Kirjaudu ▼
 

Mikä kipuraja? Bensahan on Suomessa halpaa

Lehtikuva/Kuvankäsittely Taloussanomat
Mikä kipuraja? Bensahan on Suomessa halpaa
Euroissa ja senteissä bensa on kallista Pohjoismaissa, mutta niin on moni muukin asia. Jos hintaa verrataan tuloihin, suomalaisilla meneekin melko mukavasti. Näin listattuna bensa on Suomessa vasta 40. kalleinta maailmassa.
14.5.2012 10:08
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Absoluuttisesti maailman kalleinta bensaa kaupataan kansalle Norjassa, kertoo uutistoimisto Bloomberg maailmanlaajuisen bensaselvityksensä perusteella.

Uutistoimisto pisti 55 maata järjestykseen paitsi bensan hinnan suhteen, mutta myös laskemalla, kuinka hintavaa menovesi on verrattuna tavallisten ihmisten tuloihin.

Pelkkää hintaa tuijottaen bensa on toiseksi kalleinta Tanskassa ja kolmanneksi kalleinta Italiassa. Naapurimaa Ruotsi on listalla kuudentena. Suomessa bensa on 12. kalleinta.

Kalliin bensan Norja on harvinainen öljymaa, sillä listan häntäpää koostuu isoista öljyntuottajista. Venezuelalaisilla menee bensasektorilla erityisen hyvin, sillä bensa on maassa halvinta niin absoluuttisesti kuin suhteellisesti.

Bloombergin mittarina käyttämästä gallonasta eli 3,78 litran sammiosta pitää Hugo Chavezin valtakunnassa maksaa noin seitsemän eurosenttiä.
Kyse on tietysti politiikasta – kansa katsoo, että halpa bensa kuuluu yhteiskuntasopimukseen. Viimeksi hintaa koetettiin nostaa vuonna 1989, ja silloin yritys päättyi satojen ihmisten kuolemiin bensamellakoissa.

Halpaa bensa on yllätyksettömästi myös esimerkiksi Saudi-Arabiassa, Kuwaitissa, Egyptissä ja Arabiemiraateissa.

Baltiassa on syytä kiroilla
tankilla – paikallisilla

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Hinnat alkavat näyttää varsin toisenlaisilta, kun niitä verrataan ihmisten keskimääräisiin tuloihin. Näin käännettynä Pohjolassa menee loistavasti.

Suomi on tällä tavoin katsottuna sijalla 40. Gallonan ostamiseen kuluu noin kuusi prosenttia päivätuloista. Vielä edullisempaa on muualla Pohjoismaissa sekä esimerkiksi automaissa Yhdysvalloissa ja Australiassa.

Suomalaista hymyilyttää Via Balticaa kaasuttaessa, mutta paikallisille bensa on kallista. Jo Virossa perustallaaja joutuu käyttämään 14 prosenttia päivätuloistaan bensagallonaan, ja Liettuassa sekä Latviassa siitä pulitetaan jo viidennes päivätuloista. 

EU-maista heikoimmin menee Bulgariassa, missä hinta hyppää kolmannekseen päivätuloista.

Maailmanmittakaavassa bensiini on tuloihin nähden suolaisimman hintaista Intiassa. Siellä bensagallonan hankkimiseen kuluu laskennallisesti 1,3 päivän työt. Listan toiseksi viimeisenä on öljyjätti Nigeria, missä rutiköyhä kansa ei juuri öljytuloista hyödy.

14.5.2012 10:08
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (147)


Anonyymi
Ai halpaako? Tarviipas mennä tankille, 90? menee että hujahtaa. Mistäs leipää pöytään työttömmälle sen jälkeen?
Anonyymi: Työtön tällä hetkell 14.5.2012 10:57

Anonyymi
Tarkoittiks toi kirjoitus, että kohta bensan hinta taas nousee, koska se nyt on liian halpaa.
Anonyymi: Häh? 14.5.2012 11:02

Anonyymi
Kyllä se riemun aika koittaa dieselin käyttäjillekin. Kohta he saavat halpaa kreikkalaista oliiviöljyä tankata. Siinpä se valintongelma onkin: kumpi on edullisempaa viinabensiini vai kreikkalainen oliiviöljy?
Anonyymi: ouzoa vielä juodaan, 14.5.2012 11:02

Anonyymi
Joka vuosi kaikki maksaa 5-10% edellistä vuotta enemmän, mm asunnot + ruoka. Joten on mahdotonta pysyä samalla palkalla tässä maassa montaa vuotta peräkkäin, ymmärrätkö pikkuruinen?

Tolle on ihan termikin, eli inflaatio ja se nyt on aikaa monta vuotta ollut siinä 3 ja 4% välillä.
Anonyymi: M 14.5.2012 11:03

Anonyymi
"Listan toiseksi viimeisenä on öljyjätti Nigeria, missä rutiköyhä kansa ei juuri öljytuloista hyödy. "

Niin kuin eivät hyödy suomalaiset kulta-, ym. luonnonvaroistaan
Anonyymi: pohjolan afrikka 14.5.2012 11:06

Anonyymi
Noissa muissa kalliin polttoaineen maissa se on veroa auton käytöstä. Siellä autojen hinnoissa ei ole veroja muuta kuin ALV. Meillä on korkea autoverotus ja korkea polttoaineverotus.
Anonyymi: Nimetön 14.5.2012 11:07

Anonyymi
vetäkää nyt kettu päähänne! Taas ei mainita yhtään mikä se keskituloinen on? Kuitenki vipuna käytetty 4000e/kk tienaavaa "tavista" tutkimuksessa. Propaganda uutinen täysin! Kallista se suomessa on bensa mellakat täälläkin pystyyn niinkuin venenzuelassa ja ruumiita nii alkaa suomen hallitus kuuntelemaan meitä!!

Joo`op samaa kieltä puhutaan, kunnon mellakat, ei tästä muuten mitään tule. Meitä kohdellaan todella törkeästi, mitään vielä huonompaa kohtelua saavaa kohderyhmää ei maailmasta löydy kuin Suomen kansa !!!
Anonyymi: Tapsa !!!!!!!!!!!!!! 14.5.2012 11:08

Anonyymi
naurettavaa kirjoittaa gallonoista... 'prosenttia päivän palkasta per gallona...'

perhanan pösilöt!
Anonyymi: tankilliseen menee s 14.5.2012 11:09

Anonyymi
Halpa bensa on liikkumisvapautta. Libya oli ja Venezuela on asukkailleen vapaita yhteiskuntia.. täällä taas oravanpyörän ote kiristyy ja vauhti kiihtyy.

Oli säälittävää katsoa eilen laulavaa lakimiestä laukomassa typeryyksiä julkisesti "gaddafeista.."
Anonyymi: mutta näitä propagan 14.5.2012 11:09

Anonyymi
Onhan se halpaa kun on loppukuusta ostamatta ruokaa, että riittää rahat bensaan jolla pääsee käymään töissä.


Älkää nyt höpiskö. Aurinko paistaa ja terassit ovat täynnä muodikkaisiin kertakäyttökledjuihin pukeutuneita miehiä ja naisia kalliine aurinkolaseineen lipittämässä 7 euron oluita ja 8 euron siidereitä. I-podien, -padien ja -phonejen kanssa ollaan yhteydessä siihen tuttavapiirin ainoaan rassukkaan, joka ei jostain syystä päässyt mukaan. Illaksi ostetaan sipsejä ja olutta muuta kallista mutusteltavaa ja mennään katsomaan maksulliselta kanavalta jääkiekkoa 40 tuuman taulutelevisiosta.

Suomalainen köyhyys eroaa aika kivasti edukseen kaikkien muiden maiden köyhyydestä. Tämä onkin henkistä laatua.
Anonyymi: Suomi - rutisijoiden 14.5.2012 11:10
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

09:27 Lehto rakentaa majoitustilat 1000:lle ydinvoimalatyömaan työntekijälle
08:32 Kone sai suuren tilauksen – yli 200 hissiä Kiinaan
08:23 KL: Vuokra-asuntojen omistajat syyttävät kuntia vuokrien noususta
07:51 LM:n kysely: Haastajat jäävät kauas Rinteestä
07:12 Kolumni Navigaattori ajaa kartan ohi
06:04 Digitoday Syyte rapsahti porilaisnaiselle: Julkaisi valheellisia tietoja Kuvake.netissä
06:01 Analyysi Menetetyn vuosikymmenen saldo: valtionvelka kolminkertaistui – työttömyys ei selitä
25.8. Uutuuskoneen lentoja perutaan – syöpyvätkö moottorit?
25.8. Kuluttaja, näin verkkokauppa houkuttelee sinua ostoksille
25.8. Digitoday Kuorma-auton kuljettaja aiheutti liikennekuoleman: Pelasi kohupeliä
25.8. Digitoday Loppu nettiriesalle? Google alkaa rangaista näitä verkkosivuja
25.8. Uber maksaa kuskeille tukiaisia – teki alkuvuonna miljarditappion
25.8. Terrori-iskut herättivät: Auttaako matkavakuutus?
25.8. Puola myi ensimmäiset juan-lainansa
25.8. Ilta-Sanomat Verottomana käteen 560 €/kk – 2000 suomalaista mukaan perustulokokeiluun
25.8. Onnibus.com hyväksyy kilpailijan lipun Porvoon ja Helsingin välillä
25.8. Senttiosake FIT Biotech nousukiidossa pörssissä – teräsyhtiöt painuvat
25.8. Digitoday Facebookin mieli muuttui: Alkaa hyödyntää Whatsapp-tietoa mainonnassa
25.8. Digitoday Pirate Bay -Sunde vaatii tuomionsa purkua ja korvauksia suomalaisilta levy-yhtiöiltä