Kirjaudu ▼
 

Tällaista tiliä tehdään parkkisakoilla

Tatu Lertola
Tällaista tiliä tehdään parkkisakoilla
Yksityisten pysäköinninvalvontayritysten tulevaisuus voi olla vaakalaudalla uuden lakiluonnoksen myötä. Tähän asti ne ovat kuitenkin tahkonneet omistajilleen rahaa varsin mukavasti.
Sami Noponen
24.5.2012 15:27
99

Uusi lakiluonnos tuo jälleen käänteen yksityisiä parkkimaksuja koskevassa kiistelyssä. Parkkimaksuyhtiöiden harmiksi valvontamaksuja koskeva soutaminen ja huopaaminen on jatkunut jo pitkään.

Milloin kansalaisia on kehotettu jättämään sakkonsa maksamatta, milloin taas niistä on kannustettu huolehtimaan.

Yksityistä pysäköinninvalvontaa on Suomessa ollut jo kymmenkunta vuotta, eikä se ole ollut harjoittajilleen lainkaan huonoa liiketoimintaa. Parkkiyhtiöiden toiminta on tilinpäätösten valossa ollut viime vuosina enimmäkseen hyvin kannattavaa.

Valvontaa harjoittavan Q-Park Servicesin kannattavuus on ollut nousussa ja viimeisimmän tilinpäätöksen mukaan yhtiö teki vuonna 2010 lähes parisataatuhatta euroa voittoa. Tämän tuoreempia tietoja kaupparekisteristä ei löydy.

Q-Park on Suomen johtava yksityinen pysäköinninvalvoja. Se operoi esimerkiksi Musiikkitalon ja Finlandia-talon välistä uutta pysäköintilaitosta.

Kahden muun pysäköinninvalvontayrityksen, Suomen Aluevalvonnan ja AutoParkki Nordenin tilinpäätöksistä ilmenee, että Suomen Aluevalvonta teki viime vuoden elokuussa päättyneenä tilivuotena tappiota noin 156 000 euroa, mutta AutoParkki Norden tuotti voittoa peräti yli puoli miljoonaa euroa. Suuri osa tuloista tulee kuitenkin muualta kuin pysäköinninvalvonnasta.

ParkPatrol Finlandin viimeisin kaupparekisteriin toimitettu tilinpäätös osoittaa vuoden 2010 marraskuuhun päättyneellä vuoden tilikaudella noin 17 000 euron voittoa.

Osa valvontayrityksistä, kuten ParkPatrol keskeytti välillä toimintansa, kun maksujen perintäoikeudelle näytti käyvän kalpaten. Park Patrol aloitti toimintansa uudelleen vasta keväällä 2010, mikä näkyy kannattavuusluvuissakin.

Periaatteessa parkkiyhtiöt pyrkivät kyllä pitämään huolen kannattavuudestaan. Kun muun muassa Helsinki, Espoo ja Vantaa korottivat tänä keväänä pysäköintivirhemaksujaan, seurasivat yksityiset parkkimaksuyhtiöt heti perässä.

Mikään
ei muutu?

Yksi rajapyykki saavutettiin viime kesänä, kun korkein oikeus antoi päätöksen, jonka mukaan yksityinen pysäköinninvalvontayhtiö saa periä valvontamaksuja.

Kiista lähti liikkeelle Q-Park-konsernin ParkComin vaadittua yksityishenkilön maksamaan firman sille määräämän pysäköintisakon. Käräjäoikeus ja hovioikeus katsoivat, että yksityinen pysäköinninvalvoja ei ole oikeutettu perimään valvontamaksuja, mutta tästä valitettiin korkeimpaan oikeuteen.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Oikeusministeriö kertoi eilen lakiluonnoksesta, joka voi merkitä yksityisten pysäköintivirhemaksujen loppumista. Yksityisistä parkkipirkoista tulisi käytännössä julkisten pysäköinninvalvojien ja poliisin avustajia. Yksityisestä esityksestä määrättyjen parkkisakkojen tuotto päätyisi valtiolle tai kunnalle.

Lainlaatijan mukaan yksityistä pysäköinninvalvontaa harjoittaa Suomessa arviolta 50–120 yritystä, mutta lain voimaantulo merkitsisi karsintaa. Avoimesti myönnetään myös se, että toiminnan kannattavuus heikkenee.

Q-Parkin antaman tiedotteen mukaan lakiesitys on tervetullut, eikä oikeusministeriön esitys ei tuo muutosta nykytilaan. Nykyinen parkkivalvonta jatkuu normaalisti, kunnes eduskunta vahvistaa uuden lain, jonka on määrä tulla voimaan ensi vuoden maaliskuussa.

– Tämä on vasta lakiesitys ja aikaa sitä koskeville kommenteille on juhannukseen asti. Yksityiselle pysäköinninvalvonnalle on käsittääkseni tarvetta jatkossakin. Uskon, että kuntien tai kaupunkien kanssa tehtävä sopimus olisi mahdollinen, taikka jokin muu kombinaatio, sanoo Suomen Pysäköintialan Liiton puheenjohtaja ja Q-Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius Taloussanomille.

– Niitä yrityksiä, jotka niittävät alalle huonoa mainetta ei juuri ole enää.

Lakiluonnoksessa arvioidaan, että pysäköinninvalvontalupaa saattavat hakea jatkossa nekin, joilla ei ole pysäköinninvalvonnassa välitön voitonhaku mielessä vaan jotka pyrkivät ennen kaikkea huolehtimaan pysäköinnin asianmukaisuudesta alueellaan. Näitä voivat olla pysäköintitiloja ylläpitävät yritykset sekä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöt.

Isännöitsijäliiton tuoreen kommentin mukaan uusi laki voisi johtaa "pysäköinnin villiintymiseen". Liitto pelkää, että yksityisen valvonnan talouspohjan pettäminen johtaisi siihen, että taloyhtiöiden pitäisi maksaa yrityksille palvelusta. Tähän asti pysäköinninvalvojayritykset ovat rahoittaneet toimintaansa virhemaksujen tuotolla.

Yksityisten pysäköinninvalvojien tuloksia
Yksityisten pysäköinninvalvojien tuloksia
Yhtiö Liikevaihto Liiketulos Tulos ennen veroja  
 Q-Park Services  518475,73  198108,81  181876,39  
 Suomen Aluevalvonta  326291,73  -154273,73  -155835,55  
 AutoParkki Norden  6100724,60  699213,52 702221,07  
 ParkPatrol Finland  358417,63  17051,88  16709,33  
Lähde: Kaupparekisteri

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (99)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Valtion virkamiehillä keskipalkka 3600 euroa kuukaudessa, tänään uutinen.
Se ei sisällä lomarahoja ja bonuksia eli totuus on yli 4000 euroa kuukaudessa, keskimääräinen palkka valtion virkamiehillä/työntekijöillä

Miten paljon siis siellä joku eniten tienaava porukka vetää sitä liksaa? Mitä!? Miksi Media ei kerro rumaa totuutta että Suomessa on 100.000+ ihmisen eliitti ryhmä jotka eivät tee tuottavaa työtä mutta nostavat 10.000 euron kuukausipalkkioita Valtion verorahoista?

Kertokaa totuus, tässä alkaa pinna kiristymään ihan oikeasti jo


Hei, valtiolla tienaakin ihan kivasti
Totuus 24.5.2012 15:33

Anonyymi
YLE budjetti on nyt sitten YLE vero ansiosta 502 miljoonaa euroa.
Tästä vetää 100 miljoonan euron siivun pelkästään FST ruotsinkielinen tuotanto.

Aika kiva että 20% koko YLE budjetista menee 3% väestön palvelemiseen joista heistäkin 99% osaa sujuvaa suomenkieltä.

Tämä maa on niin mätä ja sairas, ettei toista yhtä järjetöntä paikkaa maailmasta löydy. Ei löydy, piste.
Nimetön 24.5.2012 15:39

Anonyymi
Täällähän oli kyse tuosta yksityisparkkivalvonnasta. huvittaa että lainlaatijat laatii lakeja kun tuo parkkivalvonta on ollut KOKO AJAN TÄYSIN LAIN VASTAISTA TOIMINTAA koska pysäköinninvalvonta kuuluu lain mukaan ensisijaisesti poliisille ja sen valvonnassa kunnallisille pysäköinninvalvojille ja rikoslaki määrittelee selkeästi mikä on yksityisaluetta ja taas maantielaki kertoo selkeästi että mithin kuuluu yleiset pysäköintialueet. esim. Helsingin käräjäoikeuden pysäköintialue on yleista pysäköntialuetta eli siellä ei ole yksityisyyttä ja täten oikeuttakaan yksityiseen pysäköinninvalvontaan. Tässä on koko ajan ollut kyse VIRKAVALLAN ANASTUKSESTA yli kymmenen vuoden ajan.
Jahvetti 24.5.2012 15:40

Anonyymi
No niin, hyvältä näyttää ainakin taloyhtiöille. Jatkossa jos laki toteutuu esim. alueella toimiva huoltoyhtiö voi sakottaa hoitamiensa yhtiöiden alueella väärin pysäköidyt autot. Oikea win-win tilanne, huoltoyhtiö saa pienen lisäansion, taloyhtiöiden pihojen pysäköinnin valvonta tehostuu ja yhteiskunta saa ylimääräistä rahaa, kaikkien jotka pysäköi asianmukaisesti pitäisi olla tyytyväisiä.
jappe 24.5.2012 15:40

Anonyymi
"Parkkisakko" on väärä termi. Jos "sakko"-sanaa halutaan käyttää, lähimpänä saattaisi olla sopimussakko. Mutta sekin on väärä termi. Sopimusrikkomus olisi ehkä lähinnä. Mutta senkin käyttäminen on hankalaa, koska sopimusta ei ole syntynyt. Onpa vaikeaa...
Nimetön 24.5.2012 15:40

Anonyymi
Ei ne mihinkään katoa. Sakot vaan normalisoituu muiden aluiden tasolle, ja jos firmat haluaa että niiden pihoille ei parkkeerata, niin maksavat valvonnalle sitten suoraan.
Ja hyvä näin, että j 24.5.2012 15:40

Anonyymi
Pikavippaukseen verrattavaa, melkein rikollista touhua!
Kytätään mm. keskellä yötä, missä kenenkin auto nyt on..vetti! Sairasta touhua.

Normaaleilla parkkipirkoilla oli sentään vielä työaika!
semafoori 24.5.2012 15:43

Anonyymi
Sikamaisen pisneksen toimijat voisi työntää uuniin!
Superjytky tulee 24.5.2012 15:45

Anonyymi
No niin, hyvältä näyttää ainakin taloyhtiöille. Jatkossa jos laki toteutuu esim. alueella toimiva huoltoyhtiö voi sakottaa hoitamiensa yhtiöiden alueella väärin pysäköidyt autot. Oikea win-win tilanne, huoltoyhtiö saa pienen lisäansion, taloyhtiöiden pihojen pysäköinnin valvonta tehostuu ja yhteiskunta saa ylimääräistä rahaa, kaikkien jotka pysäköi asianmukaisesti pitäisi olla tyytyväisiä.

Ihan kivalta kuulostaa teoriassa, mutta käytäntö on toinen. Yksityiset yhtiöt voivat helposti muodostaa kartellin ja alkaa kynimään moninkertaista maksua parkkisakoista, ja loppuviimeksi vain se yrittäjä kerää tienestit riistohinnoilla. Tämä on väärin. Mutta eipä tästä maasta puutu näitä sisäsiittoisia porvarisikoja, jotka ajavat tasan vain omaa etuaan kun tavallinen duunari kituuttaa nälkäpalkalla.
Nimetön 24.5.2012 15:47

Anonyymi
Kyllä tuo yksityinen parkkisakkokertymä kelpaisi myös kuntien ja valtion rahapussiin.
A man 24.5.2012 15:49
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20142014
VOLKSWAGEN10983636
TOYOTA10733614
SKODA9262872
VOLVO7372400
NISSAN6991762
KIA6901734
FORD6741986
AUDI6132081
BMW4421666
OPEL4381295
   
malli3/20142014
SKODA OCTAVIA5591912
VOLKSWAGEN GOLF5371838
NISSAN QASHQAI5261132
KIA RIO341647
TOYOTA AURIS281987
TOYOTA YARIS251784
FORD FOCUS224699
FORD FIESTA217510
AUDI A3212786
TOYOTA AVENSIS186680

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy