Kirjaudu ▼
 

Honda Civic sai pitää futuristikuorensa

Manu Tuppurainen
Honda Civic sai pitää futuristikuorensa
Vielä muutama vuosi sitten Honda Civic näytti perusautojen joukossa hyvin futuristiselta luomukselta. Nyt sama muotokieli on tarttunut muihinkin, eikä uusitun Civicin ilme enää pomppaa joukosta liikaa.
12.5.2012 06:11
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Harva muistaa, että Civic on ollut Hondan valmistusohjelmassa kohta jo 40 vuoden ajan. Auton tyyli on kuitenkin ehtinyt muuttua vuosien mittaan monesti, ja usein uutuusmalli on asemoitu hieman eri ostajaryhmille kuin ennen.

Edellinen Civicin sukupolvenvaihto ja kasvojenpesu oli vuonna 2006. Tuolloin Honda halusi houkutella Civicille ostajiksi teknologiasta innostuneita, futuristisia muotoja arvostavia ihmisiä. Auton ulkonäköä kiiteltiin tai moitittiinkin lähes avaruusmaiseksi.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä Hondan tuolloinen design on osoittautunut aikaa kestäväksi. Monessa kilpailijassa on nykyään samanlaisia muotoilukikkoja, joten Civic näyttää yhä hyvin ajantasaiselta.

Nyt tämän talven malliuudistuksessa valmistaja ei viilannutkaan auton ilmettä juuri lainkaan.

Koko muuttui, ja
käytettävyys pysyi hyvänä

Uusi Civic on kuitenkin venynyt: se on viitisen senttiä pidempi kuin edeltäjänsä. Sisätilat ovat avarat ja 467 litran tavaratilakin riittää varsin monenlaiseen käyttöön.

Ergonomiassa on silti pieniä yllättäviä puutteita: mittaristo jää helposti ohjauspyörän taakse piiloon.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Näinä downsizing-turbojen aikakaudella Hondan perinteinen 1,8-litrainen bensiinimoottori voi tuntua vanhanaikaiselta, mutta koneen ominaisuudet ovat koeajajien mielestä mitä mainioimmat. Vääntöä on jäänyt alakierroksillekin tarpeeksi, ja suorituskyky on hyvä.

Kulutus on tyypillistä bensakonetasoa. Civicin kojelaudassa olevalla Econ-moottorinohjausnapilla ajo muuttuu hieman taloudellisemmaksi. Ilmastoinninkin teho säätyy säästeliäämmin.

Muuten hyvin toimivan vaihteiston murheenkryyni on pakki: koeajoautossa peruutusvaihteen kytkeminen vaati runsaasti voimaa ja tarkkaa otetta.

Ohjaus on voimakkaasti tehostettu, mutta silti tuntuma tiehen säilyy hyvänä. Rengasmelua Honda ei ole saanut eristettyä kunnolla pois, joten kovin äänekästä talvi- ja kesärengasmallia tähän autoon ei kannata valita.

Honda Civic 1,8 i VTEC Sport

Hinta: 24790 euroa
Teho: 142 hv ja vääntö 174 Nm
Kulutus: yhd. 6,1 l/100 km
CO2: 145 g/km
Tavaratila: 467 l

12.5.2012 06:11
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Honda

Kommentit (59)


Anonyymi
Jännästi ne nazimaan romut ovat aina katsastustilastojen häntäpäässä. Olisiko laadun puutteesta kyse?
Anonyymi: Hybrid kopioitiin Sa 12.5.2012 9:09

Anonyymi
En ymmärrä miten joku voi ajaa tuollaisella. Tekisi mieli rikkoa tuommoset katukuvan pilaavat teletapin ja avaruusaluksen risteytykset.
Anonyymi: lolslos 12.5.2012 9:11

Anonyymi
Täällä näkee kommenteista ettei euro(saksa) fanit tiedä japsiautoista mitään. Yksi saksalainen on ollut eikä todellakaan ikävä kuin takavetoa. Sen saa kalliimpiin japseihin. Lisäksi ovat nuo japanilaiset oikeasti hyvännäköisiä. Muutama saksalainen on kopsannut jdm malleista aika paljon
Anonyymi: recal 12.5.2012 9:18

Anonyymi
En ymmärrä miten joku voi ajaa tuollaisella. Tekisi mieli rikkoa tuommoset katukuvan pilaavat teletapin ja avaruusaluksen risteytykset.
Suomalainen ahdasmielinen juntti uhoamassa.Tosipaikan tullen vellit housuissa.
Anonyymi: rasite taloudessa 12.5.2012 9:30

Anonyymi
Japanilaisissa autoissa on nykyaikaiset alumiinimoottorit. Ainoa vika minun Hondassa
on se että siinä on liian vähän mukitelineitä!
Anonyymi: Tasi 12.5.2012 9:55

Anonyymi
Ostin Civicin uutena 1996. Se toimii edelleen perheen kakkosautona. Toimintavarmempaa autoa on vaikea kuvitella! Nyt toki kukkimista jonkin verran mutta muuten edelleen priima vehje. Noin 200000 mittarissa.
Anonyymi: Civicciläinen 12.5.2012 10:08

Anonyymi
Onpas taas typerä artikkeli. Puhuu auton ulkonäöstä eikä ole kuvaa.
Anonyymi: Kaikki maailman ääli 12.5.2012 10:10

Anonyymi
Ei pärjää Honda muotoilussa uudelle Hyundaille - jopas on UPEA auto.
Anonyymi: Buhahhah (vakavana) 12.5.2012 10:11

Anonyymi
Makaroonit ja ranskikset eivät osaa tehdä autoja.
Anonyymi: auto 12.5.2012 10:13

Anonyymi
Joo ei enää ikinä Japsia.Kiikkeriä isolla rengasmelulla varustettuja "autoja". Autot tehdään edelleen Euroopassa.


Autot tehdään Amerikassa.

Kehonsiirtovälineitä harrastetaan sitten Euroopassa ja Japanissa.
Anonyymi: Auton kuuluu olla is 12.5.2012 10:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:57 Jeepit ja pickupit tahkoivat dollareita Fiat Chryslerille
21:37 Digitoday Ei ole enää hauskaa: Maksa bensasta videopelissä
21:23 Ruotsalaiset patentoivat "pohjoismaisen mallin" – Suomi mukana riidassa
21:02 Fed ei yllättänyt – korko pysyy nollassa
20:50 Kreikan luokitusnäkymä painui negatiiviseksi
20:23 EK:n veroale toisi 130 euroa lisää kuussa keskituloisille
19:39 Raha pakenee Kreikan pankeista kiihtyvää tahtia
19:11 Duumassa halutaan tuomita Saksojen yhdistyminen
18:38 Poliitikko harmittelee – tanskalaiset eivät halua euroa
17:58 Tutkimusjohtaja luottaa: Tekoäly ei tapa
17:10 Tekes rahoitti avokätisimmin amerikkalaisjätin tytäryhtiötä
17:02 Nordean konsernijohtaja vihjasi talletusmaksuista
16:46 Digitoday Vakava Linux-aukko: Vaara kasvaa
16:35 Digitoday Nämä listat kertovat mistä roskapostisi on peräisin
16:27 Sähköautossa on nyt turbonappi – näin se kiihtyy
16:06 Nordean rahastot kiinnostivat – eläketilien suosio lopahti
16:02 Ilta-Sanomat Puoluejohtajat kohtaavat EK:n vaalipaneelissa – katso suora lähetys
15:25 Nordea jättiosingoista: Rahan hautominen olisi väärin
15:07 Osinkoa jakava Nordea johtaa nousupörssiä
15:04 Irak lisää öljyntuotantoaan – "kiihdyttää hintasotaa"
14:35 Hennes & Mauritzin tulos ylämäessä – osinko kasvaa
14:22 Tätä Nokialta odotetaan: "Uskon kasvun jatkuneen"
13:55 Trainers' House pääsi yrityssaneeraukseen
13:46 Ikea laski hintoja ja kasvoi
13:28 Katsastajien kiukku roihahti – nyt puhuu virkamies
13:16 Kreikan lainakorot pomppasivat
12:43 Metsä Fibren suurhanke eteni: "Esitys käsittelyyn maaliskuussa"
12:39 Työelämä muuttuu – pysyykö korkeakoulu perässä?
12:02 Dubain lentokenttä ohitti Heathrow'n
11:43 Nokia-konkari ehdolla Oriola-KD:n hallituksen johtoon
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki12/20142014
TOYOTA83612558
VOLKSWAGEN82712988
SKODA5899648
VOLVO5757695
MERCEDES-BENZ5255631
AUDI4966285
BMW4655023
FORD4367422
NISSAN3426437
RENAULT2971737
   
malli12/20142014
VOLKSWAGEN GOLF3556081
SKODA OCTAVIA3345868
TOYOTA AURIS2683823
RENAULT CLIO221882
TOYOTA AVENSIS2152668
NISSAN QASHQAI1774062
FORD MONDEO1671330
BMW 5-SARJA1661503
VOLKSWAGEN PASSAT1552202
MERCEDES-BENZ E-SARJA1521270

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy