Kirjaudu ▼
 

Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä

Lauri Puintila
Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä
Citroënin uusi sporttifarmari DS5 viehättänee niitä autoilijoita, jotka haluavat että ajokki on täynnä erikoista elektroniikkaa, nippeleitä ja nappuloita.
5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään. Moni sitikkafani on ollut näkevinään tässä autossa jopa samaa ilmettä kuin 1950-luvun klassisessa isossa DS-kissassa.

Ilta-Sanomien koeajajat ovat osittain samaa mieltä: DS5:ssä  on ulkonäöllisiä pikkujippoja vaikka muille jakaa. Tylsää kulmaa ei tästä sporttifarmarin ja cross-overin välimuodosta kuulemma löydy.

Tekniikaltaan DS5 on kuitenkin rakennettu varsin konservatiivisesti. Valmistaja käyttää siinä samaa pohjalevyä kuin Peugeot 3008:ssa, ja voimanlähteetkin ovat PSA-konsernin tuttuja, koeteltuja malleja.

Huolellisuus tuntuu auton alustan suunnittelussa: ajettavuus on mainio, koeajajien mielestä tunnelmaltaan lähes audimainen. 

Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja 163 hevosvoiman dieselmoottori liikutti autoa pienistä värinöistään huolimatta riittävän rivakasti. Auton 6-portainen automaattilaatikko oli perusmoodissa hieman verkkaisesti toimiva.

Käytettävyydessä sen sijaan on pieniä ärsyttävyyksiä. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, mutta erilaisia elektroniikan hallintanäppäimiä on siellä tolkuttoman paljon. Osa on vielä ripoteltu epäloogisesti eri paikkoihin. Vaikeasti muistettavia nippeleitä ja pieniä värisymbolivaloja löytyy jopa katosta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pääntilan puute tuottaa takapenkille ahtautuville isoille aikuisille hankaluuksia. Penkit ovat muuten mukavat ja tukevat.

Suomen oloissa tämän ison sitikan epämukavin asia lienee ohjauspyörän somisteisiin käytetty alumiini. Se jäädyttää kuskin kädet vähänkään kylmemmällä ilmalla.

Joka tapauksessa näistä makuasioista huolimatta autosta saa koeajajien mielestä hyvän laatuvaikutelman. Monelle ostajalle auton keskustelua herättävä ulkonäkö ja elektroniikan ylenpalttisuus ovat vain hyviä asioita.

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic

Hinta: 47 028 euroa
Teho: 163 hv, vääntö 375 Nm
Kulutus: 6,1 l /100 l
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 465 l


Jutun faktalaatikkoa on korjattu julkaisemisen jälkeen.

5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
rättisitikka. ah mikä kaunis näky.
Anonyymi: Nimetön 5.5.2012 7:55

Anonyymi
kestävät sen tarvittavan 10v
tai 200000km
ja on mukavia pelejä ajella
Anonyymi: ennen vihasin kunnes 5.5.2012 8:01

Anonyymi
Sitikka, jolla audimainen ajettavuus. Siinäpä jollekin autoetujupille unelmien täyttymys, mutta ei kellekään harkitsevalle autoilijalle.
Anonyymi: Mersumies 5.5.2012 8:02

Anonyymi
Korjaamon painajainen. Ja samalla paras asiakas.
Anonyymi: Ei ikinä ranskanpull 5.5.2012 8:15

Anonyymi
Kivasti on vääntöä saaneet koneesta...
Anonyymi: Torque 5.5.2012 8:19

Anonyymi
Miksei toisenlaisellakin tyylillä voisi pärjätä? Ladassa oli vähän nappuloita,paljon päätilaa ja vähän tehoja.Silti sitä valmistettiin lähes samalla muotilla yli 40 vuotta.Saako tähän sitikkaan vielä osa 2053 kuten Ladaan vielä saa?
Anonyymi: moelane Terve! 5.5.2012 8:26

Anonyymi
Artikkelin tietojen mukaan tätä voisi harkita myös traktorin tai rekan tilalle: "vääntö 3750 Nm"
Anonyymi: torque 5.5.2012 8:37

Anonyymi
Vaan ompa siellä hytissä oikea ilotulitus kun kosteat kelit ja pakkaset tulee. Voi sitä raukkaa joka sortuu ostamaan tälläisen ja kun siitä sitten tulee muutaman vuoden päästä vanha niin kukaan ei huoli sitä vaihdossa puhumattakaan että sen saisi suoraan myytyä.....ja korjaamon ovet on avoinna jatkuvasti, sitä ilotulitusta kun ei itse sa loppumaan....muuten kuin akun johdon irrottamalla.
Anonyymi: C5 painajainen 5.5.2012 8:37

Anonyymi
Joka auton omistajalla mielestään maailman parhain auto.Toisilla pelkkiä romuja ja väärän merkkisiä.Luulotautiin ei ole vielä lääkettä keksitty.Yleisin tauti Suomessa.
Anonyymi: Iippo Vinetto 5.5.2012 8:47

Anonyymi
Yhden C5 omistajana olen ollut. Oli iso ja mukava matkapeli. Nykyajan autot on aika hyviä kaikki. En minä ainakaan suoraltakädeltä Citikkaa tuomitse. Jokin verran on vertailukohtaa nääs.
Laskin tossa, että viim. 12 vuoden aikan on ollut perheessä 11 automerkkiä ja mitään ihan paskaa ei ole ollut.( uusia ja vähän käytettyjä). Erinlaisia toki. Yksi oli tylsähkö perusauto kuten Avensis ( ei vikoja ja kulkee kuin juna ). Sitten taas hauska avo Mazda. Toki A6 oli oikein hyvä mutta Viimeinen malli SAAB 9000 CD ja turbo CS malleista olivat kyllä loistavia autoja näihin keleihin. Nyt ajellaan Skoda Suberbilla, neliveto, DSG- farkku. Sais olla vähän ripeempi mutta muutenhan tuo on kuin ajaisi Passatin ja Audin sekoituksella ja kakkosena A3.
Anonyymi: Ei huonoja autoja va 5.5.2012 8:51
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy