Kirjaudu ▼
 

Autoliitto testasi – vältä näitä turvaistuimia

REUTERS/Chris Helgren
Autoliitto testasi – vältä näitä turvaistuimia
Autoliiton uusimman turvaistuintestin mukaan yli viidennes testatuista turvaistuimista sai välttävän tai heikon arvosanan. Tunnettu merkki ei välttämättä takaa parasta takaa kolariturvallisuutta.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autoliiton tuoreimmassa turvaistuintestissä testattiin 33 istuinta. Näistä kaksi sai välttävän ja viisi heikon arvosanan.

Autoliiton viestintäjohtajan Jukka Tolvasen mukaan heikot arvosanat johtuivat huonoista tuloksista kolaritesteissä.

Erinomaista arvosanaa ei saanut yksikään, mutta noin puolet eli 16 istuinta sai hyvän arvosanan. Tyydyttävän arvosanan sai kymmenen istuinta.

Katso testitulokset taulukosta jutun lopusta.

Kolariturvallisuuden lisäksi arvosanoihin vaikuttavat eniten asentamisen ja käytön helppous.

– Menestyäkseen testissä istuimen pitää pärjätä kaikissa kokoluokissa ja kaikissa asennoissa, mihin se on tarkoitettu, Autoliitto sanoo tiedotteessaan.

Parempia testituloksia
vuosien mittaan

Euroopan eri autoliitot ja kuluttajajärjestöt ovat testanneet Euro Test -ohjelmassa turvaistuimia vuodesta 2000 lähtien.

Autoliiton viestintäjohtaja Tolvasen mukaan testien tulokset ovat ajan kuluessa parantuneet, tosin osa testattavista istuimista on edelleen todella huonoja.

– Tällaiset testit saavat paljon julkisuutta. Se kannustaa ja pakottaa valmistajia kehittämään istuimia.

Tolvanen muistuttaa kuitenkin, että testien vaatimukset ovat tiukemmat kuin lakisääteiset vaatimukset ja että kaikki testattavat istuimet ovat hyväksyttyjä.

Brändi ei auta
kolarissa

Tunnettu merkki ei välttämättä takaa menestystä turvatesteissä. Autoliiton uusimmassa testissä heikkoja arvosanoja olivat saaneet esimerkiksi Gracon turvavyöistuimet.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tolvasen mukaan ei voi myöskään väittää, että joku merkki olisi järjestään aina hyvä.

– Samalla valmistajalla joku tuote voi saada huippupisteet ja toinen tuote voi romahtaa täysin.

Yhden asian Tolvanen myöntää: Isofix-kiinnityksellä saa keskimäärin parempia tuloksia testeissä kuin turvavöillä kiinnitettävissä istuimissa.

Autoliiton mukaan Isofixin yleistymistä turvaistuimissa kiihdyttää se, että järjestelmä tulee marraskuussa pakolliseksi kaikkiin uusiin tyyppihyväksyttyihin automalleihin.

Tunnettuus ei takaa turvallisuutta
Turvaistuintestin tulokset
Babystyle Oyster 2012 0-13 kg turvakaukalo tyydyttävä
Britax Hi-Way II 2012 0-25 kg turvaistuin välttävä
CAM Viaggiosicuro Isofix S157 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Casualplay Multiprotector Fix 2012 9-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Chicco Neptune 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
Chicco Xpace Isofix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Concord Transformer Pro 2012 9-36 kg turvavyöistuin hyvä
Cybex Aton 2 + telakka 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Cybex Aton 2 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Cybex Juno-Fix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Cybex Pallas 2 2012 9-36 kg turvavyöistuin hyvä
Cybex Solution X2 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Easycarseat Inflatable 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Junior Maxi 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Logico L 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Nautilus 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
HTS Besafe iZi Go Isofix 2012 0-13 kg turvakaukalo tyydyttävä
HTS Besafe iZi UP X3 Fix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
HTS Besafe iZi UP X3 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Jané Montecarlo R1 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Kiddy Guardianfix Pro 2012 9-36 kg turvavyöistuin heikko
Maxi Cosi RodiFix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Nania Beline SP 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K + telakka 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Peg Perego Viaggio 2/3 Surefix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Peg Perego Viaggio convertibile 2012 0-18 kg turvaistuin heikko
Phil & Teds Tott XT 2012 9-36 kg turvaistuin välttävä
Recaro Monza Nova Seatfix 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Römer Trifix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Safety 1st Travel Safe 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Storchenmühle Solar Seatfix 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Storchenmühle Taos 2012 9-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Lähde: Autoliitto, turvaistuintesti kevät 2012

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Autoliitto
Ihmiset Jukka Tolvanen
Lisää Aiheesta

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Avioliitto on turvapaikka sinänsä
Anonyymi: blondi 24.5.2012 13:58

Anonyymi
Taulukon otsikosta.
Onko sellaista sanaa kuin "tunnettuus"?
Eikös sen pitäisi olla "tunnettavuus"?
Anonyymi: Ms.Äikänope 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Lupaan että jos saan lapsia, ostan vähintään 2500kg painoisen maastoauton ja lataan vielä mukaan aina 500kg teräspalkkeja takaluukkuun että varmasti on massaa.

Massa = turvallisuutta.
Anonyymi: Felipe Massa 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Autoliitto.

Suomi, tuo tuhansien järvien ja kymmenien tuhansien liittojen, yhdistysten ja keskusliittojen kannatusyhdistysten maa
Anonyymi: karu luonto ja kylmä 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Suuri ja mahtava Autostoliitto.
Anonyymi: Nimetön 24.5.2012 14:06

Anonyymi
Lupaan että jos saan lapsia, ostan vähintään 2500kg painoisen maastoauton ja lataan vielä mukaan aina 500kg teräspalkkeja takaluukkuun että varmasti on massaa.

Massa = turvallisuutta.




Niin se menee että paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa.
Anonyymi: Lex lestonen nopiat 24.5.2012 14:06

Anonyymi
"Autoliitto testasi - vältä näitä turvaistuimia"

Nou hätä, en mahtuisi kuitenkaan.
Anonyymi: 183cm, 82 kg 24.5.2012 14:15

Anonyymi
Testin kokonaisarvosanasta ei vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata tehdä varsinkaan turvallisuuden osalta, joten kannattaa tutustua istuin kohtaisiin tuloksiin tarkemmin. Jotkin arvosanaan vaikuttavat tekijät on turvallisuuden kannalta lähes merkityksettömiä. Kannattaa tutustua mm. Ruotsalaiseen Plus Test -testiin, jos haluaa tietää enemmän mm. niskaan / kaulaan kohdistuvan rasituksen merkityksestä kolaritilanteessa. EuroTest ohjelmassa testauskriteerien mukaan testataan kaulaan kohdistuva kuormitus, mutta testitulosta nimenomaan kaulaan kohdistuvasta kuormituksesta per istuin en onnistunut löytämään AL:n sivuilta. Harmi ettei TS:n jutussa ei otettu esille AL:n lehdistötiedotteessa (24.5) kirjoitettua kohtaa ?Paljon käydään keskustelua siitä, onko lapselle turvallisin asento kasvot vai selkä menosuuntaan. Tuoreimmassa testissä kaikki kuusi etutörmäyksessä erinomaisen arvosanan saanutta istuinta oli asennettu selkä menosuuntaan.?.
Anonyymi: Pintaa syvemmälle 24.5.2012 14:58

Anonyymi
Suurin turvallisuuteen vaikuttava aspekti autoillessa on siinä ratin ja penkin välissä.
Anonyymi: unsafe at any speed 24.5.2012 15:08

Anonyymi
Oliko tällä kertaa asenettu oikein? Lisäksi olisi hyvä tulla esille kuka tutkimuksen tilasi ja rahoitti. Lisäksi kumma vaan että paljon käytetty merkki on testaajien hampaissa vuodesta toiseen. Oikeuden mukainen arvostelu olisi alueittain tehty eikä yhdistetty.
Anonyymi: Vissiin huono äiti k 24.5.2012 15:26
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:50 Digitoday Youtube on suurten muutosten kourissa
16:06 Puolet saksalaisista laskee hinnat vielä markkoina
15:49 Kreikan Tsipras väläyttää kansanäänestystä
15:39 Osakesäästäjät Talvivaara-tutkinnasta: Odotimme konkurssia
15:24 Cargotec kiitää, UPM sukeltaa
14:56 Viking Line: "Matkustajien ei tarvitse pelätä sukellusveneitä"
14:54 Päivä päätetty: Stoppi salatuille kolareille tulossa
14:23 It-viikko Yle.fi reputti Googlen mobiilitestin – ei kerro koko totuutta
14:00 Digitoday Uusi datakeskus tulossa Suomeen – taustalla saksalaisyhtiö
13:58 Vattenfall vähentää tuhat työntekijää
13:51 Nepalin maanjäristyksellä valtava hintalappu
13:37 Tutkimus: Suomalaisten suosikkijuoma voi vaikuttaa yllättävästi
13:20 "Varoufakis todellakin aiheutti paljon ärsytystä"
12:48 Radio Cityn, Iskelmän ja The Voicen omistaja vaihtuu
12:33 Cargotecilla vahva alkuvuosi
12:22 Cargotec tehostaa ja vähentää 220 työntekijää MacGregorissa
12:05 Digitoday Haastaako tämä ihmeaine puhelinten safiiri- ja gorillalasit
11:44 Ilta-Sanomat Merivoimat: Havainto vedenalaisesta kohteesta Helsingin edustalla?
11:43 Margariinin valmistus siirtyy Suomeen – "taloudellisesti järkevää"
11:22 Digitoday Suomeen uusi datakeskus – lisätietoja iltapäivällä
10:57 It-viikko Flashista entistäkin vaarallisempi: Nyt kimpussa myös Java-murtajat
10:23 Talvivaara vahvistaa uuden rikosepäilyn
10:12 Työttömyydessä historiallinen muutos
10:06 UPM:n tulos parani – liikevaihto ennallaan
10:03 Anttilan myyntitappio rumensi Keskon tulosta
09:30 Finnkino myytiin Iso-Britanniaan
09:02 Atrian tappio kutistui
08:49 Venäjä iski YIT:n tulokseen
08:35 Tiedon tulos jäi selvästi odotuksista alkuvuonna
08:13 Kiinan kysyntä siivitti Applen ennätysmyyntiin
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20152015
TOYOTA13993175
NISSAN13472623
SKODA10272784
VOLKSWAGEN10073114
FORD7732122
VOLVO6702156
KIA6231607
AUDI5731677
HONDA532959
OPEL4621250
   
malli3/20152015
NISSAN QASHQAI6941488
SKODA OCTAVIA6221788
TOYOTA AURIS424919
TOYOTA YARIS412814
VOLKSWAGEN GOLF3931279
NISSAN MICRA390461
VOLKSWAGEN PASSAT306894
TOYOTA AVENSIS290745
FORD FOCUS290648
HONDA CIVIC288475

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy