Kirjaudu ▼
 

Ekoautoilun hinta briteille: 16 miljardia vuodessa

REUTERS/Vincent West
Ekoautoilun hinta briteille: 16 miljardia vuodessa
Autoverotus kannustaa vähäpäästöisiin autoihin ja hybridit sekä sähköautot yleistyvät. Luonto kiittää, mutta verokarhu ei – ainakaan brittiläisen autojärjestön mukaan.
15.5.2012 21:22
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Britit kuluttavat joka viikko keskimäärin 50 puntaa (noin 62,50 euroa) moottoriajoneuvoihinsa muun muassa bensiinin ja huoltokulujen muodossa.

Polttoaineverot ja ajoneuvoverot tuovat valtion kassaan 38 miljardia puntaa (noin 47,5 miljardia euroa) joka vuosi. Se on noin seitsemän prosenttia valtion verotuloista.

Tämä tulovirta on nyt vaarassa vähentyä, ainakin jos uskoo autoalan järjestön RAC Foundationin laskelmia (pdf). Sen mukaan ajoneuvojen verotuksesta kertyvät tulot putoavat 13 miljardilla punnalla (noin 16 miljardilla eurolla) vuoteen 2029 mennessä. Lovi on tuntuva.

Syynä ovat entistä vihreämmät ajokit, jotka kuluttavat vähemmän kuin aiemmin. Pumpulla käydään harvemmin, ja verokarhu ei saa siivuaan yhtä usein.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

RAC Foundation ei ole puolueeton järjestö. Se kritisoi ajoneuvoveropolitiikkaa sekavaksi, ja ehdottaa, että hallitus linjaisi hyvissä ajoin ja pitkälle etukäteen polttoaine- ja ajoneuvoverot.

Lisäksi se ymmärrettävästi vaatii ajoneuvoverotulojen korvaamista muilla veroilla, ja vihjaa esimerkiksi mahdollisuudesta verottaa kotitalouksien hiilidioksidipäästöjä. Vihreämpää verotusta sinänsä järjestön raportti ei vastusta.  

15.5.2012 21:22
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Lisää Veroja!!! Äkkiä...Suomesta mallia
Anonyymi: Velka Elvis 15.5.2012 21:39

Anonyymi
On se kyllä kauheeta, kun nuo autot on ruvennu noin kauheasti saastuttamaan.
Anonyymi: Artturi Noitalahti 15.5.2012 21:44

Anonyymi
Ekoauto saastuttaa vähintään yhtä paljon tai todennäköisemmin vielä enemmän kuin tavallinen auto. Miten monimutkaisempi järjestelmä siten kallimpi sen valmistaminen ja ylläpito jos lasketaan kaikki välillisetkin prosessit fyysisissä yksiköissä (kW, kg tms.) Esimerkiksi sähköauto saastuttaa vähemmän vain jos ei lasketa mitä saastuttavat mm. ne tehtaat, jotka valmistavat kemikaaleja joista tehdään akkuja jotka käytetään sähköautossa tai kaivokset ja sulattamot, joissa tehdään kaapelit tai kivihiilikaivokset ja -voimalat jotka tuottavat sähköä "puhtaisiin" sähköautoihin.
Mutta ei hätiä mitiä, kohta on taloudellinen romahdus ja sen seurauksena tuleva anarkia ja sisällissota lopettavat näitä elinkelvottomat "ekologiset" petkutukset.
Anonyymi: Mad Max 15.5.2012 22:03

Anonyymi
Polttoaineverot ja ajoneuvoverot tuovat valtion kassaan 38 miljardia puntaa (noin 47,5 miljardia euroa) joka vuosi. Se on noin seitsemän prosenttia valtion verotuloista.

Pieni 5 miljoonan asukkaan Suomi kerää kansalaisiltaan tieliikenteestä yli 7 miljardin euron verot. Väkilukuun suhteutettuna pieni Suomi näyttäisi keräävän lähes kaksinkertaisen määrän veroja autolijoiltaan. On todellinen lottovoitto syntyä hölmölandiaan, varsinkin tuosta 7 miljardista vain 0,8 miljardia palaa takaisin tiestömme ylläpitoon.
Anonyymi: Nimetön 15.5.2012 22:10

Anonyymi
Huom ihmiset, pysykää erossa Suomen Energiayhtiöstä
Anonyymi: Kusetusta Kreikan ma 15.5.2012 22:13

Anonyymi
Maksetaankos nämä perityt koksiverot kansalle takaisin, sitten kun on todettu, ettei se koksi lämmitäkään maapalloa ?
Anonyymi: heh heh 15.5.2012 22:14

Anonyymi
Ja Englannin öljyn ja kaasun tuotanto hiipuu. Tulevaisuudessa Englanti on tuontienergian varassa.

Autot pitäisi saada kulkemaan aaltoenergialla tai tai jollain muulla mitä Englannilla olisi.
Anonyymi: EkoErkki 15.5.2012 22:25

Anonyymi

Pieni 5 miljoonan asukkaan Suomi kerää kansalaisiltaan tieliikenteestä yli 7 miljardin euron verot. Väkilukuun suhteutettuna pieni Suomi näyttäisi keräävän lähes kaksinkertaisen määrän veroja autolijoiltaan. ..


Siinä onki ero Britannian ja Suomen välillä:
ensin mainittu kerää autoilusta kohtuullista voittoa, vaikka maa on tiheään asuttu ja busseja ym on pilvin pimein.

Pitkien etäsyyksien Suomi taas vihaa omia kansalaisiaan lähes yhtä paljon, kuin se vihaa yksityisautoilua, joten se kerää veroja tuplaten.
Anonyymi: taas meni vastikkeet 15.5.2012 22:27

Anonyymi
itselläni meni vuoden alussa kuppi nurin ja vaihdoin joukkoliikenteeseen, nyt saa edes pikkaisen takaisin kynittyjä verorahoja tuetun joukkoliikenteen myötä. samalla kun autoilu loppui, niin kyllä myös sitä kautta syntynyt satunnainen shoppailu (bensa-asemat,mäkkäri,ym.) on vähentynyt dramaattisesti, ainoa ilo on että valtiolta jää saamatta iso tukku rahaa (tuhlaan ne ulkomaanmatkoihin), että kyllä se yliverottaminen kannattaa. Väännä vain ruuvia lisää, Jutta!
Anonyymi: imperiumin vastaisku 15.5.2012 22:37

Anonyymi
Vielä muutama vuosi, niin ViherSekoomus kommariliikenneministerin kannssa yhteistyössä on hoitanut Suomessa yksityisautoilun verotuksen niin, että suomalaiset maksavat enemmän kuin Britit. Eihän siitä mitään tule, että Suomen asema maailman kalleimpana autoilumaana, varsinkin ekoautoilun, on uhattuna.
Anonyymi: ViherSekoomus tulee 15.5.2012 23:32
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

24.8. Lentoyhtiöiden mokailu viivästyttää yhä useampaa lentoa
24.8. Volkswagen alkaa pian neuvotella oikeusjutuista Yhdysvalloissa
24.8. Italia tarjoaa täysi-ikäistyville 500 euroa kulttuuririentoihin
24.8. Kova ehdotus Britanniassa: Veronkiertäjille triplasakot suhteessa rikoshyötyyn
24.8. Muhkeamman veroalen maaliviiva lähestyy: Rahoitusalalle kiky-sopu
24.8. Ruotsi viilasi talousennusteitaan – "Olemme erittäin vahvoilla"
24.8. Digitoday Odotettu Honor 8 myyntiin huomenna: Tältä se tuntuu
24.8. Suomalaisfirma kehitteli jauhelihan korvaajaa kolme vuotta – härkäpapu haastaa nyhtökauran
24.8. Unohditko matkakortin, rapsahtiko tarkastusmaksu? Enää et selviä maksamatta
24.8. Digitoday Kiina yrittää suurta harppausta prosessoreissa: "En näe keinoa"
24.8. Lamborghinilta tulossa katumaasturi – odottaa myynnin kaksinkertaistuvan
24.8. Digitoday Ei vain Cisco: Nämäkin hälyttävät "NSA-aukoista"
24.8. POP Pankkiliiton toimitusjohtaja vaihtuu
24.8. Nordea arvopaperistaa miljardien yritysluotot
24.8. Rakennusalalla on pula tekijöistä –"Palkataan kilpailijan työmailta"
24.8. Digitoday Samsung joutuu lykkäämään Note 7 -puhelimensa toimituksia
24.8. Yhdysvaltain varastojen kasvu painaa öljyn hintaa
24.8. Raute kohoaa pörssissä – kaupankäynti rauhallista
24.8. Digitoday Angry Birds -elokuva siivitti Rovion taas voitolliseksi – jatko-osa suunnitteilla
24.8. Konecranesin omistaja ehdottaa hallitukselle muhkeita lisäpalkkioita – puheenjohtaja kieltäytyi
24.8. Digitoday "Suomalainen" Turing Phone päätyi testaajan käsiin – ihmetystä seurasi
24.8. Digitoday Bill Gates löi ennätyksiä – rikkaampi kuin koskaan
24.8. Lääkealalla iso kauppa: Pfizer ostaa AstraZenecan antibiootit
24.8. Digitoday Uusi akku tekee Teslasta "maailman nopeimman auton" – sijoittajilta vaisu reaktio
24.8. SCA aikoo listata Libero-vaipat ja Libresse-siteet Tukholman pörssiin
24.8. OP:n ekonomisti vaatii: Saton ja VVO:n tingittävä vuokratuotoistaan
24.8. Digitoday HP:n Suomen-pomo lähtee: tehtävässä alle 5 kuukautta
24.8. Yle: Nuorisosäätiö sijoitti korjausvaroja suurella riskillä veroparatiisiin
24.8. Karjalainen: Tupakka vähentää työajasta 10 minuuttia – asiantuntija ihmettelee Lieksan päätöstä
24.8. Digitoday Amazon järkyttää musiikkipalvelujen hinnoittelua "spotifyllaan": Polkuhinnan tiellä yksi este
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy