Kirjaudu ▼
 

Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät – "Homma lähti lapasesta"

Markku Ulander
Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät – "Homma lähti lapasesta"
Hinausautoilla on riittänyt töitä paukkupakkasten ja lumikaaoksen takia. Taloussanomat kertoo, mitä autoja hinataan useimmin.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Hinauspalveluyhtiöissä ei ole koettu viime päivien tapaista avunpyyntöjen tulvaa aiemmin.

Loppiaisen paukkupakkasten aikaan hinauspalveluyhtiö Falckiin tuli puheluita yli kaksikymmenkertainen määrä normaaliin talvipäivään verrattuna.

Pakkasia seuranneesta lumikaaoksesta huolimatta onnettomuudet, ulosajot ja jumiin jäämiset ovat muodostaneet tapauksista vain pienen osan. 89 prosenttia on liittynyt teknisiin vikoihin. Hyytyvätkö nykyautot aiempaa herkemmin? Entä mitä automerkkejä hinataan eniten?

Falck Oy Hinaus Sjöberg Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 0573845-0
Kotipaikka Tuusula
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Vakuutusasiamiesten ja -välittäjien toiminta
Kaikki yrityksen taloustiedot

Vakuutusyhtiö Pohjola keräsi eniten rekisteröityjen automerkkien talvihinaustiheyttä kuvaavan tilaston Taloussanomien pyynnöstä. Tilasto sisältää myös esimerkiksi ulosajot, mutta valtaosassa tapauksista taustalla on käynnistys- tai muita teknisiä ongelmia. Merkkien käyttöerot on leivottu tilastoon sisään. Hinausriskiä voivat selittää muutkin kuin laatuerot.

Merkkikohtaiset erot ovat isoja. Japanilainen Toyota pärjäsi parhaiten eli jätti harvimmin tielle suhteessa autojen määrään. Ero kakkoseen Volkswageniin oli viidennes.

Noin kaksi kertaa Toyotaa herkemmin hyytyivät Mercedes-Benz, Honda ja Audi.

Pohjoisiin oloihin valmistettu Saab pärjäsi yllättävän heikosti, sillä niitä hinattiin kahdeksan kertaa useammin kuin Toyotoja.

Hyytymisongelmia valtavasti

Hinausyhtiö Sjöbergin toimitusjohtaja Sten-Eric Sjöbergin mukaan tilanne on ollut jo aikamoisen kaoottinen viime päivinä.

– Kaikkia emme vain ole ehtineet palvella. Loppiaisesta se homma lähti lapasesta, kun avunpyytäjiä oli vain kerta kaikkiaan liikaa, ja palvelu ruuhkautui pahoin.

– Tämä pakkasjakso on ollut 15-vuotisen työurani kiireisin, ja suurin osa tapauksista on ollut apukäynnistyksiä tai muita akkuongelmia, Falckin operatiivinen johtaja Miika Leppänen kertoo.

Hetkelliset kovat pakkaslukemat eivät sinänsä ole harvinaisia etelässäkään, ja hinauspalveluissa on pohdittu syitä autojen poikkeukselliseen hyytymiseen.

Nykyautot ovat täynnä sähkötekniikkaa, joka on altis pakkasesta johtuville häiriöille. Moni autoilija pohtii, ovatko nykyautojen akut ja laturit alimitoitettuja pakkaseen ja sähkönkulutukseen nähden?

Falckin Leppänen muistuttaa, että suurin sähkösyöppö ovat penkin- ja lasinlämmittimet, jotka ovat jo vanha keksintö. Viihde- ja hyötyelektroniikka kuluttaa varsin vähän virtaa.

– Yksittäisenä virrankuluttajana voisi nostaa esiin polttoainetoimiset lisälämmittimet. Vaikka lisälämmitin sinänsä helpottaa ja parantaa auton käynnistämistä, ne ovat jossain tapauksissa "syöneet" akusta sen verran virtaa, ettei se enää käynnisty.

Autojen hyytymispiikkiä selittänee liikkeiden mukaan myös tietynlaisen patouman purkautuminen. Parista aiemmasta Etelä-Suomen leudosta talvesta selvinneet vanhenevat akut sanovat nyt sopimuksia irti. Akku on yleisin syy käynnistymättömyyteen.

Suodattimet jäässä

Tien päälle jäämisissä kyse on valtaosin polttoaineensuodattimen jäätymisestä tukkoon. Diesel-autoissa suodatin todennäköisesti jää tukkoon ja on vaihdettava, vaikka auton saisi lämpimäänkin.

Toisessa tyyppitapauksessa auto hyytyy siten, ettei jäätynyt osa varsinaisesti selviä. Tehot vain laskevat ja esimerkiksi moottorin merkkivalo syttyy. Autoa kannattaa näissä tapauksissa käyttää tyhjäkäynnillä vartin verran ja käynnistää uudestaan. Tyhjäkäynnillä moottorin lämpö pääsee sulattamaan jäätyneen osan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Falckista kerrotaan, että uusia autoja hinataan jonkin verran vanhempia enemmän. Se johtuu pääasiassa siitä, että uusissa autoissa on usein automerkin tarjoama palvelu tai kaskovakuutus. Miika Leppänen ei usko, että uusien autojen pakkaskestävyys olisi heikentynyt.

Sten-Eric Sjöberg on sen sijaan miettinyt, olisiko osa uusista autoista aiempaa herkempiä koville pakkasille. Hän on pannut merkille, että kovana pakkaspäivänä moottoritielle on hyytynyt uusia arvoautoja, mutta "vanhat ovat porskuttaneet menemään".

Automerkkien hinausten yleisyydessä on isoja eroja
Hinaustapahtumat 0–3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010–2015
Merkki Ero Toyotaan
TOYOTA 100 %
VOLKSWAGEN 120 %
SKODA 140 %
NISSAN 150 %
MERCEDES-BENZ 200 %
HONDA 200 %
AUDI 220 %
MAZDA 230 %
VOLVO 230 %
FORD 240 %
HYUNDAI 240 %
KIA 250 %
BMW 250 %
OPEL 280 %
PEUGEOT 310 %
CITROEN 320 %
SEAT 430 %
RENAULT 450 %
MITSUBISHI 450 %
FIAT 490 %
SUBARU 500 %
SUZUKI 510 %
CHEVROLET 540 %
DACIA 720 %
CHRYSLER 850 %
SAAB 890 %
Lähde: Pohjola

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (261)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 27
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Hinausautoilla on riittänyt töitä paukkupakkasten ja lumikaaoksen takia. Taloussanomat kertoo, mitä autoja hinataan useimmin.
Anonyymi: Taloussanomat 14.1.2016 6:08

Anonyymi
Auton käynti tyhjäkäynillä vartin verran ja käynnistys uudelleen, siinä on hyvä kikka mutta mutta, miksi se pitää sammuttaa sen käynnin jälkeen?
Anonyymi: nytkäytyhjää 14.1.2016 6:08

Anonyymi
"miksi se pitää sammuttaa sen käynnin jälkeen?"

Siis, JOS moottorin valvontalogiikka on sytyttänyt moottorivirheestä ilmaisevan lampun JA jos moottori kuitenkin käy, niin kannattaa antaa moottorin käydä ja lämmetä se vartti (vaikka moottorivirhevalo palaakin). Sillä se moottorin valvontalogiikka tekee paljon muutakin kuin ohjaa sitä lamppua, esim rajoittaa maksimi kierrosnopeuden jonnekin 2000 rpm tai alle. Kun sen vartin käynnissäolon jälkeen sammuttaa moottorin, odottaa minuutin tai kaksi, ja sitten käynnistää uudelleen, niin on toivoa että moottorivirhelamppu ei enää syty ja moottori toimii taas normaalisti. Tämä ohje on kuitenkin äärimmäisen huono mm tapauksessa joissa moottorin jäähdytysneste on jäässä tai se on valunut pois, tai jos moottoriöljyä ei ole lainkaan.
Anonyymi: Timo_ 14.1.2016 6:29

Anonyymi
Kun uusia kerrostaloja rakennetaan suurimpiin kaupunkeihin, niin pitäisi tulla pakolliseksi rakentaa sekä autotalleja 1 per asunto sekä edullisempi autohalli samaisen talon alakertaan.
Jos jokaisella asunnolla olisi mahdollisuus lähteä autollaan lämpimästä tallista/hallista, niin säästäisimme huomattavasti sekä energiaa, että rahaa.
Samalla saataisiin autot pois kadulta pilaamasta katukuvaa, sekä jäisi enemmän tilaa rakentaa vaikka puistoja parkkipaikkojen tilalle.
Anonyymi: Autotalli 14.1.2016 6:53

Anonyymi
uudet autot kuluttavat sähköä vaikka et ajakaan.on kaikenlaista elektroniikkaa.vanhempi auto ei kuluta sähköä tippaakaan ollessaan parkissa.pari viikkoa lentoaseman parkissa kiin uusi auto ei lähde mihinkään ennen akun latausta.
liikun paljon,ympäri suomea ja asensin autooni isomman laturin sekä oman akun webastolle.ei ole pelkoa siitä että jää sähkönpuutteen takia lähtemättä.
Anonyymi: kauppaedustaja 14.1.2016 7:00

Anonyymi
Kädettömien autot hyytyy tai pikemmin lukutaidottomien.
Yksinkertainen toimenpide: Autohuolto ennen talvea merkkiliikkeessä.


Huollan Mersuni itse, ja koskaan se ei ole mua tien varteen jättänyt. Ajanut olen sillä kohta 600tkm.

Rahaa olisi kyllä huollattaa auto merkkiliikkeessä, mutta en halua polttaa rahaa.
Anonyymi: Hunttalan_Matti 14.1.2016 7:00

Anonyymi
Tojotat jää herkemmin talvella kotiin joten ei ihme että ovat listoissa korkealla. Neliveto-merkit taas ovat liikenteessä pääosin ajossa joten tulevat herkemmin tällaisiin tilastoihin. Joku vanha Lada olisi näissä tilastoissa kuningas.
Anonyymi: sLadisti 14.1.2016 7:02

Anonyymi
Haloo nyt puhutaan nykyautoista jota SAAB ei taida edustaa... Saab oli aikanaan autojen kuningas!
Anonyymi: Suappi 14.1.2016 7:11

Anonyymi
Olisi mielenkiintoista tietää myös käyttölinjan perusteella.
Tuskin yksikään sähköhybridi lähtee käyntiin 20 asteen pakkasessa.
Anonyymi: veekasi 14.1.2016 7:21

Anonyymi
Kädettömien autot hyytyy tai pikemmin lukutaidottomien.
Yksinkertainen toimenpide: Autohuolto ennen talvea merkkiliikkeessä.

Huollan Mersuni itse, ja koskaan se ei ole mua tien varteen jättänyt. Ajanut olen sillä kohta 600tkm.

Rahaa olisi kyllä huollattaa auto merkkiliikkeessä, mutta en halua polttaa rahaa.


Hyvä niin.
Anonyymi: ei_paha 14.1.2016 7:21
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 27
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

06:03 Kreikka sai taas rahaa – nämä uudistukset riittivät europäättäjille
25.5. McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
25.5. Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
25.5. Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
25.5. Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
25.5. Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
25.5. Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
25.5. Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
25.5. Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
25.5. Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
25.5. Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
25.5. Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
25.5. Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
25.5. Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
25.5. Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016
25.5. Terrafame: Talvivaaran kaivos on ajettava ensin ylös, jotta se voidaan ajaa alas
25.5. Kreikka-sopu näkyy markkinoilla – maan lainakorko painui puolen vuoden pohjiin
25.5. Digitoday Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011
25.5. Pörssissä myönteistä virettä – Nokia hyvässä vedossa
25.5. Digitoday Lue Microsoft-pomon kirje työntekijöille sanasta sanaan
25.5. Suomi hakee EU-tukea Microsoftin irtisanomisten takia
25.5. Talvivaaran kaivostoiminta ajetaan alas – "Vedonlyöntiä veronmaksajien rahoilla"
25.5. Digitoday Kommentti: Nyt saatiin lopullinen vastaus kahteen Nokia-kysymykseen
25.5. STTK:n Palola: Irtisanominen on Suomessa halpaa
25.5. Digitoday Luottamusmies: "Tämä on päivä, jonka ei olisi tarvinnut tulla"
25.5. Digitoday Muistatko tämän Elopin kirjeen? "Heippa siellä"
25.5. Kaupunginjohtaja: Salosta voisi löytyä töitä Microsoftilta lähteville
25.5. Digitoday Tämä jää Windows-puhelimista jäljelle
25.5. Finnair nostaa arviotaan Aasian liikenteen kasvusta
25.5. YTN: Pahin toteutumassa – Microsoftin huolehdittava irtisanottavista
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy