Kirjaudu ▼
 

Pikku-Opelista hinnakas rataversio

Lauri Puintila
Pikku-Opelista hinnakas rataversio
Autonvalmistajille on yhä tärkeää pitää kiinni kuvitteellisestakin ralli- ja rataimagosta. Tätä varten Opel on tehnyt pikkuauto Corsasta kireän Nürburgring-erikoismallin.
3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autonvalmistajilla on ristiriitaisia paineita vauhti-ihailun ja ilmastotietoisuuden kanssa. Mallistoista pitää löytyä ekohenkisiä säästöversioita, ja toisaalta myös kovaa kulkevia erikoismalleja joilla kosiskellaan autourheilutietoista kansaa.

Ilta-Sanomien koeajama Opel Corsa OPC Nürburgring Edition edustaa viimeksimainittuja tuotteita. Yli 35000 euron hintainen pikkuauto on muokattu ulkoisesti muistuttamaan kyseisellä saksalaisradalla kiitäviä kisakulkineita.

Auton 1,6-litrainen moottori on saatu ohjausyksikön säädöillä, uudella ahtimella ja erikoispakoputkistolla tuottamaan 210 hevosvoiman tehon. Oikeisiin rata-autoihin verrattuna se on tietysti varsin vähän, ja tehokkaampiakin pieniä siviiliautoja markkinoilta löytyy. Silti suorituskyky on tämänkokoiseen autoon enemmän kuin riittävä.

Alustaa on madallettu entisestään jopa valmiiksi matalasta Corsa OPC-mallista. Jäykän alustan, 18-tuumaisten vanteiden ja tiukan ratajousituksen hintana on äärimmäinen epämukavuus arkiajossa. Se tosin ei haitanne tämäntyylisten autojen hankkijoita.

Ratahenkiseen ajoon Corsan alusta onkin mitä parhain. Koeajajien mielestä auton kaarrekäyttäytyminen on loogista, ohjaus on tarkka ja auto istuu tiehen hyvin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

6-portaisen manuaalivaihteiston välitykset ovat varsin pitkät. Auto vaatii myös kohtalaisesti kierroksia, ennen kuin voimantunne alkaa välittyä.

Sisustuksen ilmettä hallitsevat Recaron sportti-istuimet. Muuten esimerkiksi kojelauta on tämänhintaiseen autoon turhan muovinen, jopa halvan näköinen. Kiinteä navigaattori on sijoitettu kojelautaan aivan liian alas, joten sen seuraaminen on ajaessa hyvin hankalaa.

Opel Corsa 1,6 Turbo OPC Nürburgring Edition

Hinta: 35242 euroa
Teho: 210 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: yhd. 7,6 l/100 km
CO2: 178 g/km
Tavaratila: 285 l

3.6.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Opel
Tagit Nürburgring

Kommentit (30)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
Anonyymi: woyt 3.6.2012 6:46

Anonyymi
no olisko "hinnahtava" parempi, vai meneekö vieläkin olut väärään kurkkuun ?
tai hintahtava
Anonyymi: keijo 3.6.2012 7:07

Anonyymi
Aika kippo noilla arvoilla ajettavaksi.
Itse en kyytiin menisi.
Anonyymi: BMW ajamisen iloa. 3.6.2012 7:21

Anonyymi
ihan lipsakka Vauxhalliksi.
Anonyymi: pena 3.6.2012 9:06

Anonyymi
Saksalainen ei autoa osaa tehdä, kuten ei tanskalainenkaan.
Anonyymi: velkauunon pirssit t 3.6.2012 9:07

Anonyymi
Lähinnä hintahtava. Jos saksalaisen merkin haluaa niin käytetty Mersun ML-maasturi maksaa kotimaassaan 9000- 16000 eur. Vastaavat Suomessa 35000-55000 eur. Oliko sitä kontrastia?
Anonyymi: Ja ryöstövero päälle 3.6.2012 9:22

Anonyymi
Siinä suomen poliisille virkapeli,saksalaiset ei nääs omiin kippoihin enää mahhtuneet...
Anonyymi: nakki 3.6.2012 9:43

Anonyymi
En jaksanut tällaista juttua edes lukea...
Anonyymi: Missä ois kiinnostav 3.6.2012 10:08

Anonyymi
No on se ainakin pieni ja vauhdikas
Anonyymi: BMW ajamisen vikalis 3.6.2012 10:15

Anonyymi
Olipas copy&paste uutinen taas kuten yleensä kaikki TalSan autouutiset.
Anonyymi: Nimetön 3.6.2012 10:17
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

10:56 Yle: Sipilä antaa kotinsa turvapaikanhakijalle
10:35 Hakkerointivaara! Fiat Chrysler kutsuu jälleen autoja huoltoon
09:51 G20 lupailee läpinäkyvyyttä korkomuutoksiin
07:02 Näkökulma Itä- ja Länsi-Saksan välillä on uusi muuri
05:01 Olipa kerran saksalainen ja japanilainen auto – katso, miten kävi Suomessa
4.9. Pettämispalvelun käyttäjiltä on kiristetty rahaa
4.9. BBC uutisoi Suomessa jaettavista pakkauksista – nyt niitä saavat opiskelijat
4.9. Julkkiskokki Jamie Oliver: Sokeri on pantava verolle
4.9. Yle: Ruotsilta muistutus Suomelle – "Kannattaisi muistaa historiansa"
4.9. Karu uhkaus: Tehkää pidempää päivää tai leikkuri iskee
4.9. Natsijunan etsintä etenee: Miinanraivaajat paikalle
4.9. Yrittäjä, panttaisitko oman kotisi? Minna Parikka panttasi
4.9. Kaksi ydinreaktoria suljetaan Ruotsissa etuajassa
4.9. Komissio: EU-maiden pitäisi jakaa turvapaikanhakijat
4.9. Nyt etsitään tiloja turvapaikanhakijoille – "poikii jopa kateutta"
4.9. Rikas kasvattaa lapsensa toisin – teetkö sinä samoin?
4.9. USA:n työttömyys alimmilleen seitsemään vuoteen
4.9. Egyptiläismiljardööri tarjoutui ostamaan sotaa pakeneville oman saaren
4.9. Kaakon Viestintä aloittaa yt:t – Itä-Savo ja Länsi-Savo tabloidiin
4.9. S-Pankki huomasi identiteettivarkauksia – käytetty petoksiin
4.9. Analyytikko: Kreikan euroero olisi ollut esimerkki muille
4.9. Helsingin pörssi laajassa laskussa konepajojen vedolla
4.9. Digitoday Kauniit kasvot lähestyivät tietoturvaguruja – penetraatiotestausta?
4.9. Lisää yt-uutisia: Mäntysahoilla lomautuksia, Bronto Skylift vähentää 30
4.9. Ekonomistit kasvuluvuista: "Riemuun ei ole vielä aihetta"
4.9. Tällaisella summalla hallitus tukee Microsoftin irtisanottuja
4.9. Vihriälä: Rahaliitto voi pärjätä ilman syvempää unionia
4.9. Pörssipelko ei piinaa täällä – "markkinoilla hyvä tunnelma"
4.9. It-viikko Poliisi varoittaa: Älä tee tätä mokaa verkkokaupassa
4.9. Suomalaisten suosikkiauton myynti laski rajusti
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20152015
TOYOTA10527767
VOLKSWAGEN9369053
SKODA7166934
FORD6965810
KIA6704553
OPEL5223674
NISSAN5175145
AUDI3793904
VOLVO3735032
BMW3663489
   
malli8/20152015
SKODA OCTAVIA4654315
TOYOTA YARIS3552208
VOLKSWAGEN GOLF3323781
VOLKSWAGEN PASSAT3232557
TOYOTA AVENSIS3121837
NISSAN QASHQAI3083040
KIA RIO2831657
FORD FIESTA2331701
TOYOTA AURIS2232028
FORD MONDEO1941473

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy