Kirjaudu ▼
 

Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi

© Reuters Photographer / Reuter
Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi
Autovalmistaja Volkswagen ryhtyy korjaamaan EA 189 -tyypin dieselmoottoreita Euroopassa. Suomessa takaisinkutsut alkavat maaliskuussa.
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Päästöhuijausskandaalin koettelema saksalainen autovalmistaja Volkswagen on ryhtynyt korjaamaan päästörajat ylittäviä EA 189 -tyypin dieselmoottoreitaan Euroopassa.

Korjauksia tehdään ensin Saksassa, aluksi Amarok -mallin ja sitten Passatin osalta. Korjaukset alkavat muualla Euroopassa sen jälkeen, kun Saksan viranomainen on tarkastanut ja vahvistanut toimenpiteet kunkin mallin osalta.

Suomessa korjaukset 2,0-litraisten moottoreiden osalta aloitetaan maaliskuussa, 1,2-litraisten moottoreiden osalta kesällä. Syksyllä on 1,6-litraisten moottoreiden vuoro.

Volkswagen Ag
Taloustiedot
Y-tunnus 1819616-0
Kotipaikka Ulkomaat
Yhtiömuoto 60
TOL-luokka
Moottoriajoneuvojen valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

– Johtuen eri moottorinohjainlaitteiden suuresta määrästä, päivitykset eivät ala samanaikaisesti kaikille. Tällä hetkellä asia ei aiheuta toimenpiteitä asiakkaille. Heille lähetetään takaisinkutsukirje, jonka jälkeen asiakas voi varata ajan merkkihuoltoon, Volkswagen tiedottaa.

Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.

∇ Mainos ∇
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen AG

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mikäli auto ei rupea nykimään tai tehoja häviä on polttoainekarttoja sekä venttiilien ajoituksia muokattu siten että päästötavoitteeseen päästään jonkin komponentin kestävyyden kustannuksella. Muutenhan mitään huijausohjelmistoja ei olisi tarvittu.
Anonyymi: caruna 3.2.2016 10:07

Anonyymi
Ei kannata korjata, Kuusakoskelle kaikki vaan
Anonyymi: auto-ingenjör 3.2.2016 10:21

Anonyymi
Paljon enemmän vaikuttaa auton omistajan elämään VW-konsernin tuotteiden tolkuton epäluotettavuus ja vikojen suuri määrä. Se asia valmistajan kannattaisi ensin huolehtia kuntoon. Tuo "päästöhuijaus" ei vaikuta kenenkään autoiluun sitä eikä tätä. Vaarallisempaa on "korjauttaa" autonsa moottori, kuten edellä jo todettiin. moottorin elinikä suurella todennäköisyydellä tulee lyhenemään. Sehän taas ei valmistajaa kiinnosta pätkääkään. Päin vastoin, saapahan myydä uuden auton aikaisemmin tilalle!
Anonyymi: lompakollaäänestäjä 3.2.2016 10:31

Anonyymi
Mikäli korjaus ei onnistu suunnitellusti, on päästökohun "huippu" vielä edessäpäin.
Anonyymi: Der_Qualm 3.2.2016 10:41

Anonyymi
Ohjelmistomuutos vaikuttaa siis mittaustuloksiin ja niissä typen oksideihin. Jatkossa lukemat ovat rehllisempiä ja suurempia.

Suomen oloissa VOLKKARIEN typpioksidit eivät ole kuin suurkaupunkien keskustojen ongelma, jos sielläkään. Maaseudulla ne ovat VITSI, byrokraattien typeriin pykäliin tuijottamista.

Ja muistetaan vielä, että jokainen auto, myös sähköauto, ovat ympäristöongelma. Sanoisin katastrofi, jos asuisin Talvivaaran tienoilla, jossa erämaajärvien suolapitoisuuden nousukin on ympäristökatastrofi (eikä paikallinen ympäristövahinko).
Anonyymi: JotainTolkkuaPliis 3.2.2016 10:58

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.
Anonyymi: vanha_asentaja 3.2.2016 11:11

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kysessä on muutostyö ei mikään korjaus. Tehot tippuu ja kulutus kasvaa.

Taloussanomat voisi kiinnittää sanamuotoon huomiota, muuten lehden uskottavuus objektiiviseen journalismiin laskee.
Rekisteröitynyt käyttäjä: MontePython 3.2.2016 11:38

Anonyymi
Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.


VW on jo varmasti kokeillut päivitystä joihinkin testiautoihin ja mitannut kaikkea mahdollista. Aika outoa on, että vieläkin sanotaan "tavoitteena on ...." vaikka faktaa on ihan varmasti tarjolla. Ylimielinen firma loppuun asti!
Anonyymi: DigitaalinenKokemus 3.2.2016 11:43

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.


Typen oksideja syntyy korkeissa palamislämpötiloissa eli niitä pitää laskea. Se taas onnistuu ahtopaineita laskemalla, puristusta pienentämällä ym jotka johtavat tehon laskuun ja kulutuksen nousuun. Ellei sitten keksitä jotain ihmesihtejä yms. TV-shop -tavaraa?
Anonyymi: EikäTässäVieläKaikki 3.2.2016 11:47

Anonyymi
Minulle tuli ainakin maahantuojalta kirje, jossa oli nimeni sekä autoni rekisterinumero. Siinä todettiin selvästi että minun ei tarvitse tehdä mitään. Ei siis tarvitse viedä autoa mihinkään saati hakea. No epäilen tätäkin.
Ja ilmeisesti kohta löytynee palvelu jostakin, missä voi käydä palauttamassa vanhan softan takaisin autoonsa, kunhan tuo virallinen osuus on kirjattu tehtäväksi. Saa siis palautettua auton ns. 'vanhoihin kuosiinsa'. Ja laitontahan se tulee olemaan, ainakin jos Trafia uskoo...
Anonyymi: PaivittelepaIhanIte 3.2.2016 13:13
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

21:05 Uusi apu keliaakikoille: Laite tunnistaa gluteenin ruuasta
21:00 Digitoday Onko nyt tosi kyseessä? SETI tutkii outoa signaalia avaruudessa
20:47 Britannian hallitus: Apple tervetullut maahan
20:18 Kolme isoa teollisuusliittoa arvostelee lisäleikkauksia koulutukseen
19:45 Jorma Ollila: "Suomen toipuminen Euroopan hitaimpien joukossa"
19:32 AVI kielsi kiinteistönvälitysyrityksen toiminnan – LKV-tutkinnot puuttuivat
18:09 Keskituloisille perheille voi tulla iso lasku – hallitus päättää päivähoitomaksuista
17:53 Digitoday Applen Cook: Miljardien veromätky näkyy investoinneissa ja työpaikoissa
16:49 Öljyä löytyy nyt niukasti – tulossa hintapiikki?
16:34 Digitoday Ei niin nopeasti: EU huolestui Whatsappin muutoksesta
15:50 "Kreikan hallitus ei ole sitoutunut kunnolla tukipaketin ehtoihin"
15:41 Verotus muuttuu: Tästä syystä palautukset kilahtavat tilille normaalia aiemmin
14:58 Helsingin pörssissä on nyt melko hiljaista
14:35 Tanska leikkaa kasvuennustettaan Brexitin vuoksi
14:23 VR:n tulos parani – vihjaus uusista hinnanalennuksista
14:10 5 vinkkiä – näin työntekijän palkitseminen onnistuu
13:15 EU määräsi Applen maksamaan Irlannille jopa 13 miljardin euron mätkyt
13:08 Talousluottamus heilahti odotettua enemmän euroalueella
11:55 Ranskalaisministeri vaatii TTIP-neuvotteluiden keskeyttämistä
11:49 Digitoday IPhonen julkaisupäivä varmistui – tarvikevalmistaja otti ronskisti ennakkoa
11:28 Digitoday Facebook antoi potkut koko tiimille: Tuloksena katastrofi
11:18 Rakentamisen suhdannekäänteen rajuus yllätti alan etujärjestönkin
10:52 Tuhansille maksuhäiriömerkintä maksamattomien matkalippujen vuoksi
10:00 Raisiossa aloittaa torstaina kimppataksi, joka maksaa 5 euroa
09:56 Digitoday EU epäilee Applea ja Irlantia verokikkailusta: Yli miljardin mätkyt uhkaavat
08:58 Ilta-Sanomat Taajamajunat Riihimäen ja Tampereen välillä peruttu – liikenne takkuilee useamman päivän
08:44 Nordea: Suomalaiset tottuneet ajatukseen nousevasta eläkeiästä
08:38 Verottaja muistaa kirjeellä – veronpalautukselle uusi maksupäivä
08:06 Digitoday Opera varoittaa murrosta: Vahingot riippuvat käyttäjän omatoimisuudesta
06:00 Pikaruokaa kuluu yhä enemmän – "Enää pizza ei ole vain krapulamättöä"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy