Kirjaudu ▼
 

Ekoautoilun hinta briteille: 16 miljardia vuodessa

REUTERS/Vincent West
Ekoautoilun hinta briteille: 16 miljardia vuodessa
Autoverotus kannustaa vähäpäästöisiin autoihin ja hybridit sekä sähköautot yleistyvät. Luonto kiittää, mutta verokarhu ei – ainakaan brittiläisen autojärjestön mukaan.
15.5.2012 21:22
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Britit kuluttavat joka viikko keskimäärin 50 puntaa (noin 62,50 euroa) moottoriajoneuvoihinsa muun muassa bensiinin ja huoltokulujen muodossa.

Polttoaineverot ja ajoneuvoverot tuovat valtion kassaan 38 miljardia puntaa (noin 47,5 miljardia euroa) joka vuosi. Se on noin seitsemän prosenttia valtion verotuloista.

Tämä tulovirta on nyt vaarassa vähentyä, ainakin jos uskoo autoalan järjestön RAC Foundationin laskelmia (pdf). Sen mukaan ajoneuvojen verotuksesta kertyvät tulot putoavat 13 miljardilla punnalla (noin 16 miljardilla eurolla) vuoteen 2029 mennessä. Lovi on tuntuva.

Syynä ovat entistä vihreämmät ajokit, jotka kuluttavat vähemmän kuin aiemmin. Pumpulla käydään harvemmin, ja verokarhu ei saa siivuaan yhtä usein.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

RAC Foundation ei ole puolueeton järjestö. Se kritisoi ajoneuvoveropolitiikkaa sekavaksi, ja ehdottaa, että hallitus linjaisi hyvissä ajoin ja pitkälle etukäteen polttoaine- ja ajoneuvoverot.

Lisäksi se ymmärrettävästi vaatii ajoneuvoverotulojen korvaamista muilla veroilla, ja vihjaa esimerkiksi mahdollisuudesta verottaa kotitalouksien hiilidioksidipäästöjä. Vihreämpää verotusta sinänsä järjestön raportti ei vastusta.  

15.5.2012 21:22
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Lisää Veroja!!! Äkkiä...Suomesta mallia
Anonyymi: Velka Elvis 15.5.2012 21:39

Anonyymi
On se kyllä kauheeta, kun nuo autot on ruvennu noin kauheasti saastuttamaan.
Anonyymi: Artturi Noitalahti 15.5.2012 21:44

Anonyymi
Ekoauto saastuttaa vähintään yhtä paljon tai todennäköisemmin vielä enemmän kuin tavallinen auto. Miten monimutkaisempi järjestelmä siten kallimpi sen valmistaminen ja ylläpito jos lasketaan kaikki välillisetkin prosessit fyysisissä yksiköissä (kW, kg tms.) Esimerkiksi sähköauto saastuttaa vähemmän vain jos ei lasketa mitä saastuttavat mm. ne tehtaat, jotka valmistavat kemikaaleja joista tehdään akkuja jotka käytetään sähköautossa tai kaivokset ja sulattamot, joissa tehdään kaapelit tai kivihiilikaivokset ja -voimalat jotka tuottavat sähköä "puhtaisiin" sähköautoihin.
Mutta ei hätiä mitiä, kohta on taloudellinen romahdus ja sen seurauksena tuleva anarkia ja sisällissota lopettavat näitä elinkelvottomat "ekologiset" petkutukset.
Anonyymi: Mad Max 15.5.2012 22:03

Anonyymi
Polttoaineverot ja ajoneuvoverot tuovat valtion kassaan 38 miljardia puntaa (noin 47,5 miljardia euroa) joka vuosi. Se on noin seitsemän prosenttia valtion verotuloista.

Pieni 5 miljoonan asukkaan Suomi kerää kansalaisiltaan tieliikenteestä yli 7 miljardin euron verot. Väkilukuun suhteutettuna pieni Suomi näyttäisi keräävän lähes kaksinkertaisen määrän veroja autolijoiltaan. On todellinen lottovoitto syntyä hölmölandiaan, varsinkin tuosta 7 miljardista vain 0,8 miljardia palaa takaisin tiestömme ylläpitoon.
Anonyymi: Nimetön 15.5.2012 22:10

Anonyymi
Huom ihmiset, pysykää erossa Suomen Energiayhtiöstä
Anonyymi: Kusetusta Kreikan ma 15.5.2012 22:13

Anonyymi
Maksetaankos nämä perityt koksiverot kansalle takaisin, sitten kun on todettu, ettei se koksi lämmitäkään maapalloa ?
Anonyymi: heh heh 15.5.2012 22:14

Anonyymi
Ja Englannin öljyn ja kaasun tuotanto hiipuu. Tulevaisuudessa Englanti on tuontienergian varassa.

Autot pitäisi saada kulkemaan aaltoenergialla tai tai jollain muulla mitä Englannilla olisi.
Anonyymi: EkoErkki 15.5.2012 22:25

Anonyymi

Pieni 5 miljoonan asukkaan Suomi kerää kansalaisiltaan tieliikenteestä yli 7 miljardin euron verot. Väkilukuun suhteutettuna pieni Suomi näyttäisi keräävän lähes kaksinkertaisen määrän veroja autolijoiltaan. ..


Siinä onki ero Britannian ja Suomen välillä:
ensin mainittu kerää autoilusta kohtuullista voittoa, vaikka maa on tiheään asuttu ja busseja ym on pilvin pimein.

Pitkien etäsyyksien Suomi taas vihaa omia kansalaisiaan lähes yhtä paljon, kuin se vihaa yksityisautoilua, joten se kerää veroja tuplaten.
Anonyymi: taas meni vastikkeet 15.5.2012 22:27

Anonyymi
itselläni meni vuoden alussa kuppi nurin ja vaihdoin joukkoliikenteeseen, nyt saa edes pikkaisen takaisin kynittyjä verorahoja tuetun joukkoliikenteen myötä. samalla kun autoilu loppui, niin kyllä myös sitä kautta syntynyt satunnainen shoppailu (bensa-asemat,mäkkäri,ym.) on vähentynyt dramaattisesti, ainoa ilo on että valtiolta jää saamatta iso tukku rahaa (tuhlaan ne ulkomaanmatkoihin), että kyllä se yliverottaminen kannattaa. Väännä vain ruuvia lisää, Jutta!
Anonyymi: imperiumin vastaisku 15.5.2012 22:37

Anonyymi
Vielä muutama vuosi, niin ViherSekoomus kommariliikenneministerin kannssa yhteistyössä on hoitanut Suomessa yksityisautoilun verotuksen niin, että suomalaiset maksavat enemmän kuin Britit. Eihän siitä mitään tule, että Suomen asema maailman kalleimpana autoilumaana, varsinkin ekoautoilun, on uhattuna.
Anonyymi: ViherSekoomus tulee 15.5.2012 23:32
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
30.9. Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
30.9. Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
30.9. Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
30.9. Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja
30.9. Weidmann: Saksa ei kaipaa lisää budjettielvytystä
30.9. Yritysten rekisteröinnit Panamaan romahtaneet tietovuodon jälkeen
30.9. Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
30.9. Kolumni Joka neljäs olut samasta hanasta
30.9. Digitoday Ei hyvältä näytä: Pohjoismaisten firmojen verkot avoinna hyökkääjille
30.9. Digitoday "Huikea mahdollisuus kasvuun" - F-Secure lupaa kyberturvaa ja yritysostoja
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy