Kirjaudu ▼
 

Autojen päästötestauksen tiukentaminen sai sinetin EU:ssa

© Vincent Kessler / Reuters
Autojen päästötestauksen tiukentaminen sai sinetin EU:ssa
EU:n suunnittelemat uudistuksen autojen päästötestauksiin ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton. Vastustajien mielestä autoteollisuus voitti.
3.2.2016 20:09
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Euroopan komission ehdottama perinpohjainen muutos, joka koskee autovalmistajia koskevia typpipäästöjä ja autojen päästötestejä, on saanut sinettinsä.

Suunnitelman kannattajat ovat luvanneet sen vähentävän päästöjä, kun taas arvostelijat ovat sitä mieltä, että autovalmistaja Volkswagenin päästöhuijauksesta opittiin liian vähän.

Euroopan parlamentti on hyväksynyt uuden asetuksen, jonka mukaan testatut ajoneuvot voivat ylittää asetetut päästörajat yli kaksinkertaisesti syyskuun 2017 ja tammikuun 2020 välisenä aikana. Senkin jälkeen päästörajat saavat ylittyä jopa 50 prosentilla.

Parlamentin ympäristökomitean mielestä ehdotus oli liian lepsu autoteollisuudelle. Sen vastaehdotus ei kuitenkaan saanut taakseen tarvittavaa enemmistöä. Ehdotusta kannatti 317 jäsentä 751:stä, kun enemmistöön olisi tarvittu vähintään 376 jäsentä.

EU:n suunnitelman kannattajien mielestä päästörajojen kaksinkertaista ylittämistä tärkeämpää on täydentää autojen laboratoriotestausta teillä tehtävillä päästötesteillä.

Näin siksi, että autojen päästöt ovat todellisissa ajo-olosuhteissa 400–500 prosenttia korkeampia kuin laboratorio-oloissa. Kannattajiin lukeutui muun muassa Euroopan autoalan järjestö EAMA.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Vaikka sopimus on kaukana täydellisestä, sen hyväksyminen mahdollistaa teillä tehtävien päästötestien nopean käyttöönoton. Se tarjoaa tehokkaan tavan leikata dieselautojen aiheuttamia ilmansaasteita merkittävästi lyhyellä aikavälillä, arvioi Euroopan kansanpuolueen ryhmän jäsen Ivo Belet uutistoimisto Bloombergille.

EU yrittää tasapainotella kuluttajien ja autovalmistajien etujen välillä Volkswagenin viime syksyisen päästöskandaalin jälkeen.

– Tämänpäiväinen äänestys edustaa jo ennestään pitkällä listalla jälleen yhtä autoteollisuuden lobbauksen voittoa, sanoi vihreiden ryhmän yhteispuheenjohtaja Rebecca Harms.

Ehdotusta on aiemmin kritisoinut esimerkiksi europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki (kesk.), jonka mukaan suunniteltu uudistus päästömittauksiin kätkee porsaanreiän.

3.2.2016 20:09
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Typpi onkin ihan perkeleestä eikä sitä ole ilmakehässä kuin 78 prosenttia.

Kuinkapaljon noille viherklovneille on maksettu lahjusta ja miltä taholta tämän päätöksen johdosta?
Anonyymi: vihreät_tapetaan 3.2.2016 21:17

Rekisteröitynyt käyttäjä
Typpi onkin ihan perkeleestä eikä sitä ole ilmakehässä kuin 78 prosenttia.

Kuinkapaljon noille viherklovneille on maksettu lahjusta ja miltä taholta tämän päätöksen johdosta?


Ensimmäinen kohta meni ihan oikein. Sillä ei vaan ole mitään tekemistä moottorista syntyvien pakokaasujen kanssa. Polttomoottori tuottaa typpioksideja (NOx) joka ei ole sama kuin ilmakehässä esiintyvä typpi (N2).
Rekisteröitynyt käyttäjä: Analyytikko 3.2.2016 22:07

Anonyymi
Kaikki virityslastun asentaneet automerkistä riippumatta joutuvat nyt ikävään tilanteeseen. Käytännössä kulutusta laskeneet ja tehoja lisänneet viritykset joutuu poistamaan kun tarkastus iskee.
Anonyymi: Pentti 3.2.2016 23:30

Anonyymi
Hiukkasloukku kauppa käy kuumana kun uudemmat tiisselit joutuvat tiukempaan syyniin katsastuksessa.
Anonyymi: pölhälänväki 4.2.2016 7:48

Anonyymi
Joo on tullut aika heittää "pyyhe kehään" tälle autoilulle täällä EU:n hallisemassa Soomessa - on pirun kallista ja hankalaa. Veroja ja veroja vaan lisää !!
Anonyymi: EIKiitosEnääKiinnost 4.2.2016 14:44

Anonyymi
Sähköauto toimii Virossa ja Norjassa mutta ei Suomessa, koska ei ole kattavaa latausverkostoa.
Puhtaampaa ilmaa!
Anonyymi: eipakoputkea 6.2.2016 15:32
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy