Kirjaudu ▼
 

Perus-Audistakin tuli luonnonsuojelumalli

Manu Tuppurainen / IS
Perus-Audistakin tuli luonnonsuojelumalli
Joka valmistajalla on nyt tarve muokata vauhdikkaampien perheautojensa rinnalle erityisiä päästösäästömallistoja. Audin eko-A4 on kasattu hyvin lajityypillisellä tavalla.

20.5.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Energiansäästö- ja luonnonsuojelumuodin yleistyminen on johtanut useimmilla keskeisillä autonvalmistajilla hyvin samankaltaisiin ratkaisuihin.

Otetaan dieselmoottorinen perheauto, maalautetaan se kiltin vihreäksi tai valkoiseksi, rukataan ilmanvastusta ja kuristetaan moottoria (mutta vain sen verran ettei ajamisesta vielä tule tuskaisen tahmeaa). Ja kas, mainoksissa hyvältä näyttävä ekomallisto on syntynyt.

Näihin varsin yksinkertaisiin ja toimiviin keinoihin turvautuu myös Audi. Moottorin pysäytysautomatiikalla ja korin aerodynaamiikan pikkuviilauksilla Audi on saanut A4-dieselmallinsa kulutuksen putoamaan ihan kiitettävästi.

Uusi 2,0 TDIe onkin A4-sarjan vähäpäästöisin dieselauto. Tehtaan ilmoituksen mukaan sen kaupunkikulutuskin jäisi runsaaseen viiteen litraan sadalla kilometrillä. Maantieajossa neljän litran raja voisi hyvissä oloissa alittua.

Pihistelyyn auttavat myös manuaalivaihteiston pitkät välitykset, vierintävastukseltaan pienet renkaat ja madallettu alusta. Ilta-Sanomien koeajajien mielestä alustaa ei ole onneksi tehty arkiajoon liian jäykäksi.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Koeajoautoa vaivasivat samat pulmat kuin muitakin halvimpia Audeja. Hallintalaitteet ovat liian herkkiä, eikä ajotuntuma yllä samaan nautittavuuteen kuin yhtiön kalliimmissa malleissa.

Jopa vaihteensiirto ja kytkin liikkuvat ohjauksen tavoin vähän tunnottomasti. Takatilatkin saisivat olla ainakin aikuismatkustajille vähän avarammat.

Mikäli nämä puutteet eivät haittaa, A4-Audin käytettävyys on muuten hyvällä tasolla. Merkillä on hyvä, äveriäs maine joka vetoaa monenlaisiin ostajiin.

Audi A4 sedan 2,0 TDIe

Hinta: 37417 euroa
Teho: 136 hv, vääntö 320 Nm
Kulutus: yhdistetty 4,3 l/100 km
C02: 112 g/km
Tavaratila: 480 l

20.5.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Audi
Tagit Audi autoilu

Kommentit (57)


Anonyymi
Joten mikäli täyttää maa autoilla täyteen niin luonto on pelastettu!
Anonyymi: Elämme keskellä bank 20.5.2012 13:40

Anonyymi
Käytetyn auton osto on aina ympäristöteko.Hölmöä maksaa +30ke uudesta autosta taas saastuttamaan lisää ilmaa,oli siinä ovet tehty pahvista tai ei.

Ei välttämättä:

"Auton elinkaaren CO2-päästöjen syyt

67 % polttoaineen kulutus
13 % polttoaineen valmistus
12 % auton valmistus
8 % muu (esim. tiet ja parkkipaikat)"

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2144
Anonyymi: Tieto ei ole luulon. 20.5.2012 15:10

Anonyymi
Jos tämä 37 000? Audi A4 on huono ajaa, millaisia mahtaa ajaa ne vielä halvemmat Audit.
Anonyymi: Tahtoo tietää, kun i 20.5.2012 15:25

Anonyymi
saksalainen auto, se on niinkuin laittais rahaa pankkiin, sitä talletusta vain et saa ikinä pois kun menet myymään eteenpäin.
Anonyymi: ex sakemanni 20.5.2012 15:49

Anonyymi
sakemannit - kylmiä talvella, eivät lähde käyntiin, ja ruostuvat käsiin. ittelläkin ollut 7 vuotta vanha joka oli umpimätä
Anonyymi: asdsadsd 20.5.2012 15:51

Anonyymi
10 vuoden päästä käyn hakemassa tuollaisen käytettynä saksasta.
Anonyymi: Nimetön 20.5.2012 16:14

Anonyymi
Miksei autojen moottoreissa mennä reilusti pienempiin tehoihin ?

70-luvulla Tipparellu kuljetti 4-henkisen perheen ja kaikki lomakamppeet 100 km/h-vauhdilla, 27 hepoisen voimin. Monissa japseissa ja eurooppalaisessa oli 45-75 -heppaiset koneet.

Tiet, renkaat, aerodynamiikka, kulkuvastukset jnejne. kaikki on parantuneet. Mikä estää tyytymästä perusperheautossa 50-heppaiseen moottoriin, jolla pääsee 130 km/h motarilla. Enempää ei tarvita.

Ihmisten turhamaisuus on ponne, joka luo markkinaa.

Kuin alumiinivanteiden tärkeys.

Useimmat eivät saavuta elämässään muuta kuin pyörillä kulkevan romukasan ihanan tunteen.

Kerro sitten omat saavutuksesi, oi elämän sankari

Hyvä terveys sekä tulot isommat kuin menot.

Muuta en tarttekaan.


Näköjään sun tarttee kuitenkin arvostella ihmisiä jotka tykkää autoista ja niiden omistamisesta.
Anonyymi: Kale 20.5.2012 17:51

Anonyymi
Herttasen yhdentekevää, kuluttaako auto 5 vai 6 litraa sadalla, kun auto maksaa 37 000 euroa.
Auton hinta puotaa alle 4-5 vuodessa puoleen.

Auto ei ole luonnonsuojelua. Sitä on valheellista mainostaa luontoystävällisenä - no, ehkä sähköautoa.
Anonyymi: autossa maksaa vain 20.5.2012 18:52

Anonyymi
Miksei autojen moottoreissa mennä reilusti pienempiin tehoihin ?

70-luvulla Tipparellu kuljetti 4-henkisen perheen ja kaikki lomakamppeet 100 km/h-vauhdilla, 27 hepoisen voimin. Monissa japseissa ja eurooppalaisessa oli 45-75 -heppaiset koneet.

Tiet, renkaat, aerodynamiikka, kulkuvastukset jnejne. kaikki on parantuneet. Mikä estää tyytymästä perusperheautossa 50-heppaiseen moottoriin, jolla pääsee 130 km/h motarilla. Enempää ei tarvita.

Ihmisten turhamaisuus on ponne, joka luo markkinaa.

Kuin alumiinivanteiden tärkeys.

Useimmat eivät saavuta elämässään muuta kuin pyörillä kulkevan romukasan ihanan tunteen.

Kerro sitten omat saavutuksesi, oi elämän sankari

Hyvä terveys sekä tulot isommat kuin menot.

Muuta en tarttekaan.

Näköjään sun tarttee kuitenkin arvostella ihmisiä jotka tykkää autoista ja niiden omistamisesta.


Jos mielipiteet häiritsevät niin se on kovin valitettavaa.

Valitettavan usein nämä erinomaiset omistajat vain osoittavat oman egonsa peltikasan turvin ja seikka josta kirjoitin oli ihmisen turhamaisuus.

Omaan kyllä itsekin auton, että aina voi myös toisinpäinkin kirjoittaa.
Anonyymi: eli auto on pyhä nii 20.5.2012 19:09

Anonyymi
Miksi uusia autoja hinataan korjaamoihin? Juu koska ne ovat jo sellaisia, ettei niihin saa kukaan koskea ja pieni vika auton tietokoneessakin aiheuttaa toimintahäiriön, usein mm. siksi, että päästörajat on vedetty liian alas! Siinähän hinaatte
Anonyymi: semafoori 20.5.2012 19:39
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

30.6. Digitoday Olivatko sateenkaarikuvat uusi ihmiskoe? Facebook vastaa
30.6. Fennovoiman uuden osakkaan ex-pomolla yhteyksiä Moskovaan
30.6. Stubb: Euroryhmä hylkäsi jatkoajan Kreikalle
30.6. Moody's povaa halpaa sähköä Pohjolaan
30.6. Takaraja umpeutui – Iranin ydinneuvottelut jatkuvat
30.6. Ilta-Sanomat Ateenassa asuva suomalainen: Näin Kreikka on muuttunut
30.6. Digitoday Suomalaiset blogit ohjaavat kävijöitä vaaraan: "Lukuisia ilmoituksia joka viikko"
30.6. Kroatialaisyhtiö tuli Fennovoimaan vauhdilla
30.6. Kestran Fennovoima-omistus yhä epäselvä
30.6. Fennovoiman kroatialaisosakas on yllättävän pieni
30.6. Näihin verkkopalveluihin suomalaiset luottavat vähiten
30.6. Fennovoiman uudeksi osakkaaksi tulossa kroatialaisyhtiö
30.6. Fortum jäi ulos Fennovoimasta
30.6. Kreikka pyysi uutta tukipakettia
30.6. Lehti: Microsoft voi alaskirjata suuren osan Nokia-ostostaan huomenna
30.6. Kreikka voi pysyä eurossa myös "ei"-tuloksella
30.6. Merkel ei tiedä viime hetken tarjouksesta
30.6. Professori Kreikan uhittelusta: "Vaikuttaa epätoivoiselta"
30.6. Digitoday Tänään saamme ylimääräisen sekunnin – voi kaataa verkkosivuja
30.6. Fennovoima jätti hakemuksen ajoissa
30.6. Pörssi rauhallinen Kreikka-myllerryksessä
30.6. Digitoday Päivitä heti: Pahasta Flash-aukosta tuli entistä vaarallisempi
30.6. Kreikka voi vaatia oikeudessa lisää rahaa – haluaa päätöksen eurosta
30.6. Opintolainojen kysyntä +50 % – monta syytä
30.6. Tänään selviää, miten Fennovoiman käy
30.6. Kreikka harkitsee EU:n viime hetken tarjousta
30.6. Digitoday Kännykkää voi pian käyttää EU-maissa kotimaan hinnalla
30.6. Kreikka ei maksa – "rahat ovat nyt loppu"
30.6. Kolumni Toiveet ja todellisuus törmäävät
30.6. Kortittomat eläkeläiset ongelma – Kreikka avaa tuhat pankkikonttoria
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20152015
VOLKSWAGEN12215508
SKODA9374628
TOYOTA8515044
FORD8153669
VOLVO5873427
KIA5822831
OPEL4772224
MERCEDES-BENZ4492294
AUDI4422653
NISSAN4203442
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF5622308
SKODA OCTAVIA5402928
TOYOTA AURIS3061602
VOLKSWAGEN PASSAT3041522
FORD FOCUS2521046
FORD FIESTA235997
NISSAN QASHQAI2331955
FORD MONDEO199961
KIA RIO198958
TOYOTA AVENSIS1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy