Kirjaudu ▼
 

Kiukuttaako "väliaikainen" autovero? Italialaistankkaaja pulittaa yhä Mussolinin sotaa

© Giampiero Sposito / Reuters
Kiukuttaako "väliaikainen" autovero? Italialaistankkaaja pulittaa yhä Mussolinin sotaa
Moni suomalainen autoilija sadattelee verojen korkeaa osuutta bensan hinnasta tankatessaan ja väliaikaiseksi tarkoitettu autoveroa. Italiassa valtio on tottunut lisäämään erilaisia kiinteäsummaisia veroja bensan hintaan. Näillä veroilla on rahoitettu vuosien saatossa niin sotaa Etiopiassa kuin pakolaiskriisiäkin.
11.1.2016 13:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Talousuutissivusto Quartzin mukaan italialainen maksaa pumpulla noin 1,45 litralta, ja verojen osuus summasta on noin euro. Yksi syy piilee Italian 22 prosentin arvonlisäverossa, mutta sen lisäksi bensan litrahintaan on vuosikymmenten aikana lisäilty erilaisiin tarkoituksiin kiinteäsummaisia veroja.

Ensimmäinen ylimääräinen valmistevero lisättiin Benito Mussolinin valtakaudella vuonna 1935. Tuolloin italialaiset joutuivat pulittamaan ylimääräiset 1,90 liiraa (inflaatiokorjattuna 1,7 euroa) rahoittaakseen maan sotatoimia Etiopiassa. Sitä italialaiset rahoittavat yhä, koska veroa ei koskaan poistettu.

Vuonna 1956 italialaiset autoilijat pääsivät osallistumaan Suezin kriisiin varautumiseen. Sen jälkeen tankkaajat ovat rahoittaneet niin tulvien kuin maanjäristystenkin tuhojen paikkailua, Libanonin sotaa, ympäristöystävällisiä busseja ja päässeet osallistumaan maan säästökuurin talkoisiin.

Edellinen lisävero asetettiin vuonna 2012 Emilia-Romagnan maanjäristystuhojen korjaamiseen. Tuolloin bensalitran hintaa nostettiin 0,02 euroa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kaikki lisäykset ovat edelleen voimassa, vaikka sodat ovatkin päättyneet ja maanjäristysten tuhot korjattu.

Suomessa on kerätty väliaikaista autoveroa vuodesta 1958. Alun perin veron piti olla voimassa vain yhden vuoden ajan.

11.1.2016 13:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (18)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Voi tätä historiaa.
Ei mitään perää bensa veroon.
Suomen verot menee ihan muualle kuin omiin tarpeisiin.
Anonyymi: tämäkin_valhe 11.1.2016 14:07

Anonyymi
Millaisia sotatoimia Italilla yhä on Etiopiassa??
Anonyymi: Sotimaan 11.1.2016 14:19

Anonyymi
Talousuutissivusto Quartzin mukaan italialainen maksaa pumpulla noin 1,45 litralta, ja verojen osuus summasta on noin euro.


Nyt SDP voi sanoa ensi hallituskaudella että meillä on reilusti varaa nostaa polttoaineen verotusta kun meillä ei ihan vielä ole maailman ennätysta jokaisella verotuksen osa-alueella.
Anonyymi: hyväsdp 11.1.2016 14:37

Anonyymi
Miksikähän Italia yleensä hyökkäsi Etiopiaan ja yritti tehdä siitä siirtomaan? Ilmeisesti pelkästään Mussolinin turhamaisuuden takia, kun tuo uusi Rooman keisari halusi nostaa maan siirtomaavallaksi, aikana, jolloin eurooppalaisen imperialismin perusta alkoi jo murentua ja siirtomaiden nationalistinen vastarinta imperialismia kohtaan lisääntyä. Etiopia on rutiköyhä alkeellisella kehityksen tasolla oleva maa, jossa asuu vain etiopialaisia. Siirtomaana se oli aika hyödytön alue, joka ottaa enemmän kuin antaa, verrattuna esimerkiksi Libyaan, joka oli sentään vuosisatoja osa Mussolinin ja Italian fasistien suuresti ihailemaa Rooman imperiumia.

Sinällään on aivan yhdentekevää mitä varten verot on aikoinaan säädetty ja millä syillä niitä on perusteltu. Pysyäkseen pystyssä valtiot tarvitsevat verotuloja ja, jos joku vero on toiminut hyvin, se kannattaa säilyttää, vaikka alkuperäinen veron motiivi ja peruste katoaisikin historiaan. Ei ole mitään syytä miksi pitäisi kiukuttaa. Rakastakaa verojanne, koska ne ovat hyvin toimivan kehittyneen valtion elinehto, yhdessä hyvin toimivan byrokratian kanssa. Jos rakkaus veroihin laimenee, menkää katsomaan Etiopian epäonnistunutta valtiota ja miettikää miksi maa on siinä jamassa, missä se on. Syitä maan tilaan on muitakin kuin pelkästään etiopialaiset, mutta yksikään niistä ei ole perinteinen vanhan ajan eurooppalainen imperialismi, mitä ilman mustan Afrikan väestö asuisi vielä nykyisinkin alkeellisissa savi- ja puumajoissa nuotioiden äärellä.
Anonyymi: Arminius 11.1.2016 14:49

Anonyymi
No eihän suomessakaan polttoaineen ja "väliaikaisen" autoveron kerääminen perustu autoilun ja teiden kunnostuksen ylläpitämiseen, alle 10% taitaa mennä ja loput yli 90% menee virkamiesten työsuhde autoihin, työsuhde asuntoihin ja holtittomiin palkkoihin...

Eli miksi tarvi vetää italia jotenkin poikkeuksena vertauskuvaan, kun malli on suomessa käytössä, onko italiassa "väliaikainen" usean sadan euron maksu autoilioille huippukalliin bensan päälle?
Anonyymi: Naurulokki 11.1.2016 14:54

Anonyymi
Nuorena miehenä Helsingin vuosinani kävin joskus seuraamassa eduskunnan täysistuntoja. Siellä lehtereillä istuessa jäi korvan taakse eräs Raimo Ilaskiven puheenvuoro, missä hän väitti mm., että "Mikään ei ole niin pysyväistä kuin väliaikainen vero". Silloin siihen aikaan ei ollut vielä Ahon hallituksen aikana säädettyä autojen käyttömaksua, mikä koski ainoastaan vuotta 1995 ja sen läpimeno onnistui helposti myös veron määrän alhaisuuden ansiosta. Nyt 20 vuotta myöhemmin tiedämme, että väliaikaisuus on edelleen nykymaailman aikanakin suhteellista kuten Italiassa Mussolinin aikana ja 1950-luvulla niin siellä Saapasmaassa kuin meillä Suomessakin. Ilaskivi osui oikeaan.
Anonyymi: Hörökorva 11.1.2016 14:59

Anonyymi
minulle riitti. rahan minkä varasin auton ostoon ,kun persut poistaa autoveron.PETTIVÄTPERKELE.nämä rahat menee nyt ulkomaan matkailuun.ajellaan nyt sitten parin kolmentonnin rottosilla,ei se minulle ole elämän ja kuoleman kysymys.MAASSA MAAN TAVALLA NÄKÖJAAN.
Anonyymi: petosta 11.1.2016 15:34

Anonyymi
mussoli kuivatti pontiset suot, sen ainut urotyö, ei ollut enää malariaa, joka hävitti muinaisen rooman, attila ja hunnit olisivat tulleet sinne mutta paavi sanoi että siellä on malaria,

italialaiset pommittivat etiopii, lähinnä kameleita, ja kun libyassa tuli vastaan oikeita sotilaita niin aatu lähetti rommelin armeijan sinne, rommelhan kritisoi sitä mutta rommel oli kenraali ja aatu korpraali

italialaisten urotyöt ww2ssa on maailman ohuin kirja,vain kannet

ja jos berlusconia kuvaisi, sanoisin että miinan tallaaja, sellainen joku kuivattu kinkku suuhun,ettei puhu kun astuu sinne
Anonyymi: jepjepjep 11.1.2016 15:36

Anonyymi
Sekä Mussoliini että Aatu molemmat olivat sosialismin aatteen poikia. Nykyisin miltei kaikissa Afrikan maissa on vallassa Baath sosialistinen puolue, joka on sosialismin ja Muslimi opin seos. Kun kansalaisilta puuttuu Vapaus, niin kehitys menee taakse päin. Pitäisi meidän varmaankin lähettää sinne Lähetys saarnaajia? Öljyn korvaaminen uusiutuvilla poltto aineilla poistaa kaikkein kiivaimmilta murhamiehiltä rahoituksen terrori iskuihin.
Anonyymi: ÖljyRahakoTerroriin 11.1.2016 16:20

Anonyymi
Voi tätä historiaa.
Ei mitään perää bensa veroon.
Suomen verot menee ihan muualle kuin omiin tarpeisiin


Juu. Eikä onnistu trollilta suomen kieli vieläkään. Kompuroi kompuroi.
Anonyymi: plaaaa 11.1.2016 16:26
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

07:51 LM:n kysely: Haastajat jäävät kauas Rinteestä
07:12 Kolumni Navigaattori ajaa kartan ohi
06:04 Digitoday Syyte rapsahti porilaisnaiselle: Julkaisi valheellisia tietoja Kuvake.netissä
06:01 Analyysi Menetetyn vuosikymmenen saldo: valtionvelka kolminkertaistui – työttömyys ei selitä
25.8. Uutuuskoneen lentoja perutaan – syöpyvätkö moottorit?
25.8. Kuluttaja, näin verkkokauppa houkuttelee sinua ostoksille
25.8. Digitoday Kuorma-auton kuljettaja aiheutti liikennekuoleman: Pelasi kohupeliä
25.8. Digitoday Loppu nettiriesalle? Google alkaa rangaista näitä verkkosivuja
25.8. Uber maksaa kuskeille tukiaisia – teki alkuvuonna miljarditappion
25.8. Terrori-iskut herättivät: Auttaako matkavakuutus?
25.8. Puola myi ensimmäiset juan-lainansa
25.8. Ilta-Sanomat Verottomana käteen 560 €/kk – 2000 suomalaista mukaan perustulokokeiluun
25.8. Onnibus.com hyväksyy kilpailijan lipun Porvoon ja Helsingin välillä
25.8. Senttiosake FIT Biotech nousukiidossa pörssissä – teräsyhtiöt painuvat
25.8. Digitoday Facebookin mieli muuttui: Alkaa hyödyntää Whatsapp-tietoa mainonnassa
25.8. Digitoday Pirate Bay -Sunde vaatii tuomionsa purkua ja korvauksia suomalaisilta levy-yhtiöiltä
25.8. Mediatalot perustavat yhteisen digimainonnan markkinapaikan
25.8. Pörssikauppa Finnlinesin osakkeella loppui tänään
25.8. Posti aloittaa taas yt:t – nyt syynä Anttilan konkurssi
25.8. Antti Riivarista Patentti- ja rekisterihallituksen uusi pääjohtaja
25.8. Analyysi Leimaako pitkäaikaistyöttömyys ihmisen? – "Yhtä yleistä kuin rasismi"
25.8. Kone tekee jättikaupat kiinalaisesta GiantKoneesta
25.8. Palkansaajien ansiot nousivat – aloissa on eroja
25.8. Digitoday Uskomatonta mutta totta: Reititin tunnistaa sinut kävelystä ja lukee huulilta
25.8. Saksalaisyritysten näkymät odotettua heikommat
25.8. Digitoday Nyt ei hyvältä näytä: Jopa Applen perustaja varoittaa iPhone-uudistuksesta
25.8. Suomen uudet vientiyritykset poikkeavat vanhoista
25.8. Analyytikko Baltian pankkifuusiosta: Nordeasta varteenotettavampi peluri
25.8. Kesäsää tuki Olvia – tulos ja markkinaosuus kasvoivat
25.8. Vähittäiskaupan myynti väheni keskikesällä
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy