Kirjaudu ▼
 

Ikonisen maasturin taival päättyi tänään – viimeinen Defender on valmis

© Toby Melville / Reuters
Ikonisen maasturin taival päättyi tänään – viimeinen Defender on valmis
Perjantai oli "tosimaasturien" ystäville haikea päivä, sillä tänään valmistui viimeinen kappale Land Roverin Defenderia 68 vuoden tuotannon jälkeen.
29.1.2016 20:37
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Maasturimaailman legendaarisen Land Rover Defenderin viimeinen yksilö ajettiin ulos tehtaalta tänään perjantaina, kun mallin valmistus lakkautettiin Solihullissa, Britanniassa.

Ikonista maasturia ehdittiin valmistaa 68 vuotta, ja siihen luottivat monet tunnetut julkisuuden henkilöt kuningatar Elisabetista Beatles-laulaja Paul McCartneyyn ja näyttelijä Steve McQueenin.

Vuodesta 1948 valmistettua Defenderia myytiin yli kaksi miljoonaa kappaletta. Alumiinikorista maasturia käytettiin maatöissä, paloautona, tutkimusmatkoilla ja myös sotilaskäytössä. Nykyvaatimuksiin nähden Defender oli takapajuinen: Siinä ei ollut edes turvatyynyjä, ja hiilidioksidipäästöt ovat massiiviset.

Defenderin lakkauttamisesta kerrottiin jo aiemmin. Sen valmistuksesta vastasi intialaisomisteinen Tata, joka osti brittien kruununjalokivet Jaguarin ja Land Roverin vuonna 2008 tehtaiden ajauduttua talousvaikeuksiin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pitkälti käsityönä koottavan karun, mutta lujarakenteisen Defenderin valmistus kesti 56 tuntia, minkä autonvalmistaja totesi liian kustannustehottomaksi.

Mikä tahansa muu tavanomainen auto olisi korvattu jo monta kertaa Defenderin elinkaaren aikana, Jaguar Land Roverin edustaja sanoi uutistoimisto Reutersin mukaan.

29.1.2016 20:37
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Land Rover
Tagit Autot

Kommentit (11)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
...intialaisomisteinen Taka...


Olisiko ollut kuitenkin TATA...

Mutta sääli, sillä "Lantikkaa" jää tavallaan ikävä. Nuo CO2 päästöt nyt ovat kaikissa raskaissa ajoneuvoissa ikään katsomatta "massiiviset" kunnes hiilivety-polttomoottorin tilalle saadaan jotain parempaa.
Anonyymi: Melkein_valelääkäri 29.1.2016 20:50

Anonyymi
Jo oli aikakin, maastoauto, joka on suunniteltu vain savannille, eikä todellakaan mihinkään vaativaan off-roadiin.

Meillä oli ongelmana runkojen katkeaminen, tehoton moottori moottorijarrutuksiin, liian korkea painopiste ja auta armias minkälainen ohjaus...

Ehkä sunnuntai ajeluun ja kauppa kassiksi englannin maaseudulle.
Anonyymi: Tiipii 29.1.2016 20:50

Anonyymi
Ford hehkuttaa aluumiinikorista F150 suurena keksintönä ellei jopa ihmeenä.
Anonyymi: u5eri87 29.1.2016 21:16

Anonyymi
Ainoa oikea maasturi. "On the eighth day God created Land Rover"
Anonyymi: Landylover 29.1.2016 22:35

Anonyymi
Niin loppui yksi aikakausi....

Seuraavaksi saa vain enää "älymaastureita",joilla taatusti jää savannille-lopullisesti-kun jokin tarpeeton älytoiminto heittäytyy vajaamieliseksi.

Rautalankapatenttikaan ei enää auta,jos vika on kondensaattorin ja mikropiiri välimaastossa.

Kehitys siis kehittyy-mutta olisiko jo aika myöntää, että suunta on ollut väärä jo jonkin aikaa?
Anonyymi: Mae-123 30.1.2016 7:49

Anonyymi
No...jos maastoon pitää mennä niin vaihiehtoja on jäljellä enää toiset klassikot ZIL-131 ja UAZ-469...sääli lantikkaa :(
Anonyymi: Arska0132 30.1.2016 10:05

Anonyymi
Aika harva ammattiryhmä tarvitsee maasturia metsurit, armeija...ehkä. Ei joku kotirouva tarvitse citymaasturia vaan Pikku-Fiatin.
Anonyymi: levyseppä 30.1.2016 11:02

Anonyymi
Ajelen kaikki ajoni moottoripyörillä mutta jos auton ostan joskus on se tuo Defender..

Tuossa voisi olla auto,jonka jos nyt uudehkona ostaisi voisi käyttää seuraavat 20 vuotta,jonka jälkeen olisin jo kuusikymppinen ja sen jälkeen voi tuollaista käyttää vaikkapa seuraavatkin 20 vuotta..

No,jäähän meille vielä Jeep Wrangler mikä myös klassikko..
Anonyymi: ulukosuomalaenen 30.1.2016 13:57

Anonyymi
"Vuodesta 1948 valmistettua Defenderia myytiin yli kaksi miljoonaa kappaletta."

Harmi, sillä olisi hienoa jos tuollainen tekniikaltaan yksikertainen ja legendarinen laite olisi voinut jatkaa pitkää elinkaartaan.

Nykyautot ovat yhä vain enempi haavoittuvia ja niille voi ennustaan varsin huonoa ikääntymistä. Valtaisa elektroniikkamäärä ei lupaa hyvää ikääntymistä.

Muutaman euron siru lakkaa toimimasta ja matka loppuu siihen.

Myös pakokaasujen takaisinkierätys on "moottori-insinöörillisesti" kaiken järjen vastainen kainalosauva päästöarvojen korjaamiseksi.

Valitetavasti toistaiseksi ei edes ole olemassa aidosti ekologiusta vaihhtoehtoa.

Sähköautokin on eklogiselta jälanjäljeltään jo tuotantohihnalta ulos tullessaan noin kaksi kertaa saastuttavampi kuin polttomoottoriauto.

Sitten päästäkseen tasoihin perinteisen kanssa, sillä tulee ajaa akkuja vaihtamatta liki 100 000 km ja tämä puhtaasta energialähtestä ladattuna. Vasta sen jälkeen se alkaa tulla perinteistä puhtaammaksi.

Hyvin harva maailmanmarkinoiden sähköauto täyttää nuo kriteerit elinaikanaan ja käyttöolosuhteiltaan, sekä unotamatta akkuteknologian suhteellista vaarallisuutta.

Varsin huono ja alkeellinen hyötysuhde ekologisena lobatulle teknikalle.
Anonyymi: LandRover 30.1.2016 14:03

Anonyymi
Maasturi = jokainen pyörä vetää tarvittaessa oli se sitten ilmassa tai hiekassa jäällä tms
Anonyymi: cityssäeimaasturia 31.1.2016 12:57
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

11:36 Saksalaisyritykset yllättivät: näkymät huomattavasti odotuksia paremmat
11:09 Baswaren toimitusjohtaja vaihtuu
10:48 Vähittäiskauppa kasvoi elokuussa
10:16 Kahvilaa toimistona pitävät käyvät kalliiksi – osa luopunut wifistä
10:09 Digitoday Snapchat muutti nimensä ja julkisti videokuvaavat aurinkolasit
09:26 Suomeen tulee uusi autokauppaketju – "hinnoittelu poikkeuksellisen aggressiivista"
08:49 Verottaja muistaa tällä viikolla: Yli 330 000 asiakkaalle kolahtaa postiin maksumuistutus
08:08 Asuntorakentaminen matkalla ennätyslukemiin pk-seudulla
07:41 Yle: Kyläläiset halusivat pitää pankkiautomaattinsa –"Pennosia raavittu kasaan kunnioitettavalla tavalla"
07:23 Ilta-Sanomat Poika ei saanut perinnöstä edes lakiosaa – 9 tapausta, joissa perillistä odotti yllätys
06:01 Miksi pätkätyö ei kelpaa työttömille? "Jos työllistää opiskelijan, pääsee helpommalla"
25.9. SvD: Yhdysvaltoihin virtaa ennätysmäärä rahaa Kiinasta
25.9. Moody's alensi Turkin luotot roskaluokkaan
25.9. Lehti: Britannia hakee WTO:n itsenäiseksi jäseneksi
25.9. Kiinan jättiteleskooppi nappasi ensimmäiset signaalit avaruudesta
25.9. Samsung lykkää Note 7 myyntiä Etelä-Koreassa
25.9. Maailman vahvimmat passit on listattu – Ruotsin passi on mukana, entä Suomen?
25.9. Abe: Japani ja Kuuba tiivistävät taloussuhdettaan
25.9. Sähkö, liittymät, vakuutukset – näin voit säästää kilpailuttamalla
25.9. Analyysi Japani vie rahaelvytyksen keinot yhä pidemmälle – EKP ei pysty samaan
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy