Kirjaudu ▼
 

Volkswagenin toimitusjohtaja nöyrtyi autopyhätössä

© Ina Fassbender / Reuters
Volkswagenin toimitusjohtaja nöyrtyi autopyhätössä
Matthias Müller
Volkswagenin toimitusjohtaja Matthias Müller pyysi anteeksi yhtiön päästöhuijauksia Yhdysvaltojen Detroitissa.
11.1.2016 16:25
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Päästöhuijausten raskaasti koettelema Volkswagen aikoo jatkaa investointejaan Yhdysvaltoihin. Yhdysvallat pysyy yhtenä yhtiön ydinmarkkinoista, Volkswagenin toimitusjohtaja Matthias Müller totesi puheessaan Detroitissa sunnuntaina.

Detroitissa järjestetään tällä viikolla vuosittaiset automessut.

Yhtiö on yhä aikeissa investoida 900 miljoonaa dollaria keskikokoisten katumaasturien tuotantoon Chattanoogassa Tenneseen osavaltiossa.

Müller tapaa matkallaan myös Yhdysvaltojen viranomaisia. Autojättiä uhkaa Yhdysvalloissa 480 000 ajoneuvoa koskeva korvausoikeudenkäynti, joka saattaa johtaa miljardien dollarien laskuun.

Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.

Müller vannoi puheessaan yhtiön olevan sitoutunut korvaamaan aiheuttamansa vahingot.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Tiedämme, että olemme tuottaneet suuren pettymyksen asiakkaillemme, viranomaisille sekä laajemmalle yleisölle. Pyydän anteeksi Volkswagenin tekemiä vääryyksiä, Müller sanoi.

Volkswagen varautui viime vuonna tuleviin korvauksiin kaikkiaan 6,7 miljardilla eurolla, mutta on jo myöntänyt, ettei summa tule riittämään.

Volkswagenin automyynti laski viime vuonna ensi kertaa 11 vuoteen. Autoja myytiin 5,8 miljoonaa kappaletta, mikä on 4,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

11.1.2016 16:25
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen
Tagit USA

Kommentit (8)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.

silmänlummeeksi tehtävät "päivitykset" ovat tarpeeksi Euroopassa kun Merkel niin määrää. USA,ssa pitää tehdä korjaukset tai ostaa romut takaisin. Romu moottoreita tuskin pystyy korjaamaan.

Tennessee on "right to work state" eli siellä ei hallitus hyväksy ammattiliittoja eikä "living wages" joten se on yksi suosituimpia paikkoja autotehtaille. Kansa köyhtyy kun Republikaani poliitikot antaa rikkaille veronalennukset.
Anonyymi: economisti 11.1.2016 18:03

Anonyymi
Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.


Yhdysvalloissa on sentään viranomainen joka valvoo mitä tehdään. Euroopassa Pelle on tutkivinaan Pallen korjausviritykset.
Anonyymi: EuronSihti 11.1.2016 18:36

Rekisteröitynyt käyttäjä
So far, only US owners have received any form of monetary compensation, with each owner receiving $1,000 in credit cards, dealership credit and free breakdown cover. In the UK, VW has introduced ‘loyalty bonus’ discounts to existing owners or their family members registered at the same address who buy a new VW. The discounts range from £400 to £1,500 off selected vehicles.
===============================
Mitä Suomessa tarjotaan kompensaationa, auton osto takaisin vai, Laakkonen?


Mitä Laakkonen korvaisi? Heitä on huijattu samanlailla kun ostajiakin. Eiköhän tämä ole tehtaan ja maahantuojan asia. Kyllä Keskolla on paalua. #reps
Rekisteröitynyt käyttäjä: Teeäsii 11.1.2016 18:43

Anonyymi
Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.

Yhdysvalloissa on sentään viranomainen joka valvoo mitä tehdään. Euroopassa Pelle on tutkivinaan Pallen korjausviritykset.


Höpö höpö. Ei todellakaan valvo. Järjestelmä on jenkeissä läpeensä mätä! Jenkeissä heidän omat bensaautot saastuttaa moninkertaisesti verrattuna noihin VW dieseleihin verrattuna. Asia on vain, että jenkit ovat kehittäneet vain dieselin vastaiset säännöt aivan omaa fordiaan ym. suojellakseen. Jenkit on täysi kehitysmaa, jos puhutaan luonnonsuojelusta ja keirrätyksestä.
Anonyymi: Insinööri80 11.1.2016 18:51

Anonyymi
Ongelmaa mutkistaa Yhdysvalloissa se, että Euroopassa päästöt korjanneet päivitykset eivät riitä ratkaisemaan ongelmia Yhdysvalloissa.

Yhdysvalloissa on sentään viranomainen joka valvoo mitä tehdään. Euroopassa Pelle on tutkivinaan Pallen korjausviritykset.

Höpö höpö. Ei todellakaan valvo. Järjestelmä on jenkeissä läpeensä mätä! Jenkeissä heidän omat bensaautot saastuttaa moninkertaisesti verrattuna noihin VW dieseleihin verrattuna. Asia on vain, että jenkit ovat kehittäneet vain dieselin vastaiset säännöt aivan omaa fordiaan ym. suojellakseen. Jenkit on täysi kehitysmaa, jos puhutaan luonnonsuojelusta ja keirrätyksestä.
Ottappas HöpöHöpö selvää asioista.Kyse ei ole pelkästään saasteista, vaan huijjauksesta, jolla VW on laittomasti hankkinut itselleen suuren kilpailuedun muihin aitonvalmistajiin nähden.Ympäristörikos..Huijjaus..Vääristely..Kaiken tehdyn kieltäminen..Möynnetyn vähättely..Peittely..VW,Skoda,Audi,Seat ovat autoteollisuuden mätäpaiseita.Euroopassakin pitäisi CO2-päästöt luokittaa uudelleen, muutosten jälkeen, mutta kun kukaan ei valvo...
Anonyymi: FaktatFaktoina 11.1.2016 19:09

Anonyymi
Insinööri80. Californian päästörajoitukset ovat maailman tiukimmat. Suomessa oman 1991-Oldsin päästömittaukset laittoivat katsastusmiehen ihmettelemään, niin minimaaliset lukemat. Oletko jokin asiantuntija?
Anonyymi: Oldsmobile1991 11.1.2016 19:13

Anonyymi
Aikamoista pelleilyä kuitenkin verrattuna USA:n "maakaasuprojekteihin" http://m.aamulehti.fi/ulkomaat/los-angelesissa-hatatila-maakaasuvuoto-ajanut-tuhansia-kodeistaan?v=1
Anonyymi: EternalFlame 11.1.2016 20:08

Anonyymi
Jenkit on täysi kehitysmaa, jos puhutaan luonnonsuojelusta ja keirrätyksestä.

Etpä voisi olla juuri enempää väärässä. Autojen suhteen USA:ssa on tiukimmat päästökriteerit mitä maailmasta löytyy. Merkittävin ero Euroopan ja USA:n välillä on, että USA:sta puuttuu vihervasemmiston suosimat viherpesulait eli näennäiset ympäristönsuojelutoimenpiteet. Suomessa säädetään maaseudun vessavesien puhdistuslakeja, kun samaan aikaan vieressä Venäjä päästelee tehtaiden päästöt suoraan mereen, eikä siitä uskalleta edes huomauttaa.

Yksi ala missä USA on selvästi Eurooppaa edellä on ympäristöystävällisten kasvien jalostus. Uudet kasvilajikkeet mahdollistavat viljelyn vähemmällä kastelulla, vähemmillä torjunta-aineilla ja silti sadot ovat paremmat. Euroopassa vihervasemmisto tekee kaikkensa estääkseen näiden ympäristöystävällisten kasvien pääsyn markkinoille ja suosii vanhaa myrkkyperustaista maanviljelystä.
Anonyymi: näinsevaanon 11.1.2016 21:41
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

17:15 WSJ: Deutsche Bankin johtajillekin syytteitä Italian pankkisotkusta
16:39 Kalifornia helpottamassa automaattiautojen testejä – liikenteeseen jopa ilman kuskia
15:47 BBC: Kolmekymppisillä puolet vähemmän varallisuutta kuin 10 vuotta sitten
14:59 Britannian pääministeri sai Brexit-kannattajilta linjauksen maahanmuutosta
13:42 Kiinan teollisuus piristyi hiukan syyskuussa
12:17 Volkswagen ei myy dieselautoja USA:ssa ainakaan vuoteen – tai ehkä enää koskaan
11:26 Vanhanen Ylelle Suomen Pankin johtajavalinnoista: Sukupuolella on merkitystä
10:19 Venäjä aikoo myydä osuutensa kahdesta öljy-yhtiöstä
07:12 Saksalainen ruuvijätti sijoittaa voittojaan taiteeseen ja perustaa taidemuseoita
06:14 Digitoday Yksi kuva sen kertoo – tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita
06:05 Kaikki irti matalista koroista – selvitimme, pitäisikö nyt ottaa asuntolainaan 10 vuoden korko
30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy