Kirjaudu ▼
 

Olisitko valmis vuokraamaan autosi? Jakamistaloudessa uusi suomalaiskeksintö

Antti Hämäläinen
Olisitko valmis vuokraamaan autosi? Jakamistaloudessa uusi suomalaiskeksintö
Faraday Rentals -startupin kehittämän palvelun avulla kuka tahansa voi tarjota autonsa vuokrattavaksi mobiilisovelluksen avulla. Alkuperäinen palkittu idea oli tarjota Tesla-sähköautoja yhteiskäyttöön.
26.1.2016 06:01
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Viime kesäkuussa Helsingissä perustettu startup-yritys Faraday Rentals kehittää jakamistalouteen perustuvaa yhteisautopalvelua.

Palvelun avulla auton omistaja voi tarjota autonsa vuokrattavaksi ja autoa kaipaava saada käyttöönsä kulkuvälineen. Palvelua voivat käyttää niin kuluttajat kuin yritykset.

– Tällä hetkellä suurin osa autoista, 95 prosenttia, seisoo paikoillaan kaiken aikaan. Yhdellä yhteiskäyttöautolla pystyttäisiin korvaamaan 9–12 autoa, sanoo Faraday Rentalsin toimitusjohtaja Miikka Viitala Taloussanomille.

Yhteisautopalvelu perustuu Faradayn patenttia odottavaan teknologiaratkaisuun. Vuokrattaviin autoihin asennetaan yhtiön kehittämä laitteisto, joka mahdollistaa esimerkiksi paikannuksen sekä auton ovien avaamisen ja lukitsemisen puhelimella.

Omistaja voi päättää, milloin auto on vuokrattavissa ja mistä sen voi noutaa. Palveluun rekisteröitynyt käyttäjä puolestaan voi tarkastella ja varata vapaita autoja mobiilisovelluksella.

Faraday laskuttaa auton vuokraamisesta käytettyjen tuntien perusteella. Maksu menee automaattisesti käyttäjän luottokortilta, kun tämä päättää varauksensa. Faraday ottaa välistä 30 prosentin provision.

– Auton omistajat voivat itse päättää hinnan tietyissä rajoissa. Heidän päätöstään helpottamaan suosittelemme kaikille omistajille sopivan sijainnin lisäksi hintaa, jolla autoa kannattaa vuokrata, Viitala kertoo.

Hinnoittelumallia on hänen mukaansa tarkoitus kehittää tulosten ja palautteen perusteella.

Pyrkimyksenä nopea kansainvälistyminen

Faraday on aloittanut tammikuussa suljetun pilottikokeilun, jossa se testaa muun muassa järjestelmänsä vakautta ja tietoturvaa.

Ensimmäisessä pilotointivaiheessa Helsingissä on mukana viisi autoa, joista kaksi on sähköisiä. Viitala kertoo autosijoittajan tarjonneen autot testikäyttöön.

Yhtiö myös käy paraikaa neuvotteluja muutaman vakuutusyhtiön kanssa vuokrattavien yhteisautojen vakuutuksista.

Faradayn tavoitteena on käynnistää avoin beta-testausvaihe kesäkuussa. Silloin järjestelmässä olisi tarkoitus olla mukana 16 autoa. Yhtiö pyrkii sijoittamaan autot alueille, joissa on eniten kysyntää.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Viitala kertoo, että tämän jälkeen tavoitteena on kasvaa Helsingissä neljästä kymmeneen uudella autolla kuukaudessa.

– Keskeinen osa liikeideaa on, että emme omista yhtään autoa itse. Käytännössä meistä tulee autojen haltijoita, jotta pystymme antamaan niitä eteenpäin, mutta omistus säilyy täysin alkuperäisellä auton omistajalla.

Viitalan mukaan pyrkimyksenä on, että Faraday toimisi kahden vuoden kuluttua kahdesta kolmeen eri markkinalla kansainvälisesti. Euroopan lisäksi se tähtää Aasian markkinoille.

– Kasvustrategia on, että kun olemme saaneet stabiilin tilanteen Helsingissä, kasvetaan muihin kaupunkeihin Suomessa. Meidän tavoitteena on kasvaa mahdollisimman nopeasti Pohjois-Eurooppaan.

Suomalaiskaupungeista Viitala mainitsee esimerkkeinä Turun, Tampereen ja Oulun. Suomen ulkopuolella hän näkee Faradayn laajentavan alkuun Pohjoismaissa.

Voitto startup-kisassa

Faraday Rentals voitti viime kesänä Startup Weekend Helsinki -tapahtuman ideallaan tarjota sähköauto Tesloja yhteiskäyttöön. Sittemmin liikeideaa on hiottu, ja nyt lähtökohtaisesti kaikki alle kymmenen vuoden ikäiset autot ovat mahdollisia vuokrattavia.

Faraday työllistää tällä hetkellä neljä yrityksen perustajaa ja kahdeksan osa-aikaista työntekijää ja harjoittelijaa.

Viitala kertoo perustajien rahoittaneet yritystoimintaa pääasiassa itse mutta saaneen myös siemenvaiheen rahoitusta ja toimialaosaamista bisnesenkeliltään.

Vaikka fokus ei ole enää yksinomaan sähköautoissa, Viitalan mukaan Faradayn visiona on edelleen olla cleantech-yritys.

– Meidän tavoite on vähentää autoja ja muuttaa niitä yhteisautoiksi. Teemme autojen vuokrauksen kätevämmäksi ja tuottavammaksi auton omistajille.

26.1.2016 06:01
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Faraday Rentals
Ihmiset Miikka Viitala
Tagit Autot

Kommentit (74)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
En ikinä, yhdelläkään kupla uunolla ei ole varaa vuokrata mitään eikä auto parane sitä lainaamalla.

PS. PUMMIT kävelkööt
Anonyymi: pitäkää_tunkkinne 26.1.2016 6:10

Anonyymi
"– Tällä hetkellä suurin osa autoista, 95 prosenttia, seisoo paikoillaan kaiken aikaan. Yhdellä yhteiskäyttöautolla pystyttäisiin korvaamaan 9–12 autoa"

Höpönlöpöt, väitän kyllä että ainakin puolet mahdollisista vuokraajista haluaisi auton käyttöön JUURI TIETTYNÄ KELLONAIKOINA, jotka on useilla ihmisillä päällekkäin johtuen siitä että yhteiskunnan menot ei yksinkertaisesti jakaudu tasaisesti ympäri vuorokautta.
Anonyymi: Trölölöö 26.1.2016 6:16

Anonyymi
Kuulostaa hyvältä idealta! Tästä vain lisää monipulistamaan tarjontaa ja usempia hyödykkeitä samankaltaisen palvelun piiriin.

Jos tämä toimii ja miksi ei toimisi? Soippi monelle kulutajalle mutta ei kaikille, eikä varmaan ole trkoituskaan, että yhteisomistusta kammoavat lähtisi mukaan.

Mutta on tämä paljon parempi tapa säästää luontoa ja ympäristö yleensäkkin, kuin hallituksen. Hallitus, EK:n johdolla lähetee pienentämään ostovoimaa joka on tuhon tie. Laskemalla palkkoja, opintorahoja, eläkkeitä ym. vähävaraisille tarpeellisia tuloja, että sillä muka maapallo pelastuisi luonnonkatasrofilta, sillä, että peinitulosten palkat lasketaan minimiin ja ostovoima viedään.

Kyllä tämä sattuu yrityksiin ja muihinkin kipeästi kun työttömyys lisääntyy ja verot menee siihen kun autetaan työttömiksi jääneitä kun ei ole vara pitää yrityksiä toiminnassa, ostovoiman kadotesssa.

Persut ajakaa tällaista ehdotusta eduskunnassa. Yhteisomistus takaa parhaiten luonnon säästymisen tuleville sukupolville ja velka pienenee, kun kaikki ei ota lainaa uuteen autoon. Vaan se voi olla usemman kanssa yhteinen.Tällä turvataan lunnon säästymien tuleville sukupolville, ei palkan laskulla, se kuluttaa sitä enempi kun huonoilla autoilla ajetaan rahan puutteen takia.
Anonyymi: persutmukaan 26.1.2016 6:21

Anonyymi
"Faraday laskuttaa auton vuokraamisesta käytettyjen tuntien perusteella. Maksu menee automaattisesti käyttäjän luottokortilta, kun tämä päättää varauksensa. Faraday ottaa välistä 30 prosentin provision."

Miksi pitäis maksaa 30% tyhjästä välistävetäjälle?
Anonyymi: kjhgggkkjjj 26.1.2016 6:23

Anonyymi
30% provikka kuulostaa aika paljolta. Tosin jos tällainenkin palvelu ottaisi tuulta alleen, niin kyllä sille kohta kilpailijoita tulisi ja sitä myöten hinta laskisi.

Tällainen palvelu kyllä kiinnostaisi, mutta valitettavasti olen itse huomannut, että hyvin monella ihmisellä lainatavaraa käyttäessä on "ei ole penniäkään kiinni"-asenne ja kohtelu on sitten sen mukaista.
Anonyymi: ritari 26.1.2016 6:40

Anonyymi
Tuosta kun tekee johtopäätelmän niin näen kaksi vaihtoehtoa.
1. Vuokraushinta kohtuullinen, omistaja ei tienaa kuin rupia perxxxxxx.
2. Vuokrahinta korkea, kukaan ei käytä.

Niin suuri kasvu visio yrityksellä että rahaa tarvii ja paljon, joka viestii vuokraus tasosta. 30% proviisio on aika iso minusta...
Anonyymi: EiNiinYksinkertaista 26.1.2016 6:52

Anonyymi
Kuka hullu haluaisi lainata elämänsä toiseksi suurinta investointia jollekin hälläväliätollolle, joka kyydittää autoa kuin vierasta sikaa?
Anonyymi: HeiHalooHei 26.1.2016 6:55

Anonyymi
Kuka hullu haluaisi lainata elämänsä toiseksi suurinta investointia jollekin hälläväliätollolle, joka kyydittää autoa kuin vierasta sikaa?


Jos auto on elämän toseksi suurin investointi, niin hei! Haloo. Se mikä on suurin en edes kysy.
Anonyymi: kummuntakaakuuluu 26.1.2016 7:01

Anonyymi
"Faraday laskuttaa auton vuokraamisesta käytettyjen tuntien perusteella. Maksu menee automaattisesti käyttäjän luottokortilta, kun tämä päättää varauksensa. Faraday ottaa välistä 30 prosentin provision."

Miksi pitäis maksaa 30% tyhjästä välistävetäjälle?
koska enempää ei voi kun valtio ottaa 50 prossaa ja loput huoltoihin ja kun ihmiset ovat etenkin siinä asiassa että eihän tämä ole minun onm auto sökönä lyhyen ajan jälkeen,siinä tippuu arvo ja huollot maksaa,lainatkoon kuka haluaa,minä en,jos haluaa ajella on suomessa autovuokraamoja tai menköön julkisella.samalla voit lainata vaikka taloa aina kun et ole kotona,tai venettä siihen valvova byrokratia tietokone ohjelmineen ollaankin tutusti miinuksella.täällä ei onnistu kuin hyvä veli järjestö,jossain lainahakemuksissa kysytään tunnetko tai kuulutko päättäjiin,aika huolestuttava kysymys
Anonyymi: lennart 26.1.2016 7:02

Anonyymi
En ikinä, yhdelläkään kupla uunolla ei ole varaa vuokrata mitään eikä auto parane sitä lainaamalla.

PS. PUMMIT kävelkööt


Siispä KÄVELE !
Anonyymi: Petun_Ville 26.1.2016 7:04
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy