Kirjaudu ▼
 

Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?

Lehtikuva
Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?
Valtio on kertonut saavansa kilometrikorvausten leikkauksilla miljoonien verotulot. Autoliitto ihmettelee, miten valtio voi tienata, kun korvaukset ovat verottomia. Liiton mielestä korvaukset leikkaaminen on muutenkin irti todellisuudesta, kun autoilun kustannukset ovat vain kasvaneet.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valtio on arvioinut, että kilometrikorvauksien leikkaukset voisivat tuoda verotuloina noin 45 miljoonaa euroa vuodessa. Hallitus ehdottaa leikkauksia tänään esittelemässään talousarvioehdotuksessa.

– On vaikea ymmärtää, miten valtio saa tuloja verovapaista korvauksista. Eihän se saa niitä nytkään, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummastelee.

Ensi vuonna kilometriä kohti maksettavaa korvausta lasketaan 5 prosenttia ajomääristä riippumatta. Vuonna 2014 tulee lisäksi voimaan 15 000 kilometrin raja, jonka ylittävien kilometrien korvauksia leikataan 45 prosenttia.

Valtiovarainministeriössä ollaan varmoja, että tuloja tulee väistämättä.

– Jos joku väittää, ettei muutoksella ole verotulovaikutuksia, se ei pidä mitenkään paikkaansa, ministeriön erityisasiantuntija Ilkka Lahti sanoo.

Leikkaukset vaikuttavat tuloveroihin joko työntekijän tai -antajan kautta.

Jos työnantaja maksaa edelleen nykytason mukaisia korvauksia, vaikka verottoman korvauksen taso laskee, erotus on palkansaajalle verotettavaa ansiotuloa. Jos työnantaja taas maksaa korvauksia vain sen verran kuin se on mahdollista verottomana, yrityksen verotettava tulo kasvaa ja valtio saa tuloja yrityksen maksamana yhteisöverona.

45 miljoonan euron verotulojen kasvuun päästään, jos puolet yrityksistä jatkaa nykyisten korvauksien maksamista ja puolet laskee niitä.

Vai tuleeko
sittenkin menetyksiä
?

Autoliiton Pasi Nieminen pitää todennäköisempänä, että kilometrikorvauksia leikkaamalla valtio päinvastoin menettää verotuloja.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Paljon ajavat työmatkalaiset ajavat hyvillä autoilla ja vaihtavat niitä usein. Jos korvauksia lasketaan, he saattavat ajaa aiempaa vähemmän ja vaihtaa autoaan harvemmin. Silloin valtio menettää uudesta autosta kannettavaa autoveron sekä arvonlisäveron tuottoja.

Nieminen pitää korvausten leikkaamista joka tapauksessa outona. Polttoaine-, auto- ja ajoneuvovero ovat nousseet, joten autoilun kustannukset eivät ole ainakaan laskussa.

– Tuntuu, että tästä on tullut poliittinen päätös ja on irtautunut todellisuudesta, mitä ne kustannukset ovat.

Ilkka Lahden mukaan leikkaukset lasketaan kuitenkin ensi vuoden hintatasosta, joten esimerkiksi polttoaineen kallistuminen huomioidaan kyllä.

Lisäksi 15 000 kilometrin ajon jälkeen auton vakuutukset ja muut kiinteät kustannukset on korvattu lukuun ottamatta sen arvon alenemista, joka huomioidaan myös rajan jälkeen. Siksi ei olisi järkeä maksaa lopuista kilometreistä yhtä suuria korvauksia kuin ensimmäisistä.

– Tässä on se syy miksi muutokseen on ryhdytty, Lahti sanoo.

Eikä kaikkea voi muutenkaan laskea pelkkinä verovaikutuksina.

Vaikkei leikkauksilla sitä ole tavoiteltukaan, Lahden mukaan ne saattavat osaltaan tehdä julkisista kulkuneuvoista omaa autoa houkuttelevamman vaihtoehdon myös työmatkoilla.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (183)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Parilla sentillä ymmärtäisin, mutta julkisuudessa olleet leikkaukset on utopistisia ja ne vaan tekisi monesta asiasta kannattamatonta

Tiputtakaa palkkojanne johtavat virkamiehet ja politikot- olette Suomen syöpä!
Anonyymi: leikkuriin 17.9.2012 16:52

Anonyymi
No ei tietenkään tienaa. Kukahan urpo nyt sellaista on olettanut... mutta ei sillä väliä; se, että joltain saadaan vaan jotain pois takaa kyllä ratkaisun suosion!
Anonyymi: Xpat 17.9.2012 16:55

Anonyymi
Tämä on yksi osa mustaa sosiaalidemokratiaa. Sosiaalidemokratia ei arvosta ihmistä pätkän vertaa. Sosiaalidemokraattien vääristä ratkaisuista saisi paksun mustan kirjan; Sosiaalidemokratian musta kirja.
Anonyymi: Kuka alkaa kirjoitta 17.9.2012 16:57

Anonyymi
Uskon että Kreikan valtio tienaa tästä
Anonyymi: Ilmasta rahaa 17.9.2012 16:58

Anonyymi
Voi olla myös hyvin mahdollista, että paljon liikkuvat myyntimiehet, joille iso osa palkasta muodostuu provisiosta eivät uudistuksen jälkeen enää liikukkaan yhtä paljon ja heidän ansiot putoaa ja sitä myöten on vähemmän verotettavaa.
Anonyymi: LD 17.9.2012 17:00

Anonyymi
Eiköhän tässä pikemminkin ole kyse siitä paljonko valtio menettää kun bisnes hidastuu tai karkaa ulkomaille.
Anonyymi: demarit hirteen 17.9.2012 17:01

Anonyymi
Jostain on leikattava, ja luulitteko esim kokoomuksen ehdokkaan numeron rustatessanne että pieni- tahi keskituloiset hyötyy.. Heh heh!
Anonyymi: Naurattaa, toivon tä 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Eikö poliitikot voisi kerralla kymmenkertaistaa kaikki verot?

Saisivat omien laskelmiensa mukaan kymmenkertaiset tuotot, eikä kansalaisten enää tarvitsisi miettiä, kannattaako tässä maassa tehdä yhtään mitään.

Nykyisillä pikkukorotuksilla joutuu kukin kuitenkin vähän väliä pohtimaan, lähteäkö muualle vai jäädäkö maahan.
Anonyymi: kerralla demarien ta 17.9.2012 17:02

Anonyymi
ojalan laskuopin mukaan kilometrikorvauksen saaja häviää,tämä tiedoksi päättäjille.
Anonyymi: make 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Hyvä homma vaan että nuo kilometrikorvaukset tippuu. Valtio ei menetä niin paljoa rahaa. Kilometrikorvauksista on tullu vaan koko kansan keino kiertää verotusta. Eihän me nyt mikään Kreikka olla? Nostakaa palkkojanne jos rahaa ei tuu tarpeeksi.
Anonyymi: Demari 17.9.2012 17:03
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:00 Uutiskommentti Onko kohuttu TTIP-sopimus kuopattu?
06:00 Analyysi Nobelisti listasi 7 välttämätöntä korjausta euron pelastamiseksi
30.8. Menitkö sairaana töihin? Ei olisi kannattanut
30.8. Uusi apu keliaakikoille: Laite tunnistaa gluteenin ruuasta
30.8. Digitoday Onko nyt tosi kyseessä? SETI tutkii outoa signaalia avaruudessa
30.8. Britannian hallitus: Apple tervetullut maahan
30.8. Kolme isoa teollisuusliittoa arvostelee lisäleikkauksia koulutukseen
30.8. Jorma Ollila: "Suomen toipuminen Euroopan hitaimpien joukossa"
30.8. AVI kielsi kiinteistönvälitysyrityksen toiminnan – LKV-tutkinnot puuttuivat
30.8. Keskituloisille perheille voi tulla iso lasku – hallitus päättää päivähoitomaksuista
30.8. Digitoday Applen Cook: Miljardien veromätky näkyy investoinneissa ja työpaikoissa
30.8. Öljyä löytyy nyt niukasti – tulossa hintapiikki?
30.8. Digitoday Ei niin nopeasti: EU huolestui Whatsappin muutoksesta
30.8. "Kreikan hallitus ei ole sitoutunut kunnolla tukipaketin ehtoihin"
30.8. Verotus muuttuu: Tästä syystä palautukset kilahtavat tilille normaalia aiemmin
30.8. Helsingin pörssissä on nyt melko hiljaista
30.8. Tanska leikkaa kasvuennustettaan Brexitin vuoksi
30.8. VR:n tulos parani – vihjaus uusista hinnanalennuksista
30.8. 5 vinkkiä – näin työntekijän palkitseminen onnistuu
30.8. EU määräsi Applen maksamaan Irlannille jopa 13 miljardin euron mätkyt
30.8. Talousluottamus heilahti odotettua enemmän euroalueella
30.8. Ranskalaisministeri vaatii TTIP-neuvotteluiden keskeyttämistä
30.8. Digitoday IPhonen julkaisupäivä varmistui – tarvikevalmistaja otti ronskisti ennakkoa
30.8. Digitoday Facebook antoi potkut koko tiimille: Tuloksena katastrofi
30.8. Rakentamisen suhdannekäänteen rajuus yllätti alan etujärjestönkin
30.8. Tuhansille maksuhäiriömerkintä maksamattomien matkalippujen vuoksi
30.8. Raisiossa aloittaa torstaina kimppataksi, joka maksaa 5 euroa
30.8. Digitoday EU epäilee Applea ja Irlantia verokikkailusta: Yli miljardin mätkyt uhkaavat
30.8. Ilta-Sanomat Taajamajunat Riihimäen ja Tampereen välillä peruttu – liikenne takkuilee useamman päivän
30.8. Nordea: Suomalaiset tottuneet ajatukseen nousevasta eläkeiästä
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy