Kirjaudu ▼
 

Ekoautoilun hinta briteille: 16 miljardia vuodessa

REUTERS/Vincent West
Ekoautoilun hinta briteille: 16 miljardia vuodessa
Autoverotus kannustaa vähäpäästöisiin autoihin ja hybridit sekä sähköautot yleistyvät. Luonto kiittää, mutta verokarhu ei – ainakaan brittiläisen autojärjestön mukaan.
15.5.2012 21:22
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Britit kuluttavat joka viikko keskimäärin 50 puntaa (noin 62,50 euroa) moottoriajoneuvoihinsa muun muassa bensiinin ja huoltokulujen muodossa.

Polttoaineverot ja ajoneuvoverot tuovat valtion kassaan 38 miljardia puntaa (noin 47,5 miljardia euroa) joka vuosi. Se on noin seitsemän prosenttia valtion verotuloista.

Tämä tulovirta on nyt vaarassa vähentyä, ainakin jos uskoo autoalan järjestön RAC Foundationin laskelmia (pdf). Sen mukaan ajoneuvojen verotuksesta kertyvät tulot putoavat 13 miljardilla punnalla (noin 16 miljardilla eurolla) vuoteen 2029 mennessä. Lovi on tuntuva.

Syynä ovat entistä vihreämmät ajokit, jotka kuluttavat vähemmän kuin aiemmin. Pumpulla käydään harvemmin, ja verokarhu ei saa siivuaan yhtä usein.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

RAC Foundation ei ole puolueeton järjestö. Se kritisoi ajoneuvoveropolitiikkaa sekavaksi, ja ehdottaa, että hallitus linjaisi hyvissä ajoin ja pitkälle etukäteen polttoaine- ja ajoneuvoverot.

Lisäksi se ymmärrettävästi vaatii ajoneuvoverotulojen korvaamista muilla veroilla, ja vihjaa esimerkiksi mahdollisuudesta verottaa kotitalouksien hiilidioksidipäästöjä. Vihreämpää verotusta sinänsä järjestön raportti ei vastusta.  

15.5.2012 21:22
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Lisää Veroja!!! Äkkiä...Suomesta mallia
Anonyymi: Velka Elvis 15.5.2012 21:39

Anonyymi
On se kyllä kauheeta, kun nuo autot on ruvennu noin kauheasti saastuttamaan.
Anonyymi: Artturi Noitalahti 15.5.2012 21:44

Anonyymi
Ekoauto saastuttaa vähintään yhtä paljon tai todennäköisemmin vielä enemmän kuin tavallinen auto. Miten monimutkaisempi järjestelmä siten kallimpi sen valmistaminen ja ylläpito jos lasketaan kaikki välillisetkin prosessit fyysisissä yksiköissä (kW, kg tms.) Esimerkiksi sähköauto saastuttaa vähemmän vain jos ei lasketa mitä saastuttavat mm. ne tehtaat, jotka valmistavat kemikaaleja joista tehdään akkuja jotka käytetään sähköautossa tai kaivokset ja sulattamot, joissa tehdään kaapelit tai kivihiilikaivokset ja -voimalat jotka tuottavat sähköä "puhtaisiin" sähköautoihin.
Mutta ei hätiä mitiä, kohta on taloudellinen romahdus ja sen seurauksena tuleva anarkia ja sisällissota lopettavat näitä elinkelvottomat "ekologiset" petkutukset.
Anonyymi: Mad Max 15.5.2012 22:03

Anonyymi
Polttoaineverot ja ajoneuvoverot tuovat valtion kassaan 38 miljardia puntaa (noin 47,5 miljardia euroa) joka vuosi. Se on noin seitsemän prosenttia valtion verotuloista.

Pieni 5 miljoonan asukkaan Suomi kerää kansalaisiltaan tieliikenteestä yli 7 miljardin euron verot. Väkilukuun suhteutettuna pieni Suomi näyttäisi keräävän lähes kaksinkertaisen määrän veroja autolijoiltaan. On todellinen lottovoitto syntyä hölmölandiaan, varsinkin tuosta 7 miljardista vain 0,8 miljardia palaa takaisin tiestömme ylläpitoon.
Anonyymi: Nimetön 15.5.2012 22:10

Anonyymi
Huom ihmiset, pysykää erossa Suomen Energiayhtiöstä
Anonyymi: Kusetusta Kreikan ma 15.5.2012 22:13

Anonyymi
Maksetaankos nämä perityt koksiverot kansalle takaisin, sitten kun on todettu, ettei se koksi lämmitäkään maapalloa ?
Anonyymi: heh heh 15.5.2012 22:14

Anonyymi
Ja Englannin öljyn ja kaasun tuotanto hiipuu. Tulevaisuudessa Englanti on tuontienergian varassa.

Autot pitäisi saada kulkemaan aaltoenergialla tai tai jollain muulla mitä Englannilla olisi.
Anonyymi: EkoErkki 15.5.2012 22:25

Anonyymi

Pieni 5 miljoonan asukkaan Suomi kerää kansalaisiltaan tieliikenteestä yli 7 miljardin euron verot. Väkilukuun suhteutettuna pieni Suomi näyttäisi keräävän lähes kaksinkertaisen määrän veroja autolijoiltaan. ..


Siinä onki ero Britannian ja Suomen välillä:
ensin mainittu kerää autoilusta kohtuullista voittoa, vaikka maa on tiheään asuttu ja busseja ym on pilvin pimein.

Pitkien etäsyyksien Suomi taas vihaa omia kansalaisiaan lähes yhtä paljon, kuin se vihaa yksityisautoilua, joten se kerää veroja tuplaten.
Anonyymi: taas meni vastikkeet 15.5.2012 22:27

Anonyymi
itselläni meni vuoden alussa kuppi nurin ja vaihdoin joukkoliikenteeseen, nyt saa edes pikkaisen takaisin kynittyjä verorahoja tuetun joukkoliikenteen myötä. samalla kun autoilu loppui, niin kyllä myös sitä kautta syntynyt satunnainen shoppailu (bensa-asemat,mäkkäri,ym.) on vähentynyt dramaattisesti, ainoa ilo on että valtiolta jää saamatta iso tukku rahaa (tuhlaan ne ulkomaanmatkoihin), että kyllä se yliverottaminen kannattaa. Väännä vain ruuvia lisää, Jutta!
Anonyymi: imperiumin vastaisku 15.5.2012 22:37

Anonyymi
Vielä muutama vuosi, niin ViherSekoomus kommariliikenneministerin kannssa yhteistyössä on hoitanut Suomessa yksityisautoilun verotuksen niin, että suomalaiset maksavat enemmän kuin Britit. Eihän siitä mitään tule, että Suomen asema maailman kalleimpana autoilumaana, varsinkin ekoautoilun, on uhattuna.
Anonyymi: ViherSekoomus tulee 15.5.2012 23:32
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:55 Asiakasomistaja HS:ssä: S-ryhmä on röyhkeä tietojen keruussa
15:25 Kanadalainen kannabisyhtiö etsii lainaa seuraavaan kasvuhyppyyn
14:37 EDF:n johtaja: Uskon, että uusi ydinvoimala saa luvan
13:29 Turistien määrä tippui Turkissa
13:00 Ilta-Sanomat Rahoitti Isisiin liittymistä opintolainalla – 19-vuotias suomalainen tuomittiin Britanniassa
12:05 The Guardian: Muovipussien käyttö romahti Englannissa
11:34 Monte dei Paschille pelastus yllättävältä suunnalta – jenkkipankit odottavat enää EKP:n lupaa
10:45 Hälventävätkö stressitestien tulokset pelkoja pankkikriisistä? ”Tilanne ei ole muuttunut”
10:17 Finanssivalvonta: Suurimpien Suomessa toimivien pankkien vakavaraisuus säilyi hyvänä
07:15 Näkökulma Saksalaiset eivät ilku, vaikka Brexit olikin oma maali
06:16 Digitoday Suomen kiristysohjelmakurimus alkoi vihaisesta miehestä: "Maksoin sen halvatun sakon"
06:04 Tiesitkö, että taloyhtiö voi mennä konkurssiin? Nämä ovat riskitekijät
00:06 Stressitestit julki – Nordea ja OP saivat puhtaat paperit, Italian kriisipankki Euroopan kehnoin
29.7. BMW:n, Audin ja VW:n käyttämällä automaalilla linkkejä lapsityövoimaan
29.7. Digitoday Lähde: Apple muutti autohankkeensa suuntaa
29.7. Norjan Statoil ostaa öljykentän Brasiliasta 2,5 miljardilla dollarilla
29.7. Ekonomisti: Ruotsin talouskasvu on hidastunut merkittävästi
29.7. Digitoday Iskikö Venäjä taas Yhdysvaltain presidenttikisaan? FBI tutkii
29.7. Öljyn hinta painui heinäkuussa eniten vuoteen
29.7. Näin Norjassa: Kruunu sen kuin vahvistuu ja inflaatio puksuttaa vahvana
29.7. Opiskelijan syöpäkuolema muutti mainonnan sääntöjä Kiinassa – hakukonejätti Baidun tulos romahti
29.7. Elon Musk kehui 87 vuotta vanhaa kirjaa – harvinaisuus myytiin hetkessä loppuun ja hinta pomppasi 1 500 %
29.7. Googlelta selvä tulosparannus – tukea mainostuloista
29.7. Euroalueen talouskasvu ylsi odotuksiin – työttömiä 16,3 miljoonaa
29.7. Digitoday Putinin mahdoton nettihaaste: FSB keksi jo ratkaisun?
29.7. Yhdysvaltain talouskasvu jäi roimasti odotuksista
29.7. Pörssi loivassa laskussa – tappiolle jäänyt Pöyry -8 %
29.7. Taloyhtiöt ottavat lainaa ennätystahtia – kotitalouksien velkataakka kasvaa nyt kahta kautta
29.7. Turkulaisyrityksille jättitilaus matkustajalaivan suunnittelusta
29.7. Microsoftin Suomi-yt:t osuivat pahimmin 1 441 työntekijään – EU-komissio tukee miljoonilla
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy