Kirjaudu ▼
 

Pikku-Opelista hinnakas rataversio

Lauri Puintila
Pikku-Opelista hinnakas rataversio
Autonvalmistajille on yhä tärkeää pitää kiinni kuvitteellisestakin ralli- ja rataimagosta. Tätä varten Opel on tehnyt pikkuauto Corsasta kireän Nürburgring-erikoismallin.
3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autonvalmistajilla on ristiriitaisia paineita vauhti-ihailun ja ilmastotietoisuuden kanssa. Mallistoista pitää löytyä ekohenkisiä säästöversioita, ja toisaalta myös kovaa kulkevia erikoismalleja joilla kosiskellaan autourheilutietoista kansaa.

Ilta-Sanomien koeajama Opel Corsa OPC Nürburgring Edition edustaa viimeksimainittuja tuotteita. Yli 35000 euron hintainen pikkuauto on muokattu ulkoisesti muistuttamaan kyseisellä saksalaisradalla kiitäviä kisakulkineita.

Auton 1,6-litrainen moottori on saatu ohjausyksikön säädöillä, uudella ahtimella ja erikoispakoputkistolla tuottamaan 210 hevosvoiman tehon. Oikeisiin rata-autoihin verrattuna se on tietysti varsin vähän, ja tehokkaampiakin pieniä siviiliautoja markkinoilta löytyy. Silti suorituskyky on tämänkokoiseen autoon enemmän kuin riittävä.

Alustaa on madallettu entisestään jopa valmiiksi matalasta Corsa OPC-mallista. Jäykän alustan, 18-tuumaisten vanteiden ja tiukan ratajousituksen hintana on äärimmäinen epämukavuus arkiajossa. Se tosin ei haitanne tämäntyylisten autojen hankkijoita.

Ratahenkiseen ajoon Corsan alusta onkin mitä parhain. Koeajajien mielestä auton kaarrekäyttäytyminen on loogista, ohjaus on tarkka ja auto istuu tiehen hyvin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

6-portaisen manuaalivaihteiston välitykset ovat varsin pitkät. Auto vaatii myös kohtalaisesti kierroksia, ennen kuin voimantunne alkaa välittyä.

Sisustuksen ilmettä hallitsevat Recaron sportti-istuimet. Muuten esimerkiksi kojelauta on tämänhintaiseen autoon turhan muovinen, jopa halvan näköinen. Kiinteä navigaattori on sijoitettu kojelautaan aivan liian alas, joten sen seuraaminen on ajaessa hyvin hankalaa.

Opel Corsa 1,6 Turbo OPC Nürburgring Edition

Hinta: 35242 euroa
Teho: 210 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: yhd. 7,6 l/100 km
CO2: 178 g/km
Tavaratila: 285 l

3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Opel
Tagit Nürburgring

Kommentit (30)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
Anonyymi: woyt 3.6.2012 6:46

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
tai hintahtava
Anonyymi: keijo 3.6.2012 7:07

Anonyymi
Aika kippo noilla arvoilla ajettavaksi.
Itse en kyytiin menisi.
Anonyymi: BMW ajamisen iloa. 3.6.2012 7:21

Anonyymi
ihan lipsakka Vauxhalliksi.
Anonyymi: pena 3.6.2012 9:06

Anonyymi
Saksalainen ei autoa osaa tehdä, kuten ei tanskalainenkaan.
Anonyymi: velkauunon pirssit t 3.6.2012 9:07

Anonyymi
Lähinnä hintahtava. Jos saksalaisen merkin haluaa niin käytetty Mersun ML-maasturi maksaa kotimaassaan 9000- 16000 eur. Vastaavat Suomessa 35000-55000 eur. Oliko sitä kontrastia?
Anonyymi: Ja ryöstövero päälle 3.6.2012 9:22

Anonyymi
Siinä suomen poliisille virkapeli,saksalaiset ei nääs omiin kippoihin enää mahhtuneet...
Anonyymi: nakki 3.6.2012 9:43

Anonyymi
En jaksanut tällaista juttua edes lukea...
Anonyymi: Missä ois kiinnostav 3.6.2012 10:08

Anonyymi
No on se ainakin pieni ja vauhdikas
Anonyymi: BMW ajamisen vikalis 3.6.2012 10:15

Anonyymi
Olipas copy&paste uutinen taas kuten yleensä kaikki TalSan autouutiset.
Anonyymi: Nimetön 3.6.2012 10:17
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

22:01 Tanska maksoi satoja tuhansia verovinkkaajalle
21:37 Daimler haastaa Teslan sähkö-Mersulla
21:13 Digitoday Microsoft sen sanoi: Kuluttajien Windows-puhelimet historiaa
20:35 Digitoday Musiikkijätti syntymässä? Spotify neuvottelee jättiostoksesta
20:16 EU alkaa tutkia: Syrjiikö Saksa osaa autoilijoista?
19:40 Digitoday HP pahoittelee – tavallaan: Aikoo sittenkin sallia kilpailijoiden musteet printtereissään
19:07 Fed-pomot: Koronnosto lähenee
18:12 Finnair sai seitsemännen uutuuskoneen – myi pois ja vuokraa takaisin
17:47 Digitoday Puhuiko Yahoo palturia? "Tietomurtajia ei palkannut kukaan"
16:59 Liikanen: Elvyttävä rahapolitiikka tukee kasvua
16:38 Kiuruvetinen pankki teki muutoksen: Yrittäjä ihmettelee rahojensa kohtaloa
16:26 Ericssonin suuromistajat harkitsevat osakkeiden myyntiä – leikkaushuhut hämmentävät Ruotsissa
15:57 Helsingin pörssi kohoaa Opec-sovun jälkeen
15:42 Metsä Board sulki paperikoneen – 94 saa lähteä
14:19 Commerzbank irtisanoo lähes 10 000
13:42 Tutkija: Venäjä voittaa öljysovussa
13:27 Digitoday Web-kameroiden armeija kaatoi verkkopalvelun
12:39 PTT: Ruoan halpeneminen hidastuu
11:58 Suomen Pankki: Positiivinen yllätys voi tulla Yhdysvalloista
11:36 Digitoday Elisan uudessa palvelussa koukku: puhelut ulkomailta kotimaan hinnoin
11:17 Glastonin yt:t päättyivät – irtisanoo 4 työntekijää
10:56 PT: Hyvätuloisten ostovoima paranee eniten – työttömän tuloissa suurin pudotus
10:45 Keskipalkka jopa 5480 euroa – näin eri alojen korkeakoulutetut tienasivat
10:04 Digitoday Ei vain puhelimien ongelma: Nyt varoitetaan räjähtävistä Samsungin pesukoneista
10:02 PT: Kasvun painopiste alkaa siirtyä vientiin
09:26 OPEC yllätyssopuun tuotannon rajoittamisesta
08:50 Kosteusvaurio voi tulla millaiseen taloon tahansa – alkuna usein vuotava liitos
08:21 Kolumni Digi-palvelu pettää liian usein
07:43 Air Berlin puolittaa laivastonsa ja vähentää 1200 työpaikkaa
06:03 Digitoday Kaksi muutosta Whatsappiin – sormet selviävät vähemmällä klikkailulla
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy