Kirjaudu ▼
 

Pakkanen piinaa edelleen autoilijoita – hankaluuksia huoltamoillakin

Antti Hämäläinen
Pakkanen piinaa edelleen autoilijoita – hankaluuksia huoltamoillakin
Pakkaslukemat ovat jo painumaan päin, mutta talvi kiusaa yhä autoilijoita. Lämmittäkää autoja, jos mielitte liikenteeseen, Autoliitosta muistutetaan.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomea koetellut pakkanen on hyydyttänyt autoja ympäri maata, eivätkä autoilijoiden ongelmat ota loppuakseen.

– Kaikkein suurin kiire on toistaiseksi ohi, mutta töitä on edelleen jonossa, sanoo Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala Taloussanomille.

Vaikka pakkaset eivät ennusteiden mukaan jatkukaan alkavalla viikolla aivan yhtä kireinä, Luomala muistuttaa töihin ja muualle autolla aikovia auton lämmityksestä.

Neste Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 1852302-9
Kotipaikka Espoo
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 37,380
Muutos € +0,030
Muutos % +0,08
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

– On erittäin suositeltavaa käyttää moottorilämmitintä, tai jos mahdollista, kannattaa laittaa auto lämpimään. Jos auto on seissyt koko viikonlopun, on hyvin suuri riski, että akku on tyhjä.

Työmatkat saattavat olla usein melko lyhyitä, eikä auton akku ehdi Luomalan mukaan välttämättä latautua matkan aikana. Jos oma auto ei maanantaiaamuna inahdakaan, julkinen liikenne ja taksi ovat Luomalan mielestä hyviä vaihtoehtoja.

Huoltoasemillakin ongelmia

Pakkasen purevuudelta eivät ole täysin välttyneet myöskään huoltoasemat. Luomala kertoo, että esimerkiksi rengaspainemittarit ja ilmanlisäysvälineet eivät ole hänen tietojensa mukaan olleet kaikkialla toiminnassa pakkasen vuoksi. 

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Asiakkaat eivät ole ainakaan pääkaupunkiseudulla päässeet kovin helposti tarkastamaan rengaspaineita, Luomala sanoo.

Nesteen liikennepalveluista vastaava johtaja Sam Holmberg sanoo, ettei heidän huoltamoiltaan ole kantaunut tietoa pakkasen aiheuttamista ongelmista polttoaineenjakelussa eikä muussakaan.

– Pakkaset tulivat dieselautoilijoillekin hyvään aikaan, sillä talvilaadut ovat olleet jakelussa jo loka-marraskuun taitteesta asti, Holmberg sanoo Taloussanomille.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (52)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala Asiakkaat eivät ole ainakaan pääkaupunkiseudulla päässeet kovin helposti tarkastamaan rengaspaineita.

Nesteen liikennepalveluista vastaava johtaja Sam Holmberg sanoo, ettei heidän huoltamoiltaan ole kantaunut tietoa pakkasen aiheuttamista ongelmista polttoaineenjakelussa eikä muussakaan.

-Talvi ei kiusaa autoilijoita. Normaali talvikeli Suomessa. Omaa huolimattomuutta ja suoranaista tyhmyyttä jos auto ei käynnisty -20 asteen pakkasessa. Auto ei ole ikiliikkuja, vaan sitä on huollettava säännöllisesti.

-Tiepalvelumiehelle tiedoksi, että ilmanpainemittarit on lämpimissä kaapeissa, joten pakkanen ei aiheuta ongelmia.

-Todellinen ongelma on myös nämä ylihysteeriset tiepalvelumiehet, joiden ammattitaito ainakin uuden auton kohdalla on kyseenalainen.

-Kannattaa muistaa että uuden auton takuu ei kata väärin tehtyjä korjauksia, kuten esim. virrananto toisesta akusta tai omasta akusta. Lähes kaikissa uusissa autoissa tämä toimenpide on ehdottomasti kielletty. Takuu ei korvaa.
Anonyymi: Suomi 10.1.2016 17:04

Anonyymi
Miten lämmittää autoa/moottoria jos se seisoo kadulla Hesassa?
Anonyymi: Punkki 10.1.2016 17:28

Anonyymi
Miten lämmittää autoa/moottoria jos se seisoo kadulla Hesassa?

-Tiepalvelumies 65v autoliitosta auttaa.

Turvallista matkaa Api&Jarmo
Anonyymi: vieras 10.1.2016 17:38

Anonyymi
Huoltoasemilla on sellainen vaikeus, että yrittävät myydä kesä-tai välikausilaatua kun pitäisi olla ARKTISTA dieseliä jos pakkanen heiluu 25-30 astetta miinusta.
Lienee halvempaa se kesälaatu.
Mm abc:n polttoaine ei pala webastossa ollenkaan kovilla pakkasilla, Nesteellä on ok.
Anonyymi: riisseli 10.1.2016 17:46

Anonyymi
Miten lämmittää autoa/moottoria jos se seisoo kadulla Hesassa?


Jos tilanne on tuo, niin ainakin toinen teistä on väärässä paikassa. Ehkä molemmmat.
Anonyymi: Siperianovits 10.1.2016 17:53

Anonyymi
Vuonna 1895 perustettu GS Yuasa on yksi maailman johtavia akkuvalmistajia.

Tarkista auton ohjekirjasta miten akku vaihdetaan: väyläohjattu auto saattaa vaatia konfiguroinnin ja tietyn Ah-kapasiteetin.

-En kyllä ihan jokaisen poropeukalon antaisi sorkkia uutta autoa. Voi tulla yllättävän kallis lasku.
Anonyymi: vieras 10.1.2016 18:36

Anonyymi
Kertokaa mulle pölypäälle miksi auton käynnstäminen on vaikeaa? Kun pidän huolta kulkineesta niin kaikki toimii. Huolimattomat pysykää paikoillanne tai maksakaa tyhmyydestänne.
B
Anonyymi: neuro 10.1.2016 19:11

Anonyymi
huoltamoilla heh... onkohan niitä Suomessa enää oikeasti montaa kymmentä jäljellä . polttoainemyymälä tai vastaava ois oikeampi nimi jos samassa kohteessa voi autoja enää korjata. itsellä työmatkakulkineessa oli kotimaisen jakelijan talvilaatua ja kuukauden vanha polttoainesuodatin ja silti ei nafta liikkunut enää -22 pakkasessa
Anonyymi: sähköautotulee 10.1.2016 19:12

Anonyymi
Miten lämmittää autoa/moottoria jos se seisoo kadulla Hesassa?


Vanha konsti on käydä pistämässä se käymään muutaman tunnin välein, kunnes taas lämpiää. Väliä voi pidentää, jos vielä heittää huovan lämpimän moottorin päälle.
Anonyymi: kuin_ennekin 10.1.2016 19:42

Anonyymi
Miten lämmittää autoa/moottoria jos se seisoo kadulla Hesassa?


Vanha konsti on käydä pistämässä se käymään muutaman tunnin välein, kunnes taas lämpiää. Väliä voi pidentää, jos vielä heittää huovan lämpimän moottorin päälle.
Anonyymi: kuin_ennekin 10.1.2016 19:44
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy