Kirjaudu ▼
 

Volkswagenin toimitusjohtaja nöyrtyi autopyhätössä

© Ina Fassbender / Reuters
Volkswagenin toimitusjohtaja nöyrtyi autopyhätössä
Matthias Müller
Volkswagenin toimitusjohtaja Matthias Müller pyysi anteeksi yhtiön päästöhuijauksia Yhdysvaltojen Detroitissa.
11.1.2016 16:25
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Päästöhuijausten raskaasti koettelema Volkswagen aikoo jatkaa investointejaan Yhdysvaltoihin. Yhdysvallat pysyy yhtenä yhtiön ydinmarkkinoista, Volkswagenin toimitusjohtaja Matthias Müller totesi puheessaan Detroitissa sunnuntaina.

Detroitissa järjestetään tällä viikolla vuosittaiset automessut.

Yhtiö on yhä aikeissa investoida 900 miljoonaa dollaria keskikokoisten katumaasturien tuotantoon Chattanoogassa Tenneseen osavaltiossa.

Müller tapaa matkallaan myös Yhdysvaltojen viranomaisia. Autojättiä uhkaa Yhdysvalloissa 480 000 ajoneuvoa koskeva korvausoikeudenkäynti, joka saattaa johtaa miljardien dollarien laskuun.

Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.

Müller vannoi puheessaan yhtiön olevan sitoutunut korvaamaan aiheuttamansa vahingot.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Tiedämme, että olemme tuottaneet suuren pettymyksen asiakkaillemme, viranomaisille sekä laajemmalle yleisölle. Pyydän anteeksi Volkswagenin tekemiä vääryyksiä, Müller sanoi.

Volkswagen varautui viime vuonna tuleviin korvauksiin kaikkiaan 6,7 miljardilla eurolla, mutta on jo myöntänyt, ettei summa tule riittämään.

Volkswagenin automyynti laski viime vuonna ensi kertaa 11 vuoteen. Autoja myytiin 5,8 miljoonaa kappaletta, mikä on 4,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

11.1.2016 16:25
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen
Tagit USA

Kommentit (8)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.

silmänlummeeksi tehtävät "päivitykset" ovat tarpeeksi Euroopassa kun Merkel niin määrää. USA,ssa pitää tehdä korjaukset tai ostaa romut takaisin. Romu moottoreita tuskin pystyy korjaamaan.

Tennessee on "right to work state" eli siellä ei hallitus hyväksy ammattiliittoja eikä "living wages" joten se on yksi suosituimpia paikkoja autotehtaille. Kansa köyhtyy kun Republikaani poliitikot antaa rikkaille veronalennukset.
Anonyymi: economisti 11.1.2016 18:03

Anonyymi
Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.


Yhdysvalloissa on sentään viranomainen joka valvoo mitä tehdään. Euroopassa Pelle on tutkivinaan Pallen korjausviritykset.
Anonyymi: EuronSihti 11.1.2016 18:36

Rekisteröitynyt käyttäjä
So far, only US owners have received any form of monetary compensation, with each owner receiving $1,000 in credit cards, dealership credit and free breakdown cover. In the UK, VW has introduced ‘loyalty bonus’ discounts to existing owners or their family members registered at the same address who buy a new VW. The discounts range from £400 to £1,500 off selected vehicles.
===============================
Mitä Suomessa tarjotaan kompensaationa, auton osto takaisin vai, Laakkonen?


Mitä Laakkonen korvaisi? Heitä on huijattu samanlailla kun ostajiakin. Eiköhän tämä ole tehtaan ja maahantuojan asia. Kyllä Keskolla on paalua. #reps
Rekisteröitynyt käyttäjä: Teeäsii 11.1.2016 18:43

Anonyymi
Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.

Yhdysvalloissa on sentään viranomainen joka valvoo mitä tehdään. Euroopassa Pelle on tutkivinaan Pallen korjausviritykset.


Höpö höpö. Ei todellakaan valvo. Järjestelmä on jenkeissä läpeensä mätä! Jenkeissä heidän omat bensaautot saastuttaa moninkertaisesti verrattuna noihin VW dieseleihin verrattuna. Asia on vain, että jenkit ovat kehittäneet vain dieselin vastaiset säännöt aivan omaa fordiaan ym. suojellakseen. Jenkit on täysi kehitysmaa, jos puhutaan luonnonsuojelusta ja keirrätyksestä.
Anonyymi: Insinööri80 11.1.2016 18:51

Anonyymi
Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.

Yhdysvalloissa on sentään viranomainen joka valvoo mitä tehdään. Euroopassa Pelle on tutkivinaan Pallen korjausviritykset.

Höpö höpö. Ei todellakaan valvo. Järjestelmä on jenkeissä läpeensä mätä! Jenkeissä heidän omat bensaautot saastuttaa moninkertaisesti verrattuna noihin VW dieseleihin verrattuna. Asia on vain, että jenkit ovat kehittäneet vain dieselin vastaiset säännöt aivan omaa fordiaan ym. suojellakseen. Jenkit on täysi kehitysmaa, jos puhutaan luonnonsuojelusta ja keirrätyksestä.
Ottappas HöpöHöpö selvää asioista.Kyse ei ole pelkästään saasteista, vaan huijjauksesta, jolla VW on laittomasti hankkinut itselleen suuren kilpailuedun muihin aitonvalmistajiin nähden.Ympäristörikos..Huijjaus..Vääristely..Kaiken tehdyn kieltäminen..Möynnetyn vähättely..Peittely..VW,Skoda,Audi,Seat ovat autoteollisuuden mätäpaiseita.Euroopassakin pitäisi CO2-päästöt luokittaa uudelleen, muutosten jälkeen, mutta kun kukaan ei valvo...
Anonyymi: FaktatFaktoina 11.1.2016 19:09

Anonyymi
Insinööri80. Californian päästörajoitukset ovat maailman tiukimmat. Suomessa oman 1991-Oldsin päästömittaukset laittoivat katsastusmiehen ihmettelemään, niin minimaaliset lukemat. Oletko jokin asiantuntija?
Anonyymi: Oldsmobile1991 11.1.2016 19:13

Anonyymi
Aikamoista pelleilyä kuitenkin verrattuna USA:n "maakaasuprojekteihin" http://m.aamulehti.fi/ulkomaat/los-angelesissa-hatatila-maakaasuvuoto-ajanut-tuhansia-kodeistaan?v=1
Anonyymi: EternalFlame 11.1.2016 20:08

Anonyymi
Jenkit on täysi kehitysmaa, jos puhutaan luonnonsuojelusta ja keirrätyksestä.

Etpä voisi olla juuri enempää väärässä. Autojen suhteen USA:ssa on tiukimmat päästökriteerit mitä maailmasta löytyy. Merkittävin ero Euroopan ja USA:n välillä on, että USA:sta puuttuu vihervasemmiston suosimat viherpesulait eli näennäiset ympäristönsuojelutoimenpiteet. Suomessa säädetään maaseudun vessavesien puhdistuslakeja, kun samaan aikaan vieressä Venäjä päästelee tehtaiden päästöt suoraan mereen, eikä siitä uskalleta edes huomauttaa.

Yksi ala missä USA on selvästi Eurooppaa edellä on ympäristöystävällisten kasvien jalostus. Uudet kasvilajikkeet mahdollistavat viljelyn vähemmällä kastelulla, vähemmillä torjunta-aineilla ja silti sadot ovat paremmat. Euroopassa vihervasemmisto tekee kaikkensa estääkseen näiden ympäristöystävällisten kasvien pääsyn markkinoille ja suosii vanhaa myrkkyperustaista maanviljelystä.
Anonyymi: näinsevaanon 11.1.2016 21:41
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy