Kirjaudu ▼
 

EU tiukentaa autojen päästötestausta – "Uudistus sisältää porsaanreiän"

© Francois Lenoir / Reuters
EU tiukentaa autojen päästötestausta – "Uudistus sisältää porsaanreiän"
Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen
Päästötestauksia tekevät tutkimuslaitokset ja autonvalmistajat eivät saisi jatkossa olla taloudellisesti kytköksissä toisiinsa, komissio ehdottaa.
27.1.2016 19:51
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Euroopan komissio ehdottaa perinpohjaista muutosta autovalmistajia koskevaan typpipäästöjen hyväksyntäjärjestelmään, komissio tiedottaa.

Uudistuksen on tarkoitus tehdä ajoneuvojen testaamisesta aiempaa laadukkaampaa ja riippumattomampaa sekä tehostaa jo liikenteessä olevien autojen EU-tason valvontaa.

Riippumattomuutta kohennetaan siten, että testausta tekevät tutkimuslaitokset ja autonvalmistajat eivät saa enää olla taloudellisesti kytköksissä toisiinsa.

Volkswagen Ag
Taloustiedot
Y-tunnus 1819616-0
Kotipaikka Ulkomaat
Yhtiömuoto 60
TOL-luokka
Moottoriajoneuvojen valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Valvontaa puolestaan tehostetaan antamalla komissiolle valta määrätä taloudellisia seuraamuksia valmistajille ja tutkimuslaitoksille, jos markkinoille päästetään vaatimustenvastaisia ajoneuvoja.

Työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaavan komission varapuheenjohtajan Jyrki Kataisen mukaan Volkswagenin tapaus osoitti, että autojen markkinoille saattamista koskevaa järjestelmää on parannettava.

– Jotta kuluttajat taas luottaisivat tähän tärkeään toimialaan, on tiukennettava sääntöjä ja samalla varmistettava, että niitä todella noudatetaan, Katainen sanoo.

"Uudistus sisältää porsaanreiän, joka tulisi tukkia"

Tervetullut uudistus ei ole säästynyt kritiikiltä. Europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäen mukaan suunniteltu uudistus päästömittauksiin kätkee porsaanreiän, joka komission tulisi tukkia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa Jäätteenmäki toteaa Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan vastustavan komission uudistusta päästörajoitusten osalta.

Uuden asetuksen mukaan testatut ajoneuvot voivat ylittää kaksinkertaisesti asetetut päästörajat vuoteen 2021 asti. Valiokunnan mukaan komissio ylittää toimivaltansa hyväksyessään määräaikaisen päästörajan.

– Euroopan talouden kruununjalokivi, saksalainen autoteollisuus, painaa vaakakupissa enemmän kuin sovitut päästörajat ja ihmisten terveyteen vaikuttava ilmanlaatu, Jäätteenmäki kirjoittaa.

27.1.2016 19:51
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (18)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Auton ostajathan ne uudet EU säädökset maksaa.
Anonyymi: uhoTuho 27.1.2016 19:59

Anonyymi
Tuossa kuvassahan se porsaanreikä näkyykin.
Anonyymi: nvhjjghgvv 27.1.2016 20:07

Anonyymi
Auton ostajathan ne uudet EU säädökset maksaa.


Aivan oikein. Kuluttaja maksaa ihan kaiken, joko suoraan tai epäsuorasti (verojen kautta).
EU, joka väittää olevansa kuluttajan asialla, on tullut maksamaan kuluttajille hirveitä summia direktiiveineen, joiden tehokkuudesta ja tarpeellisuudesta voidaan - ja pitäisikin - keskustella vakavasti. Eikä vain autoalalla.
Anonyymi: Karjusen_setä 27.1.2016 20:09

Rekisteröitynyt käyttäjä
Ostaisitko kuvassa olevalta " mieheltä " auton? Minä en ostaisi.
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 27.1.2016 20:22

Anonyymi
No venäjän autoteollisuuden ruppanoita ei siis EU alueelle tule edes tuolla toleranssilla.
Anonyymi: missätotuus 27.1.2016 20:33

Anonyymi
EU:ssa sallitaan 12-kertaiset ylitykset päästöille vuoteen 2021 asti??? Jos ja kun vain VW/audi ei ole kykeneväinen valmistamaan polttomoottoreitaan alittamaam nykyisiäkään päästörajoa, niin sitten EU muuttaa päästörajoa, näin ei tarvi VW-groupin muuttaa mitään.Tämä ei ole oikein niitä autonvalmistajia kohtaan, jotka ovat tehneet kallista tuotekehitystä ja kyenneet valmistaan vähä-päästöisiä moottoreita.
Anonyymi: VWilmanpilaaja 27.1.2016 21:29

Anonyymi
hieno homma että jätemäki vie käteistä vissiin paavo väyryselle...vielä kun saatais esko aho ja matti kyllönen selostamaan ni ois uskottavuus lentävän turskan luokkaa, onnekx nyt on maailma turvallinen paikka asua ja laatuasiat kunnossa , kuopion potero kuittaa.
Anonyymi: poterox 27.1.2016 21:47

Anonyymi
suurempi ongelma on noi miljoonat vaihtoautot jotka seisoo kiilloitettuna noissa tuhansissa myymälöissä hiiren hiljaa päästämättä saasteenatomiakaan! nyt on tullut ilmi että niiden ympärilläpyörivät renkaanpotkijat päästävät suustaan sellaista hävyttömyyttä mitä mitkään mittarit eivät pysty tulkitsemaan, nämä läjät ovat suurin ongelma joka on uusien autojen tulppana.tämä totuus tuli julki salaa ankkalinnan vuosittaisessa renkaanpotkimisgaalassa.
Anonyymi: akuxta 27.1.2016 21:54

Rekisteröitynyt käyttäjä
Vstuu siirtyy välitömästi kuulijalle.

VW ilmoitti että ei maksa sentin latia korvauksia Euroopassa.

Komissiolta todella jyrkkä veto vaatia riippumattomuutta testaajien ja valmistajien välille.

Sehän oli koko ongelman ydin....

Mitäs sitä sanktiota määräämään tai vaatimaan. Angela voi suuttua.
Rekisteröitynyt käyttäjä: raipe 27.1.2016 21:59

Anonyymi
Suomen tapahtumista voisi Euroopassakin oppia jotain ja antaa vaikka noille kataiselle ja jäätteenmäelle jonkun legopalikkarakennelman tehtäväksi. Kaikkien kannalta tulee paljon halvemmaksi maksaa noille palkkaa siitä legolinnan rakentelusta kuin päästää kumpaakaan noista kahdesta lähellekään mitään kansalaisten kukkaron vaikuttavaa päätöksentekoa.
Anonyymi: nnnnnnnnnnnn 27.1.2016 22:38
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy