Kirjaudu ▼
 

Taksiliitto Uber-ymmällään – "tietäisi tuplajärjestelmää"

IS/Reuters
Taksiliitto Uber-ymmällään –  "tietäisi tuplajärjestelmää"
Taksiliiton toimitusjohtajalla Lauri Säynäjoella ei ole mitään tietoa siitä, millaisella palvelumallilla kyytipalvelu Uber on tulossa Helsinkiin. Kohutun kyytivälittäjän aikeet tulla Suomeen herättävät monia kysymyksiä Taksiliiton edusmiehessä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kyytipalveluja tarjoava Uber on laajentamassa toimintansa Suomeen ja hakee jo kolmea työntekijää. Ilmoitusten perusteella startup-yhtiö aikoo aloittaa liiketoiminnan Helsingissä.

Tieto tulee Taksiliiton toimitusjohtajalle Lauri Säynäjoelle uutena, sillä hän ei ole kuullut, että yhtiö hakisi ainakaan omaa liikennelupaa.

Hakuilmoituksissa Uber etsi johtoa: maajohtajaa, toiminta- ja logistiikkapäällikköä sekä yhteisöpalveluista vastaavaa henkilöä. Tiedossa ei ole, suunnitteleeko se myös omien autojen käyttöön ottamista vai vain teknologia myymistä.

Säynäjoen tiedossa ei ainakaan ole ketään taksiliikenteen toimijaa, joka olisi ostamassa Uberin palvelua.

– Mistään sopimuksista tai edes yhtiön aloittamisesta ei ole tietoa, Säynäjoki sanoo Taloussanomille.

Ruotsissa pientä
toimintaa

Säynäjoen mukaan Ruotsissa Uberilla on tiettävästi ollut parisenkymmentä autoa. Dagens Nyheterin mukaan Uber toimii kymmenessä maassa, ja Tukholmassa se aloitti viime vuoden helmikuussa. Yrityksen konseptina on tarjota "luksuskyytejä tavallisille ihmisille".

Ruotsissakin vaaditaan liikenneluvat ja taksimittarit autoilta, ja Uber ajautui ristiriitoihin Ruotsin taksilainsäädännön kanssa.

Uberin palvelu toimii niin, että asiakas avaa älypuhelimessaan sovelluksen, joka näyttää lähimmän vapaan auton.

Sovelluksesta voi seurata auton kulkua. Se kertoo, kun auto on saapunut paikalle. Kyydin laskutus hoituu automaattisesti tiliin kytkettyjen korttitietojen avulla.

"Suunta Suomesta
ulkomaille"

Taksiliiton Säynäjoki ihmettelee, mitä uutta Yhdysvalloissa lähtöisin olevalla yhtiöllä olisi tarjottavana palvelunsa kautta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Luulen, että teknologisessa mielessä markkina on tietyllä tavalla kyllästetty.

Molemmilla pääkaupunkiseudun taksikeskuksilla, Helsingin Taksi-Datalla ja Lähitaksilla, on jo käytössä älypuhelinsovelluksensa. Helsingin seudulla voi nappia painamalla tilata taksin sinne missä puhelimen kanssa on, Säynäjoki kertoo.

Myös Tampereella ja Oulussa tarjotaan mobiilisovellusta maksuttomana lisäpalveluna.


[zoom]

– Jos joku autoilija tämän [Uberin] ottaisi käyttöön, se tietäisi tuplajärjestelmää, ja se aiheuttaisi lisäkustannuksia, Säynäjoki toteaa.

Lisäksi Säynäjoen mukaan taksikeskusten on "äärettömän helppo lisätä nykyisiin palvelujärjestelmiinsä", Uberin sovellusta vastaavia lisäominaisuuksia, jos niille on kysyntää.

Pohjoismaissa ja erityisesti Suomessa älyliikenne-alueen teknologia on kovaa tasoa, hän lisää. Suomesta lähinnä viedään teknologiaa ulkomaille.  

– Millaisia kuljettajia he ovat ajatelleet, siitäkään minulla ei ole tietoa. Mutta Suomessa kaikki säännölliset kuljetukset korvausta vastaan edellyttävät liikennelupaa, Säynäjoki mainitsee.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (90)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Taksin tilaaminen helsingissä ei onnistu. Itsellä tietysti kaikki rahastusestot puhelimessa päällä. Taksia ei saanut tilattua millään tavalla maksamatta jollekkin kartellille..
Anonyymi: muuallaToimii 11.4.2014 20:42

Anonyymi
Itkua pukkaa "teiden ritareilla". Aika lopettaa.monopoli ja avata kilpailu ihmosten hyväksi. Huonommillakin autoilla pärjää. Ruotsissa taksin taksa on noin puolet suomen ryöstöstä.
Anonyymi: iJoke 11.4.2014 20:44

Rekisteröitynyt käyttäjä
Taksien palvelualttiudessa, ajotapakäyttäytymisessä ja hinnoittelussa on parantamisen varaa. Tervetuloa kilpailemaan ja parantamaan palvelua.

10 vuotta siinä meni että julkisesti uskalletaan jo ylistää Lidlin tuloa Suomen markkinoille.
Rekisteröitynyt käyttäjä: TeeÄsHoo 11.4.2014 20:48

Anonyymi
Taksiliitto on tehokkaasti sementoinut monopolinsa lainsäätäjien suosiollisella avustuksella. Miksi tällainen monopolitilanne saa jatkua?
Anonyymi: KaiKohtalainen 11.4.2014 20:53

Anonyymi
Ei ole totta, käärme nimeltä kilpailu luikertelee vihdoin paratiisiin...
Anonyymi: Silkkitakki 11.4.2014 20:56

Anonyymi
Niinpä,ei vapaata kilpailua saada mitenkään,Onnibus jotenkin sentään onnistui ja siitähän kaikki pillastui.Eli ei ehdottomasti kaikille jotka haluavat kilpailla. Suurin ongelma on siinä että valtio määrittelee hinnat,kuten alkossakin,siihen ei kilpailijoita vaan suvaita jos joku ymmärtäisi tehdä kaiken halvemmalla...Se liikennelupa liisattuine mittareineen ja autoineen maksaa kaikille sen saman euron.Mnä ainakin näkisin positiivisena että alalle saataisiin edes jonkunlainen kilpailu,ei se suomalainen taxi sillä xxx -maasta kuskineen palkattuna,joka ei tiedä ensimmäistäkään osoitetta,saatika edes puhu suomea luulisi olevan kenenkään autoilijan intresseissä,saatika sen asiakkaan.Eikö olisi jo aika purkaa tätäkin säännöstelyä ja antaa ainakin suomalaisen kuskin sitä taxia ajaa ilman että heti ollaan puolustuskannalla ,ei ainakaan hunommaksi muuttuisi.Minua ei ainakaan kiinnosta istua jonkun ulkomaalaisen kuskin kyydissä joka ei puhu sanaakaan suomea eikä tunne ensimmäistäkään osoitetta,jos joku osaisi tämän tehdä vähän paremmin,eikun tervetuloa.
Anonyymi: Espoolainen 11.4.2014 20:56

Anonyymi
Ei toiminut taksi-data ainakaan marraskuussa, tuskin on parantunut palvelu.
Anonyymi: noname 11.4.2014 21:04

Anonyymi
Ja sitte ihmetellään kun asiakkaat ottaa pimeitä takseja,poliisikin jopa siihen valjastettu.Vois luulla että niilläkin parempaa tekemistä kuin vahtia joitain autoja jos joku saattoi saada edullisemmalla kyydin kuin naapuri ,ihan samanlaista että alkoholi pitää hakea alkosta ,ja jos haet virosta niin sanktio tulee .On tämä omituinen valtio.
Anonyymi: Espoolainen 11.4.2014 21:05

Anonyymi
Uberillä on huippumatemaatikkoja ja fyysikkoja mallintamassa liikennettä. Ne pystyvät ohjaamaan autot paljon nykyjärjestelmiä tehokkaammin sinne missä tulee asiakaspiikkejä. Ne osaavat ennustaa ne perustuen ajettuihin ajoihin. Tätä eivät nykyjärjestelmät tarjoa.

Toki ne USAssa välittävät "pimeitä takseja" (koska niitä ei USAssa ole vaan tämä on Suomen protektionismiterminologiaa) ja yrittävät sitä Suomessakin. Tulevat törmäämään Suomalaiseen kelohonkaan iloisesti.
Anonyymi: FafaFaa 11.4.2014 21:08

Rekisteröitynyt käyttäjä
Toivottavasti monopoli luhistuu vihdoikin.
Viinarokaus ja naisten myynti voisi loppua vihdonkin
Rekisteröitynyt käyttäjä: Sakuli1 11.4.2014 21:08
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy