Kirjaudu ▼
 

B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä

Lauri Puintila
B-sarja on arkisimpia Mersuja ikinä
Mercedes-Benzin uudessa B-sarjalaisessa on takana enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-limusiinissa. Mutta kaikenlainen luksus loistaa poissaolollaan.
Taloussanomat
6.5.2012 06:15
65

Uusittu Mercedes-Benzin B-sarjan malli voitti tänä vuonna Tekniikan Maailman talvitestin, joten ominaisuuksiltaan auton luulisi kelpaavan monille varmaa kulkinetta etsiville.

Myös hinta ja kokoluokka sopisivat niille Mersujen ystäville, joille A-sarjan kaupunkiautot ovat liian pieniä, ja C-sarja taas liian kallis. Yritysautopuolellakin tällaiset alle 35000 euron autot menevät hyvin kaupaksi.

Ainekset ovat kaikinpuolin kunnossa, mutta mitään hurjaa markkinat räjäyttävää myyntimenestystä tästä mallista ei vain ole tullut. Jokin erityinen vetovoimaisuus tästä tylsyyteen asti arkisesta B-Mersusta puuttuu.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä yksi syy voi olla ulkonäössä: B-malli näyttää ainakin 15-tuumaisilla vakiorenkailla hieman töpöltä.

Tosin tätä autoa ei kannata madaltaa juuri lainkaan liian matalaprofiilisilla elvistelyvanteilla, koska maavara ja käytettävyys esimerkiksi talvipolanteissa kaventuvat silloin olemattomiin.

Ajettavuudeltaan B ei tarjoa suuria elämyksiä: tällaisia peruseleettömiä etenijöitä useimmat hyvät perheautot ovat. Ohjaus on tarkka ja alusta toimiva, mutta edullisimmat moottorit ovat varsin puhdittomia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Osittain tämä selittyy taloudellisuustavoitteilla. Valmistaja on hionut B-sarjan ilmanvastusta niin pieneksi kuin mahdollista, ja moottoreissa painotetaan kulutuksen vähäisyyttä.

Tilavaa matka-autoa tarvitsevien kannalta B-sarjalainen on mitoitukseltaan oivallinen. Takapenkillä on mittauslukemien perusteella enemmän istumatilaa kuin saman valmistajan S-edustusautosarjassa.

Tavaratilankin koolla B-Mersu voittaa monet sporttifarmarit.

Mercedes-Benz B180 CDI A

Hinta: 34310 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 250 Nm
Kulutus: 4,4 l / 100 km
CO2: 115 g/km
Tavaratila: 486 l

 

Yritykset Mercedes Benz
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (65)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
tämä on niin töppö ja söpö-
Nimetön 6.5.2012 7:38

Anonyymi
en ole idiootti vai olenko?
lypsyjakkaran katken 6.5.2012 7:44

Anonyymi
Persoonaton kippo, vw golfin kanssa samaa sarjaa.
En pidä näistä malleista kun en ole paappa.
Joen Hessu 6.5.2012 7:48

Anonyymi
tämäkään toimittaja ei näemmä tiedä autoista mitään. matalaprofiili vanteita ei ole, vaan ne vanteet ovat suuremmat ja niillä olevat renkaat ovat matalaprofiilit. maavara täten pysyy samana,madallus sarjat (jouset ym. ) ovat erikseen.
jurke 6.5.2012 7:51

Anonyymi
Toimittaja on unohtanut Mercedeksen juuret. Merkin tapana on ollut tehdä toimiva, laadukas auto ilman turhaa krääsää paitsi jos maksaa varusteista lisää. Syitä ettei B- mersu ole ollut myyntitykki on väärä korimalli ja etuveto. 190 ja sen seuraaja 180 olivat porrasperäisiä neliovisia ja takavetoisia autoja ja menivät kaupaksi. Ulkonäkö on töppö, ja vaikka muuta sanotaan, ulkonäkö on keskeisiä perusteita auton valinnassa. Mercedeksen ei kannattaisi lähteä tilpehöörivarusteluun ja vannekisaan, vaan palata siihen minkä se on osannut.
make 6.5.2012 8:44

Anonyymi
Ei kai Mercedes Benz tälläkin sarjallaan hätyyttele Suomen autokatsastuksen HYLKÄYStilaston kärkeä.
Buhahhah 6.5.2012 8:55

Anonyymi
Mersu on laatupirssi joka herättää kateutta tosin Suomessa ei tarvii edes herätellä.
Uudella mersulla aja 6.5.2012 9:09

Anonyymi
Olin jo tilaamassa kyseistä, mutta sen verran hyvin kauppa käynyt että tänä vuonna ei autoa saisi. Uusi A sitten tilaukseen... Tai sitten ei.
Mersseri 6.5.2012 9:14

Anonyymi
Mersu on laatupirssi joka herättää kateutta tosin Suomessa ei tarvii edes herätellä.




Kyllä saksalaiset autonvalmistajat ovat muita valovuosien edellä.
Baijerilaisella itse kurvailen.
ajamisen iloa BMW 6.5.2012 9:28

Anonyymi
Kelpaisi kyllä.
Nissan-mies 6.5.2012 9:32
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20142014
VOLKSWAGEN10983636
TOYOTA10733614
SKODA9262872
VOLVO7372400
NISSAN6991762
KIA6901734
FORD6741986
AUDI6132081
BMW4421666
OPEL4381295
   
malli3/20142014
SKODA OCTAVIA5591912
VOLKSWAGEN GOLF5371838
NISSAN QASHQAI5261132
KIA RIO341647
TOYOTA AURIS281987
TOYOTA YARIS251784
FORD FOCUS224699
FORD FIESTA217510
AUDI A3212786
TOYOTA AVENSIS186680

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy