Kirjaudu ▼
 

Autoliitto testasi – vältä näitä turvaistuimia

REUTERS/Chris Helgren
Autoliitto testasi – vältä näitä turvaistuimia
Autoliiton uusimman turvaistuintestin mukaan yli viidennes testatuista turvaistuimista sai välttävän tai heikon arvosanan. Tunnettu merkki ei välttämättä takaa parasta takaa kolariturvallisuutta.
24.5.2012 13:50
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autoliiton tuoreimmassa turvaistuintestissä testattiin 33 istuinta. Näistä kaksi sai välttävän ja viisi heikon arvosanan.

Autoliiton viestintäjohtajan Jukka Tolvasen mukaan heikot arvosanat johtuivat huonoista tuloksista kolaritesteissä.

Erinomaista arvosanaa ei saanut yksikään, mutta noin puolet eli 16 istuinta sai hyvän arvosanan. Tyydyttävän arvosanan sai kymmenen istuinta.

Katso testitulokset taulukosta jutun lopusta.

Kolariturvallisuuden lisäksi arvosanoihin vaikuttavat eniten asentamisen ja käytön helppous.

– Menestyäkseen testissä istuimen pitää pärjätä kaikissa kokoluokissa ja kaikissa asennoissa, mihin se on tarkoitettu, Autoliitto sanoo tiedotteessaan.

Parempia testituloksia
vuosien mittaan

Euroopan eri autoliitot ja kuluttajajärjestöt ovat testanneet Euro Test -ohjelmassa turvaistuimia vuodesta 2000 lähtien.

Autoliiton viestintäjohtaja Tolvasen mukaan testien tulokset ovat ajan kuluessa parantuneet, tosin osa testattavista istuimista on edelleen todella huonoja.

– Tällaiset testit saavat paljon julkisuutta. Se kannustaa ja pakottaa valmistajia kehittämään istuimia.

Tolvanen muistuttaa kuitenkin, että testien vaatimukset ovat tiukemmat kuin lakisääteiset vaatimukset ja että kaikki testattavat istuimet ovat hyväksyttyjä.

Brändi ei auta
kolarissa

Tunnettu merkki ei välttämättä takaa menestystä turvatesteissä. Autoliiton uusimmassa testissä heikkoja arvosanoja olivat saaneet esimerkiksi Gracon turvavyöistuimet.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tolvasen mukaan ei voi myöskään väittää, että joku merkki olisi järjestään aina hyvä.

– Samalla valmistajalla joku tuote voi saada huippupisteet ja toinen tuote voi romahtaa täysin.

Yhden asian Tolvanen myöntää: Isofix-kiinnityksellä saa keskimäärin parempia tuloksia testeissä kuin turvavöillä kiinnitettävissä istuimissa.

Autoliiton mukaan Isofixin yleistymistä turvaistuimissa kiihdyttää se, että järjestelmä tulee marraskuussa pakolliseksi kaikkiin uusiin tyyppihyväksyttyihin automalleihin.

Tunnettuus ei takaa turvallisuutta
Turvaistuintestin tulokset
Babystyle Oyster 2012 0-13 kg turvakaukalo tyydyttävä
Britax Hi-Way II 2012 0-25 kg turvaistuin välttävä
CAM Viaggiosicuro Isofix S157 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Casualplay Multiprotector Fix 2012 9-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Chicco Neptune 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
Chicco Xpace Isofix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Concord Transformer Pro 2012 9-36 kg turvavyöistuin hyvä
Cybex Aton 2 + telakka 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Cybex Aton 2 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Cybex Juno-Fix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Cybex Pallas 2 2012 9-36 kg turvavyöistuin hyvä
Cybex Solution X2 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Easycarseat Inflatable 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Junior Maxi 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Logico L 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Nautilus 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
HTS Besafe iZi Go Isofix 2012 0-13 kg turvakaukalo tyydyttävä
HTS Besafe iZi UP X3 Fix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
HTS Besafe iZi UP X3 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Jané Montecarlo R1 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Kiddy Guardianfix Pro 2012 9-36 kg turvavyöistuin heikko
Maxi Cosi RodiFix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Nania Beline SP 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K + telakka 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Peg Perego Viaggio 2/3 Surefix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Peg Perego Viaggio convertibile 2012 0-18 kg turvaistuin heikko
Phil & Teds Tott XT 2012 9-36 kg turvaistuin välttävä
Recaro Monza Nova Seatfix 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Römer Trifix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Safety 1st Travel Safe 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Storchenmühle Solar Seatfix 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Storchenmühle Taos 2012 9-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Lähde: Autoliitto, turvaistuintesti kevät 2012

24.5.2012 13:50
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Autoliitto
Ihmiset Jukka Tolvanen
Lisää Aiheesta

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Avioliitto on turvapaikka sinänsä
Anonyymi: blondi 24.5.2012 13:58

Anonyymi
Taulukon otsikosta.
Onko sellaista sanaa kuin "tunnettuus"?
Eikös sen pitäisi olla "tunnettavuus"?
Anonyymi: Ms.Äikänope 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Lupaan että jos saan lapsia, ostan vähintään 2500kg painoisen maastoauton ja lataan vielä mukaan aina 500kg teräspalkkeja takaluukkuun että varmasti on massaa.

Massa = turvallisuutta.
Anonyymi: Felipe Massa 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Autoliitto.

Suomi, tuo tuhansien järvien ja kymmenien tuhansien liittojen, yhdistysten ja keskusliittojen kannatusyhdistysten maa
Anonyymi: karu luonto ja kylmä 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Suuri ja mahtava Autostoliitto.
Anonyymi: Nimetön 24.5.2012 14:06

Anonyymi
Lupaan että jos saan lapsia, ostan vähintään 2500kg painoisen maastoauton ja lataan vielä mukaan aina 500kg teräspalkkeja takaluukkuun että varmasti on massaa.

Massa = turvallisuutta.




Niin se menee että paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa.
Anonyymi: Lex lestonen nopiat 24.5.2012 14:06

Anonyymi
"Autoliitto testasi - vältä näitä turvaistuimia"

Nou hätä, en mahtuisi kuitenkaan.
Anonyymi: 183cm, 82 kg 24.5.2012 14:15

Anonyymi
Testin kokonaisarvosanasta ei vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata tehdä varsinkaan turvallisuuden osalta, joten kannattaa tutustua istuin kohtaisiin tuloksiin tarkemmin. Jotkin arvosanaan vaikuttavat tekijät on turvallisuuden kannalta lähes merkityksettömiä. Kannattaa tutustua mm. Ruotsalaiseen Plus Test -testiin, jos haluaa tietää enemmän mm. niskaan / kaulaan kohdistuvan rasituksen merkityksestä kolaritilanteessa. EuroTest ohjelmassa testauskriteerien mukaan testataan kaulaan kohdistuva kuormitus, mutta testitulosta nimenomaan kaulaan kohdistuvasta kuormituksesta per istuin en onnistunut löytämään AL:n sivuilta. Harmi ettei TS:n jutussa ei otettu esille AL:n lehdistötiedotteessa (24.5) kirjoitettua kohtaa ?Paljon käydään keskustelua siitä, onko lapselle turvallisin asento kasvot vai selkä menosuuntaan. Tuoreimmassa testissä kaikki kuusi etutörmäyksessä erinomaisen arvosanan saanutta istuinta oli asennettu selkä menosuuntaan.?.
Anonyymi: Pintaa syvemmälle 24.5.2012 14:58

Anonyymi
Suurin turvallisuuteen vaikuttava aspekti autoillessa on siinä ratin ja penkin välissä.
Anonyymi: unsafe at any speed 24.5.2012 15:08

Anonyymi
Oliko tällä kertaa asenettu oikein? Lisäksi olisi hyvä tulla esille kuka tutkimuksen tilasi ja rahoitti. Lisäksi kumma vaan että paljon käytetty merkki on testaajien hampaissa vuodesta toiseen. Oikeuden mukainen arvostelu olisi alueittain tehty eikä yhdistetty.
Anonyymi: Vissiin huono äiti k 24.5.2012 15:26
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

09:50 BMW tähtää robottiautojen ykköseksi Intelin kanssa
09:11 Talousvaikuttaja HS:ssä: Suomen velkaantumishuoli naurettavaa
09:00 Digitoday Tuleeko WhatsAppiin seuraavaksi musiikin jako?
06:01 350 euroa tunnissa – vain harva laskuttaa näin paljon
1.7. Sokerimuro ei enää maistu – Kellogg vastaa take away -murokahvilalla
1.7. Neljä ennustetta, joissa arvostettu futurologi Toffler osui oikeaan
1.7. Ilta-Sanomat Puolalaiset insinöörit hämmästyivät sähkövarkauksista Suomessa
1.7. Liian vanhat autot ajokieltoon Pariisissa sakkojen uhalla
1.7. Talousguru: EU on tuomittu epäonnistumaan
1.7. Työttömiä lähes 5 000 000 – Espanjassa silti pulaa koodareista ja hoitajista
1.7. Talvivaara myy liikevaihtoa tuottaneen omaisuutensa Terrafamelle
1.7. Teollisuustuotannon kasvu kiihtyi Yhdysvalloissa
1.7. Helsingin pörssissä tehtiin lähes 86 000 kauppaa päivässä
1.7. Suomi vaihtoi 300 tonnia silakkaa 1500 loheen
1.7. Reipas kasvu jatkui –10 750 uutta autoa rekisteriin
1.7. Jalkapalloeuforia tarttui pörssiin Islannissa?
1.7. Soinia ryöpytettiin eduskunnassa – "Häkellyttävän alhaista populismia"
1.7. Teräsyhtiöt kiipeävät pörssissä, Nokia luisuu
1.7. Digitoday Verkkokonnilla ovela harhautus: Näin huijausviesti menee täydestä
1.7. Katso, kenen nettotuloja sote paisuttaa – ministeriö kiistää suosineensa
1.7. Nanso myy trikootuotantonsa Nokian Neulomolle
1.7. Aktia ostaa Elisa Lompakon
1.7. Sääntö-Suomen poikkeus: Taas voi tienata tonnin verottomasti
1.7. Kapselissa meren ali puolessa tunnissa Tukholmaan – näin suurhanke etenee
1.7. Digitoday Apple iskee taas musiikkibisneksessä? Silmäilee poikkeuksellista palvelua
1.7. Hyviä uutisia asuntovelalliselle – euriborit miinuksella pitkään
1.7. Digitoday Uusi Firefox antaa tehdä aiemmin mahdottoman Gmail- ja Facebook-tempun
1.7. Pihlajalinna solmi pitkistä sote-ulkoistuksista – rajoituslaki voimaan tänään
1.7. Kauppa kävi hyvin ja hinnat laskivat
1.7. Kaleva: Norwegianilta matkustajille lisälasku – syynä Norjan valtio
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy