Kirjaudu ▼
 

Volkswagenin sakkomaksimi jopa 90 miljardia – yhtiön johto Yhdysvaltoihin

© Lucy Nicholson / Reuters
Volkswagenin sakkomaksimi jopa 90 miljardia – yhtiön johto Yhdysvaltoihin
Volkswagenin toimitusjohtaja Michael Horn nosti kädet ylös automessuilla Los Angelesissa marraskuussa
Päästöhuijausten maksimikorvaukset voisivat nousta Yhdysvalloissa kymmeniin miljardeihin. Lopullinen sakkosumma jäänee todennäköisesti kohtuullisemmaksi.
5.1.2016 14:24
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Yhdysvaltain hallituksen nostama kanne saksalaista autojättiä Volkswagenia vastaan voisi teoriassa johtaa jopa noin 80–90 miljardin dollarin eli noin 74–83 miljardin euron korvauksiin.

Volkswagenia voisi odottaa Yhdysvalloissa noin 37 500 dollarin sakko huijausautoa kohden, kustakin neljän eri lainkohdan rikkomisesta.

Oikeusministeriön virkamiehet kommentoivat uutistoimisto Bloombergille, että oikeus tuskin päätyy lähellekään maksimikorvausta, mutta korvaukset voivat silti olla miljardeja dollareja.

Volkswagen Ag
Taloustiedot
Y-tunnus 1819616-0
Kotipaikka Ulkomaat
Yhtiömuoto 60
TOL-luokka
Moottoriajoneuvojen valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Yhdysvaltain oikeusministeriö nosti maanantaina kanteen Volkswagenia vastaan huijausohjelmiston asentamisesta autoihin. Ministeriön mukaan Volkswagen on rikkonut liittovaltion saasteita säätelevää Clean Air Actia.

Volkswagen on myöntänyt, että se on asentanut osaan dieselautoistaan ohjelmiston, pienensi autojen päästöjä päästömittauksissa. Huijausohjelmisto on Yhdysvalloissa noin 600 000 autossa.

Kanne koskee myös joitakin Porche- ja Audi-malleja. Siviilikanteen lisäksi autojättiä saattaa odottaa lisäksi rikossyyte.

VW:n johto vierailee USA:ssa

Volkswagenin toimitusjohtajaksi lokakuussa nimitetty Matthias Müller ja Volkswagenin brändijohtaja Herbert Diess matkustavat Yhdysvaltoihin ensimmäistä kertaa päästöhuijauksen paljastumisen jälkeen.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Müllerin on määrä tavata ainakin politiikkoja ensi viikolla. Diess puolestaan osallistuu automessuille.

– Yhdysvalloilla on keskeinen rooli, koska VW:lla on suurin taloudellinen uhka siellä, ja riskit muualla ovat vähentyneet tuntuvasti, arvioi frankfurtilaisen Bankhaus Metzlerin analyytikko Jürgen Pieper Bloombergille.

Volkswagenin osake on heikentynyt Frankfurtin pörssissä yli 22 prosenttia sen jälkeen kun Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA kertoi syyskuussa autonvalmistajan myöntäneen huijanneensa päästötesteissä.

Yhtiön markkina-arvosta on sulanut yli kymmenen miljardia euroa.

5.1.2016 14:24
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (37)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Veikkaan, että tämäkin skandaali oli vaan USAn konkurssikypsän autoteollisuuden epätoivoinen yritys saada kasvatettua jenkkiautojen myyntiä.
Anonyymi: Auntie 5.1.2016 14:39

Anonyymi
Suomessa VW ei maksa mitään, tekee vain hokkuspokkustemput ja suomalaiset ovat tyytyväisiä.
Anonyymi: vastuunkantoa 5.1.2016 14:45

Anonyymi
Myös suomen pitää vaatia autoveron maksua volkkariltä koska volkkari on myynyt autoja väärällä verolla ja hyötynyt tästä kilpailutilanteessa. Volkkarihan on luvannut maksaa veroseuraamukset eli pallo on nyt hallituksella vai mitä Sipilä?
Anonyymi: fhjgdd 5.1.2016 14:46

Anonyymi
Jospa pikkuhiljaa volkkari oppisi tekemään kestäviä autoja ja myöntäisi myös dsg- ja moottori- (öljynkulutus) ongelmat. Ylimielisyys on ollut huomattavaa.....ihan jo ruohonjuuri tasolla (automyyjät).
Anonyymi: Kessu 5.1.2016 14:49

Anonyymi
Lainvalvojat ovat outoa porukkaa rikollisten keskellä, loppuu kaikenlainen talousrikollisuus kuin seinään ja lukuisia oikeudenkäyntejä tiedossa ja hyvät naurut.
Anonyymi: lain_halveksuntaa 5.1.2016 14:57

Anonyymi
Hah haa Suomessa tuulipuvut ostavat entiseen tapaan volkkareita päästövedätyksen jälkeenkin.

Talvivaaran osakkeetkin menivät taannoin kaupaksi vaikka firma oli melkein konkassa.

Suomi lammas on kyllä älyttömin olio Pohjolassa ei voi muuta sanoa.
Anonyymi: Päivän_pieru 5.1.2016 15:01

Anonyymi
Hah haa Suomessa tuulipuvut ostavat entiseen tapaan volkkareita päästövedätyksen jälkeenkin.

Talvivaaran osakkeetkin menivät taannoin kaupaksi vaikka firma oli melkein konkassa.

Suomi lammas on kyllä älyttömin olio Pohjolassa ei voi muuta sanoa.


Samaan hengenvetoon SIPERIASTA vyöryvä kylmä ilma, täyttä pascaa päivästä toiseen.
Anonyymi: SUOMI_PUMMIT 5.1.2016 15:09

Anonyymi
Tulli voisi periä autoveroja ja vähän muitakin veroja volkkarilta samalla innolla millä niitä peritään suomaalaisilta.
Jos tämä ei auta niin suomaalaiset voisivat tehdä työsuojelutarkastuksen tehtaille ja kireimmän mukaan, niin olisi se vapriikki kiinni aika pitkään.
Anonyymi: sääntelyäsuomestager 5.1.2016 15:12

Anonyymi
So far, only US owners have received any form of monetary compensation, with each owner receiving $1,000 in credit cards, dealership credit and free breakdown cover. In the UK, VW has introduced ‘loyalty bonus’ discounts to existing owners or their family members registered at the same address who buy a new VW. The discounts range from £400 to £1,500 off selected vehicles.
===============================
Mitä Suomessa tarjotaan kompensaationa, Laakkonen?
Anonyymi: Yksi64tuhannesta 5.1.2016 15:14

Rekisteröitynyt käyttäjä
Minkä takia Amerikka on rankaissut Generals Motorsia pienemmällä sakolla? Tietenkin tämä on sitä kuuluisaa protektionismia, mistä olen peräänkuuluttanut jo kauan, ettei kannata tukea yhdysvaltoja ostamalla heidän tuotteitaan.

Konkurssikypsä valtio valtavine velkoineen.
Rekisteröitynyt käyttäjä: untergang 5.1.2016 15:33
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

08:46 WSJ: Kiinan valuutta palannut vähin äänin vanhaan
08:24 Ilmarinen: Sitkeä taantuma on lopuillaan
08:07 LM: Finanssivalvonta haluaa pääsyn teletunnistetietoihin
07:27 Metsäteollisuus ja Paperiliitto sopuun työajan pidentämisestä
06:04 Digitoday Odottaako Nokia-faneja pettymys? Ei välttämättä, sanoo analyytikko
06:01 10 merkkiä käänteestä – "Vaikutus lähtee leviämään koko Suomeen"
23.5. Tietoturvafirma listasi vaarallisimmat salasanat – yksityisyyttä voi varjella ovelalla muistikikalla
23.5. Yle: Venäjä asetti suomalaisen eläinrehun tuontikieltoon
23.5. Haastattelu Bussibisneksen murros oli alkua – Möttö haluaa nyt mullistaa kaiken liikkumisen: "Tässä tuntee nuortuneensa"
23.5. Digitoday Melkoinen aukko: IPhone-sovellus salli koko pankin putsaamisen
23.5. Kaakaomarkkinoilla muhii raju hintapiikki – suklaapatukat voivat kutistua
23.5. Digitoday VR-laseissa tylytyskisa: Oculus pilasi Vive-pelaajien ilon
23.5. Olkiluoto 3:n rasittama TVO tipahti roskalainaluokkaan
23.5. Öljy halpenee jo neljättä päivää – taustalla Kanadan tuotanto ja Iranin aikeet
23.5. Digitoday Jättivalmistajan puhelimet Suomeen – aloittaa edullisella mallilla
23.5. Moody's hehkuttaa pohjoismaisia yrityksiä – luottoluokitukset muuta Eurooppaa parempia
23.5. Video Googlen tee se itse -puhelimeen voi vaihtaa näytön ja kameran – mutta ei sitä tärkeintä
23.5. Ilta-Sanomat EK:n Alahuhta kilpailukykysopimuksesta: ”Askel oikeaan suuntaan”
23.5. Sveitsi äänestää muhkeasta perustulosta – 30 000 frangia vuodessa ilman ehtoja
23.5. Tanskan rahoitusvalvoja vaatii Nordealta alaskirjauksia
23.5. Digitoday Flash-hyökkäykset pahenevat: Uusi reitti uhrin tietokoneelle
23.5. 60:stä Siwasta ja Valintatalosta neuvottelut – "Kiinnostusta on ollut runsaasti"
23.5. Suositusnoston saanut Metsä Board vahvistuu laskupörssissä
23.5. Digitoday Nyt saatiin nimi Supercellin ostajaehdokkaalle
23.5. Venäjä haluaa takaisin eurobondimarkkinoille
23.5. Citycon käynnistää säästöohjelman – vähentää työpaikkoja Norjassa
23.5. Kreikalle valmistellaan 11 miljardin erää
23.5. Loimaan kassasta "mahdollisuus positiivisiin tulkintoihin"
23.5. Ministeri: Brexit olisi tee-se-itse-taantuma
23.5. Digitoday Ison verkkohyökkäyksen ruumiinavaus: Näin pyörii kyberrosvojen bisnes
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy