Kirjaudu ▼
 

Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä

Lauri Puintila
Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä
Citroënin uusi sporttifarmari DS5 viehättänee niitä autoilijoita, jotka haluavat että ajokki on täynnä erikoista elektroniikkaa, nippeleitä ja nappuloita.
5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään. Moni sitikkafani on ollut näkevinään tässä autossa jopa samaa ilmettä kuin 1950-luvun klassisessa isossa DS-kissassa.

Ilta-Sanomien koeajajat ovat osittain samaa mieltä: DS5:ssä  on ulkonäöllisiä pikkujippoja vaikka muille jakaa. Tylsää kulmaa ei tästä sporttifarmarin ja cross-overin välimuodosta kuulemma löydy.

Tekniikaltaan DS5 on kuitenkin rakennettu varsin konservatiivisesti. Valmistaja käyttää siinä samaa pohjalevyä kuin Peugeot 3008:ssa, ja voimanlähteetkin ovat PSA-konsernin tuttuja, koeteltuja malleja.

Huolellisuus tuntuu auton alustan suunnittelussa: ajettavuus on mainio, koeajajien mielestä tunnelmaltaan lähes audimainen. 

Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja 163 hevosvoiman dieselmoottori liikutti autoa pienistä värinöistään huolimatta riittävän rivakasti. Auton 6-portainen automaattilaatikko oli perusmoodissa hieman verkkaisesti toimiva.

Käytettävyydessä sen sijaan on pieniä ärsyttävyyksiä. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, mutta erilaisia elektroniikan hallintanäppäimiä on siellä tolkuttoman paljon. Osa on vielä ripoteltu epäloogisesti eri paikkoihin. Vaikeasti muistettavia nippeleitä ja pieniä värisymbolivaloja löytyy jopa katosta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pääntilan puute tuottaa takapenkille ahtautuville isoille aikuisille hankaluuksia. Penkit ovat muuten mukavat ja tukevat.

Suomen oloissa tämän ison sitikan epämukavin asia lienee ohjauspyörän somisteisiin käytetty alumiini. Se jäädyttää kuskin kädet vähänkään kylmemmällä ilmalla.

Joka tapauksessa näistä makuasioista huolimatta autosta saa koeajajien mielestä hyvän laatuvaikutelman. Monelle ostajalle auton keskustelua herättävä ulkonäkö ja elektroniikan ylenpalttisuus ovat vain hyviä asioita.

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic

Hinta: 47 028 euroa
Teho: 163 hv, vääntö 375 Nm
Kulutus: 6,1 l /100 l
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 465 l


Jutun faktalaatikkoa on korjattu julkaisemisen jälkeen.

5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)


Anonyymi
Ne ajavat Citikalla, joilla on omaa tahtoa ja mielipiteitä. Jokamies ajaa VW/Skoda/Audilla, että ei erotetuksi joukosta.


No tästähän erottaa hyvin itsekkäät vastarannankiiskit.
Anonyymi: Nimetön 5.5.2012 9:55

Anonyymi
taattua "laatua" taas.

ei ehkä enää huonompaa laitetta maan päältä löydy ku joku ranskalainen auto.

kaks oon omistanu, ensimmäisen ja viimesen.
Anonyymi: ei ikinä enää 5.5.2012 10:00

Anonyymi
En oikein ymmärrä tuota Audi-vertausta. Miksi auton pitäisi olla kuin Audi? Itse en ole ainakaan ole kiinnostunut ylihintaisesta Volkkarista (=Audi), jossa on kalliita vikoja ja joka on tylsä. Mieluummin Sitikka.
Anonyymi: T:us 5.5.2012 10:16

Anonyymi
Käsi pystyyn kuinka moni on omistanut citikan. Itselläni jäi viimeiseksi c2 1.6 sensodrive. Jarrut jääty talvisin eikä missään muussa merkissä ome niin käynyt, nitinää natinaa, suunnitteluvikoja esim talvisin kyn avasit takaluukun niin katto meni kuhmururalke. Moottorinopeudessa sai huutaa autossa jotta vieressä oleva kuuli. Kone kesti mutta luovunki jo 40t kohdalla. Veho tuli tutuksi kun sai rampata siellä 2 viikon välein. Huolet hävis ku vaihto mazdaan. Ja citikoista on muillakin ihan samaa sanottavaa. Kauniita autoja osaavat kyllä tehdä sanottakoon.
Anonyymi: Ex citikka 5.5.2012 10:24

Anonyymi
Kai tuossa nyt sentään on oikea jousitus eikä mitään raudan paloja?
Anonyymi: Nimetön 5.5.2012 10:24

Anonyymi
Ei kannata koskea märillä käsillä...
Anonyymi: Jallu 5.5.2012 10:32

Anonyymi
kestävät sen tarvittavan 10v
tai 200000km
ja on mukavia pelejä ajella


Mukavan keinuva meno ja silleen...
Anonyymi: Raven 5.5.2012 10:36

Anonyymi
Nykyään lähes kaikissa autoissa on keskikonsolissa kaoottinen rykelmä nappeja ja namikoita joiden toiminta on ilmaistu ihmeellisillä hieroglyfeillä. Ilmanvaihdon, radion ja muiden mukavuuslaitteiden nappulat ovat iloisesti sotkussa keskenään, ja sekaan on mausteeksi heitetty ajoturvallisuuteen liittyviä kytkimiä, kuten hätävilkun ja huurteenpoiston kytkimet. Suunnittelijat eivät ole lainkaan ajatelleet, miten kuski näiden kanssa pärjää kun niitä pitää käyttää hankalassa ajotilanteessa. Ja sitten on nappirykelmää koristelevat diginäytöt, en ymmärrä miten kuski voi sellaista hyödyntää ottamatta katsettaan liikenteestä.
Anonyymi: liikaa nippeleitä 5.5.2012 10:48

Anonyymi
Piru vie, kun ei DS5:ssa ole sitä keinuvaa menoa.. Jos olisi kaasunestejousitus, niin olisi nyt ostoslistalla. Pitänee kuitenkin tyytyä C5:een. Nykyisessä 250000 km takana. Hyvässä kunnossa, mutta uutta tekee silti mieli. Kun sitikan makuun pääsee, niin ei enää tee saksalaisia merkkejä mieli. Puhumattakaan Korealaisista tms.
Anonyymi: 20 vuotta ajoa saksa 5.5.2012 10:52

Anonyymi
Jotta Audiin saa edes ripauksen ranskalaista ajomukavuutta pitää audikuskin ottaa sängystään tyyny mukaan takapuolensa ALLE.
Anonyymi: Ranskalaista nautint 5.5.2012 10:52
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy