Kirjaudu ▼
 

Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä

Lauri Puintila
Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä
Citroënin uusi sporttifarmari DS5 viehättänee niitä autoilijoita, jotka haluavat että ajokki on täynnä erikoista elektroniikkaa, nippeleitä ja nappuloita.
5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään. Moni sitikkafani on ollut näkevinään tässä autossa jopa samaa ilmettä kuin 1950-luvun klassisessa isossa DS-kissassa.

Ilta-Sanomien koeajajat ovat osittain samaa mieltä: DS5:ssä  on ulkonäöllisiä pikkujippoja vaikka muille jakaa. Tylsää kulmaa ei tästä sporttifarmarin ja cross-overin välimuodosta kuulemma löydy.

Tekniikaltaan DS5 on kuitenkin rakennettu varsin konservatiivisesti. Valmistaja käyttää siinä samaa pohjalevyä kuin Peugeot 3008:ssa, ja voimanlähteetkin ovat PSA-konsernin tuttuja, koeteltuja malleja.

Huolellisuus tuntuu auton alustan suunnittelussa: ajettavuus on mainio, koeajajien mielestä tunnelmaltaan lähes audimainen. 

Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja 163 hevosvoiman dieselmoottori liikutti autoa pienistä värinöistään huolimatta riittävän rivakasti. Auton 6-portainen automaattilaatikko oli perusmoodissa hieman verkkaisesti toimiva.

Käytettävyydessä sen sijaan on pieniä ärsyttävyyksiä. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, mutta erilaisia elektroniikan hallintanäppäimiä on siellä tolkuttoman paljon. Osa on vielä ripoteltu epäloogisesti eri paikkoihin. Vaikeasti muistettavia nippeleitä ja pieniä värisymbolivaloja löytyy jopa katosta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pääntilan puute tuottaa takapenkille ahtautuville isoille aikuisille hankaluuksia. Penkit ovat muuten mukavat ja tukevat.

Suomen oloissa tämän ison sitikan epämukavin asia lienee ohjauspyörän somisteisiin käytetty alumiini. Se jäädyttää kuskin kädet vähänkään kylmemmällä ilmalla.

Joka tapauksessa näistä makuasioista huolimatta autosta saa koeajajien mielestä hyvän laatuvaikutelman. Monelle ostajalle auton keskustelua herättävä ulkonäkö ja elektroniikan ylenpalttisuus ovat vain hyviä asioita.

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic

Hinta: 47 028 euroa
Teho: 163 hv, vääntö 375 Nm
Kulutus: 6,1 l /100 l
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 465 l


Jutun faktalaatikkoa on korjattu julkaisemisen jälkeen.

5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)


Anonyymi
kestävät sen tarvittavan 10v
tai 200000km
ja on mukavia pelejä ajella

Mukavan keinuva meno ja silleen...


Huomaa kyllä, että kokemuksesi kyseisistä autoista rajoittuu esson baarin puheisiin.
Anonyymi: Nimetön 5.5.2012 10:54

Anonyymi
"Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään."

Totta, kuvasta sen nakee.
Anonyymi: Talonmies 5.5.2012 11:23

Anonyymi
Ajat on muuttuneet,citikat ei enää ruostu millään ja tekniikka pelaa,nämä vehkeet on kehittyneen huimasti.
Anonyymi: Citroen wrc voittaja 5.5.2012 11:28

Anonyymi
Mikähän noissa nippeleissä viähättää?

Eihän ajaessa loppujen lopuksi tarvitse ratin, vaihdekepin ja polkimien lisäksi kuin valojen, vilkkujen ja tuulilasinpyyhkimen katkaisijaa.

No, pari kertaa vuodessa säädetään lämmitystä ja huurteen poistoa.


Firman autona Dacia Logan (ostettiin ulkomailta, jotta saatiin ESP ja hiukan hintaa alas). Ei turhia nippeleitä ja sille tarkoitettuun ajoon juuri sopiva. HInta-laatu-suhde erinomainen.

Omana käyttöautona 11 kertaa Daciaa kalliimpi MB, jossa kaiken maailman vipstaakia. Osa hyödyllisiä, osa ei, vaikka kilometrejä tulee vuodessa 35k - 45k. Ajomukavuus on tietenkin ihan omaa luokkaansa.

Ei auton tarvitse olla kallis ollakseen hyvä ja jos tarkoitus on vain päästä paikasta A paikkaan B, siihen riittää alemman keskiluokan käytetty autokin muutamalla tuhannella eurolla. Jos rahalle on parempaakin käyttöä ja itsetuntoa sallii niin yli 5000 ? autot ovat turhia.
Anonyymi: O tempora, O mores! 5.5.2012 11:31

Anonyymi
kestävät sen tarvittavan 10v
tai 200000km
ja on mukavia pelejä ajella

Mukavan keinuva meno ja silleen...

Huomaa kyllä, että kokemuksesi kyseisistä autoista rajoittuu esson baarin puheisiin.


Toissa talvena jouduin työntämään ranskatarta. Säihkähdin pellin kupruillessa pökätessäni. Toivottavasti ei jäänyt lommoa...
Anonyymi: Raven 5.5.2012 11:40

Anonyymi
Ranskalaisilla Renault-moottoreilla voitetaan yhtenään Formula1-kisoja. Viime kisassa kaikki ajoivat palkinnoille Renault-moottoreilla.

Saksalainen surkimus BMW joutui häpeäkseen vetäytymään F1:sistä kun ei osannut. VW-Audi ei ole ikinä edes osannut kehittää mitään F1:seen kelpaavaa.

Ja Citroën. Kuinka monta rallin maailmanmestaruutta?

Minä häpeäisin jos joutuisin ajamaan luusereiden saksalaisilla.
Anonyymi: Nyt saksalippis syve 5.5.2012 11:45

Anonyymi
Autovalintamme kertovat meistä enemmän kuin haluaisimmekaan.
Anonyymi: Bemunainen 5.5.2012 11:59

Anonyymi
pitäisi mennä toiseen suuntaan, Jätin ranskalaisen auton viimeksi ostamatta juuri snoiden nippeleiden ja pikkuominaisuuksien vokojen takia. Vanha sanonta tee sitä mitä et osaa, kyllä ranskalainenkin joskus oppii, vai oppiiko. Ranskalaiselle insinöörille nippeleiden kauneus on tärkeämpää kuin niiden toimivuus. autossa ylipäätään hyvin viihtyisyys,jousien pehmeys, penkin materiaalien mielyttävyys(homehtuu suomessa) ja auton ulkonäkö,design, värit ja muodot. Mutta olisitte säästäneet meidät tältä, ei enempää nippeleitä, ainakaan suomen olosuhteisiin,pliiz
Anonyymi: säästä meidätsss 5.5.2012 12:12

Anonyymi
Ranskalaisilla Renault-moottoreilla voitetaan yhtenään Formula1-kisoja. Viime kisassa kaikki ajoivat palkinnoille Renault-moottoreilla.

Saksalainen surkimus BMW joutui häpeäkseen vetäytymään F1:sistä kun ei osannut. VW-Audi ei ole ikinä edes osannut kehittää mitään F1:seen kelpaavaa.

Ja Citroën. Kuinka monta rallin maailmanmestaruutta?

Minä häpeäisin jos joutuisin ajamaan luusereiden saksalaisilla.


Mitä yhteistä jollakin F1-autolla tai rallin MM-sarjan autolla on kaupoissa myytäviin siviiliautoihin? Onko niillä nimen ja logon lisäksi mitään muuta yhteistä saman merkin myymiin siviiliautoihin? Eli onko niissä autoliikkeessä myytävissä vaikkapa Renaulteissa edes yhtään nippeliä tai ruuvia samoja kuin Renaultin F1-formula-autoissa?
Anonyymi: nimimerkillä utelias 5.5.2012 12:25

Anonyymi
Menkää nyt idiootit muualle täältä palstalta kun ei ole edes varaa uuteen autoon. Mutta asiaan oikeille auto-ostajille. Siis citikassa on ollut vikoja kuten kaikissa autoissa ja vanhemmiten enemmän. Muotoilu ja se käyttöikä 3 vuotta mitä autoa pidän, voisi olla ensvuonna tuokin listalla. En ole merkkiuskollinen. Välillä on kalliimpia ja edullisempia autoja itsellä. Lähinnä euroopasta ja japanista. Nippelit ja nappulat eivät kesää tee mutta muuten voisin pistää ranskalaisen tuohon toiseksi pihalle. Eli jossainvaiheessa koeajolle...
Anonyymi: Kokeilumielellä 5.5.2012 13:05
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

20:00 Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19:37 FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
19:01 Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
18:40 Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
18:39 Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
17:50 Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
17:38 Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
17:08 Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
16:48 Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
16:36 Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja
16:26 Venäläismiljardööri vastaa Putinin rahakutsuun
16:17 Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
16:07 Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
15:47 Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
15:28 Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
15:04 Neste Oil sopi patenttiriidan biodieselistä
14:35 Näillä tienesteillä olit pienituloinen
14:34 "Venäjän euribor" kiipesi lähelle 30 prosenttia
14:05 Autopomo ruplan alamäestä: "Kuin verilöyly"
13:45 Talvivaara asettaa tytäryhtiöitään selvitystilaan
13:17 Digitoday Soneran selitys verkon mykistymiselle: Kyllä se vielä testissä toimi
13:14 Air France-KLM varoitti tuloksesta ja lykkää uutuuskoneita
12:30 Pankki: Nokia voisi ostaa Alcatel-Lucentin kahdella ehdolla
12:01 Metso myy Tampereen valimonsa
11:30 Tornioon rakennetaan lng-terminaali
11:20 Tornion LNG poiki heti: Outokummulta 30 miljoonan investointi
10:46 USA ei vielä asettanut uusia Venäjä-pakotteita
10:33 Verottaja päästi Fortumin pälkähästä
10:27 315 miljardin elvytys sai siunauksen EU-johtajilta
10:22 It-viikko Helsinki luopuu automaattimetrosta – edessä voi olla pitkä oikeustaisto
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy