Kirjaudu ▼
 

Honda Civic sai pitää futuristikuorensa

Manu Tuppurainen
Honda Civic sai pitää futuristikuorensa
Vielä muutama vuosi sitten Honda Civic näytti perusautojen joukossa hyvin futuristiselta luomukselta. Nyt sama muotokieli on tarttunut muihinkin, eikä uusitun Civicin ilme enää pomppaa joukosta liikaa.
12.5.2012 06:11
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Harva muistaa, että Civic on ollut Hondan valmistusohjelmassa kohta jo 40 vuoden ajan. Auton tyyli on kuitenkin ehtinyt muuttua vuosien mittaan monesti, ja usein uutuusmalli on asemoitu hieman eri ostajaryhmille kuin ennen.

Edellinen Civicin sukupolvenvaihto ja kasvojenpesu oli vuonna 2006. Tuolloin Honda halusi houkutella Civicille ostajiksi teknologiasta innostuneita, futuristisia muotoja arvostavia ihmisiä. Auton ulkonäköä kiiteltiin tai moitittiinkin lähes avaruusmaiseksi.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä Hondan tuolloinen design on osoittautunut aikaa kestäväksi. Monessa kilpailijassa on nykyään samanlaisia muotoilukikkoja, joten Civic näyttää yhä hyvin ajantasaiselta.

Nyt tämän talven malliuudistuksessa valmistaja ei viilannutkaan auton ilmettä juuri lainkaan.

Koko muuttui, ja
käytettävyys pysyi hyvänä

Uusi Civic on kuitenkin venynyt: se on viitisen senttiä pidempi kuin edeltäjänsä. Sisätilat ovat avarat ja 467 litran tavaratilakin riittää varsin monenlaiseen käyttöön.

Ergonomiassa on silti pieniä yllättäviä puutteita: mittaristo jää helposti ohjauspyörän taakse piiloon.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Näinä downsizing-turbojen aikakaudella Hondan perinteinen 1,8-litrainen bensiinimoottori voi tuntua vanhanaikaiselta, mutta koneen ominaisuudet ovat koeajajien mielestä mitä mainioimmat. Vääntöä on jäänyt alakierroksillekin tarpeeksi, ja suorituskyky on hyvä.

Kulutus on tyypillistä bensakonetasoa. Civicin kojelaudassa olevalla Econ-moottorinohjausnapilla ajo muuttuu hieman taloudellisemmaksi. Ilmastoinninkin teho säätyy säästeliäämmin.

Muuten hyvin toimivan vaihteiston murheenkryyni on pakki: koeajoautossa peruutusvaihteen kytkeminen vaati runsaasti voimaa ja tarkkaa otetta.

Ohjaus on voimakkaasti tehostettu, mutta silti tuntuma tiehen säilyy hyvänä. Rengasmelua Honda ei ole saanut eristettyä kunnolla pois, joten kovin äänekästä talvi- ja kesärengasmallia tähän autoon ei kannata valita.

Honda Civic 1,8 i VTEC Sport

Hinta: 24790 euroa
Teho: 142 hv ja vääntö 174 Nm
Kulutus: yhd. 6,1 l/100 km
CO2: 145 g/km
Tavaratila: 467 l

12.5.2012 06:11
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Honda

Kommentit (59)


Anonyymi
Jännästi ne nazimaan romut ovat aina katsastustilastojen häntäpäässä. Olisiko laadun puutteesta kyse?
Anonyymi: Hybrid kopioitiin Sa 12.5.2012 9:09

Anonyymi
En ymmärrä miten joku voi ajaa tuollaisella. Tekisi mieli rikkoa tuommoset katukuvan pilaavat teletapin ja avaruusaluksen risteytykset.
Anonyymi: lolslos 12.5.2012 9:11

Anonyymi
Täällä näkee kommenteista ettei euro(saksa) fanit tiedä japsiautoista mitään. Yksi saksalainen on ollut eikä todellakaan ikävä kuin takavetoa. Sen saa kalliimpiin japseihin. Lisäksi ovat nuo japanilaiset oikeasti hyvännäköisiä. Muutama saksalainen on kopsannut jdm malleista aika paljon
Anonyymi: recal 12.5.2012 9:18

Anonyymi
En ymmärrä miten joku voi ajaa tuollaisella. Tekisi mieli rikkoa tuommoset katukuvan pilaavat teletapin ja avaruusaluksen risteytykset.
Suomalainen ahdasmielinen juntti uhoamassa.Tosipaikan tullen vellit housuissa.
Anonyymi: rasite taloudessa 12.5.2012 9:30

Anonyymi
Japanilaisissa autoissa on nykyaikaiset alumiinimoottorit. Ainoa vika minun Hondassa
on se että siinä on liian vähän mukitelineitä!
Anonyymi: Tasi 12.5.2012 9:55

Anonyymi
Ostin Civicin uutena 1996. Se toimii edelleen perheen kakkosautona. Toimintavarmempaa autoa on vaikea kuvitella! Nyt toki kukkimista jonkin verran mutta muuten edelleen priima vehje. Noin 200000 mittarissa.
Anonyymi: Civicciläinen 12.5.2012 10:08

Anonyymi
Onpas taas typerä artikkeli. Puhuu auton ulkonäöstä eikä ole kuvaa.
Anonyymi: Kaikki maailman ääli 12.5.2012 10:10

Anonyymi
Ei pärjää Honda muotoilussa uudelle Hyundaille - jopas on UPEA auto.
Anonyymi: Buhahhah (vakavana) 12.5.2012 10:11

Anonyymi
Makaroonit ja ranskikset eivät osaa tehdä autoja.
Anonyymi: auto 12.5.2012 10:13

Anonyymi
Joo ei enää ikinä Japsia.Kiikkeriä isolla rengasmelulla varustettuja "autoja". Autot tehdään edelleen Euroopassa.


Autot tehdään Amerikassa.

Kehonsiirtovälineitä harrastetaan sitten Euroopassa ja Japanissa.
Anonyymi: Auton kuuluu olla is 12.5.2012 10:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

11:07 KSML: Kiuasvalmistaja Harvia investoi Venäjälle
10:41 EKP varautuu rytinään maanantaina
09:56 Varoufakis: Talletusvero "pahantahtoinen huhu"
07:12 Näkökulma Uskonpuhdistus, yrittäjyys, teknologia ja taide
05:03 "Kukapa ei haluaisi lapselleen parasta"
05:02 Kun vauva vie maalaisjärjen
05:01 Kreikka ei selviä veloistaan – "sonta iski tuulettimeen"
3.7. Viesti Venäjältä: Puukauppaa voitaisiin rajoittaa
3.7. Islanti salli jumalanpilkan
3.7. It-viikko Microsoft: Windows 10:tä voi joutua odottamaan
3.7. Uusi drakma uppoaisi kuin kivi
3.7. Kohta voit maksaa selfiellä – etkä menetä kasvojasi
3.7. Kreikkalaispankkiiri varoitti automaattien tyhjentymisestä
3.7. Ilta-Sanomat Näin duumassa keskusteltiin Suomesta
3.7. Digitoday Britannian pääministeri: Kaikkea verkkoviestintää pitää voida seurata
3.7. Kreikka sai IMF:n raportista oivan keppihevosen
3.7. Voi ei: kuplamuovi menettää ikonisen ominaisuutensa
3.7. Uber antoi periksi Ranskassa
3.7. Venäjä harkitsee talouspakotteita Suomelle
3.7. Kreikan suurin velkoja: Voimme periä lainoja takaisin etuajassa
3.7. Kreikka ja velkojat jälleen sanasodassa: "Emme keskustele"
3.7. Joko meni Fennovoiman maine? "Ei peruuttamatonta vahinkoa"
3.7. Migrit Solarna Energijan toimitusjohtaja Suomessa – tältä hän näyttää
3.7. Nyt tarkkana ratissa: Sakko voi rapsahtaa pian näin helposti
3.7. Kotipizza tasoittaa pörssitaipaleensa alkua markkinatakauksella
3.7. Digitoday Käyttämäsi verkkopalvelu myytiin: Näin käy tiedoillesi
3.7. Yle: Hikka pilasi keikan – hinnasta puolet hyvitystä
3.7. Tanska puolittaa pakolaisten etuudet
3.7. Heinäkuinen helle uuvuttaa markkinoita
3.7. Kreikan pankit eivät saa helpotusta – ainakaan vielä
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy