Kirjaudu ▼
 

Näin km-veroa valvotaan: tienvarsivalvonta ja 50 mittausporttia

Heini Karjanmaa
Näin km-veroa valvotaan: tienvarsivalvonta ja 50 mittausporttia
Kilometriveron valvonnan tulee perustua pelotteeseen, linjaa ministeriön liikenneneuvos.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kilometriveron maksaminen perustuu tiukkaan valvontaan, jos järjestelmän toteuttaminen perustuu Jorma Ollilan vetämän työryhmän ajatuksiin.

Työryhmän sihteerinä toimineen liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Tuomo Suvannon mukaan järjestelmän valvonta on verrattavissa nykyiseen ylinopeuksien tutkavalvonnan kaltaiseen pelotteeseen – paitsi laajempana.

Hankkeen kustannusarvioon kuuluu noin 50 ympäri Suomen sijoitettavaa porttia, jotka tarkistavat, että niiden läpi ajavien autojen seurantalaitteet ovat kunnossa.

Tämän lisäksi ympäri Suomen liikkuu kahden partioita suorittamassa tienvarsimittauksia.

Suvannon mukaan valvonta työllistäisi kaikkiaan noin 350 ihmistä.

Itse autoon liitettävä seurantalaite on Suvannon mukaan niin sanottu vahva laite, jonka häiritseminen on vaikeaa.

– Laite ilmoittaa, jos sen piuha irrotetaan tai sitä muuten häiritään. On vähän kaupunkilegendaa, että laitteita voi häiritä karvahatuilla tai foliolla. Vaikka totta kai insinööri keksii vaikka mitä, Suvanto toteaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Seurantajärjestelmiin liittyy vielä monta ratkaisematonta asiaa. Työryhmään kuuluneen valtiovarainministeriön hallitusneuvos Merja Sandellin mukaan yksi näistä on omatoimisesti tuotuihin autoihin ulkomailla liitetyt seurantajärjestelmät.

– Tämän laitteen omistajalta pitäisi tulla tieto Suomeen verolipun lähettämistä varten, Sandell sanoo.

Sandellin mukaan järjestelmää ei suunnitella siten, että se laskelmissa huomioidaan tietty määrä vapaamatkustajia ja veronkiertäjiä.

– Tällaiseen on varmaan joissain maissa lähdetty. Suomalaiselle verottajalle tämä on kuitenkin vieras malli.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (406)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 41
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Olen huolissani miten kiinteistövälittäjien nyt käy, eräskin ajoi Ouluun ja takaisin joka päivä.
Anonyymi: YTköLKVlle 17.12.2013 14:36

Anonyymi
"Suvannon mukaan valvonta työllistäisi kaikkiaan noin 350 ihmistä. "

Ja näiden palkat menevät luonnollisesti veronmaksajien pussista. Eikös haudata tämä esitys ennen kuin tuhlataan sen vatvomiseen yhtään lisää rahaa, jooko?
Anonyymi: opppo 17.12.2013 14:37

Anonyymi
Se on sitten kohta muutto pois tästä kommunistilandiasta kunhan saan taloni ja maani myytyä venäläisille.

Sairas maa. Halpa liikenne ja energia pitävät talouden dynaamisena, ei virkamiehet ja verotus.
Anonyymi: OksettavaMaa 17.12.2013 14:39

Anonyymi
Pahkasika jäi toiseksi.
...
...
...
...
...
...
Anonyymi: miesasdasdads 17.12.2013 14:40

Anonyymi
"Suvannon mukaan valvonta työllistäisi kaikkiaan noin 350 ihmistä. "

Ja näiden palkat menevät luonnollisesti veronmaksajien pussista. Eikös haudata tämä esitys ennen kuin tuhlataan sen vatvomiseen yhtään lisää rahaa, jooko?


Tämä on niitä julkisen sektorin puuhahankkeita, joissa saadaan tehtyä itsensä ja kaverit/tutut tärkeiksi, jotta voi perustella miksi heitä tarvitaan. Vanhat puoluetutut on konsuletteina mukana ryhmässä nostamassa rahaa selvityksen teosta.

Missään ei ole kerrottu paljonko tämä työryhmä nosti palkkiota tästä "selvityksestä" veikkaan että Himas-raportti oli pikkurahaa tähän verrattuna.
Anonyymi: Jappe 17.12.2013 14:44

Anonyymi
Siis olikos tää uutinen ihan oikeesti suomesta vai pohjois koreasta???
Anonyymi: kimiJongUn 17.12.2013 14:47

Anonyymi
Taitaa MOPOAutojen suosio kasvaa !
Anonyymi: Takakauttatakauttaja 17.12.2013 14:48

Anonyymi
Eiköhän ne samaiset Ollilan selkään puukottamat IT-insinöörit keksi miten seurantalaitteen softa voidaan päivittää...
Samaten nuo hintaarviot, ottaen huomioon paljonko erinnäisten julkisten IT-hankkeiden hintaarviot ovat pitäneet paikkansa, en ihmettelisi vaikka tuon järjestelmän käytönottoo maksaisi 10 miljardia ja valvonta 1 miljardi vuodessa.
Anonyymi: Paasiaasi 17.12.2013 14:51

Anonyymi
"On vähän kaupunkilegendaa, että laitteita voi häiritä karvahatuilla tai foliolla." - GPS:n häirintä on kyllä ihan todellisuutta.

Eli joko peitetään gps-antenni sopivalla radioaaltoja läpäisemättömällä materiaalilla tai sitten aktiivilaitteella generoidaan häirintäsignaalia johon jo eräät lte-laitteet kykenevät ...

Kun tähän liitetään auton oman matkamittarin anturin häirintä ja ajotietokoneiden jo nyt tiedossa olevat hakkerointimahdollisuudet niin tulee todella vaikea savotta, varsinkin koska kyse on verotuksesta, jolloin oikeusturvan takia järjestelmän pitää olla varsin aukoton ja toimintavarma ja sitä gps:ään perustuvat järjestelmät eivät ole ainakaan tällä hetkellä ...

J-P Laine
Anonyymi: This_No_Brains_Sucks 17.12.2013 14:51

Anonyymi
Ja montakos jää työttömäksi ku ei ole varaa kulkea enään työmaalle? Itse joudun ajeleen ympäri pitäjiä työmaiden perässä. Maarakennus kohteet ku eivät osu aina samaan kylään? Ei ole varaa käydä töissä enään.
Anonyymi: duunipetteri 17.12.2013 14:52
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 41
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy