Kirjaudu ▼
 

Autosi voi kohta kulkea kalanperkausjätteellä

Vesa Moilanen / Lehtikuva
Autosi voi kohta kulkea kalanperkausjätteellä
Öljy-yhtiö Neste Oil on alkanut valmistaa biodieseliä kalanperkausjätteistä, yhtiö kertoo tiedotteessaan.
15.5.2012 11:12
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Neste Oil aloitti kalanjalostuksen rasvajätteen käytön uusiutuvan NExBTL-dieselinsä tuotannossa Singaporen jalostamollaan. Jalostettava rasva on eroteltu Kaakkois-Aasiassa viljellyn makean veden pangasius-kalalajin perkausjätteistä sen jälkeen, kun ruuaksi kelpaavat osat on fileoitu talteen kalankäsittelylaitoksella.

Hankittu erä kalanjalostuksen rasvajätettä vastaa EU:n uusiutuvan energian direktiivin vastuullisuusvaatimuksia. Neste Oilin mukaan erä on jäljitettävissä aina kalankasvattamolle asti.

Neste Oilin mukaan kalarasvajäte-erästä valmistetulla NExBTL-dieselillä saavutetaan noin 84 prosenttia fossiilista dieseliä pienemmät kasvihuonekaasupäästöt koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna. Lisäksi pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöt pienenevät yhtiön mukaan merkittävästi.

– Tämän vuoden tavoitteemme on kasvattaa sivu- ja jätevirroista koostuvien raaka-aineiden määrää polttoaineiden jalostuksessa useilla sadoilla tuhansilla tonneilla vuodesta 2011, sanoo liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus Neste Oilin Öljy- ja uusiutuvat tuotteet -yksiköstä.

Taloustiedot

Esimerkiksi Porvoossa Neste Oililla on rakenteilla Euroopan ensimmäinen jäte- ja tähdeperäisistä raaka-aineista mikrobiöljyä tuottava koelaitos. Laitoksen odotetaan valmistuvan kuluvan vuoden jälkipuoliskolla.

∇ Mainos ∇
15.5.2012 11:12
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Twango

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Griinpiissi äkkiä torpedoimaan tätä toimintaa. Merien ryöstökalastus voisi olla syy sabotoida liiketoimintaa tällä kerralla.
Anonyymi: Teollinen liiketoimi 15.5.2012 11:21

Anonyymi
Kalan ruotoja kaasarissa - tyyppi vika kuuluu uuden diselin ilmais etuihin.
Anonyymi: Masa 15.5.2012 11:27

Anonyymi
Jahas, kalapullien hinta taitaa nousta pian...
Anonyymi: Realisti2 15.5.2012 11:34

Anonyymi
Neste Singaporen jalostuslaitos - mistähän rahat ovat tällaisen rakentamiseen löytyneet...
Anonyymi: Suomalaisen autoilij 15.5.2012 11:36

Anonyymi
Sillähän mekin tässä europaratiisissa kuljetaan
Anonyymi: Hehehe 15.5.2012 11:42

Anonyymi
Jaa, mitä sitten, jos hinta on kuitenkin 2?/litra.
Anonyymi: tai enemmän. 15.5.2012 11:45

Anonyymi
Nyt kyllä loputkin autoilijat kiertävät Nesteen asemat kaukaa.
Turskan haju alkaa leviämään Nesteeltä päin.
Ehkä ero EU:sta laskisi polttoaineiden hintoja ja korvikkeiden kehittely jäisi vähemmälle.
Anonyymi: Nesteen turska-bensa 15.5.2012 11:49

Anonyymi
Ehdotin,että ihmisen jätökset voitaisiin hyödyntää tekemällä siitä polttoainetta,mutta meni tarkastukseen.Kenenköhän varpaille astuin.
Anonyymi: Anteeksi 15.5.2012 11:51

Anonyymi
Suomessa autoilua sen sijaan verotetaan aina vain enemmän, vaikka auto kulkisi jätevedellä.
Virkamiehiä ja muita elätettäviä on liikaa
Anonyymi: Vaihtakaa päättäjät 15.5.2012 11:57

Anonyymi
Näin siis Singaporessa. Samaan aikaan meillä Suomessa nostetaan järvistä valtavat määrät roskakalaa ja haudataan ne maahan ilman mitään hyötykäyttöä.
Anonyymi: Nimetön 15.5.2012 11:58
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy