Kirjaudu ▼
 

B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä

Lauri Puintila
B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä
Mercedes-Benzin uudessa B-sarjalaisessa on takana enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-limusiinissa. Mutta kaikenlainen luksus loistaa poissaolollaan.
6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusittu Mercedes-Benzin B-sarjan malli voitti tänä vuonna Tekniikan Maailman talvitestin, joten ominaisuuksiltaan auton luulisi kelpaavan monille varmaa kulkinetta etsiville.

Myös hinta ja kokoluokka sopisivat niille Mersujen ystäville, joille A-sarjan kaupunkiautot ovat liian pieniä, ja C-sarja taas liian kallis. Yritysautopuolellakin tällaiset alle 35000 euron autot menevät hyvin kaupaksi.

Ainekset ovat kaikinpuolin kunnossa, mutta mitään hurjaa markkinat räjäyttävää myyntimenestystä tästä mallista ei vain ole tullut. Jokin erityinen vetovoimaisuus tästä tylsyyteen asti arkisesta B-Mersusta puuttuu.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä yksi syy voi olla ulkonäössä: B-malli näyttää ainakin 15-tuumaisilla vakiorenkailla hieman töpöltä.

Tosin tätä autoa ei kannata madaltaa juuri lainkaan liian matalaprofiilisilla elvistelyvanteilla, koska maavara ja käytettävyys esimerkiksi talvipolanteissa kaventuvat silloin olemattomiin.

Ajettavuudeltaan B ei tarjoa suuria elämyksiä: tällaisia peruseleettömiä etenijöitä useimmat hyvät perheautot ovat. Ohjaus on tarkka ja alusta toimiva, mutta edullisimmat moottorit ovat varsin puhdittomia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Osittain tämä selittyy taloudellisuustavoitteilla. Valmistaja on hionut B-sarjan ilmanvastusta niin pieneksi kuin mahdollista, ja moottoreissa painotetaan kulutuksen vähäisyyttä.

Tilavaa matka-autoa tarvitsevien kannalta B-sarjalainen on mitoitukseltaan oivallinen. Takapenkillä on mittauslukemien perusteella enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-edustusautosarjassa.

Tavaratilankin koolla B-Mersu voittaa monet sporttifarmarit.

Mercedes-Benz B180 CDI A

Hinta: 34310 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: 4,4 l / 100 km
CO2: 115 g/km
Tavaratila: 486 l

 

6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Mercedes Benz

Kommentit (65)


Anonyymi
Makunsa kullakin. Jos 35000e pitää autoon laittaa niin Honda Accord paljon kiinnostavampi nyt vaikka esimerkiksi.


Mjoo, tuosta olen ihan samaa mieltä, A- ja B -sarjalaiset ovat hieman kalliita ja niukasti varusteltuja verrattuna moniin kilpailijoihin. Lisäksi saat päällesi kateellisten vihat, kun keulassa on se tähti => ei luultavasti ole paras sijoitukohde 20 - 35 t? luokassa.
Anonyymi: puolangalta muuttanu 6.5.2012 15:55

Anonyymi
Jotenkin tuo korimalli on sellainen, ettei sitä ykkösautoksi osta, ja tuo mieleen lähinnä Golfin vaihtoehtona. Golf on erittäin hyvä, paljon varmempi valinta kun tietää mersujen viime vuosien laadun. Mersuissa voi tulla vastaan mitä tahansa pettymyksiä, volkkarissa korkeintaan jokin yksittäinen juttu.
Anonyymi: Niin, ja se hinta Su 6.5.2012 17:13

Anonyymi
Saksassa Rentner-Mercedeksen eli eläkeläismersuksi kutsutun B-sarjan kysyntä on niin suurta, että tuotantokapasiteettia on jouduttu lisäämään.
Jo 100.000 asiakasta on tilannut uuden B-sarjalaisen. Autot valmistetaan Rastattissa Saksassa ja pian niitä tulee hihnalta myös uudesta Unkarin tehtaasta Kecskemetista.
Anonyymi: Rentner-Mercedes 6.5.2012 18:58

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.

Toissajouluna ajelin v.2008 C-sarjan farkulla Iso-Syötteelle, lämpötila oli siinä -22 ... -32 °C pitkin Suomea.

Seurailin mielenkiinnolla, täytyykö jälkiasennettu Eberin lisälämmitin kaynnistää. Ei tarvinnut, koneen lämmöt pysyi yli 85 °C, nopeutta oli noin 85 km/h. Viiden henkilön hengityshöyryt kyllä kuurasivat takalasit, mutta niin taitaa tehdä missä tahansa autossa noissa lämpötiloissa. Jalkotilan lämpöjä tai sen puutetta ei tainnut kukaan valittaa. Eli puheesi ei pidä paikkaansa.

Taisi todellisuudessa olla hytissä noin -15c. Kokemusta on mersusta, lämmitin on romu jo uutena.


Ainakin hopassa se Eeberi käynnistyy ihan automaagisesti ilman nappia, kun jäähdytysveden lämpötila laskee tarpeeksi alas.
Anonyymi: Pate 6.5.2012 19:48

Anonyymi
Mersu - miehelle joka arvostaa naisen hellää kosketusta.
Anonyymi: Mersulla onnistut 6.5.2012 19:53

Anonyymi
Täällähän on kovin tietäviä "mersu-miehiä", Eivät ole ikuna mersua ajaneet saatikka omistaneet. Itellä ollu kolme, nytkin on käytössä. Miksiköhöhän se mersu on vuodesta toiseen suosituin taxi-merkki? Ja myydyin esim.Sprinteri- kokoluokassa? Voin vastata: muut on vielä huonompia!
Anonyymi: Nimetön 6.5.2012 20:00

Anonyymi
Joku väittää ettei iske Suomalaisiin??? Kun tilasin auton toimitusaika on n. 6 kk Kovan kysynnän johdosta
Anonyymi: Mb 6.5.2012 21:05

Anonyymi
B-luokan auto, B-luokan aivoilla varustetuille, B-luokan kansalaisille.

Tuleva häpeänuoli katsastus- ja laatutilastojen häntäpäähän. Eli jatkaa tuttuja perinteitä.

Taitaa edellismallin B-luokan ostaneet kiertää tämän pa$kaläjän kaukaa. Kestääkö vaihteistot jo nyt yli 30 tkm? Ja helmat ruostuu totuttuun Mersutyyliin kahdessa vuodessa.
Anonyymi: Haluttu kuin syylä j 6.5.2012 22:12

Anonyymi
Mersu - miehelle joka arvostaa naisen hellää kosketusta.


Mersu - rakkaudesta ruosteiseen rautaan. Sähköä ilmassa, ei Luukaksen sähkölaitteissa.
Anonyymi: Gaddafi 6.5.2012 22:18

Anonyymi
Veroloota, autossa on 70 % veroa, ei kiitos
Romaniassa sama auto tosiaan noin 10000 euroa.


Huh-huh, teidän kanssa. Miksi pitää puhua tuollaista sontaa. www.mercedes-benz.ro -sivuston mukaan halvin B-sarjalainen irtoaa Romaniassa hintaan 24 676 euroa. En tiedä, mitkä Romaniassa ovat palkat, mutta jotenkin uskoisin, että keskiansiota nauttivalle romanialaiselle tuo Mersu on HIUKAN kalliimpi kuin keskiansiota nauttivalle suomalaiselle.
Anonyymi: Satusedät näemmä vau 7.5.2012 0:08
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

20:17 Ekonomisti: Ruotsin talouskasvu on hidastunut merkittävästi
19:49 Digitoday Iskikö Venäjä taas Yhdysvaltain presidenttikisaan? FBI tutkii
19:19 Öljyn hinta painui heinäkuussa eniten vuoteen
18:54 Näin Norjassa: Kruunu sen kuin vahvistuu ja inflaatio puksuttaa vahvana
18:12 Opiskelijan syöpäkuolema muutti mainonnan sääntöjä Kiinassa – hakukonejätti Baidun tulos romahti
17:36 Elon Musk kehui 87 vuotta vanhaa kirjaa – harvinaisuus myytiin hetkessä loppuun ja hinta pomppasi 1 500 %
17:07 Googlelta selvä tulosparannus – tukea mainostuloista
16:58 Euroalueen talouskasvu ylsi odotuksiin – työttömiä 16,3 miljoonaa
16:43 Digitoday Putinin mahdoton nettihaaste: FSB keksi jo ratkaisun?
16:11 Yhdysvaltain talouskasvu jäi roimasti odotuksista
15:52 Pörssi loivassa laskussa – tappiolle jäänyt Pöyry -8 %
15:41 Monte dei Paschille pelastus yllättävältä suunnalta – jenkkipankit odottavat enää EKP:n lupaa
15:04 Taloyhtiöt ottavat lainaa ennätystahtia – kotitalouksien velkataakka kasvaa nyt kahta kautta
14:30 Turkulaisyrityksille jättitilaus matkustajalaivan suunnittelusta
14:15 Microsoftin Suomi-yt:t osuivat pahimmin 1 441 työntekijään – EU-komissio tukee miljoonilla
14:12 Lentoyhtiöjätti IAG:n tulos parani – varoittaa tulevaisuudesta
13:49 Digitoday LM: Helsingissä saa nyt olutta 500 euron viinarannekkeella – viranomaiset ihmeissään
12:41 Digitoday Mercedes-Benz peruu E-sarjan mainoksiaan: Syytetään harhaanjohtamisesta
11:48 Kuka tahansa työtön ei saa opiskella – Akava: Lupaprosessi on vaikea ja mielivaltainen
11:25 Brexit-äänestys painoi Ilmarisen sijoitustuottoja – olivat kuitenkin plussalla
11:00 Teräsjätin tulos koheni
10:53 Digitoday Pankin it-guru kosti potkut rajusti: Saa miettiä tekoaan koko elämänsä
10:33 Digitoday Miljardimätky uhkaa Facebookia – verottaja lähetti karhukirjeen
09:48 Microsoft leikkaa puhelinliiketoiminnasta vielä 2 850 työpaikkaa – ei koske enää Suomea
09:25 Kolumni Riistoyrittäjät parlamentin hampaissa
09:09 Pöyry painui tappiolle
06:05 Analyysi Pelätyt stressitestit julki tänään – EU valmistautuu jättipankin alasajoon
28.7. Kauppahinta hipoo pilviä – tästä huvilasta povataan kaikkien aikojen kalleinta
28.7. Fordin tulos jäi odotuksista USA:n markkinoiden jarruttaessa
28.7. Digitoday Oletko kuullut tästä puhelimesta? Toimitukset kasvoivat toisella neljänneksellä 137 %
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy