Kirjaudu ▼
 

Opelin työntekijät valmiita laskemaan palkkojaan Astran vuoksi

Maahantuoja
Opelin työntekijät valmiita laskemaan palkkojaan Astran vuoksi
General Motors haluaa siirtää Opel Astran valmistuksen pois Saksasta. Työläiset ovat nyt valmiita leikkaamaan palkkojaan, jotta Astran valmistus säilyy Rüsselsheimissa.
7.5.2012 20:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Opelin työntekijät ovat muutamassa päivässä kääntäneet kelkkansa ympäri halutessaan, että Astra-mallin valmistus jatkuu Rüsselsheimissa, saksalaislehdet kertovat. Nyt työntekijät ovat ovat valmiita jopa palkanalennuksiin, mistä he vasta muutama päivä sitten irtisanoutuivat jyrkästi.

Yhdysvaltalainen General Motors haluaa lopettaa Opelin tappiokierteen ja aikoo muun muassa keskittää Opelille tärkeän Astra-mallin valmistuksen brittiläisen Ellesmere Portin ja puolalaisen Gliwicen tehtaille.

Rüsselsheimiin jäisi Insignian valmistus, mutta Opelin väki pelkää, että tämä tietäisi enne pitkää tehtaan tuhoa. Insignian varaan jättäytymisen pelätään jättävän kapasiteetin vajaakäytölle ja tekevän yhtiön uudenaikaisimman tehtaan tuotannon erittäin kalliiksi ja aiheuttavan sulkemispaineita.

Viime vuonna Rüsselsheimista valmistui 149 800 Insigniaa ja 12 600 Yhdysvaltain markkinoille suunnattua lähes samanlaista Buick Regalia. Astroja puolestaan valmistettiin vain 18 300 kappaletta, kun niitä koko Euroopassa valmistettiin kaikkiaan 328 900 kappaletta.

Perinteikäs saksalaismerkki Opel on vuosikausia ollut GM-konsernille tappioita tuottava yksikkö. GM:n Euroopan-toimintojen liiketappio oli alkuvuonna 256 miljoonaa dollaria, kun viime vuonna vastaavaan aikaan Opel ja sen brittiläinen sisarmerkki Vauxhall pääsivät niukin naukin kuiville. Velkakriisi kuitenkin kutisti myös autokauppaa ja vuoden lopussa tappiot olivat jälleen raskaat.

∇ Mainos ∇
7.5.2012 20:34
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (31)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jep jep, finanssitalous jälleen kerran hakee olematonta yhteyttä reaalitalouteen, siksi työt siirretään halpamaihin. No, referenssi on 100-150e/kk kiinassa, sitä kohti siis kaikki joukolla...
Anonyymi: Johdannas 7.5.2012 20:50

Anonyymi
Jep jep, finanssitalous jälleen kerran hakee olematonta yhteyttä reaalitalouteen, siksi työt siirretään halpamaihin. No, referenssi on 100-150e/kk kiinassa, sitä kohti siis kaikki joukolla...
Anonyymi: Johdannasmarkkinamie 7.5.2012 20:50

Anonyymi
Eikö Ollila ehdottanut meiilekin "Saksan mallia"? Tietenkin johdon palkat poislukien. Ja paremminvointivaltio etenee. Tietenkin joku toteaa, että eikös ole parempi että on töitä pienemmällä palkalla kuin ettei ole lainkaan. Tämä on tietenkin jossain määrin totta, mutta se johtaa siihen, ettei jossain vaiheessa saksalaistyöntekijöillä ole varaa astroihin tai volkkareihin. Ja tämä taas siihen että kuluja on edelleen karsittava ja palkkoja alennettava...

Ehkei Marx ollut joka suhteessa väärässä? Tavallisten työntekijöiden palkat alenevat, johdon ja eliitin nopusevat ja pääoma sekä omaisuus keskittyvät. Kurjuus kasvaa ja sekä talouden ja yhteiskunnan epävakaus kasvavat. Tätäkö toivomme tulevaisuudelta?



Kyse ei ole niinkään siitä, paljonko ihminen tienaa, vaan mitä sillä tienatulla rahalla saa. Esimerkki: Ei virolainen rakennusmies niin hölmö ole, että se tekisi töitä 1500 ? kk palkalla, jos se ei riittäisi mihinkään. Mutta kun ko. henkilö saa sillä 1500 ? enemmän kuin mitä suomalainen saa.

Ja tästä päästäänkin seuraavaan: Jatkuva polttoaine-, elintarvike ja ym. muiden verojen nosto vaikeuttaa ihmisten elämää. Tämä taas johtaa liittojen vaatimiin (änkyröimiin) palkankorotuksiin -> palkat nousee -> toisesta maasta tulevan (=halvemman) työntekijän palkkaaminen on entistä houkuttelevempaa.

Eivätkö poliitikot ja ay - patruunat ymmärrä, että työllisyyttä ei paranneta palkkoja nostamalla, vaan elinkustannuksia laskemalla.

Ja äskeinen esimerkki perustuu ihan tavanomaiseen syy - seuraus suhteeseen, eikä kenenkään filosofin unelmiin.
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 21:06

Anonyymi
Eikö Ollila ehdottanut meiilekin "Saksan mallia"? Tietenkin johdon palkat poislukien. Ja paremminvointivaltio etenee. Tietenkin joku toteaa, että eikös ole parempi että on töitä pienemmällä palkalla kuin ettei ole lainkaan. Tämä on tietenkin jossain määrin totta, mutta se johtaa siihen, ettei jossain vaiheessa saksalaistyöntekijöillä ole varaa astroihin tai volkkareihin. Ja tämä taas siihen että kuluja on edelleen karsittava ja palkkoja alennettava...

Ehkei Marx ollut joka suhteessa väärässä? Tavallisten työntekijöiden palkat alenevat, johdon ja eliitin nopusevat ja pääoma sekä omaisuus keskittyvät. Kurjuus kasvaa ja sekä talouden ja yhteiskunnan epävakaus kasvavat. Tätäkö toivomme tulevaisuudelta?

Työläiset voivat ostaa tuotteensa velaksi, tämähän on jo nyt vallitseva ja hyväksi koettu käytäntö ...tai jos dunnari on haluton velkaantumaan julkinen sektori ottaa velkaa hänen piikkiinsä jotta julkisen sektorin työntekijät voivat ostaa tuloillaan proletariaatin tuottamat tuotteet...yhtä kaikki, artisti maksaa
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 21:16

Anonyymi
GM:n käsissä tuhoutuu mikä tahansa eurooppalainen merkki. Vievät vain teknistäosaamista omiin jenkki merkkeihinsä ja siihen se vastavuoroisuus jää. Eurooppa on ollut kehityksen suunnannäyttäjä ja vanhoollinen amerikkalainen ajoneuvoteollisuus on vain viimeisen vuosikymmennen aikana kopioinut kaiken minkä irti saa.
Anonyymi: M.K 7.5.2012 21:40

Anonyymi

Eivätkö poliitikot ja ay - patruunat ymmärrä, että työllisyyttä ei paranneta palkkoja nostamalla, vaan elinkustannuksia laskemalla.


Ei suomalaisten hyvinvointi ole missään määrin poliitikkojen intresseissä. Tärkeintä on että Valtio voi hyvin. Tämä varmistetaan lähes kuoliaaksiverottamisella JA toisesta päästä leikkaamalla rajusti palveluja, kuten peruskoulut, lääkäri, posti ja jopa poliisi.

Säästetään siis kustannuksista ja seurauksista piittaamatta.
Anonyymi: loppu häämöttää, huo 7.5.2012 21:58

Anonyymi
Kohta Euroopassa tehdaan vain luksusautoja hikipajamaihin ja eurooppalaisille Kadetteja ja Vauxhall Vivoja ilman mitaan lisavarusteita. Niskatuet lisahinnalla.
Anonyymi: Talonmies 7.5.2012 22:11

Anonyymi
Kapitalismissa ihminen kärsii
Anonyymi: Nimetön 7.5.2012 22:15

Anonyymi
Valta kiertää. Nyt vallassa on rikkaat ja oikeisto. Arvatkaas ketä seuraavana? Oikein, sotilaat. Eli tyytymättömyys lisääntyy, ihmiset tulevat katkeriksi, hullu tulee ja ottaa vallan ja sota syttyy. Kirjoittakaa ylös. Maailmansodat eivät ole ohi!!! Te vain pelkäätte ajatella sitä
Anonyymi: Sota ja rauha 7.5.2012 22:18

Anonyymi
Toivottavasti Astran valmistus jatkuu.Näin köyhänä ei ole varaa premiumautoon.Usein kateellisena ihailen naapurin uutta Audi a6 avanttia.
Anonyymi: Talonmies 7.5.2012 23:19
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

06:03 Digitoday Jouduitko hakkeroiduksi? Älä tee tätä yleistä virhettä
06:02 Analyysi Maailman vaarallisin pankki – tätä ei voi päästää nurin
27.9. Uusi avaus Venäjältä: Lentoyhtiön emofirma lähtee rakettibisnekseen
27.9. Digitoday IPhonen porausvideo meni täydestä: "Senkin idiootti"
27.9. Ford tyrmäsi Trumpin väitteen: "Me pysymme täällä ikuisesti"
27.9. Uber laajentaa rajusti ruokapalveluaan
27.9. Fivalle tulossa uusi väline pankkien valvontaan
27.9. Öljyn hinta painuu – Iran antoi pakit tuotantoleikkauksille
27.9. Pankki varoittaa asuntokuplasta: Brexitillä voi olla arvaamaton seuraus
27.9. Kuluttajien luottamus on nyt kova USA:ssa –nousi korkeimmilleen vuoden 2007 jälkeen
27.9. Karu arvio: Maailmankauppa hyytyy finanssikriisin tasolle
27.9. Helsingin pörssi kääntyi laskuun – Caverion jatkaa nousussa
27.9. USA pohtii, kuinka ison miljardisakon Volkswagen saa
27.9. Digitoday Viranomainen vaatii Facebookia tuhoamaan WhatsApp-käyttäjätiedot Saksassa
27.9. Fiva pitää lainakaton ennallaan – ei tarvetta kiristykselle
27.9. Digitoday Uusi Samsung-räjähdys – omistaja panttaa puhelinta
27.9. Caverion sai uuden toimitusjohtajan läheltä – "Lehtoranta tarjoutui itse"
27.9. Suomen 10-vuotisen lainan korko painui miinukselle
27.9. Plantagenin puutarhamyymälät vaihtavat omistajaa
27.9. Pörssissä selvä tuomio johtajavaihdokseen: Nokian Renkaat laskee, Caverion kiitää
27.9. Venevahinkoja sattuu syksylläkin – vakuutusyhtiö varoittaa aalloista ja putoavista lehdistä
27.9. Nyt tuli varoitus: Öljy romahtaa alle 20 dollarin, jos sopimusta ei synny
27.9. Teollisuuden luottamus koheni vihdoin – "Myönteisiä uutisia odotettu pitkään"
27.9. Kullan hinta osoittaa: Clinton jyräsi Trumpin
27.9. Digitoday Nyt se paljastui: Tässä Googlen 6 uutta vimpainta
27.9. Caverion nappasi toimitusjohtajan Nokian Renkailta
27.9. Kuluttajien luottamus heikkeni vähän
27.9. Arvio: Maersk saattaa ostaa Hanjinin
27.9. Digitoday Pelifirma mokasi rajusti: Turvapäivitys muuttui takaoveksi
27.9. LM: Taksi voi pian olla mönkijä tai kuorma-auto
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy