Kirjaudu ▼
 

Perus-Audistakin tuli luonnonsuojelumalli

Manu Tuppurainen / IS
Perus-Audistakin tuli luonnonsuojelumalli
Joka valmistajalla on nyt tarve muokata vauhdikkaampien perheautojensa rinnalle erityisiä päästösäästömallistoja. Audin eko-A4 on kasattu hyvin lajityypillisellä tavalla.

20.5.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Energiansäästö- ja luonnonsuojelumuodin yleistyminen on johtanut useimmilla keskeisillä autonvalmistajilla hyvin samankaltaisiin ratkaisuihin.

Otetaan dieselmoottorinen perheauto, maalautetaan se kiltin vihreäksi tai valkoiseksi, rukataan ilmanvastusta ja kuristetaan moottoria (mutta vain sen verran ettei ajamisesta vielä tule tuskaisen tahmeaa). Ja kas, mainoksissa hyvältä näyttävä ekomallisto on syntynyt.

Näihin varsin yksinkertaisiin ja toimiviin keinoihin turvautuu myös Audi. Moottorin pysäytysautomatiikalla ja korin aerodynaamiikan pikkuviilauksilla Audi on saanut A4-dieselmallinsa kulutuksen putoamaan ihan kiitettävästi.

Uusi 2,0 TDIe onkin A4-sarjan vähäpäästöisin dieselauto. Tehtaan ilmoituksen mukaan sen kaupunkikulutuskin jäisi runsaaseen viiteen litraan sadalla kilometrillä. Maantieajossa neljän litran raja voisi hyvissä oloissa alittua.

Pihistelyyn auttavat myös manuaalivaihteiston pitkät välitykset, vierintävastukseltaan pienet renkaat ja madallettu alusta. Ilta-Sanomien koeajajien mielestä alustaa ei ole onneksi tehty arkiajoon liian jäykäksi.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Koeajoautoa vaivasivat samat pulmat kuin muitakin halvimpia Audeja. Hallintalaitteet ovat liian herkkiä, eikä ajotuntuma yllä samaan nautittavuuteen kuin yhtiön kalliimmissa malleissa.

Jopa vaihteensiirto ja kytkin liikkuvat ohjauksen tavoin vähän tunnottomasti. Takatilatkin saisivat olla ainakin aikuismatkustajille vähän avarammat.

Mikäli nämä puutteet eivät haittaa, A4-Audin käytettävyys on muuten hyvällä tasolla. Merkillä on hyvä, äveriäs maine joka vetoaa monenlaisiin ostajiin.

Audi A4 sedan 2,0 TDIe

Hinta: 37417 euroa
Teho: 136 hv, vääntö 320 Nm
Kulutus: yhdistetty 4,3 l/100 km
C02: 112 g/km
Tavaratila: 480 l

20.5.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Audi
Tagit Audi autoilu

Kommentit (57)


Anonyymi
Joten mikäli täyttää maa autoilla täyteen niin luonto on pelastettu!
Anonyymi: Elämme keskellä bank 20.5.2012 13:40

Anonyymi
Käytetyn auton osto on aina ympäristöteko.Hölmöä maksaa +30ke uudesta autosta taas saastuttamaan lisää ilmaa,oli siinä ovet tehty pahvista tai ei.

Ei välttämättä:

"Auton elinkaaren CO2-päästöjen syyt

67 % polttoaineen kulutus
13 % polttoaineen valmistus
12 % auton valmistus
8 % muu (esim. tiet ja parkkipaikat)"

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2144
Anonyymi: Tieto ei ole luulon. 20.5.2012 15:10

Anonyymi
Jos tämä 37 000? Audi A4 on huono ajaa, millaisia mahtaa ajaa ne vielä halvemmat Audit.
Anonyymi: Tahtoo tietää, kun i 20.5.2012 15:25

Anonyymi
saksalainen auto, se on niinkuin laittais rahaa pankkiin, sitä talletusta vain et saa ikinä pois kun menet myymään eteenpäin.
Anonyymi: ex sakemanni 20.5.2012 15:49

Anonyymi
sakemannit - kylmiä talvella, eivät lähde käyntiin, ja ruostuvat käsiin. ittelläkin ollut 7 vuotta vanha joka oli umpimätä
Anonyymi: asdsadsd 20.5.2012 15:51

Anonyymi
10 vuoden päästä käyn hakemassa tuollaisen käytettynä saksasta.
Anonyymi: Nimetön 20.5.2012 16:14

Anonyymi
Miksei autojen moottoreissa mennä reilusti pienempiin tehoihin ?

70-luvulla Tipparellu kuljetti 4-henkisen perheen ja kaikki lomakamppeet 100 km/h-vauhdilla, 27 hepoisen voimin. Monissa japseissa ja eurooppalaisessa oli 45-75 -heppaiset koneet.

Tiet, renkaat, aerodynamiikka, kulkuvastukset jnejne. kaikki on parantuneet. Mikä estää tyytymästä perusperheautossa 50-heppaiseen moottoriin, jolla pääsee 130 km/h motarilla. Enempää ei tarvita.

Ihmisten turhamaisuus on ponne, joka luo markkinaa.

Kuin alumiinivanteiden tärkeys.

Useimmat eivät saavuta elämässään muuta kuin pyörillä kulkevan romukasan ihanan tunteen.

Kerro sitten omat saavutuksesi, oi elämän sankari

Hyvä terveys sekä tulot isommat kuin menot.

Muuta en tarttekaan.


Näköjään sun tarttee kuitenkin arvostella ihmisiä jotka tykkää autoista ja niiden omistamisesta.
Anonyymi: Kale 20.5.2012 17:51

Anonyymi
Herttasen yhdentekevää, kuluttaako auto 5 vai 6 litraa sadalla, kun auto maksaa 37 000 euroa.
Auton hinta puotaa alle 4-5 vuodessa puoleen.

Auto ei ole luonnonsuojelua. Sitä on valheellista mainostaa luontoystävällisenä - no, ehkä sähköautoa.
Anonyymi: autossa maksaa vain 20.5.2012 18:52

Anonyymi
Miksei autojen moottoreissa mennä reilusti pienempiin tehoihin ?

70-luvulla Tipparellu kuljetti 4-henkisen perheen ja kaikki lomakamppeet 100 km/h-vauhdilla, 27 hepoisen voimin. Monissa japseissa ja eurooppalaisessa oli 45-75 -heppaiset koneet.

Tiet, renkaat, aerodynamiikka, kulkuvastukset jnejne. kaikki on parantuneet. Mikä estää tyytymästä perusperheautossa 50-heppaiseen moottoriin, jolla pääsee 130 km/h motarilla. Enempää ei tarvita.

Ihmisten turhamaisuus on ponne, joka luo markkinaa.

Kuin alumiinivanteiden tärkeys.

Useimmat eivät saavuta elämässään muuta kuin pyörillä kulkevan romukasan ihanan tunteen.

Kerro sitten omat saavutuksesi, oi elämän sankari

Hyvä terveys sekä tulot isommat kuin menot.

Muuta en tarttekaan.

Näköjään sun tarttee kuitenkin arvostella ihmisiä jotka tykkää autoista ja niiden omistamisesta.


Jos mielipiteet häiritsevät niin se on kovin valitettavaa.

Valitettavan usein nämä erinomaiset omistajat vain osoittavat oman egonsa peltikasan turvin ja seikka josta kirjoitin oli ihmisen turhamaisuus.

Omaan kyllä itsekin auton, että aina voi myös toisinpäinkin kirjoittaa.
Anonyymi: eli auto on pyhä nii 20.5.2012 19:09

Anonyymi
Miksi uusia autoja hinataan korjaamoihin? Juu koska ne ovat jo sellaisia, ettei niihin saa kukaan koskea ja pieni vika auton tietokoneessakin aiheuttaa toimintahäiriön, usein mm. siksi, että päästörajat on vedetty liian alas! Siinähän hinaatte
Anonyymi: semafoori 20.5.2012 19:39
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:48 Verottaja vaatii miljoonaveroja liian vahvasta "pilsneristä"
15:43 Reuters: EU asettaa tullin Kiinan teräkselle – Outokumpu ampaisi
15:09 Kiista jatkuu: DNA:lta vaaditaan korvausta pinkistä
14:54 Digitoday Tässä 20 Suomen ladatuinta sovellusta
14:31 Digitoday "Nokian Android-puhelimen" tiedot pullahtivat nettiin
13:58 Sopu syntyi: "Helsingin yliopiston Tokmannille" uusi kutsumanimi
13:22 Kirvelevä tappio valtiolle: "Siellä on useammalla lapulla useampi ajoneuvo"
13:08 Kemira hoitaa jatkossa Koskenkorvan tehtaan vedet
12:31 Ilta-Sanomat SKAL: Ulkomaalaiset jättävät liikennesakkonsa maksamatta
12:10 Video Video todistaa: Näin nuuhkimme itseämme
11:32 Digitoday Se on pelottavan iso: Freak-vaara koskee myös Windowsia
11:06 Jokereiden ex-omistajat suurimpia Venäjä-pakotteiden kärsijöitä
10:42 Esimiesnaiset tienaavat miehiä vähemmän – palkkakuilu jo uran alussa
10:01 Vaisala vähentää 52 työpaikkaa
09:22 Digitoday Vain yksi porskuttaa selainmaailmassa
09:18 Saksasta jo ärähdettiin: EKP-elvytyksen toimivuus epävarmaa
08:25 Kaikki pankit läpäisivät ensimmäistä kertaa USA:n stressitestin
07:55 HS: Baswaren ohjelmistossa paha aukko – voi mahdollistaa valelaskut
07:03 Kolumni Yksinyrittäjän ei pidä sairastua
06:07 Digitoday Tässä on mobiilimessujen 7 kovaa juttua
06:01 Näin karmeasti Suomessa rikotaan työlainsäädäntöä
5.3. EKP:n elvytys ei poista talousuudistusten tarvetta
5.3. Käytös netissä paljastaa huijarin
5.3. Norwegian jakaa lentäjät eri yhtiöihin – osake ampaisi
5.3. Venäjän inflaatio nopeimmillaan kolmeentoista vuoteen
5.3. Paatero haluaa Solidiumin tiukemmin valtion liekaan
5.3. Euro vajosi alimmilleen yhteentoista vuoteen
5.3. Norwegian siirtää lentäjiä kolmeen uuteen tytäryhtiöön
5.3. Kreikan hätärahoitukseen 500 miljoonaa euroa lisää
5.3. Nordea alkaa periä talletuksista maksua Tanskassa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy