Kirjaudu ▼
 

Autosi voi kohta kulkea kalanperkausjätteellä

Vesa Moilanen / Lehtikuva
Autosi voi kohta kulkea kalanperkausjätteellä
Öljy-yhtiö Neste Oil on alkanut valmistaa biodieseliä kalanperkausjätteistä, yhtiö kertoo tiedotteessaan.
15.5.2012 11:12
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Neste Oil aloitti kalanjalostuksen rasvajätteen käytön uusiutuvan NExBTL-dieselinsä tuotannossa Singaporen jalostamollaan. Jalostettava rasva on eroteltu Kaakkois-Aasiassa viljellyn makean veden pangasius-kalalajin perkausjätteistä sen jälkeen, kun ruuaksi kelpaavat osat on fileoitu talteen kalankäsittelylaitoksella.

Hankittu erä kalanjalostuksen rasvajätettä vastaa EU:n uusiutuvan energian direktiivin vastuullisuusvaatimuksia. Neste Oilin mukaan erä on jäljitettävissä aina kalankasvattamolle asti.

Neste Oilin mukaan kalarasvajäte-erästä valmistetulla NExBTL-dieselillä saavutetaan noin 84 prosenttia fossiilista dieseliä pienemmät kasvihuonekaasupäästöt koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna. Lisäksi pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöt pienenevät yhtiön mukaan merkittävästi.

– Tämän vuoden tavoitteemme on kasvattaa sivu- ja jätevirroista koostuvien raaka-aineiden määrää polttoaineiden jalostuksessa useilla sadoilla tuhansilla tonneilla vuodesta 2011, sanoo liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus Neste Oilin Öljy- ja uusiutuvat tuotteet -yksiköstä.

Taloustiedot

Esimerkiksi Porvoossa Neste Oililla on rakenteilla Euroopan ensimmäinen jäte- ja tähdeperäisistä raaka-aineista mikrobiöljyä tuottava koelaitos. Laitoksen odotetaan valmistuvan kuluvan vuoden jälkipuoliskolla.

∇ Mainos ∇
15.5.2012 11:12
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Twango

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Griinpiissi äkkiä torpedoimaan tätä toimintaa. Merien ryöstökalastus voisi olla syy sabotoida liiketoimintaa tällä kerralla.
Anonyymi: Teollinen liiketoimi 15.5.2012 11:21

Anonyymi
Kalan ruotoja kaasarissa - tyyppi vika kuuluu uuden diselin ilmais etuihin.
Anonyymi: Masa 15.5.2012 11:27

Anonyymi
Jahas, kalapullien hinta taitaa nousta pian...
Anonyymi: Realisti2 15.5.2012 11:34

Anonyymi
Neste Singaporen jalostuslaitos - mistähän rahat ovat tällaisen rakentamiseen löytyneet...
Anonyymi: Suomalaisen autoilij 15.5.2012 11:36

Anonyymi
Sillähän mekin tässä europaratiisissa kuljetaan
Anonyymi: Hehehe 15.5.2012 11:42

Anonyymi
Jaa, mitä sitten, jos hinta on kuitenkin 2?/litra.
Anonyymi: tai enemmän. 15.5.2012 11:45

Anonyymi
Nyt kyllä loputkin autoilijat kiertävät Nesteen asemat kaukaa.
Turskan haju alkaa leviämään Nesteeltä päin.
Ehkä ero EU:sta laskisi polttoaineiden hintoja ja korvikkeiden kehittely jäisi vähemmälle.
Anonyymi: Nesteen turska-bensa 15.5.2012 11:49

Anonyymi
Ehdotin,että ihmisen jätökset voitaisiin hyödyntää tekemällä siitä polttoainetta,mutta meni tarkastukseen.Kenenköhän varpaille astuin.
Anonyymi: Anteeksi 15.5.2012 11:51

Anonyymi
Suomessa autoilua sen sijaan verotetaan aina vain enemmän, vaikka auto kulkisi jätevedellä.
Virkamiehiä ja muita elätettäviä on liikaa
Anonyymi: Vaihtakaa päättäjät 15.5.2012 11:57

Anonyymi
Näin siis Singaporessa. Samaan aikaan meillä Suomessa nostetaan järvistä valtavat määrät roskakalaa ja haudataan ne maahan ilman mitään hyötykäyttöä.
Anonyymi: Nimetön 15.5.2012 11:58
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

3.3. Euron hajoamiseen uskoo 38 prosenttia sijoittajista
3.3. Liuskeöljy takaa halvan raakaöljyn vielä vuosiksi
3.3. Keskuspankin virkamies sai potkut – asiakirjavuoto, sopimatonta kieltä...
3.3. Pankki: Nokia alttiina selkkauksille
3.3. Digitoday ZTE:n puhelin avautuu katseella
3.3. Digitoday Itkettää ja naurattaa – ja siitä saa arvosanan: Ensituntuma Lenovon ihmepuhelimesta
3.3. Jäitkö työttömäksi? Päätös voi viipyä viikkoja
3.3. Video Vieläkö tabletista voi innostua: Tapaus Sony Xperia Z4
3.3. Tutkimus: Suomalaisten mielijuomaa kannattaa litkiä 3–5 mukillista päivässä
3.3. Norwegianin lakko voi laajeta Ruotsiinkin
3.3. "Talouden ikiliikkuja menee usein kaupaksi"
3.3. Video N1-tabletin todellinen testi: Mitä ihmiset ajattelevat siitä?
3.3. Venäläisen ruokalasku räjähti – ruokaan jo puolet menoista
3.3. Muumimuki eurolla – katala yllätys odottaa
3.3. Pörssit takovat ennätyksiä: "Kuplamaisia piirteitä"
3.3. Digitoday Taloyhtiöille kimppaliittymiä – Anvian tulos heikkeni
3.3. Video Video: Miten voi tehdä erilaisen puhelimen tai älykellon? – Näin vastaa LG
3.3. Stora Enson osakkeelle vauhtia osinkopuheista
3.3. Suurpankki: Nokia-pomo tiputti patenttivihjeen Barcelonassa
3.3. Suomi ottaa uuden lainan 16 vuodeksi
3.3. Valio: 2014 oli "kauhujen vuosi"
3.3. Video Video: Verkotko tylsiä – näin ne muuttavat juuri sinun maailmasi
3.3. Syytös: XXL vedättää asiakkaita
3.3. Metsä Wood aloittaa yt-neuvottelut lomautuksista
3.3. Tutkimusyhtiö: Apple kaappasi ykköspaikan Samsungilta
3.3. Virolaiset yritykset yhä enemmän velkaa Suomen verottajalle
3.3. Olvin kakkosolut ei myynyt – "tuote olisi pitänyt lopettaa jo 2 vuotta sitten"
3.3. Digitoday Tinder-deitti maksaa tuplasti yli 30-vuotiaille
3.3. Digitoday Google näpäyttää teleoperaattoreita omalla palveluoperaattorilla
3.3. Ilta-Sanomat Junaliikenteen pysäyttänyt vika korjattu, häiriöt jatkuvat ainakin aamupäivän
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy