Kirjaudu ▼
 

Ikonisen maasturin taival päättyi tänään – viimeinen Defender on valmis

© Toby Melville / Reuters
Ikonisen maasturin taival päättyi tänään – viimeinen Defender on valmis
Perjantai oli "tosimaasturien" ystäville haikea päivä, sillä tänään valmistui viimeinen kappale Land Roverin Defenderia 68 vuoden tuotannon jälkeen.
29.1.2016 20:37
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Maasturimaailman legendaarisen Land Rover Defenderin viimeinen yksilö ajettiin ulos tehtaalta tänään perjantaina, kun mallin valmistus lakkautettiin Solihullissa, Britanniassa.

Ikonista maasturia ehdittiin valmistaa 68 vuotta, ja siihen luottivat monet tunnetut julkisuuden henkilöt kuningatar Elisabetista Beatles-laulaja Paul McCartneyyn ja näyttelijä Steve McQueenin.

Vuodesta 1948 valmistettua Defenderia myytiin yli kaksi miljoonaa kappaletta. Alumiinikorista maasturia käytettiin maatöissä, paloautona, tutkimusmatkoilla ja myös sotilaskäytössä. Nykyvaatimuksiin nähden Defender oli takapajuinen: Siinä ei ollut edes turvatyynyjä, ja hiilidioksidipäästöt ovat massiiviset.

Defenderin lakkauttamisesta kerrottiin jo aiemmin. Sen valmistuksesta vastasi intialaisomisteinen Tata, joka osti brittien kruununjalokivet Jaguarin ja Land Roverin vuonna 2008 tehtaiden ajauduttua talousvaikeuksiin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pitkälti käsityönä koottavan karun, mutta lujarakenteisen Defenderin valmistus kesti 56 tuntia, minkä autonvalmistaja totesi liian kustannustehottomaksi.

Mikä tahansa muu tavanomainen auto olisi korvattu jo monta kertaa Defenderin elinkaaren aikana, Jaguar Land Roverin edustaja sanoi uutistoimisto Reutersin mukaan.

29.1.2016 20:37
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Land Rover
Tagit Autot

Kommentit (11)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
...intialaisomisteinen Taka...


Olisiko ollut kuitenkin TATA...

Mutta sääli, sillä "Lantikkaa" jää tavallaan ikävä. Nuo CO2 päästöt nyt ovat kaikissa raskaissa ajoneuvoissa ikään katsomatta "massiiviset" kunnes hiilivety-polttomoottorin tilalle saadaan jotain parempaa.
Anonyymi: Melkein_valelääkäri 29.1.2016 20:50

Anonyymi
Jo oli aikakin, maastoauto, joka on suunniteltu vain savannille, eikä todellakaan mihinkään vaativaan off-roadiin.

Meillä oli ongelmana runkojen katkeaminen, tehoton moottori moottorijarrutuksiin, liian korkea painopiste ja auta armias minkälainen ohjaus...

Ehkä sunnuntai ajeluun ja kauppa kassiksi englannin maaseudulle.
Anonyymi: Tiipii 29.1.2016 20:50

Anonyymi
Ford hehkuttaa aluumiinikorista F150 suurena keksintönä ellei jopa ihmeenä.
Anonyymi: u5eri87 29.1.2016 21:16

Anonyymi
Ainoa oikea maasturi. "On the eighth day God created Land Rover"
Anonyymi: Landylover 29.1.2016 22:35

Anonyymi
Niin loppui yksi aikakausi....

Seuraavaksi saa vain enää "älymaastureita",joilla taatusti jää savannille-lopullisesti-kun jokin tarpeeton älytoiminto heittäytyy vajaamieliseksi.

Rautalankapatenttikaan ei enää auta,jos vika on kondensaattorin ja mikropiiri välimaastossa.

Kehitys siis kehittyy-mutta olisiko jo aika myöntää, että suunta on ollut väärä jo jonkin aikaa?
Anonyymi: Mae-123 30.1.2016 7:49

Anonyymi
No...jos maastoon pitää mennä niin vaihiehtoja on jäljellä enää toiset klassikot ZIL-131 ja UAZ-469...sääli lantikkaa :(
Anonyymi: Arska0132 30.1.2016 10:05

Anonyymi
Aika harva ammattiryhmä tarvitsee maasturia metsurit, armeija...ehkä. Ei joku kotirouva tarvitse citymaasturia vaan Pikku-Fiatin.
Anonyymi: levyseppä 30.1.2016 11:02

Anonyymi
Ajelen kaikki ajoni moottoripyörillä mutta jos auton ostan joskus on se tuo Defender..

Tuossa voisi olla auto,jonka jos nyt uudehkona ostaisi voisi käyttää seuraavat 20 vuotta,jonka jälkeen olisin jo kuusikymppinen ja sen jälkeen voi tuollaista käyttää vaikkapa seuraavatkin 20 vuotta..

No,jäähän meille vielä Jeep Wrangler mikä myös klassikko..
Anonyymi: ulukosuomalaenen 30.1.2016 13:57

Anonyymi
"Vuodesta 1948 valmistettua Defenderia myytiin yli kaksi miljoonaa kappaletta."

Harmi, sillä olisi hienoa jos tuollainen tekniikaltaan yksikertainen ja legendarinen laite olisi voinut jatkaa pitkää elinkaartaan.

Nykyautot ovat yhä vain enempi haavoittuvia ja niille voi ennustaan varsin huonoa ikääntymistä. Valtaisa elektroniikkamäärä ei lupaa hyvää ikääntymistä.

Muutaman euron siru lakkaa toimimasta ja matka loppuu siihen.

Myös pakokaasujen takaisinkierätys on "moottori-insinöörillisesti" kaiken järjen vastainen kainalosauva päästöarvojen korjaamiseksi.

Valitetavasti toistaiseksi ei edes ole olemassa aidosti ekologiusta vaihhtoehtoa.

Sähköautokin on eklogiselta jälanjäljeltään jo tuotantohihnalta ulos tullessaan noin kaksi kertaa saastuttavampi kuin polttomoottoriauto.

Sitten päästäkseen tasoihin perinteisen kanssa, sillä tulee ajaa akkuja vaihtamatta liki 100 000 km ja tämä puhtaasta energialähtestä ladattuna. Vasta sen jälkeen se alkaa tulla perinteistä puhtaammaksi.

Hyvin harva maailmanmarkinoiden sähköauto täyttää nuo kriteerit elinaikanaan ja käyttöolosuhteiltaan, sekä unotamatta akkuteknologian suhteellista vaarallisuutta.

Varsin huono ja alkeellinen hyötysuhde ekologisena lobatulle teknikalle.
Anonyymi: LandRover 30.1.2016 14:03

Anonyymi
Maasturi = jokainen pyörä vetää tarvittaessa oli se sitten ilmassa tai hiekassa jäällä tms
Anonyymi: cityssäeimaasturia 31.1.2016 12:57
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

07:12 Näkökulma Saksalaiset vastustavat vapaakauppasopimusta – miten käy viennin mahtimaalle?
06:05 Digitoday Testi: Acerin uutuus korvaa onnistuneesti pc:n
06:02 Näin työttömyys on kehittynyt Suomen kunnissa
06:01 Katso kartalta, missä kunnissa työttömyys kasvaa, missä laskee – yllättävä kehitys
26.8. Hengenvaarallinen vika virtalukossa vie General Motorsin oikeuteen vielä monta kertaa
26.8. Venäjä kaavailee uusia veronkorotuksia – haluaa säästää hätärahastot
26.8. Ryanair ottaa käyttöön kovat keinot: Aikoo myydä selvästi halvemmalla
26.8. Heureka aloittaa ison vientiponnistuksen
26.8. Lapset saivat iho-oireita Happy Meal -lelusta – McDonald's vetää takaisin
26.8. Yellen: Edellytykset koronnostolle ovat vahvistuneet
26.8. Kahvilajätti alkoi myydä kylmää kahvia – nuoret innostuivat
26.8. Digitoday IPhone mullistuu: Nyt lähtee kuulokeliitäntä – ensi vuonna kotinappi?
26.8. Tilaukset saaneet Kone ja Lehto etenevät pörssissä
26.8. Epäily Espoossa: Danske Bankin virkailija kavalsi satoja tuhansia euroja
26.8. Digitoday Nämä asiat tiedetään salaperäisestä iPhonen-murtajasta
26.8. Miksi Suomen työpaikat eivät täyty? Tohtorikolmikolta armoton selitys
26.8. Lentoyhtiö määrää uutuuskoneensa maahan – moottoreissa ongelmia
26.8. Digitoday Kannattaa tehdä: Näin estät Whatsappia antamasta numeroasi Facebookille
26.8. Britannian talous jatkoi vaimeaa kasvuaan – Brexitin vaikutukset eivät vielä näy
26.8. Digitoday IPhone-hälytys: "Nyt on syytä paniikkiin"
26.8. VW:n sopu amerikkalaisten autokauppiaiden kanssa voi maksaa yli miljardi euroa
26.8. Digitoday 26 vuotta siinä kesti: Klassikkopeli murtautuu ulos Windowsista
26.8. Rakennuslupien määrässä hurja hyppäys – asuntoluvat +23 %
26.8. Digitoday Tämä on vakavaa: iPhonet murrettu – Apple kehottaa päivittämään
26.8. Synkkä arvio: Trumpin voitto voi aiheuttaa maailmanlaajuisen taantuman
26.8. Lehto rakentaa majoitustilat 1000:lle ydinvoimalatyömaan työntekijälle
26.8. Kone sai suuren tilauksen – yli 200 hissiä Kiinaan
26.8. KL: Vuokra-asuntojen omistajat syyttävät kuntia vuokrien noususta
26.8. LM:n kysely: Haastajat jäävät kauas Rinteestä
26.8. Kolumni Navigaattori ajaa kartan ohi
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy