Kirjaudu ▼
 

Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?

Lehtikuva
Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?
Valtio on kertonut saavansa kilometrikorvausten leikkauksilla miljoonien verotulot. Autoliitto ihmettelee, miten valtio voi tienata, kun korvaukset ovat verottomia. Liiton mielestä korvaukset leikkaaminen on muutenkin irti todellisuudesta, kun autoilun kustannukset ovat vain kasvaneet.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valtio on arvioinut, että kilometrikorvauksien leikkaukset voisivat tuoda verotuloina noin 45 miljoonaa euroa vuodessa. Hallitus ehdottaa leikkauksia tänään esittelemässään talousarvioehdotuksessa.

– On vaikea ymmärtää, miten valtio saa tuloja verovapaista korvauksista. Eihän se saa niitä nytkään, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummastelee.

Ensi vuonna kilometriä kohti maksettavaa korvausta lasketaan 5 prosenttia ajomääristä riippumatta. Vuonna 2014 tulee lisäksi voimaan 15 000 kilometrin raja, jonka ylittävien kilometrien korvauksia leikataan 45 prosenttia.

Valtiovarainministeriössä ollaan varmoja, että tuloja tulee väistämättä.

– Jos joku väittää, ettei muutoksella ole verotulovaikutuksia, se ei pidä mitenkään paikkaansa, ministeriön erityisasiantuntija Ilkka Lahti sanoo.

Leikkaukset vaikuttavat tuloveroihin joko työntekijän tai -antajan kautta.

Jos työnantaja maksaa edelleen nykytason mukaisia korvauksia, vaikka verottoman korvauksen taso laskee, erotus on palkansaajalle verotettavaa ansiotuloa. Jos työnantaja taas maksaa korvauksia vain sen verran kuin se on mahdollista verottomana, yrityksen verotettava tulo kasvaa ja valtio saa tuloja yrityksen maksamana yhteisöverona.

45 miljoonan euron verotulojen kasvuun päästään, jos puolet yrityksistä jatkaa nykyisten korvauksien maksamista ja puolet laskee niitä.

Vai tuleeko
sittenkin menetyksiä
?

Autoliiton Pasi Nieminen pitää todennäköisempänä, että kilometrikorvauksia leikkaamalla valtio päinvastoin menettää verotuloja.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Paljon ajavat työmatkalaiset ajavat hyvillä autoilla ja vaihtavat niitä usein. Jos korvauksia lasketaan, he saattavat ajaa aiempaa vähemmän ja vaihtaa autoaan harvemmin. Silloin valtio menettää uudesta autosta kannettavaa autoveron sekä arvonlisäveron tuottoja.

Nieminen pitää korvausten leikkaamista joka tapauksessa outona. Polttoaine-, auto- ja ajoneuvovero ovat nousseet, joten autoilun kustannukset eivät ole ainakaan laskussa.

– Tuntuu, että tästä on tullut poliittinen päätös ja on irtautunut todellisuudesta, mitä ne kustannukset ovat.

Ilkka Lahden mukaan leikkaukset lasketaan kuitenkin ensi vuoden hintatasosta, joten esimerkiksi polttoaineen kallistuminen huomioidaan kyllä.

Lisäksi 15 000 kilometrin ajon jälkeen auton vakuutukset ja muut kiinteät kustannukset on korvattu lukuun ottamatta sen arvon alenemista, joka huomioidaan myös rajan jälkeen. Siksi ei olisi järkeä maksaa lopuista kilometreistä yhtä suuria korvauksia kuin ensimmäisistä.

– Tässä on se syy miksi muutokseen on ryhdytty, Lahti sanoo.

Eikä kaikkea voi muutenkaan laskea pelkkinä verovaikutuksina.

Vaikkei leikkauksilla sitä ole tavoiteltukaan, Lahden mukaan ne saattavat osaltaan tehdä julkisista kulkuneuvoista omaa autoa houkuttelevamman vaihtoehdon myös työmatkoilla.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (183)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Parilla sentillä ymmärtäisin, mutta julkisuudessa olleet leikkaukset on utopistisia ja ne vaan tekisi monesta asiasta kannattamatonta

Tiputtakaa palkkojanne johtavat virkamiehet ja politikot- olette Suomen syöpä!
Anonyymi: leikkuriin 17.9.2012 16:52

Anonyymi
No ei tietenkään tienaa. Kukahan urpo nyt sellaista on olettanut... mutta ei sillä väliä; se, että joltain saadaan vaan jotain pois takaa kyllä ratkaisun suosion!
Anonyymi: Xpat 17.9.2012 16:55

Anonyymi
Tämä on yksi osa mustaa sosiaalidemokratiaa. Sosiaalidemokratia ei arvosta ihmistä pätkän vertaa. Sosiaalidemokraattien vääristä ratkaisuista saisi paksun mustan kirjan; Sosiaalidemokratian musta kirja.
Anonyymi: Kuka alkaa kirjoitta 17.9.2012 16:57

Anonyymi
Uskon että Kreikan valtio tienaa tästä
Anonyymi: Ilmasta rahaa 17.9.2012 16:58

Anonyymi
Voi olla myös hyvin mahdollista, että paljon liikkuvat myyntimiehet, joille iso osa palkasta muodostuu provisiosta eivät uudistuksen jälkeen enää liikukkaan yhtä paljon ja heidän ansiot putoaa ja sitä myöten on vähemmän verotettavaa.
Anonyymi: LD 17.9.2012 17:00

Anonyymi
Eiköhän tässä pikemminkin ole kyse siitä paljonko valtio menettää kun bisnes hidastuu tai karkaa ulkomaille.
Anonyymi: demarit hirteen 17.9.2012 17:01

Anonyymi
Jostain on leikattava, ja luulitteko esim kokoomuksen ehdokkaan numeron rustatessanne että pieni- tahi keskituloiset hyötyy.. Heh heh!
Anonyymi: Naurattaa, toivon tä 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Eikö poliitikot voisi kerralla kymmenkertaistaa kaikki verot?

Saisivat omien laskelmiensa mukaan kymmenkertaiset tuotot, eikä kansalaisten enää tarvitsisi miettiä, kannattaako tässä maassa tehdä yhtään mitään.

Nykyisillä pikkukorotuksilla joutuu kukin kuitenkin vähän väliä pohtimaan, lähteäkö muualle vai jäädäkö maahan.
Anonyymi: kerralla demarien ta 17.9.2012 17:02

Anonyymi
ojalan laskuopin mukaan kilometrikorvauksen saaja häviää,tämä tiedoksi päättäjille.
Anonyymi: make 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Hyvä homma vaan että nuo kilometrikorvaukset tippuu. Valtio ei menetä niin paljoa rahaa. Kilometrikorvauksista on tullu vaan koko kansan keino kiertää verotusta. Eihän me nyt mikään Kreikka olla? Nostakaa palkkojanne jos rahaa ei tuu tarpeeksi.
Anonyymi: Demari 17.9.2012 17:03
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

19.12. Obama haluaa laittaa opinahjot uuteen järjestykseen
19.12. Venäjän keskuspankki lisäsi rahoitusta ruplapulan vuoksi
19.12. FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
19.12. S&P laski Ukrainan luottoluokitusta
19.12. Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19.12. Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
19.12. Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
19.12. Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
19.12. Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
19.12. Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
19.12. Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
19.12. Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
19.12. Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja
19.12. Venäläismiljardööri vastaa Putinin rahakutsuun
19.12. Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
19.12. Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
19.12. Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
19.12. Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
19.12. Neste Oil sopi patenttiriidan biodieselistä
19.12. Näillä tienesteillä olit pienituloinen
19.12. "Venäjän euribor" kiipesi lähelle 30 prosenttia
19.12. Autopomo ruplan alamäestä: "Kuin verilöyly"
19.12. Talvivaara asettaa tytäryhtiöitään selvitystilaan
19.12. Digitoday Soneran selitys verkon mykistymiselle: Kyllä se vielä testissä toimi
19.12. Air France-KLM varoitti tuloksesta ja lykkää uutuuskoneita
19.12. Pankki: Nokia voisi ostaa Alcatel-Lucentin kahdella ehdolla
19.12. Metso myy Tampereen valimonsa
19.12. Tornioon rakennetaan lng-terminaali
19.12. Tornion LNG poiki heti: Outokummulta 30 miljoonan investointi
19.12. USA ei vielä asettanut uusia Venäjä-pakotteita
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy