Kirjaudu ▼
 

Autoliitto testasi – vältä näitä turvaistuimia

REUTERS/Chris Helgren
Autoliitto testasi – vältä näitä turvaistuimia
Autoliiton uusimman turvaistuintestin mukaan yli viidennes testatuista turvaistuimista sai välttävän tai heikon arvosanan. Tunnettu merkki ei välttämättä takaa parasta takaa kolariturvallisuutta.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autoliiton tuoreimmassa turvaistuintestissä testattiin 33 istuinta. Näistä kaksi sai välttävän ja viisi heikon arvosanan.

Autoliiton viestintäjohtajan Jukka Tolvasen mukaan heikot arvosanat johtuivat huonoista tuloksista kolaritesteissä.

Erinomaista arvosanaa ei saanut yksikään, mutta noin puolet eli 16 istuinta sai hyvän arvosanan. Tyydyttävän arvosanan sai kymmenen istuinta.

Katso testitulokset taulukosta jutun lopusta.

Kolariturvallisuuden lisäksi arvosanoihin vaikuttavat eniten asentamisen ja käytön helppous.

– Menestyäkseen testissä istuimen pitää pärjätä kaikissa kokoluokissa ja kaikissa asennoissa, mihin se on tarkoitettu, Autoliitto sanoo tiedotteessaan.

Parempia testituloksia
vuosien mittaan

Euroopan eri autoliitot ja kuluttajajärjestöt ovat testanneet Euro Test -ohjelmassa turvaistuimia vuodesta 2000 lähtien.

Autoliiton viestintäjohtaja Tolvasen mukaan testien tulokset ovat ajan kuluessa parantuneet, tosin osa testattavista istuimista on edelleen todella huonoja.

– Tällaiset testit saavat paljon julkisuutta. Se kannustaa ja pakottaa valmistajia kehittämään istuimia.

Tolvanen muistuttaa kuitenkin, että testien vaatimukset ovat tiukemmat kuin lakisääteiset vaatimukset ja että kaikki testattavat istuimet ovat hyväksyttyjä.

Brändi ei auta
kolarissa

Tunnettu merkki ei välttämättä takaa menestystä turvatesteissä. Autoliiton uusimmassa testissä heikkoja arvosanoja olivat saaneet esimerkiksi Gracon turvavyöistuimet.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tolvasen mukaan ei voi myöskään väittää, että joku merkki olisi järjestään aina hyvä.

– Samalla valmistajalla joku tuote voi saada huippupisteet ja toinen tuote voi romahtaa täysin.

Yhden asian Tolvanen myöntää: Isofix-kiinnityksellä saa keskimäärin parempia tuloksia testeissä kuin turvavöillä kiinnitettävissä istuimissa.

Autoliiton mukaan Isofixin yleistymistä turvaistuimissa kiihdyttää se, että järjestelmä tulee marraskuussa pakolliseksi kaikkiin uusiin tyyppihyväksyttyihin automalleihin.

Tunnettuus ei takaa turvallisuutta
Turvaistuintestin tulokset
Babystyle Oyster 2012 0-13 kg turvakaukalo tyydyttävä
Britax Hi-Way II 2012 0-25 kg turvaistuin välttävä
CAM Viaggiosicuro Isofix S157 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Casualplay Multiprotector Fix 2012 9-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Chicco Neptune 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
Chicco Xpace Isofix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Concord Transformer Pro 2012 9-36 kg turvavyöistuin hyvä
Cybex Aton 2 + telakka 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Cybex Aton 2 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Cybex Juno-Fix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Cybex Pallas 2 2012 9-36 kg turvavyöistuin hyvä
Cybex Solution X2 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Easycarseat Inflatable 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Junior Maxi 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Logico L 2012 15-36 kg turvavyöistuin heikko
Graco Nautilus 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
HTS Besafe iZi Go Isofix 2012 0-13 kg turvakaukalo tyydyttävä
HTS Besafe iZi UP X3 Fix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
HTS Besafe iZi UP X3 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Jané Montecarlo R1 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Kiddy Guardianfix Pro 2012 9-36 kg turvavyöistuin heikko
Maxi Cosi RodiFix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Nania Beline SP 2012 9-36 kg turvaistuin tyydyttävä
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K + telakka 2012 0-13 kg turvakaukalo hyvä
Peg Perego Viaggio 2/3 Surefix 2012 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Peg Perego Viaggio convertibile 2012 0-18 kg turvaistuin heikko
Phil & Teds Tott XT 2012 9-36 kg turvaistuin välttävä
Recaro Monza Nova Seatfix 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Römer Trifix 2012 9-18 kg turvaistuin hyvä
Safety 1st Travel Safe 2012 15-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Storchenmühle Solar Seatfix 15-36 kg turvavyöistuin hyvä
Storchenmühle Taos 2012 9-36 kg turvavyöistuin tyydyttävä
Lähde: Autoliitto, turvaistuintesti kevät 2012

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Autoliitto
Ihmiset Jukka Tolvanen
Lisää Aiheesta

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Avioliitto on turvapaikka sinänsä
Anonyymi: blondi 24.5.2012 13:58

Anonyymi
Taulukon otsikosta.
Onko sellaista sanaa kuin "tunnettuus"?
Eikös sen pitäisi olla "tunnettavuus"?
Anonyymi: Ms.Äikänope 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Lupaan että jos saan lapsia, ostan vähintään 2500kg painoisen maastoauton ja lataan vielä mukaan aina 500kg teräspalkkeja takaluukkuun että varmasti on massaa.

Massa = turvallisuutta.
Anonyymi: Felipe Massa 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Autoliitto.

Suomi, tuo tuhansien järvien ja kymmenien tuhansien liittojen, yhdistysten ja keskusliittojen kannatusyhdistysten maa
Anonyymi: karu luonto ja kylmä 24.5.2012 14:00

Anonyymi
Suuri ja mahtava Autostoliitto.
Anonyymi: Nimetön 24.5.2012 14:06

Anonyymi
Lupaan että jos saan lapsia, ostan vähintään 2500kg painoisen maastoauton ja lataan vielä mukaan aina 500kg teräspalkkeja takaluukkuun että varmasti on massaa.

Massa = turvallisuutta.




Niin se menee että paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa.
Anonyymi: Lex lestonen nopiat 24.5.2012 14:06

Anonyymi
"Autoliitto testasi - vältä näitä turvaistuimia"

Nou hätä, en mahtuisi kuitenkaan.
Anonyymi: 183cm, 82 kg 24.5.2012 14:15

Anonyymi
Testin kokonaisarvosanasta ei vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata tehdä varsinkaan turvallisuuden osalta, joten kannattaa tutustua istuin kohtaisiin tuloksiin tarkemmin. Jotkin arvosanaan vaikuttavat tekijät on turvallisuuden kannalta lähes merkityksettömiä. Kannattaa tutustua mm. Ruotsalaiseen Plus Test -testiin, jos haluaa tietää enemmän mm. niskaan / kaulaan kohdistuvan rasituksen merkityksestä kolaritilanteessa. EuroTest ohjelmassa testauskriteerien mukaan testataan kaulaan kohdistuva kuormitus, mutta testitulosta nimenomaan kaulaan kohdistuvasta kuormituksesta per istuin en onnistunut löytämään AL:n sivuilta. Harmi ettei TS:n jutussa ei otettu esille AL:n lehdistötiedotteessa (24.5) kirjoitettua kohtaa ?Paljon käydään keskustelua siitä, onko lapselle turvallisin asento kasvot vai selkä menosuuntaan. Tuoreimmassa testissä kaikki kuusi etutörmäyksessä erinomaisen arvosanan saanutta istuinta oli asennettu selkä menosuuntaan.?.
Anonyymi: Pintaa syvemmälle 24.5.2012 14:58

Anonyymi
Suurin turvallisuuteen vaikuttava aspekti autoillessa on siinä ratin ja penkin välissä.
Anonyymi: unsafe at any speed 24.5.2012 15:08

Anonyymi
Oliko tällä kertaa asenettu oikein? Lisäksi olisi hyvä tulla esille kuka tutkimuksen tilasi ja rahoitti. Lisäksi kumma vaan että paljon käytetty merkki on testaajien hampaissa vuodesta toiseen. Oikeuden mukainen arvostelu olisi alueittain tehty eikä yhdistetty.
Anonyymi: Vissiin huono äiti k 24.5.2012 15:26
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

08:01 Mbnet.fi Taitto-ohjelmien aatelia – ilmainen Scribus
07:01 Näkökulma Miksi E.on jätti Fennovoiman – ja ydinvoiman?
05:16 Laitetesti Fitbit-ranneke on parhaimmillaan, kun sitä ei huomaa
05:02 Huippukokit kertovat: Jouluherkut järkibudjetilla
05:01 Vertaile tästä: Kinkulla joulupöydän suurin säästö
19.12. Obama haluaa laittaa opinahjot uuteen järjestykseen
19.12. Venäjän keskuspankki lisäsi rahoitusta ruplapulan vuoksi
19.12. FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
19.12. S&P laski Ukrainan luottoluokitusta
19.12. Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19.12. Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
19.12. Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
19.12. Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
19.12. Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
19.12. Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
19.12. Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
19.12. Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
19.12. Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja
19.12. Venäläismiljardööri vastaa Putinin rahakutsuun
19.12. Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
19.12. Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
19.12. Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
19.12. Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
19.12. Neste Oil sopi patenttiriidan biodieselistä
19.12. Näillä tienesteillä olit pienituloinen
19.12. "Venäjän euribor" kiipesi lähelle 30 prosenttia
19.12. Autopomo ruplan alamäestä: "Kuin verilöyly"
19.12. Talvivaara asettaa tytäryhtiöitään selvitystilaan
19.12. Digitoday Soneran selitys verkon mykistymiselle: Kyllä se vielä testissä toimi
19.12. Air France-KLM varoitti tuloksesta ja lykkää uutuuskoneita
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy