Kirjaudu ▼
 

Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?

Lehtikuva
Kilometrikorvaukset alas – tienaako valtio?
Valtio on kertonut saavansa kilometrikorvausten leikkauksilla miljoonien verotulot. Autoliitto ihmettelee, miten valtio voi tienata, kun korvaukset ovat verottomia. Liiton mielestä korvaukset leikkaaminen on muutenkin irti todellisuudesta, kun autoilun kustannukset ovat vain kasvaneet.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valtio on arvioinut, että kilometrikorvauksien leikkaukset voisivat tuoda verotuloina noin 45 miljoonaa euroa vuodessa. Hallitus ehdottaa leikkauksia tänään esittelemässään talousarvioehdotuksessa.

– On vaikea ymmärtää, miten valtio saa tuloja verovapaista korvauksista. Eihän se saa niitä nytkään, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummastelee.

Ensi vuonna kilometriä kohti maksettavaa korvausta lasketaan 5 prosenttia ajomääristä riippumatta. Vuonna 2014 tulee lisäksi voimaan 15 000 kilometrin raja, jonka ylittävien kilometrien korvauksia leikataan 45 prosenttia.

Valtiovarainministeriössä ollaan varmoja, että tuloja tulee väistämättä.

– Jos joku väittää, ettei muutoksella ole verotulovaikutuksia, se ei pidä mitenkään paikkaansa, ministeriön erityisasiantuntija Ilkka Lahti sanoo.

Leikkaukset vaikuttavat tuloveroihin joko työntekijän tai -antajan kautta.

Jos työnantaja maksaa edelleen nykytason mukaisia korvauksia, vaikka verottoman korvauksen taso laskee, erotus on palkansaajalle verotettavaa ansiotuloa. Jos työnantaja taas maksaa korvauksia vain sen verran kuin se on mahdollista verottomana, yrityksen verotettava tulo kasvaa ja valtio saa tuloja yrityksen maksamana yhteisöverona.

45 miljoonan euron verotulojen kasvuun päästään, jos puolet yrityksistä jatkaa nykyisten korvauksien maksamista ja puolet laskee niitä.

Vai tuleeko
sittenkin menetyksiä
?

Autoliiton Pasi Nieminen pitää todennäköisempänä, että kilometrikorvauksia leikkaamalla valtio päinvastoin menettää verotuloja.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Paljon ajavat työmatkalaiset ajavat hyvillä autoilla ja vaihtavat niitä usein. Jos korvauksia lasketaan, he saattavat ajaa aiempaa vähemmän ja vaihtaa autoaan harvemmin. Silloin valtio menettää uudesta autosta kannettavaa autoveron sekä arvonlisäveron tuottoja.

Nieminen pitää korvausten leikkaamista joka tapauksessa outona. Polttoaine-, auto- ja ajoneuvovero ovat nousseet, joten autoilun kustannukset eivät ole ainakaan laskussa.

– Tuntuu, että tästä on tullut poliittinen päätös ja on irtautunut todellisuudesta, mitä ne kustannukset ovat.

Ilkka Lahden mukaan leikkaukset lasketaan kuitenkin ensi vuoden hintatasosta, joten esimerkiksi polttoaineen kallistuminen huomioidaan kyllä.

Lisäksi 15 000 kilometrin ajon jälkeen auton vakuutukset ja muut kiinteät kustannukset on korvattu lukuun ottamatta sen arvon alenemista, joka huomioidaan myös rajan jälkeen. Siksi ei olisi järkeä maksaa lopuista kilometreistä yhtä suuria korvauksia kuin ensimmäisistä.

– Tässä on se syy miksi muutokseen on ryhdytty, Lahti sanoo.

Eikä kaikkea voi muutenkaan laskea pelkkinä verovaikutuksina.

Vaikkei leikkauksilla sitä ole tavoiteltukaan, Lahden mukaan ne saattavat osaltaan tehdä julkisista kulkuneuvoista omaa autoa houkuttelevamman vaihtoehdon myös työmatkoilla.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (183)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Parilla sentillä ymmärtäisin, mutta julkisuudessa olleet leikkaukset on utopistisia ja ne vaan tekisi monesta asiasta kannattamatonta

Tiputtakaa palkkojanne johtavat virkamiehet ja politikot- olette Suomen syöpä!
Anonyymi: leikkuriin 17.9.2012 16:52

Anonyymi
No ei tietenkään tienaa. Kukahan urpo nyt sellaista on olettanut... mutta ei sillä väliä; se, että joltain saadaan vaan jotain pois takaa kyllä ratkaisun suosion!
Anonyymi: Xpat 17.9.2012 16:55

Anonyymi
Tämä on yksi osa mustaa sosiaalidemokratiaa. Sosiaalidemokratia ei arvosta ihmistä pätkän vertaa. Sosiaalidemokraattien vääristä ratkaisuista saisi paksun mustan kirjan; Sosiaalidemokratian musta kirja.
Anonyymi: Kuka alkaa kirjoitta 17.9.2012 16:57

Anonyymi
Uskon että Kreikan valtio tienaa tästä
Anonyymi: Ilmasta rahaa 17.9.2012 16:58

Anonyymi
Voi olla myös hyvin mahdollista, että paljon liikkuvat myyntimiehet, joille iso osa palkasta muodostuu provisiosta eivät uudistuksen jälkeen enää liikukkaan yhtä paljon ja heidän ansiot putoaa ja sitä myöten on vähemmän verotettavaa.
Anonyymi: LD 17.9.2012 17:00

Anonyymi
Eiköhän tässä pikemminkin ole kyse siitä paljonko valtio menettää kun bisnes hidastuu tai karkaa ulkomaille.
Anonyymi: demarit hirteen 17.9.2012 17:01

Anonyymi
Jostain on leikattava, ja luulitteko esim kokoomuksen ehdokkaan numeron rustatessanne että pieni- tahi keskituloiset hyötyy.. Heh heh!
Anonyymi: Naurattaa, toivon tä 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Eikö poliitikot voisi kerralla kymmenkertaistaa kaikki verot?

Saisivat omien laskelmiensa mukaan kymmenkertaiset tuotot, eikä kansalaisten enää tarvitsisi miettiä, kannattaako tässä maassa tehdä yhtään mitään.

Nykyisillä pikkukorotuksilla joutuu kukin kuitenkin vähän väliä pohtimaan, lähteäkö muualle vai jäädäkö maahan.
Anonyymi: kerralla demarien ta 17.9.2012 17:02

Anonyymi
ojalan laskuopin mukaan kilometrikorvauksen saaja häviää,tämä tiedoksi päättäjille.
Anonyymi: make 17.9.2012 17:02

Anonyymi
Hyvä homma vaan että nuo kilometrikorvaukset tippuu. Valtio ei menetä niin paljoa rahaa. Kilometrikorvauksista on tullu vaan koko kansan keino kiertää verotusta. Eihän me nyt mikään Kreikka olla? Nostakaa palkkojanne jos rahaa ei tuu tarpeeksi.
Anonyymi: Demari 17.9.2012 17:03
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

14:10 Portugaliin paennut vuorineuvos viime vuonna: "En varmasti jää eläkkeelle"
13:36 Amer Sportsin tappio supistui
13:09 Amer Sports kävi yritysostoksilla Italiassa
12:23 Raakaöljyn hinta jatkaa laskuaan
11:59 It-viikko Analyytikko: Tässä on Nokian julkistuksen logiikka
11:55 Digitoday Pilailu Nokian kamerasta alkoi heti: pornoa ja Star Warsia
11:38 Baari keksi aivan uuden tavan nauttia alkoholia
11:30 Digitoday Tappokytkin ei tehoa kaikkiin älypuhelinvarkaisiin
10:55 Volkswagen ennakoi nihkeämpää
10:01 Italialainen öljy-yhtiö suunnittelee potkuja 8 800:lle
09:32 Fiskarsin tulos parani – veturina edelleen Amerikka
09:29 Konecranes saa uuden toimitusjohtajan Ahlström Capitalilta
09:07 Lemminkäisen kannattavuus parani, tilauskanta pieneni
08:16 It-viikko Twitterin tappio kutistui
08:06 HS: Suomalaiset ex-johtajat muuttivat Portugaliin – jättieläkkeet saa verottakin
07:41 It-viikko Nokialta aivan uudenlainen tuote – valmistetaan Suomessa
06:13 It-viikko Skypelle haastaja: Suomessa kehitetään uudenlaista nettipuhelinta
06:01 Suomesta tuli sylkykuppi – "Ette ole tottuneet siihen"
28.7. Rekrytoijan painajainen? Jokaisesta haastateltavasta laadittava essee
28.7. Ilta-Sanomat Helsingissä osoitettiin mieltä rasismia vastaan – Perussuomalaisten edustaja sai huutomyrskyn
28.7. Kultaa halvalla: "Emme tule näkemään hinnannousua"
28.7. Suuryhtiöilta suuret lupaukset – miljardeja ilmastotalkoisiin
28.7. Tiistain yt-uutinen kolahti porilaiselle tehtaalle
28.7. Öljyn alamäki pysähtyi – hinta taas nousussa
28.7. Jenkkikuluttajat varpaillaan: talousluottamus laski jyrkästi
28.7. Digitoday Kiinalaisvalmistaja julkisti uuden puhelimen – tärkeä ominaisuus poistettiin
28.7. Pankkien kysymys hämmentää: "Tärkeä ymmärtää mihin vastaa"
28.7. Lähes 20 vuoden neuvottelut päätökseen – Kazakstanista WTO:n jäsen
28.7. Kuukauden pakkoloma ohi – Ateenan pörssi saa aueta
28.7. Putinin "suomalainen kaveri" myi osuutensa kohufirmassa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy