Kirjaudu ▼
 

Suomen bensaihme – tässä laskun syy

Lehtikuva/Kuvankäsittely Taloussanomat
Suomen bensaihme – tässä laskun syy
Autoilijoita hellitään nyt alkuvuotta halvemmalla bensiinillä. Syynä on ainakin raakaöljyn halpeneminen, mutta osa näkee myös merkkejä bensakaupan kuumenemista.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Polttoaineen hinta on ollut jo muutaman viikon laskussa. E95:n keskihinta on 1,66 euroa ja E98:n 1,7 euroa. Dieseliä sai Polttoaine.net-verkkopalvelun mukaan hintaan 1,512 euroa.

Neste Oilin myyntipäällikkö Petteri Kämpjärvi näkee jo merkkejä bensakaupan kuumenemisesta.

– Kaupungeissa on ollut normaalia suurempia paikallisia hintaeroja eri kaupunginosissa. Aina kun kilpailu kiihtyy, niin kuluttaja siitä hyötyy. 

St1:n myyntijohtaja Mikko Reinekari ei sentään kehota ketään hamstrauspuuhiin.

Taloustiedot

– Muutaman sentin halpenemisesta litraa kohden on kyse, eli ei nyt niin merkittävästä hinnanalennuksesta.

Hintaerot tavallista
suurempia

St1:n Reinekarin mukaan kolme tekijää maailmanmarkkinoilla selittää hintojen alastulon. Reinikarin mielestä ketjujen paikallinen hintakilpailu ei yksistään selitä yleistä hintatasoa.

St1:n hallituksen puheenjohtajan Mika Anttosen mielestä käynnissä on kuitenkin tiukka hintakilpailu, joka on jopa epätervettä, MTV3:n uutiset kertoi. Raaka-aineen hinta on alle puolet jälleenmyyntihinnasta.

– Eri puolilla Suomea on paikallisia pesäkkeitä, joissa kilpailu on poikkeuksellisen tiukkaa. Suomessa on toisaalta ollut kova kilpailutilanne jo pitkään. Kilpailu toimii ja pitää peruspolttoaineen hinnan ennen veroja kilpailukykyisenä, mistä kuluttaja pääsee nyt kesällä nauttimaan, Reinekari sanoo.

Paikalliset erot ovat eri puolella Suomeakin suuria. Halvinta E95:sta löytyy nyt Lahden Shellin kylmäasemalta, jossa hinta oli 1,56 euroa litralta. Paraisilla Seossa 95-oktaanisen hinta oli 1,8 euroa. Enontekiöllä 98:sta joutui maksamaan 1,8 euroa, kun Keravan ST1:llä sitä sai 1,4 eurolla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Nousee, ei nouse,
ota tästä selvää...

Yleensä bensan hinta lähtee nousuun kesää kohden, kun suuressa bensasyöpössä Yhdysvalloissa polttoaineen kysyntä alkaa kasvaa. Suurimmat bensan hintaan vaikuttavat tekijät ovat raakaöljyn hinta ja euro-dollarikurssi.

Huhtikuun lopulla brentin hinta oli noin 120 dollarissa, tällä hetkellä 110 dollarissa. Heikko euro puolestaan nostaa bensan hintaa, koska öljy maksetaan dollareissa.

Tällä hetkellä maailmanmarkkinoilla on niin paljon epävarmuutta tuovia tekijöitä, että bensan lähitulevaisuuden hintakehitystä on jopa tavallistakin vaikeampi ennakoida. Näin katsovat sekä St1:n Reinekari että Neste Oilin energia-asiantuntija Lauri Kärnä.

– Raakaöljyn hintaennusteita on tehty vähän joka suuntaan. Raakaöljyn tarjontaa on keväällä ollut kysyntää enemmän ja varastot ovat olleet täynnä. Tämä on omiaan painamaan bensan hintaa alaspäin, ellei Iranin suunnalta tapahdu jotain raflaavaa. Tosin Saudia-Arabiahan on vakuuttanut, että sillä on valmius turvata öljynsaanti maailmassa.

Reinekarin mukaan maailmanmarkkinoiden muutokset euron kurssissa ja raakaöljyn hinnassa näkyvät pumpulla lähes välittömästi, viikon kuluessa.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (67)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Autoilijoita hellitään.
Anonyymi: Keppi vai porkkana? 23.5.2012 14:39

Anonyymi
ST1 yrittää ainakin pääkaupunkiseudulla nostaa dieselin hintaa vaikka hintapaine on alaspäin. Nykytila bensan osalta kuvastanee vain sitä että kartellin rivit rakoilevat ja hintataso lähenee todellista markkinahintaa. Mitään hintasotaa ei ole eikä tule koskaan Suomessa olemaan - vain hintakartelleja on aika ajoin.
Anonyymi: Hinta vieläkin yläka 23.5.2012 14:42

Anonyymi
Just joo. Hinta laskee 5¢/ltr ja täällä ilo ylimmillään?
Anonyymi: Kuka on hölmö? 23.5.2012 14:42

Anonyymi
Ai jaa?Täällä Salossa ei näy bensan eikä dieselin hinnanalennusta missään, ellei sitten 1cnt:n alennusta siihen lasketa?Kun hinnat nousee, ne nousee useita cnt:jä kerrallaan, alennus onkin sitten vaikeampaa.
Anonyymi: yksPäivitys 23.5.2012 14:43

Anonyymi
Kova kilpailu? Jos Suomessa bensaa myy 2 yhtiötä joista Shell selvästi muita isompi niin voidaanko puhua kovasta kilpailusta?
Anonyymi: Tuota noin vaan 23.5.2012 14:44

Anonyymi
On se nyt vaan 1 vit...ua eikö siellä saada asiaa kuntoon. Täällä maksaa pensiini ja diesel about 1.15 senttiä litralle. Ja käytettävä valuuttaa on reilusti alempi kuin jenkkitaala.

On ihan turha höpötellä että milloin hinta riippuu siitä tai tästä. Pistäköön veron siihen malliin että polttoaineen hinta olisi kohtuullinen eikä niin että että joka hel...tin asiasta täytyy saada se viimenenkin sentti verotettua syyllä tai toisella!!
Anonyymi: Onnea vaan sinne eur 23.5.2012 14:47

Anonyymi
Ei riemulla rajaa kun naista ajaa
Anonyymi: Nimetön 23.5.2012 14:50

Anonyymi
Korotukset näkyvät heti, laskut sitten joskus, jos ollenkaan. Kauppiaat luokittelevat normaalin hintakilpailun heti "epäterveeksi", kun markkinaosuuksia aletaan jakaa uusiksi.
Anonyymi: Mittari-Mato 23.5.2012 14:50

Anonyymi
eiköhän demarit pian taas korjaa asian...
Anonyymi: bensa on liian halpa 23.5.2012 14:52

Anonyymi
Bensa on siis HALPAA kuten kuulemma ruokakin - puuttuu enää että kohta todetaan asuntojenkin olevan Suomessa halpoja.
Anonyymi: Buhahhah 23.5.2012 14:56
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki9/20142014
TOYOTA10089546
VOLKSWAGEN89310230
SKODA7367724
FORD6645886
VOLVO6565959
NISSAN5885077
KIA5844781
MERCEDES-BENZ4444097
AUDI3845014
OPEL3623781
   
malli9/20142014
SKODA OCTAVIA4054729
VOLKSWAGEN GOLF3994759
TOYOTA AURIS3662721
NISSAN QASHQAI3293331
FORD FIESTA2461748
KIA RIO2221722
TOYOTA YARIS2142178
VOLKSWAGEN PASSAT1721794
TOYOTA AVENSIS1701971
VOLVO V401681346

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy