Kirjaudu ▼
 

Autojen rekisteröinnissä roima nousu – tässä syyt

Seppo Kärki
Autojen rekisteröinnissä roima nousu – tässä syyt
Tammikuussa rekisteröitiin lähes 12 000 henkilöautoa. Suomi on edelleen kaukana Ruotsin luvuista.
1.2.2016 14:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Tammikuussa rekisteröitiin Suomessa kaikkiaan 11788 uutta henkilöautoa. Tämä on 14,8 prosenttia enemmän kuin viime vuoden tammikuussa.

Autoalan mukaan suurimpana yksittäisenä syynä rekisteröintien kasvuun Suomessa on ollut romutuspalkkiokokeilu. Sen piiriin kuuluvia autoja rekisteröitiin vielä tammikuun aikana. Toinen syy on autoveron pieni alentuminen vuoden alusta.

Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin 108812 uutta henkilöautoa. Autoalan keskusliiton ja Autotuojien tiedotteen mukaan sen sijaan naapurimaa Ruotsissa rekisteröitiin 345108 autoa, joka oli kaikkien aikojen ennätys. Autoalan mukaan tähän on syynä Ruotsin hyvä taloustilanne ja maan autoverottomuus.

– Suomessa myytäisiin noin 190 000 autoa, jos olisimme rekisteröinneissä Ruotsin kanssa samalla tasolla väkilukuun suhteutettuna. Autoalan mielestä Suomen pitää tehdä nyt nopeasti rohkeita ratkaisuja viennin ja kotimarkkinakysynnän elvyttämiseksi, tiedotteessa todetaan.

Tammikuun rekisteröintitilastojen kärjessä oli kohuista huolimatta edelleen Volkswagen. Sen perässä tulivat Toyota ja Skoda. Yksittäisistä henkilöautomalleista tammikuun suosituimmat olivat Skoda Octavia, Nissan Qashqai ja Ford Focus.

∇ Mainos ∇
1.2.2016 14:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Tagit auto

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Se on surullista että uusia autoja ostavat enää vanhat papat ja valtiolla ja kunnilla työskentelevät.

Onko yhteiskunnassa jotain pielessä kun työssäkäyvät lapsiperheet ajavat suhteessa nykyajan historian huonoimmilla autoilla? Näillä "kultalusikka"-sukupolvilla kuitenkin ollaan aikeessa maksaa nykyisetkin valtion velat joita sodan jälkeiset suuret sukupolvet ovat säälimättä kahmineet taskuihinsa?
Anonyymi: Kummajuttu 1.2.2016 15:06

Anonyymi
Se on surullista että uusia autoja ostavat enää vanhat papat ja valtiolla ja kunnilla työskentelevät.

Onko yhteiskunnassa jotain pielessä kun työssäkäyvät lapsiperheet ajavat suhteessa nykyajan historian huonoimmilla autoilla? Näillä "kultalusikka"-sukupolvilla kuitenkin ollaan aikeessa maksaa nykyisetkin valtion velat joita sodan jälkeiset suuret sukupolvet ovat säälimättä kahmineet taskuihinsa?


Eikö noi sodan jälkeiset suuret sukupolvet joita "ahneiksi" syytät ala kohta pikkuhiljaa heittään "lusikat nurkkaan"?
Vai väitätkö et ne on keksinny keinon millä vievät rahan/omaisuuden mukanaan?
Kyllä niitten omaisuus on ihan kohta "kultalusikka"-sukupolvilla?
Anonyymi: tiktak_tok 1.2.2016 15:16

Anonyymi
"Autoalan mielestä Suomen pitää tehdä nyt nopeasti rohkeita ratkaisuja viennin ja kotimarkkinakysynnän elvyttämiseksi, tiedotteessa todetaan."

Ei oikein auennut minulle tuo lause! Mitähän nuo rohkeat ratkaisut mahtaisivat olla? Pitäis varmaan ostaa kotimaisia autoja, mutta kuinka kotimaisten autojen vientiä voisi elvyttää? Vai onko kyse EU:n kotimarkkinoista...
Anonyymi: LisääVerojaPliis 1.2.2016 15:16

Anonyymi
"Autoalan mielestä Suomen pitää tehdä nyt nopeasti rohkeita ratkaisuja viennin ja kotimarkkinakysynnän elvyttämiseksi, tiedotteessa todetaan."

Ei oikein auennut minulle tuo lause! Mitähän nuo rohkeat ratkaisut mahtaisivat olla? Pitäis varmaan ostaa kotimaisia autoja, mutta kuinka kotimaisten autojen vientiä voisi elvyttää? Vai onko kyse EU:n kotimarkkinoista...


"Tammikuussa rekisteröitiin lähes 12 000 henkilöautoa. Suomi on edelleen kaukana Ruotsin luvuista."

Ruotsalaisten on pakko ostaa uusia autoja koska niiden mamut polttaa vanhat?
(rohkee ratkasu vois olla ......)
Anonyymi: tosi_rohkee 1.2.2016 15:24

Anonyymi
Milloin Suomi lopettaa suomalaisten riistämisen kohtuuttomilla auto- ja polttoaineveroilla? Auto on valimatkojen vuoksi välttämättömyyshyödyke, mutta sitä verotetaan pahemmin kuin tarpeetonta luksustuotetta.

Milloin suomalaiset saavat tarpeekseen orjan asemastaan?

Kaiken toiminnan lamaannuttavia veroja peritään ja raha vain siirtyy korkojen maksuun ja lyhennyksiin yksityiselle, rahaa yksinoikeudella tyhjästä (Fractional Reserve Banking model) luovalle pankkikartellille.
Anonyymi: asdfghjk 1.2.2016 15:38

Anonyymi
Nyt kun autokaupalla pyyhkii hyvin, ehkä voitaisiin lopettaa typerä veronmaksajien rahoilla toteutettu romutuspalkkiojörjestelmä.
Anonyymi: Kroisos_Pennonen 1.2.2016 15:44

Anonyymi
1/ 2016 myydyt

VOLKSWAGEN 1430

TOYOTA 1219
SKODA 1215
FORD 979
VOLVO 962
OPEL 718
AUDI 716
======================
Eli VW 11 miljoonan mosa-huijaus EI näy ollenkaan! ELÄKÖÖN VW, Skoda ja AUDI 4ever!!!
Anonyymi: Yksi64tuhannesta 1.2.2016 16:03

Anonyymi
Nyt kun autokaupalla pyyhkii hyvin, ehkä voitaisiin lopettaa typerä veronmaksajien rahoilla toteutettu romutuspalkkiojörjestelmä.

pipopäälle tiedoksi romutuspalkkio kokeilusta jos valtio antaa 1000euroa auton romusta kun ostat uuden auton,niin silloin auton ostaja maksaa keskihintaisesta autosta noin 5000euroa autoveroa.Eikä valtio tienaa silloin 4000euroa verotuloja missä kohtaa veronmaksajat ovat rahoittamassa uuden auton ostoa?
Anonyymi: käyhätainakatelisia 1.2.2016 16:05

Anonyymi
Nyt kun autokaupalla pyyhkii hyvin, ehkä voitaisiin lopettaa typerä veronmaksajien rahoilla toteutettu romutuspalkkiojörjestelmä.



Mielestäni tätä voitaisiin kehittää sekä laajentaa polkupyöriin Minullakin olisi tuossa muutamia raatoja joista uhrautuisin luopumaan parilla satasella jos joku tulisi hakemaan.
Anonyymi: Saisin-jopon 1.2.2016 16:14

Anonyymi
Autovero pois niin alkaa kauppa käymään.
Anonyymi: Merkel 1.2.2016 16:18
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

25.5. McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
25.5. Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
25.5. Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
25.5. Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
25.5. Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
25.5. Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
25.5. Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
25.5. Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
25.5. Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
25.5. Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
25.5. Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
25.5. Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
25.5. Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
25.5. Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016
25.5. Terrafame: Talvivaaran kaivos on ajettava ensin ylös, jotta se voidaan ajaa alas
25.5. Kreikka-sopu näkyy markkinoilla – maan lainakorko painui puolen vuoden pohjiin
25.5. Digitoday Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011
25.5. Pörssissä myönteistä virettä – Nokia hyvässä vedossa
25.5. Digitoday Lue Microsoft-pomon kirje työntekijöille sanasta sanaan
25.5. Suomi hakee EU-tukea Microsoftin irtisanomisten takia
25.5. Talvivaaran kaivostoiminta ajetaan alas – "Vedonlyöntiä veronmaksajien rahoilla"
25.5. Digitoday Kommentti: Nyt saatiin lopullinen vastaus kahteen Nokia-kysymykseen
25.5. STTK:n Palola: Irtisanominen on Suomessa halpaa
25.5. Digitoday Luottamusmies: "Tämä on päivä, jonka ei olisi tarvinnut tulla"
25.5. Digitoday Muistatko tämän Elopin kirjeen? "Heippa siellä"
25.5. Kaupunginjohtaja: Salosta voisi löytyä töitä Microsoftilta lähteville
25.5. Digitoday Tämä jää Windows-puhelimista jäljelle
25.5. Finnair nostaa arviotaan Aasian liikenteen kasvusta
25.5. YTN: Pahin toteutumassa – Microsoftin huolehdittava irtisanottavista
25.5. Microsoft: Toiminta Tampereella loppuu
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy