Kirjaudu ▼
 

Ekoautoilun hinta briteille: 16 miljardia vuodessa

REUTERS/Vincent West
Ekoautoilun hinta briteille: 16 miljardia vuodessa
Autoverotus kannustaa vähäpäästöisiin autoihin ja hybridit sekä sähköautot yleistyvät. Luonto kiittää, mutta verokarhu ei – ainakaan brittiläisen autojärjestön mukaan.
15.5.2012 21:22
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Britit kuluttavat joka viikko keskimäärin 50 puntaa (noin 62,50 euroa) moottoriajoneuvoihinsa muun muassa bensiinin ja huoltokulujen muodossa.

Polttoaineverot ja ajoneuvoverot tuovat valtion kassaan 38 miljardia puntaa (noin 47,5 miljardia euroa) joka vuosi. Se on noin seitsemän prosenttia valtion verotuloista.

Tämä tulovirta on nyt vaarassa vähentyä, ainakin jos uskoo autoalan järjestön RAC Foundationin laskelmia (pdf). Sen mukaan ajoneuvojen verotuksesta kertyvät tulot putoavat 13 miljardilla punnalla (noin 16 miljardilla eurolla) vuoteen 2029 mennessä. Lovi on tuntuva.

Syynä ovat entistä vihreämmät ajokit, jotka kuluttavat vähemmän kuin aiemmin. Pumpulla käydään harvemmin, ja verokarhu ei saa siivuaan yhtä usein.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

RAC Foundation ei ole puolueeton järjestö. Se kritisoi ajoneuvoveropolitiikkaa sekavaksi, ja ehdottaa, että hallitus linjaisi hyvissä ajoin ja pitkälle etukäteen polttoaine- ja ajoneuvoverot.

Lisäksi se ymmärrettävästi vaatii ajoneuvoverotulojen korvaamista muilla veroilla, ja vihjaa esimerkiksi mahdollisuudesta verottaa kotitalouksien hiilidioksidipäästöjä. Vihreämpää verotusta sinänsä järjestön raportti ei vastusta.  

15.5.2012 21:22
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Lisää Veroja!!! Äkkiä...Suomesta mallia
Anonyymi: Velka Elvis 15.5.2012 21:39

Anonyymi
On se kyllä kauheeta, kun nuo autot on ruvennu noin kauheasti saastuttamaan.
Anonyymi: Artturi Noitalahti 15.5.2012 21:44

Anonyymi
Ekoauto saastuttaa vähintään yhtä paljon tai todennäköisemmin vielä enemmän kuin tavallinen auto. Miten monimutkaisempi järjestelmä siten kallimpi sen valmistaminen ja ylläpito jos lasketaan kaikki välillisetkin prosessit fyysisissä yksiköissä (kW, kg tms.) Esimerkiksi sähköauto saastuttaa vähemmän vain jos ei lasketa mitä saastuttavat mm. ne tehtaat, jotka valmistavat kemikaaleja joista tehdään akkuja jotka käytetään sähköautossa tai kaivokset ja sulattamot, joissa tehdään kaapelit tai kivihiilikaivokset ja -voimalat jotka tuottavat sähköä "puhtaisiin" sähköautoihin.
Mutta ei hätiä mitiä, kohta on taloudellinen romahdus ja sen seurauksena tuleva anarkia ja sisällissota lopettavat näitä elinkelvottomat "ekologiset" petkutukset.
Anonyymi: Mad Max 15.5.2012 22:03

Anonyymi
Polttoaineverot ja ajoneuvoverot tuovat valtion kassaan 38 miljardia puntaa (noin 47,5 miljardia euroa) joka vuosi. Se on noin seitsemän prosenttia valtion verotuloista.

Pieni 5 miljoonan asukkaan Suomi kerää kansalaisiltaan tieliikenteestä yli 7 miljardin euron verot. Väkilukuun suhteutettuna pieni Suomi näyttäisi keräävän lähes kaksinkertaisen määrän veroja autolijoiltaan. On todellinen lottovoitto syntyä hölmölandiaan, varsinkin tuosta 7 miljardista vain 0,8 miljardia palaa takaisin tiestömme ylläpitoon.
Anonyymi: Nimetön 15.5.2012 22:10

Anonyymi
Huom ihmiset, pysykää erossa Suomen Energiayhtiöstä
Anonyymi: Kusetusta Kreikan ma 15.5.2012 22:13

Anonyymi
Maksetaankos nämä perityt koksiverot kansalle takaisin, sitten kun on todettu, ettei se koksi lämmitäkään maapalloa ?
Anonyymi: heh heh 15.5.2012 22:14

Anonyymi
Ja Englannin öljyn ja kaasun tuotanto hiipuu. Tulevaisuudessa Englanti on tuontienergian varassa.

Autot pitäisi saada kulkemaan aaltoenergialla tai tai jollain muulla mitä Englannilla olisi.
Anonyymi: EkoErkki 15.5.2012 22:25

Anonyymi

Pieni 5 miljoonan asukkaan Suomi kerää kansalaisiltaan tieliikenteestä yli 7 miljardin euron verot. Väkilukuun suhteutettuna pieni Suomi näyttäisi keräävän lähes kaksinkertaisen määrän veroja autolijoiltaan. ..


Siinä onki ero Britannian ja Suomen välillä:
ensin mainittu kerää autoilusta kohtuullista voittoa, vaikka maa on tiheään asuttu ja busseja ym on pilvin pimein.

Pitkien etäsyyksien Suomi taas vihaa omia kansalaisiaan lähes yhtä paljon, kuin se vihaa yksityisautoilua, joten se kerää veroja tuplaten.
Anonyymi: taas meni vastikkeet 15.5.2012 22:27

Anonyymi
itselläni meni vuoden alussa kuppi nurin ja vaihdoin joukkoliikenteeseen, nyt saa edes pikkaisen takaisin kynittyjä verorahoja tuetun joukkoliikenteen myötä. samalla kun autoilu loppui, niin kyllä myös sitä kautta syntynyt satunnainen shoppailu (bensa-asemat,mäkkäri,ym.) on vähentynyt dramaattisesti, ainoa ilo on että valtiolta jää saamatta iso tukku rahaa (tuhlaan ne ulkomaanmatkoihin), että kyllä se yliverottaminen kannattaa. Väännä vain ruuvia lisää, Jutta!
Anonyymi: imperiumin vastaisku 15.5.2012 22:37

Anonyymi
Vielä muutama vuosi, niin ViherSekoomus kommariliikenneministerin kannssa yhteistyössä on hoitanut Suomessa yksityisautoilun verotuksen niin, että suomalaiset maksavat enemmän kuin Britit. Eihän siitä mitään tule, että Suomen asema maailman kalleimpana autoilumaana, varsinkin ekoautoilun, on uhattuna.
Anonyymi: ViherSekoomus tulee 15.5.2012 23:32
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:56 OnniExpress kyllästyi nimiriitaan – tilalle Åbus
10:56 Lentojohtajat yrittävät päästä yhteisymmärrykseen turvallisuusohjeista
09:56 Tuomari: Uber-kuskeja kohdeltava työntekijöinä
07:52 Mbnet.fi Suositusta toimisto-ohjelmistosta tuli uusi versio
05:14 Puhelinliittymien vakuusmaksuilla ei ole euromääräistä rajaa
05:11 Näkökulma Auto ilman ajajaa – "Tested on German Autobahn"
05:10 Digitoday Pankkiautomaatti sanoi INSERT SYSTEM DISK – pitäisikö huolestua?
05:01 Täällä asuntosi arvo suli – katso yli 300 osoitetta
30.1. Digitoday Lumian Facebook sai ärsyttävän ominaisuuden – näin käytät vanhaan malliin
30.1. Nokia tulistui näppäimestä – uhkaa startupia oikeudella
30.1. Minskin neuvottelut karille – Itä-Ukrainassa siviiliuhreja
30.1. Suomi-brändit brittimediassa: nakuilu ja "laatikkovauvat"
30.1. Satamien lastinkäsittelystä syntyi jälleen kiista
30.1. Kreikka: Emme suostu yhteistyöhön troikan kanssa
30.1. "Markkinat katsovat Fedin toimia liian kyyhkymäisesti"
30.1. Pohjolan asiantuntija: "Rankka" velkaleikkaus olisi parasta Kreikalle
30.1. Pian alkaa putkiremonttien buumi – osakkaat vaihtoon?
30.1. Nordean Sorjonen: Asuntoale on pian ohi
30.1. "Irak haluaa isomman siivun öljymarkkinoista"
30.1. Qatar Airways osti ison siivun British Airwaysistä
30.1. Digitoday Näin se menee kun on rahaa: Jay Z osti "Norjan Spotifyn"
30.1. Venäjän diplomaateille eniten parkkisakkoja – jättävät maksamatta
30.1. Saksa taipui: rekkakuskeille ei makseta minimipalkkaa
30.1. Ovet auki hakkereille – vika vaaransi miljoonat autot
30.1. Ilta-Sanomat Rinne tarjosi EIP:n paikkaa Urpilaiselle
30.1. Digitoday Miten ihmeessä S-ryhmän asiakkaita veloitettiin kahdesti väärin, Nets?
30.1. Huntsman irtisanoo 60 Porin pigmenttitehtaalta
30.1. Elisa ja Kone luisuvat pörssissä – Outokumpu kirii
30.1. Suomalaisrahastojen sijoitukset Venäjälle: -77 %
30.1. GE Healthcarelta iso investointi Suomeen
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki12/20142014
TOYOTA83612558
VOLKSWAGEN82712988
SKODA5899648
VOLVO5757695
MERCEDES-BENZ5255631
AUDI4966285
BMW4655023
FORD4367422
NISSAN3426437
RENAULT2971737
   
malli12/20142014
VOLKSWAGEN GOLF3556081
SKODA OCTAVIA3345868
TOYOTA AURIS2683823
RENAULT CLIO221882
TOYOTA AVENSIS2152668
NISSAN QASHQAI1774062
FORD MONDEO1671330
BMW 5-SARJA1661503
VOLKSWAGEN PASSAT1552202
MERCEDES-BENZ E-SARJA1521270

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy