Kirjaudu ▼
 

Opelin työntekijät valmiita laskemaan palkkojaan Astran vuoksi

Maahantuoja
Opelin työntekijät valmiita laskemaan palkkojaan Astran vuoksi
General Motors haluaa siirtää Opel Astran valmistuksen pois Saksasta. Työläiset ovat nyt valmiita leikkaamaan palkkojaan, jotta Astran valmistus säilyy Rüsselsheimissa.
7.5.2012 20:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Opelin työntekijät ovat muutamassa päivässä kääntäneet kelkkansa ympäri halutessaan, että Astra-mallin valmistus jatkuu Rüsselsheimissa, saksalaislehdet kertovat. Nyt työntekijät ovat ovat valmiita jopa palkanalennuksiin, mistä he vasta muutama päivä sitten irtisanoutuivat jyrkästi.

Yhdysvaltalainen General Motors haluaa lopettaa Opelin tappiokierteen ja aikoo muun muassa keskittää Opelille tärkeän Astra-mallin valmistuksen brittiläisen Ellesmere Portin ja puolalaisen Gliwicen tehtaille.

Rüsselsheimiin jäisi Insignian valmistus, mutta Opelin väki pelkää, että tämä tietäisi enne pitkää tehtaan tuhoa. Insignian varaan jättäytymisen pelätään jättävän kapasiteetin vajaakäytölle ja tekevän yhtiön uudenaikaisimman tehtaan tuotannon erittäin kalliiksi ja aiheuttavan sulkemispaineita.

Viime vuonna Rüsselsheimista valmistui 149 800 Insigniaa ja 12 600 Yhdysvaltain markkinoille suunnattua lähes samanlaista Buick Regalia. Astroja puolestaan valmistettiin vain 18 300 kappaletta, kun niitä koko Euroopassa valmistettiin kaikkiaan 328 900 kappaletta.

Perinteikäs saksalaismerkki Opel on vuosikausia ollut GM-konsernille tappioita tuottava yksikkö. GM:n Euroopan-toimintojen liiketappio oli alkuvuonna 256 miljoonaa dollaria, kun viime vuonna vastaavaan aikaan Opel ja sen brittiläinen sisarmerkki Vauxhall pääsivät niukin naukin kuiville. Velkakriisi kuitenkin kutisti myös autokauppaa ja vuoden lopussa tappiot olivat jälleen raskaat.

∇ Mainos ∇
7.5.2012 20:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (31)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jep jep, finanssitalous jälleen kerran hakee olematonta yhteyttä reaalitalouteen, siksi työt siirretään halpamaihin. No, referenssi on 100-150e/kk kiinassa, sitä kohti siis kaikki joukolla...
Anonyymi: Johdannas 7.5.2012 20:50

Anonyymi
Jep jep, finanssitalous jälleen kerran hakee olematonta yhteyttä reaalitalouteen, siksi työt siirretään halpamaihin. No, referenssi on 100-150e/kk kiinassa, sitä kohti siis kaikki joukolla...
Anonyymi: Johdannasmarkkinamie 7.5.2012 20:50

Anonyymi
Eikö Ollila ehdottanut meiilekin "Saksan mallia"? Tietenkin johdon palkat poislukien. Ja paremminvointivaltio etenee. Tietenkin joku toteaa, että eikös ole parempi että on töitä pienemmällä palkalla kuin ettei ole lainkaan. Tämä on tietenkin jossain määrin totta, mutta se johtaa siihen, ettei jossain vaiheessa saksalaistyöntekijöillä ole varaa astroihin tai volkkareihin. Ja tämä taas siihen että kuluja on edelleen karsittava ja palkkoja alennettava...

Ehkei Marx ollut joka suhteessa väärässä? Tavallisten työntekijöiden palkat alenevat, johdon ja eliitin nopusevat ja pääoma sekä omaisuus keskittyvät. Kurjuus kasvaa ja sekä talouden ja yhteiskunnan epävakaus kasvavat. Tätäkö toivomme tulevaisuudelta?



Kyse ei ole niinkään siitä, paljonko ihminen tienaa, vaan mitä sillä tienatulla rahalla saa. Esimerkki: Ei virolainen rakennusmies niin hölmö ole, että se tekisi töitä 1500 ? kk palkalla, jos se ei riittäisi mihinkään. Mutta kun ko. henkilö saa sillä 1500 ? enemmän kuin mitä suomalainen saa.

Ja tästä päästäänkin seuraavaan: Jatkuva polttoaine-, elintarvike ja ym. muiden verojen nosto vaikeuttaa ihmisten elämää. Tämä taas johtaa liittojen vaatimiin (änkyröimiin) palkankorotuksiin -> palkat nousee -> toisesta maasta tulevan (=halvemman) työntekijän palkkaaminen on entistä houkuttelevempaa.

Eivätkö poliitikot ja ay - patruunat ymmärrä, että työllisyyttä ei paranneta palkkoja nostamalla, vaan elinkustannuksia laskemalla.

Ja äskeinen esimerkki perustuu ihan tavanomaiseen syy - seuraus suhteeseen, eikä kenenkään filosofin unelmiin.
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 21:06

Anonyymi
Eikö Ollila ehdottanut meiilekin "Saksan mallia"? Tietenkin johdon palkat poislukien. Ja paremminvointivaltio etenee. Tietenkin joku toteaa, että eikös ole parempi että on töitä pienemmällä palkalla kuin ettei ole lainkaan. Tämä on tietenkin jossain määrin totta, mutta se johtaa siihen, ettei jossain vaiheessa saksalaistyöntekijöillä ole varaa astroihin tai volkkareihin. Ja tämä taas siihen että kuluja on edelleen karsittava ja palkkoja alennettava...

Ehkei Marx ollut joka suhteessa väärässä? Tavallisten työntekijöiden palkat alenevat, johdon ja eliitin nopusevat ja pääoma sekä omaisuus keskittyvät. Kurjuus kasvaa ja sekä talouden ja yhteiskunnan epävakaus kasvavat. Tätäkö toivomme tulevaisuudelta?

Työläiset voivat ostaa tuotteensa velaksi, tämähän on jo nyt vallitseva ja hyväksi koettu käytäntö ...tai jos dunnari on haluton velkaantumaan julkinen sektori ottaa velkaa hänen piikkiinsä jotta julkisen sektorin työntekijät voivat ostaa tuloillaan proletariaatin tuottamat tuotteet...yhtä kaikki, artisti maksaa
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 21:16

Anonyymi
GM:n käsissä tuhoutuu mikä tahansa eurooppalainen merkki. Vievät vain teknistäosaamista omiin jenkki merkkeihinsä ja siihen se vastavuoroisuus jää. Eurooppa on ollut kehityksen suunnannäyttäjä ja vanhoollinen amerikkalainen ajoneuvoteollisuus on vain viimeisen vuosikymmennen aikana kopioinut kaiken minkä irti saa.
Anonyymi: M.K 7.5.2012 21:40

Anonyymi

Eivätkö poliitikot ja ay - patruunat ymmärrä, että työllisyyttä ei paranneta palkkoja nostamalla, vaan elinkustannuksia laskemalla.


Ei suomalaisten hyvinvointi ole missään määrin poliitikkojen intresseissä. Tärkeintä on että Valtio voi hyvin. Tämä varmistetaan lähes kuoliaaksiverottamisella JA toisesta päästä leikkaamalla rajusti palveluja, kuten peruskoulut, lääkäri, posti ja jopa poliisi.

Säästetään siis kustannuksista ja seurauksista piittaamatta.
Anonyymi: loppu häämöttää, huo 7.5.2012 21:58

Anonyymi
Kohta Euroopassa tehdaan vain luksusautoja hikipajamaihin ja eurooppalaisille Kadetteja ja Vauxhall Vivoja ilman mitaan lisavarusteita. Niskatuet lisahinnalla.
Anonyymi: Talonmies 7.5.2012 22:11

Anonyymi
Kapitalismissa ihminen kärsii
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 22:15

Anonyymi
Valta kiertää. Nyt vallassa on rikkaat ja oikeisto. Arvatkaas ketä seuraavana? Oikein, sotilaat. Eli tyytymättömyys lisääntyy, ihmiset tulevat katkeriksi, hullu tulee ja ottaa vallan ja sota syttyy. Kirjoittakaa ylös. Maailmansodat eivät ole ohi!!! Te vain pelkäätte ajatella sitä
Anonyymi: Sota ja rauha 7.5.2012 22:18

Anonyymi
Toivottavasti Astran valmistus jatkuu.Näin köyhänä ei ole varaa premiumautoon.Usein kateellisena ihailen naapurin uutta Audi a6 avanttia.
Anonyymi: Talonmies 7.5.2012 23:19
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

05:08 Pörssi: "Pimeissä altaissa" on yksi ongelma
05:07 Robotit houkuttelevat pörssin pimeälle puolelle Suomessa
05:06 Video Millenniumin megapläjäys: Tietokone tuli kämmenelle – langattomalla yhteydellä
05:01 It-viikko Modeemi kiinni ja vanha kone kaatopaikalle – näin säästät sähkölaskussa
29.5. HS Venäjällä musta lista poliitikoista – myös suomalainen listalla
29.5. "Häihin meno on liian kallista vieraille"
29.5. Vihriälä: Tätä vahvuustekijää ei pidä hukata leikkauksilla
29.5. Ilta-Sanomat Blatter jatkaa Fifan johdossa
29.5. It-viikko Google ehostaa karttojaan ja varastaa Nokian valtin
29.5. Verkossa kopioidaan huippuamatöörien sijoituksia
29.5. Etujärjestö: Jaetaan työt nykyistä tasaisemmin
29.5. Syrizan voiton jälkeen talletuksista on nostettu jo viidennes
29.5. Ilta-Sanomat Onnibus eväsi matkan kehitysvammaiselta – "turvallisuuskysymys"
29.5. Ex-ministerin synkkä viesti Venäjästä: "Tilanne ainoastaan pahenee"
29.5. El Mundo: Merkel patistelee Kreikka-sopuun
29.5. It-viikko Uusi Android parantaa tietoturvaa
29.5. Vakausrahaston sijoitukset tuottavat huonosti – riskiä halutaan lisätä
29.5. Komissio: Saksassa on laiminlyöty lentoturvallisuutta
29.5. Yhdysvaltain talous supistui alkuvuonna
29.5. Armahtiko verokarhu yrityksiä? Verottaja vastaa
29.5. Apteekkarit oikovat S-ryhmää: "Väite ei pidä paikkaansa"
29.5. Outokumpu laskee yhä teräksen hinnannousua odotellessa
29.5. Fiva mätkäisi shorttaajalle 15 000 euron rapsut
29.5. Digitoday Voi nyyh, pitikö tämänkin ilmiön tulla Facebookiin?
29.5. Eurooppa sai huimasti ulkomaisia investointeja – Suomi -9 %
29.5. It-viikko Valta vaihtui – onko nyt verkkovalvontalain aika?
29.5. Analyytikko: Suomi ei yllä tuulivoimatavoitteisiinsa
29.5. Putin kielsi puhumisen Ukrainan sotaan osallistumisesta
29.5. Video Valta vaihtuu tänään
29.5. It-viikko Kaatuiko iPhonesi arabiaviestiin? Siri pelastaa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20152015
VOLKSWAGEN11734287
TOYOTA10184193
SKODA9073691
FORD7322854
VOLVO6842840
KIA6422249
AUDI5342211
OPEL4971747
MERCEDES-BENZ4631845
BMW4542006
   
malli4/20152015
SKODA OCTAVIA6002388
TOYOTA AURIS3771296
VOLKSWAGEN GOLF3481627
VOLKSWAGEN PASSAT3241218
FORD MONDEO246762
KIA RIO242760
NISSAN QASHQAI2341722
FORD FIESTA232762
TOYOTA YARIS2271041
TOYOTA AVENSIS196941

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy