Kirjaudu ▼
 

Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä

Lauri Puintila
Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä
Citroënin uusi sporttifarmari DS5 viehättänee niitä autoilijoita, jotka haluavat että ajokki on täynnä erikoista elektroniikkaa, nippeleitä ja nappuloita.
5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään. Moni sitikkafani on ollut näkevinään tässä autossa jopa samaa ilmettä kuin 1950-luvun klassisessa isossa DS-kissassa.

Ilta-Sanomien koeajajat ovat osittain samaa mieltä: DS5:ssä  on ulkonäöllisiä pikkujippoja vaikka muille jakaa. Tylsää kulmaa ei tästä sporttifarmarin ja cross-overin välimuodosta kuulemma löydy.

Tekniikaltaan DS5 on kuitenkin rakennettu varsin konservatiivisesti. Valmistaja käyttää siinä samaa pohjalevyä kuin Peugeot 3008:ssa, ja voimanlähteetkin ovat PSA-konsernin tuttuja, koeteltuja malleja.

Huolellisuus tuntuu auton alustan suunnittelussa: ajettavuus on mainio, koeajajien mielestä tunnelmaltaan lähes audimainen. 

Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja 163 hevosvoiman dieselmoottori liikutti autoa pienistä värinöistään huolimatta riittävän rivakasti. Auton 6-portainen automaattilaatikko oli perusmoodissa hieman verkkaisesti toimiva.

Käytettävyydessä sen sijaan on pieniä ärsyttävyyksiä. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, mutta erilaisia elektroniikan hallintanäppäimiä on siellä tolkuttoman paljon. Osa on vielä ripoteltu epäloogisesti eri paikkoihin. Vaikeasti muistettavia nippeleitä ja pieniä värisymbolivaloja löytyy jopa katosta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pääntilan puute tuottaa takapenkille ahtautuville isoille aikuisille hankaluuksia. Penkit ovat muuten mukavat ja tukevat.

Suomen oloissa tämän ison sitikan epämukavin asia lienee ohjauspyörän somisteisiin käytetty alumiini. Se jäädyttää kuskin kädet vähänkään kylmemmällä ilmalla.

Joka tapauksessa näistä makuasioista huolimatta autosta saa koeajajien mielestä hyvän laatuvaikutelman. Monelle ostajalle auton keskustelua herättävä ulkonäkö ja elektroniikan ylenpalttisuus ovat vain hyviä asioita.

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic

Hinta: 47 028 euroa
Teho: 163 hv, vääntö 375 Nm
Kulutus: 6,1 l /100 l
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 465 l


Jutun faktalaatikkoa on korjattu julkaisemisen jälkeen.

5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
rättisitikka. ah mikä kaunis näky.
Anonyymi: Nimetön 5.5.2012 7:55

Anonyymi
kestävät sen tarvittavan 10v
tai 200000km
ja on mukavia pelejä ajella
Anonyymi: ennen vihasin kunnes 5.5.2012 8:01

Anonyymi
Sitikka, jolla audimainen ajettavuus. Siinäpä jollekin autoetujupille unelmien täyttymys, mutta ei kellekään harkitsevalle autoilijalle.
Anonyymi: Mersumies 5.5.2012 8:02

Anonyymi
Korjaamon painajainen. Ja samalla paras asiakas.
Anonyymi: Ei ikinä ranskanpull 5.5.2012 8:15

Anonyymi
Kivasti on vääntöä saaneet koneesta...
Anonyymi: Torque 5.5.2012 8:19

Anonyymi
Miksei toisenlaisellakin tyylillä voisi pärjätä? Ladassa oli vähän nappuloita,paljon päätilaa ja vähän tehoja.Silti sitä valmistettiin lähes samalla muotilla yli 40 vuotta.Saako tähän sitikkaan vielä osa 2053 kuten Ladaan vielä saa?
Anonyymi: moelane Terve! 5.5.2012 8:26

Anonyymi
Artikkelin tietojen mukaan tätä voisi harkita myös traktorin tai rekan tilalle: "vääntö 3750 Nm"
Anonyymi: torque 5.5.2012 8:37

Anonyymi
Vaan ompa siellä hytissä oikea ilotulitus kun kosteat kelit ja pakkaset tulee. Voi sitä raukkaa joka sortuu ostamaan tälläisen ja kun siitä sitten tulee muutaman vuoden päästä vanha niin kukaan ei huoli sitä vaihdossa puhumattakaan että sen saisi suoraan myytyä.....ja korjaamon ovet on avoinna jatkuvasti, sitä ilotulitusta kun ei itse sa loppumaan....muuten kuin akun johdon irrottamalla.
Anonyymi: C5 painajainen 5.5.2012 8:37

Anonyymi
Joka auton omistajalla mielestään maailman parhain auto.Toisilla pelkkiä romuja ja väärän merkkisiä.Luulotautiin ei ole vielä lääkettä keksitty.Yleisin tauti Suomessa.
Anonyymi: Iippo Vinetto 5.5.2012 8:47

Anonyymi
Yhden C5 omistajana olen ollut. Oli iso ja mukava matkapeli. Nykyajan autot on aika hyviä kaikki. En minä ainakaan suoraltakädeltä Citikkaa tuomitse. Jokin verran on vertailukohtaa nääs.
Laskin tossa, että viim. 12 vuoden aikan on ollut perheessä 11 automerkkiä ja mitään ihan paskaa ei ole ollut.( uusia ja vähän käytettyjä). Erinlaisia toki. Yksi oli tylsähkö perusauto kuten Avensis ( ei vikoja ja kulkee kuin juna ). Sitten taas hauska avo Mazda. Toki A6 oli oikein hyvä mutta Viimeinen malli SAAB 9000 CD ja turbo CS malleista olivat kyllä loistavia autoja näihin keleihin. Nyt ajellaan Skoda Suberbilla, neliveto, DSG- farkku. Sais olla vähän ripeempi mutta muutenhan tuo on kuin ajaisi Passatin ja Audin sekoituksella ja kakkosena A3.
Anonyymi: Ei huonoja autoja va 5.5.2012 8:51
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

30.3. Soros: Kreikan euroeron todennäköisyys laskenut
30.3. Jatkaako Venäjä eläkevarojen syöntiä? "Toivottavasti väliaikaista"
30.3. McDonald's kokeilee pöytiintarjoilua Saksassa
30.3. Englannin kuningashuoneen työntekijät pohtivat työtaistelua
30.3. Haastattelu Google-hauissa tapahtuu valtava käänne
30.3. Digitoday Windows Defender epäonnistui testissä – taas
30.3. Siivousbisneksellä pyyhkii hyvin: "Kiireinen elämänrytmi vaikuttaa"
30.3. "Virkamiehet katsovat vain pornoa"
30.3. "Bilbo Reppuli" lähtee brittivasemmiston apuun
30.3. Nyt räpsähti harvinainen pörssituomio: "Tekisi mieli valittaa"
30.3. Laina halpenee yhä: vuoden euribor rikkoi uuden rajan
30.3. Digitoday Nyt meni nappiin: Galileo 7 ja 8 päätyivät oikeaan paikkaan
30.3. Suomi mukaan Aasian uuteen investointipankkiin
30.3. Merkel: Suomi ja Saksa samoilla linjoilla eurokriisissä
30.3. Putinin ansiota? Tämä luku yhdistää nyt venäläisiä ja suomalaisia
30.3. OP:n yt:t päätökseen: irtisanoo jopa 278
30.3. Cramon osake vahvassa nousussa
30.3. Älä lankea tv-hassaukseen – tämä merkki pitää löytyä
30.3. Lankapuhelin maksaa yhä enemmän – hinnat +35 %
30.3. Lipponen: Arktisesta ehkä Euroopan suurin investointikohde
30.3. Digitoday Mikä yhdistää Obamaa ja Putinia? Ainakin sähköpostivuoto
30.3. Spondan Inkinen: Kauppa käy kolmen vuoden kuluttua
30.3. Digitoday Törkeä kaappaus: Ihmiset hyökkäävät tietämättään koodisivustoa vastaan
30.3. Lufthansalle ehkä megalasku – "Olisi voinut vaatia, että ohjaamossa on aina kaksi"
30.3. Euroalueelta hyvä uutinen: talousluottamus parani
30.3. Peli kovenee: Applea verrataan jo Hitleriin
30.3. Digitoday Kuihtuva kanadalaisyhtiö yllätti: tulos plussalle ankarilla leikkauksilla
30.3. Valloitusretki alkaa – Volvolta suursatsaus Yhdysvaltoihin
30.3. Soros sijoittaa miljardin Ukrainaan, jos ehto täyttyy
30.3. Digitoday Microsoft kävi ostoksilla – Office-talli kasvaa taas
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy