Kirjaudu ▼
 

Kiinalaisfirma teki alle vuodessa sen, mikä vei Uberilta viisi vuotta

© Tyrone Siu / Reuters
Kiinalaisfirma teki alle vuodessa sen, mikä vei Uberilta viisi vuotta
Uberin toimiston ovi Kiinan Hongkongissa
Kyytipalvelujen kilpailu on kovaa Aasian suurilla markkinoilla.
11.1.2016 21:48
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Amerikkalainen kyytipalvelu Uber kertoi joulupäivänä, että yhtiö saavutti vihdoin miljardin kyydin rajapyykin viiden vuoden toiminnan jälkeen.

Saavutus on mittava, mutta kalpenee kiinalaisen kilpailijan Didi Kuaidin lukujen rinnalla. Kiinalaissovellus auttoi kyytiä tarvitsevaa kiinalaista yhteensä 1,43 miljardia kertaa yksin viime vuonna.

Asiasta uutisoi verkkolehti Business Insider.

Didi Kuaidin luvut sisältävät kuitenkin useiden eri palveluiden yhteenlasketun kyytimäärän. Yksityisten autojen ja taksien lisäksi lukuihin lasketaan kaverikyytipalvelu Hitch, yrityspalvelut ja bussipalvelu Didi bus.

Lukemat ovat joka tapauksessa hurjat Uberiin nähden, joka on investoinut miljardeja kasvuun Kiinassa. Neljä Uberin kymmenestä suurimmasta kaupungista on Kiinassa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Sijoittajien into rahoittaa Uberin toimintaa liittyvät vahvasti juuri Aasian valloittamiseen. Kiinassa ja Intiassa on suuria kasvumahdollisuuksia. Nämä ovat yksi syy siihen, miksi Uberin markkina-arvo noteerataan jo yli 60 miljardin dollarin.

Kilpailu on Aasian suurilla markkinoilla kovaa. Syyskuussa Didi Kuaidi ja Lyft, Uberin suurin kilpailija Yhdysvaltojen markkinoilla, ilmoittivat teknologia- ja tuotesuunnitteluyhteistyöstä. Uberin haastajiin ovat liittyneet myös Singaporen Grabtaxi ja Intian kyytipalvelu Ola.

11.1.2016 21:48
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Uber Lyft Didi Kuaidi

Kommentit (12)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Uberiin ja Appleen viime vuonna sijoittaneet ovat vaarassa saada kunnon turskan salkuunsa.
Anonyymi: oygoiuygh 11.1.2016 22:04

Anonyymi
Hieman kohtuuton vertailu. Über toimii päänavaajana sirpaleisilla markkinoilla, joilla viranomaiset ja poliitikot vastustavat sitä. Kiinalaisella kilpailijalla ei ole ollut sitä haittaa. Jopa Suomessa poliisi on sakottanut Überin asiakkaita.
Anonyymi: LocoMotive 11.1.2016 23:50

Anonyymi
Uberiin ja Appleen viime vuonna sijoittaneet ovat vaarassa saada kunnon turskan salkuunsa.

Se nyt on 1 ja hailee mitä joidenkin piensijoittajien pikku osakesäästöt ovat. Isot rahat on ihan eri porukoille.
Anonyymi: TurskaOnKala 12.1.2016 0:21

Anonyymi
Kiinalaiset on fiksuja. Keskittyy omiin vahvuuksiin ja protektiomismin avulla torjuvat ulkoisia uhkia. Tässä suhteessa muistuttavat yhdysvaltoja, mutta tekevät asian rauhanomaisemmin. Varmasti moni populaarikulttuurinkin tilasto heittäisi häränpyllyä jos kiinalaiset julkistaisivat omia lukujaan.
Anonyymi: Kommunismivoitti 12.1.2016 2:29

Anonyymi
Paikanpäällä asiaa seuraavana näyttäisi vahvasti siltä, että Uberilla ei ole mitään jakoa loppupeleissä Kiinan markkinoilla.

Oli erittäin viisas liike kiinalaisilta fuusioida kaksi keskenään kilpaillut ta toimijaa juuri ennen kuin Uber aloitti täällä vyörytyksen. 1+1=3 valuaatoita arvioitaessa ja oma veikkaukseni on, että Uberille käy kuin Googlelle etc.

Eli jos siinä on rahaa kiinni, kannattaa seurata tarkkaan milloin aika exitin.
Anonyymi: SimonDimonShanghai 12.1.2016 6:30

Anonyymi
Katsotaan kaksi seuraaavaa vuotta ja esimerkiksi Kiinassa kukaan ei edes muista mikä ihmeen sekoilu oli uuberi. Käy niin kuin googlelle jolle kiinalainen lähinnä naureskelee ihan samoin kuin loppuaikana Nokian luureille. Kuukausi takaperin Kiinassa otin jotain valokuvaa nokian hirviökameralla ja joku siinä ihmettteli että mikä ihmeen luurimerkki tuo outo Nokia on. Kerroin että se on Microsoft johon vastauksena sain lähinnä ihmettelevän katseen. Tosin kun sitten kiinalainen otti myös kännykuvia ja siinä sitten katseltiin niitä kuvia ällistys oli suuri kun verrattiin hänen "hienon" luurin kuvaa ja minun vanhan nokialaisen kuvaa.

Uuperi ei tule nousemaan Kiinassa merkittävään asemaan. Ei vaikka kuinka aggressiivisesti yrittävät ja investoivat. Siihen on jopa yksi aivan yksinkertainen selitys, niin yksinkertainen että se hukkuu kaikenlaisen hypetyksen ja jargonin alle. ¨
Uuberin rahankäärijät saavat ihan vapaasti unelmoida mutta kiinalainen huolehtii siitä että raha kerääntyy kiinalaiseen taskuun jos se johonkin kerääntyy. Lisäksi amerikkalaisuutensa ansiosta se on myös lähes kirosana paikkapaikoin. Kuskithan tässä ovat vain osa rahastuskoneistoa ja varsinainen rahankäärijä istuu salongissaan ja naureskelee kuinka nöyriä rahankeruurobetteja heillä on. Ihan sama mitä julkisesti puhuvat kauniita, kyse on yhdestä härskeimmistä rahastuksesta. Kuka muuten vastaa siitä kun UUper auto jättää tielle ja lentokone lähtee ilman matkustajaa. Ai niin ja entä kun sattuu pieni vahinko...
Anonyymi: Nuber 12.1.2016 7:30

Anonyymi
Uberiin ja Appleen viime vuonna sijoittaneet ovat vaarassa saada kunnon turskan salkuunsa.


Uber on kirpputaason floppi siihen nähden mitä tulee kolmen vuoden sisällä tapahtumaan Applen kohdalla. Siinä tulee monella uskovaisella äitiä ikävä. Apple alkaa romahtaa 1 vuoden sisällä viimeistään 2017 ja viimeistään 2018 se on rauniokasa. Vuonna 2019 Kiinalainen muistaa joskus kuulleensa moisen nimen. Ihan niin kuin nyt vielä joku kiinalainen saattaa muistaa hämärästi Nokia nimen.

Takavuosina kun kerroin Nokian romahtamisesta minulle naurettiin ja nyt minulle nauretaan kun yritän kertoa Applen kohtalosta. Tosin, 80 luvun lopulla kerroin että tästä ei hyvä seuraa (SP, STS, KOP, SYP... silloin minua katsottiin senverran hitaasti että aloin pitää pirujen seinälle maaalailijan mainettani vakan alla ja kun noin negatiivinen asenne on muutenkin kaiken kehityksen jarru... no. Kaikki eivät enää 80 luvun alussa nauraneet. Osalta naurajia päättyi koko taival. Kun se Apple luhistuu sanotaan taas kerran että ei tätä voinut arvata. Ei niin. Se pitää tietää.
Anonyymi: GTakala 12.1.2016 7:44

Anonyymi
Kaikki eivät enää 80 luvun alussa nauraneet.


Latojan huomautus: 90 luvun alussa..

(pakko oikaista kun täällä on kakaroita joiden historiatiedot ei riitä sen lukemiseen oikeaksi..)
Anonyymi: GTakala 12.1.2016 7:48

Anonyymi
Amerikkalainen kyytipalvelu Uber kertoi joulupäivänä, että yhtiö saavutti peräti miljardin kyydin rajapyykin viiden vuoden toiminnan jälkeen.

APUVAA - Ouluun tarvittaan joustavaa ja edullista kyytipalvelua keskustan ja lentoaseman välille - KIITOS
Anonyymi: taksari 12.1.2016 8:10

Anonyymi
Amerikkalainen kyytipalvelu Uber kertoi joulupäivänä, että yhtiö saavutti JO miljardin kyydin rajapyykin vuoden toiminnan jälkeen.

Mahtava homma - liäsää kyytejä tarjolle myös pohjoiseen Suomeen
Anonyymi: kelataxi 12.1.2016 8:22
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

18:49 NSIG:n Okmetic-tarjous jatkuu – kauppa voi vaatia TEM:n siunauksen
18:34 Palkkaa maksettiin bensana – mätkyt menossa työntekijöiden pulitettavaksi
17:58 Rosatomin viesti Suomelle: Voimala kestää pidempään kuin yksikään poliittinen jakso
16:48 Ovakon säästöohjelma laajenee
16:29 Digitoday Tässäkö Applen seuraava ostos: HBO tai Netflix?
15:54 Vältä näitä kännykkävirheitä – uutta tietoa terveysvaikutuksista
14:59 Bitcoin-louhimo konkurssiin Ruotsissa
14:30 Helsingin pörssi etenee vailla selvää suuntaa – SSAB vauhdissa
14:15 "Tästä halutaan huvipuisto" – Espanjassa yritetään hillitä turismia
13:40 Puolustusvälineyhtiö Patrian toimitusjohtaja vaihtuu
13:31 Ex-työntekijä vinkkasi: Kamux maksanut palkkoja bensana
12:45 Tulva pysäytti Audien rakentamisen
12:18 Digitoday Windows 10:n tietoturvaan merkittävä parannus – aktivoitava itse
11:48 Digitoday "Kestämätön tilanne": Anvia taipui kompromissiin Elisan edessä
11:30 Aktia nosti talousennustetta – työmarkkinoilla "dramaattinen jakautuminen"
11:25 Rautia-rautakaupat katoavat Suomen kauppakartalta
11:11 Kiky-sopu myös viestintään ja mekaaniseen metsäteollisuuteen
10:27 Digitoday Google tuomassa hurjan myyntivaltin omille Android-puhelimilleen?
10:25 Kamux peruu listautumisen – veroja maksamatta
10:08 Elisa ostaa Anvian tietoliikenne- ja viihdepalvelut
10:05 Evli suuntaa pk-sektorille ja aloittaa yt-neuvottelut
09:15 Metsäpalojen laantuminen painaa öljyn hintaa
08:53 Aukioloaikojen vapauttaminen iski pienten kauppojen myyntiin
08:26 Fedin Yellen: Koronnostoon syytä varautua
07:51 FT: Kuorma-autonvalmistajia uhkaavat ennätykselliset kartellisakot
07:33 Viestinvälitysalalla sovittiin työajan pidentämisestä
06:07 Digitoday Ei vain Nokia-kauppa: Tässä 10 kaikkien aikojen kehnointa teknodiiliä
06:03 Kolme viikkoa sairauslomaa vuodessa – saadaanko määrä alas uusilla keinoilla?
29.5. Ilta-Sanomat Bensa kallistuu taas — ­öljyn hinta liki kaksin­kertaistunut
29.5. Airbnb:n nurja puoli – kutistaa asuntokauppaa ja palveluita
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy