Kirjaudu ▼
 

Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi

© Reuters Photographer / Reuter
Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi
Autovalmistaja Volkswagen ryhtyy korjaamaan EA 189 -tyypin dieselmoottoreita Euroopassa. Suomessa takaisinkutsut alkavat maaliskuussa.
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Päästöhuijausskandaalin koettelema saksalainen autovalmistaja Volkswagen on ryhtynyt korjaamaan päästörajat ylittäviä EA 189 -tyypin dieselmoottoreitaan Euroopassa.

Korjauksia tehdään ensin Saksassa, aluksi Amarok -mallin ja sitten Passatin osalta. Korjaukset alkavat muualla Euroopassa sen jälkeen, kun Saksan viranomainen on tarkastanut ja vahvistanut toimenpiteet kunkin mallin osalta.

Suomessa korjaukset 2,0-litraisten moottoreiden osalta aloitetaan maaliskuussa, 1,2-litraisten moottoreiden osalta kesällä. Syksyllä on 1,6-litraisten moottoreiden vuoro.

Volkswagen Ag
Taloustiedot
Y-tunnus 1819616-0
Kotipaikka Ulkomaat
Yhtiömuoto 60
TOL-luokka
Moottoriajoneuvojen valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

– Johtuen eri moottorinohjainlaitteiden suuresta määrästä, päivitykset eivät ala samanaikaisesti kaikille. Tällä hetkellä asia ei aiheuta toimenpiteitä asiakkaille. Heille lähetetään takaisinkutsukirje, jonka jälkeen asiakas voi varata ajan merkkihuoltoon, Volkswagen tiedottaa.

Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.

∇ Mainos ∇
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen AG

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mikäli auto ei rupea nykimään tai tehoja häviä on polttoainekarttoja sekä venttiilien ajoituksia muokattu siten että päästötavoitteeseen päästään jonkin komponentin kestävyyden kustannuksella. Muutenhan mitään huijausohjelmistoja ei olisi tarvittu.
Anonyymi: caruna 3.2.2016 10:07

Anonyymi
Ei kannata korjata, Kuusakoskelle kaikki vaan
Anonyymi: auto-ingenjör 3.2.2016 10:21

Anonyymi
Paljon enemmän vaikuttaa auton omistajan elämään VW-konsernin tuotteiden tolkuton epäluotettavuus ja vikojen suuri määrä. Se asia valmistajan kannattaisi ensin huolehtia kuntoon. Tuo "päästöhuijaus" ei vaikuta kenenkään autoiluun sitä eikä tätä. Vaarallisempaa on "korjauttaa" autonsa moottori, kuten edellä jo todettiin. moottorin elinikä suurella todennäköisyydellä tulee lyhenemään. Sehän taas ei valmistajaa kiinnosta pätkääkään. Päin vastoin, saapahan myydä uuden auton aikaisemmin tilalle!
Anonyymi: lompakollaäänestäjä 3.2.2016 10:31

Anonyymi
Mikäli korjaus ei onnistu suunnitellusti, on päästökohun "huippu" vielä edessäpäin.
Anonyymi: Der_Qualm 3.2.2016 10:41

Anonyymi
Ohjelmistomuutos vaikuttaa siis mittaustuloksiin ja niissä typen oksideihin. Jatkossa lukemat ovat rehllisempiä ja suurempia.

Suomen oloissa VOLKKARIEN typpioksidit eivät ole kuin suurkaupunkien keskustojen ongelma, jos sielläkään. Maaseudulla ne ovat VITSI, byrokraattien typeriin pykäliin tuijottamista.

Ja muistetaan vielä, että jokainen auto, myös sähköauto, ovat ympäristöongelma. Sanoisin katastrofi, jos asuisin Talvivaaran tienoilla, jossa erämaajärvien suolapitoisuuden nousukin on ympäristökatastrofi (eikä paikallinen ympäristövahinko).
Anonyymi: JotainTolkkuaPliis 3.2.2016 10:58

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.
Anonyymi: vanha_asentaja 3.2.2016 11:11

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kysessä on muutostyö ei mikään korjaus. Tehot tippuu ja kulutus kasvaa.

Taloussanomat voisi kiinnittää sanamuotoon huomiota, muuten lehden uskottavuus objektiiviseen journalismiin laskee.
Rekisteröitynyt käyttäjä: MontePython 3.2.2016 11:38

Anonyymi
Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.


VW on jo varmasti kokeillut päivitystä joihinkin testiautoihin ja mitannut kaikkea mahdollista. Aika outoa on, että vieläkin sanotaan "tavoitteena on ...." vaikka faktaa on ihan varmasti tarjolla. Ylimielinen firma loppuun asti!
Anonyymi: DigitaalinenKokemus 3.2.2016 11:43

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.


Typen oksideja syntyy korkeissa palamislämpötiloissa eli niitä pitää laskea. Se taas onnistuu ahtopaineita laskemalla, puristusta pienentämällä ym jotka johtavat tehon laskuun ja kulutuksen nousuun. Ellei sitten keksitä jotain ihmesihtejä yms. TV-shop -tavaraa?
Anonyymi: EikäTässäVieläKaikki 3.2.2016 11:47

Anonyymi
Minulle tuli ainakin maahantuojalta kirje, jossa oli nimeni sekä autoni rekisterinumero. Siinä todettiin selvästi että minun ei tarvitse tehdä mitään. Ei siis tarvitse viedä autoa mihinkään saati hakea. No epäilen tätäkin.
Ja ilmeisesti kohta löytynee palvelu jostakin, missä voi käydä palauttamassa vanhan softan takaisin autoonsa, kunhan tuo virallinen osuus on kirjattu tehtäväksi. Saa siis palautettua auton ns. 'vanhoihin kuosiinsa'. Ja laitontahan se tulee olemaan, ainakin jos Trafia uskoo...
Anonyymi: PaivittelepaIhanIte 3.2.2016 13:13
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

12:35 Lehti ylistää: Suomalainen start-up haastaa Airbnb:n "nerokkaasti"
11:09 Moody's: Britannian talousnäkymät heikkenivät, luottoluokitus vaarassa laskea
10:32 Kiistelty Kiina-johtoinen investointipankki julkisti ensimmäiset hankkeensa
09:39 Wall Streetillä suurin pudotus liki vuoteen – odotukset koronnostosta haihtuvat
07:02 Näkökulma Vain vallankumous voi auttaa Volkswagenin eteenpäin
06:02 Analyysi Kansa sai tarpeekseen – mutta syntipukki on väärä
24.6. Erikoisartikkeli Taloussanomat seurasi hetki hetkeltä – näin markkinoiden Brexit-paniikki eteni
24.6. Näkökulma Britannialla edessä kaaoksen kesä ja sekasorron syksy
24.6. OP:n Heiskanen: Brexitin vaikutukset Suomeen todennäköisesti pieniä
24.6. Ilta-Sanomat Suomalainen, tätä brittien lähtö EU:sta tarkoittaa sinulle – 10 asiaa
24.6. Digitoday Hakupiikki Googlessa: Eivätkö britit ymmärtäneet mistä äänestivät?
24.6. Brexit-paniikki jatkuu pörsseissä: "Keskuspankeilta vaaditaan nyt enemmän"
24.6. Näkökulma Brexit on uuden alku eikä talouden tuomiopäivä
24.6. Italian ja Espanjan korot nousevat, Saksa painui miinukselle
24.6. Nordean Kangasharju: "Maailma ei romahda – välttämättä"
24.6. Kolumni Britit haluavat ulos EU:sta – Vladimir Putin juhlii Kremlissä
24.6. "Markkinoilla näyttää aika ikävältä"
24.6. Britit äänestivät Brexitin puolesta – punta syöksyi 30 vuoden pohjiin
24.6. Aktian pääekonomisti: Olimme kaikki väärässä
24.6. Digitoday Testissä OnePlus 3: Kiinnostavin puhelin juuri nyt
24.6. Nyt alkaa mökkikuntien firmojen kultakausi – "Oikeastaan koko vuoden tulos tehdään kesällä"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy