Kirjaudu ▼
 

Päästöhuijaus osuisi Ranskan talouden ytimeen

© Philippe Wojazer / Reuters
Päästöhuijaus osuisi Ranskan talouden ytimeen
Renaultin tutkimuskeskus Guyancourtissa lähellä Pariisia
Uutiskommentti Vaikka huijausohjelmistoa ei Renaultin autoista löytyisikään, maineen säilyttämisessä riittää tekemistä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Jos paljastuisi, että ranskalainen autonvalmistaja Renault on huijannut päästöissä, se osuisi Ranskan talouden ytimeen.

Autonvalmistus on yksi Ranskan tärkeimmistä teollisuudenaloista. Citroën, Peugeot ja Renault ovat edelleen monille ranskalaisille samanlaisia ylpeydenaiheita kuin Audi, BMW ja Volkswagen ovat olleet saksalaisille.

"Ranskalaiset rakastavat menopelejään", sanoi 1960- ja 70-lukujen presidentti George Pompidou.

Päästöhuijausepäilyt osuvat saumaan, jossa Ranskan autoteollisuudessa näkyy pientä valoa pitkän alamäen jälkeen. Syynä on talouden elpyminen Euroopassa ja ranskalaisten autonvalmistajien kilpailukyvyn kohentuminen.

Renault ja Peugeot ja Citroën -merkkejä valmistava PSA-yhtiö ovat päässeet sopuun työntekijöidensä kanssa työaikojen pidentämisestä ja palkkojen jäädyttämisestä. Vastineeksi autonvalmistajat ovat luvanneet työntekijöilleen, ettei tehtaita suljeta lähitulevaisuudessa.

Ranskan muun teollisuuden tavoin autonvalmistuksen kilpailukyvyssä on kuitenkin vielä rutkasti parantamisen varaa. Kymmenen viime vuoden aikana autoteollisuudesta on hävinnyt kolmasosa työpaikoista. Ranska oli pitkään Euroopan toiseksi suurin autovalmistaja Saksan jälkeen. Sittemmin Espanja on vienyt tämän paikan, Ranska on pudonnut kolmanneksi.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Volkswagenin päästöhuijauksen paljastuminen heitti jo alkusyksystä pitkän epäilyksen varjon ranskalaisten autonvalmistajien ylle, koska kyse oli nimenomaan dieselmoottoreista. Ranskalaiset rakastavat dieseliä. Renault on yksi maailman suurimmista autojen diesel-moottoreiden valmistajista.

Ranskan energiaministeri Ségolène Royal kertoi tänään illansuussa, että viranomaiset eivät ainakaan toistaiseksi ole löytäneet huijausohjelmistoa Renault'n autoista. Viranomaisten tekemissä testeissä on kuitenkin käynyt ilmi, että autojen päästöt ylittivät normit.

Vaikka huijausohjelmistoa ei löytyisikään, maineen säilyttämisessä on tekemistä. Monia autonostajia ärsyttää, että uuden auton todelliset päästöt voivat olla jotain aivan muuta kuin ilmoitetut. Diesel-valmistajana Renault on tässä tulilinjalla.

– Vaikka emme huijaakaan, meidän täytyy tehdä kaikkemme säilyttääksemme [asiakkaiden] luottamuksen, totesi myös Renault'n johtaja Thierry Bolloré Le Figaro -lehden haastattelussa joulukuussa.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset renault

Kommentit (14)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
The probe targeted the engine control units which, according to the union, suggests that the raids "are linked to the consequences of the Volkswagen rigged-engines affair".
==========================
Eli Rellujen moottoreihin on laitettu samallainen HUIJARI softa kun 64.000 VW, AUDI, SKODA ja SEATiin Suomessa!
Anonyymi: Jokeri 14.1.2016 20:15

Anonyymi
" Eli Rellujen moottoreihin on laitettu samallainen HUIJARI softa kun 64.000 VW, AUDI, SKODA ja SEATiin Suomessa! "

- Minkähän lähteen mukaan? Tarkastava osapuoli ilmoitti että ei löytynyt.
Anonyymi: dfggrert 14.1.2016 22:35

Anonyymi
"Jos paljastuisi, että ranskalainen autonvalmistaja Renault on huijannut päästöissä, se osuisi Ranskan talouden ytimeen. "

- Ranskan keskeiset teollisuudenalat ovat tietoliikenneteollisuus (Alcatel Lucent, nyk. Nokia) kemian ja lääketeollisuus, lentokone-, satelliitti- ja avaruusteknologia, laivanrakennus, rakennusteollisuus, tekstiiliteollisuus, autojen valmistus, kiskoliikennelaitteiden valmistus.

- Muita talouselämän olennaisen tärkeitä sektoreita ovat energiantuotanto, maatalous (Euroopan suurin maatalousviejä), turismi (maailman suosituin kohdemaa), palvelut.

- PSA-ryhmä on kolmanneksen suurempi kuin Renault, ja valmistaa miljoona autoa enemmän. Autoteollisuus ja Renailt on merkittävä osa Ranskan taloutta, mutta ei ratkaisevan tärkeä.
Anonyymi: htfdsd 14.1.2016 23:00

Anonyymi
Eli Ranskan valtion viranomaiset eivät löytäneet mitään Ranskan valtion rankasti tukemasta Ranskalaisesta automerkistä. Ei mikään uutinen - ainoastaan riippumaton tutkimuslaitos voi antaa luotettavan tuloksen.
Anonyymi: Copteri 14.1.2016 23:03

Anonyymi
Renault on maailman huonoin auto. Vihaan Rellua. Valitettavasti jouduin moisella kerran ajamaan kiitos firmani. Renault on varmasti hui­jan­nut pääs­töis­sä. Kuka nyt ranskalaisiin luottaisi. Sammakot.
Anonyymi: EiKelpaaAjoon 15.1.2016 7:09

Anonyymi
Eipäs nyt nyletä karvaper**ttä ennen kun se on edes kaadettu.

Nimenomaan Renault ei ole jäänyt kiinni päästöhuijauksesta-eli on syytön.

Mitä sitten löytyy,kun oikein pengotaan-se jää nähtäväksi.Huudetaan sitten,jos ehkä on huudon aika?

Mutta ymmärtää sen,että Rellun erinomaiset koneet harmittavat vaikkapa VAG-uskollisia-heillä kun ei ole mitään vastaavaa pellin alla.

Ei se kone voi huono olla-kun kelpaa erityisen monen automerkin pellin alle-muidenkin kuin Renun.

Yksi esimerkki on vaikkapa Mercedes Benz...toinen Nissan...kolmas...jne...
Anonyymi: Make-123 15.1.2016 7:14

Anonyymi
Onneksi ajan Ladalla - ei pelkoa että olisi huijariauto alla tai maailman huonoin auto.
Anonyymi: HenkinenPääoma 15.1.2016 8:22

Anonyymi
Kannattaisi Talsan poistaa artikkeli. Ainoa huijari ja välinpitämätön ilman saastuttaja on edelleen VAG kuten eilen vahvistettiin.
Anonyymi: EuSucksMerkelDiapers 15.1.2016 10:44

Anonyymi
ranskan tuotteista tulee mieleen

1. maginot-linja, sakut kiersi sen, kooklaamalla löytyy syy

2. renault 4, eli apinakeinu, hyvät jouset, takapenkillä pano ei kestänyt kauaa kun nainen heilui
sivusuunnassa

3. sitten tämä scart, helvetisti piuhoja, ja jos asentaa väärinpäin niin kuuluu vain ääni

4. ja areva ja suomen tsernobyl

se tässä
Anonyymi: jepjepjep 15.1.2016 11:10

Anonyymi
Renault on maailman huonoin auto. Vihaan Rellua. Valitettavasti jouduin moisella kerran ajamaan kiitos firmani. Renault on varmasti hui­jan­nut pääs­töis­sä. Kuka nyt ranskalaisiin luottaisi. Sammakot.

Essom paarim miäs se taas yllä julistaa perittyä ranskalaisvihaansa ja omaa typeryyttään.
Anonyymi: sdffffffffffffffffff 15.1.2016 13:22
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

09:54 Capman myy osuutensa ruotsalaisesta Samsasta Attendolle
09:50 Sanoma osti kaksi ostohyvitysyritystä Hollannista
09:21 Digitoday Näitä puhelimia Suomi ostaa nyt: Listoilla kaksi yllätystä
09:18 Stora Enso myy tehtaan Saksassa – tappio 15 miljoonaa
08:52 Digitoday HS: Nyt riitti – ei enää Microsoft-puhelimia eduskunnalle
08:30 Pamin kiky-neuvottelut nytkähtivät eteenpäin
08:17 Maailman pisin rautatietunneli avautuu Sveitsissä
06:03 Analyysi Brexit-vedätys repii brittejä kumpaankin suuntaan
06:01 Nämä kansanedustajat hävisivät rahaa Talvivaara-osakkeisiin
31.5. Digitoday Kaleva: Suomi saattaa estää nämä verkkosivut seuraavaksi
31.5. Seniorit innostuivat työpaikkahausta – liki 600 haki oppaaksi
31.5. Saksalaisministeri väläytti Venäjä-pakotteiden poistamista
31.5. Talvivaaran hallituspalkkiot ennallaan: "Työhön tarvitaan osaamista ja kyvykkyyttä"
31.5. Digitoday Jo joutui armas aika? IPhone voi saada kauan kaivatun päivityksen
31.5. Teknologiateollisuuden muutkin neuvottelut ajautuivat umpikujaan
31.5. Dollari vahvistui toukokuussa selvästi
31.5. Pekka Lundmark Moskovassa: Venäjä ei painostanut Fortumia
31.5. Saudi-Arabia harkitsee ottavansa jopa 15 miljardia dollaria lainaa
31.5. Teknologiateollisuus: "Metalliliiton tavoite oli kilpailukykysopimuksen vastainen"
31.5. Ilta-Sanomat Anne Berner erokysymykseen: En pidä keskustelua ajankohtaisena
31.5. Metallin kiky kariutui – EK ja SAK vetoavat neuvottelujen jatkamiseksi
31.5. Liikemies nosti jättiosingon – maksoi Putinin "suomalaisen kaverin" ulos
31.5. Pörssissä nuutunut tunnelma - Outokumpu kiri nousuun
31.5. Digitoday 427 484 128 salasanaa: Väitetty tietomurto salattu vuosikausia
31.5. Kilpailukykysopimus nytkähti: TEAM siunasi monta sopua
31.5. Arveluttavatko lääkärien lääkeyhtiöiltä saamat rahat? – Nyt ne ovat julkisia
31.5. Ilomantsin konepajan tarina ei päätykään
31.5. Elintarvikevienti kasvaa Venäjästä huolimatta
31.5. Konecranesille "suuri" nosturitilaus Siemensiltä
31.5. Volkswagenin tulos parani
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy