Kirjaudu ▼
 

Pikku-Opelista hinnakas rataversio

Lauri Puintila
Pikku-Opelista hinnakas rataversio
Autonvalmistajille on yhä tärkeää pitää kiinni kuvitteellisestakin ralli- ja rataimagosta. Tätä varten Opel on tehnyt pikkuauto Corsasta kireän Nürburgring-erikoismallin.
3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autonvalmistajilla on ristiriitaisia paineita vauhti-ihailun ja ilmastotietoisuuden kanssa. Mallistoista pitää löytyä ekohenkisiä säästöversioita, ja toisaalta myös kovaa kulkevia erikoismalleja joilla kosiskellaan autourheilutietoista kansaa.

Ilta-Sanomien koeajama Opel Corsa OPC Nürburgring Edition edustaa viimeksimainittuja tuotteita. Yli 35000 euron hintainen pikkuauto on muokattu ulkoisesti muistuttamaan kyseisellä saksalaisradalla kiitäviä kisakulkineita.

Auton 1,6-litrainen moottori on saatu ohjausyksikön säädöillä, uudella ahtimella ja erikoispakoputkistolla tuottamaan 210 hevosvoiman tehon. Oikeisiin rata-autoihin verrattuna se on tietysti varsin vähän, ja tehokkaampiakin pieniä siviiliautoja markkinoilta löytyy. Silti suorituskyky on tämänkokoiseen autoon enemmän kuin riittävä.

Alustaa on madallettu entisestään jopa valmiiksi matalasta Corsa OPC-mallista. Jäykän alustan, 18-tuumaisten vanteiden ja tiukan ratajousituksen hintana on äärimmäinen epämukavuus arkiajossa. Se tosin ei haitanne tämäntyylisten autojen hankkijoita.

Ratahenkiseen ajoon Corsan alusta onkin mitä parhain. Koeajajien mielestä auton kaarrekäyttäytyminen on loogista, ohjaus on tarkka ja auto istuu tiehen hyvin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

6-portaisen manuaalivaihteiston välitykset ovat varsin pitkät. Auto vaatii myös kohtalaisesti kierroksia, ennen kuin voimantunne alkaa välittyä.

Sisustuksen ilmettä hallitsevat Recaron sportti-istuimet. Muuten esimerkiksi kojelauta on tämänhintaiseen autoon turhan muovinen, jopa halvan näköinen. Kiinteä navigaattori on sijoitettu kojelautaan aivan liian alas, joten sen seuraaminen on ajaessa hyvin hankalaa.

Opel Corsa 1,6 Turbo OPC Nürburgring Edition

Hinta: 35242 euroa
Teho: 210 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: yhd. 7,6 l/100 km
CO2: 178 g/km
Tavaratila: 285 l

3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Opel
Tagit Nürburgring

Kommentit (30)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
Anonyymi: woyt 3.6.2012 6:46

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
tai hintahtava
Anonyymi: keijo 3.6.2012 7:07

Anonyymi
Aika kippo noilla arvoilla ajettavaksi.
Itse en kyytiin menisi.
Anonyymi: BMW ajamisen iloa. 3.6.2012 7:21

Anonyymi
ihan lipsakka Vauxhalliksi.
Anonyymi: pena 3.6.2012 9:06

Anonyymi
Saksalainen ei autoa osaa tehdä, kuten ei tanskalainenkaan.
Anonyymi: velkauunon pirssit t 3.6.2012 9:07

Anonyymi
Lähinnä hintahtava. Jos saksalaisen merkin haluaa niin käytetty Mersun ML-maasturi maksaa kotimaassaan 9000- 16000 eur. Vastaavat Suomessa 35000-55000 eur. Oliko sitä kontrastia?
Anonyymi: Ja ryöstövero päälle 3.6.2012 9:22

Anonyymi
Siinä suomen poliisille virkapeli,saksalaiset ei nääs omiin kippoihin enää mahhtuneet...
Anonyymi: nakki 3.6.2012 9:43

Anonyymi
En jaksanut tällaista juttua edes lukea...
Anonyymi: Missä ois kiinnostav 3.6.2012 10:08

Anonyymi
No on se ainakin pieni ja vauhdikas
Anonyymi: BMW ajamisen vikalis 3.6.2012 10:15

Anonyymi
Olipas copy&paste uutinen taas kuten yleensä kaikki TalSan autouutiset.
Anonyymi: Nimetön 3.6.2012 10:17
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

12:15 XXL tuo verkkokaupan päämajan Suomeen
12:08 Espanjan talous kasvoi nopeinta vauhtia seitsemään vuoteen
11:15 Digitoday Suomi24-käyttäjät päätyivät toistensa sähköposteihin
11:10 Selvitysmies Talvivaarasta: Kohtalo yhä avoin
10:40 Ilkka aloittaa yt-neuvottelut
10:31 Venäjä antoi Krimin siltaurakan Jokereiden ostajalle
10:25 Digitoday Ensimmäiset digitaaliset ajokortit tulevat
09:38 Biotien kokaiinilääke ei toiminutkaan
09:27 Ilta-Sanomat Vapaavuori: ”En lähde hallituksesta kesken kauden”
09:26 Talvivaara sai lisäaikaa saneerausohjelman tekoon
09:22 Mattila: Elisan loppuvuotta rasittivat ylimääräiset kulut
08:54 Elisan tulos nousi ja liikevaihto laski
08:40 Spotify aikoo hakea uutta rahoitusta
08:18 TS: Taksit eivät ota kyytejä – odottavat rahakkaita Kela-keikkoja
07:52 Googlen iso tulosparannus jäi odotuksista
07:46 Digitoday Amerikan laajakaista on nyt 25 kertaa suomalaista nopeampi
07:01 Kreikka tekee oman valintansa
06:11 Digitoday Nähdäänkö ensi vuonna taas Nokia-puhelimia?
06:01 Käytetty tavara – kaupan alan pelastus?
29.1. Ilta-Sanomat Yle: Jan Vapaavuori saattaa jättää hallituksen
29.1. Moskova ja Pietari vajosivat roskaluokkaan
29.1. Uutiskommentti Tuliko Venäjä-pakotteista Syrizalle neuvottelukortti?
29.1. Venäjän talouspakotteista ei sopua – nimilista laajenee
29.1. Tökkiikö netti aina vain? Nämä ohjeet auttavat
29.1. Vaarantaako heikko rupla Fennovoiman?
29.1. S&P varoittaa: Suomen heikko kasvu voi iskeä pankkeihin
29.1. Tonnin vimpaimesta hitti Kiinassa – Tupperwaren osake ampaisi +12 %
29.1. EKP paheksuu pankkien osinkoja: "Olkaa varovaisia"
29.1. Jenkkiministeri vaatii: Naton kehitettävä uusia aseita
29.1. Kolmas kerta toden sanoo? Tanska laski taas korkoa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki12/20142014
TOYOTA83612558
VOLKSWAGEN82712988
SKODA5899648
VOLVO5757695
MERCEDES-BENZ5255631
AUDI4966285
BMW4655023
FORD4367422
NISSAN3426437
RENAULT2971737
   
malli12/20142014
VOLKSWAGEN GOLF3556081
SKODA OCTAVIA3345868
TOYOTA AURIS2683823
RENAULT CLIO221882
TOYOTA AVENSIS2152668
NISSAN QASHQAI1774062
FORD MONDEO1671330
BMW 5-SARJA1661503
VOLKSWAGEN PASSAT1552202
MERCEDES-BENZ E-SARJA1521270

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy