Kirjaudu ▼
 

Autoliitto testasi – vältä näitä turvaistuimia

REUTERS/Chris Helgren
Autoliitto testasi – vältä näitä turvaistuimia
Autoliiton uusimman turvaistuintestin mukaan yli viidennes testatuista turvaistuimista sai välttävän tai heikon arvosanan. Tunnettu merkki ei välttämättä takaa parasta takaa kolariturvallisuutta.
24.5.2012 13:50
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autoliiton tuoreimmassa turvaistuintestissä testattiin 33 istuinta. Näistä kaksi sai välttävän ja viisi heikon arvosanan.

Autoliiton viestintäjohtajan Jukka Tolvasen mukaan heikot arvosanat johtuivat huonoista tuloksista kolaritesteissä.

Erinomaista arvosanaa ei saanut yksikään, mutta noin puolet eli 16 istuinta sai hyvän arvosanan. Tyydyttävän arvosanan sai kymmenen istuinta.

Katso testitulokset taulukosta jutun lopusta.

Kolariturvallisuuden lisäksi arvosanoihin vaikuttavat eniten asentamisen ja käytön helppous.

– Menestyäkseen testissä istuimen pitää pärjätä kaikissa kokoluokissa ja kaikissa asennoissa, mihin se on tarkoitettu, Autoliitto sanoo tiedotteessaan.

Parempia testituloksia
vuosien mittaan

Euroopan eri autoliitot ja kuluttajajärjestöt ovat testanneet Euro Test -ohjelmassa turvaistuimia vuodesta 2000 lähtien.

Autoliiton viestintäjohtaja Tolvasen mukaan testien tulokset ovat ajan kuluessa parantuneet, tosin osa testattavista istuimista on edelleen todella huonoja.

– Tällaiset testit saavat paljon julkisuutta. Se kannustaa ja pakottaa valmistajia kehittämään istuimia.

Tolvanen muistuttaa kuitenkin, että testien vaatimukset ovat tiukemmat kuin lakisääteiset vaatimukset ja että kaikki testattavat istuimet ovat hyväksyttyjä.

Brändi ei auta
kolarissa

Tunnettu merkki ei välttämättä takaa menestystä turvatesteissä. Autoliiton uusimmassa testissä heikkoja arvosanoja olivat saaneet esimerkiksi Gracon turvavyöistuimet.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tolvasen mukaan ei voi myöskään väittää, että joku merkki olisi järjestään aina hyvä.

– Samalla valmistajalla joku tuote voi saada huippupisteet ja toinen tuote voi romahtaa täysin.

Yhden asian Tolvanen myöntää: Isofix-kiinnityksellä saa keskimäärin parempia tuloksia testeissä kuin turvavöillä kiinnitettävissä istuimissa.

Autoliiton mukaan Isofixin yleistymistä turvaistuimissa kiihdyttää se, että järjestelmä tulee marraskuussa pakolliseksi kaikkiin uusiin tyyppihyväksyttyihin automalleihin.

Tunnettuus ei takaa turvallisuutta
Turvaistuintestin tulokset
Babystyle Oyster 2012 0-13 kg turvakaukalo tyydyttävä
Britax Hi-Way II 2012 0-25 kg turvaistuin välttävä
CAM Viaggiosicuro Isofix S157 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Casualplay Multiprotector Fix 2012 9-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Chicco Neptune 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
Chicco Xpace Isofix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Concord Transformer Pro 2012 9-36 kg turvavyöistuin hyvä
Cybex Aton 2 + telakka 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Cybex Aton 2 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Cybex Juno-Fix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Cybex Pallas 2 2012 9-36 kg turvavyöistuin hyvä
Cybex Solution X2 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Easycarseat Inflatable 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Junior Maxi 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Logico L 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Nautilus 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
HTS Besafe iZi Go Isofix 2012 0-13 kg turvakaukalo tyydyttävä
HTS Besafe iZi UP X3 Fix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
HTS Besafe iZi UP X3 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Jané Montecarlo R1 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Kiddy Guardianfix Pro 2012 9-36 kg turvavyöistuin heikko
Maxi Cosi RodiFix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Nania Beline SP 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K + telakka 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Peg Perego Viaggio 2/3 Surefix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Peg Perego Viaggio convertibile 2012 0-18 kg turvaistuin heikko
Phil & Teds Tott XT 2012 9-36 kg turvaistuin välttävä
Recaro Monza Nova Seatfix 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Römer Trifix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Safety 1st Travel Safe 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Storchenmühle Solar Seatfix 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Storchenmühle Taos 2012 9-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Lähde: Autoliitto, turvaistuintesti kevät 2012

24.5.2012 13:50
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Autoliitto
Ihmiset Jukka Tolvanen
Lisää Aiheesta

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Avioliitto on turvapaikka sinänsä
Anonyymi: blondi 24.5.2012 13:58

Anonyymi
Taulukon otsikosta.
Onko sellaista sanaa kuin "tunnettuus"?
Eikös sen pitäisi olla "tunnettavuus"?
Anonyymi: Ms.Äikänope 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Lupaan että jos saan lapsia, ostan vähintään 2500kg painoisen maastoauton ja lataan vielä mukaan aina 500kg teräspalkkeja takaluukkuun että varmasti on massaa.

Massa = turvallisuutta.
Anonyymi: Felipe Massa 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Autoliitto.

Suomi, tuo tuhansien järvien ja kymmenien tuhansien liittojen, yhdistysten ja keskusliittojen kannatusyhdistysten maa
Anonyymi: karu luonto ja kylmä 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Suuri ja mahtava Autostoliitto.
Anonyymi: Nimetön 24.5.2012 14:06

Anonyymi
Lupaan että jos saan lapsia, ostan vähintään 2500kg painoisen maastoauton ja lataan vielä mukaan aina 500kg teräspalkkeja takaluukkuun että varmasti on massaa.

Massa = turvallisuutta.




Niin se menee että paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa.
Anonyymi: Lex lestonen nopiat 24.5.2012 14:06

Anonyymi
"Autoliitto testasi - vältä näitä turvaistuimia"

Nou hätä, en mahtuisi kuitenkaan.
Anonyymi: 183cm, 82 kg 24.5.2012 14:15

Anonyymi
Testin kokonaisarvosanasta ei vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata tehdä varsinkaan turvallisuuden osalta, joten kannattaa tutustua istuin kohtaisiin tuloksiin tarkemmin. Jotkin arvosanaan vaikuttavat tekijät on turvallisuuden kannalta lähes merkityksettömiä. Kannattaa tutustua mm. Ruotsalaiseen Plus Test -testiin, jos haluaa tietää enemmän mm. niskaan / kaulaan kohdistuvan rasituksen merkityksestä kolaritilanteessa. EuroTest ohjelmassa testauskriteerien mukaan testataan kaulaan kohdistuva kuormitus, mutta testitulosta nimenomaan kaulaan kohdistuvasta kuormituksesta per istuin en onnistunut löytämään AL:n sivuilta. Harmi ettei TS:n jutussa ei otettu esille AL:n lehdistötiedotteessa (24.5) kirjoitettua kohtaa ?Paljon käydään keskustelua siitä, onko lapselle turvallisin asento kasvot vai selkä menosuuntaan. Tuoreimmassa testissä kaikki kuusi etutörmäyksessä erinomaisen arvosanan saanutta istuinta oli asennettu selkä menosuuntaan.?.
Anonyymi: Pintaa syvemmälle 24.5.2012 14:58

Anonyymi
Suurin turvallisuuteen vaikuttava aspekti autoillessa on siinä ratin ja penkin välissä.
Anonyymi: unsafe at any speed 24.5.2012 15:08

Anonyymi
Oliko tällä kertaa asenettu oikein? Lisäksi olisi hyvä tulla esille kuka tutkimuksen tilasi ja rahoitti. Lisäksi kumma vaan että paljon käytetty merkki on testaajien hampaissa vuodesta toiseen. Oikeuden mukainen arvostelu olisi alueittain tehty eikä yhdistetty.
Anonyymi: Vissiin huono äiti k 24.5.2012 15:26
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:22 Kokeilu Saksassa: Poikkeavat liikennevalot varoittavat "puhelinzombeja"
14:24 RKP:n Haglund: Minityömalli Suomeen – alle 30-vuotiaat hyötyisivät
13:29 Snapchat solmi ainutlaatuisen olympiadiilin
12:22 Kiinassa julki tunnetun vaatemerkin "kopio" – kuluttajilta tyly vastaanotto
10:25 Ennustus: Öljymarkkinoilla tulossa täyskäännös – hinta alas 30 dollariin
07:12 Saksassa poksahtelee ja kuohuu koko ajan
06:10 Asuntokauppaan piikki lähiviikkoina? Lainakatto voi kiihdyttää
06:07 Digitoday Ei maksa mitään: Suosittu autopeli tulee pc:lle
06:03 2 kuukautta asuntolainojen muutokseen – "Päässyt unohtumaan monilta"
29.4. Nissan kutsuu korjattavaksi 3,5 miljoonaa autoa
29.4. Tutkimus: Naiset saavat epämääräisempää palautetta
29.4. Fortum valittaa Ruotsin hallinto-oikeuden veropäätöksistä
29.4. Tutkijoita Daimlerin toimipisteissä – etsivät merkkejä päästöhuijauksesta
29.4. Ukrainan separatistialueelle avattiin vale-Mäkkäri – McDonald's tutkii
29.4. Fazer ostaa kolme klassikkokeksiä takaisin
29.4. Tokmannin ensimmäinen pörssipäivä päättyi lähtölukemiin
29.4. KOMMENTTI: Muuttaisiko Lepomäki Suomen eurolinjan?
29.4. Uudet pörssiyhtiöt vetävät – Tokmanni houkutti myös ulkomaisia sijoittajia
29.4. Pankkiautomaatin keksijä tienasi patentilla 15 dollaria: "Voit kuvitella miltä tuntuu"
29.4. Markkinat riemastuivat Cargotecista – kurssi yli 10 prosentin nousussa
29.4. Viimeisen puhelinluettelon jako alkoi – "ei signaalia suuresta kysynnästä"
29.4. Digitoday F-Securelta vaisu tulos, "kaikkien aikojen tärkein" tuote lykkääntyi
29.4. Kiina huolestuttaa – EU alkaa valvoa teräksen tuontia
29.4. Ilmarisen sijoitustuotot miinukselle, salkusta suli vuodessa 1,2 miljardia
29.4. Cargotecin osake hurjassa nousussa – Tokmanni painui alle antihinnan
29.4. Digitoday "Googlen navigointisovellusta voi käyttää vakoiluun"
29.4. Määräaikaistalletukset romahtivat pienimmilleen 16 vuoteen
29.4. HBL: Suomi laittaa kehitysrahoitusta Dr. Oetker -pitsoihin ja luksushotelleihin
29.4. Euroalueen talouskasvu odotettua vahvempaa
29.4. Euroalue vajosi deflaatioon
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20162016
TOYOTA14203627
VOLKSWAGEN11513601
NISSAN10862382
SKODA9883198
FORD8712611
VOLVO7242354
KIA6731708
HONDA6591408
MERCEDES-BENZ5941598
OPEL5811827
   
malli3/20162016
NISSAN QASHQAI5151352
SKODA OCTAVIA4741471
VOLKSWAGEN GOLF4491293
TOYOTA AURIS4371128
TOYOTA YARIS393946
TOYOTA AVENSIS3891033
FORD FOCUS313988
VOLKSWAGEN PASSAT274888
HONDA CIVIC272561
OPEL ASTRA269902

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy