Kirjaudu ▼
 

Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi

© Reuters Photographer / Reuter
Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi
Autovalmistaja Volkswagen ryhtyy korjaamaan EA 189 -tyypin dieselmoottoreita Euroopassa. Suomessa takaisinkutsut alkavat maaliskuussa.
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Päästöhuijausskandaalin koettelema saksalainen autovalmistaja Volkswagen on ryhtynyt korjaamaan päästörajat ylittäviä EA 189 -tyypin dieselmoottoreitaan Euroopassa.

Korjauksia tehdään ensin Saksassa, aluksi Amarok -mallin ja sitten Passatin osalta. Korjaukset alkavat muualla Euroopassa sen jälkeen, kun Saksan viranomainen on tarkastanut ja vahvistanut toimenpiteet kunkin mallin osalta.

Suomessa korjaukset 2,0-litraisten moottoreiden osalta aloitetaan maaliskuussa, 1,2-litraisten moottoreiden osalta kesällä. Syksyllä on 1,6-litraisten moottoreiden vuoro.

Volkswagen Ag
Taloustiedot
Y-tunnus 1819616-0
Kotipaikka Ulkomaat
Yhtiömuoto 60
TOL-luokka
Moottoriajoneuvojen valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

– Johtuen eri moottorinohjainlaitteiden suuresta määrästä, päivitykset eivät ala samanaikaisesti kaikille. Tällä hetkellä asia ei aiheuta toimenpiteitä asiakkaille. Heille lähetetään takaisinkutsukirje, jonka jälkeen asiakas voi varata ajan merkkihuoltoon, Volkswagen tiedottaa.

Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.

∇ Mainos ∇
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen AG

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mikäli auto ei rupea nykimään tai tehoja häviä on polttoainekarttoja sekä venttiilien ajoituksia muokattu siten että päästötavoitteeseen päästään jonkin komponentin kestävyyden kustannuksella. Muutenhan mitään huijausohjelmistoja ei olisi tarvittu.
Anonyymi: caruna 3.2.2016 10:07

Anonyymi
Ei kannata korjata, Kuusakoskelle kaikki vaan
Anonyymi: auto-ingenjör 3.2.2016 10:21

Anonyymi
Paljon enemmän vaikuttaa auton omistajan elämään VW-konsernin tuotteiden tolkuton epäluotettavuus ja vikojen suuri määrä. Se asia valmistajan kannattaisi ensin huolehtia kuntoon. Tuo "päästöhuijaus" ei vaikuta kenenkään autoiluun sitä eikä tätä. Vaarallisempaa on "korjauttaa" autonsa moottori, kuten edellä jo todettiin. moottorin elinikä suurella todennäköisyydellä tulee lyhenemään. Sehän taas ei valmistajaa kiinnosta pätkääkään. Päin vastoin, saapahan myydä uuden auton aikaisemmin tilalle!
Anonyymi: lompakollaäänestäjä 3.2.2016 10:31

Anonyymi
Mikäli korjaus ei onnistu suunnitellusti, on päästökohun "huippu" vielä edessäpäin.
Anonyymi: Der_Qualm 3.2.2016 10:41

Anonyymi
Ohjelmistomuutos vaikuttaa siis mittaustuloksiin ja niissä typen oksideihin. Jatkossa lukemat ovat rehllisempiä ja suurempia.

Suomen oloissa VOLKKARIEN typpioksidit eivät ole kuin suurkaupunkien keskustojen ongelma, jos sielläkään. Maaseudulla ne ovat VITSI, byrokraattien typeriin pykäliin tuijottamista.

Ja muistetaan vielä, että jokainen auto, myös sähköauto, ovat ympäristöongelma. Sanoisin katastrofi, jos asuisin Talvivaaran tienoilla, jossa erämaajärvien suolapitoisuuden nousukin on ympäristökatastrofi (eikä paikallinen ympäristövahinko).
Anonyymi: JotainTolkkuaPliis 3.2.2016 10:58

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.
Anonyymi: vanha_asentaja 3.2.2016 11:11

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kysessä on muutostyö ei mikään korjaus. Tehot tippuu ja kulutus kasvaa.

Taloussanomat voisi kiinnittää sanamuotoon huomiota, muuten lehden uskottavuus objektiiviseen journalismiin laskee.
Rekisteröitynyt käyttäjä: MontePython 3.2.2016 11:38

Anonyymi
Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.


VW on jo varmasti kokeillut päivitystä joihinkin testiautoihin ja mitannut kaikkea mahdollista. Aika outoa on, että vieläkin sanotaan "tavoitteena on ...." vaikka faktaa on ihan varmasti tarjolla. Ylimielinen firma loppuun asti!
Anonyymi: DigitaalinenKokemus 3.2.2016 11:43

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.


Typen oksideja syntyy korkeissa palamislämpötiloissa eli niitä pitää laskea. Se taas onnistuu ahtopaineita laskemalla, puristusta pienentämällä ym jotka johtavat tehon laskuun ja kulutuksen nousuun. Ellei sitten keksitä jotain ihmesihtejä yms. TV-shop -tavaraa?
Anonyymi: EikäTässäVieläKaikki 3.2.2016 11:47

Anonyymi
Minulle tuli ainakin maahantuojalta kirje, jossa oli nimeni sekä autoni rekisterinumero. Siinä todettiin selvästi että minun ei tarvitse tehdä mitään. Ei siis tarvitse viedä autoa mihinkään saati hakea. No epäilen tätäkin.
Ja ilmeisesti kohta löytynee palvelu jostakin, missä voi käydä palauttamassa vanhan softan takaisin autoonsa, kunhan tuo virallinen osuus on kirjattu tehtäväksi. Saa siis palautettua auton ns. 'vanhoihin kuosiinsa'. Ja laitontahan se tulee olemaan, ainakin jos Trafia uskoo...
Anonyymi: PaivittelepaIhanIte 3.2.2016 13:13
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

30.5. Digitoday "Vaarallinen": Googlen uusi sovellus Snowdenin hampaissa – kehittäjä vain pahensi asiaa
30.5. Kreikka velkojille: Vaatimukset ovat meille liikaa
30.5. Suomi jämähti kilpailukykyvertailussa – uutta pontta sopimuksesta?
30.5. Air Francen lentäjälakko uhkaa EM-kisalentoja
30.5. Takaako nollasopimus Suomen kilpailukyvyn? Ekonomistit eri mieltä
30.5. Digitoday Nokia pistää 4G:n minikopterin sisään
30.5. NSIG:n Okmetic-tarjous jatkuu – kauppa voi vaatia TEM:n siunauksen
30.5. Palkkaa maksettiin bensana – mätkyt menossa työntekijöiden pulitettavaksi
30.5. Rosatomin viesti Suomelle: Voimala kestää pidempään kuin yksikään poliittinen jakso
30.5. Ovakon säästöohjelma laajenee
30.5. Digitoday Tässäkö Applen seuraava ostos: HBO tai Netflix?
30.5. Vältä näitä kännykkävirheitä – uutta tietoa terveysvaikutuksista
30.5. Bitcoin-louhimo konkurssiin Ruotsissa
30.5. Helsingin pörssi etenee vailla selvää suuntaa – SSAB vauhdissa
30.5. "Tästä halutaan huvipuisto" – Espanjassa yritetään hillitä turismia
30.5. Puolustusvälineyhtiö Patrian toimitusjohtaja vaihtuu
30.5. Ex-työntekijä vinkkasi: Kamux maksanut palkkoja bensana
30.5. Tulva pysäytti Audien rakentamisen
30.5. Digitoday Windows 10:n tietoturvaan merkittävä parannus – aktivoitava itse
30.5. Digitoday "Kestämätön tilanne": Anvia taipui kompromissiin Elisan edessä
30.5. Aktia nosti talousennustetta – työmarkkinoilla "dramaattinen jakautuminen"
30.5. Rautia-rautakaupat katoavat Suomen kauppakartalta
30.5. Kiky-sopu myös viestintään ja mekaaniseen metsäteollisuuteen
30.5. Digitoday Google tuomassa hurjan myyntivaltin omille Android-puhelimilleen?
30.5. Kamux peruu listautumisen – veroja maksamatta
30.5. Elisa ostaa Anvian tietoliikenne- ja viihdepalvelut
30.5. Evli suuntaa pk-sektorille ja aloittaa yt-neuvottelut
30.5. Metsäpalojen laantuminen painaa öljyn hintaa
30.5. Aukioloaikojen vapauttaminen iski pienten kauppojen myyntiin
30.5. Fedin Yellen: Koronnostoon syytä varautua
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy