Kirjaudu ▼
 

Autosi voi kohta kulkea kalanperkausjätteellä

Vesa Moilanen / Lehtikuva
Autosi voi kohta kulkea kalanperkausjätteellä
Öljy-yhtiö Neste Oil on alkanut valmistaa biodieseliä kalanperkausjätteistä, yhtiö kertoo tiedotteessaan.
15.5.2012 11:12
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Neste Oil aloitti kalanjalostuksen rasvajätteen käytön uusiutuvan NExBTL-dieselinsä tuotannossa Singaporen jalostamollaan. Jalostettava rasva on eroteltu Kaakkois-Aasiassa viljellyn makean veden pangasius-kalalajin perkausjätteistä sen jälkeen, kun ruuaksi kelpaavat osat on fileoitu talteen kalankäsittelylaitoksella.

Hankittu erä kalanjalostuksen rasvajätettä vastaa EU:n uusiutuvan energian direktiivin vastuullisuusvaatimuksia. Neste Oilin mukaan erä on jäljitettävissä aina kalankasvattamolle asti.

Neste Oilin mukaan kalarasvajäte-erästä valmistetulla NExBTL-dieselillä saavutetaan noin 84 prosenttia fossiilista dieseliä pienemmät kasvihuonekaasupäästöt koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna. Lisäksi pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöt pienenevät yhtiön mukaan merkittävästi.

– Tämän vuoden tavoitteemme on kasvattaa sivu- ja jätevirroista koostuvien raaka-aineiden määrää polttoaineiden jalostuksessa useilla sadoilla tuhansilla tonneilla vuodesta 2011, sanoo liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus Neste Oilin Öljy- ja uusiutuvat tuotteet -yksiköstä.

Taloustiedot

Esimerkiksi Porvoossa Neste Oililla on rakenteilla Euroopan ensimmäinen jäte- ja tähdeperäisistä raaka-aineista mikrobiöljyä tuottava koelaitos. Laitoksen odotetaan valmistuvan kuluvan vuoden jälkipuoliskolla.

∇ Mainos ∇
15.5.2012 11:12
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Twango
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Griinpiissi äkkiä torpedoimaan tätä toimintaa. Merien ryöstökalastus voisi olla syy sabotoida liiketoimintaa tällä kerralla.
Teollinen liiketoimi 15.5.2012 11:21

Anonyymi
Kalan ruotoja kaasarissa - tyyppi vika kuuluu uuden diselin ilmais etuihin.
Masa 15.5.2012 11:27

Anonyymi
Jahas, kalapullien hinta taitaa nousta pian...
Realisti2 15.5.2012 11:34

Anonyymi
Neste Singaporen jalostuslaitos - mistähän rahat ovat tällaisen rakentamiseen löytyneet...
Suomalaisen autoilij 15.5.2012 11:36

Anonyymi
Sillähän mekin tässä europaratiisissa kuljetaan
Hehehe 15.5.2012 11:42

Anonyymi
Jaa, mitä sitten, jos hinta on kuitenkin 2?/litra.
tai enemmän. 15.5.2012 11:45

Anonyymi
Nyt kyllä loputkin autoilijat kiertävät Nesteen asemat kaukaa.
Turskan haju alkaa leviämään Nesteeltä päin.
Ehkä ero EU:sta laskisi polttoaineiden hintoja ja korvikkeiden kehittely jäisi vähemmälle.
Nesteen turska-bensa 15.5.2012 11:49

Anonyymi
Ehdotin,että ihmisen jätökset voitaisiin hyödyntää tekemällä siitä polttoainetta,mutta meni tarkastukseen.Kenenköhän varpaille astuin.
Anteeksi 15.5.2012 11:51

Anonyymi
Suomessa autoilua sen sijaan verotetaan aina vain enemmän, vaikka auto kulkisi jätevedellä.
Virkamiehiä ja muita elätettäviä on liikaa
Vaihtakaa päättäjät 15.5.2012 11:57

Anonyymi
Näin siis Singaporessa. Samaan aikaan meillä Suomessa nostetaan järvistä valtavat määrät roskakalaa ja haudataan ne maahan ilman mitään hyötykäyttöä.
Nimetön 15.5.2012 11:58
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20142014
VOLKSWAGEN13607299
TOYOTA9266842
SKODA8305568
FORD7584060
VOLVO6184272
KIA5503274
MERCEDES-BENZ4942898
NISSAN4863595
AUDI4663799
OPEL4482580
   
malli6/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5383468
SKODA OCTAVIA4733457
TOYOTA AURIS3431861
NISSAN QASHQAI3332435
VOLKSWAGEN PASSAT2491235
FORD FOCUS2481330
FORD FIESTA2281156
TOYOTA AVENSIS2071542
VOLKSWAGEN POLO193700
KIA RIO1821140

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy