Kirjaudu ▼
 

Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi

© Reuters Photographer / Reuter
Suomen Volkswagenien korjausten aikataulu selvisi
Autovalmistaja Volkswagen ryhtyy korjaamaan EA 189 -tyypin dieselmoottoreita Euroopassa. Suomessa takaisinkutsut alkavat maaliskuussa.
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Päästöhuijausskandaalin koettelema saksalainen autovalmistaja Volkswagen on ryhtynyt korjaamaan päästörajat ylittäviä EA 189 -tyypin dieselmoottoreitaan Euroopassa.

Korjauksia tehdään ensin Saksassa, aluksi Amarok -mallin ja sitten Passatin osalta. Korjaukset alkavat muualla Euroopassa sen jälkeen, kun Saksan viranomainen on tarkastanut ja vahvistanut toimenpiteet kunkin mallin osalta.

Suomessa korjaukset 2,0-litraisten moottoreiden osalta aloitetaan maaliskuussa, 1,2-litraisten moottoreiden osalta kesällä. Syksyllä on 1,6-litraisten moottoreiden vuoro.

Volkswagen Ag
Taloustiedot
Y-tunnus 1819616-0
Kotipaikka Ulkomaat
Yhtiömuoto 60
TOL-luokka
Moottoriajoneuvojen valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

– Johtuen eri moottorinohjainlaitteiden suuresta määrästä, päivitykset eivät ala samanaikaisesti kaikille. Tällä hetkellä asia ei aiheuta toimenpiteitä asiakkaille. Heille lähetetään takaisinkutsukirje, jonka jälkeen asiakas voi varata ajan merkkihuoltoon, Volkswagen tiedottaa.

Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.

∇ Mainos ∇
3.2.2016 09:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen AG

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mikäli auto ei rupea nykimään tai tehoja häviä on polttoainekarttoja sekä venttiilien ajoituksia muokattu siten että päästötavoitteeseen päästään jonkin komponentin kestävyyden kustannuksella. Muutenhan mitään huijausohjelmistoja ei olisi tarvittu.
Anonyymi: caruna 3.2.2016 10:07

Anonyymi
Ei kannata korjata, Kuusakoskelle kaikki vaan
Anonyymi: auto-ingenjör 3.2.2016 10:21

Anonyymi
Paljon enemmän vaikuttaa auton omistajan elämään VW-konsernin tuotteiden tolkuton epäluotettavuus ja vikojen suuri määrä. Se asia valmistajan kannattaisi ensin huolehtia kuntoon. Tuo "päästöhuijaus" ei vaikuta kenenkään autoiluun sitä eikä tätä. Vaarallisempaa on "korjauttaa" autonsa moottori, kuten edellä jo todettiin. moottorin elinikä suurella todennäköisyydellä tulee lyhenemään. Sehän taas ei valmistajaa kiinnosta pätkääkään. Päin vastoin, saapahan myydä uuden auton aikaisemmin tilalle!
Anonyymi: lompakollaäänestäjä 3.2.2016 10:31

Anonyymi
Mikäli korjaus ei onnistu suunnitellusti, on päästökohun "huippu" vielä edessäpäin.
Anonyymi: Der_Qualm 3.2.2016 10:41

Anonyymi
Ohjelmistomuutos vaikuttaa siis mittaustuloksiin ja niissä typen oksideihin. Jatkossa lukemat ovat rehllisempiä ja suurempia.

Suomen oloissa VOLKKARIEN typpioksidit eivät ole kuin suurkaupunkien keskustojen ongelma, jos sielläkään. Maaseudulla ne ovat VITSI, byrokraattien typeriin pykäliin tuijottamista.

Ja muistetaan vielä, että jokainen auto, myös sähköauto, ovat ympäristöongelma. Sanoisin katastrofi, jos asuisin Talvivaaran tienoilla, jossa erämaajärvien suolapitoisuuden nousukin on ympäristökatastrofi (eikä paikallinen ympäristövahinko).
Anonyymi: JotainTolkkuaPliis 3.2.2016 10:58

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.
Anonyymi: vanha_asentaja 3.2.2016 11:11

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kysessä on muutostyö ei mikään korjaus. Tehot tippuu ja kulutus kasvaa.

Taloussanomat voisi kiinnittää sanamuotoon huomiota, muuten lehden uskottavuus objektiiviseen journalismiin laskee.
Rekisteröitynyt käyttäjä: MontePython 3.2.2016 11:38

Anonyymi
Volkswagenin tavoitteena on, että moottorin ohjelmistopäivitys ei vaikuta polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin tai ajokäyttäytymiseen.


VW on jo varmasti kokeillut päivitystä joihinkin testiautoihin ja mitannut kaikkea mahdollista. Aika outoa on, että vieläkin sanotaan "tavoitteena on ...." vaikka faktaa on ihan varmasti tarjolla. Ylimielinen firma loppuun asti!
Anonyymi: DigitaalinenKokemus 3.2.2016 11:43

Anonyymi
Volsuista palaa jatkossa pakoventtiilit ja/tai kansipahvi, koska typenoksideja torjutaan korkeammilla palolämpötiloilla. Tehtaalla on varmasti havaittu jo hyvin aikaisessa vaiheessa etteivät moottorit kestä uusia päästövaatimuksia ja siksi testisyklin tunnistavat ohjelmistot on jouduttu ottamaan käyttöön.

Kone tulee käymään "korjauksen" jälkeen liian kuumana.


Typen oksideja syntyy korkeissa palamislämpötiloissa eli niitä pitää laskea. Se taas onnistuu ahtopaineita laskemalla, puristusta pienentämällä ym jotka johtavat tehon laskuun ja kulutuksen nousuun. Ellei sitten keksitä jotain ihmesihtejä yms. TV-shop -tavaraa?
Anonyymi: EikäTässäVieläKaikki 3.2.2016 11:47

Anonyymi
Minulle tuli ainakin maahantuojalta kirje, jossa oli nimeni sekä autoni rekisterinumero. Siinä todettiin selvästi että minun ei tarvitse tehdä mitään. Ei siis tarvitse viedä autoa mihinkään saati hakea. No epäilen tätäkin.
Ja ilmeisesti kohta löytynee palvelu jostakin, missä voi käydä palauttamassa vanhan softan takaisin autoonsa, kunhan tuo virallinen osuus on kirjattu tehtäväksi. Saa siis palautettua auton ns. 'vanhoihin kuosiinsa'. Ja laitontahan se tulee olemaan, ainakin jos Trafia uskoo...
Anonyymi: PaivittelepaIhanIte 3.2.2016 13:13
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

11:08 Tuleeko Anttilaan vielä jättiale? Tämä ratkaisee
10:53 Kahtiajako kasvaa työmarkkinoilla: pitkäaikaistyöttömien määrä kolminkertaistunut
10:31 UPM-Kymmenen tulos ylitti odotukset – "kulujen karsiminen jatkuu"
10:01 Automyynti vilkastui – rengasvalmistaja Michelin petrasi tulostaan reippaasti
09:16 Mieli muuttui Englannin keskuspankissa
08:53 Uponorin liikevaihto ja -voitto kasvoivat selvästi
08:08 Matkaajat menevät nyt Espanjaan ja Portugaliin – "Turkki nähdään konfliktialueena"
07:10 Kolumni Ehtiikö EU ryhdistäytyä?
07:05 Digitoday Halpaa televisiota ostamassa? Etsi tämä merkintä
06:00 Asuntokauppa vilkkainta vuosiin: "Ihmiset ovat huomanneet, että maailma ei romahtanutkaan"
25.7. Kohta se on totta: Maailman ympäri ilman polttoainetta kulkevalla lentokoneella
25.7. Digitoday Poliisi halusi avata puhelimen – teetti kopiot kuolleen miehen sormista
25.7. Amerikkalaiset luulevat tietävänsä taloudesta – virheellinen itseluottamus aiheuttaa riskejä miljoonille
25.7. 10 merkkiä siitä, että olet oikeassa työpaikassa
25.7. Digitoday Microsoft vokottelee asiakkaita Windows 10:een tiedonkeruulla
25.7. EU painostaa Volkswagenia maksamaan korvauksia eurooppalaisille asiakkaille
25.7. Yle: Nokia teetti Suomessa asiantuntijatöitä 750 eurolla kuussa
25.7. Talouden taantuma nipistää Dubaita – lentokentälle hylätään taas kalliita autoja
25.7. Digitoday Pokémonit valtasivat App Storen: Ennätys puhki
25.7. Anttila: Osa verkosta ostaneista asiakkaista saa tavaransa
25.7. Turkissa kuohuu ja paine EU-johtajia kohtaan kasvaa – "Pakolaissopimus täytyy neuvotella uudelleen"
25.7. Yhdysvaltojen kasvava tuotanto painaa öljyn hintaa
25.7. DI: Ericssonista lähtevä Vestberg saa muhkean erokorvauksen
25.7. Turkki puhdistaa nyt lentoyhtiötään: Turkish Airlines jakeli potkuja
25.7. Nokia painuu, pörssin nousu jatkuu
25.7. Digitoday Poikkeuksellinen Applen tietokone huutokaupataan – hinta voi nousta miljoonaan dollariin
25.7. Digitoday Huhuttu kauppa vahvistui: Verizon ostaa Yahoon verkkoliiketoiminnan
25.7. Digitoday Suomen Pankin sivut tukkinut palvelunestohyökkäys ohi – "Ei ole ennen tehty vastaavaa"
25.7. Trumpin USA voisi erota WTO:sta – "Kauppasopimukset ovat katastrofi"
25.7. Digitoday Suomalainen Jolla lisensoi: Uusi Sailfish-puhelin tuli myyntiin Intiassa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy