Kirjaudu ▼
 

Näin suomalaiskeksintöä verrataan Uberiin Britanniassa

Jarno Mela
Näin suomalaiskeksintöä verrataan Uberiin Britanniassa
Kutsuplus-palvelulla ei ollut takanaan sellaista valtavaa rahakasaa kuin Uberilla, joka voi kampittaa kilpailijansa, The Guardianin kolumnisti kirjoittaa
31.1.2016 16:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomalaispalvelu Kutsuplus on noussut Uberin vertailukohdaksi brittilehti The Guardianin kolumnissa. Kirjailija ja tutkija Evgeny Morozov kuvailee Kutsuplussaa innovatiiviseksi suomalaiseksi startupiksi, jonka oli rahasyistä pakko lopettaa viime vuoden loppupuolella.

Kolumnistin mukaan Kutsuplussan kohtalo on esimerkki siitä, miksi yhdysvaltalaisille teknologiajäteille ilmaantuu niin harvoin todellisia vaihtoehtoja.

Morozovin mukaan Kutsuplus-palvelun pyrkimyksenä oli olla julkisen liikenteen Uber, mutta se joutui toimimaan hyvin pienellä budjetilla, koska sillä ei ollut rikkaita pääomasijoittajia tukenaan.

Uberilla on sen sijaan käytössään valtavat määrät rahaa, joten se voi Guardianin mukaan polttaa miljardeja kilpailijoidensa kampittamiseen, "olkoon se sitten vanhanaikaisia taksiyrityksiä tai Kutsuplussan kaltaisia startupeja".

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Rahassa kylpevä Uber on tarjonnut paikoittain Pohjois-Amerikassa niin halpoja kyytejä, etteivät hinnat kata edes polttoaineesta ja autosta koituvia kuluja, Morozov kirjoittaa.

Hänen mukaansa Uberin rahoitus on klassinen esimerkki yrityksestä, jonka globaalin laajenemisen tautalla on hallitusten kyvyttömyys verottaa teknologia- ja finanssijättien voittoja. Uberiin sijoittaneiden joukossa on esimerkiksi Google, Amazonin Jeff Bezos ja Goldman Sachs.

31.1.2016 16:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (35)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Suomessa ei kannata nähdä enää vaivaa minkään eteen. Tämä maa on kylmä hölmölä vailla tulevaisuutta.

Omaisuus myyntiin ja suunta kohti vapaata länsimaailmaa täältä Länsi-Koreasta.
Anonyymi: mölykylästäpois 31.1.2016 16:27

Anonyymi
Kallista taksiautoilua veronmaksajien rahoilla tuo kutsuplus, siellä suhaa pikkubussit tyhjillään, joskus saattaa olla yksi tai kaksi matkustajaa kyydissä. Kaikki ihmettelee mitä nuo ovat ja miten palvelua käytetään.
Anonyymi: FloppiKallis 31.1.2016 16:41

Anonyymi
Olisi kiva tietää paljonko paloi kutsuplussaan yhteisiä varoja? Olisi kiva saada hakea korvauksia ko.henkilöiltä jotka parhaimmillaan polttivat yli 80?/yksi lyhyt kyyti! Taksi olisi ajanut 10xharvemmalla! Mulla on unelma että virkamies saa monoa!
Anonyymi: virkamiesOn 31.1.2016 16:50

Anonyymi
Kutsuplus oli mielettömän hyvä juttu, mutta sen esteeksi tuli joitakin ongelmia.
Suomalainen pikkujohtaja, tai itseään muita hieman ylempänä olevana pitävä ei lähde "kimppataksiin2, vaikka se olisi nopeampi, työnantajalle edullisempi, sekä myös erittäin joustava kuljetusratkaisu.
Toteuttajan puolella ongelmana oli se, ettei HSL, YTV, tai muu julkinen toimija osaa kiinnittää huomiota tuotteensa markkinointiin.
Sieltähän ei saanut etes vastausta sähköpostiin, jossa kysyin, toimiiko palvelu jollakin tietyllä alueella!
Idea pitäisi antaa kehitettäväksi toimijalle, jolla ei ole taatut rahat taskussa, vaan aitoa yrittämisen ja onnistumisen halua.
Anonyymi: Ripanteri 31.1.2016 17:25

Anonyymi
uberin suurimmat omistajat on huumemafia eikä sille voi kukaan mitää
Anonyymi: kgkhgkkhggh 31.1.2016 17:37

Anonyymi
uberin suurimmat omistajat on huumemafia eikä sille voi kukaan mitää

Juuri näin. Rahanpesussa kun ei voitto ole se tärkein asia. Siitä ollaan valmiita jopa hieman maksamaan.
Anonyymi: Mape2000 31.1.2016 18:17

Rekisteröitynyt käyttäjä
"Kutsuplussaa innovatiiviseksi suomalaiseksi startupiksi, jonka oli rahasyistä pakko lopettaa viime vuoden loppupuolella."

"Rahasyistä" joo. Mutta toimittajat voisivat tutustua asiaan paljon tarkemmin.

Taksi- ja AKT-mafia vastustivat voimakkaasti kuljetusalan kilpailua, ja Kutsuplus piti siis saada tapettua pois.

Kutsuplus oli tehnyt toimintaennusteet moneksi vuodeksi, niin kustannusten kuin auto- ja kuljetusmäärien osalta, ja näissä suunnitelmissa oli pysytty oikein hienosti. Kustannuksetkin olivat selvillä ja sponsoroinnin tarve pieneni myös todellisuudessa joka hetki hyvin tarkalleen suunnitelmien mukaisesti.

Nyt kuitenkin taksi- ja ATK-mafia pelasivat HSL:ssä voimakasta painostuspeliään, ja saivat kaupunginhallituksen vihervasemmiston ja demarit sanomaan että "hyi Kutsuplus, olettepa kalliita", vaikka totuus oli aivan toinen.

Kutsuplus oli menossa kovaa vauhtia kohti nolla-tukitarvetta, asia mitä muussa HSL:n toiminnassa ei tule koskaan tapahtumaan. HSL saa joka vuosi n. 273 MEUR, ja se rahamäärä ei pienene.

Nyt AKT- ja taksimafia kiristivät, lahjoivat ja "sopivat" että erinomaisesti toimiva ja suosittu Kutsuplus lopetetaan. Samalla AKT:lle annettiin palkkioksi tilanne jossa heille maksetaan täydet korvaukset ihan kaikesta vielä 2016/10 ja 2016/12 asti. Vaikka kyydit on estetty ja kielletty, raha AKT:lle yhä juoksee. Ja taksimafia on yhtälailla tyytyväinen.

Kutsuplussaa ei siis tosiaankaan lopetettu "rahaongelmien" vuoksi, mutta AKT- ja taksimafian vuoksi kyllä.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Rellu 31.1.2016 18:26

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kutsuplus ja UberPOP ovat aikalailla samanlaisia palveluita.

UberPOP mahdollistaa muidenkin kyytiläisten ottamisen matkan varrelta samaan suuntaan, ja tätä pidetään innovaatiopiireissä todella hienona keksintönä. Matkojen yhdisteleminen on heistä niin hienoa että Uberin markkinavaluaatio on 70 miljadia euroa.

Kutsuplus sai taksimafian painostuksen, lahjonnan ja kiristyksen vuoksi ottaa kyytiläisiä vain julkisen liikenteen pysäkeiltä. Silti Kutsuplus toimi mainiosti ja sen kaikki toimintamittarit menivät juuri oikeaan suuntaan. Yksi iso toimintamittari oli tietenkin palvelun kustannus veronmaksajille. Tämä tukitarve pieneni voimakkaasti koko ajan, ja oli esimerkiksi omissa kyydeissäni jo pienempi kuin mitä HSL:n joka vuosi saama sponssi.

Tämä AKT- ja taksimafian painostus ja lahjonta tiedettiin jo 2014 syksyllä, jolloin Ajelo Oy (Kutsuplus-palvelun softafirma) myytiin Split-firmalle jenkkeihin.

Nykyään Split tarjoaa Kutsuplus-softalla toimivia yksityisautokyytejä siten että kuskeina ovat palveluun rekisteröityneet yksityisihmiset omilla autoillaan. Sama matkojen yhdistämien on sielläkin voimassa, ja homma toimii erinomaisesti. Palvelu on lisäksi törkeän edullinen, mikä tietenkin AKT- ja taksimafiaa harmittaa.

Ei tullut Ajelosta 10 miljardin firmaa, koska taksi- ja AKT-mafia. Hyvä varmaan niin, sillä muutenhan joku olisi voinut ostaa myös AKT:n ja taksien palveluita. Nyt entistä vähemmän kun kysyntä pienenee. Hienoa kun mafia sahaa omaa oksaansa!
Rekisteröitynyt käyttäjä: Rellu 31.1.2016 18:36

Anonyymi
Asiallista Pohdintaa Uberistä ja sen kilpailijoista...

http://liikennemurroksessa.blogspot.fi
Anonyymi: Uberisti 31.1.2016 18:40

Rekisteröitynyt käyttäjä
Olisi kiva tietää paljonko paloi kutsuplussaan yhteisiä varoja? Olisi kiva saada hakea korvauksia ko.henkilöiltä jotka parhaimmillaan polttivat yli 80?/yksi lyhyt kyyti! Taksi olisi ajanut 10xharvemmalla! Mulla on unelma että virkamies saa monoa!


Hienosti toimittu! Yksikään asia ei kommentissasi pidä paikkaansa, mutta se ei liene tärkeää?

Kaikki luvut ja sponssit ovat julkista dataa, mutta silti AKT- ja taksimafia huutelee että "lyhyt matka maksoi 80?".

Mafiat eivät saa jatkossakaan penniäkään rahaa meiltä tai yrityksiltämme. Kutsuplus-kyytejä odotellaan palaaviksi 2017, katsotaan miten sen onnistuu. Loput ajot ajetaan Uberilla.

Meillä on nykyään muutamassa kymmenessä firmassamme vajaa tuhat työntekijää ja kontraktoria, ja kululaskujen sääntö on ettei AKT- tai taksimafiaa katsota hyvällä. Muuta ajelut, Uberit ja ajelot kelpaavat hyvin.

Hassua että nämä AKT-taksimafia eivät viitsi kertoa että AKT ottaa vielä 2016 puolella 10kk ja 12kk täyttä korvausta Kutsuplus-palvelusta, vaikka yhtään ajoa ei vuoden 2016 puolella ajeta.

Tässä AKT otti itselleen 2.4 miljoonaa euroa. Ylläolevat taksimafia-akt-kommentaattorit kehtaavat väittää että "siksi tätä vastustamme, koska julkiset tuet", samalla kuitenkin AKT vetää näitä "vihaamiaan julkisia tukia" omaan taskuunsa tuon 2.4 miljoonaa euroa.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Rellu 31.1.2016 18:44
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

07:12 Saksalainen ruuvijätti sijoittaa voittojaan taiteeseen ja perustaa taidemuseoita
06:14 Digitoday Yksi kuva sen kertoo – tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita
06:05 Kaikki irti matalista koroista – selvitimme, pitäisikö nyt ottaa asuntolainaan 10 vuoden korko
30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
30.9. Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
30.9. Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
30.9. Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
30.9. Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja
30.9. Weidmann: Saksa ei kaipaa lisää budjettielvytystä
30.9. Yritysten rekisteröinnit Panamaan romahtaneet tietovuodon jälkeen
30.9. Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy