Kirjaudu ▼
 

B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä

Lauri Puintila
B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä
Mercedes-Benzin uudessa B-sarjalaisessa on takana enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-limusiinissa. Mutta kaikenlainen luksus loistaa poissaolollaan.
6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusittu Mercedes-Benzin B-sarjan malli voitti tänä vuonna Tekniikan Maailman talvitestin, joten ominaisuuksiltaan auton luulisi kelpaavan monille varmaa kulkinetta etsiville.

Myös hinta ja kokoluokka sopisivat niille Mersujen ystäville, joille A-sarjan kaupunkiautot ovat liian pieniä, ja C-sarja taas liian kallis. Yritysautopuolellakin tällaiset alle 35000 euron autot menevät hyvin kaupaksi.

Ainekset ovat kaikinpuolin kunnossa, mutta mitään hurjaa markkinat räjäyttävää myyntimenestystä tästä mallista ei vain ole tullut. Jokin erityinen vetovoimaisuus tästä tylsyyteen asti arkisesta B-Mersusta puuttuu.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä yksi syy voi olla ulkonäössä: B-malli näyttää ainakin 15-tuumaisilla vakiorenkailla hieman töpöltä.

Tosin tätä autoa ei kannata madaltaa juuri lainkaan liian matalaprofiilisilla elvistelyvanteilla, koska maavara ja käytettävyys esimerkiksi talvipolanteissa kaventuvat silloin olemattomiin.

Ajettavuudeltaan B ei tarjoa suuria elämyksiä: tällaisia peruseleettömiä etenijöitä useimmat hyvät perheautot ovat. Ohjaus on tarkka ja alusta toimiva, mutta edullisimmat moottorit ovat varsin puhdittomia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Osittain tämä selittyy taloudellisuustavoitteilla. Valmistaja on hionut B-sarjan ilmanvastusta niin pieneksi kuin mahdollista, ja moottoreissa painotetaan kulutuksen vähäisyyttä.

Tilavaa matka-autoa tarvitsevien kannalta B-sarjalainen on mitoitukseltaan oivallinen. Takapenkillä on mittauslukemien perusteella enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-edustusautosarjassa.

Tavaratilankin koolla B-Mersu voittaa monet sporttifarmarit.

Mercedes-Benz B180 CDI A

Hinta: 34310 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: 4,4 l / 100 km
CO2: 115 g/km
Tavaratila: 486 l

 

6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Mercedes Benz

Kommentit (65)


Anonyymi
Makunsa kullakin. Jos 35000e pitää autoon laittaa niin Honda Accord paljon kiinnostavampi nyt vaikka esimerkiksi.


Mjoo, tuosta olen ihan samaa mieltä, A- ja B -sarjalaiset ovat hieman kalliita ja niukasti varusteltuja verrattuna moniin kilpailijoihin. Lisäksi saat päällesi kateellisten vihat, kun keulassa on se tähti => ei luultavasti ole paras sijoitukohde 20 - 35 t? luokassa.
Anonyymi: puolangalta muuttanu 6.5.2012 15:55

Anonyymi
Jotenkin tuo korimalli on sellainen, ettei sitä ykkösautoksi osta, ja tuo mieleen lähinnä Golfin vaihtoehtona. Golf on erittäin hyvä, paljon varmempi valinta kun tietää mersujen viime vuosien laadun. Mersuissa voi tulla vastaan mitä tahansa pettymyksiä, volkkarissa korkeintaan jokin yksittäinen juttu.
Anonyymi: Niin, ja se hinta Su 6.5.2012 17:13

Anonyymi
Saksassa Rentner-Mercedeksen eli eläkeläismersuksi kutsutun B-sarjan kysyntä on niin suurta, että tuotantokapasiteettia on jouduttu lisäämään.
Jo 100.000 asiakasta on tilannut uuden B-sarjalaisen. Autot valmistetaan Rastattissa Saksassa ja pian niitä tulee hihnalta myös uudesta Unkarin tehtaasta Kecskemetista.
Anonyymi: Rentner-Mercedes 6.5.2012 18:58

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.

Toissajouluna ajelin v.2008 C-sarjan farkulla Iso-Syötteelle, lämpötila oli siinä -22 ... -32 °C pitkin Suomea.

Seurailin mielenkiinnolla, täytyykö jälkiasennettu Eberin lisälämmitin kaynnistää. Ei tarvinnut, koneen lämmöt pysyi yli 85 °C, nopeutta oli noin 85 km/h. Viiden henkilön hengityshöyryt kyllä kuurasivat takalasit, mutta niin taitaa tehdä missä tahansa autossa noissa lämpötiloissa. Jalkotilan lämpöjä tai sen puutetta ei tainnut kukaan valittaa. Eli puheesi ei pidä paikkaansa.

Taisi todellisuudessa olla hytissä noin -15c. Kokemusta on mersusta, lämmitin on romu jo uutena.


Ainakin hopassa se Eeberi käynnistyy ihan automaagisesti ilman nappia, kun jäähdytysveden lämpötila laskee tarpeeksi alas.
Anonyymi: Pate 6.5.2012 19:48

Anonyymi
Mersu - miehelle joka arvostaa naisen hellää kosketusta.
Anonyymi: Mersulla onnistut 6.5.2012 19:53

Anonyymi
Täällähän on kovin tietäviä "mersu-miehiä", Eivät ole ikuna mersua ajaneet saatikka omistaneet. Itellä ollu kolme, nytkin on käytössä. Miksiköhöhän se mersu on vuodesta toiseen suosituin taxi-merkki? Ja myydyin esim.Sprinteri- kokoluokassa? Voin vastata: muut on vielä huonompia!
Anonyymi: Nimetön 6.5.2012 20:00

Anonyymi
Joku väittää ettei iske Suomalaisiin??? Kun tilasin auton toimitusaika on n. 6 kk Kovan kysynnän johdosta
Anonyymi: Mb 6.5.2012 21:05

Anonyymi
B-luokan auto, B-luokan aivoilla varustetuille, B-luokan kansalaisille.

Tuleva häpeänuoli katsastus- ja laatutilastojen häntäpäähän. Eli jatkaa tuttuja perinteitä.

Taitaa edellismallin B-luokan ostaneet kiertää tämän pa$kaläjän kaukaa. Kestääkö vaihteistot jo nyt yli 30 tkm? Ja helmat ruostuu totuttuun Mersutyyliin kahdessa vuodessa.
Anonyymi: Haluttu kuin syylä j 6.5.2012 22:12

Anonyymi
Mersu - miehelle joka arvostaa naisen hellää kosketusta.


Mersu - rakkaudesta ruosteiseen rautaan. Sähköä ilmassa, ei Luukaksen sähkölaitteissa.
Anonyymi: Gaddafi 6.5.2012 22:18

Anonyymi
Veroloota, autossa on 70 % veroa, ei kiitos
Romaniassa sama auto tosiaan noin 10000 euroa.


Huh-huh, teidän kanssa. Miksi pitää puhua tuollaista sontaa. www.mercedes-benz.ro -sivuston mukaan halvin B-sarjalainen irtoaa Romaniassa hintaan 24 676 euroa. En tiedä, mitkä Romaniassa ovat palkat, mutta jotenkin uskoisin, että keskiansiota nauttivalle romanialaiselle tuo Mersu on HIUKAN kalliimpi kuin keskiansiota nauttivalle suomalaiselle.
Anonyymi: Satusedät näemmä vau 7.5.2012 0:08
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

30.3. Soros: Kreikan euroeron todennäköisyys laskenut
30.3. Jatkaako Venäjä eläkevarojen syöntiä? "Toivottavasti väliaikaista"
30.3. McDonald's kokeilee pöytiintarjoilua Saksassa
30.3. Englannin kuningashuoneen työntekijät pohtivat työtaistelua
30.3. Haastattelu Google-hauissa tapahtuu valtava käänne
30.3. Digitoday Windows Defender epäonnistui testissä – taas
30.3. Siivousbisneksellä pyyhkii hyvin: "Kiireinen elämänrytmi vaikuttaa"
30.3. "Virkamiehet katsovat vain pornoa"
30.3. "Bilbo Reppuli" lähtee brittivasemmiston apuun
30.3. Nyt räpsähti harvinainen pörssituomio: "Tekisi mieli valittaa"
30.3. Laina halpenee yhä: vuoden euribor rikkoi uuden rajan
30.3. Digitoday Nyt meni nappiin: Galileo 7 ja 8 päätyivät oikeaan paikkaan
30.3. Suomi mukaan Aasian uuteen investointipankkiin
30.3. Merkel: Suomi ja Saksa samoilla linjoilla eurokriisissä
30.3. Putinin ansiota? Tämä luku yhdistää nyt venäläisiä ja suomalaisia
30.3. OP:n yt:t päätökseen: irtisanoo jopa 278
30.3. Cramon osake vahvassa nousussa
30.3. Älä lankea tv-hassaukseen – tämä merkki pitää löytyä
30.3. Lankapuhelin maksaa yhä enemmän – hinnat +35 %
30.3. Lipponen: Arktisesta ehkä Euroopan suurin investointikohde
30.3. Digitoday Mikä yhdistää Obamaa ja Putinia? Ainakin sähköpostivuoto
30.3. Spondan Inkinen: Kauppa käy kolmen vuoden kuluttua
30.3. Digitoday Törkeä kaappaus: Ihmiset hyökkäävät tietämättään koodisivustoa vastaan
30.3. Lufthansalle ehkä megalasku – "Olisi voinut vaatia, että ohjaamossa on aina kaksi"
30.3. Euroalueelta hyvä uutinen: talousluottamus parani
30.3. Peli kovenee: Applea verrataan jo Hitleriin
30.3. Digitoday Kuihtuva kanadalaisyhtiö yllätti: tulos plussalle ankarilla leikkauksilla
30.3. Valloitusretki alkaa – Volvolta suursatsaus Yhdysvaltoihin
30.3. Soros sijoittaa miljardin Ukrainaan, jos ehto täyttyy
30.3. Digitoday Microsoft kävi ostoksilla – Office-talli kasvaa taas
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy