Kirjaudu ▼
 

B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä

Lauri Puintila
B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä
Mercedes-Benzin uudessa B-sarjalaisessa on takana enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-limusiinissa. Mutta kaikenlainen luksus loistaa poissaolollaan.
6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusittu Mercedes-Benzin B-sarjan malli voitti tänä vuonna Tekniikan Maailman talvitestin, joten ominaisuuksiltaan auton luulisi kelpaavan monille varmaa kulkinetta etsiville.

Myös hinta ja kokoluokka sopisivat niille Mersujen ystäville, joille A-sarjan kaupunkiautot ovat liian pieniä, ja C-sarja taas liian kallis. Yritysautopuolellakin tällaiset alle 35000 euron autot menevät hyvin kaupaksi.

Ainekset ovat kaikinpuolin kunnossa, mutta mitään hurjaa markkinat räjäyttävää myyntimenestystä tästä mallista ei vain ole tullut. Jokin erityinen vetovoimaisuus tästä tylsyyteen asti arkisesta B-Mersusta puuttuu.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä yksi syy voi olla ulkonäössä: B-malli näyttää ainakin 15-tuumaisilla vakiorenkailla hieman töpöltä.

Tosin tätä autoa ei kannata madaltaa juuri lainkaan liian matalaprofiilisilla elvistelyvanteilla, koska maavara ja käytettävyys esimerkiksi talvipolanteissa kaventuvat silloin olemattomiin.

Ajettavuudeltaan B ei tarjoa suuria elämyksiä: tällaisia peruseleettömiä etenijöitä useimmat hyvät perheautot ovat. Ohjaus on tarkka ja alusta toimiva, mutta edullisimmat moottorit ovat varsin puhdittomia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Osittain tämä selittyy taloudellisuustavoitteilla. Valmistaja on hionut B-sarjan ilmanvastusta niin pieneksi kuin mahdollista, ja moottoreissa painotetaan kulutuksen vähäisyyttä.

Tilavaa matka-autoa tarvitsevien kannalta B-sarjalainen on mitoitukseltaan oivallinen. Takapenkillä on mittauslukemien perusteella enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-edustusautosarjassa.

Tavaratilankin koolla B-Mersu voittaa monet sporttifarmarit.

Mercedes-Benz B180 CDI A

Hinta: 34310 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: 4,4 l / 100 km
CO2: 115 g/km
Tavaratila: 486 l

 

6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Mercedes Benz

Kommentit (65)


Anonyymi
Väitelkää työ euro ja Aasian auton omistajat keskenänne paremmuudesta minä ajan Jenkillä.
Anonyymi: röh röh röh 6.5.2012 11:19

Anonyymi
Taksikuskit tietää mitä mersu kestää. Yks tuttava taksi kertoi mitä 155 tuhatta ajettuun mersuun joutui laittaa uutta osaa. Kun kertomus oli jatkunut 10min niin sanoin suoraan että älä puhu pazkaa, eihän tuollainen ole totta. Mutta kuulemma oli totta. Sitten vaihtoi hiace pikkubussiin joka oli jo ollut taksikäytössä yli 300 tuhatta, laittoi 1000? perushuoltoon ja nyt on kuulemma tyytyväinen. Kun on maaseudulla taksiyrittäjä niin täytyy luottaa että auto toimii kun asiakas soittaa.
Anonyymi: toyota toimii 6.5.2012 12:10

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.


Toissajouluna ajelin v.2008 C-sarjan farkulla Iso-Syötteelle, lämpötila oli siinä -22 ... -32 °C pitkin Suomea.

Seurailin mielenkiinnolla, täytyykö jälkiasennettu Eberin lisälämmitin kaynnistää. Ei tarvinnut, koneen lämmöt pysyi yli 85 °C, nopeutta oli noin 85 km/h. Viiden henkilön hengityshöyryt kyllä kuurasivat takalasit, mutta niin taitaa tehdä missä tahansa autossa noissa lämpötiloissa. Jalkotilan lämpöjä tai sen puutetta ei tainnut kukaan valittaa. Eli puheesi ei pidä paikkaansa.
Anonyymi: puolangalta muuttanu 6.5.2012 12:26

Anonyymi
Mersu - kansipahvi palaa parin kuukauden välein.
Anonyymi: aasaf 6.5.2012 13:05

Anonyymi
lisävirtatähti
Anonyymi: heh 6.5.2012 13:08

Anonyymi
Mersut on tosiaan kuin jääkaappeja talvella.
Anonyymi: Kettu 6.5.2012 13:09

Anonyymi
Saksalainen auto on kuin pistäisi rahaa pankkiin. Sitä talletusta vain et voi ikinä nostaa.
Anonyymi: Ex Mersuilija 6.5.2012 13:10

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.

Toissajouluna ajelin v.2008 C-sarjan farkulla Iso-Syötteelle, lämpötila oli siinä -22 ... -32 °C pitkin Suomea.

Seurailin mielenkiinnolla, täytyykö jälkiasennettu Eberin lisälämmitin kaynnistää. Ei tarvinnut, koneen lämmöt pysyi yli 85 °C, nopeutta oli noin 85 km/h. Viiden henkilön hengityshöyryt kyllä kuurasivat takalasit, mutta niin taitaa tehdä missä tahansa autossa noissa lämpötiloissa. Jalkotilan lämpöjä tai sen puutetta ei tainnut kukaan valittaa. Eli puheesi ei pidä paikkaansa.


Taisi todellisuudessa olla hytissä noin -15c. Kokemusta on mersusta, lämmitin on romu jo uutena.
Anonyymi: romurautaa saa halve 6.5.2012 13:15

Anonyymi
Mersujen koneet on naurettavia. Silloin kun ryntäytystestit tuli suomen katsastuskonttoreille mersujen koneitahan poksahteli niin että päättivät olla lopulta kokonaan ryntäyttämättä tietyn vuosimallin mersuja.
Anonyymi: Kustaa 6.5.2012 13:15

Anonyymi
Mersujen koneet on naurettavia. Silloin kun ryntäytystestit tuli suomen katsastuskonttoreille mersujen koneitahan poksahteli niin että päättivät olla lopulta kokonaan ryntäyttämättä tietyn vuosimallin mersuja.


Joo mäntähän noista hajos järjestäin.
Anonyymi: azur 6.5.2012 13:23
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:30 Ovet auki hakkereille – vika vaaransi miljoonat autot
15:27 Ilta-Sanomat Rinne tarjosi EIP:n paikkaa Urpilaiselle
15:08 Digitoday Miten ihmeessä S-ryhmän asiakkaita veloitettiin kahdesti väärin, Nets?
14:55 Huntsman irtisanoo 60 Porin pigmenttitehtaalta
14:44 Elisa ja Kone luisuvat pörssissä – Outokumpu kirii
14:27 Suomalaisrahastojen sijoitukset Venäjälle: -77 %
14:04 GE Healthcarelta iso investointi Suomeen
13:57 Elisa: E-kirjojen myynti kaksinkertaistui
13:26 S-ryhmän asiakkailta on veloitettu maksuja taas kahteen kertaan
13:26 Digitoday Suomi24:n sähköpostisotku: "Käyttäjien oikeuksia saatettu rikkoa"
12:56 Venäjä yllätti koronlaskulla – rupla halpenee
12:15 XXL tuo verkkokaupan päämajan Suomeen
12:08 Espanjan talous kasvoi nopeinta vauhtia seitsemään vuoteen
11:15 Digitoday Suomi24-käyttäjät päätyivät toistensa sähköposteihin
11:10 Selvitysmies Talvivaarasta: Kohtalo yhä avoin
10:40 Ilkka aloittaa yt-neuvottelut
10:31 Venäjä antoi Krimin siltaurakan Jokereiden ostajalle
10:25 Digitoday Ensimmäiset digitaaliset ajokortit tulevat
09:38 Biotien kokaiinilääke ei toiminutkaan
09:27 Ilta-Sanomat Vapaavuori: ”En lähde hallituksesta kesken kauden”
09:26 Talvivaara sai lisäaikaa saneerausohjelman tekoon
09:22 Mattila: Elisan loppuvuotta rasittivat ylimääräiset kulut
08:54 Elisan tulos nousi ja liikevaihto laski
08:40 Spotify aikoo hakea uutta rahoitusta
08:18 TS: Taksit eivät ota kyytejä – odottavat rahakkaita Kela-keikkoja
07:52 Googlen iso tulosparannus jäi odotuksista
07:46 Digitoday Amerikan laajakaista on nyt 25 kertaa suomalaista nopeampi
07:01 Kreikka tekee oman valintansa
06:11 Digitoday Nähdäänkö ensi vuonna taas Nokia-puhelimia?
06:01 Käytetty tavara – kaupan alan pelastus?
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki12/20142014
TOYOTA83612558
VOLKSWAGEN82712988
SKODA5899648
VOLVO5757695
MERCEDES-BENZ5255631
AUDI4966285
BMW4655023
FORD4367422
NISSAN3426437
RENAULT2971737
   
malli12/20142014
VOLKSWAGEN GOLF3556081
SKODA OCTAVIA3345868
TOYOTA AURIS2683823
RENAULT CLIO221882
TOYOTA AVENSIS2152668
NISSAN QASHQAI1774062
FORD MONDEO1671330
BMW 5-SARJA1661503
VOLKSWAGEN PASSAT1552202
MERCEDES-BENZ E-SARJA1521270

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy