Kirjaudu ▼
 

Olisitko valmis vuokraamaan autosi? Jakamistaloudessa uusi suomalaiskeksintö

Antti Hämäläinen
Olisitko valmis vuokraamaan autosi? Jakamistaloudessa uusi suomalaiskeksintö
Faraday Rentals -startupin kehittämän palvelun avulla kuka tahansa voi tarjota autonsa vuokrattavaksi mobiilisovelluksen avulla. Alkuperäinen palkittu idea oli tarjota Tesla-sähköautoja yhteiskäyttöön.
26.1.2016 06:01
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Viime kesäkuussa Helsingissä perustettu startup-yritys Faraday Rentals kehittää jakamistalouteen perustuvaa yhteisautopalvelua.

Palvelun avulla auton omistaja voi tarjota autonsa vuokrattavaksi ja autoa kaipaava saada käyttöönsä kulkuvälineen. Palvelua voivat käyttää niin kuluttajat kuin yritykset.

– Tällä hetkellä suurin osa autoista, 95 prosenttia, seisoo paikoillaan kaiken aikaan. Yhdellä yhteiskäyttöautolla pystyttäisiin korvaamaan 9–12 autoa, sanoo Faraday Rentalsin toimitusjohtaja Miikka Viitala Taloussanomille.

Yhteisautopalvelu perustuu Faradayn patenttia odottavaan teknologiaratkaisuun. Vuokrattaviin autoihin asennetaan yhtiön kehittämä laitteisto, joka mahdollistaa esimerkiksi paikannuksen sekä auton ovien avaamisen ja lukitsemisen puhelimella.

Omistaja voi päättää, milloin auto on vuokrattavissa ja mistä sen voi noutaa. Palveluun rekisteröitynyt käyttäjä puolestaan voi tarkastella ja varata vapaita autoja mobiilisovelluksella.

Faraday laskuttaa auton vuokraamisesta käytettyjen tuntien perusteella. Maksu menee automaattisesti käyttäjän luottokortilta, kun tämä päättää varauksensa. Faraday ottaa välistä 30 prosentin provision.

– Auton omistajat voivat itse päättää hinnan tietyissä rajoissa. Heidän päätöstään helpottamaan suosittelemme kaikille omistajille sopivan sijainnin lisäksi hintaa, jolla autoa kannattaa vuokrata, Viitala kertoo.

Hinnoittelumallia on hänen mukaansa tarkoitus kehittää tulosten ja palautteen perusteella.

Pyrkimyksenä nopea kansainvälistyminen

Faraday on aloittanut tammikuussa suljetun pilottikokeilun, jossa se testaa muun muassa järjestelmänsä vakautta ja tietoturvaa.

Ensimmäisessä pilotointivaiheessa Helsingissä on mukana viisi autoa, joista kaksi on sähköisiä. Viitala kertoo autosijoittajan tarjonneen autot testikäyttöön.

Yhtiö myös käy paraikaa neuvotteluja muutaman vakuutusyhtiön kanssa vuokrattavien yhteisautojen vakuutuksista.

Faradayn tavoitteena on käynnistää avoin beta-testausvaihe kesäkuussa. Silloin järjestelmässä olisi tarkoitus olla mukana 16 autoa. Yhtiö pyrkii sijoittamaan autot alueille, joissa on eniten kysyntää.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Viitala kertoo, että tämän jälkeen tavoitteena on kasvaa Helsingissä neljästä kymmeneen uudella autolla kuukaudessa.

– Keskeinen osa liikeideaa on, että emme omista yhtään autoa itse. Käytännössä meistä tulee autojen haltijoita, jotta pystymme antamaan niitä eteenpäin, mutta omistus säilyy täysin alkuperäisellä auton omistajalla.

Viitalan mukaan pyrkimyksenä on, että Faraday toimisi kahden vuoden kuluttua kahdesta kolmeen eri markkinalla kansainvälisesti. Euroopan lisäksi se tähtää Aasian markkinoille.

– Kasvustrategia on, että kun olemme saaneet stabiilin tilanteen Helsingissä, kasvetaan muihin kaupunkeihin Suomessa. Meidän tavoitteena on kasvaa mahdollisimman nopeasti Pohjois-Eurooppaan.

Suomalaiskaupungeista Viitala mainitsee esimerkkeinä Turun, Tampereen ja Oulun. Suomen ulkopuolella hän näkee Faradayn laajentavan alkuun Pohjoismaissa.

Voitto startup-kisassa

Faraday Rentals voitti viime kesänä Startup Weekend Helsinki -tapahtuman ideallaan tarjota sähköauto Tesloja yhteiskäyttöön. Sittemmin liikeideaa on hiottu, ja nyt lähtökohtaisesti kaikki alle kymmenen vuoden ikäiset autot ovat mahdollisia vuokrattavia.

Faraday työllistää tällä hetkellä neljä yrityksen perustajaa ja kahdeksan osa-aikaista työntekijää ja harjoittelijaa.

Viitala kertoo perustajien rahoittaneet yritystoimintaa pääasiassa itse mutta saaneen myös siemenvaiheen rahoitusta ja toimialaosaamista bisnesenkeliltään.

Vaikka fokus ei ole enää yksinomaan sähköautoissa, Viitalan mukaan Faradayn visiona on edelleen olla cleantech-yritys.

– Meidän tavoite on vähentää autoja ja muuttaa niitä yhteisautoiksi. Teemme autojen vuokrauksen kätevämmäksi ja tuottavammaksi auton omistajille.

26.1.2016 06:01
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Faraday Rentals
Ihmiset Miikka Viitala
Tagit Autot

Kommentit (74)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
En ikinä, yhdelläkään kupla uunolla ei ole varaa vuokrata mitään eikä auto parane sitä lainaamalla.

PS. PUMMIT kävelkööt
Anonyymi: pitäkää_tunkkinne 26.1.2016 6:10

Anonyymi
"– Tällä hetkellä suurin osa autoista, 95 prosenttia, seisoo paikoillaan kaiken aikaan. Yhdellä yhteiskäyttöautolla pystyttäisiin korvaamaan 9–12 autoa"

Höpönlöpöt, väitän kyllä että ainakin puolet mahdollisista vuokraajista haluaisi auton käyttöön JUURI TIETTYNÄ KELLONAIKOINA, jotka on useilla ihmisillä päällekkäin johtuen siitä että yhteiskunnan menot ei yksinkertaisesti jakaudu tasaisesti ympäri vuorokautta.
Anonyymi: Trölölöö 26.1.2016 6:16

Anonyymi
Kuulostaa hyvältä idealta! Tästä vain lisää monipulistamaan tarjontaa ja usempia hyödykkeitä samankaltaisen palvelun piiriin.

Jos tämä toimii ja miksi ei toimisi? Soippi monelle kulutajalle mutta ei kaikille, eikä varmaan ole trkoituskaan, että yhteisomistusta kammoavat lähtisi mukaan.

Mutta on tämä paljon parempi tapa säästää luontoa ja ympäristö yleensäkkin, kuin hallituksen. Hallitus, EK:n johdolla lähetee pienentämään ostovoimaa joka on tuhon tie. Laskemalla palkkoja, opintorahoja, eläkkeitä ym. vähävaraisille tarpeellisia tuloja, että sillä muka maapallo pelastuisi luonnonkatasrofilta, sillä, että peinitulosten palkat lasketaan minimiin ja ostovoima viedään.

Kyllä tämä sattuu yrityksiin ja muihinkin kipeästi kun työttömyys lisääntyy ja verot menee siihen kun autetaan työttömiksi jääneitä kun ei ole vara pitää yrityksiä toiminnassa, ostovoiman kadotesssa.

Persut ajakaa tällaista ehdotusta eduskunnassa. Yhteisomistus takaa parhaiten luonnon säästymisen tuleville sukupolville ja velka pienenee, kun kaikki ei ota lainaa uuteen autoon. Vaan se voi olla usemman kanssa yhteinen.Tällä turvataan lunnon säästymien tuleville sukupolville, ei palkan laskulla, se kuluttaa sitä enempi kun huonoilla autoilla ajetaan rahan puutteen takia.
Anonyymi: persutmukaan 26.1.2016 6:21

Anonyymi
"Faraday laskuttaa auton vuokraamisesta käytettyjen tuntien perusteella. Maksu menee automaattisesti käyttäjän luottokortilta, kun tämä päättää varauksensa. Faraday ottaa välistä 30 prosentin provision."

Miksi pitäis maksaa 30% tyhjästä välistävetäjälle?
Anonyymi: kjhgggkkjjj 26.1.2016 6:23

Anonyymi
30% provikka kuulostaa aika paljolta. Tosin jos tällainenkin palvelu ottaisi tuulta alleen, niin kyllä sille kohta kilpailijoita tulisi ja sitä myöten hinta laskisi.

Tällainen palvelu kyllä kiinnostaisi, mutta valitettavasti olen itse huomannut, että hyvin monella ihmisellä lainatavaraa käyttäessä on "ei ole penniäkään kiinni"-asenne ja kohtelu on sitten sen mukaista.
Anonyymi: ritari 26.1.2016 6:40

Anonyymi
Tuosta kun tekee johtopäätelmän niin näen kaksi vaihtoehtoa.
1. Vuokraushinta kohtuullinen, omistaja ei tienaa kuin rupia perxxxxxx.
2. Vuokrahinta korkea, kukaan ei käytä.

Niin suuri kasvu visio yrityksellä että rahaa tarvii ja paljon, joka viestii vuokraus tasosta. 30% proviisio on aika iso minusta...
Anonyymi: EiNiinYksinkertaista 26.1.2016 6:52

Anonyymi
Kuka hullu haluaisi lainata elämänsä toiseksi suurinta investointia jollekin hälläväliätollolle, joka kyydittää autoa kuin vierasta sikaa?
Anonyymi: HeiHalooHei 26.1.2016 6:55

Anonyymi
Kuka hullu haluaisi lainata elämänsä toiseksi suurinta investointia jollekin hälläväliätollolle, joka kyydittää autoa kuin vierasta sikaa?


Jos auto on elämän toseksi suurin investointi, niin hei! Haloo. Se mikä on suurin en edes kysy.
Anonyymi: kummuntakaakuuluu 26.1.2016 7:01

Anonyymi
"Faraday laskuttaa auton vuokraamisesta käytettyjen tuntien perusteella. Maksu menee automaattisesti käyttäjän luottokortilta, kun tämä päättää varauksensa. Faraday ottaa välistä 30 prosentin provision."

Miksi pitäis maksaa 30% tyhjästä välistävetäjälle?
koska enempää ei voi kun valtio ottaa 50 prossaa ja loput huoltoihin ja kun ihmiset ovat etenkin siinä asiassa että eihän tämä ole minun onm auto sökönä lyhyen ajan jälkeen,siinä tippuu arvo ja huollot maksaa,lainatkoon kuka haluaa,minä en,jos haluaa ajella on suomessa autovuokraamoja tai menköön julkisella.samalla voit lainata vaikka taloa aina kun et ole kotona,tai venettä siihen valvova byrokratia tietokone ohjelmineen ollaankin tutusti miinuksella.täällä ei onnistu kuin hyvä veli järjestö,jossain lainahakemuksissa kysytään tunnetko tai kuulutko päättäjiin,aika huolestuttava kysymys
Anonyymi: lennart 26.1.2016 7:02

Anonyymi
En ikinä, yhdelläkään kupla uunolla ei ole varaa vuokrata mitään eikä auto parane sitä lainaamalla.

PS. PUMMIT kävelkööt


Siispä KÄVELE !
Anonyymi: Petun_Ville 26.1.2016 7:04
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

22:05 Lentoyhtiöiden mokailu viivästyttää yhä useampaa lentoa
21:26 Volkswagen alkaa pian neuvotella oikeusjutuista Yhdysvalloissa
20:49 Italia tarjoaa täysi-ikäistyville 500 euroa kulttuuririentoihin
20:41 Kova ehdotus Britanniassa: Veronkiertäjille triplasakot suhteessa rikoshyötyyn
19:30 Muhkeamman veroalen maaliviiva lähestyy: Rahoitusalalle kiky-sopu
19:20 Ruotsi viilasi talousennusteitaan – "Olemme erittäin vahvoilla"
19:00 Digitoday Odotettu Honor 8 myyntiin huomenna: Tältä se tuntuu
18:41 Suomalaisfirma kehitteli jauhelihan korvaajaa kolme vuotta – härkäpapu haastaa nyhtökauran
17:56 Unohditko matkakortin, rapsahtiko tarkastusmaksu? Enää et selviä maksamatta
17:43 Digitoday Kiina yrittää suurta harppausta prosessoreissa: "En näe keinoa"
16:59 Lamborghinilta tulossa katumaasturi – odottaa myynnin kaksinkertaistuvan
16:45 Digitoday Ei vain Cisco: Nämäkin hälyttävät "NSA-aukoista"
16:29 POP Pankkiliiton toimitusjohtaja vaihtuu
16:10 Nordea arvopaperistaa miljardien yritysluotot
15:48 Rakennusalalla on pula tekijöistä –"Palkataan kilpailijan työmailta"
15:46 Digitoday Samsung joutuu lykkäämään Note 7 -puhelimensa toimituksia
14:59 Yhdysvaltain varastojen kasvu painaa öljyn hintaa
14:23 Raute kohoaa pörssissä – kaupankäynti rauhallista
13:31 Digitoday Angry Birds -elokuva siivitti Rovion taas voitolliseksi – jatko-osa suunnitteilla
13:10 Konecranesin omistaja ehdottaa hallitukselle muhkeita lisäpalkkioita – puheenjohtaja kieltäytyi
12:34 Digitoday "Suomalainen" Turing Phone päätyi testaajan käsiin – ihmetystä seurasi
11:35 Digitoday Bill Gates löi ennätyksiä – rikkaampi kuin koskaan
11:00 Lääkealalla iso kauppa: Pfizer ostaa AstraZenecan antibiootit
10:01 Digitoday Uusi akku tekee Teslasta "maailman nopeimman auton" – sijoittajilta vaisu reaktio
09:43 SCA aikoo listata Libero-vaipat ja Libresse-siteet Tukholman pörssiin
09:27 OP:n ekonomisti vaatii: Saton ja VVO:n tingittävä vuokratuotoistaan
09:05 Digitoday HP:n Suomen-pomo lähtee: tehtävässä alle 5 kuukautta
08:28 Yle: Nuorisosäätiö sijoitti korjausvaroja suurella riskillä veroparatiisiin
08:06 Karjalainen: Tupakka vähentää työajasta 10 minuuttia – asiantuntija ihmettelee Lieksan päätöstä
06:05 Digitoday Amazon järkyttää musiikkipalvelujen hinnoittelua "spotifyllaan": Polkuhinnan tiellä yksi este
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy