Kirjaudu ▼
 

Opelin työntekijät valmiita laskemaan palkkojaan Astran vuoksi

Maahantuoja
Opelin työntekijät valmiita laskemaan palkkojaan Astran vuoksi
General Motors haluaa siirtää Opel Astran valmistuksen pois Saksasta. Työläiset ovat nyt valmiita leikkaamaan palkkojaan, jotta Astran valmistus säilyy Rüsselsheimissa.
7.5.2012 20:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Opelin työntekijät ovat muutamassa päivässä kääntäneet kelkkansa ympäri halutessaan, että Astra-mallin valmistus jatkuu Rüsselsheimissa, saksalaislehdet kertovat. Nyt työntekijät ovat ovat valmiita jopa palkanalennuksiin, mistä he vasta muutama päivä sitten irtisanoutuivat jyrkästi.

Yhdysvaltalainen General Motors haluaa lopettaa Opelin tappiokierteen ja aikoo muun muassa keskittää Opelille tärkeän Astra-mallin valmistuksen brittiläisen Ellesmere Portin ja puolalaisen Gliwicen tehtaille.

Rüsselsheimiin jäisi Insignian valmistus, mutta Opelin väki pelkää, että tämä tietäisi enne pitkää tehtaan tuhoa. Insignian varaan jättäytymisen pelätään jättävän kapasiteetin vajaakäytölle ja tekevän yhtiön uudenaikaisimman tehtaan tuotannon erittäin kalliiksi ja aiheuttavan sulkemispaineita.

Viime vuonna Rüsselsheimista valmistui 149 800 Insigniaa ja 12 600 Yhdysvaltain markkinoille suunnattua lähes samanlaista Buick Regalia. Astroja puolestaan valmistettiin vain 18 300 kappaletta, kun niitä koko Euroopassa valmistettiin kaikkiaan 328 900 kappaletta.

Perinteikäs saksalaismerkki Opel on vuosikausia ollut GM-konsernille tappioita tuottava yksikkö. GM:n Euroopan-toimintojen liiketappio oli alkuvuonna 256 miljoonaa dollaria, kun viime vuonna vastaavaan aikaan Opel ja sen brittiläinen sisarmerkki Vauxhall pääsivät niukin naukin kuiville. Velkakriisi kuitenkin kutisti myös autokauppaa ja vuoden lopussa tappiot olivat jälleen raskaat.

∇ Mainos ∇
7.5.2012 20:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (31)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jep jep, finanssitalous jälleen kerran hakee olematonta yhteyttä reaalitalouteen, siksi työt siirretään halpamaihin. No, referenssi on 100-150e/kk kiinassa, sitä kohti siis kaikki joukolla...
Anonyymi: Johdannas 7.5.2012 20:50

Anonyymi
Jep jep, finanssitalous jälleen kerran hakee olematonta yhteyttä reaalitalouteen, siksi työt siirretään halpamaihin. No, referenssi on 100-150e/kk kiinassa, sitä kohti siis kaikki joukolla...
Anonyymi: Johdannasmarkkinamie 7.5.2012 20:50

Anonyymi
Eikö Ollila ehdottanut meiilekin "Saksan mallia"? Tietenkin johdon palkat poislukien. Ja paremminvointivaltio etenee. Tietenkin joku toteaa, että eikös ole parempi että on töitä pienemmällä palkalla kuin ettei ole lainkaan. Tämä on tietenkin jossain määrin totta, mutta se johtaa siihen, ettei jossain vaiheessa saksalaistyöntekijöillä ole varaa astroihin tai volkkareihin. Ja tämä taas siihen että kuluja on edelleen karsittava ja palkkoja alennettava...

Ehkei Marx ollut joka suhteessa väärässä? Tavallisten työntekijöiden palkat alenevat, johdon ja eliitin nopusevat ja pääoma sekä omaisuus keskittyvät. Kurjuus kasvaa ja sekä talouden ja yhteiskunnan epävakaus kasvavat. Tätäkö toivomme tulevaisuudelta?



Kyse ei ole niinkään siitä, paljonko ihminen tienaa, vaan mitä sillä tienatulla rahalla saa. Esimerkki: Ei virolainen rakennusmies niin hölmö ole, että se tekisi töitä 1500 ? kk palkalla, jos se ei riittäisi mihinkään. Mutta kun ko. henkilö saa sillä 1500 ? enemmän kuin mitä suomalainen saa.

Ja tästä päästäänkin seuraavaan: Jatkuva polttoaine-, elintarvike ja ym. muiden verojen nosto vaikeuttaa ihmisten elämää. Tämä taas johtaa liittojen vaatimiin (änkyröimiin) palkankorotuksiin -> palkat nousee -> toisesta maasta tulevan (=halvemman) työntekijän palkkaaminen on entistä houkuttelevempaa.

Eivätkö poliitikot ja ay - patruunat ymmärrä, että työllisyyttä ei paranneta palkkoja nostamalla, vaan elinkustannuksia laskemalla.

Ja äskeinen esimerkki perustuu ihan tavanomaiseen syy - seuraus suhteeseen, eikä kenenkään filosofin unelmiin.
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 21:06

Anonyymi
Eikö Ollila ehdottanut meiilekin "Saksan mallia"? Tietenkin johdon palkat poislukien. Ja paremminvointivaltio etenee. Tietenkin joku toteaa, että eikös ole parempi että on töitä pienemmällä palkalla kuin ettei ole lainkaan. Tämä on tietenkin jossain määrin totta, mutta se johtaa siihen, ettei jossain vaiheessa saksalaistyöntekijöillä ole varaa astroihin tai volkkareihin. Ja tämä taas siihen että kuluja on edelleen karsittava ja palkkoja alennettava...

Ehkei Marx ollut joka suhteessa väärässä? Tavallisten työntekijöiden palkat alenevat, johdon ja eliitin nopusevat ja pääoma sekä omaisuus keskittyvät. Kurjuus kasvaa ja sekä talouden ja yhteiskunnan epävakaus kasvavat. Tätäkö toivomme tulevaisuudelta?

Työläiset voivat ostaa tuotteensa velaksi, tämähän on jo nyt vallitseva ja hyväksi koettu käytäntö ...tai jos dunnari on haluton velkaantumaan julkinen sektori ottaa velkaa hänen piikkiinsä jotta julkisen sektorin työntekijät voivat ostaa tuloillaan proletariaatin tuottamat tuotteet...yhtä kaikki, artisti maksaa
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 21:16

Anonyymi
GM:n käsissä tuhoutuu mikä tahansa eurooppalainen merkki. Vievät vain teknistäosaamista omiin jenkki merkkeihinsä ja siihen se vastavuoroisuus jää. Eurooppa on ollut kehityksen suunnannäyttäjä ja vanhoollinen amerikkalainen ajoneuvoteollisuus on vain viimeisen vuosikymmennen aikana kopioinut kaiken minkä irti saa.
Anonyymi: M.K 7.5.2012 21:40

Anonyymi

Eivätkö poliitikot ja ay - patruunat ymmärrä, että työllisyyttä ei paranneta palkkoja nostamalla, vaan elinkustannuksia laskemalla.


Ei suomalaisten hyvinvointi ole missään määrin poliitikkojen intresseissä. Tärkeintä on että Valtio voi hyvin. Tämä varmistetaan lähes kuoliaaksiverottamisella JA toisesta päästä leikkaamalla rajusti palveluja, kuten peruskoulut, lääkäri, posti ja jopa poliisi.

Säästetään siis kustannuksista ja seurauksista piittaamatta.
Anonyymi: loppu häämöttää, huo 7.5.2012 21:58

Anonyymi
Kohta Euroopassa tehdaan vain luksusautoja hikipajamaihin ja eurooppalaisille Kadetteja ja Vauxhall Vivoja ilman mitaan lisavarusteita. Niskatuet lisahinnalla.
Anonyymi: Talonmies 7.5.2012 22:11

Anonyymi
Kapitalismissa ihminen kärsii
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 22:15

Anonyymi
Valta kiertää. Nyt vallassa on rikkaat ja oikeisto. Arvatkaas ketä seuraavana? Oikein, sotilaat. Eli tyytymättömyys lisääntyy, ihmiset tulevat katkeriksi, hullu tulee ja ottaa vallan ja sota syttyy. Kirjoittakaa ylös. Maailmansodat eivät ole ohi!!! Te vain pelkäätte ajatella sitä
Anonyymi: Sota ja rauha 7.5.2012 22:18

Anonyymi
Toivottavasti Astran valmistus jatkuu.Näin köyhänä ei ole varaa premiumautoon.Usein kateellisena ihailen naapurin uutta Audi a6 avanttia.
Anonyymi: Talonmies 7.5.2012 23:19
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:12 Näkökulma Uskonpuhdistus, yrittäjyys, teknologia ja taide
05:03 "Kukapa ei haluaisi lapselleen parasta"
05:02 Kun vauva vie maalaisjärjen
05:01 Kreikka ei selviä veloistaan – "sonta iski tuulettimeen"
3.7. Viesti Venäjältä: Puukauppaa voitaisiin rajoittaa
3.7. Islanti salli jumalanpilkan
3.7. It-viikko Microsoft: Windows 10:tä voi joutua odottamaan
3.7. Uusi drakma uppoaisi kuin kivi
3.7. Kohta voit maksaa selfiellä – etkä menetä kasvojasi
3.7. Kreikkalaispankkiiri varoitti automaattien tyhjentymisestä
3.7. Ilta-Sanomat Näin duumassa keskusteltiin Suomesta
3.7. Digitoday Britannian pääministeri: Kaikkea verkkoviestintää pitää voida seurata
3.7. Kreikka sai IMF:n raportista oivan keppihevosen
3.7. Voi ei: kuplamuovi menettää ikonisen ominaisuutensa
3.7. Uber antoi periksi Ranskassa
3.7. Venäjä harkitsee talouspakotteita Suomelle
3.7. Kreikan suurin velkoja: Voimme periä lainoja takaisin etuajassa
3.7. Kreikka ja velkojat jälleen sanasodassa: "Emme keskustele"
3.7. Joko meni Fennovoiman maine? "Ei peruuttamatonta vahinkoa"
3.7. Migrit Solarna Energijan toimitusjohtaja Suomessa – tältä hän näyttää
3.7. Nyt tarkkana ratissa: Sakko voi rapsahtaa pian näin helposti
3.7. Kotipizza tasoittaa pörssitaipaleensa alkua markkinatakauksella
3.7. Digitoday Käyttämäsi verkkopalvelu myytiin: Näin käy tiedoillesi
3.7. Yle: Hikka pilasi keikan – hinnasta puolet hyvitystä
3.7. Tanska puolittaa pakolaisten etuudet
3.7. Heinäkuinen helle uuvuttaa markkinoita
3.7. Kreikan pankit eivät saa helpotusta – ainakaan vielä
3.7. "Jokainen suomalainen saisi tunnin lisää, jos sähläystä ei olisi"
3.7. Kreikan ahdinko: Setelit loppuvat, tuonti seisoo, yrityksiä kiinni?
3.7. Digitoday Luottokorttiyhtiö korvaa pin-koodin selfie-kuvalla: Mikä voisi mennä pieleen?
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy