso sen jälkeen, kun veroparatiisiin on maksettu konsernilainojen korot.
Anonyymi: BisnesSuunnitelma 5.2.2016 17:27

Anonyymi
1.5 miljardia eur. on budjetoitu mihin se 1 miljardia eur. menee?
Anonyymi: rikollisten_suomi 5.2.2016 17:31

Anonyymi
Tiet kannattaisi myydä ulkolaisille sijoittajille niinkuin sähköverkotkin, mieluiten hollantilaisille holdingyhtiöille tai muille veroparatiisitahoille. Annettaisiin niille liikenteen verotusoikeus ja liikenneviraston virkamiehet sopisivat mikä olisi sopiva tuottotaso sen jälkeen, kun veroparatiisiin on maksettu konsernilainojen korot.


Saataisiin kalliit tietullit viidenkymmenen kilometrin välein mutta tiet pysyisivät yhä surkeassa kunnossa. Teiden kunnostus haittaisi osinkoja. Minulla on päivän ehdotus: Suomi voi yksipuolisesti irtisanoutua kaikista kansainvälisistä sopimuksista. Nehän ovat vain vessapaperia.Kysykää vaikka mitä Iso-Britannia ja Ruotsi tekevät sopimuksille Julian Assangen kohdalla.
Anonyymi: patriotman 5.2.2016 17:35

Anonyymi
Lisää tällaisia inhankkeita niin saadaan jotain näkyvää hyötyä ja aikaansaannosta myös muualle kuin moottoriteiden varteen. Erityiskiitokset Jännevirean sillasta. Uutta siltaa onkin jo odotettu
Anonyymi: Hyväuutinen 5.2.2016 17:47

Anonyymi
Tie 610 Kärkisten sillan suuntaan. Mistäs Pekkarinen ostikaan suvulle kesäpaikan? Tuskin sieltä suojelumailta paljoakaan viedään raaka-aineita minnekään.
Anonyymi: KKAH1 5.2.2016 17:55

Anonyymi
Jaa otetaan siis lisää velkaa et saadaan tiet parempaan kuntoon
Paljonko tollanen korjattu tie per kilometri tuottaa valtion kassaan vuodessa? (onko hyväkin sijoitus) peitelläänkö kuopat/routavauriot koska eihän tiellä muuten pysty kovaa ajamaan
Pistetäänkö tielle alhaisemmat nopeusrajoitukset / hidastetöyssyt
Niin ettei ajettas kovaa korjatulla tiellä?
Anonyymi: hölmöläiset 5.2.2016 18:12

Anonyymi
Ei ole niin huonoa taloustilannetta, etteikö silti löytyisi muutama miljardi keputulonsiirtoihin, oli sitten kyse biohölynpölystä, syrjäseutujen teiden kunnostuksesta tai juhlapaikanhakijabisneksestä.
Anonyymi: Turms 5.2.2016 18:44

Anonyymi
Tie 610 Kärkisten sillan suuntaan. Mistäs Pekkarinen ostikaan suvulle kesäpaikan? Tuskin sieltä suojelumailta paljoakaan viedään raaka-aineita minnekään.


Ei siellä nyt ihan kaikki ole suojeltu, semmoiset 99,9 % on edelleen myyntiin käypää. Sekös v-hihhuleita harmittaa.

Metsän pohjapinta-ala on 2-ulotteinen, tietä ajaessa näkee vain yhden suunnan.

(Päijänteen rannoilla kasvaa paikoin puuta kolmessa ulottuvuudessa...)
Anonyymi: ExLossari 5.2.2016 19:00

Anonyymi
Käytetäänkö rahat teiden anturointiin, että saadaan vuokra-robottiautot kulkemaan sujuvasti.
Kansaltahan piti saada omat autot pois, koska eivät osaa käyttää niitä riittävän tehokkaasti.
Voi sitten valtiovalta päättää minne kukin menee töihin, auto tulee hakemaan. Turha purnata vastaan.
Sunnuntaisin sitten ulkoillaan yhdessä kuntojumpan merkeissä ja ylistetään suurta valtiotamme.
Anonyymi: viimeinensammuttaa 5.2.2016 19:07

Rekisteröitynyt käyttäjä
Tiet kannattaisi myydä ulkolaisille sijoittajille niinkuin sähköverkotkin, mieluiten hollantilaisille holdingyhtiöille tai muille veroparatiisitahoille. Annettaisiin niille liikenteen verotusoikeus ja liikenneviraston virkamiehet sopisivat mikä olisi sopiva tuottotaso sen jälkeen, kun veroparatiisiin on maksettu konsernilainojen korot.
herra mollila yritti jo vakoilulaitteita kaikkiin autoihin.
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 5.2.2016 19:49
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

13:18 G20-mailta tukea talouskasvulle – pelkkä rahapolitiikka ei ratkaisu
11:34 Guardian: Britannia voi saada EU:lta luvan vapaan liikkuvuuden rajoittamiseen
10:49 Ranskan kiristynyt rajavalvonta näkyy brittisatamassa – lomalaisten odotus jopa 14 tuntia
09:56 Kiinalaisprofessori: Veroleikkaukset voisivat vauhdittaa talouskasvua
09:26 TS: Panimolupien määrä lähes kolminkertaistunut kuudessa vuodessa
06:10 Mistä keski-ikäiselle uusi ura? "Lääkärin ammatti ei poissuljettu"
06:01 Analyysi Kolme talouden keinoa – näin USA:n ja Euroopan liittoa varjellaan
23.7. Maailman rikkaimmat teollisuusmaat patistavat Britanniaa aloittamaan Brexit-neuvottelut
23.7. 8 ominaisuutta, jotka yhdistävät poikkeuksellisen älykkäitä – kuulutko joukkoon?
23.7. Saksalaislehti: Audilta kolme sähköautoa 2020 mennessä
23.7. G20-maat yhtenäisinä: Valtioiden tuki pahentanut teräksen ylituotantoa
23.7. BOJ:n Kuroda: Helikopterirahaa ei tule
23.7. Mökistä vakituinen asunto? Hallitus haluaa vauhdittaa
23.7. Öljyalalla jaetaan potkuja – "Menossa viides, kuudes, seitsemäs leikkauskierros"
23.7. Sairaiden lasten ilahduttaminen pokémoneilla houkuttaa – mutta ei kannata
23.7. Airbnb kaipaa neuvoja – entisistä pormestareista majoituspalvelun "lähettiläitä"
23.7. Ilta-Sanomat Näin Münchenin ammuskelu eteni: Täysi paniikki ja sekasorto – ampuja tulitti myös lapsia, 10 ihmistä kuoli
23.7. Näkökulma Kuka meni kiinalaisille – robotit eivät kiinnostaneet Euroopassa
23.7. Tiemaksuista muhevat riidat – "Isoisän isoisä katsoi naapurin emäntää sillä silmällä"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy