Kirjaudu ▼
 

Opelin työntekijät valmiita laskemaan palkkojaan Astran vuoksi

Maahantuoja
Opelin työntekijät valmiita laskemaan palkkojaan Astran vuoksi
General Motors haluaa siirtää Opel Astran valmistuksen pois Saksasta. Työläiset ovat nyt valmiita leikkaamaan palkkojaan, jotta Astran valmistus säilyy Rüsselsheimissa.
7.5.2012 20:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Opelin työntekijät ovat muutamassa päivässä kääntäneet kelkkansa ympäri halutessaan, että Astra-mallin valmistus jatkuu Rüsselsheimissa, saksalaislehdet kertovat. Nyt työntekijät ovat ovat valmiita jopa palkanalennuksiin, mistä he vasta muutama päivä sitten irtisanoutuivat jyrkästi.

Yhdysvaltalainen General Motors haluaa lopettaa Opelin tappiokierteen ja aikoo muun muassa keskittää Opelille tärkeän Astra-mallin valmistuksen brittiläisen Ellesmere Portin ja puolalaisen Gliwicen tehtaille.

Rüsselsheimiin jäisi Insignian valmistus, mutta Opelin väki pelkää, että tämä tietäisi enne pitkää tehtaan tuhoa. Insignian varaan jättäytymisen pelätään jättävän kapasiteetin vajaakäytölle ja tekevän yhtiön uudenaikaisimman tehtaan tuotannon erittäin kalliiksi ja aiheuttavan sulkemispaineita.

Viime vuonna Rüsselsheimista valmistui 149 800 Insigniaa ja 12 600 Yhdysvaltain markkinoille suunnattua lähes samanlaista Buick Regalia. Astroja puolestaan valmistettiin vain 18 300 kappaletta, kun niitä koko Euroopassa valmistettiin kaikkiaan 328 900 kappaletta.

Perinteikäs saksalaismerkki Opel on vuosikausia ollut GM-konsernille tappioita tuottava yksikkö. GM:n Euroopan-toimintojen liiketappio oli alkuvuonna 256 miljoonaa dollaria, kun viime vuonna vastaavaan aikaan Opel ja sen brittiläinen sisarmerkki Vauxhall pääsivät niukin naukin kuiville. Velkakriisi kuitenkin kutisti myös autokauppaa ja vuoden lopussa tappiot olivat jälleen raskaat.

∇ Mainos ∇
7.5.2012 20:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (31)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jep jep, finanssitalous jälleen kerran hakee olematonta yhteyttä reaalitalouteen, siksi työt siirretään halpamaihin. No, referenssi on 100-150e/kk kiinassa, sitä kohti siis kaikki joukolla...
Anonyymi: Johdannas 7.5.2012 20:50

Anonyymi
Jep jep, finanssitalous jälleen kerran hakee olematonta yhteyttä reaalitalouteen, siksi työt siirretään halpamaihin. No, referenssi on 100-150e/kk kiinassa, sitä kohti siis kaikki joukolla...
Anonyymi: Johdannasmarkkinamie 7.5.2012 20:50

Anonyymi
Eikö Ollila ehdottanut meiilekin "Saksan mallia"? Tietenkin johdon palkat poislukien. Ja paremminvointivaltio etenee. Tietenkin joku toteaa, että eikös ole parempi että on töitä pienemmällä palkalla kuin ettei ole lainkaan. Tämä on tietenkin jossain määrin totta, mutta se johtaa siihen, ettei jossain vaiheessa saksalaistyöntekijöillä ole varaa astroihin tai volkkareihin. Ja tämä taas siihen että kuluja on edelleen karsittava ja palkkoja alennettava...

Ehkei Marx ollut joka suhteessa väärässä? Tavallisten työntekijöiden palkat alenevat, johdon ja eliitin nopusevat ja pääoma sekä omaisuus keskittyvät. Kurjuus kasvaa ja sekä talouden ja yhteiskunnan epävakaus kasvavat. Tätäkö toivomme tulevaisuudelta?



Kyse ei ole niinkään siitä, paljonko ihminen tienaa, vaan mitä sillä tienatulla rahalla saa. Esimerkki: Ei virolainen rakennusmies niin hölmö ole, että se tekisi töitä 1500 ? kk palkalla, jos se ei riittäisi mihinkään. Mutta kun ko. henkilö saa sillä 1500 ? enemmän kuin mitä suomalainen saa.

Ja tästä päästäänkin seuraavaan: Jatkuva polttoaine-, elintarvike ja ym. muiden verojen nosto vaikeuttaa ihmisten elämää. Tämä taas johtaa liittojen vaatimiin (änkyröimiin) palkankorotuksiin -> palkat nousee -> toisesta maasta tulevan (=halvemman) työntekijän palkkaaminen on entistä houkuttelevempaa.

Eivätkö poliitikot ja ay - patruunat ymmärrä, että työllisyyttä ei paranneta palkkoja nostamalla, vaan elinkustannuksia laskemalla.

Ja äskeinen esimerkki perustuu ihan tavanomaiseen syy - seuraus suhteeseen, eikä kenenkään filosofin unelmiin.
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 21:06

Anonyymi
Eikö Ollila ehdottanut meiilekin "Saksan mallia"? Tietenkin johdon palkat poislukien. Ja paremminvointivaltio etenee. Tietenkin joku toteaa, että eikös ole parempi että on töitä pienemmällä palkalla kuin ettei ole lainkaan. Tämä on tietenkin jossain määrin totta, mutta se johtaa siihen, ettei jossain vaiheessa saksalaistyöntekijöillä ole varaa astroihin tai volkkareihin. Ja tämä taas siihen että kuluja on edelleen karsittava ja palkkoja alennettava...

Ehkei Marx ollut joka suhteessa väärässä? Tavallisten työntekijöiden palkat alenevat, johdon ja eliitin nopusevat ja pääoma sekä omaisuus keskittyvät. Kurjuus kasvaa ja sekä talouden ja yhteiskunnan epävakaus kasvavat. Tätäkö toivomme tulevaisuudelta?

Työläiset voivat ostaa tuotteensa velaksi, tämähän on jo nyt vallitseva ja hyväksi koettu käytäntö ...tai jos dunnari on haluton velkaantumaan julkinen sektori ottaa velkaa hänen piikkiinsä jotta julkisen sektorin työntekijät voivat ostaa tuloillaan proletariaatin tuottamat tuotteet...yhtä kaikki, artisti maksaa
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 21:16

Anonyymi
GM:n käsissä tuhoutuu mikä tahansa eurooppalainen merkki. Vievät vain teknistäosaamista omiin jenkki merkkeihinsä ja siihen se vastavuoroisuus jää. Eurooppa on ollut kehityksen suunnannäyttäjä ja vanhoollinen amerikkalainen ajoneuvoteollisuus on vain viimeisen vuosikymmennen aikana kopioinut kaiken minkä irti saa.
Anonyymi: M.K 7.5.2012 21:40

Anonyymi

Eivätkö poliitikot ja ay - patruunat ymmärrä, että työllisyyttä ei paranneta palkkoja nostamalla, vaan elinkustannuksia laskemalla.


Ei suomalaisten hyvinvointi ole missään määrin poliitikkojen intresseissä. Tärkeintä on että Valtio voi hyvin. Tämä varmistetaan lähes kuoliaaksiverottamisella JA toisesta päästä leikkaamalla rajusti palveluja, kuten peruskoulut, lääkäri, posti ja jopa poliisi.

Säästetään siis kustannuksista ja seurauksista piittaamatta.
Anonyymi: loppu häämöttää, huo 7.5.2012 21:58

Anonyymi
Kohta Euroopassa tehdaan vain luksusautoja hikipajamaihin ja eurooppalaisille Kadetteja ja Vauxhall Vivoja ilman mitaan lisavarusteita. Niskatuet lisahinnalla.
Anonyymi: Talonmies 7.5.2012 22:11

Anonyymi
Kapitalismissa ihminen kärsii
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 22:15

Anonyymi
Valta kiertää. Nyt vallassa on rikkaat ja oikeisto. Arvatkaas ketä seuraavana? Oikein, sotilaat. Eli tyytymättömyys lisääntyy, ihmiset tulevat katkeriksi, hullu tulee ja ottaa vallan ja sota syttyy. Kirjoittakaa ylös. Maailmansodat eivät ole ohi!!! Te vain pelkäätte ajatella sitä
Anonyymi: Sota ja rauha 7.5.2012 22:18

Anonyymi
Toivottavasti Astran valmistus jatkuu.Näin köyhänä ei ole varaa premiumautoon.Usein kateellisena ihailen naapurin uutta Audi a6 avanttia.
Anonyymi: Talonmies 7.5.2012 23:19
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:58 Obama haluaa laittaa opinahjot uuteen järjestykseen
21:30 Venäjän keskuspankki lisäsi rahoitusta ruplapulan vuoksi
20:49 FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
20:39 S&P laski Ukrainan luottoluokitusta
20:00 Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19:01 Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
18:40 Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
18:39 Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
17:50 Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
17:38 Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
17:08 Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
16:48 Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
16:36 Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja
16:26 Venäläismiljardööri vastaa Putinin rahakutsuun
16:17 Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
16:07 Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
15:47 Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
15:28 Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
15:04 Neste Oil sopi patenttiriidan biodieselistä
14:35 Näillä tienesteillä olit pienituloinen
14:34 "Venäjän euribor" kiipesi lähelle 30 prosenttia
14:05 Autopomo ruplan alamäestä: "Kuin verilöyly"
13:45 Talvivaara asettaa tytäryhtiöitään selvitystilaan
13:17 Digitoday Soneran selitys verkon mykistymiselle: Kyllä se vielä testissä toimi
13:14 Air France-KLM varoitti tuloksesta ja lykkää uutuuskoneita
12:30 Pankki: Nokia voisi ostaa Alcatel-Lucentin kahdella ehdolla
12:01 Metso myy Tampereen valimonsa
11:30 Tornioon rakennetaan lng-terminaali
11:20 Tornion LNG poiki heti: Outokummulta 30 miljoonan investointi
10:46 USA ei vielä asettanut uusia Venäjä-pakotteita
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy