Kirjaudu ▼
 

Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?

Lehtikuva
Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?
Valtio on kertonut saavansa kilometrikorvausten leikkauksilla miljoonien verotulot. Autoliitto ihmettelee, miten valtio voi tienata, kun korvaukset ovat verottomia. Liiton mielestä korvaukset leikkaaminen on muutenkin irti todellisuudesta, kun autoilun kustannukset ovat vain kasvaneet.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valtio on arvioinut, että kilometrikorvauksien leikkaukset voisivat tuoda verotuloina noin 45 miljoonaa euroa vuodessa. Hallitus ehdottaa leikkauksia tänään esittelemässään talousarvioehdotuksessa.

– On vaikea ymmärtää, miten valtio saa tuloja verovapaista korvauksista. Eihän se saa niitä nytkään, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummastelee.

Ensi vuonna kilometriä kohti maksettavaa korvausta lasketaan 5 prosenttia ajomääristä riippumatta. Vuonna 2014 tulee lisäksi voimaan 15 000 kilometrin raja, jonka ylittävien kilometrien korvauksia leikataan 45 prosenttia.

Valtiovarainministeriössä ollaan varmoja, että tuloja tulee väistämättä.

– Jos joku väittää, ettei muutoksella ole verotulovaikutuksia, se ei pidä mitenkään paikkaansa, ministeriön erityisasiantuntija Ilkka Lahti sanoo.

Leikkaukset vaikuttavat tuloveroihin joko työntekijän tai -antajan kautta.

Jos työnantaja maksaa edelleen nykytason mukaisia korvauksia, vaikka verottoman korvauksen taso laskee, erotus on palkansaajalle verotettavaa ansiotuloa. Jos työnantaja taas maksaa korvauksia vain sen verran kuin se on mahdollista verottomana, yrityksen verotettava tulo kasvaa ja valtio saa tuloja yrityksen maksamana yhteisöverona.

45 miljoonan euron verotulojen kasvuun päästään, jos puolet yrityksistä jatkaa nykyisten korvauksien maksamista ja puolet laskee niitä.

Vai tuleeko
sittenkin menetyksiä
?

Autoliiton Pasi Nieminen pitää todennäköisempänä, että kilometrikorvauksia leikkaamalla valtio päinvastoin menettää verotuloja.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Paljon ajavat työmatkalaiset ajavat hyvillä autoilla ja vaihtavat niitä usein. Jos korvauksia lasketaan, he saattavat ajaa aiempaa vähemmän ja vaihtaa autoaan harvemmin. Silloin valtio menettää uudesta autosta kannettavaa autoveron sekä arvonlisäveron tuottoja.

Nieminen pitää korvausten leikkaamista joka tapauksessa outona. Polttoaine-, auto- ja ajoneuvovero ovat nousseet, joten autoilun kustannukset eivät ole ainakaan laskussa.

– Tuntuu, että tästä on tullut poliittinen päätös ja on irtautunut todellisuudesta, mitä ne kustannukset ovat.

Ilkka Lahden mukaan leikkaukset lasketaan kuitenkin ensi vuoden hintatasosta, joten esimerkiksi polttoaineen kallistuminen huomioidaan kyllä.

Lisäksi 15 000 kilometrin ajon jälkeen auton vakuutukset ja muut kiinteät kustannukset on korvattu lukuun ottamatta sen arvon alenemista, joka huomioidaan myös rajan jälkeen. Siksi ei olisi järkeä maksaa lopuista kilometreistä yhtä suuria korvauksia kuin ensimmäisistä.

– Tässä on se syy miksi muutokseen on ryhdytty, Lahti sanoo.

Eikä kaikkea voi muutenkaan laskea pelkkinä verovaikutuksina.

Vaikkei leikkauksilla sitä ole tavoiteltukaan, Lahden mukaan ne saattavat osaltaan tehdä julkisista kulkuneuvoista omaa autoa houkuttelevamman vaihtoehdon myös työmatkoilla.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (183)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Parilla sentillä ymmärtäisin, mutta julkisuudessa olleet leikkaukset on utopistisia ja ne vaan tekisi monesta asiasta kannattamatonta

Tiputtakaa palkkojanne johtavat virkamiehet ja politikot- olette Suomen syöpä!
Anonyymi: leikkuriin 17.9.2012 16:52

Anonyymi
No ei tietenkään tienaa. Kukahan urpo nyt sellaista on olettanut... mutta ei sillä väliä; se, että joltain saadaan vaan jotain pois takaa kyllä ratkaisun suosion!
Anonyymi: Xpat 17.9.2012 16:55

Anonyymi
Tämä on yksi osa mustaa sosiaalidemokratiaa. Sosiaalidemokratia ei arvosta ihmistä pätkän vertaa. Sosiaalidemokraattien vääristä ratkaisuista saisi paksun mustan kirjan; Sosiaalidemokratian musta kirja.
Anonyymi: Kuka alkaa kirjoitta 17.9.2012 16:57

Anonyymi
Uskon että Kreikan valtio tienaa tästä
Anonyymi: Ilmasta rahaa 17.9.2012 16:58

Anonyymi
Voi olla myös hyvin mahdollista, että paljon liikkuvat myyntimiehet, joille iso osa palkasta muodostuu provisiosta eivät uudistuksen jälkeen enää liikukkaan yhtä paljon ja heidän ansiot putoaa ja sitä myöten on vähemmän verotettavaa.
Anonyymi: LD 17.9.2012 17:00

Anonyymi
Eiköhän tässä pikemminkin ole kyse siitä paljonko valtio menettää kun bisnes hidastuu tai karkaa ulkomaille.
Anonyymi: demarit hirteen 17.9.2012 17:01

Anonyymi
Jostain on leikattava, ja luulitteko esim kokoomuksen ehdokkaan numeron rustatessanne että pieni- tahi keskituloiset hyötyy.. Heh heh!
Anonyymi: Naurattaa, toivon tä 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Eikö poliitikot voisi kerralla kymmenkertaistaa kaikki verot?

Saisivat omien laskelmiensa mukaan kymmenkertaiset tuotot, eikä kansalaisten enää tarvitsisi miettiä, kannattaako tässä maassa tehdä yhtään mitään.

Nykyisillä pikkukorotuksilla joutuu kukin kuitenkin vähän väliä pohtimaan, lähteäkö muualle vai jäädäkö maahan.
Anonyymi: kerralla demarien ta 17.9.2012 17:02

Anonyymi
ojalan laskuopin mukaan kilometrikorvauksen saaja häviää,tämä tiedoksi päättäjille.
Anonyymi: make 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Hyvä homma vaan että nuo kilometrikorvaukset tippuu. Valtio ei menetä niin paljoa rahaa. Kilometrikorvauksista on tullu vaan koko kansan keino kiertää verotusta. Eihän me nyt mikään Kreikka olla? Nostakaa palkkojanne jos rahaa ei tuu tarpeeksi.
Anonyymi: Demari 17.9.2012 17:03
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

08:56 HS: Työeläkejohtaja haluaa jakaa eläkeriskiä kansalle
08:25 VW:n korvaussumma Yhdysvalloissa kasvamassa yli 15 miljardiin dollaria
08:08 Digitoday Löytyikö juuri uusi älypuhelinvaara? Pidä varasi sängyssä
07:42 Britannian luottoluokitus heikkeni kertaheitolla kaksi tasoa – menetti viimeisenkin AAA-luokituksen
07:23 Digitoday Tiedä tämä, Venäjän-matkaaja: Silausta vailla oleva "isovelilaki" uhkaa
06:01 Brexit-pommi voi keventää talouskuria EU:ssa – "Kansalle lisää rahaa"
27.6. Ilta-Sanomat Entä jos Britannia ei aloitakaan irtautumista EU:sta? ”Laillisesta näkökulmasta mahdollista”
27.6. Miljardööri Soros jätti tempun toistamatta – ei lyönyt vetoa puntaa vastaan
27.6. Digitoday Väite: Teinien suosikkisovellus viimein Windows-puhelimille
27.6. Pepsin reseptimuutos ei tuonut tulosta – tuo vanhan juoman takaisin
27.6. Irlannissa passihakemusten piikki – lomakkeet loppuivat posteista
27.6. Brexit voi vaikuttaa metsäteollisuuteen kolmella tavalla
27.6. FK-johtaja Stubbin Lehman Brothers -vertauksesta: Ei mikään ole nyt romahtanut
27.6. Brexit-äänestys ravisteli Helsingin pörssiä – rysähti 7,8 %
27.6. Cameron: Uutta Brexit-äänestystä ei tule
27.6. Pörssilasku jatkuu Euroopassa ja USA:ssa – vaihto kolminkertaistunut
27.6. Analyytikko: Pankit ovat kuuma peruna
27.6. Ilta-Sanomat Sipilä: Tämä hallitus ei tuo päätettäväksi Suomen Fixitiä
27.6. Kulta se vain kallistuu: kovin nousu seitsemään vuoteen
27.6. Oikeus määräsi Maskun maksamaan 100 000 euron uhkasakon
27.6. Piensijoittajat säntäsivät ostoksille – "Jäitä hattuun"
27.6. Digitoday Nyt löytyi älykellolle käyttöä – ABC-huoltamolla
27.6. Huhtamäki yhdistää kaksi tehdasta Kiinassa
27.6. Pörssin luisu jatkuu – Outokumpu, metsäyhtiöt ja Nokia kovimmassa laskussa
27.6. Digitoday Microsoftilta iso kädenojennus Windows 10 -käyttäjille
27.6. Nordean von Koskull: Osinkopolitiikka ei muutu
27.6. Punnan alamäki jyrkkeni – kurssi painui uusiin pohjiin
27.6. Posti aloittaa yt-neuvottelut Oulussa – vähennystarve 47 henkilöä
27.6. Digitoday Yksi pieni asetus: Turvallisena pidetty viestipalvelu voi olla ihan muuta
27.6. Rothovius pörssilaskusta: Poikkeuksellista, mutta ei ainutlaatuista
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy