Kirjaudu ▼
 

Pikku-Opelista hinnakas rataversio

Lauri Puintila
Pikku-Opelista hinnakas rataversio
Autonvalmistajille on yhä tärkeää pitää kiinni kuvitteellisestakin ralli- ja rataimagosta. Tätä varten Opel on tehnyt pikkuauto Corsasta kireän Nürburgring-erikoismallin.
3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autonvalmistajilla on ristiriitaisia paineita vauhti-ihailun ja ilmastotietoisuuden kanssa. Mallistoista pitää löytyä ekohenkisiä säästöversioita, ja toisaalta myös kovaa kulkevia erikoismalleja joilla kosiskellaan autourheilutietoista kansaa.

Ilta-Sanomien koeajama Opel Corsa OPC Nürburgring Edition edustaa viimeksimainittuja tuotteita. Yli 35000 euron hintainen pikkuauto on muokattu ulkoisesti muistuttamaan kyseisellä saksalaisradalla kiitäviä kisakulkineita.

Auton 1,6-litrainen moottori on saatu ohjausyksikön säädöillä, uudella ahtimella ja erikoispakoputkistolla tuottamaan 210 hevosvoiman tehon. Oikeisiin rata-autoihin verrattuna se on tietysti varsin vähän, ja tehokkaampiakin pieniä siviiliautoja markkinoilta löytyy. Silti suorituskyky on tämänkokoiseen autoon enemmän kuin riittävä.

Alustaa on madallettu entisestään jopa valmiiksi matalasta Corsa OPC-mallista. Jäykän alustan, 18-tuumaisten vanteiden ja tiukan ratajousituksen hintana on äärimmäinen epämukavuus arkiajossa. Se tosin ei haitanne tämäntyylisten autojen hankkijoita.

Ratahenkiseen ajoon Corsan alusta onkin mitä parhain. Koeajajien mielestä auton kaarrekäyttäytyminen on loogista, ohjaus on tarkka ja auto istuu tiehen hyvin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

6-portaisen manuaalivaihteiston välitykset ovat varsin pitkät. Auto vaatii myös kohtalaisesti kierroksia, ennen kuin voimantunne alkaa välittyä.

Sisustuksen ilmettä hallitsevat Recaron sportti-istuimet. Muuten esimerkiksi kojelauta on tämänhintaiseen autoon turhan muovinen, jopa halvan näköinen. Kiinteä navigaattori on sijoitettu kojelautaan aivan liian alas, joten sen seuraaminen on ajaessa hyvin hankalaa.

Opel Corsa 1,6 Turbo OPC Nürburgring Edition

Hinta: 35242 euroa
Teho: 210 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: yhd. 7,6 l/100 km
CO2: 178 g/km
Tavaratila: 285 l

3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Opel
Tagit Nürburgring

Kommentit (30)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
Anonyymi: woyt 3.6.2012 6:46

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
tai hintahtava
Anonyymi: keijo 3.6.2012 7:07

Anonyymi
Aika kippo noilla arvoilla ajettavaksi.
Itse en kyytiin menisi.
Anonyymi: BMW ajamisen iloa. 3.6.2012 7:21

Anonyymi
ihan lipsakka Vauxhalliksi.
Anonyymi: pena 3.6.2012 9:06

Anonyymi
Saksalainen ei autoa osaa tehdä, kuten ei tanskalainenkaan.
Anonyymi: velkauunon pirssit t 3.6.2012 9:07

Anonyymi
Lähinnä hintahtava. Jos saksalaisen merkin haluaa niin käytetty Mersun ML-maasturi maksaa kotimaassaan 9000- 16000 eur. Vastaavat Suomessa 35000-55000 eur. Oliko sitä kontrastia?
Anonyymi: Ja ryöstövero päälle 3.6.2012 9:22

Anonyymi
Siinä suomen poliisille virkapeli,saksalaiset ei nääs omiin kippoihin enää mahhtuneet...
Anonyymi: nakki 3.6.2012 9:43

Anonyymi
En jaksanut tällaista juttua edes lukea...
Anonyymi: Missä ois kiinnostav 3.6.2012 10:08

Anonyymi
No on se ainakin pieni ja vauhdikas
Anonyymi: BMW ajamisen vikalis 3.6.2012 10:15

Anonyymi
Olipas copy&paste uutinen taas kuten yleensä kaikki TalSan autouutiset.
Anonyymi: Nimetön 3.6.2012 10:17
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:32 Tämän takia saudit antoivat öljyn romahtaa
20:38 Leipä kallistuu – Venäjä rajoittaa jo viljan vientiä
20:33 Mikä rupla? Bitcoin on romahtanut liki 60 %
20:05 Kahvia, viinaa ja sauvakävely – tätä on suomalaisuus ulkomaalaisille
19:35 Digitoday Ydinvoimayhtiön tietokoneisiin murtauduttiin Etelä-Koreassa
19:12 Ilta-Sanomat Fennovoima hakee ympäristölupaa ydinvoimalaitokselle
18:52 HS Ilmavoimien viimeiset Suomessa tehdyt koneet myytiin
18:30 FT hehkuttaa "ale-metropolista": "Kuin Veljekset Keskinen"
18:03 Öljyn toinen nousupäivä katkesi
17:53 Eurokuluttajat hieman luottavaisempia
17:49 Ruuhkaa pukkaa: parkkipaikka täytettiin paketeilla
17:09 Näin kinkkuraja jakaa Suomen
16:20 Digitoday USA:sta lukuja: Yli miljoona luottokorttia kopioitiin kassoilla
16:12 Ilta-Sanomat Tullille tappio oikeudessa Jaguar-tapauksessa
16:03 Kilpailu vapautuu: Finrail irti VR:stä
15:59 Ex-ministeri: Venäjä tippuu roskalainaluokkaan
15:50 Rikkaat venäläiset etsivät turvapaikkaa: viisumit +69 %
15:17 Öljyn hinta vauhdittaa energiaosakkeita pörsseissä
14:48 Öljy nousee toista päivää putkeen
14:24 Ruplakriisi kaatoi ensimmäisen venäläispankin
14:10 Rupla vahvistunut selvästi – yritykset valmistautuvat veropäivään
13:53 Kuinka suuri on Suomen julkinen sektori?
13:48 Putinin huolet helpottavat – Rosneft sai maksettua velan
12:32 Hopeavuoren kullasta lupaavia tuloksia
12:13 Wärtsilä toimittaa 11 voimalaa venäläistehtaille
11:18 Kreikan pääministeri lupaa oppositiolle vaaleja
11:06 PAM: Viidennes vähentää ravintolakuluja jouluna
10:18 Digitoday Snapchat teki häijyn tempun Lumia-käyttäjille
09:57 Tämän verran asunnonostajan kannattaa nyt tinkiä pyyntihinnasta
09:40 Efore nimitti uuden toimitusjohtajan
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy