Kirjaudu ▼
 

B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä

Lauri Puintila
B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä
Mercedes-Benzin uudessa B-sarjalaisessa on takana enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-limusiinissa. Mutta kaikenlainen luksus loistaa poissaolollaan.
Taloussanomat
6.5.2012 06:15
65

Uusittu Mercedes-Benzin B-sarjan malli voitti tänä vuonna Tekniikan Maailman talvitestin, joten ominaisuuksiltaan auton luulisi kelpaavan monille varmaa kulkinetta etsiville.

Myös hinta ja kokoluokka sopisivat niille Mersujen ystäville, joille A-sarjan kaupunkiautot ovat liian pieniä, ja C-sarja taas liian kallis. Yritysautopuolellakin tällaiset alle 35000 euron autot menevät hyvin kaupaksi.

Ainekset ovat kaikinpuolin kunnossa, mutta mitään hurjaa markkinat räjäyttävää myyntimenestystä tästä mallista ei vain ole tullut. Jokin erityinen vetovoimaisuus tästä tylsyyteen asti arkisesta B-Mersusta puuttuu.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä yksi syy voi olla ulkonäössä: B-malli näyttää ainakin 15-tuumaisilla vakiorenkailla hieman töpöltä.

Tosin tätä autoa ei kannata madaltaa juuri lainkaan liian matalaprofiilisilla elvistelyvanteilla, koska maavara ja käytettävyys esimerkiksi talvipolanteissa kaventuvat silloin olemattomiin.

Ajettavuudeltaan B ei tarjoa suuria elämyksiä: tällaisia peruseleettömiä etenijöitä useimmat hyvät perheautot ovat. Ohjaus on tarkka ja alusta toimiva, mutta edullisimmat moottorit ovat varsin puhdittomia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Osittain tämä selittyy taloudellisuustavoitteilla. Valmistaja on hionut B-sarjan ilmanvastusta niin pieneksi kuin mahdollista, ja moottoreissa painotetaan kulutuksen vähäisyyttä.

Tilavaa matka-autoa tarvitsevien kannalta B-sarjalainen on mitoitukseltaan oivallinen. Takapenkillä on mittauslukemien perusteella enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-edustusautosarjassa.

Tavaratilankin koolla B-Mersu voittaa monet sporttifarmarit.

Mercedes-Benz B180 CDI A

Hinta: 34310 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: 4,4 l / 100 km
CO2: 115 g/km
Tavaratila: 486 l

 

Yritykset Mercedes Benz
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (65)


Anonyymi
Mersu ja saksalaiset on huonoja autoja. Ne hajoaa ihan heti enkä tykkää niiden ulkonäöstä.

Minulla ei kyllä ole niihin varaakaan. Ajan käytetyllä ranskalaisella, kuten nigerialaiset.
nigerian auto paremp 6.5.2012 10:57

Anonyymi
Hinta ja hinta.Sillähän saisi kaksi rivitalohuoneistoa tai omakotitalon Puolangalta.


Joo, mutta nyt on otettava joko B-malli tai talo Mustikkavaarasta, vaikka rahaa olisi molempiin: tuollainen rupumoottori ei jaksa nousta Leipivaaraa ylöspäin, kumpaankaan suuntaan.

Sitten kun koneessa on 500 Nm vääntöä, ei (automaatin) tarvitse pykältää kyseisessä nyppylässä (kokeiltu on). Eli ostakaa mersunne sieltä C/E -sarjasta, vanhimpia 320 CDI:tä saa alle 15 tonnin.
puolangalta muuttanu 6.5.2012 10:59

Anonyymi
Ihmettelen kun Talsasta on tullutkin autolehti joka puffaa mersuja ?
Filleriä ? 6.5.2012 11:03

Anonyymi
Bemari on mosse. Siinä on mossen kone.
adolf 6.5.2012 11:08

Anonyymi
Tyhymä ostaa saksalaisen auton. Halvemmalla saa toimivampia.
asdasfasfasf 6.5.2012 11:09

Anonyymi
Osta sakemanni, vikaa joka osassa ja lahoaminen kovaa. Kokemusta on.
Teemu 6.5.2012 11:09

Anonyymi
Parasta mersussa on jälleenmyyntiarvo: Ikinä et saa lähellekään sitä takasin mitä oot siitä maksanut.
ei sakemannia 6.5.2012 11:10

Anonyymi
Saksalaiset autot on huonoja lähteen käyntiin talvella. Lisävirtaa vailla joka talvi. Naapurin mersu jaksaa aina naurattaa.
mmm 6.5.2012 11:10

Anonyymi
Mersu on kuin jääkaappi talvella. Tarttee lisälämmitintä.
asko 6.5.2012 11:12

Anonyymi
Mersu sopii hyvin tyhmille jotka ei tajua autoista mitään
entinen mersun ja bm 6.5.2012 11:13
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20142014
VOLKSWAGEN10983636
TOYOTA10733614
SKODA9262872
VOLVO7372400
NISSAN6991762
KIA6901734
FORD6741986
AUDI6132081
BMW4421666
OPEL4381295
   
malli3/20142014
SKODA OCTAVIA5591912
VOLKSWAGEN GOLF5371838
NISSAN QASHQAI5261132
KIA RIO341647
TOYOTA AURIS281987
TOYOTA YARIS251784
FORD FOCUS224699
FORD FIESTA217510
AUDI A3212786
TOYOTA AVENSIS186680

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy