Kirjaudu ▼
 

Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi

© Reuters Photographer / Reuter
Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi
Autovalmistaja Volkswagen ryhtyy korjaamaan EA 189 -tyypin dieselmoottoreita Euroopassa. Suomessa takaisinkutsut alkavat maaliskuussa.
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Päästöhuijausskandaalin koettelema saksalainen autovalmistaja Volkswagen on ryhtynyt korjaamaan päästörajat ylittäviä EA 189 -tyypin dieselmoottoreitaan Euroopassa.

Korjauksia tehdään ensin Saksassa, aluksi Amarok -mallin ja sitten Passatin osalta. Korjaukset alkavat muualla Euroopassa sen jälkeen, kun Saksan viranomainen on tarkastanut ja vahvistanut toimenpiteet kunkin mallin osalta.

Suomessa korjaukset 2,0-litraisten moottoreiden osalta aloitetaan maaliskuussa, 1,2-litraisten moottoreiden osalta kesällä. Syksyllä on 1,6-litraisten moottoreiden vuoro.

Volkswagen Ag
Taloustiedot
Y-tunnus 1819616-0
Kotipaikka Ulkomaat
Yhtiömuoto 60
TOL-luokka
Moottoriajoneuvojen valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

– Johtuen eri moottorinohjainlaitteiden suuresta määrästä, päivitykset eivät ala samanaikaisesti kaikille. Tällä hetkellä asia ei aiheuta toimenpiteitä asiakkaille. Heille lähetetään takaisinkutsukirje, jonka jälkeen asiakas voi varata ajan merkkihuoltoon, Volkswagen tiedottaa.

Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.

∇ Mainos ∇
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen AG

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mikäli auto ei rupea nykimään tai tehoja häviä on polttoainekarttoja sekä venttiilien ajoituksia muokattu siten että päästötavoitteeseen päästään jonkin komponentin kestävyyden kustannuksella. Muutenhan mitään huijausohjelmistoja ei olisi tarvittu.
Anonyymi: caruna 3.2.2016 10:07

Anonyymi
Ei kannata korjata, Kuusakoskelle kaikki vaan
Anonyymi: auto-ingenjör 3.2.2016 10:21

Anonyymi
Paljon enemmän vaikuttaa auton omistajan elämään VW-konsernin tuotteiden tolkuton epäluotettavuus ja vikojen suuri määrä. Se asia valmistajan kannattaisi ensin huolehtia kuntoon. Tuo "päästöhuijaus" ei vaikuta kenenkään autoiluun sitä eikä tätä. Vaarallisempaa on "korjauttaa" autonsa moottori, kuten edellä jo todettiin. moottorin elinikä suurella todennäköisyydellä tulee lyhenemään. Sehän taas ei valmistajaa kiinnosta pätkääkään. Päin vastoin, saapahan myydä uuden auton aikaisemmin tilalle!
Anonyymi: lompakollaäänestäjä 3.2.2016 10:31

Anonyymi
Mikäli korjaus ei onnistu suunnitellusti, on päästökohun "huippu" vielä edessäpäin.
Anonyymi: Der_Qualm 3.2.2016 10:41

Anonyymi
Ohjelmistomuutos vaikuttaa siis mittaustuloksiin ja niissä typen oksideihin. Jatkossa lukemat ovat rehllisempiä ja suurempia.

Suomen oloissa VOLKKARIEN typpioksidit eivät ole kuin suurkaupunkien keskustojen ongelma, jos sielläkään. Maaseudulla ne ovat VITSI, byrokraattien typeriin pykäliin tuijottamista.

Ja muistetaan vielä, että jokainen auto, myös sähköauto, ovat ympäristöongelma. Sanoisin katastrofi, jos asuisin Talvivaaran tienoilla, jossa erämaajärvien suolapitoisuuden nousukin on ympäristökatastrofi (eikä paikallinen ympäristövahinko).
Anonyymi: JotainTolkkuaPliis 3.2.2016 10:58

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.
Anonyymi: vanha_asentaja 3.2.2016 11:11

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kysessä on muutostyö ei mikään korjaus. Tehot tippuu ja kulutus kasvaa.

Taloussanomat voisi kiinnittää sanamuotoon huomiota, muuten lehden uskottavuus objektiiviseen journalismiin laskee.
Rekisteröitynyt käyttäjä: MontePython 3.2.2016 11:38

Anonyymi
Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.


VW on jo varmasti kokeillut päivitystä joihinkin testiautoihin ja mitannut kaikkea mahdollista. Aika outoa on, että vieläkin sanotaan "tavoitteena on ...." vaikka faktaa on ihan varmasti tarjolla. Ylimielinen firma loppuun asti!
Anonyymi: DigitaalinenKokemus 3.2.2016 11:43

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.


Typen oksideja syntyy korkeissa palamislämpötiloissa eli niitä pitää laskea. Se taas onnistuu ahtopaineita laskemalla, puristusta pienentämällä ym jotka johtavat tehon laskuun ja kulutuksen nousuun. Ellei sitten keksitä jotain ihmesihtejä yms. TV-shop -tavaraa?
Anonyymi: EikäTässäVieläKaikki 3.2.2016 11:47

Anonyymi
Minulle tuli ainakin maahantuojalta kirje, jossa oli nimeni sekä autoni rekisterinumero. Siinä todettiin selvästi että minun ei tarvitse tehdä mitään. Ei siis tarvitse viedä autoa mihinkään saati hakea. No epäilen tätäkin.
Ja ilmeisesti kohta löytynee palvelu jostakin, missä voi käydä palauttamassa vanhan softan takaisin autoonsa, kunhan tuo virallinen osuus on kirjattu tehtäväksi. Saa siis palautettua auton ns. 'vanhoihin kuosiinsa'. Ja laitontahan se tulee olemaan, ainakin jos Trafia uskoo...
Anonyymi: PaivittelepaIhanIte 3.2.2016 13:13
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

11:39 Venevahinkoja sattuu syksylläkin – vakuutusyhtiö varoittaa aalloista ja putoavista lehdistä
11:14 Nyt tuli varoitus: Öljy romahtaa alle 20 dollarin, jos sopimusta ei synny
10:56 Teollisuuden luottamus koheni vihdoin – "myönteisiä uutisia odotettu pitkään"
10:26 Kullan hinta osoittaa: Clinton jyräsi Trumpin
09:59 Digitoday Nyt se paljastui: Tässä Googlen 6 uutta vimpainta
09:44 Caverion nappasi toimitusjohtajan Nokian Renkailta
09:27 Kuluttajien luottamus heikkeni vähän
09:10 Arvio: Maersk saattaa ostaa Hanjinin
08:32 Digitoday Pelifirma mokasi rajusti: Turvapäivitys muuttui takaoveksi
08:16 LM: Taksi voi pian olla mönkijä tai kuorma-auto
07:23 Ilta-Sanomat Kiivasta väittelyä ja jäätäviä kuittauksia – kaikki Trumpin ja Clintonin kohtaamisesta
06:01 Diesel halpeni enemmän kuin bensa – dieselistä tullut sisäänheittotuote
26.9. Tutkimustulos sysäsi lääkefirman kurssin nousuun – epileptikkolapset saivat apua kannabislääkkeestä
26.9. Ranskassa radikaali askel: Varoitusvärit elintarvikkeisiin
26.9. Draghilla on Britannialle tiukka viesti: Ei erivapauksia
26.9. Liike-elämän huippukonferenssi yllätti – tarjoaa vain kasvisruokaa
26.9. Kahvin hinta pomppasi – johtuu isosta muutoksesta säässä
26.9. Trumpin ja Clintonin yhteenotto saattaa heiluttaa kursseja
26.9. Pienemmät katteet, halvemmat tilat – näin Auto-Bil aikoo painaa autojen hintoja
26.9. Arvio: Saksa kyllä pelastaa Deutsche Bankin
26.9. Digitoday Ensimmäistä kertaa Suomessa: Huijari lähetti haittaohjelman ja soitti perään
26.9. YIT hakee kasvua kaupungeista
26.9. Nyt paukkui ennätys – Deutsche Bankin kurssi sukelsi pohjiin
26.9. Algeria: Öljymarkkinat ovat nyt paljon kriittisemmässä tilassa
26.9. Pörssi pakkasella – YIT nousee
26.9. Suursijoittajat kannustavat elintarvikejättejä vaihtamaan lihan kasviproteiiniin
26.9. Elop: Kauteni Nokian johdossa osui harvinaiseen ajanjaksoon
26.9. Kansainväliset pk-yritykset uskovat suhdanteiden parantuvan
26.9. Konecranes ja Kito purkavat allianssinssa
26.9. Digitoday Pelottava löytö: Uusi iOS aiempaa turvattomampi
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy