Kirjaudu ▼
 

Honda Civic sai pitää futuristikuorensa

Manu Tuppurainen
Honda Civic sai pitää futuristikuorensa
Vielä muutama vuosi sitten Honda Civic näytti perusautojen joukossa hyvin futuristiselta luomukselta. Nyt sama muotokieli on tarttunut muihinkin, eikä uusitun Civicin ilme enää pomppaa joukosta liikaa.
12.5.2012 06:11
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Harva muistaa, että Civic on ollut Hondan valmistusohjelmassa kohta jo 40 vuoden ajan. Auton tyyli on kuitenkin ehtinyt muuttua vuosien mittaan monesti, ja usein uutuusmalli on asemoitu hieman eri ostajaryhmille kuin ennen.

Edellinen Civicin sukupolvenvaihto ja kasvojenpesu oli vuonna 2006. Tuolloin Honda halusi houkutella Civicille ostajiksi teknologiasta innostuneita, futuristisia muotoja arvostavia ihmisiä. Auton ulkonäköä kiiteltiin tai moitittiinkin lähes avaruusmaiseksi.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä Hondan tuolloinen design on osoittautunut aikaa kestäväksi. Monessa kilpailijassa on nykyään samanlaisia muotoilukikkoja, joten Civic näyttää yhä hyvin ajantasaiselta.

Nyt tämän talven malliuudistuksessa valmistaja ei viilannutkaan auton ilmettä juuri lainkaan.

Koko muuttui, ja
käytettävyys pysyi hyvänä

Uusi Civic on kuitenkin venynyt: se on viitisen senttiä pidempi kuin edeltäjänsä. Sisätilat ovat avarat ja 467 litran tavaratilakin riittää varsin monenlaiseen käyttöön.

Ergonomiassa on silti pieniä yllättäviä puutteita: mittaristo jää helposti ohjauspyörän taakse piiloon.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Näinä downsizing-turbojen aikakaudella Hondan perinteinen 1,8-litrainen bensiinimoottori voi tuntua vanhanaikaiselta, mutta koneen ominaisuudet ovat koeajajien mielestä mitä mainioimmat. Vääntöä on jäänyt alakierroksillekin tarpeeksi, ja suorituskyky on hyvä.

Kulutus on tyypillistä bensakonetasoa. Civicin kojelaudassa olevalla Econ-moottorinohjausnapilla ajo muuttuu hieman taloudellisemmaksi. Ilmastoinninkin teho säätyy säästeliäämmin.

Muuten hyvin toimivan vaihteiston murheenkryyni on pakki: koeajoautossa peruutusvaihteen kytkeminen vaati runsaasti voimaa ja tarkkaa otetta.

Ohjaus on voimakkaasti tehostettu, mutta silti tuntuma tiehen säilyy hyvänä. Rengasmelua Honda ei ole saanut eristettyä kunnolla pois, joten kovin äänekästä talvi- ja kesärengasmallia tähän autoon ei kannata valita.

Honda Civic 1,8 i VTEC Sport

Hinta: 24790 euroa
Teho: 142 hv ja vääntö 174 Nm
Kulutus: yhd. 6,1 l/100 km
CO2: 145 g/km
Tavaratila: 467 l

12.5.2012 06:11
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Honda

Kommentit (59)


Anonyymi
Jännästi ne nazimaan romut ovat aina katsastustilastojen häntäpäässä. Olisiko laadun puutteesta kyse?
Anonyymi: Hybrid kopioitiin Sa 12.5.2012 9:09

Anonyymi
En ymmärrä miten joku voi ajaa tuollaisella. Tekisi mieli rikkoa tuommoset katukuvan pilaavat teletapin ja avaruusaluksen risteytykset.
Anonyymi: lolslos 12.5.2012 9:11

Anonyymi
Täällä näkee kommenteista ettei euro(saksa) fanit tiedä japsiautoista mitään. Yksi saksalainen on ollut eikä todellakaan ikävä kuin takavetoa. Sen saa kalliimpiin japseihin. Lisäksi ovat nuo japanilaiset oikeasti hyvännäköisiä. Muutama saksalainen on kopsannut jdm malleista aika paljon
Anonyymi: recal 12.5.2012 9:18

Anonyymi
En ymmärrä miten joku voi ajaa tuollaisella. Tekisi mieli rikkoa tuommoset katukuvan pilaavat teletapin ja avaruusaluksen risteytykset.
Suomalainen ahdasmielinen juntti uhoamassa.Tosipaikan tullen vellit housuissa.
Anonyymi: rasite taloudessa 12.5.2012 9:30

Anonyymi
Japanilaisissa autoissa on nykyaikaiset alumiinimoottorit. Ainoa vika minun Hondassa
on se että siinä on liian vähän mukitelineitä!
Anonyymi: Tasi 12.5.2012 9:55

Anonyymi
Ostin Civicin uutena 1996. Se toimii edelleen perheen kakkosautona. Toimintavarmempaa autoa on vaikea kuvitella! Nyt toki kukkimista jonkin verran mutta muuten edelleen priima vehje. Noin 200000 mittarissa.
Anonyymi: Civicciläinen 12.5.2012 10:08

Anonyymi
Onpas taas typerä artikkeli. Puhuu auton ulkonäöstä eikä ole kuvaa.
Anonyymi: Kaikki maailman ääli 12.5.2012 10:10

Anonyymi
Ei pärjää Honda muotoilussa uudelle Hyundaille - jopas on UPEA auto.
Anonyymi: Buhahhah (vakavana) 12.5.2012 10:11

Anonyymi
Makaroonit ja ranskikset eivät osaa tehdä autoja.
Anonyymi: auto 12.5.2012 10:13

Anonyymi
Joo ei enää ikinä Japsia.Kiikkeriä isolla rengasmelulla varustettuja "autoja". Autot tehdään edelleen Euroopassa.


Autot tehdään Amerikassa.

Kehonsiirtovälineitä harrastetaan sitten Euroopassa ja Japanissa.
Anonyymi: Auton kuuluu olla is 12.5.2012 10:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

14:50 Helsingin tulosyhtiöt luisussa varustamojen edetessä
14:47 Venäjä voi hassata varakassastaan ison osan
14:19 Valtiolle jättisakot väylämaksuista – aikoo valittaa
14:03 Heikko tuotto ajaa talletuksia vielä heikommin tuottaviin
13:35 It-viikko Lenovon Superfish-kurimus: Liskot käyttivät tilaisuutensa hyväkseen
12:45 Digitoday Ericssonin ja Applen riita kärjistyy: Tavoitteena iPhonen myyntikielto
12:30 HS: Sunny Car Centeriä haetaan konkurssiin – jätti veroja maksamatta
12:29 Rapeista ötököistä luksusta seurapiireille? "Vaatii rohkeutta"
12:13 Ilmarinen maksoi eläkkeitä 300 miljoonaa euroa enemmän
11:45 Airbus Groupin tulos parani – lisää lentokonerakentamista
11:39 Nyt se varmistui: Turku sai Tallink-tilauksen
11:27 Talvivaaran neuvottelut yhä kesken – konkurssia ei harkita
10:29 Tokmanni laajentui ja kasvoi – asiakkaat tarjoushaukkoina
09:42 Finnairin talousjohtaja siirtyy "uusiin haasteisiin"
09:34 Asuntojen hinnat laskivat selvästi: "Hyytynyt tilanne"
09:22 Näin Netflix nyhtää lisää rahaa katsojilta
09:18 Digitoday “Obama käski meidän tehdä niin”
08:51 Venäjä puhuttaa Viron vaaleissa
08:00 Raakaöljyn hinta nousee, mutta varastot pullistuvat
07:29 SS: Suomalaiset innostuivat vinkkaamaan verovilpeistä
07:03 Kolumni Kaasusota voi kohta olla totta
06:03 Ex-nokialaisia lähtee nyt Ruotsiin
26.2. Beatles-tähden lapsuudenkoti päätyi vasaran alle
26.2. Lakiuudistus räjäytti kondomiosakkeen nousuun
26.2. Apple lähetti keväisen kutsun – kellouutisia odotetaan
26.2. Saksalaisten oluet vaarassa – vesisärötyksen saa kieltää
26.2. Tutkimus: Y-sukupolvesta ei juuri löydy hyväntekijöitä
26.2. Lehti: Monialayhtiö kiinnostui Nokian Chennain-tehtaasta
26.2. Air Finlandin ex-toimitusjohtaja tyrmistyi rikosepäilyistä
26.2. Pörssissä tehtiin suuri kauppa Digialla
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki1/20152015
VOLKSWAGEN12971297
TOYOTA941941
SKODA940940
VOLVO898898
BMW732732
FORD687687
AUDI675675
NISSAN663663
OPEL506506
KIA472472
   
malli1/20152015
SKODA OCTAVIA623623
VOLKSWAGEN GOLF617617
NISSAN QASHQAI442442
VOLKSWAGEN PASSAT317317
BMW 5-SARJA290290
TOYOTA AURIS285285
AUDI A3274274
VOLVO V40249249
TOYOTA YARIS221221
VOLVO V60202202

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy