Kirjaudu ▼
 

Volkswagenin sakkomaksimi jopa 90 miljardia – yhtiön johto Yhdysvaltoihin

© Lucy Nicholson / Reuters
Volkswagenin sakkomaksimi jopa 90 miljardia – yhtiön johto Yhdysvaltoihin
Volkswagenin toimitusjohtaja Michael Horn nosti kädet ylös automessuilla Los Angelesissa marraskuussa
Päästöhuijausten maksimikorvaukset voisivat nousta Yhdysvalloissa kymmeniin miljardeihin. Lopullinen sakkosumma jäänee todennäköisesti kohtuullisemmaksi.
5.1.2016 14:24
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Yhdysvaltain hallituksen nostama kanne saksalaista autojättiä Volkswagenia vastaan voisi teoriassa johtaa jopa noin 80–90 miljardin dollarin eli noin 74–83 miljardin euron korvauksiin.

Volkswagenia voisi odottaa Yhdysvalloissa noin 37 500 dollarin sakko huijausautoa kohden, kustakin neljän eri lainkohdan rikkomisesta.

Oikeusministeriön virkamiehet kommentoivat uutistoimisto Bloombergille, että oikeus tuskin päätyy lähellekään maksimikorvausta, mutta korvaukset voivat silti olla miljardeja dollareja.

Volkswagen Ag
Taloustiedot
Y-tunnus 1819616-0
Kotipaikka Ulkomaat
Yhtiömuoto 60
TOL-luokka
Moottoriajoneuvojen valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Yhdysvaltain oikeusministeriö nosti maanantaina kanteen Volkswagenia vastaan huijausohjelmiston asentamisesta autoihin. Ministeriön mukaan Volkswagen on rikkonut liittovaltion saasteita säätelevää Clean Air Actia.

Volkswagen on myöntänyt, että se on asentanut osaan dieselautoistaan ohjelmiston, pienensi autojen päästöjä päästömittauksissa. Huijausohjelmisto on Yhdysvalloissa noin 600 000 autossa.

Kanne koskee myös joitakin Porche- ja Audi-malleja. Siviilikanteen lisäksi autojättiä saattaa odottaa lisäksi rikossyyte.

VW:n johto vierailee USA:ssa

Volkswagenin toimitusjohtajaksi lokakuussa nimitetty Matthias Müller ja Volkswagenin brändijohtaja Herbert Diess matkustavat Yhdysvaltoihin ensimmäistä kertaa päästöhuijauksen paljastumisen jälkeen.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Müllerin on määrä tavata ainakin politiikkoja ensi viikolla. Diess puolestaan osallistuu automessuille.

– Yhdysvalloilla on keskeinen rooli, koska VW:lla on suurin taloudellinen uhka siellä, ja riskit muualla ovat vähentyneet tuntuvasti, arvioi frankfurtilaisen Bankhaus Metzlerin analyytikko Jürgen Pieper Bloombergille.

Volkswagenin osake on heikentynyt Frankfurtin pörssissä yli 22 prosenttia sen jälkeen kun Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA kertoi syyskuussa autonvalmistajan myöntäneen huijanneensa päästötesteissä.

Yhtiön markkina-arvosta on sulanut yli kymmenen miljardia euroa.

5.1.2016 14:24
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (37)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Veikkaan, että tämäkin skandaali oli vaan USAn konkurssikypsän autoteollisuuden epätoivoinen yritys saada kasvatettua jenkkiautojen myyntiä.
Anonyymi: Auntie 5.1.2016 14:39

Anonyymi
Suomessa VW ei maksa mitään, tekee vain hokkuspokkustemput ja suomalaiset ovat tyytyväisiä.
Anonyymi: vastuunkantoa 5.1.2016 14:45

Anonyymi
Myös suomen pitää vaatia autoveron maksua volkkariltä koska volkkari on myynyt autoja väärällä verolla ja hyötynyt tästä kilpailutilanteessa. Volkkarihan on luvannut maksaa veroseuraamukset eli pallo on nyt hallituksella vai mitä Sipilä?
Anonyymi: fhjgdd 5.1.2016 14:46

Anonyymi
Jospa pikkuhiljaa volkkari oppisi tekemään kestäviä autoja ja myöntäisi myös dsg- ja moottori- (öljynkulutus) ongelmat. Ylimielisyys on ollut huomattavaa.....ihan jo ruohonjuuri tasolla (automyyjät).
Anonyymi: Kessu 5.1.2016 14:49

Anonyymi
Lainvalvojat ovat outoa porukkaa rikollisten keskellä, loppuu kaikenlainen talousrikollisuus kuin seinään ja lukuisia oikeudenkäyntejä tiedossa ja hyvät naurut.
Anonyymi: lain_halveksuntaa 5.1.2016 14:57

Anonyymi
Hah haa Suomessa tuulipuvut ostavat entiseen tapaan volkkareita päästövedätyksen jälkeenkin.

Talvivaaran osakkeetkin menivät taannoin kaupaksi vaikka firma oli melkein konkassa.

Suomi lammas on kyllä älyttömin olio Pohjolassa ei voi muuta sanoa.
Anonyymi: Päivän_pieru 5.1.2016 15:01

Anonyymi
Hah haa Suomessa tuulipuvut ostavat entiseen tapaan volkkareita päästövedätyksen jälkeenkin.

Talvivaaran osakkeetkin menivät taannoin kaupaksi vaikka firma oli melkein konkassa.

Suomi lammas on kyllä älyttömin olio Pohjolassa ei voi muuta sanoa.


Samaan hengenvetoon SIPERIASTA vyöryvä kylmä ilma, täyttä pascaa päivästä toiseen.
Anonyymi: SUOMI_PUMMIT 5.1.2016 15:09

Anonyymi
Tulli voisi periä autoveroja ja vähän muitakin veroja volkkarilta samalla innolla millä niitä peritään suomaalaisilta.
Jos tämä ei auta niin suomaalaiset voisivat tehdä työsuojelutarkastuksen tehtaille ja kireimmän mukaan, niin olisi se vapriikki kiinni aika pitkään.
Anonyymi: sääntelyäsuomestager 5.1.2016 15:12

Anonyymi
So far, only US owners have received any form of monetary compensation, with each owner receiving $1,000 in credit cards, dealership credit and free breakdown cover. In the UK, VW has introduced ‘loyalty bonus’ discounts to existing owners or their family members registered at the same address who buy a new VW. The discounts range from £400 to £1,500 off selected vehicles.
===============================
Mitä Suomessa tarjotaan kompensaationa, Laakkonen?
Anonyymi: Yksi64tuhannesta 5.1.2016 15:14

Rekisteröitynyt käyttäjä
Minkä takia Amerikka on rankaissut Generals Motorsia pienemmällä sakolla? Tietenkin tämä on sitä kuuluisaa protektionismia, mistä olen peräänkuuluttanut jo kauan, ettei kannata tukea yhdysvaltoja ostamalla heidän tuotteitaan.

Konkurssikypsä valtio valtavine velkoineen.
Rekisteröitynyt käyttäjä: untergang 5.1.2016 15:33
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy