Kirjaudu ▼
 

Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?

Lehtikuva
Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?
Valtio on kertonut saavansa kilometrikorvausten leikkauksilla miljoonien verotulot. Autoliitto ihmettelee, miten valtio voi tienata, kun korvaukset ovat verottomia. Liiton mielestä korvaukset leikkaaminen on muutenkin irti todellisuudesta, kun autoilun kustannukset ovat vain kasvaneet.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valtio on arvioinut, että kilometrikorvauksien leikkaukset voisivat tuoda verotuloina noin 45 miljoonaa euroa vuodessa. Hallitus ehdottaa leikkauksia tänään esittelemässään talousarvioehdotuksessa.

– On vaikea ymmärtää, miten valtio saa tuloja verovapaista korvauksista. Eihän se saa niitä nytkään, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummastelee.

Ensi vuonna kilometriä kohti maksettavaa korvausta lasketaan 5 prosenttia ajomääristä riippumatta. Vuonna 2014 tulee lisäksi voimaan 15 000 kilometrin raja, jonka ylittävien kilometrien korvauksia leikataan 45 prosenttia.

Valtiovarainministeriössä ollaan varmoja, että tuloja tulee väistämättä.

– Jos joku väittää, ettei muutoksella ole verotulovaikutuksia, se ei pidä mitenkään paikkaansa, ministeriön erityisasiantuntija Ilkka Lahti sanoo.

Leikkaukset vaikuttavat tuloveroihin joko työntekijän tai -antajan kautta.

Jos työnantaja maksaa edelleen nykytason mukaisia korvauksia, vaikka verottoman korvauksen taso laskee, erotus on palkansaajalle verotettavaa ansiotuloa. Jos työnantaja taas maksaa korvauksia vain sen verran kuin se on mahdollista verottomana, yrityksen verotettava tulo kasvaa ja valtio saa tuloja yrityksen maksamana yhteisöverona.

45 miljoonan euron verotulojen kasvuun päästään, jos puolet yrityksistä jatkaa nykyisten korvauksien maksamista ja puolet laskee niitä.

Vai tuleeko
sittenkin menetyksiä
?

Autoliiton Pasi Nieminen pitää todennäköisempänä, että kilometrikorvauksia leikkaamalla valtio päinvastoin menettää verotuloja.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Paljon ajavat työmatkalaiset ajavat hyvillä autoilla ja vaihtavat niitä usein. Jos korvauksia lasketaan, he saattavat ajaa aiempaa vähemmän ja vaihtaa autoaan harvemmin. Silloin valtio menettää uudesta autosta kannettavaa autoveron sekä arvonlisäveron tuottoja.

Nieminen pitää korvausten leikkaamista joka tapauksessa outona. Polttoaine-, auto- ja ajoneuvovero ovat nousseet, joten autoilun kustannukset eivät ole ainakaan laskussa.

– Tuntuu, että tästä on tullut poliittinen päätös ja on irtautunut todellisuudesta, mitä ne kustannukset ovat.

Ilkka Lahden mukaan leikkaukset lasketaan kuitenkin ensi vuoden hintatasosta, joten esimerkiksi polttoaineen kallistuminen huomioidaan kyllä.

Lisäksi 15 000 kilometrin ajon jälkeen auton vakuutukset ja muut kiinteät kustannukset on korvattu lukuun ottamatta sen arvon alenemista, joka huomioidaan myös rajan jälkeen. Siksi ei olisi järkeä maksaa lopuista kilometreistä yhtä suuria korvauksia kuin ensimmäisistä.

– Tässä on se syy miksi muutokseen on ryhdytty, Lahti sanoo.

Eikä kaikkea voi muutenkaan laskea pelkkinä verovaikutuksina.

Vaikkei leikkauksilla sitä ole tavoiteltukaan, Lahden mukaan ne saattavat osaltaan tehdä julkisista kulkuneuvoista omaa autoa houkuttelevamman vaihtoehdon myös työmatkoilla.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (183)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Parilla sentillä ymmärtäisin, mutta julkisuudessa olleet leikkaukset on utopistisia ja ne vaan tekisi monesta asiasta kannattamatonta

Tiputtakaa palkkojanne johtavat virkamiehet ja politikot- olette Suomen syöpä!
Anonyymi: leikkuriin 17.9.2012 16:52

Anonyymi
No ei tietenkään tienaa. Kukahan urpo nyt sellaista on olettanut... mutta ei sillä väliä; se, että joltain saadaan vaan jotain pois takaa kyllä ratkaisun suosion!
Anonyymi: Xpat 17.9.2012 16:55

Anonyymi
Tämä on yksi osa mustaa sosiaalidemokratiaa. Sosiaalidemokratia ei arvosta ihmistä pätkän vertaa. Sosiaalidemokraattien vääristä ratkaisuista saisi paksun mustan kirjan; Sosiaalidemokratian musta kirja.
Anonyymi: Kuka alkaa kirjoitta 17.9.2012 16:57

Anonyymi
Uskon että Kreikan valtio tienaa tästä
Anonyymi: Ilmasta rahaa 17.9.2012 16:58

Anonyymi
Voi olla myös hyvin mahdollista, että paljon liikkuvat myyntimiehet, joille iso osa palkasta muodostuu provisiosta eivät uudistuksen jälkeen enää liikukkaan yhtä paljon ja heidän ansiot putoaa ja sitä myöten on vähemmän verotettavaa.
Anonyymi: LD 17.9.2012 17:00

Anonyymi
Eiköhän tässä pikemminkin ole kyse siitä paljonko valtio menettää kun bisnes hidastuu tai karkaa ulkomaille.
Anonyymi: demarit hirteen 17.9.2012 17:01

Anonyymi
Jostain on leikattava, ja luulitteko esim kokoomuksen ehdokkaan numeron rustatessanne että pieni- tahi keskituloiset hyötyy.. Heh heh!
Anonyymi: Naurattaa, toivon tä 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Eikö poliitikot voisi kerralla kymmenkertaistaa kaikki verot?

Saisivat omien laskelmiensa mukaan kymmenkertaiset tuotot, eikä kansalaisten enää tarvitsisi miettiä, kannattaako tässä maassa tehdä yhtään mitään.

Nykyisillä pikkukorotuksilla joutuu kukin kuitenkin vähän väliä pohtimaan, lähteäkö muualle vai jäädäkö maahan.
Anonyymi: kerralla demarien ta 17.9.2012 17:02

Anonyymi
ojalan laskuopin mukaan kilometrikorvauksen saaja häviää,tämä tiedoksi päättäjille.
Anonyymi: make 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Hyvä homma vaan että nuo kilometrikorvaukset tippuu. Valtio ei menetä niin paljoa rahaa. Kilometrikorvauksista on tullu vaan koko kansan keino kiertää verotusta. Eihän me nyt mikään Kreikka olla? Nostakaa palkkojanne jos rahaa ei tuu tarpeeksi.
Anonyymi: Demari 17.9.2012 17:03
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:09 Maailman rikkaimmat teollisuusmaat patistavat Britanniaa aloittamaan Brexit-neuvottelut
15:43 8 ominaisuutta, jotka yhdistävät poikkeuksellisen älykkäitä – kuulutko joukkoon?
14:39 Saksalaislehti: Audilta kolme sähköautoa 2020 mennessä
14:17 G20-maat yhtenäisinä: Valtioiden tuki pahentanut teräksen ylituotantoa
13:11 BOJ:n Kuroda: Helikopterirahaa ei tule
12:01 Mökistä vakituinen asunto? Hallitus haluaa vauhdittaa
11:06 Öljyalalla jaetaan potkuja – "Menossa viides, kuudes, seitsemäs leikkauskierros"
10:03 Sairaiden lasten ilahduttaminen pokémoneilla houkuttaa – mutta ei kannata
09:46 Airbnb kaipaa neuvoja – entisistä pormestareista majoituspalvelun "lähettiläitä"
08:56 Ilta-Sanomat Näin Münchenin ammuskelu eteni: Täysi paniikki ja sekasorto – ampuja tulitti myös lapsia, 10 ihmistä kuoli
07:15 Näkökulma Kuka meni kiinalaisille – robotit eivät kiinnostaneet Euroopassa
06:01 Tiemaksuista muhevat riidat – "Isoisän isoisä katsoi naapurin emäntää sillä silmällä"
22.7. Digitoday Apple Watchin myynti yli puolittui
22.7. Duunari hallitukseen? Yritys voi tehdä rahaa
22.7. Varakkaat ovat vähemmän halukkaita pienentämään ruokajätteen määrää
22.7. Lähteet: Verizon lähellä sopimusta Yahoosta
22.7. Oleellinen osa puuttui – talousvaikeuksien riivaamasta maasta ei enää saa Big Maceja
22.7. Pohjoismaiset pankit yllättivät tuloksillaan
22.7. IMF:n Lagarde hävisi väännön – määrättiin oikeuden eteen
22.7. Pankki vai luotto? Anttila osoitti, että maksutavalla on väliä
22.7. Digitoday F-Secure neuvotteli alas kiristysohjelmien lunnaita – jopa yli tuhannella eurolla
22.7. Säästöillä kohentunut Konecranes vauhdittaa pörssiä
22.7. Digitoday Facebookin nettiyhteys lähti lentoon: "Vaikeita ongelmia ratkaistavana"
22.7. Suomalaismepit vaativat EU:lta 100 miljoonan tukea Venäjän vastapakotteista kärsineille maitotuottajille
22.7. Digitoday Happamia, sanoi Firefox Flash-sivuista
22.7. Suomesta löytyi alkuvuonna 703 väärää euroseteliä – näin tunnistat väärennöksen
22.7. Digitoday Snowden suunnittelee iPhonelle tietovuodon paljastavaa lisälaitetta
22.7. Huhtamäki osti yli puolet intialaisyhtiöstä
22.7. Teollisuuden ja palvelualojen kasvuvauhti hidastui hiukan euroalueella
22.7. Konecranes kiitää pörssissä – osake +17 %
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy