Kirjaudu ▼
 

Volkswagenin sakkomaksimi jopa 90 miljardia – yhtiön johto Yhdysvaltoihin

© Lucy Nicholson / Reuters
Volkswagenin sakkomaksimi jopa 90 miljardia – yhtiön johto Yhdysvaltoihin
Volkswagenin toimitusjohtaja Michael Horn nosti kädet ylös automessuilla Los Angelesissa marraskuussa
Päästöhuijausten maksimikorvaukset voisivat nousta Yhdysvalloissa kymmeniin miljardeihin. Lopullinen sakkosumma jäänee todennäköisesti kohtuullisemmaksi.
5.1.2016 14:24
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Yhdysvaltain hallituksen nostama kanne saksalaista autojättiä Volkswagenia vastaan voisi teoriassa johtaa jopa noin 80–90 miljardin dollarin eli noin 74–83 miljardin euron korvauksiin.

Volkswagenia voisi odottaa Yhdysvalloissa noin 37 500 dollarin sakko huijausautoa kohden, kustakin neljän eri lainkohdan rikkomisesta.

Oikeusministeriön virkamiehet kommentoivat uutistoimisto Bloombergille, että oikeus tuskin päätyy lähellekään maksimikorvausta, mutta korvaukset voivat silti olla miljardeja dollareja.

Volkswagen Ag
Taloustiedot
Y-tunnus 1819616-0
Kotipaikka Ulkomaat
Yhtiömuoto 60
TOL-luokka
Moottoriajoneuvojen valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Yhdysvaltain oikeusministeriö nosti maanantaina kanteen Volkswagenia vastaan huijausohjelmiston asentamisesta autoihin. Ministeriön mukaan Volkswagen on rikkonut liittovaltion saasteita säätelevää Clean Air Actia.

Volkswagen on myöntänyt, että se on asentanut osaan dieselautoistaan ohjelmiston, pienensi autojen päästöjä päästömittauksissa. Huijausohjelmisto on Yhdysvalloissa noin 600 000 autossa.

Kanne koskee myös joitakin Porche- ja Audi-malleja. Siviilikanteen lisäksi autojättiä saattaa odottaa lisäksi rikossyyte.

VW:n johto vierailee USA:ssa

Volkswagenin toimitusjohtajaksi lokakuussa nimitetty Matthias Müller ja Volkswagenin brändijohtaja Herbert Diess matkustavat Yhdysvaltoihin ensimmäistä kertaa päästöhuijauksen paljastumisen jälkeen.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Müllerin on määrä tavata ainakin politiikkoja ensi viikolla. Diess puolestaan osallistuu automessuille.

– Yhdysvalloilla on keskeinen rooli, koska VW:lla on suurin taloudellinen uhka siellä, ja riskit muualla ovat vähentyneet tuntuvasti, arvioi frankfurtilaisen Bankhaus Metzlerin analyytikko Jürgen Pieper Bloombergille.

Volkswagenin osake on heikentynyt Frankfurtin pörssissä yli 22 prosenttia sen jälkeen kun Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA kertoi syyskuussa autonvalmistajan myöntäneen huijanneensa päästötesteissä.

Yhtiön markkina-arvosta on sulanut yli kymmenen miljardia euroa.

5.1.2016 14:24
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (37)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Veikkaan, että tämäkin skandaali oli vaan USAn konkurssikypsän autoteollisuuden epätoivoinen yritys saada kasvatettua jenkkiautojen myyntiä.
Anonyymi: Auntie 5.1.2016 14:39

Anonyymi
Suomessa VW ei maksa mitään, tekee vain hokkuspokkustemput ja suomalaiset ovat tyytyväisiä.
Anonyymi: vastuunkantoa 5.1.2016 14:45

Anonyymi
Myös suomen pitää vaatia autoveron maksua volkkariltä koska volkkari on myynyt autoja väärällä verolla ja hyötynyt tästä kilpailutilanteessa. Volkkarihan on luvannut maksaa veroseuraamukset eli pallo on nyt hallituksella vai mitä Sipilä?
Anonyymi: fhjgdd 5.1.2016 14:46

Anonyymi
Jospa pikkuhiljaa volkkari oppisi tekemään kestäviä autoja ja myöntäisi myös dsg- ja moottori- (öljynkulutus) ongelmat. Ylimielisyys on ollut huomattavaa.....ihan jo ruohonjuuri tasolla (automyyjät).
Anonyymi: Kessu 5.1.2016 14:49

Anonyymi
Lainvalvojat ovat outoa porukkaa rikollisten keskellä, loppuu kaikenlainen talousrikollisuus kuin seinään ja lukuisia oikeudenkäyntejä tiedossa ja hyvät naurut.
Anonyymi: lain_halveksuntaa 5.1.2016 14:57

Anonyymi
Hah haa Suomessa tuulipuvut ostavat entiseen tapaan volkkareita päästövedätyksen jälkeenkin.

Talvivaaran osakkeetkin menivät taannoin kaupaksi vaikka firma oli melkein konkassa.

Suomi lammas on kyllä älyttömin olio Pohjolassa ei voi muuta sanoa.
Anonyymi: Päivän_pieru 5.1.2016 15:01

Anonyymi
Hah haa Suomessa tuulipuvut ostavat entiseen tapaan volkkareita päästövedätyksen jälkeenkin.

Talvivaaran osakkeetkin menivät taannoin kaupaksi vaikka firma oli melkein konkassa.

Suomi lammas on kyllä älyttömin olio Pohjolassa ei voi muuta sanoa.


Samaan hengenvetoon SIPERIASTA vyöryvä kylmä ilma, täyttä pascaa päivästä toiseen.
Anonyymi: SUOMI_PUMMIT 5.1.2016 15:09

Anonyymi
Tulli voisi periä autoveroja ja vähän muitakin veroja volkkarilta samalla innolla millä niitä peritään suomaalaisilta.
Jos tämä ei auta niin suomaalaiset voisivat tehdä työsuojelutarkastuksen tehtaille ja kireimmän mukaan, niin olisi se vapriikki kiinni aika pitkään.
Anonyymi: sääntelyäsuomestager 5.1.2016 15:12

Anonyymi
So far, only US owners have received any form of monetary compensation, with each owner receiving $1,000 in credit cards, dealership credit and free breakdown cover. In the UK, VW has introduced ‘loyalty bonus’ discounts to existing owners or their family members registered at the same address who buy a new VW. The discounts range from £400 to £1,500 off selected vehicles.
===============================
Mitä Suomessa tarjotaan kompensaationa, Laakkonen?
Anonyymi: Yksi64tuhannesta 5.1.2016 15:14

Rekisteröitynyt käyttäjä
Minkä takia Amerikka on rankaissut Generals Motorsia pienemmällä sakolla? Tietenkin tämä on sitä kuuluisaa protektionismia, mistä olen peräänkuuluttanut jo kauan, ettei kannata tukea yhdysvaltoja ostamalla heidän tuotteitaan.

Konkurssikypsä valtio valtavine velkoineen.
Rekisteröitynyt käyttäjä: untergang 5.1.2016 15:33
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

06:05 Digitoday Amazon järkyttää musiikkipalvelujen hinnoittelua "spotifyllaan": Polkuhinnan tiellä yksi este
06:01 Analyysi Tuloerojen kasvu on ongelma eikä ratkaisu
23.8. Brexit karkottaa asiakkaita brittipankeista
23.8. Tarjoilu väheni vankiloissa – nuudeleista tuli valuuttaa
23.8. Digitoday Yle: Facebookin Kissat-ryhmä kompastui riitelyyn, uhkailuun
23.8. Etkö saa töitä tehtyä? Syy voi olla ilmastoinnissa
23.8. Digitoday Tähänkö on tultu? Apple varastaa vihollisensa kilpailuvaltin
23.8. USA:n uusien asuntojen kauppa vilkastui
23.8. Venäjä antaa jokaiselle eläkeläiselle 69 euroa – syynä "erityisen vaikea tilanne"
23.8. Lähteet FT:lle: Renault saattoi päästä päästöskandaalista helpommalla valtio-omistuksen takia
23.8. Digitoday Kyberkonna saattaa asua tietokoneessasi – etkä huomaa mitään
23.8. Lähteet: Bayer ja Monsanto jatkavat neuvotteluja kauppahinnasta
23.8. Huoli pois, autoilija: Oikeuden päätös tuskin nostaa parkkisakkoja
23.8. Kotipizza pomppasi, Outotec kiipeää pörssissä
23.8. Digitoday Rumia lukuja: Näin menee Pokémon Gon alamäki
23.8. Kotipizzalta maistuva positiivinen tulosvaroitus – tulos kasvaa selvästi
23.8. OP:n ekonomistit vaativat: Saton ja VVO:n tingittävä vuokratuotoistaan
23.8. Koko yön kestäneet neuvottelut päätökseen – Volkswagenin tuotanto jatkuu
23.8. Lehto rakentaa VVO:lle sata vuokra-asuntoa
23.8. Euroalue karisti jo Brexit-huolet – ostopäällikköindeksi kertoo vakaasta kasvusta
23.8. Digitoday "Kertokaa totuus" – Windows 10 sai täyslaidallisen
23.8. OP:n Heiskanen jarruttelee Sipilän talousoptimismia – "Tämä ei todellakaan riitä"
23.8. Digitoday Sonylla ässä hihassa: Toinenkin uusi Pleikkari tulossa?
23.8. Kolumni Nollakorot ovat vakava oire
23.8. Näin Suomessa: Osa etsii töitä yli vuoden, osa on yhä enemmän ylitöissä
23.8. OP laskee Suomen kasvunäkymiä – "Liityimme junnaavien talouksien joukkoon"
23.8. Työttömyys laski alimmilleen lähes kahteen vuoteen
23.8. Öljyn hinta kääntyi laskuun kovan nousuviikon jälkeen
23.8. Digitoday Wikileaks jakelee haittaohjelmia: "Äärimmäisen vastuutonta"
23.8. Yle: Parkkifirmojen pysäköintimaksut verollisiksi
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy