Kirjaudu ▼
 

Pikku-Opelista hinnakas rataversio

Lauri Puintila
Pikku-Opelista hinnakas rataversio
Autonvalmistajille on yhä tärkeää pitää kiinni kuvitteellisestakin ralli- ja rataimagosta. Tätä varten Opel on tehnyt pikkuauto Corsasta kireän Nürburgring-erikoismallin.
3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autonvalmistajilla on ristiriitaisia paineita vauhti-ihailun ja ilmastotietoisuuden kanssa. Mallistoista pitää löytyä ekohenkisiä säästöversioita, ja toisaalta myös kovaa kulkevia erikoismalleja joilla kosiskellaan autourheilutietoista kansaa.

Ilta-Sanomien koeajama Opel Corsa OPC Nürburgring Edition edustaa viimeksimainittuja tuotteita. Yli 35000 euron hintainen pikkuauto on muokattu ulkoisesti muistuttamaan kyseisellä saksalaisradalla kiitäviä kisakulkineita.

Auton 1,6-litrainen moottori on saatu ohjausyksikön säädöillä, uudella ahtimella ja erikoispakoputkistolla tuottamaan 210 hevosvoiman tehon. Oikeisiin rata-autoihin verrattuna se on tietysti varsin vähän, ja tehokkaampiakin pieniä siviiliautoja markkinoilta löytyy. Silti suorituskyky on tämänkokoiseen autoon enemmän kuin riittävä.

Alustaa on madallettu entisestään jopa valmiiksi matalasta Corsa OPC-mallista. Jäykän alustan, 18-tuumaisten vanteiden ja tiukan ratajousituksen hintana on äärimmäinen epämukavuus arkiajossa. Se tosin ei haitanne tämäntyylisten autojen hankkijoita.

Ratahenkiseen ajoon Corsan alusta onkin mitä parhain. Koeajajien mielestä auton kaarrekäyttäytyminen on loogista, ohjaus on tarkka ja auto istuu tiehen hyvin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

6-portaisen manuaalivaihteiston välitykset ovat varsin pitkät. Auto vaatii myös kohtalaisesti kierroksia, ennen kuin voimantunne alkaa välittyä.

Sisustuksen ilmettä hallitsevat Recaron sportti-istuimet. Muuten esimerkiksi kojelauta on tämänhintaiseen autoon turhan muovinen, jopa halvan näköinen. Kiinteä navigaattori on sijoitettu kojelautaan aivan liian alas, joten sen seuraaminen on ajaessa hyvin hankalaa.

Opel Corsa 1,6 Turbo OPC Nürburgring Edition

Hinta: 35242 euroa
Teho: 210 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: yhd. 7,6 l/100 km
CO2: 178 g/km
Tavaratila: 285 l

3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Opel
Tagit Nürburgring

Kommentit (30)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
Anonyymi: woyt 3.6.2012 6:46

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
tai hintahtava
Anonyymi: keijo 3.6.2012 7:07

Anonyymi
Aika kippo noilla arvoilla ajettavaksi.
Itse en kyytiin menisi.
Anonyymi: BMW ajamisen iloa. 3.6.2012 7:21

Anonyymi
ihan lipsakka Vauxhalliksi.
Anonyymi: pena 3.6.2012 9:06

Anonyymi
Saksalainen ei autoa osaa tehdä, kuten ei tanskalainenkaan.
Anonyymi: velkauunon pirssit t 3.6.2012 9:07

Anonyymi
Lähinnä hintahtava. Jos saksalaisen merkin haluaa niin käytetty Mersun ML-maasturi maksaa kotimaassaan 9000- 16000 eur. Vastaavat Suomessa 35000-55000 eur. Oliko sitä kontrastia?
Anonyymi: Ja ryöstövero päälle 3.6.2012 9:22

Anonyymi
Siinä suomen poliisille virkapeli,saksalaiset ei nääs omiin kippoihin enää mahhtuneet...
Anonyymi: nakki 3.6.2012 9:43

Anonyymi
En jaksanut tällaista juttua edes lukea...
Anonyymi: Missä ois kiinnostav 3.6.2012 10:08

Anonyymi
No on se ainakin pieni ja vauhdikas
Anonyymi: BMW ajamisen vikalis 3.6.2012 10:15

Anonyymi
Olipas copy&paste uutinen taas kuten yleensä kaikki TalSan autouutiset.
Anonyymi: Nimetön 3.6.2012 10:17
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:33 Putin haluaa yksityistää, Aeroflotin toimitusjohtaja ei näe järkeä
14:50 Työttömiä 378000, avoimia työpaikkoja yli 61000 – "Epäonnistunutta"
13:49 Volkswagen ajautui poikkeukselliseen tilanteeseen
13:01 Nettipoliisit tuskastuivat – "Ei tällainen meno voi loputtomiin jatkua"
12:17 Ammattiliitto jyrähtää: "Ei työrauhaa ennen paikallisen sopimisen askelmerkkejä"
11:29 Tekno-osakkeilla kylmää kyytiä – LinkedIn romahti 44 %
11:26 Digitoday Katso video: Näin 3d-tulostus onnistuu (melko) helposti kirjastossa
09:49 HS: Tullin pääjohtajan rikosepäily aiheeton
09:18 Luottoluokittaja Moody's piti Suomen AAA-klubissa
07:11 Näkökulma Hitlerin kirja julkaistiin uudelleen Saksassa – onko syytä huolestua?
06:01 Täällä asunnot halpenivat eniten – "Olisin melkein arvannut"
5.2. Carunan omistaja mainoksessa: Monopoli varma sijoitus, koska hintoja voi nostaa
5.2. Näin Indonesiassa: Ikea menetti oikeuden omaan nimeensä
5.2. Digitoday "Rokkitähti" Hyppönen ohjaa virusten pariin – turvallisesti
5.2. Goldman Sachs valmistelee Jessica Alban firmaa pörssiin
5.2. Attendo: Sote-rajoitukset vaikuttaisivat vain vähän
5.2. Fortum myy sähkölaitoksen Venäjällä – 30 miljoonaa myyntivoittoa
5.2. Suunnitelma teiden korjausvelan pienentämiseksi julki
5.2. Pekkarinen: Muu maa maksaa Helsingin sähkönsiirtoa
5.2. Pekkarinen: Sähkönsiirron hurjat hinnankorotukset mahdollista alentaa kuluttajasuojalailla
5.2. Digitoday Verkkosivuilla rikosaalto: Vierailijoille karmiva yllätys
5.2. USA:n työttömyysaste laski alle viiden prosentin
5.2. Digitoday Assange astui valokeilaan: "Ruotsille ja Britannialle seurauksia"
5.2. Soteidea iskee kuin salama: Pihlajalinna syöksynyt -15 %
5.2. Digitoday Vähän tunnettu vaara: Väärä kaapeli tuhoaa tietokoneen hetkessä
5.2. Nokian Renkaat ja YIT jatkavat kiitoaan
5.2. Autoilijan printtaamalle 0,3 euron muovivivulle tyly vastaus: "Pelle pelottomien touhua"
5.2. Hallitus ei pidä EU:n yhteistä talletussuojaa perusteltuna
5.2. 1 430 euroa tunnilta – Lontoon lakimiesten palkkiot hirvittävät pienempiä
5.2. Juuri äsken tapahtui historiallinen käänne: Suomen suosituin asuntolainakorko miinukselle
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki1/20162016
VOLKSWAGEN14301430
TOYOTA12191219
SKODA12151215
FORD979979
VOLVO962962
OPEL718718
AUDI716716
NISSAN656656
MERCEDES-BENZ546546
BMW544544
   
malli1/20162016
SKODA OCTAVIA553553
VOLKSWAGEN GOLF486486
NISSAN QASHQAI450450
FORD FOCUS389389
TOYOTA AURIS383383
TOYOTA AVENSIS366366
OPEL ASTRA364364
VOLKSWAGEN PASSAT347347
SKODA SUPERB284284
VOLKSWAGEN POLO282282

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy