Kirjaudu ▼
 

Taksiliitto Uber-ymmällään – "tietäisi tuplajärjestelmää"

IS/Reuters
Taksiliitto Uber-ymmällään –  "tietäisi tuplajärjestelmää"
Taksiliiton toimitusjohtajalla Lauri Säynäjoella ei ole mitään tietoa siitä, millaisella palvelumallilla kyytipalvelu Uber on tulossa Helsinkiin. Kohutun kyytivälittäjän aikeet tulla Suomeen herättävät monia kysymyksiä Taksiliiton edusmiehessä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kyytipalveluja tarjoava Uber on laajentamassa toimintansa Suomeen ja hakee jo kolmea työntekijää. Ilmoitusten perusteella startup-yhtiö aikoo aloittaa liiketoiminnan Helsingissä.

Tieto tulee Taksiliiton toimitusjohtajalle Lauri Säynäjoelle uutena, sillä hän ei ole kuullut, että yhtiö hakisi ainakaan omaa liikennelupaa.

Hakuilmoituksissa Uber etsi johtoa: maajohtajaa, toiminta- ja logistiikkapäällikköä sekä yhteisöpalveluista vastaavaa henkilöä. Tiedossa ei ole, suunnitteleeko se myös omien autojen käyttöön ottamista vai vain teknologia myymistä.

Säynäjoen tiedossa ei ainakaan ole ketään taksiliikenteen toimijaa, joka olisi ostamassa Uberin palvelua.

– Mistään sopimuksista tai edes yhtiön aloittamisesta ei ole tietoa, Säynäjoki sanoo Taloussanomille.

Ruotsissa pientä
toimintaa

Säynäjoen mukaan Ruotsissa Uberilla on tiettävästi ollut parisenkymmentä autoa. Dagens Nyheterin mukaan Uber toimii kymmenessä maassa, ja Tukholmassa se aloitti viime vuoden helmikuussa. Yrityksen konseptina on tarjota "luksuskyytejä tavallisille ihmisille".

Ruotsissakin vaaditaan liikenneluvat ja taksimittarit autoilta, ja Uber ajautui ristiriitoihin Ruotsin taksilainsäädännön kanssa.

Uberin palvelu toimii niin, että asiakas avaa älypuhelimessaan sovelluksen, joka näyttää lähimmän vapaan auton.

Sovelluksesta voi seurata auton kulkua. Se kertoo, kun auto on saapunut paikalle. Kyydin laskutus hoituu automaattisesti tiliin kytkettyjen korttitietojen avulla.

"Suunta Suomesta
ulkomaille"

Taksiliiton Säynäjoki ihmettelee, mitä uutta Yhdysvalloissa lähtöisin olevalla yhtiöllä olisi tarjottavana palvelunsa kautta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Luulen, että teknologisessa mielessä markkina on tietyllä tavalla kyllästetty.

Molemmilla pääkaupunkiseudun taksikeskuksilla, Helsingin Taksi-Datalla ja Lähitaksilla, on jo käytössä älypuhelinsovelluksensa. Helsingin seudulla voi nappia painamalla tilata taksin sinne missä puhelimen kanssa on, Säynäjoki kertoo.

Myös Tampereella ja Oulussa tarjotaan mobiilisovellusta maksuttomana lisäpalveluna.


[zoom]

– Jos joku autoilija tämän [Uberin] ottaisi käyttöön, se tietäisi tuplajärjestelmää, ja se aiheuttaisi lisäkustannuksia, Säynäjoki toteaa.

Lisäksi Säynäjoen mukaan taksikeskusten on "äärettömän helppo lisätä nykyisiin palvelujärjestelmiinsä", Uberin sovellusta vastaavia lisäominaisuuksia, jos niille on kysyntää.

Pohjoismaissa ja erityisesti Suomessa älyliikenne-alueen teknologia on kovaa tasoa, hän lisää. Suomesta lähinnä viedään teknologiaa ulkomaille.  

– Millaisia kuljettajia he ovat ajatelleet, siitäkään minulla ei ole tietoa. Mutta Suomessa kaikki säännölliset kuljetukset korvausta vastaan edellyttävät liikennelupaa, Säynäjoki mainitsee.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (92)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Taksin tilaaminen helsingissä ei onnistu. Itsellä tietysti kaikki rahastusestot puhelimessa päällä. Taksia ei saanut tilattua millään tavalla maksamatta jollekkin kartellille..
Anonyymi: muuallaToimii 11.4.2014 20:42

Anonyymi
Itkua pukkaa "teiden ritareilla". Aika lopettaa.monopoli ja avata kilpailu ihmosten hyväksi. Huonommillakin autoilla pärjää. Ruotsissa taksin taksa on noin puolet suomen ryöstöstä.
Anonyymi: iJoke 11.4.2014 20:44

Rekisteröitynyt käyttäjä
Taksien palvelualttiudessa, ajotapakäyttäytymisessä ja hinnoittelussa on parantamisen varaa. Tervetuloa kilpailemaan ja parantamaan palvelua.

10 vuotta siinä meni että julkisesti uskalletaan jo ylistää Lidlin tuloa Suomen markkinoille.
Rekisteröitynyt käyttäjä: TeeÄsHoo 11.4.2014 20:48

Anonyymi
Taksiliitto on tehokkaasti sementoinut monopolinsa lainsäätäjien suosiollisella avustuksella. Miksi tällainen monopolitilanne saa jatkua?
Anonyymi: KaiKohtalainen 11.4.2014 20:53

Anonyymi
Ei ole totta, käärme nimeltä kilpailu luikertelee vihdoin paratiisiin...
Anonyymi: Silkkitakki 11.4.2014 20:56

Anonyymi
Niinpä,ei vapaata kilpailua saada mitenkään,Onnibus jotenkin sentään onnistui ja siitähän kaikki pillastui.Eli ei ehdottomasti kaikille jotka haluavat kilpailla. Suurin ongelma on siinä että valtio määrittelee hinnat,kuten alkossakin,siihen ei kilpailijoita vaan suvaita jos joku ymmärtäisi tehdä kaiken halvemmalla...Se liikennelupa liisattuine mittareineen ja autoineen maksaa kaikille sen saman euron.Mnä ainakin näkisin positiivisena että alalle saataisiin edes jonkunlainen kilpailu,ei se suomalainen taxi sillä xxx -maasta kuskineen palkattuna,joka ei tiedä ensimmäistäkään osoitetta,saatika edes puhu suomea luulisi olevan kenenkään autoilijan intresseissä,saatika sen asiakkaan.Eikö olisi jo aika purkaa tätäkin säännöstelyä ja antaa ainakin suomalaisen kuskin sitä taxia ajaa ilman että heti ollaan puolustuskannalla ,ei ainakaan hunommaksi muuttuisi.Minua ei ainakaan kiinnosta istua jonkun ulkomaalaisen kuskin kyydissä joka ei puhu sanaakaan suomea eikä tunne ensimmäistäkään osoitetta,jos joku osaisi tämän tehdä vähän paremmin,eikun tervetuloa.
Anonyymi: Espoolainen 11.4.2014 20:56

Anonyymi
Ei toiminut taksi-data ainakaan marraskuussa, tuskin on parantunut palvelu.
Anonyymi: noname 11.4.2014 21:04

Anonyymi
Ja sitte ihmetellään kun asiakkaat ottaa pimeitä takseja,poliisikin jopa siihen valjastettu.Vois luulla että niilläkin parempaa tekemistä kuin vahtia joitain autoja jos joku saattoi saada edullisemmalla kyydin kuin naapuri ,ihan samanlaista että alkoholi pitää hakea alkosta ,ja jos haet virosta niin sanktio tulee .On tämä omituinen valtio.
Anonyymi: Espoolainen 11.4.2014 21:05

Anonyymi
Uberillä on huippumatemaatikkoja ja fyysikkoja mallintamassa liikennettä. Ne pystyvät ohjaamaan autot paljon nykyjärjestelmiä tehokkaammin sinne missä tulee asiakaspiikkejä. Ne osaavat ennustaa ne perustuen ajettuihin ajoihin. Tätä eivät nykyjärjestelmät tarjoa.

Toki ne USAssa välittävät "pimeitä takseja" (koska niitä ei USAssa ole vaan tämä on Suomen protektionismiterminologiaa) ja yrittävät sitä Suomessakin. Tulevat törmäämään Suomalaiseen kelohonkaan iloisesti.
Anonyymi: FafaFaa 11.4.2014 21:08

Rekisteröitynyt käyttäjä
Toivottavasti monopoli luhistuu vihdoikin.
Viinarokaus ja naisten myynti voisi loppua vihdonkin
Rekisteröitynyt käyttäjä: Sakuli1 11.4.2014 21:08
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

29.4. Nissan kutsuu korjattavaksi 3,5 miljoonaa autoa
29.4. Tutkimus: Naiset saavat epämääräisempää palautetta
29.4. Fortum valittaa Ruotsin hallinto-oikeuden veropäätöksistä
29.4. Tutkijoita Daimlerin toimipisteissä – etsivät merkkejä päästöhuijauksesta
29.4. Ukrainan separatistialueelle avattiin vale-Mäkkäri – McDonald's tutkii
29.4. Fazer ostaa kolme klassikkokeksiä takaisin
29.4. Tokmannin ensimmäinen pörssipäivä päättyi lähtölukemiin
29.4. KOMMENTTI: Muuttaisiko Lepomäki Suomen eurolinjan?
29.4. Uudet pörssiyhtiöt vetävät – Tokmanni houkutti myös ulkomaisia sijoittajia
29.4. Pankkiautomaatin keksijä tienasi patentilla 15 dollaria: "Voit kuvitella miltä tuntuu"
29.4. Markkinat riemastuivat Cargotecista – kurssi yli 10 prosentin nousussa
29.4. Viimeisen puhelinluettelon jako alkoi – "ei signaalia suuresta kysynnästä"
29.4. Digitoday F-Securelta vaisu tulos, "kaikkien aikojen tärkein" tuote lykkääntyi
29.4. Kiina huolestuttaa – EU alkaa valvoa teräksen tuontia
29.4. Ilmarisen sijoitustuotot miinukselle, salkusta suli vuodessa 1,2 miljardia
29.4. Cargotecin osake hurjassa nousussa – Tokmanni painui alle antihinnan
29.4. Digitoday "Googlen navigointisovellusta voi käyttää vakoiluun"
29.4. Määräaikaistalletukset romahtivat pienimmilleen 16 vuoteen
29.4. HBL: Suomi laittaa kehitysrahoitusta Dr. Oetker -pitsoihin ja luksushotelleihin
29.4. Euroalueen talouskasvu odotettua vahvempaa
29.4. Euroalue vajosi deflaatioon
29.4. Digitoday Suomalaisfirma suunnittelee kovaa kasvua – aikoo palkata sata
29.4. Danske Bankin tulos heikkeni – ylitti odotukset
29.4. Digitoday Varo, pankkiasiakkaita huijataan taas
29.4. Nyt alkoi kaupankäynti Tokmannilla – hinta nousee
29.4. Kolumni Kasvumittari ei kerro totuutta
29.4. Cargotecin liikevaihto laski ja tulos parani
29.4. Alma Median tulos heikkeni
29.4. Uponor teki ison tulosparannuksen Pohjois-Amerikassa
29.4. Jorma Wiitakorpi aloittaa Eforen toimitusjohtajana
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20162016
TOYOTA14203627
VOLKSWAGEN11513601
NISSAN10862382
SKODA9883198
FORD8712611
VOLVO7242354
KIA6731708
HONDA6591408
MERCEDES-BENZ5941598
OPEL5811827
   
malli3/20162016
NISSAN QASHQAI5151352
SKODA OCTAVIA4741471
VOLKSWAGEN GOLF4491293
TOYOTA AURIS4371128
TOYOTA YARIS393946
TOYOTA AVENSIS3891033
FORD FOCUS313988
VOLKSWAGEN PASSAT274888
HONDA CIVIC272561
OPEL ASTRA269902

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy