Kirjaudu ▼
 

B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä

Lauri Puintila
B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä
Mercedes-Benzin uudessa B-sarjalaisessa on takana enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-limusiinissa. Mutta kaikenlainen luksus loistaa poissaolollaan.
6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusittu Mercedes-Benzin B-sarjan malli voitti tänä vuonna Tekniikan Maailman talvitestin, joten ominaisuuksiltaan auton luulisi kelpaavan monille varmaa kulkinetta etsiville.

Myös hinta ja kokoluokka sopisivat niille Mersujen ystäville, joille A-sarjan kaupunkiautot ovat liian pieniä, ja C-sarja taas liian kallis. Yritysautopuolellakin tällaiset alle 35000 euron autot menevät hyvin kaupaksi.

Ainekset ovat kaikinpuolin kunnossa, mutta mitään hurjaa markkinat räjäyttävää myyntimenestystä tästä mallista ei vain ole tullut. Jokin erityinen vetovoimaisuus tästä tylsyyteen asti arkisesta B-Mersusta puuttuu.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä yksi syy voi olla ulkonäössä: B-malli näyttää ainakin 15-tuumaisilla vakiorenkailla hieman töpöltä.

Tosin tätä autoa ei kannata madaltaa juuri lainkaan liian matalaprofiilisilla elvistelyvanteilla, koska maavara ja käytettävyys esimerkiksi talvipolanteissa kaventuvat silloin olemattomiin.

Ajettavuudeltaan B ei tarjoa suuria elämyksiä: tällaisia peruseleettömiä etenijöitä useimmat hyvät perheautot ovat. Ohjaus on tarkka ja alusta toimiva, mutta edullisimmat moottorit ovat varsin puhdittomia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Osittain tämä selittyy taloudellisuustavoitteilla. Valmistaja on hionut B-sarjan ilmanvastusta niin pieneksi kuin mahdollista, ja moottoreissa painotetaan kulutuksen vähäisyyttä.

Tilavaa matka-autoa tarvitsevien kannalta B-sarjalainen on mitoitukseltaan oivallinen. Takapenkillä on mittauslukemien perusteella enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-edustusautosarjassa.

Tavaratilankin koolla B-Mersu voittaa monet sporttifarmarit.

Mercedes-Benz B180 CDI A

Hinta: 34310 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: 4,4 l / 100 km
CO2: 115 g/km
Tavaratila: 486 l

 

6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Mercedes Benz

Kommentit (65)


Anonyymi
Makunsa kullakin. Jos 35000e pitää autoon laittaa niin Honda Accord paljon kiinnostavampi nyt vaikka esimerkiksi.


Mjoo, tuosta olen ihan samaa mieltä, A- ja B -sarjalaiset ovat hieman kalliita ja niukasti varusteltuja verrattuna moniin kilpailijoihin. Lisäksi saat päällesi kateellisten vihat, kun keulassa on se tähti => ei luultavasti ole paras sijoitukohde 20 - 35 t? luokassa.
Anonyymi: puolangalta muuttanu 6.5.2012 15:55

Anonyymi
Jotenkin tuo korimalli on sellainen, ettei sitä ykkösautoksi osta, ja tuo mieleen lähinnä Golfin vaihtoehtona. Golf on erittäin hyvä, paljon varmempi valinta kun tietää mersujen viime vuosien laadun. Mersuissa voi tulla vastaan mitä tahansa pettymyksiä, volkkarissa korkeintaan jokin yksittäinen juttu.
Anonyymi: Niin, ja se hinta Su 6.5.2012 17:13

Anonyymi
Saksassa Rentner-Mercedeksen eli eläkeläismersuksi kutsutun B-sarjan kysyntä on niin suurta, että tuotantokapasiteettia on jouduttu lisäämään.
Jo 100.000 asiakasta on tilannut uuden B-sarjalaisen. Autot valmistetaan Rastattissa Saksassa ja pian niitä tulee hihnalta myös uudesta Unkarin tehtaasta Kecskemetista.
Anonyymi: Rentner-Mercedes 6.5.2012 18:58

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.

Toissajouluna ajelin v.2008 C-sarjan farkulla Iso-Syötteelle, lämpötila oli siinä -22 ... -32 °C pitkin Suomea.

Seurailin mielenkiinnolla, täytyykö jälkiasennettu Eberin lisälämmitin kaynnistää. Ei tarvinnut, koneen lämmöt pysyi yli 85 °C, nopeutta oli noin 85 km/h. Viiden henkilön hengityshöyryt kyllä kuurasivat takalasit, mutta niin taitaa tehdä missä tahansa autossa noissa lämpötiloissa. Jalkotilan lämpöjä tai sen puutetta ei tainnut kukaan valittaa. Eli puheesi ei pidä paikkaansa.

Taisi todellisuudessa olla hytissä noin -15c. Kokemusta on mersusta, lämmitin on romu jo uutena.


Ainakin hopassa se Eeberi käynnistyy ihan automaagisesti ilman nappia, kun jäähdytysveden lämpötila laskee tarpeeksi alas.
Anonyymi: Pate 6.5.2012 19:48

Anonyymi
Mersu - miehelle joka arvostaa naisen hellää kosketusta.
Anonyymi: Mersulla onnistut 6.5.2012 19:53

Anonyymi
Täällähän on kovin tietäviä "mersu-miehiä", Eivät ole ikuna mersua ajaneet saatikka omistaneet. Itellä ollu kolme, nytkin on käytössä. Miksiköhöhän se mersu on vuodesta toiseen suosituin taxi-merkki? Ja myydyin esim.Sprinteri- kokoluokassa? Voin vastata: muut on vielä huonompia!
Anonyymi: Nimetön 6.5.2012 20:00

Anonyymi
Joku väittää ettei iske Suomalaisiin??? Kun tilasin auton toimitusaika on n. 6 kk Kovan kysynnän johdosta
Anonyymi: Mb 6.5.2012 21:05

Anonyymi
B-luokan auto, B-luokan aivoilla varustetuille, B-luokan kansalaisille.

Tuleva häpeänuoli katsastus- ja laatutilastojen häntäpäähän. Eli jatkaa tuttuja perinteitä.

Taitaa edellismallin B-luokan ostaneet kiertää tämän pa$kaläjän kaukaa. Kestääkö vaihteistot jo nyt yli 30 tkm? Ja helmat ruostuu totuttuun Mersutyyliin kahdessa vuodessa.
Anonyymi: Haluttu kuin syylä j 6.5.2012 22:12

Anonyymi
Mersu - miehelle joka arvostaa naisen hellää kosketusta.


Mersu - rakkaudesta ruosteiseen rautaan. Sähköä ilmassa, ei Luukaksen sähkölaitteissa.
Anonyymi: Gaddafi 6.5.2012 22:18

Anonyymi
Veroloota, autossa on 70 % veroa, ei kiitos
Romaniassa sama auto tosiaan noin 10000 euroa.


Huh-huh, teidän kanssa. Miksi pitää puhua tuollaista sontaa. www.mercedes-benz.ro -sivuston mukaan halvin B-sarjalainen irtoaa Romaniassa hintaan 24 676 euroa. En tiedä, mitkä Romaniassa ovat palkat, mutta jotenkin uskoisin, että keskiansiota nauttivalle romanialaiselle tuo Mersu on HIUKAN kalliimpi kuin keskiansiota nauttivalle suomalaiselle.
Anonyymi: Satusedät näemmä vau 7.5.2012 0:08
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

09:34 KSML: Vaalirahoituslakia halutaan höllentää
07:01 Näkökulma Saksalainen pohtii yhä herkuttelun hintaa
06:11 Digitoday "Putinin lahja" Yotaphone syntyy Oulussa – ja ponnistaa kohti maailmanvalloitusta
05:09 "Jätä se" -kehotukset eivät helpota alkoholistin puolisoa
05:09 Alkoholistin puoliso ei helposti kaada kulissejaan
05:01 Jännä kikka: vaihdetaan omakotitalo yksiöön
28.11. Öljyn raju alamäki jatkuu – rupla taas uusiin pohjiin
28.11. Isot erot – näin eri kaupungit rahoittavat kulttuuria
28.11. Uber-asiakkaat pommittavat väärää numeroa – sade pahentaa ongelmaa
28.11. Miljardööri joutuu maksamaan 423 miljoonaa avioerossa
28.11. Venäläisyritykset ihmeissään: mistä saamme rahoitusta?
28.11. Hallitus sai EU:lta nuhteita ylioptimismista
28.11. Öljyn hinta ei nouse ehkä vuoteen – Suomi hyötyy
28.11. EK väläyttää: duunari pulittaisi lakkosakot itse?
28.11. Tässä ovat kohutun talousblogin kirjoittajat
28.11. Talvivaaran konkurssipesä julkisselvitykseen – "suuruudeltaan omaa luokkaansa"
28.11. Pörssi pakkasella – Neste Oil nousee
28.11. Vapaavuori: Fennovoiman kotimaisuudesta ei tingitä
28.11. Eduskunta hyväksyi tasa-arvoisen avioliittolain
28.11. Uutta asuntolainaa sai entistä halvemmalla
28.11. Suomen budjetti täyttää pääosin komission vaatimukset
28.11. Euroopan työttömyys viidettä kuukautta 11,5 prosenttia
28.11. Ilta-Sanomat Seuraa suoraa lähetystä tasa-arvoisesta avioliittolaista
28.11. Euroinflaatio painui alimmilleen viiteen vuoteen
28.11. Suuri kauppaketju kaipaa Moskovaan – ei Helsinkiin
28.11. Talvivaara: Konkurssi rikkoi sopimusta Nyrstarin kanssa
28.11. Paatero kommentoi Sipilän kasvurahastoa
28.11. Paatero: Finnairia omistettava huoltovarmuuden takia
28.11. Venäläinen öljypohatta aloitti heti nokittelun: Nyt USA:n öljytoiveet romahtavat
28.11. Ruotsin heinä-syyskuu: +2,1 %
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy