Kirjaudu ▼
 

B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä

Lauri Puintila
B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä
Mercedes-Benzin uudessa B-sarjalaisessa on takana enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-limusiinissa. Mutta kaikenlainen luksus loistaa poissaolollaan.
6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusittu Mercedes-Benzin B-sarjan malli voitti tänä vuonna Tekniikan Maailman talvitestin, joten ominaisuuksiltaan auton luulisi kelpaavan monille varmaa kulkinetta etsiville.

Myös hinta ja kokoluokka sopisivat niille Mersujen ystäville, joille A-sarjan kaupunkiautot ovat liian pieniä, ja C-sarja taas liian kallis. Yritysautopuolellakin tällaiset alle 35000 euron autot menevät hyvin kaupaksi.

Ainekset ovat kaikinpuolin kunnossa, mutta mitään hurjaa markkinat räjäyttävää myyntimenestystä tästä mallista ei vain ole tullut. Jokin erityinen vetovoimaisuus tästä tylsyyteen asti arkisesta B-Mersusta puuttuu.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä yksi syy voi olla ulkonäössä: B-malli näyttää ainakin 15-tuumaisilla vakiorenkailla hieman töpöltä.

Tosin tätä autoa ei kannata madaltaa juuri lainkaan liian matalaprofiilisilla elvistelyvanteilla, koska maavara ja käytettävyys esimerkiksi talvipolanteissa kaventuvat silloin olemattomiin.

Ajettavuudeltaan B ei tarjoa suuria elämyksiä: tällaisia peruseleettömiä etenijöitä useimmat hyvät perheautot ovat. Ohjaus on tarkka ja alusta toimiva, mutta edullisimmat moottorit ovat varsin puhdittomia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Osittain tämä selittyy taloudellisuustavoitteilla. Valmistaja on hionut B-sarjan ilmanvastusta niin pieneksi kuin mahdollista, ja moottoreissa painotetaan kulutuksen vähäisyyttä.

Tilavaa matka-autoa tarvitsevien kannalta B-sarjalainen on mitoitukseltaan oivallinen. Takapenkillä on mittauslukemien perusteella enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-edustusautosarjassa.

Tavaratilankin koolla B-Mersu voittaa monet sporttifarmarit.

Mercedes-Benz B180 CDI A

Hinta: 34310 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: 4,4 l / 100 km
CO2: 115 g/km
Tavaratila: 486 l

 

6.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Mercedes Benz

Kommentit (65)


Anonyymi
Väitelkää työ euro ja Aasian auton omistajat keskenänne paremmuudesta minä ajan Jenkillä.
Anonyymi: röh röh röh 6.5.2012 11:19

Anonyymi
Taksikuskit tietää mitä mersu kestää. Yks tuttava taksi kertoi mitä 155 tuhatta ajettuun mersuun joutui laittaa uutta osaa. Kun kertomus oli jatkunut 10min niin sanoin suoraan että älä puhu pazkaa, eihän tuollainen ole totta. Mutta kuulemma oli totta. Sitten vaihtoi hiace pikkubussiin joka oli jo ollut taksikäytössä yli 300 tuhatta, laittoi 1000? perushuoltoon ja nyt on kuulemma tyytyväinen. Kun on maaseudulla taksiyrittäjä niin täytyy luottaa että auto toimii kun asiakas soittaa.
Anonyymi: toyota toimii 6.5.2012 12:10

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.


Toissajouluna ajelin v.2008 C-sarjan farkulla Iso-Syötteelle, lämpötila oli siinä -22 ... -32 °C pitkin Suomea.

Seurailin mielenkiinnolla, täytyykö jälkiasennettu Eberin lisälämmitin kaynnistää. Ei tarvinnut, koneen lämmöt pysyi yli 85 °C, nopeutta oli noin 85 km/h. Viiden henkilön hengityshöyryt kyllä kuurasivat takalasit, mutta niin taitaa tehdä missä tahansa autossa noissa lämpötiloissa. Jalkotilan lämpöjä tai sen puutetta ei tainnut kukaan valittaa. Eli puheesi ei pidä paikkaansa.
Anonyymi: puolangalta muuttanu 6.5.2012 12:26

Anonyymi
Mersu - kansipahvi palaa parin kuukauden välein.
Anonyymi: aasaf 6.5.2012 13:05

Anonyymi
lisävirtatähti
Anonyymi: heh 6.5.2012 13:08

Anonyymi
Mersut on tosiaan kuin jääkaappeja talvella.
Anonyymi: Kettu 6.5.2012 13:09

Anonyymi
Saksalainen auto on kuin pistäisi rahaa pankkiin. Sitä talletusta vain et voi ikinä nostaa.
Anonyymi: Ex Mersuilija 6.5.2012 13:10

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.

Toissajouluna ajelin v.2008 C-sarjan farkulla Iso-Syötteelle, lämpötila oli siinä -22 ... -32 °C pitkin Suomea.

Seurailin mielenkiinnolla, täytyykö jälkiasennettu Eberin lisälämmitin kaynnistää. Ei tarvinnut, koneen lämmöt pysyi yli 85 °C, nopeutta oli noin 85 km/h. Viiden henkilön hengityshöyryt kyllä kuurasivat takalasit, mutta niin taitaa tehdä missä tahansa autossa noissa lämpötiloissa. Jalkotilan lämpöjä tai sen puutetta ei tainnut kukaan valittaa. Eli puheesi ei pidä paikkaansa.


Taisi todellisuudessa olla hytissä noin -15c. Kokemusta on mersusta, lämmitin on romu jo uutena.
Anonyymi: romurautaa saa halve 6.5.2012 13:15

Anonyymi
Mersujen koneet on naurettavia. Silloin kun ryntäytystestit tuli suomen katsastuskonttoreille mersujen koneitahan poksahteli niin että päättivät olla lopulta kokonaan ryntäyttämättä tietyn vuosimallin mersuja.
Anonyymi: Kustaa 6.5.2012 13:15

Anonyymi
Mersujen koneet on naurettavia. Silloin kun ryntäytystestit tuli suomen katsastuskonttoreille mersujen koneitahan poksahteli niin että päättivät olla lopulta kokonaan ryntäyttämättä tietyn vuosimallin mersuja.


Joo mäntähän noista hajos järjestäin.
Anonyymi: azur 6.5.2012 13:23
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

12:23 Raakaöljyn hinta jatkaa laskuaan
11:59 It-viikko Analyytikko: Tässä on Nokian julkistuksen logiikka
11:55 Digitoday Pilailu Nokian kamerasta alkoi heti: pornoa ja Star Warsia
11:38 Baari keksi aivan uuden tavan nauttia alkoholia
11:30 Digitoday Tappokytkin ei tehoa kaikkiin älypuhelinvarkaisiin
10:55 Volkswagen ennakoi nihkeämpää
10:01 Italialainen öljy-yhtiö suunnittelee potkuja 8 800:lle
09:32 Fiskarsin tulos parani – veturina edelleen Amerikka
09:29 Konecranes saa uuden toimitusjohtajan Ahlström Capitalilta
09:07 Lemminkäisen kannattavuus parani, tilauskanta pieneni
08:16 It-viikko Twitterin tappio kutistui
08:06 HS: Suomalaiset ex-johtajat muuttivat Portugaliin – jättieläkkeet saa verottakin
07:41 It-viikko Nokialta aivan uudenlainen tuote – valmistetaan Suomessa
06:13 It-viikko Skypelle haastaja: Suomessa kehitetään uudenlaista nettipuhelinta
06:01 Suomesta tuli sylkykuppi – "Ette ole tottuneet siihen"
28.7. Rekrytoijan painajainen? Jokaisesta haastateltavasta laadittava essee
28.7. Ilta-Sanomat Helsingissä osoitettiin mieltä rasismia vastaan – Perussuomalaisten edustaja sai huutomyrskyn
28.7. Kultaa halvalla: "Emme tule näkemään hinnannousua"
28.7. Suuryhtiöilta suuret lupaukset – miljardeja ilmastotalkoisiin
28.7. Tiistain yt-uutinen kolahti porilaiselle tehtaalle
28.7. Öljyn alamäki pysähtyi – hinta taas nousussa
28.7. Jenkkikuluttajat varpaillaan: talousluottamus laski jyrkästi
28.7. Digitoday Kiinalaisvalmistaja julkisti uuden puhelimen – tärkeä ominaisuus poistettiin
28.7. Pankkien kysymys hämmentää: "Tärkeä ymmärtää mihin vastaa"
28.7. Lähes 20 vuoden neuvottelut päätökseen – Kazakstanista WTO:n jäsen
28.7. Kuukauden pakkoloma ohi – Ateenan pörssi saa aueta
28.7. Putinin "suomalainen kaveri" myi osuutensa kohufirmassa
28.7. Vuosisatoja Atlantissa levännyt kulta-aarre löytyi
28.7. It-viikko Varoitus Otaniemestä: "Tappajarobotit" alentavat sodan kynnystä
28.7. Halloumitaisto saamassa sinetin
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy