Kirjaudu ▼
 

B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä

Lauri Puintila
B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä
Mercedes-Benzin uudessa B-sarjalaisessa on takana enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-limusiinissa. Mutta kaikenlainen luksus loistaa poissaolollaan.
6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusittu Mercedes-Benzin B-sarjan malli voitti tänä vuonna Tekniikan Maailman talvitestin, joten ominaisuuksiltaan auton luulisi kelpaavan monille varmaa kulkinetta etsiville.

Myös hinta ja kokoluokka sopisivat niille Mersujen ystäville, joille A-sarjan kaupunkiautot ovat liian pieniä, ja C-sarja taas liian kallis. Yritysautopuolellakin tällaiset alle 35000 euron autot menevät hyvin kaupaksi.

Ainekset ovat kaikinpuolin kunnossa, mutta mitään hurjaa markkinat räjäyttävää myyntimenestystä tästä mallista ei vain ole tullut. Jokin erityinen vetovoimaisuus tästä tylsyyteen asti arkisesta B-Mersusta puuttuu.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä yksi syy voi olla ulkonäössä: B-malli näyttää ainakin 15-tuumaisilla vakiorenkailla hieman töpöltä.

Tosin tätä autoa ei kannata madaltaa juuri lainkaan liian matalaprofiilisilla elvistelyvanteilla, koska maavara ja käytettävyys esimerkiksi talvipolanteissa kaventuvat silloin olemattomiin.

Ajettavuudeltaan B ei tarjoa suuria elämyksiä: tällaisia peruseleettömiä etenijöitä useimmat hyvät perheautot ovat. Ohjaus on tarkka ja alusta toimiva, mutta edullisimmat moottorit ovat varsin puhdittomia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Osittain tämä selittyy taloudellisuustavoitteilla. Valmistaja on hionut B-sarjan ilmanvastusta niin pieneksi kuin mahdollista, ja moottoreissa painotetaan kulutuksen vähäisyyttä.

Tilavaa matka-autoa tarvitsevien kannalta B-sarjalainen on mitoitukseltaan oivallinen. Takapenkillä on mittauslukemien perusteella enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-edustusautosarjassa.

Tavaratilankin koolla B-Mersu voittaa monet sporttifarmarit.

Mercedes-Benz B180 CDI A

Hinta: 34310 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: 4,4 l / 100 km
CO2: 115 g/km
Tavaratila: 486 l

 

6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Mercedes Benz

Kommentit (65)


Anonyymi
Väitelkää työ euro ja Aasian auton omistajat keskenänne paremmuudesta minä ajan Jenkillä.
Anonyymi: röh röh röh 6.5.2012 11:19

Anonyymi
Taksikuskit tietää mitä mersu kestää. Yks tuttava taksi kertoi mitä 155 tuhatta ajettuun mersuun joutui laittaa uutta osaa. Kun kertomus oli jatkunut 10min niin sanoin suoraan että älä puhu pazkaa, eihän tuollainen ole totta. Mutta kuulemma oli totta. Sitten vaihtoi hiace pikkubussiin joka oli jo ollut taksikäytössä yli 300 tuhatta, laittoi 1000? perushuoltoon ja nyt on kuulemma tyytyväinen. Kun on maaseudulla taksiyrittäjä niin täytyy luottaa että auto toimii kun asiakas soittaa.
Anonyymi: toyota toimii 6.5.2012 12:10

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.


Toissajouluna ajelin v.2008 C-sarjan farkulla Iso-Syötteelle, lämpötila oli siinä -22 ... -32 °C pitkin Suomea.

Seurailin mielenkiinnolla, täytyykö jälkiasennettu Eberin lisälämmitin kaynnistää. Ei tarvinnut, koneen lämmöt pysyi yli 85 °C, nopeutta oli noin 85 km/h. Viiden henkilön hengityshöyryt kyllä kuurasivat takalasit, mutta niin taitaa tehdä missä tahansa autossa noissa lämpötiloissa. Jalkotilan lämpöjä tai sen puutetta ei tainnut kukaan valittaa. Eli puheesi ei pidä paikkaansa.
Anonyymi: puolangalta muuttanu 6.5.2012 12:26

Anonyymi
Mersu - kansipahvi palaa parin kuukauden välein.
Anonyymi: aasaf 6.5.2012 13:05

Anonyymi
lisävirtatähti
Anonyymi: heh 6.5.2012 13:08

Anonyymi
Mersut on tosiaan kuin jääkaappeja talvella.
Anonyymi: Kettu 6.5.2012 13:09

Anonyymi
Saksalainen auto on kuin pistäisi rahaa pankkiin. Sitä talletusta vain et voi ikinä nostaa.
Anonyymi: Ex Mersuilija 6.5.2012 13:10

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.

Toissajouluna ajelin v.2008 C-sarjan farkulla Iso-Syötteelle, lämpötila oli siinä -22 ... -32 °C pitkin Suomea.

Seurailin mielenkiinnolla, täytyykö jälkiasennettu Eberin lisälämmitin kaynnistää. Ei tarvinnut, koneen lämmöt pysyi yli 85 °C, nopeutta oli noin 85 km/h. Viiden henkilön hengityshöyryt kyllä kuurasivat takalasit, mutta niin taitaa tehdä missä tahansa autossa noissa lämpötiloissa. Jalkotilan lämpöjä tai sen puutetta ei tainnut kukaan valittaa. Eli puheesi ei pidä paikkaansa.


Taisi todellisuudessa olla hytissä noin -15c. Kokemusta on mersusta, lämmitin on romu jo uutena.
Anonyymi: romurautaa saa halve 6.5.2012 13:15

Anonyymi
Mersujen koneet on naurettavia. Silloin kun ryntäytystestit tuli suomen katsastuskonttoreille mersujen koneitahan poksahteli niin että päättivät olla lopulta kokonaan ryntäyttämättä tietyn vuosimallin mersuja.
Anonyymi: Kustaa 6.5.2012 13:15

Anonyymi
Mersujen koneet on naurettavia. Silloin kun ryntäytystestit tuli suomen katsastuskonttoreille mersujen koneitahan poksahteli niin että päättivät olla lopulta kokonaan ryntäyttämättä tietyn vuosimallin mersuja.


Joo mäntähän noista hajos järjestäin.
Anonyymi: azur 6.5.2012 13:23
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

06:10 Digitoday Tässä on Yotaphone 2 – videolla odotettu kakkosnäyttö
06:01 Toivo pilkistää kahdessa maakunnassa
22.12. Tämän takia saudit antoivat öljyn romahtaa
22.12. Leipä kallistuu – Venäjä rajoittaa jo viljan vientiä
22.12. Mikä rupla? Bitcoin on romahtanut liki 60 %
22.12. Kahvia, viinaa ja sauvakävely – tätä on suomalaisuus ulkomaalaisille
22.12. Digitoday Ydinvoimayhtiön tietokoneisiin murtauduttiin Etelä-Koreassa
22.12. Ilta-Sanomat Fennovoima hakee ympäristölupaa ydinvoimalaitokselle
22.12. HS Ilmavoimien viimeiset Suomessa tehdyt koneet myytiin
22.12. FT hehkuttaa "ale-metropolista": "Kuin Veljekset Keskinen"
22.12. Öljyn toinen nousupäivä katkesi
22.12. Eurokuluttajat hieman luottavaisempia
22.12. Ruuhkaa pukkaa: parkkipaikka täytettiin paketeilla
22.12. Näin kinkkuraja jakaa Suomen
22.12. Digitoday USA:sta lukuja: Yli miljoona luottokorttia kopioitiin kassoilla
22.12. Ilta-Sanomat Tullille tappio oikeudessa Jaguar-tapauksessa
22.12. Kilpailu vapautuu: Finrail irti VR:stä
22.12. Ex-ministeri: Venäjä tippuu roskalainaluokkaan
22.12. Rikkaat venäläiset etsivät turvapaikkaa: viisumit +69 %
22.12. Öljyn hinta vauhdittaa energiaosakkeita pörsseissä
22.12. Öljy nousee toista päivää putkeen
22.12. Ruplakriisi kaatoi ensimmäisen venäläispankin
22.12. Rupla vahvistunut selvästi – yritykset valmistautuvat veropäivään
22.12. Kuinka suuri on Suomen julkinen sektori?
22.12. Putinin huolet helpottavat – Rosneft sai maksettua velan
22.12. Hopeavuoren kullasta lupaavia tuloksia
22.12. Wärtsilä toimittaa 11 voimalaa venäläistehtaille
22.12. Kreikan pääministeri lupaa oppositiolle vaaleja
22.12. PAM: Viidennes vähentää ravintolakuluja jouluna
22.12. Digitoday Snapchat teki häijyn tempun Lumia-käyttäjille
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy