Kirjaudu ▼
 

Honda Civic sai pitää futuristikuorensa

Manu Tuppurainen
Honda Civic sai pitää futuristikuorensa
Vielä muutama vuosi sitten Honda Civic näytti perusautojen joukossa hyvin futuristiselta luomukselta. Nyt sama muotokieli on tarttunut muihinkin, eikä uusitun Civicin ilme enää pomppaa joukosta liikaa.
12.5.2012 06:11
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Harva muistaa, että Civic on ollut Hondan valmistusohjelmassa kohta jo 40 vuoden ajan. Auton tyyli on kuitenkin ehtinyt muuttua vuosien mittaan monesti, ja usein uutuusmalli on asemoitu hieman eri ostajaryhmille kuin ennen.

Edellinen Civicin sukupolvenvaihto ja kasvojenpesu oli vuonna 2006. Tuolloin Honda halusi houkutella Civicille ostajiksi teknologiasta innostuneita, futuristisia muotoja arvostavia ihmisiä. Auton ulkonäköä kiiteltiin tai moitittiinkin lähes avaruusmaiseksi.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä Hondan tuolloinen design on osoittautunut aikaa kestäväksi. Monessa kilpailijassa on nykyään samanlaisia muotoilukikkoja, joten Civic näyttää yhä hyvin ajantasaiselta.

Nyt tämän talven malliuudistuksessa valmistaja ei viilannutkaan auton ilmettä juuri lainkaan.

Koko muuttui, ja
käytettävyys pysyi hyvänä

Uusi Civic on kuitenkin venynyt: se on viitisen senttiä pidempi kuin edeltäjänsä. Sisätilat ovat avarat ja 467 litran tavaratilakin riittää varsin monenlaiseen käyttöön.

Ergonomiassa on silti pieniä yllättäviä puutteita: mittaristo jää helposti ohjauspyörän taakse piiloon.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Näinä downsizing-turbojen aikakaudella Hondan perinteinen 1,8-litrainen bensiinimoottori voi tuntua vanhanaikaiselta, mutta koneen ominaisuudet ovat koeajajien mielestä mitä mainioimmat. Vääntöä on jäänyt alakierroksillekin tarpeeksi, ja suorituskyky on hyvä.

Kulutus on tyypillistä bensakonetasoa. Civicin kojelaudassa olevalla Econ-moottorinohjausnapilla ajo muuttuu hieman taloudellisemmaksi. Ilmastoinninkin teho säätyy säästeliäämmin.

Muuten hyvin toimivan vaihteiston murheenkryyni on pakki: koeajoautossa peruutusvaihteen kytkeminen vaati runsaasti voimaa ja tarkkaa otetta.

Ohjaus on voimakkaasti tehostettu, mutta silti tuntuma tiehen säilyy hyvänä. Rengasmelua Honda ei ole saanut eristettyä kunnolla pois, joten kovin äänekästä talvi- ja kesärengasmallia tähän autoon ei kannata valita.

Honda Civic 1,8 i VTEC Sport

Hinta: 24790 euroa
Teho: 142 hv ja vääntö 174 Nm
Kulutus: yhd. 6,1 l/100 km
CO2: 145 g/km
Tavaratila: 467 l

12.5.2012 06:11
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Honda

Kommentit (59)


Anonyymi
Jännästi ne nazimaan romut ovat aina katsastustilastojen häntäpäässä. Olisiko laadun puutteesta kyse?
Anonyymi: Hybrid kopioitiin Sa 12.5.2012 9:09

Anonyymi
En ymmärrä miten joku voi ajaa tuollaisella. Tekisi mieli rikkoa tuommoset katukuvan pilaavat teletapin ja avaruusaluksen risteytykset.
Anonyymi: lolslos 12.5.2012 9:11

Anonyymi
Täällä näkee kommenteista ettei euro(saksa) fanit tiedä japsiautoista mitään. Yksi saksalainen on ollut eikä todellakaan ikävä kuin takavetoa. Sen saa kalliimpiin japseihin. Lisäksi ovat nuo japanilaiset oikeasti hyvännäköisiä. Muutama saksalainen on kopsannut jdm malleista aika paljon
Anonyymi: recal 12.5.2012 9:18

Anonyymi
En ymmärrä miten joku voi ajaa tuollaisella. Tekisi mieli rikkoa tuommoset katukuvan pilaavat teletapin ja avaruusaluksen risteytykset.
Suomalainen ahdasmielinen juntti uhoamassa.Tosipaikan tullen vellit housuissa.
Anonyymi: rasite taloudessa 12.5.2012 9:30

Anonyymi
Japanilaisissa autoissa on nykyaikaiset alumiinimoottorit. Ainoa vika minun Hondassa
on se että siinä on liian vähän mukitelineitä!
Anonyymi: Tasi 12.5.2012 9:55

Anonyymi
Ostin Civicin uutena 1996. Se toimii edelleen perheen kakkosautona. Toimintavarmempaa autoa on vaikea kuvitella! Nyt toki kukkimista jonkin verran mutta muuten edelleen priima vehje. Noin 200000 mittarissa.
Anonyymi: Civicciläinen 12.5.2012 10:08

Anonyymi
Onpas taas typerä artikkeli. Puhuu auton ulkonäöstä eikä ole kuvaa.
Anonyymi: Kaikki maailman ääli 12.5.2012 10:10

Anonyymi
Ei pärjää Honda muotoilussa uudelle Hyundaille - jopas on UPEA auto.
Anonyymi: Buhahhah (vakavana) 12.5.2012 10:11

Anonyymi
Makaroonit ja ranskikset eivät osaa tehdä autoja.
Anonyymi: auto 12.5.2012 10:13

Anonyymi
Joo ei enää ikinä Japsia.Kiikkeriä isolla rengasmelulla varustettuja "autoja". Autot tehdään edelleen Euroopassa.


Autot tehdään Amerikassa.

Kehonsiirtovälineitä harrastetaan sitten Euroopassa ja Japanissa.
Anonyymi: Auton kuuluu olla is 12.5.2012 10:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

11.2. Ollila: Ottakaa mallia 1990-luvun Nokiasta
11.2. Video Jorma Ollila: Näen kriisin päivän lähestyvän
11.2. Digitoday Apple saattaa rikkoa lakia Suomessa: "Pitäisi olla perusteltu syy"
11.2. Soros: Venäjä on ajautumassa ensi vuonna konkurssiin
11.2. Rapa roiskui pörsseissä: "Voi johtaa samanlaiseen kriisiin kuin vuonna 2008"
11.2. "Kemin biodieseltehtaassa kolme riskiä"
11.2. Digitoday Microsoft yhteistyöhön kymmenien Android-valmistajien kanssa
11.2. Lagarde ei saanut haastajia – jatkaa IMF:n johdossa
11.2. Kelan asumistuen saajia oli viime vuonna enemmän kuin koskaan
11.2. Uutiskommentti "Tyytymättömyys räjähtää" – Applen ohjelmistojen laatu romahtaa?
11.2. Alkot auki klo 21 asti? Näin reagoivat kauppiaat
11.2. Kullan vuosi +16 %: "Eivät keksi, minne muualle rahojaan panisivat"
11.2. Lidl pidentää viikonlopun aukioloaikoja
11.2. Yksi pankki uskoo konttoreihin – "Ei siksi, että siellä kävisi lisää asiakkaita"
11.2. Lehti: Asukas aiheutti sietämättömän hajun – harvinainen riita ratkesi hovioikeudessa
11.2. Sähköautovalmistaja Tesla lupaa kääntyä voitolliseksi – osake ponkaisi ylös
11.2. Digitoday "Oli odotettavissa, ettei Nokia kommentoi näkymiään"
11.2. S-ryhmä: Säästöt ja "halpuutus" tukivat tulosta
11.2. Helsingin pörssin laskuvauhti hieman tasoittunut
11.2. Pian Alko voi olla auki pidempään: "Kaupan kanssa samalle viivalle"
11.2. Indonesia avaa talouttaan ulkomaisille sijoittajille
11.2. Naton ex-johtaja varoittaa venäläisestä kaasusta – "Kyse ei ole vain hinnasta"
11.2. Suomi pohti uhkia: Kantaverkko kaatuu, kyberhyökkäys, taudit...
11.2. Analyytikko: Outokummun lupaamat säästöt tukevat osaketta
11.2. Nyt se tapahtui oikeasti: Suomi on velkaa yli 100 miljardia euroa
11.2. Ifo-kysely talousodotuksista: Suomi euroalueen hännillä
11.2. Digitoday Google taipumassa: Näin ihmisiä jätetään kohta hakutuloksista pois
11.2. Airbnb ja Uber aloittivat EU:n lobbauksen: Jakamistaloutta ei pidä rajoittaa
11.2. Eläkkeelle jäämisen iän nousu taittui Suomessa
11.2. Punaiset kuoret vaihtuneet hedelmäkoreihin Kiinassa – "virkamiehet pelkäävät"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki1/20162016
VOLKSWAGEN14301430
TOYOTA12191219
SKODA12151215
FORD979979
VOLVO962962
OPEL718718
AUDI716716
NISSAN656656
MERCEDES-BENZ546546
BMW544544
   
malli1/20162016
SKODA OCTAVIA553553
VOLKSWAGEN GOLF486486
NISSAN QASHQAI450450
FORD FOCUS389389
TOYOTA AURIS383383
TOYOTA AVENSIS366366
OPEL ASTRA364364
VOLKSWAGEN PASSAT347347
SKODA SUPERB284284
VOLKSWAGEN POLO282282

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy