Kirjaudu ▼
 

Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä

Lauri Puintila
Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä
Citroënin uusi sporttifarmari DS5 viehättänee niitä autoilijoita, jotka haluavat että ajokki on täynnä erikoista elektroniikkaa, nippeleitä ja nappuloita.
5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään. Moni sitikkafani on ollut näkevinään tässä autossa jopa samaa ilmettä kuin 1950-luvun klassisessa isossa DS-kissassa.

Ilta-Sanomien koeajajat ovat osittain samaa mieltä: DS5:ssä  on ulkonäöllisiä pikkujippoja vaikka muille jakaa. Tylsää kulmaa ei tästä sporttifarmarin ja cross-overin välimuodosta kuulemma löydy.

Tekniikaltaan DS5 on kuitenkin rakennettu varsin konservatiivisesti. Valmistaja käyttää siinä samaa pohjalevyä kuin Peugeot 3008:ssa, ja voimanlähteetkin ovat PSA-konsernin tuttuja, koeteltuja malleja.

Huolellisuus tuntuu auton alustan suunnittelussa: ajettavuus on mainio, koeajajien mielestä tunnelmaltaan lähes audimainen. 

Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja 163 hevosvoiman dieselmoottori liikutti autoa pienistä värinöistään huolimatta riittävän rivakasti. Auton 6-portainen automaattilaatikko oli perusmoodissa hieman verkkaisesti toimiva.

Käytettävyydessä sen sijaan on pieniä ärsyttävyyksiä. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, mutta erilaisia elektroniikan hallintanäppäimiä on siellä tolkuttoman paljon. Osa on vielä ripoteltu epäloogisesti eri paikkoihin. Vaikeasti muistettavia nippeleitä ja pieniä värisymbolivaloja löytyy jopa katosta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pääntilan puute tuottaa takapenkille ahtautuville isoille aikuisille hankaluuksia. Penkit ovat muuten mukavat ja tukevat.

Suomen oloissa tämän ison sitikan epämukavin asia lienee ohjauspyörän somisteisiin käytetty alumiini. Se jäädyttää kuskin kädet vähänkään kylmemmällä ilmalla.

Joka tapauksessa näistä makuasioista huolimatta autosta saa koeajajien mielestä hyvän laatuvaikutelman. Monelle ostajalle auton keskustelua herättävä ulkonäkö ja elektroniikan ylenpalttisuus ovat vain hyviä asioita.

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic

Hinta: 47 028 euroa
Teho: 163 hv, vääntö 375 Nm
Kulutus: 6,1 l /100 l
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 465 l


Jutun faktalaatikkoa on korjattu julkaisemisen jälkeen.

5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)


Anonyymi
kestävät sen tarvittavan 10v
tai 200000km
ja on mukavia pelejä ajella

Mukavan keinuva meno ja silleen...


Huomaa kyllä, että kokemuksesi kyseisistä autoista rajoittuu esson baarin puheisiin.
Anonyymi: Nimetön 5.5.2012 10:54

Anonyymi
"Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään."

Totta, kuvasta sen nakee.
Anonyymi: Talonmies 5.5.2012 11:23

Anonyymi
Ajat on muuttuneet,citikat ei enää ruostu millään ja tekniikka pelaa,nämä vehkeet on kehittyneen huimasti.
Anonyymi: Citroen wrc voittaja 5.5.2012 11:28

Anonyymi
Mikähän noissa nippeleissä viähättää?

Eihän ajaessa loppujen lopuksi tarvitse ratin, vaihdekepin ja polkimien lisäksi kuin valojen, vilkkujen ja tuulilasinpyyhkimen katkaisijaa.

No, pari kertaa vuodessa säädetään lämmitystä ja huurteen poistoa.


Firman autona Dacia Logan (ostettiin ulkomailta, jotta saatiin ESP ja hiukan hintaa alas). Ei turhia nippeleitä ja sille tarkoitettuun ajoon juuri sopiva. HInta-laatu-suhde erinomainen.

Omana käyttöautona 11 kertaa Daciaa kalliimpi MB, jossa kaiken maailman vipstaakia. Osa hyödyllisiä, osa ei, vaikka kilometrejä tulee vuodessa 35k - 45k. Ajomukavuus on tietenkin ihan omaa luokkaansa.

Ei auton tarvitse olla kallis ollakseen hyvä ja jos tarkoitus on vain päästä paikasta A paikkaan B, siihen riittää alemman keskiluokan käytetty autokin muutamalla tuhannella eurolla. Jos rahalle on parempaakin käyttöä ja itsetuntoa sallii niin yli 5000 ? autot ovat turhia.
Anonyymi: O tempora, O mores! 5.5.2012 11:31

Anonyymi
kestävät sen tarvittavan 10v
tai 200000km
ja on mukavia pelejä ajella

Mukavan keinuva meno ja silleen...

Huomaa kyllä, että kokemuksesi kyseisistä autoista rajoittuu esson baarin puheisiin.


Toissa talvena jouduin työntämään ranskatarta. Säihkähdin pellin kupruillessa pökätessäni. Toivottavasti ei jäänyt lommoa...
Anonyymi: Raven 5.5.2012 11:40

Anonyymi
Ranskalaisilla Renault-moottoreilla voitetaan yhtenään Formula1-kisoja. Viime kisassa kaikki ajoivat palkinnoille Renault-moottoreilla.

Saksalainen surkimus BMW joutui häpeäkseen vetäytymään F1:sistä kun ei osannut. VW-Audi ei ole ikinä edes osannut kehittää mitään F1:seen kelpaavaa.

Ja Citroën. Kuinka monta rallin maailmanmestaruutta?

Minä häpeäisin jos joutuisin ajamaan luusereiden saksalaisilla.
Anonyymi: Nyt saksalippis syve 5.5.2012 11:45

Anonyymi
Autovalintamme kertovat meistä enemmän kuin haluaisimmekaan.
Anonyymi: Bemunainen 5.5.2012 11:59

Anonyymi
pitäisi mennä toiseen suuntaan, Jätin ranskalaisen auton viimeksi ostamatta juuri snoiden nippeleiden ja pikkuominaisuuksien vokojen takia. Vanha sanonta tee sitä mitä et osaa, kyllä ranskalainenkin joskus oppii, vai oppiiko. Ranskalaiselle insinöörille nippeleiden kauneus on tärkeämpää kuin niiden toimivuus. autossa ylipäätään hyvin viihtyisyys,jousien pehmeys, penkin materiaalien mielyttävyys(homehtuu suomessa) ja auton ulkonäkö,design, värit ja muodot. Mutta olisitte säästäneet meidät tältä, ei enempää nippeleitä, ainakaan suomen olosuhteisiin,pliiz
Anonyymi: säästä meidätsss 5.5.2012 12:12

Anonyymi
Ranskalaisilla Renault-moottoreilla voitetaan yhtenään Formula1-kisoja. Viime kisassa kaikki ajoivat palkinnoille Renault-moottoreilla.

Saksalainen surkimus BMW joutui häpeäkseen vetäytymään F1:sistä kun ei osannut. VW-Audi ei ole ikinä edes osannut kehittää mitään F1:seen kelpaavaa.

Ja Citroën. Kuinka monta rallin maailmanmestaruutta?

Minä häpeäisin jos joutuisin ajamaan luusereiden saksalaisilla.


Mitä yhteistä jollakin F1-autolla tai rallin MM-sarjan autolla on kaupoissa myytäviin siviiliautoihin? Onko niillä nimen ja logon lisäksi mitään muuta yhteistä saman merkin myymiin siviiliautoihin? Eli onko niissä autoliikkeessä myytävissä vaikkapa Renaulteissa edes yhtään nippeliä tai ruuvia samoja kuin Renaultin F1-formula-autoissa?
Anonyymi: nimimerkillä utelias 5.5.2012 12:25

Anonyymi
Menkää nyt idiootit muualle täältä palstalta kun ei ole edes varaa uuteen autoon. Mutta asiaan oikeille auto-ostajille. Siis citikassa on ollut vikoja kuten kaikissa autoissa ja vanhemmiten enemmän. Muotoilu ja se käyttöikä 3 vuotta mitä autoa pidän, voisi olla ensvuonna tuokin listalla. En ole merkkiuskollinen. Välillä on kalliimpia ja edullisempia autoja itsellä. Lähinnä euroopasta ja japanista. Nippelit ja nappulat eivät kesää tee mutta muuten voisin pistää ranskalaisen tuohon toiseksi pihalle. Eli jossainvaiheessa koeajolle...
Anonyymi: Kokeilumielellä 5.5.2012 13:05
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy